سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338687---
بازدید امروز: ----31-----
بازدید دیروز: ----37-----
بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • چه عواملی باعث آلرژی می شوند؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:11 عصر

    چه عواملی باعث آلرژی می شوند؟

    آبریزش بینی، ریزش اشک ، سرفه و عطسه از جمله علایم آلرژی هستند. داروها، مواد شیمیایی و حتی شرایط فیزیکی خاصی می توانند چنین علایمی را ایجاد کنند.

    متخصصان معتقدند که 20تا 25 درصد افراد از نظر ژنتیکی در معرض آلرژی قرار دارند که این رقم در مورد افرادی که به حساسیت های فصلی دچار می شوند، 35 میلیون نفراست . بیش از یک قرن است که پزشکان به درمان ناراحتی های آلرژی می پردازند، اما علت ریشه ای که رو به افزایش است در پرده ای از ابهام است. تاریخچه خانوادگی ، کلید مسئله است . بر طبق یافته های آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی ، اگر یکی از والدین دچار آلرژی باشد، احتمال ابتلای کودک به آلرژی 48 درصد است واگر پدر و مادر هر دو به آلرژی دچار باشند این رقم به 70 درصد می رسد.

    یکی از تئوریهای جدید بحث انگیز در مورد آلرژی، فرضیه بهداشت است. بدن ما طوری طراحی شده تا مهاجمان خارجی و دشمنان را دفع کند و این کار از طریق مبارزه با آنها انجام می شود. مطالعات نشان داده اند کودکان روستایی که در میان حیوانات اهلی و باکتریهای مربوط به آنها زندگی می کنند ، بسیار کمتر از کودکان شهری دچار آلرژی می شوند. شاید آلرژی یک سیستم دفاعی قدیمی باشد. ما تصور می کنیم که آنتی بادی آلرژی برای مبارزه با انگلها طراحی شده است. مواد آلرژی زای این سیستم دفاعی شامل سلول های نگهبانی است که در بینی، چشم ها، ریه و مسیر روده تکثیر می شوند و وقتی مشکل ایجاد می شود آنها هیستامین و مواد شیمیایی دیگری تولید می کنند که موجب بروز علائمی مشابه آلرژی می شود. اکثر افراد نمی دانند که فقط پروتئین ها می توانند موجب عکس العمل های آلرژیک شوند.

    متخصصان آلرژی فکر می کنند مردم ترشح ناگهانی هیستامین را با واکنش ناگهانی بینی، گوشها و گلو در ترشح اشتباه می گیرند. هیستامین با مواد آلرژی زا ترشح می شود ، اما ممکن است عوامل دیگری نیز در ترشح آن دخالت داشته باشند.

    مثلاً فلفل از طریق برخی مکانیسم ها موجب تحریک هیستامین شده و هنوز ماهیت واقعی این مکانیسم معلوم نشده است.

    برخی خانمها در زمان بارداری علائمی شبیه آلرژی دارند. داروهایی مانند داروی خاص فشار خون بالا یا مصرف بیش از حد اسپری های بینی بدون تجویز پزشک باعث این علائم می شوند. مشکلات عفونی مثل عفونت سینوس یا بیماریهای مزمن که در سنین میانسالی ایجاد می شوند ، می توانند علائمی شبیه به آلرژی داشته باشند.

    توصیه می شود اسپری آب و نمک برای شستشوی بینی را فراموش نکنید.

    اخیراً پژوهشگران روش جدیدی برای پیشگیری و درمان حساسیتهای فصلی ابداع کرده اند.

    به گزارش پایگاه خبری بی بی سی در اینترنت ، در این روش که توسط محققان یک موسسه تحقیقات پزشکی در سیدنی استرالیا ابداع شده است ، از نوعی دماغ گیر ویژه برای جلوگیری از ورود گرده گیاهان به داخل بینی و شروع علائم حساسیت استفاده می شود.

