سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339140---
بازدید امروز: ----24-----
بازدید دیروز: ----45-----
بیماری قلبی - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    بیماری  قلبی - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    بیماری  قلبی - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:4 عصر

    خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

    وقتی که اصطلاح بیماری قلبی را می شنوید، اولین واکنش شما چیست؟ ممکن است مثل خیلی از زن ها فکر کنید این بیماری یک بیماری مردانه است و مشکل من نیست!

    اما واقعیت این است که بیماری های قلبی یکی از دو علت اصلی مرگ و میر در ایران است. متاسفانه بسیاری از زنان این مطلب را نمی دانند در حالی که درک این مطلب حائز اهمیت است.

    جالب است بدانید ؛

    - در سال 1381 مطالعه قند و چربی خون افراد در تهران نشان داد که 7/12 درصد زنان سابقه دردهای قلبی دارند، در حالی که این مشکل تنها در 8/8 درصد مردان مشاهده شده است.

    - مطالعه دکتر نبی پور در بوشهر نشان داد؛ سابقه سکته قلبی در مردان 4/17 درصد و در زنان 8/19 درصد  بوده است.

    - 38 درصد زنان یک سال بعد از یک حمله قلبی فوت خواهند کرد.

    - در طی 6 سال بعد از یک حمله قلبی،  حدود 46 درصد زنان در اثر نارسایی قلبی ناتوان خواهند شد.

    - دو سوم زنان که حمله قلبی داشته اند ، به طور کامل بهبود نمی یابند.

    واقعیت این است که اگر شما قلب دارید، پس مشکل قلبی نیز می توانید داشته باشید که خوشبختانه کارهای زیادی برای این حل این مشکل می توان انجام داد.

    این مطالب به شما کمک خواهد کرد که عوامل بیماری قلبی را در خود شناسایی کنید و گام هایی در جهت پیشگیری یا کنترل آنها بردارید. این کارها به خصوص برای زنان میانسال و مسن ارزشمند است، زیرا احتمال بیماری و حمله قلبی در زنان با یائسه شدن، به طور شگفت انگیزی افزایش می یابد.

    یک هشتم زنان بین سنین 64-45 سال انواعی از بیماری های قلبی را دارند و این مقدار در زنان بالای 65 سال تا یک سوم افزایش می یابد.

    هنوز هم ممکن است فکر کنید، من که در خطر نیستم، چون در حال حاضر بیماری قلبی ندارم.

    ممکن است دارای عوامی خطری مانند اضافه وزن، کشیدن سیگار یا فعالیت فیزیکی کم باشید که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. شاید در مورد عوامل خطر بیماری های قلبی چیزهایی بدانید، اما باید بدانید که خودتان کدام یک از این عوامل را دارید. چیزی که ممکن است ندانید این است که ،اگر شما حتی یک عامل خطر را داشته باشید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما زیاد است.

    یک قلب بیمار و آسیب دیده، در انجام فعالیت های روزانه و حتی توانایی شما در کارهای ساده ای مثل قدم زدن یا بالا رفتن از پله، اختلال ایجاد کرده و به شیرینی زندگی شما لطمه می زند.

    یک خبر خوب

    شما برای پیشگیری از بیماری قلبی، نیروی عظیمی دارید و می توانید از همین امروز شروع کنید. با شناخت عوامل خطری که شما را تهدید می کنند و ایجاد تغییر مطلوب در آنها نظیر تغییر در رژیم غذایی، افزایش فعالیت فیزیکی و اصلاح سایر عادات روزانه خود می توانید تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهید. حتی اگر بیماری قلبی دارید، می توانید گام هایی در جهت کاهش شدت آن بردارید. پس از این مطالب برای داشتن یک قلب سالم استفاده کنید. البته می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. از امروز برای حفظ سلامتی قلب خود اقدام کنید.

    این عبارت را شعار خود قرار دهید :

     " برای درمان بیماری قلبی از همین امروز شروع کنید ، فردا دیر است."

