سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338939---
بازدید امروز: ----12-----
بازدید دیروز: ----34-----
داروها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    داروها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    داروها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • نکاتی پیرامون داروها
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:20 عصر

    نکاتی پیرامون داروها

    امروزه داروها به علل مختلفی همچون پیشگیری از بیماری های خاص ، التیام علایم و درمان بیماریها ، تقویت افراد در مقابله با بیماریها و .... به کار می روند. کاربرد وسیع این مواد بدون آگاهی و شناخت عمومی از آنها خالی از اشکال نخواهد بود. در این مقاله به  ذکر مطالبی در مورد داروها می پردازیم :

    منشاء داروها چیست ؟

    در قدیم داروها از مواد معدنی ، گیاهی و در برخی موارد از حیوانات تهیه می شدند اما امروزه اکثر داروها از طریق فرآیندهای شیمیایی ساخته می شوند . البته لازم به ذکر است که هم اکنون نیز بسیاری از داروها اشکال مصنوعی موادی هستند که در طبیعت وجود دارند اما به علت مصرف زیاد و یا مسایل اقتصادی ، استفاده مستقیم از منابع طبیعی برای تولید آنها انجام نمی شود.

    چرا گاهی داروهای یکسان ، نامهای متفاوت دارند؟

    وقتی داروی جدیدی کشف می شود و مراحل تأیید از سازمان های مسئول را می گذراند ، با نام انتخابی سازنده آن روانه بازار می شود. سازنده دارو به لحاظ فنی تا 20 سال حق انحصاری تولید دارو را دارد اما ممکن است دیگر سازندگان دارو نیز پس از مدتی ، در آزمایشگاههای تحقیقاتی خود به حکم تصادف به فرمول همان دارو دست یابند. در این حال آنها موظف به ارائه آن دارو با نام تجاری متفاوت از داروی قبلی موجود در بازار می باشند که شکل ظاهری آن نیز می تواند متفاوت از آن باشد. بدیهی است این داروهای یکسان نام ژنریک مشابه اما نام تجاری متفاوت دارند.

    داروها چگونه نامگذاری می شوند؟

    تمام داروهای مورد مصرف عمومی دارای سه نام هستند : اول ، نام ژنریک که نام رسمی - پزشکی است که با توجه به ماده فعال و مؤثر آن و توسط یک کمیته رسمی نامگذاری می شود. دوم ، نام تجاری است که از سوی سازنده دارو و بر اساس سهولت تلفظ ، تشخیص و به خاطر سپاری دارو انتخاب می شود و سوم ، نام شیمیایی است که جنبه فنی دارد.

    با وجود مراحل مختلف تأیید دارو و حذف داروها با خطر سمیت بالا چرا برخی داروها که دارای عوارض جانبی زیاد هستند وارد بازار می شوند؟

    یک دارو پس از نشر باید مراحل متفاوتی را برای اخذ مجوز تولید بگذراند که این مراحل به طور متوسط 10- 6 سال طول می کشد. قانوناً یک دارو باید مطمئن و از نظر پزشکی مؤثر باشد ، لذا به مقایسه عوارض جانبی و میزان فواید آن می پردازند. به عنوان مثال یک داروی دارای عوارض جانبی که تنها خاصیت آن رفع یک سردرد معمولی است ، بدون شک مورد تایید قرار نخواهد گرفت اما ممکن است یک داروی خطرناک سمی که برای معالجه سرطان مؤثر است مورد تایید قرار گیرد. تناسب و سازگاری پزشکی ، بخشی از فرآیند تایید دارو است. البته بدیهی است این مطلب در مورد داروهایی که به طور غیر مجاز ساخته و روانه بازار می شوند صدق نمی کند.