    این دماغ گیر ویژه در ساختارخود دارای فیلترهای خاصی است که گرده گیاهان را به خود جذب کرده و از ورود آنها به مخاط بینی جلوگیری می کند. بدین ترتیب از بروز آبریزش بینی و عطسه جلوگیری می شود.

    ساختار این دماغ گیر به گونه ای است که راه را برای تنفس از بینی باز نگاه می دارد و اختلالی در فرآیند تنفس ایجاد نمی شود.


        نظرات دیگران ( )

  • سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیک نخورید!
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:3 عصر

    سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیک نخورید!


    1- سرماخوردگی نامی است که عموم مردم برای عفونت های حاد تنفسی فوقانی به کارمی برند. عفونت، هم می تواند به وسیله ویروس ایجاد شود، هم به وسیله باکتری و هم عوامل دیگری مثل قارچ و ... ، اما عفونتی که ما به آن سرماخوردگی می گوییم، ویروسی است . حاد هم به زبان ساده یعنی در یک دوره کوتاه ایجاد می شود و مزمن نمی شود . قسمت فوقانی دستگاه تنفسی هم به بینی ، حلق و در واقع راههای هوایی بالاتر از حنجره گفته می شود.

    2- سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان است. بچه های کوچک تر از 5 سال مستعدترین گروه سنی برای ابتلا به این بیماری هستند. استعداد ابتلا به طور تدریجی از 5 سالگی تا 20 سالگی کاهش می یابد و سپس ثابت می ماند. گفته می شود به طور متوسط، هر کدام  از افراد جامعه ،  درطول یک سال بین 3 تا 5 بار دچار سرماخوردگی می شوند.

    3- عوامل زمینه ساز در ابتلا به سرماخوردگی عبارتند: از ضعف عمومی و خستگی ( در معرض سرمای شدید قرارگرفتن هم احتمالا باعث تغییراتی در بدن می شود که شبیه ضعف عمومی ، فرد را به این بیماری مبتلا می کند). رعایت نکردن بهداشت مخصوصاً در محیط های پرجمعیت ، ماههایی از سال که ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا  در آن فراوان تر است. وضعیت نامناسب تغذیه و ناهنجاری های ساختمانی قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس مثل انحراف بینی و بزرگ بودن لوزه ها.

    4- دوران نهفتگی ( کمون) بیماری کوتاه است و از 2 تا 4 روز متغیر است . شروع بیماری ناگهانی و با احساس خارش یا سوزش در حلق ،  بینی یا گوش همراه است و به دنبال آن علایم واضح تر ظاهر می شوند. عطسه، آبریزش از بینی ، احساس خستگی و کوفتگی ، تب خفیف که ندرتاً با لرزهمراه است ، سردرد خفیف ، اختلا ل حس بویایی  وچشایی ، دردهای مبهم کمر یا دست و پا و... ترشح  چرکی ( زرد یا سبز) از بینی نشانه عفونت باکتریایی است و یعنی بیماری از یک سرماخوردگی ساده فراتر رفته است.

    5- درمان سرماخوردگی ، درمان علایم بیماری است . یعنی دارویی برای خود بیماری وجود ندارد و داروها فقط علایم را تخفیف می دهند، تا دوره بیماری طی شود. تاثیر استراحت ،  نوشیدن مایعات کافی و رژیم غذایی به همان اندازه داروهای شناخته شده است.

    6- هیچ موردی برای استفاده از آنتی بیوتیک ها در یک سرماخوردگی وجود ندارد. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها گذشته از این که از نظر اقتصادی باعث خسارات زیادی به کشور می شود، باعث ایجاد مقاومت دارویی باکتری ها هم می شود. نمونه واضح آن دارویی مشهور به نام آمپی سیلین است که تاچند سال پیش بر اغلب عفونت های تنفسی فوقانی موثر بود، اما امروزه به دلیل این که بسیاری از باکتری ها به آن مقاوم شده اند، دیگر کمتر استفاده می شود.