    بیماری قلبی چیست؟

    بیماری های عروق قلبی ( بیماری های کرونری ) مهم ترین بیماری قلبی است . این بیماری در واقع ناشی از مشکلات رگ های خونی قلب است که می تواند سبب حمله قلبی شود. یک حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد که یکی از سرخرگ های تغذیه کننده قلب بسته شود و از رسیدن اکسیژن و غذا به قلب جلوگیری کند. این بیماری ها غالباً به اختصار به عنوان" بیماری قلبی " گفته می شود. بیماری های دیگر قلبی- عروقی شامل سکته مغزی، فشارخون بالا، آنژین صدری یا درد قفسه سینه و بیماری های روماتیسم قلبی است.

    برخی از بیماران قلبی با کمک اعمال جراحی نظیر بای پس( by pass ) و آنژیوپلاستی( angioplasty ) تا حدودی بهبود می یابند. گرچه این اعمال می توانند به گردش خون و اکسیژن در عضله قلبی کمک کنند، اما سرخرگ ها همچنان آسیب دیده باقی می مانند و مفهوم آن این است که احتمالاً یک حمله قلبی دیگر خواهید داشت. به علاوه تا زمانی که در شیوه زندگی خود تغییری ایجاد نکنید، وضعیت رگ های خونی شما روز به روز بدتر خواهد شد. تعدادی از زنان در اثر عوارض بیماری قلبی فوت می کنند یا برای همیشه ناتوان می شوند. به همین دلیل کنترل و پیشگیری از این بیماری خیلی مهم و حیاتی است.

    چه کسانی در معرض خطر هستند؟

    عوامل خطر( Risk Factors )، شرایط یا عاداتی هستند که احتمال ابتلا شخص به یک بیماری را افزایش می دهند. این عوامل می توانند شرایطی را به وجود آورند که وضعیت بیماری موجود را بدتر کنند. عوامل خطر مهم بیماری قلبی که می توانید اقدامات زیادی برای کنترل آنها انجام دهید، شامل موارد زیر است:

    1- سیگار کشیدن

    2- فشار خون بالا

    3- کلسترول خون بالا

    4- داشتن اضافه وزن

    5- فعالیت بدنی کم

    6- دیابت

    بعضی از عوامل خطر مانند: سن و سابقه ارثی بیماری قلبی قابل تغییر نیستند. خطر بیماری قلبی در زنان از سن 55 سالگی افزایش می یابد.

    زنان بعد از یائسگی، به علت کاهش تولید هورمون استروژن برای ابتلا ببه بیماری قلبی مستعدتر می شوند. احتمال ابتلا به بیماری قلبی در زنانی که به علل طبیعی یا برداشتن رحم با عمل( hysterectomy ) دچار یائسگی زودرس شده اند نسبت به زنان غیریائسه دو برابر است.

    سابقه فامیلی و ارثی بیماری قلبی در سنین پایین عامل خطر دیگری است که قابل تغییر نیست. اگر پدر یا برادر شما قبل از سن 55 سالگی یک حمله قلبی داشته اند و یا اگر خواهر یا مادر شما یک حمله قلبی قبل از 65 سالگی داشته اند ،احتمال ابتلای شما به بیماری قلبی زیاد است.

    عوامل خطر اصلی قابل تغییر نیستند، ولی دانستن آن از این لحاظ مهم است که اینگونه افراد می توانند با کنترل سایرعوامل خطر بیماری قلبی را در خود کاهش دهند.

    این کار چندان مشکل نیست. محافظت از قلبتان می تواند به سادگی راه رفتن سریع یا خوردن یک سوپ خوشمزه یا کارهایی باشد که برای داشتن یک وزن متناسب به آنها نیاز دارید.

    هیچ عامل خطری را دست کم نگیرید

    بعضی زنان عقیده دارند فقط انجام یک رفتار سالم می تواند از آنها در مقابل خطر بیماری قلبی مواظبت کند. برای مثال ممکن است فکر کنند اگر مرتب قدم بزنند یا شنا کنند ، ولی می توانند سیگار بکشند و سالم بمانند ولی این باور نادرستی است. برای پیشگیری از بیماری قلبی باید تمامی عوامل خطر آن را کنترل کرد. شما می توانید به آرامی این کار را انجام دهید، ولی مهم آن است که واقعا عوامل خطر تغییر دهید. ممکن است بعضی افراد بگویند اگر من فقط یک عامل خطر مثل افزایش وزن یا افزایش کلسترول خون را داشته باشم، کم از بیماری قلبی مصون هستم. ولی اینطور نیست، هر عاملی می تواند سبب افزایش خطر بیماری قلبی گردد، خصوصاً داشتن بیش از یک عامل خطر مسئله ای جدی است، چون عوامل خطر اثرات یکدیگر را تشدید می کنند.

