سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338992---
بازدید امروز: ----30-----
بازدید دیروز: ----35-----
بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • تب،آژیر خطر طبیعی بدن
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:35 عصر

    تب،آژیر خطر طبیعی بدن


    به محض آنکه علائمى مربوط به سرماخوردگى  و یا شبیه به آن در بدن شما به میزان پیشرونده اى ظاهر شد، دماى بدن خود را نیز کنترل کنید. تب اولین آژیر خطر سیستم بدن هنگام مواجهه با عفونت است و این مکانیسم بسیار ساده اى است که بدن براى حفظ خود در مقابل عفونت و آسیب هاى حاصل از آن داراست. به این ترتیب که نخست مغز شما به بدنتان فرمان حرکت خون را از سطح پوست به سطوح داخلى تر صادر مى کند. سپس گلبول هاى سفید و آنتى بادى هاى موجود در خون نیز به منبع عفونت می رود و مرحله حذف آغاز مى شود.

    با حرکت خون از قسمت سطحى به بخش هاى داخلى تر، سطح بدن حرارت کمترى از دست داده و دماى بدن شما افزایش مى یابد. حال در صورت مواجه شدن با تغییرات اینچنینى در دماى بدن پیش از هر اقدامى از وجود تب مطمئن شوید، زیرا همیشه دماى بالاى بدن نشان دهنده تب نیست. اگرچه 37 درجه سانتیگراد(98 درجه فارنهایت) به عنوان دماى طبیعى و نرمال بدن محسوب مى شود، ولى وضعیت جسمانى افراد نیز در این تشخیص مؤثر است. به این معنا که نوع غذاى مصرفى، میزان پوشش، هیجانات عصبى و تمرینات بدنى شدید همگى بر دماى بدن شما تأثیر مى گذارند. مثلاً تمرینات شدید بدنى مى تواند دماى بدن شما را تا میزان5/37 درجه سانتگراد افزایش دهد، حال آنکه این دما در این شرایط تب محسوب نمى شود، اگرچه ممکن است با کمى علائم سرماخوردگى نیز همراه باشد. در ضمن توجه به این نکته ضرورى است که دماى بدن کودکان نیز معمولاً بالاتر از افراد بزرگسال است. حال با تمام این توضیحات براى تشخیص تب، قانون کلى در شرایط عادى و بدون وجود عوامل فوق به این ترتیب است که هنگامى که دماى بدن شما بین 5/37 تا 38 درجه سانتیگراد باشد، شما در آستانه بروز تب هستید و در صورتى که این میزان به بالاتر از38 درجه سانتیگراد یا 100درجه فارنهایت برسد، تب پدیده آمده است؛ ولى نکته اینجاست که هرگز به محض بروز تب نباید براى قطع آن اقدام کرد، بلکه نخست شرایط بعدى آن، حال بیمار و روند افزایش دما را بررسى کنید.

    به طور کلى این تصور که تب به خودى خود بیمارى است و بلادرنگ مى بایست مبارزه علیه آن آغاز شود، تصور نادرستى است، زیرا تب تنها یک علامت است. هنگامى که بدن شما با تهاجم باکتریایى یا ویروسى مواجه مى شود، موادى را ترشح مى کند که به مغز شما فرمان بالا بردن دماى بدن را می دهد و در نتیجه تب حاصل مى شود. جالب این که در دماى بالاى بدن عملکرد باکترى ها و ویروس ها جهت انتشار و تکثیر بسیار سخت تر خواهد شد، در نتیجه این عکس العمل طبیعى بدن مى تواند طول مدت بیمارى را کاهش دهد و قدرت آنتى بیوتیک ها را در اثر حمله باکتریایى تقویت کند. ولى مطالب ذکر شده به این معنا نیست که هرگز کنترلى بر روى دماى ایجاد شده، انجام نپذیرد. بلکه در صورتى که این دما همواره در حال افزایش بوده و این روند امکان وقوع خطر تشنج را به همراه داشته باشد، پیش از ایجاد چنین مشکلى مى بایست اقدامات اولیه براى کاهش آن صورت گیرد. این موضوع در مورد کودکان از اهمیت ویژه اى برخوردار است.

    در همین راستا به نکات زیر نیز توجه کنید:

    الف- در طول دوره تب به میزان زیادى در روز مایعات بنوشید. هنگامى که شما داغ هستید، بدن شما جهت خنک شدن تعریق بیشترى دارد، در نتیجه آب بیشترى از دست مى دهد؛ لذا نوشیدن مایعات، جایگزین خوبى براى آب از دست رفته خواهد بود. براى این منظور، تنها نوشیدن آب، مورد نظر نیست بلکه مایعات دیگر همچون آبمیوه، چاى و شیر نیز همان تأثیر را دارا هستند. همچنین مایعاتى مانند آبمیوه و آب سبزیجات  سرشار از ویتامین ها  و مواد معدنى مختلف هستند و هم براى مبارزه با تب و هم جهت تقویت بدن مفیدند.