    7- ایمنی نسبت به یک نوع ویروس سرماخوردگی ممکن است تقریباً تا یک ماه هم دوام داشته باشد. درعین حال ممکن است تنها چند روز بعد از ابتلا به یک نوع ویروس، ویروس دیگری سراغ شما بیاید. همین تنوع باعث شده که هنوز هیچ واکسنی هم برای سرماخوردگی وجود نداشته باشد، پس تنها راه ، رعایت بهداشت فردی و دوری کردن از فرد سرماخورده است


        نظرات دیگران ( )

  • اهمیت روزه از دیدگاه پزشکی ( 1 )
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:1 عصر

    اهمیت روزه از دیدگاه پزشکی ( 1 )

    شهید دکتر سید رضا پاک نژاد در مجموعه ای که " اولین دانشگاه و آخرین پیامبر" نام دارد و رساله دوره دکترای ایشان بوده، مطالب جالبی در مورد نکات بهداشتی و تربیتی اسلام متذکر شده اند. این شهید بزرگوار، بهره ای که از دانش پزشکی داشتند، دلایل بسیاری از سنن و فرائض اسلامی را توضیح دادند. کتاب روزه ایشان نیز حاوی نکات پزشکی و علمی ارزشمندی است. به مناسبت حلول مبارک ماه رمضان بخشی از مطالب این کتاب در شماره های مختلف در اختیار بازدیدکنندگان عزیز قرار می گیرد. توجه شما را به آن جلب می نماییم.

    1- روزه چیست؟

    روزه ((Fast به معنای کم خوردن نیست ، بلکه به معنای خودداری از خوردن، آشامیدن ، داشتن روابط جنسی، سخن گفتن و بالاخره پرهیز از کار کردن در فرهنگهای مختلف به نام " روزه داری" شده است.

    در میان بومیان استرالیا بر هر زنی واجب بوده که پس از فوت شوهرش به تناسب از چند روز تا یکسال روزه بگیرد و سخن نگوید. روزه در دیانت یهود قبل از مسیحیت بود چنانچه حضرت مریم نیز بر طبق آیات نذر می نماید روزه بگیرد و با احدی سخن نگوید.

    صائبی ها و مانویان و مسیحیان از بعضی خوردنیها اجتناب می کنند و ما مسلمانان از خوردن و آشامیدن خودداری می کنیم. و دستورات دیگری نیز در این رابطه هست که البته با منع از خوردن همین مقدار ماده غذایی که امعاء و احشاء را به فعالیت وادار می نماید، هدف از روزه حاصل نمی شود.

    2- زمان روزه داری در قرآن کریم چیست؟

    قرآن کریم آغاز روزه داری مسلمانان را از زمان بازشناخته شدن رشته های سیاه و سفید آسمانی از یکدیگر تعریف می کند.

    مسلمانان در آن زمان ساعت نداشتند و به همین علت  بهترین شناسایی شروع وقت روزه داری نظر انداختن به آسمانها بوده .

    در حقیقت تعیین زمان روزه یکی از هزاران معجزه ای است که توسط قرآن مطرح شده است.

    طرز طلوع و غروب خورشید در مناطق استوایی چنان است که از وسط آسمان می گذرد و هر چه به دو قطب نزدیکتر می شویم. خوشید زاویه نشین تر می شود و از گوشه ها عبور می کند و در مکانهایی وجود دارند که با یک چشمک زدن خورشید و سوسو کردن نور و در حقیقت پیدایش نوارهای سفید و روشن متمایز از سیاه، می توان شب و روز را از یکدیگر باز شناخت و در حقیقت تعیین وقت قرآن را به عنوان اعجاز پذیرفت( تمیز خطوط نورانی خورشید از تاریکی های شب در تمام نقاط مسکونی کره زمین، امکان پذیر و بهترین وسیله شناسایی است) طول روزه مسلمانان از طلوع اولین اشعه خورشید تا غروب آخرین شعاع آن است و بدین ترتیب در کشورهایی که بین خط استوا تا مدارهای 67 درجه عرض جغرافیایی شمالی و جنوبی تقریباً واقعند، تشخیص زمان آغاز و هنگام پایان روزه داری آسان بوده و اگر کسانی باشند که در اراضی بین 69 درجه تا قطبین واقعند بر حسب آنچه فقها اظهار داشته اند می توانند تقسیمات متعادلی بمنظور فوق بنمایند بدین ترتیب:

    وقت روزه داری مسلمانان از طلوع فجر صادق تا مغرب شرعی بوده و تشخیص ایندو زمان یعنی آغاز و پایان آن برای همه و حتی کسانیکه حس تشخیص شان ضعیف است آسان می باشد.

    3- چرا سی روز روزه می گیریم ؟

    سالی چند روز روزه شدن و گاهی در یک ماه یک یا چند روز را انتخاب کردن مدت روزه داری است که امروز جهانیان هر کدام بنحوی آنرا پذیرفته اند.

    در بین مسلمانان روزه واجب هر ساله در انحصار ماه رمضان است که تقریباً سی روز می شود.

    بندیکت (Benedict) دانشمند فیزیولژی یک دوره روزه را سی و یکروز دانسته می گوید در این مدت در ترکیب خون هیچگونه اختلاطی بهم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه داران دیده می شود یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه داران رخ می دهد.

    دکتر ژان فروموزان(Jean Fromosan) می گوید ذخایر کلیکوژن کبدی و پروتئین خون و ذخیره چربی که در مرد سی درصد و در زن بیست درصد است برای یک ماه بدن کافی است.

    دکتر الکسیس کارل(222 انسان وجود ناشناخته) در باره روزه مطالبی دارد تا آنجا که می گوید با روزه داری قند خون در کبد میریزد و چربیهائی که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و غدد و سلولهای کبدی آزاد می شوند و بصرف تغذیه می رسند که چون با سخن ژان فروموزان که گفت بعضی عناصر ذخیره ای بدن برای سی روز کافیست در کنار یکدیگر قرار داده شود نتیجه می گیریم که در ظرف مدت یک ماه روزه داری آدمی دارنده یک بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده از قید و بند سموم و کهنه هاست. بعلاوه نباید اثر فاصله هلال تا محاق و ماه را که قریب 30 روز می شود فراموش نمود یعنی گردش آسمانها نیز مدت روزه داری را سی روز اعلام داشته و می دارند.

    کسانی دیگر نیز از متخصصین هستند که ذخائر بدنی را برای سی روزه روزه داری مناسب و کافی دانسته اند و می دانیم اولین روز پس از ماه روزه یعنی روز اول شوال را نمی توان روزه گرفت و آنرا حرام شمرده اند، این مسئله برای یکنواخت بودن مسلمانان و تشویق آنها است در اینکه باید هماهنگ و در یک صف بوده و برای حفظ حدود و ثغور دستورات اسلامی کوشا باشد


        نظرات دیگران ( )

  • 15روش مبارزه با سرماخوردگی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:55 عصر

    15روش مبارزه با سرماخوردگی

    1- حداقل سی سانتیمتر از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند فاصله بگیرید.

    قطره های ریزعطسه یا سرفه حدوداً تا مسافت 30 سانتی متری پراکنده می شوند. دکتر دنیس موری ، پزشک اطفال از دانشکده پزشکی ایالت میشیگان، خاطرنشان می کند که اگر یکی از این قطره ها روی چشم یا بینی شما قرار بگیرد، چند روز بعد به بیماری سرماخوردگی مبتلا می شوید . هرگاه در آسانسور با فردی که سرفه می کند مواجه شدید، رویتان را برگردانید.