    پس هر فردی باید عوامل خطر بیماری قلبی را در خود شناسایی کند و اقدامات لازم را برای کاهش آنها انجام دهد.


        نظرات دیگران ( )

  • عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:3 عصر

    وامل خطر اصلی بیماری قلبی (1)

    اولین قدم برای حفظ سلامتی قلب، داشتن یک ارتباط مناسب و نزدیک با پزشک است، ولی برای ایجاد تغییرات همیشگی نیاز به یادگیری یک سری مطلب هستید. این مطالب شامل بیماری قلبی و نوع رفتارها و شرایطی است که می تواند میزان خطر را در شما افزایش دهد. موضوع مهم قلب شماست و شما در قبال آن مسئول هستید.

    مطالب پایین در مورد عوامل خطر بیماری های قلبی است. با فراگیری این مطالب می آموزید که چگونه این عوامل سلامت قلب شما را به خطر می اندازند.

    سیگار کشیدن

    سیگار کشیدن به عنوان مهمترین عامل خطر شناسایی شده است. زنانی که سیگار می کشند، شش برابر زنانی که سیگار نمی کشند بیشتر به حمله قلبی دچار می شوند و میزان خطر با افزایش تعداد سیگارهایی که روزانه مصرف می کنند افزایش می یابد. سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را نیز بالا می برد. اما بیماری قلبی و سکته مغزی تنها عوارض ناشی از سیگار نیستند که سلامتی زنان را تهدید می کنند، بلکه سیگار کشیدن به میزان زیادی شانس سرطان ریه را افزایش می دهد. واقعیت آن است که در حال حاضر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه برای زنان بیش از میزان خطر ناشی از سرطان پستان است. سیگار کشیدن همچنین با چند نوع سرطان دیگر از جمله سرطان های دهان، دستگاه ادراری، کلیه و گردن رحم در ارتباط است. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث بیماری های انسدادی ریه شود که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است. دود سیگار در محیط کار یا زندگی می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی اشخاص دیگر ایجاد کند.

    سیگار کشیدن با هیچ روشی سالم نیست. سیگارهای کم نیکوتین ممکن است احتمال سرطان ریه را تا حدودی کاهش دهند، اما میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مرتبط را کاهش نمی دهند. تنها راه سالم و ایمن این است که اصلاً سیگار نکشید.

    فشار خون بالا

    فشار خون بالا از دیگر عوامل خطر اصلی برای بیماری قلبی، بیماری کلیه و نارسایی احتقانی قلب است. فشار خون بالا همچنین عامل خطر مهمی برای سکته مغزی است. حتی افزایش کم آن عامل خطری برای ابتلا به این بیماری هاست. مطالعه قند و چربی خون افراد در تهران نشان داد که 20 درصد  از جمعیت بالای 20 سال بیماری فشار خون دارند. اگر اضافه وزن و یا سابقه فامیلی فشار خون بالا داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی هستید.

    فشار خون بالا اغلب به عنوان " قاتل خاموش "  نامیده می شود، چون معمولاًعلامتی ندارد. در نتیجه مردم به آن توجه نمی کنند تا اینکه به طور جدی بیمار شوند.

    * خبر خوب

    شما می توانید کارهایی در جهت کنترل فشار خون یا پیشگیری از افزایش فشار خون خود انجام دهید و در نتیجه از بیماری های تهید کننده سلامتی مصون بمانید. معمولاً فشار خون به صورت دو عدد مثلاً 80/120 عنوان می شود (120 روی 80) و با واحد میلی متر جیوه اندازه گیری می شود. گاهی این اعداد با واحد سانتی متر جیوه بیان می شود و لذا به صورت 8/12 گفته می شود. (12روی 8).