    ب-از کمپرس گرم و یا سرد استفاده کنید. کمپرس هاى مرطوب به کاهش دماى بدن کمک مى کنند. پیش از این تصور بر این بود که براى پائین آوردن تب حتماً مى بایست از کمپرس آب یخ استفاده شود ولى امروزه متخصصان بر این عقیده اند که کمپرس گرم بر روى پیشانى، کمر و قسمت نرم ساق پا نیز همان تأثیر کمپرس سرد را داراست. البته آنها متذکر مى شوند که این کار در شرایطى مجاز است که دماى بدن کمتر از 5/39درجه سانتیگراد باشد در غیر این صورت به هیچ وجه نمى توان از کمپرس گرم استفاده کرد.

    توجه: کاربرد کمپرس یخ هنگام بروز تب نیز از جمله اقدامات رد شده است، زیرا به این ترتیب سرماى زیاد سبب منقبض شدن رگ هاى خونى پوست می شود و در حرکت خون تغییر ایجاد مى کند که حاصل آن افزایش بیشتر دماى داخلى بدن است.

    ج- از انجام کارهایى که دماى بدن را بیشتر بالا مى برد بپرهیزید. پوشیدن لباس هاى زیاد، استراحت در کنار منبع گرما زایى همچون بخارى، شومینه و استفاده از رواندازهاى ضخیم از آن جمله اند.

    د- اتاق را زیاد گرم نکنید. به توصیه برخى از پزشکان، دماى مناسب براى فضایى که بیمار تب دار در آن به سر مى برد، 18 درجه سانتیگراد یا 65 درجه فارنهایت است. گرماى زیاد دماى بدن را نیز افزایش مى دهد.

    الهام اسماعیلى


        نظرات دیگران ( )

  • علت سرگیجه شما چیست ؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:33 عصر

    علت سرگیجه شما چیست ؟


    ماری چهل ‌و پنج ‌ساله‌ با پزشک تماس‌ گرفت. او به سختی‌ قادر به‌ صحبت‌ بود: اگر چشمانم‌ را نبندم‌ و دراز نکشم، سرم‌ گیج‌ می ‌رود و حالت‌ تهوع‌ شدید می ‌گیرم. من‌ چه‌ مشکلی‌ دارم؟

    جودی ، سی ‌ساله‌ که‌ به ظاهر سلامت‌ به‌ نظر می‌ رسید، به پزشک مراجعه‌ کرد و گفت: بیشتر اوقات‌ احساس‌ گیجی‌ و منگی‌ می‌ کنم. اصلاً حال‌ خودم‌ را نمی‌ فهمم.

    زن‌ کهنسالی‌ به‌ دکترش‌ می گفت‌ خیلی‌ سخت‌ می ‌تواند راه‌ برود و نگران‌ غش ‌کردن‌ است. زن‌ جوان‌ دیگری‌ به‌ نام‌ لورا مدعی‌ بود‌ پس‌ از ورزش‌ و فعالیت‌ بدنی‌ شدید، احساس‌ ضعف‌ و منگی‌ می‌ کند.

    اگرچه‌ همهِ این‌ خانم ها از سرگیجه‌ رنج‌ می ‌برند، اما در واقع‌ سرگیجهِ هر یک‌ از آنها علت‌ خاصی‌ دارد. بیشتر اوقات‌ سرگیجه‌  مسئله‌ ساز و مهم‌ نیست، اما در مواردی‌ می ‌تواند بسیار مهم‌ و جدی‌ باشد. چنانچه‌ عامل‌ یا عوامل‌ سرگیجهِ خود را بشناسید، به‌ کمک‌ پزشک‌ معالج‌ خود می‌ توانید آن‌ را برطرف‌ کنید.


    سرگیجه‌

    سرگیجه‌ در میان‌ مردم‌ بسیار شایع‌ است. در این‌ حالت‌ شما احساس‌ می ‌کنید اگر چشمان‌ خود را نبندید و آرام‌ دراز نکشید، دنیای‌ اطراف‌ به‌ دور سرتان‌ می ‌چرخد. حتی‌ ممکن‌ است‌ احساس‌ کنید در هوا هستید و حرکت‌ می‌ کنید. هر دو حالت‌ می‌ تواند ناخوشایند و ترسناک‌ باشد.

    سرگیجه‌ زمانی‌ بروز می‌ کند که‌ موازنه‌ و تعادل‌ بدن‌ مختل‌ شود. مرکز توازن‌ و حفظ‌ آن‌ در مغز و گوش‌ داخلی‌ است.