    2- در هر فرصتی دستهایتان را بشویید.

    اکثر میکروب های سرماخوردگی از طریق تماس فیزیکی غیرمستقیم منتقل می شوند. به طور مثال ، فرد بیماری که ویروس سرماخوردگی را از بینی به دستهایش منتقل می کند، به هر شیئی که دست بزند آن را آلوده می کند ( ویروسهای سرماخوردگی به مدت 3 ساعت بر روی اشیاء ، زنده می مانند.) افرادی که این اشیاء را  لمس کنند و بعد بینی یا چشمهایشان را بمالند به بیماری مبتلا می شوند. پس نتیجه می گیریم که شستشوی مدام دستها مهمترین کاری است که می توانید برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام دهید. بنابراین دستهایتان را در هر فرصتی بشویید.

    3- در محیط هایی که تهویه مناسب ندارد، از خودتان بیشتر مراقبت کنید.

    ساختمانهای اداری که از تهویه هوای مناسب برخوردار نیستند یکی از محیط هایی محسوب می شوند که خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهند، زیرا در این مکانها ویروس سرماخوردگی راه  خروج ندارد. بدتر از آن رطوبت کم است که باعث خشکی مخاط بینی می شود، در نتیجه ، مخاط را برای شکار ویروسها مستعد می سازد. به همین دلیل هواپیماها هم محیط های مشابه دیگری برای ابتلا به سرماخوردگی محسوب می شوند. دکتر مارگارت گرادیسون از انجمن پزشکی دانشگاه دوک می گوید: بهترین پادتن ، مرطوب کردن سوراخهای بینی با اسپری محتوی آب نمک مخصوص بینی است .

    4- مایعات مختلف بنوشید.

    نوشیدن مایعات گوناگون ، میکروبهای فعال سرماخوردگی را از بین می برند و همینطور از کمبود آب بدن که معمولاً با بیماری سرماخوردگی همراه است جلوگیری می کنند. دکتر ترادیسون می گوید: " تنفس از راه دهان ، دمیدن به داخل بینی و مصرف داروهای آبریزش بینی ، کمبود آب بدن را افزایش می دهد. برای مقابله با این کمبود ، حداقل روزی هشت لیوان آب، آب میوه و یا مایعات بدون کافئین بنوشید.

    5- از مالیدن بیش از حد چشم و بینی خودداری کنید.

    با توجه به بررسی های انجام شده ، افراد در هنگام سرماخوردگی این اعضاء صورت خود را سه بار در ساعت می مالند. اگر احساس می کنید که باید این کار را انجام  دهید، بهتر است به جای نوک انگشت از بند انگشتانتان استفاده کنید، چون این قسمت کمتربه میکروب سرماخوردگی آلوده می شود.

    6- از رختخواب بیرون بیایید و به ورزش بپردازید.

    نیال مونیا ، زیست شناس می گوید : " شما می توانید سه بار در هفته و به مدت 30 تا 45 دقیقه به انجام ورزشهای ساده ، مثل پیاده روی و دوچرخه سواری بپردازید و با این کار مقاومت بخش بالایی مجرای تنفسی را نسبت به عفونتها افزایش دهید.

    7- اسکاچهای ظرفشویی را ضد عفونی کنید.

    اکثر میکروبهای سرماخوردگی در آشپزخانه منتقل می شوند. مهمترین عامل اسکاچهای ظرفشویی هستند که برای رشد و نمو میکروب های سرماخوردگی محیطی گرم  و مرطوب را فراهم می کنند .

    بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی ، روزی دو تا سه مرتبه این اشیاء را در جریان آب جوش قرار دهید. اگر یکی از اعضای خانواده بیماراست ، برای احتیاط بیشتر بهتر است تمام لوازم منزل را که بیشتر با آنها در تماس هستند، ضدعفونی کنید.

    8- ویتامین "E " مصرف کنید.