    اولین عدد یعنی 12 ، فشار خون سیستولی است و مربوط به لحظه ای است که قلب خون را به داخل عروق پمپاژ می کند. عدد دوم یا فشار خون دیاستولی یعنی 8 ، مربوط به زمان بین ضربانات قلب است.

    چون فشار خون افراد در شرایط مختلف متغیر است ، باید قبل از قضاوت در مورد ابتلای فرد به بیماری فشار خون بالا، چندین بار در روزهای مختلف آن را اندازه بگیریم. فشار خون زمانی بالاست که طی چند بار اندازه گیری، مقدار آن بالاتر از سطح طبیعی باشد.

    فشار خون شما بر اساس عدد بالاتر از طبیعی در فشار خون سیستولی یا دیاستولی شناخته می شود برای مثال اگر فشار خون سیستولی شما 141 باشد، اما دیاستولی 88 باشد شما فشار خون بالایی دارید.

    سیستولی ( ماکزیمم )

    دیاستولی ( مینیمم )

    طبیعی

    کمتر از 120

    کمتر از 80

    مقادیر مرزی

    139 – 120

    89 – 80

    هیپرتاسیون

    140 یا بالاتر

    90 یا بالاتر

    پیشگیری از نارسایی احتقانی قلب

    فشار خون بالا اولین عامل خطر برای نارسایی احتقانی قلب است. نارسایی قلب تهدیدی برای سلامتی فرد است. نارسایی زمانی رخ می دهد که قلب نتواند خون کافی مورد نیاز بدن را پمپ کند. در این مواقع مایع اضافی شروع به نشت کردن در ریه ها کرده و باعث خستگی، ضعف و اشکال در تنفس می شود.

    برای پیشگیری از نارسایی احتقانی قلب و سکته مغزی باید فشار خون خود را تا حد کمتر از 90/140 کنترل کنید. اگر فشار خون شما بالاتر از این مقدار است، با پزشک در مورد مصرف دارو یا تغییر آنها و اصلاح شیوه زندگی تان صحبت کنید.

    برای پیشگیری از بروز نارسایی احتقانی قلب کنترل وزن بسیار مهم است. حتی اضافه وزن متوسط نیز می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

    درک خطر

    اما اعداد حق مطلب را ادا نمی کنند. برای مثال اگر شما فشار خون بالا دارید، هنوز خطر حمله قلبی و سکته مغزی یا نارسایی قلبی در شما بالاست. اگر فشار خون سیستولی شما (عدد اول) مساوی یا بالاتر از 140 باشد، با وجود طبیعی بودن فشار خون دیاستولی ، احتمال ابتلاای شما به بیماری قلبی یا کلیوی زیاد است.

    با شروع سن 55 سالگی احتمال ابتلا به فشار خون بالا در زنان زیاد است. اگر فشار خون سیستولی شما بالا می باشد، نیاز به اقداماتی برای کنترل آن دارید. فشار خون بالا را می توان با اصلاح شیوه زندگی و استفاده از دارو کنترل نمود.

    اصلاح شیوه زندگی

    اگر فشار خون شما خیلی بالا نیست و اضافه وزن دارید، ممکن است بتوانید با کاهش وزن و تغییر در عادات غذایی تان بطور کامل آن را کاهش دهید. یک رژیم غذایی مخصوص وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا فشار خونتان را کاهش دهید. این رژیم غذایی *DASH ( روشهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ) نام دارد.

    این رژیم حاوی مقادیر زیادی مواد گیاهی ولبنیات مانند میوه ، سبزی ، غلات کامل ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراکی و لبنیا ت کم چرب می باشد که حتی بدون کم کردن وزن ، فشار خون بالا را کاهش می دهد. رعایت این رژیم غذایی حداقل برای مدت 10 سال توصیه می شود تا بتواند مؤثر واقع شود. این رژیم سرشار از کلسیم، پتاسیم، منیزیم، پروتئین و فیبر است و میزان کل چربی ، چربی اشباع و کلسترول آن کم است. در ضمن مصرف شیرینی ، گوشت قرمز در آن محدود است.