    منظور از عوارض جانبی داروها چیست؟

    عوارض جانبی دارو ، واکنش هایی هستند که بر اثر مصرف دارو می توانند در فرد ( نه همیشه ) ظاهر شوند. علت آن نیز انتشار دارو، در سراسر بدن است ، چه دارو به طور خوراکی مصرف شود و چه از راه تزریق یا استنشاق باشد. لذا اثرات ناشی از تأثیر دارو بر سایر بافت ها ( غیر از بافت هدف دارو) باعث ایجاد علایمی می شود که عوارض جانبی آن دارو نامیده می شود. به عنوان مثال داروهای آنتی کولیزژیک که برای برطرف کردن اسپاسم دیواره روده باریک تجویز می گردند می توانند بر چشم اثر گذاشته و باعث خشکی دهان شوند و همچنین با تأثیر گذاری روی مثانه باعث احتباس ادرار شوند. البته اینگونه عوارض ممکن است بسیار جزئی باشند و بعد از عادت کردن به دارو به تدریج ناپدید شوند ، ولی در صورت تداوم آنها بر حسب تصمیم پزشک معالج می توان مقدار مصرف داروها را کم کرد یا فاصله زمانی مصرف دارو را افزایش داد و یا نهایتاً از داروی مشابه دیگری استفاده کرد.

    البته نکته قابل ذکر در این میان ، واکنش های نامطلوب است که متفاوت از عوارض جانبی هستند. آنها واکنشهایی هستند غیرمنتظره و پیش بینی نشده که به اثرات و عوارض معمولی یک دارو ارتباط ندارند و می توانند ناشی از حالات آلرژیک ( حساسیتی ) ، یا اختلال وراثتی ( مثل فقدان آنزیم غیر فعال کننده دارو) ، بر وراثتی ( مثل فقدان آنزیم غیر فعال کننده دارو ) و یا بر اثر تداخل با داروهای دیگر باشند که شامل جوش پوستی ، ورم صورت ، زردی و حتی شوک و اغماء است. ظهور واکنش های نامطلوب ، معمولاً ایجاب می کند که مصرف دارو قطع شود.

    داروها به چند شکل وجود دارند و تفاوت اشکال مختلف آنها چیست؟

    داروهای جامد عمدتاً به شکل قرص، کپسول ، شیاف ، کرم و پماد وجود دارند. قرص ها ذرات دارویی هستند که به کمک یک ماده چسباننده و افزودنیهای دیگر به شکل گرد ، استوانه ای و یا .... در آمده اند که خود به صورت قرص های بلعیدنی ( مانند اکثر قرص های موجود در بازار که پس از بلع در مجاری گوارشی هضم و جذب می شوند ) قرص های جویدنی ( که به منظور جذب سریعتر دارو طراحی شده اند) قرص های مکیدنی ( جهت جذب آرامتر و بقای بیشتر ماده دارویی در فضای دهان می باشند که معمولاً این داروها نقش ضد عفونی کننده و یا بی حس کننده مخاط دهان را دارند) در بازار وجود دارند. در کپسول ، ذرات دارویی داخل یک پوشش ژلاتینی قرار گرفته که این پوشش در معده و روده حل می شود و دارو آزاد می گردد. گاهی ترکیب پوشش ژلاتینی طوری است که در معده حل نشود و تنها در روده باریک قابلیت حل را داشته باشد. در شیاف ذرات دارو و روکش آنها طوری طراحی شده که قابلیت جذب سریع از طریق  مخاط  را داشته باشد . در کرم دارو قابلیت جذب از طریق پوست را دارد.

    داروهای مایع نیز به شکل شربت ، الگزیر ، سوسپانسیون و آمپول تزریقی وجود دارند . شربت داروی حل شده در یک محلول غلیظ قندی است که بعضاً برای بهبود طعم به آن چاشنی نیز می افزایند. الگزیر مشابه شربت است اما در اینجا آب و الکل به عنوان حلال به کار رفته است. مانند الگزیر اکسپکتورانت که ضد سزفه است. سوسپانسیون ، ذرات بسیار ریز داروست  که در یک حلال مایع به شکل معلق قرار گرفته اند و آمپول های تزریقی که با ترکیبی خاص جهت ورود مستقیم به داخل سیستم خونرسانی بدن ساخته می شوند .

    اسپری ها نیز فرم گازی ( استنشاقی ) داروها هستند.


        نظرات دیگران ( )

  • گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:50 عصر

    گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

    4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است.

    ا

    ولین گروه:باعث تحریک سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی.

          

    Echinacea       Ginseng   آسیایی

    دومین گروه:بعنوان گیاهان عرق آور، تب و عرق بدن را افزایش می دهد و برای از بین بردن عفونت مفیدند. تب نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است، پس این گروه در حقیقت محرک سیستم ایمنی هستند مثلBoneset و Yarrow .