    ویتامین "E " نقش مهمی درعملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. اما از آنجایی که این ویتامین بیشتر در مواد غذایی پرچرب وجود دارد ، افرادی که رژیم لاغری دارند ، نمی توانند از آن استفاده کنند. دکتر جان – اچ ویسبرگر توصیه می کند که روزانه 100 تا 200 واحد ( واحد بین المللی )، مکمل ویتامینE مصرف کنید.

    اکثر افراد برای افزایش توانایی بدنشان در مصرف این قرص ، باید آن را همراه با نهار و شام ( غذاهای اصلی) مصرف کنند. در مورد خاصیت ضد سرماخوردگی ویتامین "C" هیچ گونه شواهدی وجود ندارد. اما چند تحقیق حاکی از آن است که این ویتامین تا اندازه ای دوره و شدت سرماخوردگی را کاهش می دهد. به خاطر داشته باشید، روزانه، بیشتراز 500 میلی گرم از آن مصرف نکنید ، چون مصرف بیش از حد این  ویتامین باعث اختلال در دستگاه گوارش می شود.

    9- سرفه را  تسکین دهید.

    برای سرفه های خشک و تک سرفه ها از شربتی که حاوی مواد التیام دهنده است استفاده کنید. برا ی سرفه هایی که با خلط همراه است ، از شربت سینه و داروی خلط آور استفاده کنید که باعث می شود مقدار ترشح مخاطی افزایش یافته ، در نتیجه فرد راحت تر سرفه کند.

    10- خواب شبانه آرامی داشته باشید.

    با توجه به تحقیقات انجام شده در مؤسسه بهداشت سنتیاگو ، خواب خوب و آرام موجب تقویت سلولهای سیستم ایمنی بدن می شود. در این بررسی ، 43 نفر ( افرادی که به سرما خوردگی مبتلا نبوده اند) به طور داوطلبانه تنها نیمی از شب را در خواب سپری کردند . فردای آن روز 30% از سلولهای مدافع بدن آنها از بین رفتند .اما شب بعد، زمانی که این افراد ، حداقل هشت ساعت را در خواب سپری کردند، سلولهای نابود کننده بدن آنها کاملاً مقاوم شدند.

    11- از بازکننده های ( مجرای بینی و سینه) مناسب استفاده کنید.

    برای التیام گرفتگی بینی ، بهتراست از اسپری و قطره های باز کننده استفاده کنید، زیرا این نوع داروها علائم بیماری را سریع تر از داروهای خوراکی از بین می برند و نیز اثرات جانبی کمتری را به دنبال دارند. داروهای خوراکی باعث افزایش ضربان قلب می شوند. بنابراین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا با بیماری هستند . نباید از آنها استفاده کنند.

    بازکننده های بوییدنی را نباید بیش از سه روز پیاپی مصرف کرد، چون ممکن است اثر این دارو کاهش یابد و گرفتگی بینی بدتر از قبل شود.

    12- گلو درد را تسکین دهید.

    دکترموری ازایالت میشیگان معتقد است غرغره کردن با آب نمک گرم برای تسکین گلو درد فوق العاده مؤثر است .

    ( یک قاشق چایخوری نمک برای هر لیوان آب ) او می گوید :" هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که برای التیام درد مکیدن آب نباتهای دارویی معمولی از آب نباتهای سفت و محکم بهتراست . هر دوی این مواد ، مقدار بزاق دهان را افزایش داده و سطح گلو را پوشش می دهند . به همین دلیل است که نوشیدن " چای وعسل " برای التیام گلو درد تأثیر بسزایی دارد. آب نباتهای دارویی حاوی " منتول" بهتر از آب نباتهای سفت و محکم کارایی دارند چون باعث بی حسی گلو می شوند.

    13- در هر وعده از غذاهای اصلی " نهار و شام "، سوپ کم چربی بخورید.