    اگر این رژیم را رعایت کنید و همچنین به مقدار کم سدیم مصرف کنید، می توانید فشار خون خود را بیشتر کاهش دهید. سدیم ماده ای است که در مقدار فشار خون موثر است. سدیم عنصر اصلی نمک بوده و در بسیاری از غذاهای آماده مثل سوپ ها، نان و کراکر وجود دارد.

    دریافت دارو

    اگر علی رغم اصلاح شیوه زندگی ، فشار خون شما بالا بود، ممکن است دارو تجویز شود. اصلاح روش زندگی به عملکرد موثرتر دارو کمک می کند. در حقیقت اگر در اصلاح رفتارهای روزانه تان موفق شوید، ممکن است بتوانید میزان مصرف دارو را کاهش دهید. مصرف دارو برای پایین آوردن فشار خون احتمال سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی احتقانی قلب و بیماری کلیوی را در شما کاهش می دهد. اگر با مصرف یک دارو دچار عوارض جانبی نامطلوب آن شدید، از پزشک بخواهید مقدار مصرف یا نوع دارو را تغییر دهد.

    * یاد آوری:

    حتماً بایستی داروها را طبق آنچه پزشک تجویز می کند، مصرف کنید. قبل از ترک مطب پزشک باید مطمئن شوید دستورات دارویی او را دقیقاً متوجه شده اید یا خیر.

    سکته مغزی: علائم خطر را بدانید

    سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است و اگر فردی دچار سکته مغزی شد، لازم است وی را هر چه سریعتر به بیمارستان برسانید. برای تشخیص سکته مغزی لازم است با علایم آن آشنا باشید. شروع درمان در طی 60 دقیقه اول می تواند از بروز ناتوانی های بعدی پیشگیری کند.

    علائم اصلی سکته مغزی :

    1- بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو، ران بخصوص اگر یکطرفه باشد.

    2- گیجی ناگهانی، مشکل در تکلم یا درک صحبت

    3- اشکال ناگهانی در بینایی یک یا هر دو چشم

    4- اشکال ناگهانی در راه رفتن ، احساس گیجی، از دست دادن تعادل بدن

    5- سردرد شدید ناگهانی بدون علت

    در صورت بروز این علایم به سرعت به اورژانس اطلاع دهید.

    * Dietary Approaches to Stop Hypertension

    ادامه دارد...


        نظرات دیگران ( )

  • عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (2)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:1 عصر

    عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (2)

    کلسترول خون بالا:

    کلسترول خون بالا یک عامل خطر مهم دیگر در بیماری های قلبی است که قابل تغییر نیز است. همه زنان بایستی سطح کلسترول خونشان را پایین نگه دارند تا احتمال بیماری یا حمله قلبی را کاهش دهند.

    اگر شما قبلاً بیماری قلبی داشته اید ، باید با کاهش میزان کلسترول خون ، خطر حمله قلبی را کاهش دهید. زنانی که دچار دیابت هستند، نیز در معرض خطر بالایی برای ابتلا به سکته قلبی هستند. اگر دیابت دارید، بایستی کلسترول و قند خون خود را کاهش دهید.

    اگر چه کلسترول خون زنان غالباً پایین تر از مردان است، ولی در سنین 45 تا 55 سالگی سطح کلسترول خون زنان شروع به افزایش می کند و این افزایش در زنان بیشتر از مردان است. بعد از سن 55 سالگی تفاوت در میزان کلسترول در خانم ها و آقایان بیشتر می شود.

    با اینکه خطر بیماری های قلبی در سنین بالا برای زنان کمتر از مردان می باشد، ولی بالا بودن سطح کلسترول خون زنان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در آنان بیشتر می کند.

    کلسترول خوب/ کلسترول بد!

    بدن انسان به طور طبیعی به کلسترول نیاز دارد، ولی تمام کلسترولی مورد نیاز را خودش می سازد. با گذشت زمان کلسترول و چربی اضافی که در خون گردش می کند، روی دیواره رگ هایی که خون را برای قلب تامین می کنند، رسوب می کنند. این امر باعث می شود سرخرگ ها باریک تر شوند، در نتیجه خون کمتری به قلب برسد. خون موجود در سرخرگ ها، اکسیژن را به قلب می رساند و در اثر باریک شدن سرخرگ ها ، به مقدار کافی اکسیژن به قلب نمی رسد و ممکن است دچار درد قفسه سینه شوید. در اثر قطع جریان خون به قسمتی از قلب، سکته قلبی رخ می دهد.