           

      Boneset  Yarrow

    سومین گروه: شامل گیاهانی است که بر اساس مطالعات آزمایشگاهی می توانند مستقیماً ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند مثلGoldenseal،Myrrh وUsnea .

          

       GoldensealMyrrh

    چهارمین دسته:شدت علائم سرماخوردگی مثل گلو درد  را کاهش می دهند. این گیاهان لعاب زیادی دارند و تسکین دهنده و ضد التهاب هستند. همچنین تانین ( ماده ای که از گیاهان خاصی به دست می آید ) دارند که جمع کننده و قابض است و باعث افزایش بهبودی می شوند. مثلMarshmallow ( گل ختمی) وRaspberry( تمشک).

           

       Marshmallow      Raspberry    


        نظرات دیگران ( )

  • دنیای دوا و درمان ( قسمت اول )
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:7 عصر

    دنیای دوا و درمان ( قسمت اول )

    داروهای امروزی ترکیبات قوی شمیایی هستند که برای درمان بیماری، بهبود ضایعات و تسکین درد به کار می روند. این داروها به سلامتی افراد کمک می کند و در صورتی که داروهای امروزی صحیح مصرف شوند می توانند بسیاری از ناخوشی ها از سردرد گرفته تا بیماری قلبی را درمان ، یا سلامتی ما را تضمین کنند.

     در صورتی که داروها با بی دقتی مصرف شوند، می توانند موجب بروز خطرات غیر منتظره گردند تا جایی که به جای تخفیف علائم، باعث مسمومیت و در بعضی موارد موجب مرگ می شوند.

    داروهایی که باید از آنها آگاهی داشته باشید عبارت اند از:

    *داروهای آزاد ( که بدون نسخه تهیه می شود)

    *داروهای تجویزی ( که توسط پزشک انتخاب شده و به وسیله مسئول داروخانه در اختیار بیمار قرار می گیرد)

    همانقدر که در درمان بیماری مؤثر است ممکن است عوارضی نیز برای مصرف کننده داشته باشد ؛ به این ترتیب هر چه بیشتر دارو مصرف کنید احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر است. پس لازم است در مورد داروها بیشتر بیاموزید:

    فواید داروهای امروزی

    مصرف صحیح داروهای امروزی فواید ذیل را در بر خواهد داشت:

    1 - پیشگیری از بیماری ها نظیر آنفلوانزا، کزاز، هپاتیت، سل و ...

    2 - کنترل بیماری هایی نظیر  قند ، فشارخون و ...

    3 - تخفیف درد آرتروز، رماتیسم، سردرد و ...

    4 - برطرف کردن مشکلات روانی نظیر بی خوابی، اضطراب، افسردگی و ...

    5 - تسریع بهبودی آسیب ها، جراحی و ...

    6 - کنترل اختلالات کبد، ریه، کلیه و ناراحتی های گوارشی مانند زخم معده و ...

    7 - تخفیف علائم حساسیت، سرفه، سرماخوردگی، آنفلولانزا و ...

    8 - درمان عفونت نظیر ذات الریه، برونشیت، زخمها و ...

    خطرات بالقوه داروها

    توجه کنید که چگونه می توانید از بروز مشکلات ذیل اجتناب کنید:

    وابستگی دارویی: داروهای اعتیادآور گرچه فواید درمانی دارند، ولی در مصرف درازمدت ، موجبات اعتیاد فرد به دارو را هموار می سازند.

    عوارض جانبی: بعضی داروها ممکن است عوارض جانبی ناخواسته داشته باشند،شدت عوارض جانبی بستگی به دارو و فرد مصرف کننده دارد. عوارض جانبی برخی داروها بسیار جزئی است؛ در حالی که در بعضی مواقع شدت این عوارض به حدی است که پزشک ناچار می شود داروی دیگری را تجویز نماید.

    برای پیشگیری از وابستگی به دارو همیشه از پزشک خود بپرسید که آیا دارویی که برای شما تجویز شده است اعتیادآور است یا نه. توجه کنید که تا چه مدتی می توانید به دور از خطر اعتیاد به دارو ، مصرف آن را ادامه دهید.