    سرگیجه‌ زمانی‌ بروز می‌ کند که‌ موازنه‌ و تعادل‌ بدن‌ مختل‌ شود. مرکز توازن‌ و حفظ‌ آن‌ در مغز و گوش‌ داخلی‌ است. در واقع‌ ماری زمانی‌ به‌ سرگیجه‌ مبتلا شد که‌ سرماخوردگی ‌ به‌ گوش هایش‌ سرایت‌ کرد. پزشک برای‌ درمان‌ سرگیجهِ او نسخه‌ ای‌ تجویز کرد و پس از چند روز وی بهبود یافت. (البته‌ علائم‌ سرگیجه‌ همیشه‌ به‌ این‌ سادگی‌ نیستند و به سرعت‌ برطرف‌ نمی ‌شوند.)

    برخی‌ از افراد از التهاب‌ مزمن‌ گوش‌ داخلی‌ رنج‌ می ‌برند. برخی‌ هم‌ با بروز مشکلات‌ یا حتی‌ وزش‌ ِ باد به‌ سرشان‌ دچار چنین‌ حالتی‌ می ‌شوند. اگر این‌ حالت‌ تداوم‌ یابد، می ‌تواند حالتی‌ حاد و وخیم‌ به‌ خود بگیرد.

    در موارد نادر، سرگیجه‌ می ‌تواند نشانهِ مشکل‌ خاصی‌ در مغز- مثل‌ تومور یا ضربهِ مغزی‌ خفیف‌- باشد. بنابراین‌ هر زمان‌ که‌ به‌ سرگیجه‌ مبتلا شـُدید، به‌ پزشک‌ خود اطلاع‌ دهید.


    فشار و فعالیت‌شدید

    به‌ هنگام‌ تعرق‌ شدید، آب‌ و نمک‌ زیادی‌ از بدن‌ دفع‌ می‌ شود و فشارخون‌ به‌ طرز خطرناکی‌ پایین‌ می ‌آید. اگر در حال‌ فعالیت‌ بدنی‌ یا ورزش، احساس‌ گیجی‌ کردید، بلافاصله‌ فعالیت‌ خود را قطع‌ کنید. سپس‌ بنشینید و سر خود را میان‌ زانوها قرار دهید. بهترین‌ راه‌ جلوگیری‌ از بروز این‌ مشکل، رساندن‌ آب‌ کافی‌ به‌ بدن‌ بخصوص‌ قبل‌ و بعد از فعالیت‌ بدنی‌ شدید است. اگر در هوای‌ گرم‌ یا در سالن های‌ ورزشی‌ گرم‌ ورزش‌ می‌ کنید، خیلی‌ مراقب‌ باشید. برای‌ حفظ‌ نمک‌ بدن‌ خود از غذاهای‌ نمکدار (مثل‌ چوب‌ شور، بیسکویت‌ شور و...) استفاده‌ کنید، مگر این که‌ پزشک‌ استفادهِ نمک‌ را برای‌ شما محدود کرده‌ باشد.

    به‌ هنگام‌ تعرق‌ شدید، آب‌ و نمک‌ زیادی‌ از بدن‌ دفع‌ می‌ شود و فشارخون‌ به‌ طرز خطرناکی‌ پایین‌ می ‌آید. اگر در حال‌ فعالیت‌ بدنی‌ یا ورزش، احساس‌ گیجی‌ کردید، بلافاصله‌ فعالیت‌ خود را قطع‌ کنید. سپس‌ بنشینید و سر خود را میان‌ زانوها قرار دهید. بهترین‌ راه‌ جلوگیری‌ از بروز این‌ مشکل، رساندن‌ آب‌ کافی‌ به‌ بدن‌ بخصوص‌ قبل‌ و بعد از فعالیت‌ بدنی‌ شدید است.

    احساس‌ سرگیجه‌ و منگی‌ منتهی‌ به‌ ضعف‌ و بیحالی‌ می ‌تواند به‌ خاطر تپش‌ قلب‌ پایین‌ یا بالا باشد. در برخی‌ از افراد، فعالیت های‌ عادی‌ نظیر سرفه ، ادرار و بلع‌ آهستهِ غذا، می‌ تواند به‌ کاهش‌ ضربان‌ قلب‌ منجر شود. نتیجهِ کاهش‌ ضربان‌ قلب،‌ سرگیجه‌ است! از آنجا که‌ برخی‌ عوامل‌ ضعف‌ و بیحالی‌ خطرناک‌ است‌ هر حالتی‌ را به‌ پزشک‌ گزارش‌ دهید.