    کلسترول در قالب موادی بنام لیپو پروتئین در خون گردش می کند. قسمت اعظم کلسترول خون توسط لیپوپروتئینی به ناملیپوپروتئین با وزن کم یاLDL حمل می شود. کلسترول بسته بندی شده درLDL،کلسترول بدنامیده می شود، زیرا مقدار زیادLDL در خون، باعث رسوب کلسترول در دیواره رگ ها و انسداد آنها می شود.

    نوع دیگر کلستروللیپوپروتئین با وزن زیاد یا HDL نام دارد که به عنوانکلسترول خوب شناخته می شود.HDL باعث برداشت کلسترول از خون می شود و از رسوب آن در سرخرگ ها جلوگیری می کند.

    انجام آزمایشات

    زنانی که 20 سال سن یا بیشتر دارند، بایستی میزان کلسترول خونشان را اندازه گیری کنند. این آزمایشات شامل کلسترول سرم،HDL،LDL و تری گلیسیرید است.

    برای انجام این آزمایش باید ناشتا باشید.

    کلسترول کل خون مجموع مقادیر کلسترول درLDL وHDL می باشد. خوشبختانه در حال حاضر امکان اندازه گیری کلسترول و حتیLDL وHDL در اکثر نقاط ایران مهیا است.

    در مقدار طبیعی باید سطحLDL خون کمتر از 100 میلی گرم در سی لیتر باشد. ولی اگر کلسترول خون شما کمی بالاتر از این باشد، هم قابل قبول است. سطوحLDL به چهار گروه تقسیم می شود. هر چه مقدارLDL بالاتر باشد، خطر بیماری قلبی بیشتر می شود. اطلاع از مقدارLDL خون مهم است، زیرا نوع درمانی را که نیاز دارید تعیین می کند.

    سطوح کلسترول خون و خطر بیماری های قلبی

    مقدار کلسترول کل

    (میلی گرم در دسی لیتر )

    گروه

    کمتر از 200

    طبیعی

    200- 239

    در مرز خطر

    240 و بیشتر

    بالا

    مقدار LDL

    ( میلی گرم در دسی لیتر )

    گروه
    کمتر از 100

    طبیعی

    100- 129

    حد بالای طبیعی

    130- 159

    در مرز خطر

    160- 189

    بالا

    190

    خیلی بالا

    سطوح کلسترولHLD

    اگر مقدارHDL کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر باشد یک عامل خطر بزرگ برای بیماری های قلبی است، ولی اگر بالاتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر باشد می تواند مانع از سکته های قلبی شود.

    تری گلیسیرید چیست؟

    تری گلیسیرید نوع دیگری چربی است که در خون و غذا وجود دارد. تری گلیسیرید در کبد تولید می شود. وقتی الکل مصرف می کنید یا مقدار زیادی کالری دریافت می کنید، کبد شما تری گلیسیرید بیشتری تولید می کند.

    تحقیقات اخیر نشان داده است که سطح تری گلیسیرید در حد مرزی بالا (190- 150میلی گرم در دسی لیتر) یا بالا (200 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر) خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. برای کاهش سطح تری گلیسیرید خون، پزشکان رژیم غذایی با چربی اشباع کم و کم کلسترول و محدود در کربوهیدرات را توصیه می کنند. همچنین باید وزن خود را کنترل کنید. تحرک بدنی و فعالیت بیشتری داشته باشید و از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید. البته بعضی اوقات هم نیاز به مصرف دارو است.

    خطر بیماری قلبی وLDL شما

    بطور کلی هر چه مقدارLDLو عوامل خطر در شما بیشتر باشد ، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا بروز سکته قلبی در شما بیشتر می شود. کسانی که بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار هستند، بایستی مقدارLDL خود را کم تر از سایر افراد نگه دارند.

    حال برای شما بیان می کنیم که چگونه مقدارLDLطبیعی خود را تعیین کنید.