    برای به حداقل رساندن عوارض جانبی ، قبل از مصرف دارو توجه کنید که باید انتظار کدام عوارض جانبی را داشته باشید. برچسب های دارویی را بخوانید و در صورت بروز هر گونه سؤال با پزشک، پرستار یا داروساز داروخانه مشورت کنید. هرگونه واکنش یا حساسیت را به پزشک خود اطلاع دهید.

    واکنش های غیر منتظره

    بسیاری از داروها وقتی که با هم مصرف می شوند ممکن است واکنش های زیانباری را ایجاد کنند. ممکن است داروها با یکدیگر ترکیب شده و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد نمایند؛ همانطور که ممکن است یک دارو اثر داروی دیگر را قوی تر کرده یا آن را کاملاً بی اثر گرداند.

    مصرف داروهای متعدد

    عده بسیاری بیش از یک بیماری یا چند نوع اختلال در بدن خود دارند که این امر مستلزم مصرف داروهای متفاوت برای درمان آنهاست. داروهای مذکور ضمن آنکه فوایدی دارند، چنانچه به طور صحیح مصرف نشوند ممکن است ضررهای جدی به همراه داشته باشند.

    برای پیشگیری از اثرات متقابل داروها ، تمامی داروهایی که مصرف می کنید از جمله داروهای آزاد را به پزشک خود بگویید (فهرستی از داروهای مصرفی خود را برای مراجعه بعدی هم آماده کنید).

    برای اجتناب از مصرف داروهای متعدد ، همیشه از نوع دارو و علت آن آگاه شوید. برای مصرف بی ضرر داروها از دستورات پزشک پیروی کنید و حتماً دقت فرمایید که مصرف همزمان داروهای آزادی که می خرید ، از جمله کرمِها و لوسیون ها همراه با سایر داروهای تجویزیتان ضرر نداشته باشد. (از داروساز داروخانه در این مورد سؤال کنید.)

    ادامه دارد...


        نظرات دیگران ( )

  • مصرف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:6 عصر

    رف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد

    دنیای دوا و درمان ( قسمت دوم )

    مصرف دوز (Dose مقدار تجویز شده دارو ) نادرست دارو

    مصرف بیش از حد دارو مشکلاتی را به همراه دارد ؛ همانطور که اگر دارو کمتر از مقدار تجویز شده مصرف شود مانع از اثر بخشی دارو می گردد. همیشه دارو را بر طبق میزان تجویز شده آن مصرف نمایید.

    مصرف دارو همراه غذا

    مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها با داروی تجویز شده اثرات نامطلوبی را به همراه دارد. حتماً در مورد طریقه مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

    مصرف نکردن یک دوز از دارو

    تمامی داروها را در زمان مشخص شده مصرف کنید. (برچسب داروها را بخوانید و دستورهای پزشک را رعایت کنید.)اگر مصرف یک دوز دارو را فراموشکردید دوز بعدی را دو برابر نکنید.

    مصرف داروهای اشتباهی

    برای جلوگیری از بروز این خطر، داروها را در ظروف اصلیشان نگه دارید و همیشه قبل از مصرف دارو به برچسب آن دقت کنید.

    خوب است بدانید که:

    مصرف مشروبات الکلی علاوه بر عوارض روحی و جسمی که به خودی خود در پی دارد ، در صورت توأم شدن با داروها (چه داروهای تجویزی و چه داروهای آزاد) خطر آفرین است.

    در صورت بروز هرگونه سؤال از پرسیدن آن تردید نکنید. دقت کنید حتماً از موارد زیر مطلع شوید:

    *نوع داروی مورد مصرف

    *بیماری خاصی که دارو برایش تجویز شده

    *میزان دقیق مصرف آن

    *زمان مصرف آن ( قبل از غذا ، همراه با آن یا بعد ازغذا ، قبل از خواب و ...)

    *نحوه مصرف دارو

    *مدت مصرف دارو

    *غذاها و نوشیدنی هایی که باید از مصرف آنها خودداری کنید.

    *فعالیت هایی (مانند رانندگی، راه اندازی ماشین آلات و ...) که باید از آن خودداری کنید.