    اضطراب‌ و دلهره‌

    جودی تنها زمانی‌ احساس‌ گیجی‌ می ‌کرد که‌ از خانهِ خود دور بود. ضربان‌ قلب‌ او بالا می‌ رفت‌ و نفس ‌نفس‌ می ‌زد. بیشتر این‌ علائم‌ هنگام‌ حضور در جمع‌ یا تشویش‌ شدید خود را آشکار می ‌کرد. دکتر‌ با دقت‌ او را معاینه‌ کرد‌ و متوجه‌ شد‌ بیماری‌ خاصی‌ ندارد. دکتر در نهایت‌ به‌ این‌ نتیجه‌ رسید‌ که‌ او به شدت‌ نگران‌ است؛ همسرش‌ سرطان‌ خون‌ داشت‌ و در مقابل‌ درمان‌ واکنش‌ خوبی‌ نشان‌ نمی ‌داد. با استفاده‌ از روان ‌درمانی‌ و داروهای‌ ضدافسردگی ، علائم‌ ناراحتی‌ او به تدریج‌ برطرف‌ شد.


    حرکات‌ نادرست‌ و اشتباه‌

    آیا زمانی‌ که‌ سریع‌ از جای‌ خود بلند می ‌شوید، سرگیجه‌ می گیرید؟ شما می‌ توانید از بروز چنین‌ مشکلی‌ جلوگیری‌ کنید. علت‌ این‌ امر کاهش‌ موقتی‌ فشارخون‌  است‌ و مسئله‌ ساز نیست. بهتر است‌ پیش‌ از برخاستن، پاهای‌ خود را تکان‌ دهید و آنها را به‌ سمت‌ جلو و عقب‌ خم‌ کنید تا از بروز این‌ مشکل‌ جلوگیری‌ نمایید. اگر صبح ها بلافاصله‌ پس‌ از بیدار شدن‌ از خواب، از جای‌ خود برخیزید، با اُفت‌ شدید فشارخون‌ رو به ‌رو می‌ شوید و همین‌ امر باعث‌ سرگیجهِ شما می‌ شود. برای‌ پرهیز از این‌ حالت، در حدود سی‌ ثانیه‌ بنشینید، سپس‌ از جای‌ خود بلند شوید. برخی‌ از افراد در اثر سفر به‌ سرگیجه‌ مبتلا می‌ شوند. بنابراین‌ اگر هنگام‌ مسافرت‌ با این‌ مشکل‌ برخورد می‌ کنید، یک‌ ساعت‌ قبل‌ از حرکت‌ از قرص های‌ مخصوص‌ استفاده‌ نمایید.


    افزایش ‌سن‌

    ضعف‌ بینایی، فرسودگی‌ مفاصل، اعصاب‌ و ماهیچه‌ها و ضعف‌ ناشی‌ از عدم‌ فعالیت‌ و تحرک‌ معمولاً در سنین‌ بالا خود را به خوبی‌ نشان‌ می ‌دهد. این‌ عوامل‌ در موازنهِ بدن‌ ایجاد اختلال‌ می ‌کند و شخص‌ دچار سرگیجه‌ می ‌شود. برای‌ درمان‌ آن‌ می ‌توان‌ از حرکات‌ نرمشی‌ خفیف‌ و منظم‌ استفاده‌ کرد. اگر‌ سرگیجهِ شما مداوم‌ یا شدید است، بلافاصله‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید. برای‌ پزشک‌ خود حالات‌ و علائم‌ ناراحتی‌ خود را به‌ طور دقیق‌ شرح‌ دهید. آیا سرتان‌ می ‌چرخد؟ آیا احساس‌ غش‌ و ضعف‌ دارید؟ در این‌ حالت‌ پزشک‌ برای‌ شما آزمایش هایی‌ انجام‌ می‌ دهد و در نهایت‌ شما را به‌ نزد متخصص‌ می ‌فرستد.

    منبعWOMAN,S DAY:

    دکتر ماریان لگاتو / شقایق قندهاری


        نظرات دیگران ( )

  • همه چیز درباره سینوزیت
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:32 عصر

    همه چیز درباره سینوزیت

    مواظب سینوس هایت باش


    شما سرفه  و عطسه می کنید و احساس خستگی و درد عمومی در بدن دارید. فکر می کنید که باید سرما خورده باشید، اما بعد، زمانی که داروهایی که برای بهبود علائم سرماخوردگی  مصرف کرده اید، بی تأثیر بوده و به سردرد وحشتناکی گرفتار می شوید، خودتان را با عجله به پزشک می رسانید. وی پس از شنیدن شرح حال شما و معاینه صورت و پیشانی تان و احتمالاً درخواست یک رادیوگرافی سینوس، به شما می گوید که سینوزیت دارید.

     معنی ساده سینوزیت  این است که سینوس های شما عفونی یا ملتهب شده اند، اما این فقط اندکی از درد و گرفتاری را که در این شرایط تحمل می کنید، نشان می دهد. متخصصین معمولاً موارد سینوزیت را به سه دسته تقسیم می کنند:

    1 - سینوزیت حاد که 3 هفته یا کمتر به طول می انجامد.