    گام اول:تعداد عوامل خطر خود را بشمارید. عوامل خطر بیماری قلبی که بر روی مقدار طبیعیLDL شما اثر می گذارند، شامل موارد زیر است. بررسی کنید که شما چند تا از این عوامل خطر را دارید.(اگر چه اضافه وزن و نداشتن تحرک بدنی در بین این موارد آورده نشده است. اینها شرایطی هستند که خطر شما را برای بیماری قلبی بالا می برند و نیاز به اصلاح دارند.)

    عوامل خطر :

    - مصرف سیگار

    - فشار خون بالا (اگر فشار شما بالاتر از 9/14 باشد یا برای فشار خونتان دارو مصرف می کنید.)

    -HDL;l (کمتر از 40میلی گرم در دسی لیتر)

    - سابقه خانوادگی بیماری قلبی ( در صورت ابتلای پدر یا برادرتان به بیماری قلبی قبل از 55 سالگی و مادر یا خواهرتان قبل از 65 سالگی )

    - سن بیشتر از 55 سال

    گام دوم: نمره خطر خود را محاسبه کنید.

    اگر شما دو یا چند عامل خطر بالا را دارید، بایستی نمره خطر خود را محاسبه کنید. این نمره احتمال سکته قلبی شما را در ده سال آینده نشان می دهد.

    گام سوم: میزان خطر خود را پیدا کنید.

    برای بر آورد میزان خطر خود از جدول زیر استفاده کنید.

    میزان خطر

    عوامل خطر

    ردیف

    بسیار پر خطر

    بیماری های قلبی، دیابت یا نمره خطر بیشتر از20درصد*

    1

    پر خطر

    دو عامل خطر یا بیشتر و یک نمره خطر 20- 10%

    2

    خطر متوسط

    دو عامل خطر یا بیشتر و یک نمره خطر کمتر از 10%

    3

     نسبتا کم خطر

    یک عامل خطر یا هیچی

    4

    * قرار گرفتن در این گروه به این معنی است که بیش از 20نفر از بین 100 نفر در این گروه در 10 سال آینده خطر حمله قلبی خواهند داشت.

    سندروم متابولیک

    بعضی زنان تعدادی از عوامل خطر را دارند که در مجموع "سندروم متابولیک" نامیده می شوند. سندروم متابولیک اغلب با اضافه وزن، چاقی و نداشتن تحرک بدنی مرتبط است. این عوامل خطر بدون توجه به سطح کلسترولLDL، خطر بیماری قلبی را در شما افزایش می دهد.

    اگر زنان 3 یا بیش از 3 شرط از شرایط زیر را داشته باشند، دچار سندروم متابلیک هستند:

    - اندازه دور کمر بیشتر از 5/87 سانتی متر

    - تری گلیسیرید 150 یا بیشتر

    - سطحHDL کمتر از 50

    - فشار خون 85/130 میلی متر جیوه یا بیشتر ( در هر بار سنجش )

    - قند خون 110 یا بیشتر

    اگر شما سندروم متابولیک دارید، بایستی نمره خطر و گروه خطر خود را مطابق با آنچه در بالا ذکر شد محاسبه کنید.

    اما از آنجایی که داشتن سندروم متابولیک به تعداد عوامل خطر می افزاید، بایستی تلاش زیادی کنید تا به مقدار طبیعیLDL خود دست پیدا کنید و مقدار آن را حفظ کنید. درعین حال بر وزن خود را کنترل کنید و تحرک بدنی خود را افزایش دهید تا عوامل خطر سندروم متابولیک را کاهش دهید.

    LDL مطلوب شما

    هدف اصلی از کاهش کلسترول این است که مقدارLDL را کم کنید و  خطر بیماری یا حمله قلبی را کاهش دهید. هر چقدر در معرض خطر بیشتری باشید، بایدLDL شما کمتر باشد. مثلاً مطابق با جدول زیر می توان گفت ، اگر در گروه بسیار پر خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید، بایدLDL شما کمتر از 100 باشد و اگر در گروه پر خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید، بایدLDL شما کمتر از 130 باشد؛ یعنی اینکه مقدارLDL در گروه بسیار پر خطر باید کمتر از گروه پر خطر باشد.