    مایعات گرم در بی اثر کردن ویروس سرماخوردگی نقش مهمی را ایفا می کنند و نوعی مُسکن محسوب می شوند. سوپ جوجه برای تسکین این بیماری تأثیر فوق العاده ای دارد. دکتر گرادیسون معتقد است : " این سوپ حاوی پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است ، که همگی به از بین بردن ویروس سرماخوردگی کمک می کنند."

    در هنگام سرماخوردگی سعی کنید سرفه های آرام و آهسته کنید تا سرماخوردگی شما به دیگران منتقل نشود . این اصل را به کودکانتان نیز آموزش دهید

    . گرادیسون می گوید : " اگر هر فردی اصول ساده بهداشتی را رعایت کند، مطمئناً به نتایج فوق العاده ای در این زمینه خواهیم رسید."

        نظرات دیگران ( )

  • چگونه از بیمار در خانه مراقبت کنیم ؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:50 عصر

    چگونه از بیمار در خانه مراقبت کنیم ؟

    چگونگی مراقبت از بیمار در خانه روشهایی دارد  که همه ی ما باید از آن اطلاع داشته باشیم و به کلیه مواردش عمل کنیم چرا که مراقبت صحیح باعث بهبودی سریع بیمار می شود. بیمارانی که پس از مراجعه به دکتر باید درخانه تحت مراقبت باشند کم نیستند و گرفتاری های روزمره مردم ، غالباً آنها را از پرستاری و مراقبت بیماری که در خانه بستری است غافل می کند. مهمترین بخش نگهداری بیمار در خانه این است که اطاق بیمار مشخص شود تا اگر میکربی وجود دارد در اطاقهای دیگر منتشر نشود. بهتر است اطاق خواب خود بیمار برای این کار اختصاص یابد. تشک بیمار باید سفت و مسطح باشد و از بالش اضافی هم استفاده شود . زیرا خوابیدن طولانی ، باعث درد در ناحیه پشت می شود .  مگر این که سر و گردن کمی بالاتر از معمول قرار گیرد.

    در کنار تختخواب بیمار یک صندلی یا مبل دسته دار گذاشته شود تا بیمار با تکیه به آن بتواند از جایش بلند شود وگاهی روی آن بنشیند. سعی کنید همیشه یک پارچ آب با  لیوانی که وارونه روی دستمال کاغذی قرار گرفته در کنار بیمار باشد. بهتر است یک زنگ دستی تهیه شود تا در صورت لزوم بیمار آن را تکان دهد . داد زدن برای بیمار خوب نیست. زنگ تلفن هم ممکن است او را عصبی کند. اگر تلفن دراطاق او نباشد مناسب تر است و چنانچه شخصی قصد صحبت با او را داشته باشد به شرط داشتن خبر خوب ، تلفن را به اطاق بیمار منتقل کنید. خبر بد تلفنی حال بیمار را بدتر می کند. اعصاب ومغز بیمار باید آرامش داشته باشد . یک ظرف خالی را برای استفراغ احتمالی با مقدار زیادی دستمال کاغذی ، به اضافه تعدادی حوله تمیز در دسترس بیمار قرار دهید.

    یک درجه طبی هم باید در اطاق بیمارباشد. درجه در ساعاتی که دکتر توصیه کرده به مدت دو دقیقه ی تمام زیر زبان بیمار با دهان بسته قرار گیرد و سپس درجه جیوه آن خوانده شود و برحسب تاریخ و ساعت روی صفحه کاغذ درج گردد تا برای مشاهده بعدی دکتر در پرونده مریض آماده باشد.

    درجه پس از استفاده باید تکان داده شود تا جیوه داخل آن پایین برود. سپس با محلول ضدعفونی تمیز شود و درجلد یا محفظه خود قرار گیرد. اگر درجه حرارت بدن بیمار خیلی بالا باشد باید فوراً به دکتر اطلاع داد.