    2 - سینوزیت مزمن که معمولاً 3 تا 8 هفته طول می کشد اما ممکن است ماه ها یا حتی سال ها ادامه یابد.

    3 - سینوزیت راجعه که چندین حمله حاد در طول یک سال را شامل می شود.


    علائم

    محل درد بستگی به سینوسی دارد که گرفتار شده است:

    - اگر سردرد شما، صبح ها در زمان بیدار شدن از خواب بروز کند، به صورت کاملاً مشخص به وجود مشکلی در سینوس اشاره دارد.

    - درد در پیشانی، در محل سینوس های پیشانی در زمان لمس، نشان می دهد که سینوس های پیشانی التهاب دارند.

    - عفونت سینوس های فک بالا می تواند سبب درد در فک و دندان های بالایی و دردناکی گونه ها در زمان لمس کردن شود.

    - از آنجایی که سینوس های پرویزنی نزدیک مجاری اشکی در گوشه چشم ها قرار دارند، التهاب این حفرات اغلب سبب تورم پلک ها و بافت های اطراف چشم ها و درد در بین دو چشم می گردد. التهاب سینوس پرویزنی همچنین می تواند در زمان لمس کناره های بینی، ایجاد درد نماید و اختلال در حس بویایی و پری و گرفتگی بینی را به همراه داشته باشد.

    - گرچه سینوس های پروانه ای کمتر گرفتار می شوند، عفونت در این منطقه می تواند سردرد، درد گردن و درد عمیق در بخش فوقانی سر را سبب شود. البته بیشتر مبتلایان به سینوزیت  (در زمان لمس شدن )، درد و دردناکی را در چندین نقطه تجربه می کنند و علائم آنها معمولاً به روشنی محل درگیری سینوس ها را نشان نمی دهد. سایر علائم سینوزیت می تواند شامل تب، ضعف، خستگی، سرفه ای که احتمالاً شب ها شدیدتر می شود، آبریزش یا احتقان بینی باشد. به علاوه، تخلیه ترشحات مخاطی سینوس پروانه ای یا سایر سینوس ها در پشت حلق می تواند گلودرد ایجاد کند. تخلیه ترشحات همچنین می تواند غشاهای پوشاننده حنجره (مجرای تنفسی فوقانی) را تحریک نماید. اما هر کس که این علائم را داشته باشد، لزوماً سینوزیت ندارد. در موارد نادر، سینوزیت حاد می تواند عفونت مغز و سایر عوارض جدی را به دنبال داشته باشد.


    علل سینوزیت حاد

    در بیشتر موارد سینوزیت حاد با یک سرماخوردگی شروع می شود که عامل آن یک ویروس است. این سرماخوردگی های ویروسی علائم سینوزیت را به وجود نمی آورند، اما حتماً سینوس ها را ملتهب می کنند. هم سرماخوردگی و هم التهاب سینوس ها معمولاً در مدت دو هفته بدون درمان بهبود پیدا می کنند، اما وجود التهاب می تواند توضیح دهد که چرا ابتلا به سرماخوردگی احتمال ابتلا به سینوزیت حاد را افزایش می دهد.


    علل سینوزیت مزمن

    تعیین علت سینوزیت مزمن، دشوار است. برخی پژوهشگران فکر می کنند که این یک بیماری عفونی است، اما سایرین در این مورد مطمئن نیستند. سینوزیت مزمن، یک بیماری التهابی است که اغلب در مبتلایان به  آسم  بروز می کند. اگر شما آسم دارید، ممکن است سینوزیت مزمنی داشته باشید که در مواردی وخامت می یابد؛ اگر نسبت به موارد آلرژی زای موجود در هوا از قبیل گرد و غبار، قارچ و گرده حساسیت دارید که  التهاب بینی  ناشی از آلرژی  را سبب می شوند، ممکن است مبتلا به سینوزیت مزمن بشوید. پاسخ ایمنی به مواد خارجی موجود در قارچ ها می تواند سبب حداقل برخی از موارد سینوزیت مزمن باشد. به علاوه کسانی که به قارچ حساسیت دارند، ممکن است به علت آلرژی به قارچ به سینوزیت مبتلا شوند. اگر در معرض ابتلا به سینوزیت مزمن هستید، هوای مرطوب، به ویژه آب و هوای مناطق شمالی یا آلوده کننده های موجود در هوا و ساختمان ها می تواند شما را دچار این بیماری کند.