    *عوارض احتمالی

    دقت کنید پزشک و داروساز داروخانه از موارد زیر اطلاع داشته باشند:

    *تمام داروهایی که هم اکنون مصرف می کنید از جمله ویتامین ها، داروهای گیاهی و آسپرین.

    *هر گونه حساسیت یا واکنش نامطلوبی که نسبت به داروهای خاصی دارید.

    *اعتیاد به الکل، مواد مخدر و ...

    *سیگار کشیدن یا مصرف چای و قهوه

    یک دفتر و قلم در هر مراجعه به پزشک به همراه داشته باشید. دستورهایی که را پزشک در مورد با مصرف داروهای تجویز شده خود می دهد  بنویسید ( یا از کسی بخواهید برای شما بنویسد).

    به نسخه خود توجه کنید

    دقت کنید حتماً تمامی دستورهای مندرج در برچسب دارو را متوجه شوید و آنها را به دقت رعایت فرمایید.

    دقت کنید حتماً برچسب خوانا باشد. در غیر این صورت از مسئول داروخانه بخواهید با حروف درشت برچسب را بنویسد.

    به برچسب های هشدار دهنده روی ظرف دارو توجه کنید.

    اگر سؤالی در مورد با نسخه خود دارید از مسئول داروخانه، پرستار یا پزشکتان بپرسید. این افراد از کمک به شما خوشحال خواهند شد.

    مسئول داروخانه شما می تواند موارد زیر را در اختیارتان بگذارد:

    ظروفی که به آسانی باز می شود.

    اگر ظروفی که به خاطر کودکان درِ آنها به سختی باز می شود، برای شما مناسب نیستند از مسئول داروخانه ظروفی را درخواست کنید که درِ آنها به آسانی باز می شوند.

    داروهای ژنریک

    این داروها از نظر شیمیایی مانند داروهای معروف و گرانقیمت تجاری می باشند ولی با یک نام شیمیایی (ژنریک) فروخته می شوند. برای پیچیدن نسخه شما می توان از این داروها استفاده کرد ، مگر آنکه پزشکتان داروی غیر ژنریک خاصی را تجویز کرده باشد.

    کارهایی که نباید انجام دهید

    به انتقال داروها به ظروف دیگر اقدام نکنید مگر با موافقت مسئول داروخانه یا پزشکتان.

    مصرف داروهای خود را قطع نکنید یا بدون مشورت پزشک دوز آنها را تغییر ندهید حتی اگر احساس می کنید حالتان بهتر می شود.

    داروهای فرد دیگر را مصرف نکنید یا داروهای خود را به دیگران ندهید.

    در تاریکی ، دارو مصرف نکنید ؛ چراغ را روشن کنید تا اشتباهاً داروی دیگری مصرف نکرده باشید.

    تا وقتی متوجه دستورالعمل مصرف بی ضرر دارو نشدید ، آن را مصرف نکنید.

    داروهایی را که برچسب ندارند یا تاریخ مصرف آن منقضی شده یا ظاهر آنها تغییر یافته یا فاسد شده است نگهداری نکنید.

    سیستمی را ایجاد کنید تا برچسبهای روی دارو را نگهداری نمایید (در صورت لزوم از افراد دیگری کمک بگیرید).

    نمودار داروهای اساسی

    در یک برگه بزرگ داروهای مصرفی خود را بنویسید و زمان مصرف روزانه آنها را ذکر کنید. وقتی یک دارو را مصرف می کنید زمان آن را خط بزنید.

    نمودار کُدهای رنگی

    *برای راحتی می توانید با استفاده از ماژیک خودکار یا مداد رنگی برای داروهای خود کد رنگی بگذارید.

    *یک نمودار از داروهای خود ایجاد نمایید. روی هر شیشه دارو رنگ متفاوتی بگذارید.

    *نام دارو را بر روی نمودار به گونه ای رنگ کنید که با شیشه دارو هماهنگ باشد.