    بیمار تب دار به مایعات نیاز بیشتری دارد و باید وادار شود که روزانه مایعات از قبیل آب خالص – چای کمرنگ – آب میوه و شیر بنوشد. البته برای دادن مایعاتی غیر از آب خالص حتماً با پزشک معالج باید مشورت شود.

    غذای سفت برای بیمار بستری مناسب نیست . زیرا به علت عدم تحرک ممکن است تولید یبوست بیشتری بکند. غذای بیمار باید مقوی و اشتها آور باشد ولی لازم نیست به مقدار زیاد به وی خورانده شود.

    پس از هر استفراغ ، صورت و پیشانی بیمار باید با حوله آب سرد تمیز شود و دهانش  با آب سرد شسته شود و پوست لب های او مرطوب نگاه داشته شود.

    اگر در خانه غیر از بیمار فرد دیگری هم زندگی می کند باید دقت شود که در دسترس بیمار قرار داشته باشد و دارو را فقط در ساعاتی که دکتر تعیین کرده و به همان مقدار تجویز شده در اختیار بیمار قرار دهد در صورتی که بیمار تنها زندگی می کند باید دقت شود که به موقع دارو مصرف کند و اضافی هم نخورد.

    بدن بیمار باید همواره تمیز نگهداشته شود. اگر برای بیما ر، رفتن به حمام ممکن نیست باید با حوله آب گرم بدن او را تمیز کرد. بدین منظور یک قسمت از بدن بیمار را  باید تمیز و خشک کرده و در پتو پیچاند و سپس قسمت دیگر را به همان ترتیب تمیز نمود.

    هوای اطاق بیمار نباید خشک باشد بلکه باید دارای رطوبت باشد. هوای خشک  ، بیمار را  تحریک به  سرفه می کند . برای مرطوب کردن هوا می توان از دستگاه بخار در اطاق استفاده نمود.

    پتوهای تخت بیمار باید طوری قرار گیرد که روی او سنگینی نکند، مخصوصاً روی قسمت پا و انگشتان ، تا هنگام پهلو به پهلوشدن به آنها آسیب نرساند.

    در اطراف اطاق بیمار نباید سرو صدا کرد زیرا  بیمار عموماً  فردی عصبی و کم حوصله است و فشارهای عصبی مانع بهبود سریع او می شود .

    بیمار قبل از بهبودی کامل وکسب اجازه از دکتر نباید سر کار خود برود. ممکن است بیماری عود کند و یا عوارض دیگری به بار آورد وهمکارانش را هم مبتلا نماید. موقع چکاندن قطره به بینی بیمار باید دقت شود که قطره وارد دهان بیمار نشود . قطره چشم نیز باید لای پلک پایینی چکانده شود .

    تقویت روانی بیمار در بهبودی او بسیار مؤثر است . مثلاً بودن گل و گیاه  در اطاق بیمار می تواند در روحیه او تأثیر خوبی بگذارد . در طول بیماری هرگز به بیمار خبر مأیوس کننده داده نشود. خواندن داستانهایی که به علت جالب بودن ، خواننده را به دنبال خود می کشاند به شرط این که سر و دست بیمار را خسته نکند ، برای او خوب و مفید است . زیرا بیمار را از فکر کردن درباره مشکلاتش باز می دارد و پس از خسته شدن ، او را به خواب می برد.

    تماشای تلویزیون که از دور کنترل می شود خوب است. بیمار دوست دارد احساس کند که اطرافیانش با علاقه و فداکاری خاصی از او پرستاری و پذیرایی می کنند، مخصوصاً اگر بیمار سالخورده باشد از فرزندانش انتظارات زیادی  دارد و اگر خلاف آن را ببیند شدیداً  دلخور و افسرده می شود و این از نظر روحی برای او خوب نیست . به علاوه به علت حساس شدن روحیه اش در زمان بیماری ممکن است هرگز این را فراموش نکند.


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]