    تشخیص

    از آنجا که به دلیل ابتلا به بیماری هایی مثل سرماخوردگی ، بینی شما می تواند دچار گرفتگی و احتقان شود، ممکن است احتقان ساده بینی را با سینوزیت اشتباه بگیرید، اما سرماخوردگی معمولاً در حدود 7 تا 14 روز طول می کشد و سپس بدون درمان، خوب می شود. سینوزیت مزمن اغلب بیشتر طول می کشد و علائم آن به طور مشخص بیشتر از یک سرماخوردگی ساده است. پزشک با گوش دادن به شرح حال شما، انجام معاینه بالینی، درخواست رادیوگرافی و در صورت لزوم MRI یا سی تی اسکن می تواند سینوزیت را تشخیص بدهد.


    درمان

    پس از تشخیص سینوزیت و شناسایی علت احتمالی آن، پزشک می تواند درمان هایی را برای کاهش التهاب و بهبود علائم تجویز کند.


    سینوزیت حاد

    اگر مبتلا به سینوزیت حاد هستید، پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

    - داروی ضد احتقان برای رفع پرخونی مخاط و گرفتگی بینی

    - آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت میکروبی در صورت لزوم

    - مُسکـّن برای تخفیف درد

    اما شما فقط برای چند روز مجاز به استفاده از قطره ها یا اسپری های ضداحتقان بینی موجود در بازار، با نسخه یا بدون نسخه پزشک هستید.

    مصرف این داروها برای دوره های طولانی تر می تواند حتی منجر به احتقان و تورم بیشتر لوله های بینی شود.

    اگر عامل سینوزیت میکروبی باشد، مصرف آنتی بیوتیک ها همراه با داروهای ضداحتقان خوراکی یا موضعی (برای بینی) می تواند کمک کننده باشد. پزشک می تواند آنتی بیوتیکی را تجویز کند که بر شایع ترین نوع باکتری عامل سینوزیت مؤثر باشد.

    در بسیاری موارد، سینوزیت حاد بدون  آنتی بیوتیک  به خودی خود بهبود پیدا می کند اما در صورتی که همراه با سینوزیت، مبتلا به آلرژی نیز باشید، ممکن است برای تخفیف علائم آلرژی نیاز به دارو داشته باشید. اگر مبتلا به آسم هستید و سینوزیت گرفته اید، ممکن است آسم شما بدتر شود و باید با پزشکتان در تماس نزدیک باشید.

    به علاوه ممکن است پزشک شما یک اسپری کورتونی بینی همراه با سایر درمان ها تجویز کند تا احتقان، تورم و التهاب بینی شما کاهش یابد.


    سینوزیت مزمن

    پزشکان اغلب درمان موفقیت آمیز سینوزیت مزمن را کار دشواری می یابند و می دانند که علائم، حتی پس از دریافت طولانی مدت آنتی بیوتیک ها ادامه می یابد. همانگونه که بحث شده است، ممکن است پزشکان برای درمان، از داروهای کورتونی مانند اسپری های کورتونی بینی استفاده کنند. بسیاری از پزشکان، سینوزیت مزمن را به عنوان یک بیماری عفونی با آنتی بیوتیک و داروهای ضداحتقان درمان می کنند. برخی دیگر از آنتی بیوتیک و اسپری استروئیدی بینی همراه با یکدیگر استفاده می کنند. برای تعیین اینکه بهترین شیوه درمان کدام است، نیاز به پژوهش های بیشتری است.

    در برخی بیماران مبتلا به آسم، درمان سینوزیت مزمن با آنتی بیوتیک، بهبود چشمگیر علائم را به همراه دارد.

    اگرچه داروهای خانگی نمی توانند عفونت سینوسی را درمان کنند، اما می توانند علائم شما را تسکین دهند:

    - استنشاق بخار از یک دستگاه بخارساز یا یک فنجان آب داغ می تواند سینوس های ملتهب را نرم کند.

    - اسپری نمکی بینی که می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید، می تواند تسکین بخش باشد.

    - استفاده از حرارت ملایم در اطراف بینی ملتهب می تواند شما را راحت تر کند. در صورت شکست درمان های دارویی، جراحی می تواند تنها جایگزین در درمان سینوزیت مزمن باشد. تحقیقات نشان می دهد که اغلب کسانی که جراحی کرده اند، علائم بهتر و کیفیت بهتر زندگی را تجربه کرده اند. در کودکان مشکلات اغلب با برداشتن آدنوئیدهای مسدود کننده گذرگاه میان بینی و سینوس، برطرف می شود. بزرگسالانی که سال ها مبتلا به آلرژی و بیماری های عفونی بوده اند، گاه پولیپ بینی پیدا می کنند که تخلیه مناسب را مختل می کند. برداشتن این پولیپ ها یا اصلاح تیغه انحراف یافته بینی، برای اطمینان از باز بودن راه های هوایی، اغلب بهبود قابل توجه علائم سینوس را در پی دارد. رایج ترین روش جراحی که امروزه انجام می شود، جراحی سینوس از طریق اندوسکوپی است که در آن، منافذ طبیعی سینوس گشاد می شوند تا امکان تخلیه را فراهم کنند. این نوع جراحی نسبت به جراحی معمول سینوس، با برش و خونریزی کمتری همراه است و عوارض جدی آن نادر هستند.