    سیستم ظروف دارو

    اگر می توانید قرص هایتان را از یکدیگر تشخیص بدهید، سیستمی از ظروف ( نظیر فنجان یا کارتن تخم مرغ ) را مورد استفاده قرار دهید تا داروها هر روز در آن گذاشته شوند. ( در صورتی که کودکان در اطراف شما هستند یا داروها را در ظروف اصلیشان نگهداری می کنید، از این سیستم استفاده نکنید.) بدین ترتیب شما با یک نگاه می توانید متوجه شوید داروهایتان را مصرف کرده اید یا نه.

    بنابراین در صورتی که شما داروهای خود را صحیح مصرف کنید می توانید به سلامتی خود کمک کنید.


        نظرات دیگران ( )

  • خطر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:21 صبح

    خطر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها


    اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه ی عجیبی به مصرف آنتی بیوتیک ها به دنبال بروز بیماری دارید، حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

    آنتی بیوتیک ها دسته ای از داروها هستند که برای از بین بردن عوامل ایجاد کننده ی بسیاری از بیماری های عفونی،  به صورت گسترده در سراسر دنیا مصرف می شوند. کشف این مواد، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و طی سالیان اخیر جان انسان های زیادی را نجات داده است.

    با این همه،آنچه به شدت دانشمندان را نگران کرده است، بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها در درمان برخی از بیماری های عفونی است.

    به دنبال مطالعات انجام شده برای یافتن علت این مساله مهم، یکی از دلایل قطعی ثابت شده، عبارت است از پیدایش مقاومت تعدادی از عوامل عفونی به آنتی بیوتیک های موجود. میکروب ها با ایجاد ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها، این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند و حتی به صورت شایع این ژن از یک گونه میکروبی به گونه دیگری انتقال می یابد.

    اینجاست که با وجود تجویز آنتی بیوتیک در مقادیر بالا، نتیجه ای حاصل نمی شود و عفونت پایدار می ماند. در اصل میکروب یاد می گیرد که چگونه خود را در برابر آنتی بیوتیک ها محافظت کند و چطور آن را خنثی و بی اثر کند.

    به همین دلیل است که تشخیص درست و به موقع برای استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی از هنرهای پزشکان است تا بیمار با مصرف کمترین تعداد آنتی بیوتیک، بهبود کامل بیابد.

    متاسفانه برخی از هموطنان عزیز معتقدند که مثلاً باید برای هر گلودرد یا دندان درد،  حتماً از این دسته ی دارویی استفاده کنند و گاه تا حدی جلو می روند که حتی به داروی خوراکی بسنده نمی کنند و فقط و فقط داروی تزریقی را علاج دردشان می دانند.

    حال اگر پزشک در برابر این خواسته ی آنها مقاومت کند، آن قدر پزشک خود را عوض می کنند تا سرانجام به مقصودشان برسند.

    جالب است بدانید که بیشتر گلودردها و سرماخوردگی ها در فصول مختلف سال، نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارند. در اصل این دسته دارویی نیز مثل همه داروهای دیگر عوارضی دارند. در حقیقت تنها در زمان احتیاج و نیاز است که تجویز آنها به صلاح است، (حتی اگر مختصر عوارضی هم ایجاد کند)، ولی وقتی بدن برای مقابله با بیماری نیازی به آنتی بیوتیک ندارد، قبول خطر عوارض آنها، منطقی نیست.

    شاید هم بعضی از عزیزان نگران انواع خاصی از سرماخوردگی ها هستند که می تواند نهایتاً در صورت درمان نشدن به بیماری تب روماتیسمی منجر شود.

    خبر خوش برای شما این است که در بیشتر موارد، می توان میان این نوع سرماخوردگی با سایر انواع تفاوت گذاشت و نباید نگران چنین امری بود، در غیر این صورت مصرف گسترده و بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشور موجب ایجاد گونه های مقاوم و خطرناک از میکروب ها می شود که چه بسا درمانی برای آنها موجود نباشد.

    پس بهتر است تصمیم گیری برای مصرف کردن یا نکردن این داروها را بر عهده پزشک معالج خود بگذارید تا از ایجاد خطر ذکر شده در آینده جلوگیری شود.

    به خاطر داشته باشید که در غیر این صورت ممکن است خود شما در آینده قربانی گونه های میکروبی مقاوم به درمان شوید.

    منبع : هفته نامه سلامت


        نظرات دیگران ( )

       1   2   3   4      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]