    دکتر زهرا عباسپور تمیجانی


        نظرات دیگران ( )

  • آستیگماتیسم چیست؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:28 عصر

    آستیگماتیسم چیست؟


    براى خیلى از افراد که به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کرده اند و بعد از معاینه به آنها گفته شده که چشمشان آستیگمات است، این سؤال پیش مى آید که «آستیگماتیسم» چیست؟

    در قـُدامى ترین قسمت چشم، بافت شفاف و نیمکره شکلى وجود دارد که به آن قرنیه مى گویند که نور هنگام عبور از آن دچار انکسار می گردد و وارد چشم مى شود. اگر قرنیه از حالت کروى خود خارج شود، به این حالت آستیگماتیسم مى گویند (همانند توپ فوتبالى که از دو سو کمى فشرده شود)، در نتیجه نورى که از یک قرنیه آستیگمات مى گذرد، به طرز صحیح روى شبکیه کانونى نمی شود و تصاویر تار دیده مى شوند. آستیگماتیسم بیمارى نیست، بلکه نوع خاصى از عیب هاى انکسارى محسوب می شود که بسیار شایع نیز هست.

    علت ایجاد آستیگماتیسم چیست؟

    فشار پلک روى قرنیه مى تواند منجر به آستیگماتیسم مختصرى شود، ولى در اغلب موارد آستیگماتیسم ریشه ارثى دارد. علاوه بر آن ضربات و صدمات وارده بر قرنیه، نیز مى توانند منجر به آستیگماتیسم به ویژه از نوع نامنظم آن شوند.

    علائم آستیگماتیسم چیستند؟

    افراد داراى نمره هاى بالاى آستیگماتیسم اغلب از تارى دید و تغییر شکل یافتگى تصویر اشیا شکایت دارند. آنهایى که مبتلا به درجات خفیف هستند، اغلب مشکل بینایى ندارند ولى ممکن است از خستگى و احساس ناراحتى در چشم ها و سردرد شکایت داشته باشند.

    آیا اگر چشم هاى ما آستیگمات است، باید حتماً عینک بزنیم؟

    در درجات متوسط و بالا، براى دستیابى به دید بهتر و راحت تر، لازم است فرد عینک بزند؛ ولى در نمرات کم، در صورت ناراحتى فرد یا براساس نیازهاى شغلى اقدام به تجویز عینک مى شود.

    غیر از عینک، آیا راه دیگرى براى اصلاح آستیگماتیسم وجود دارد؟

    در صورت عدم تمایل فرد به استفاده از عینک، وى مى تواند از کنتاکت لنز استفاده کند. جدیداً روش هاى جراحى انکسارى نیز کاربرد پیدا کرده اند.

    آیا مقدار آستیگماتیسم به مرور تغییر مى کند؟

    مقدار آستیگماتیسم و محور آن ممکن است به آهستگى تغییر کند. معاینات مکرر و منظم به شما کمک مى کند که در همه حال از یک بینایى کامل و دقیق برخوردار باشید.

    فرید کیا (اپتومتریست)


        نظرات دیگران ( )

  • با رایحه درمانى به استقبال نوروز برویم
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:26 عصر

    با رایحه درمانى به استقبال نوروز برویم


    استفاده از عطر و عصاره گل هاى خوش بو، ریشه در تاریخ اقوام و فرهنگ هاى باستانى دارد. در طول تاریخ، همواره تمدن هاى بزرگ و حتى جامعه هاى کوچک و قبایل بدوى از رایحه گل ها و گیاهان معطر و سایر مواد خوشبو در طبیعت به منظور حفظ سلامت و تقویت و تأمین قواى جسمانى و روحى خود و همچنین براى تسلط و نفوذ در انسان ها و نیروهاى طبیعت، در درمان هاى طبیعى استفاده مى کرده اند.

    در مصر باستان از عصاره گیاهان معطر مانند گل سرخ، برگ درخت سدر، سرو کوهى، صمغ چوب صندل و کـُندُر و مواد معطر دیگرى مانند مشک عنبر، عود و ... براى مصارف آرایشى، حفظ بهداشت و سلامت عاطفى بهره مى گرفته اند. این مواد در آیین هاى مذهبى و مومیایى کردن اجساد مردگان نیز کاربرد داشته است. در هند باستان نیز گیاهان معطر در زندگى روزمره و در آیین ها و مراسم مذهبى جهت ارتقاى مدارج روحانى کاربرد داشته و از عطر گل هاى سرخ و یاسمن، و بخور صندل در معابد و مکان هاى مقدس استفاده مى شده است.

    در دیگر کشورهاى باستانى مانند یونان و روم نیز استفاده از رایحه هاى طبیعى کاربرد فراوان داشته است. در این کشورها علاوه بر مصارف آرایشى و بهداشتى، از روغن هاى گیاهى براى معطر نمودن بدن، همچنین براى ماساژ درمانى و حمام ها و بخورهاى آرامش بخش جهت تقویت و حفظ انرژى و دستیابى به سلامت جسمانى و عاطفى بهره مى گرفته اند. در ایران باستان نیز علاوه بر موارد گفته شده، از انواع مواد معطر در مراسم آیینى - مذهبى و در عبادتگاه ها استفاده مى کرده اند.

    برخى از انسان شناسان معتقدند که ظهور فرهنگ هاى باستانى را مى توان با تولد انواع آیین ها مرتبط دانست و جالب آن که استفاده از انواع رایحه هاى خوشبو نیز همزمان با پیدایش آیین ها متداول گردیده است. در مراسم و مناسک آیینى که براى پرستش خداوند یا برگزارى جشن هاى شکرگزارى و نیز شفاى بیماران برگزار مى شده است، سوزاندن مواد معطر بخشى از آیین ها بوده، که چنین کارى براساس این باور شکل گرفته که رایحه هاى معطر پخش شده در فضا، باعث تلطیف هوا، کسب انرژى هاى مثبت، و از بین رفتن انرژى هاى منفى و عوامل بیمارى زا مى گردد و حالتى از آرامش و خلسه روحانى و معنوى را در افراد به وجود مى آورد. به علت همین اثرات آرام بخش، رفته رفته زمینه هاى استفاده از مواد معطر در اجتماعات و خانواده ها همگانى شده است.

    چگونگى اثربخشى رایحه ها بر سیستم هاى بدن

    رایحه ها (عطر گل ها و سایر مواد طبیعى معطر)، گیرنده هاى عصبى بویایى را تحریک مى کنند و پیام هاى دریافت شده توسط این گیرنده ها (احساس بوى خوش) به منطقه «لیمبیک» در مغز مى رسد. در این منطقه پیام هاى بویایى درک و کدبندى شده و در حافظه مربوط به هر بو ذخیره مى شود و بر رفتار جسمانى و عاطفى ما اثر مى گذارد.

    تأثیر بو بر سیستم هاى هورمونى و دفاعى

    «بوها» مى توانند بر روند ساخته شدن هورمون ها، گرایش هاى شخصى، حرارت بدن، سطح هورمون ها، ساخته شدن انسولین، سوخت و ساز بدن، سطح هورمون استرس، هورمون هاى جنسى، سیستم دفاعى بدن، افکار و واکنش هاى آگاهانه اثر بگذارند. بوها با تحریک مغز، در ترشح انتقال دهنده هاى عصبى «نوروترنسمیترها*» باعث حالات روانى خاصى مى گردند. استفاده از مواد معطر در انسان احساس سلامت، سرخوشى و حالت خوشنودى و خرسندى به وجود مى آورد. این مواد مى توانند استرس و درد را کاهش دهند و باعث تعادل عاطفى شوند.

    مواد خوشبو علاوه بر تحریک پیاز بویایى، به درون ریه ها رفته و به مولکول هاى اکسیژن مى چسبند و به تبع آن به درون خون راه یافته و باعث خود بهبودى و خود درمانى اعضا و بافت هاى بدن مى شوند.

    علاوه بر اینها رایحه هاى معطر از طریق ماساژهاى موضعى پوستى به درون مایع بین سلولى زیرپوست نفوذ مى کنند و از این طریق وارد جریان خون می شوند؛ به اعضاى مختلف و سیستم هاى لنفاوى بدن مى رسند و بر سیستم دفاعى تأثیر مى گذارند.

    امروزه روان شناسان، در درمان بیمارى هاى روانى، استفاده از روغن هاى گیاهى معطر را به شکل هاى مختلف توصیه مى کنند؛ حتى در درمانگاه ها و بیمارستان ها مواد خوشبو کننده فضا را به صورت اسپرى در هوا مى پاشند تا باعث آرامش و آسایش روانى بیماران شود.

    رایحه درمانى، به طور طبیعى، انرژى هاى درمانى و شفادهنده بدن را به فعالیت واداشته و باعث سلامت جسمى و فکرى مى شود و از این طریق به کارایى بهتر و بیشتر ذهن و سیستم دفاعى کمک کرده و موجب بهبود کیفیت زندگى مى شود.

    *NEUROTRANSMITTER : واسطه هاى الکتروشیمیایى میان سلول هاى عصبى

    دکتر معصومه رفیقى مرند – روان شناس بالینى وپژوهشگر


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]