    LDL ایده آل شما

    گروه خطر

    ردیف
    کمتر از 100میلی گرم در دسی لیتر

    بسیار پر خطر

    1

    کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر

    پر خطر

    2

    کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر

    خطر متوسط

    3

    کمتر از 160 میلی گرم در دسی لیتر

    نسبتا کم خطر

    4

    چگونهLDL خود را کاهش دهید ؟

    دو روش اصلی برای کاهش کلسترولLDL شما وجود دارد:

    الف ) تغییر در شیوه زندگی .

    ب ) مصرف دارو همراه با تغییر در شیوه زندگی.

    بسته به گروه خطری که در آن قرار دارید، می توانید هر یک از این روش ها را انتخاب کنید.

    تغییر در شیوه زندگی

    یک روش درمانی مهم" تدشیز " نام دارد. تدشیز مخففتغییرات درمانی در شیوه زندگی است. تدشیز شامل یک رژیم غذایی برای کاهش کلسترول و وزن اضافی بدن و افزایش فعالیت بدنی منظم است. هر فردی که بایدLDL خود را کاهش دهد، می تواند از این برنامه استفاده کند. کاهش وزن و فعالیت بدنی منظم، درافرادی که سندروم متابولیک دارند بسیار مهم است.


        نظرات دیگران ( )

  • ارزیابی خطر بیماری قلبی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:58 عصر

    ارزیابی خطر بیماری قلبی

    اولین گام برای داشتن یک قلب سالم شناخت عوامل خطری است که شما را تهدید می کند. بعضی عوامل خطر مانند سیگار کشیدن مشخص هستند. اما عوامل دیگر مانند فشار خون و کلسترول خون بالا معمولاً علائم واضحی ندارند و نیاز به سنجش دارند. بنابراین برای آنکه بدانید تا چه اندازه در معرض خطر بیماری های قلبی هستید ، به یک سری اطلاعات نیاز دارید.

    نقش پزشک

    برای آنکه بدانید تا چه حد در معرض خطر بیماری های قلبی هستید، باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. طی مطالب زیر به شما می گوییم چگونه از پزشک برای ارزیابی خطر بیماری های قلبی کمک بگیرید.

    1- صحبت کردن:به پزشک بگویید می خواهید قلب خود را سالم نگه دارید و دوست دارید برای انجام این کار با پزشک همکاری کنید. سپس از او بپرسید:

    الف) چقدر در معرض خطر بیماری قلبی هستم؟

    ب) چگونه می توانم این خطر را کاهش دهم؟

    ج) چه آزمایشاتی باید انجام دهم؟

    2- جزییات درمان:اگر در حال درمان بیماری قلبی یا کاهش عوامل خطر خود هستید، جزئیات درمان را سوال کنید. اینکه نیاز به عمل جراحی، بستری ،... دارید یا خیر؟

    3- راحت باشید:وقتی پزشک به شما می گوید تا حد امکان به سئوالات او کامل جواب دهید، این کار را انجام دهید. هر چند که بعضی مسائل ممکن است به نظر شما کاملاً خصوصی باشند. ولی بحث در مورد آنها ممکن است به پزشک شما کمک کند تا احتمال بروز بیماری قلبی را در شما تخمین بزند یا آن را کاهش دهد.

    اگر بیماری قلبی دارید هر کدام از علایم را به طور خلاصه توضیح دهید.

    4- از او بخواهید موضوع را به شکل ساده برایتان توضیح دهد:اگر بعضی چیزها را متوجه نشدید از پزشک بخواهید که با زبان ساده برای شما توضیح دهد. اگر شنوایی شما خوب نیست یا در مورد فهم صحبت های پزشک نگران هستید، با یکی از دوستان یا خویشاوندان خود به مطب پزشک مراجعه نمایید.

    5- سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید.

    1- چقدر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستم؟

    2- فشار خون من چقدر است؟ و باید چه کار کنم؟

    3- چربی خون من چقدر است؟ (که شامل کلسترول کل خون،LDL،HDL و تری گلیسیرید است) و باید چه کار کنم؟

    4- شاخص توده بدنی( BMI ) و دور کمر من چقدر است؟ آیا اضافه وزن دارم؟

    5- مقدار قند خون من چقدر است؟ آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستم؟

    6- چه آزمایش های دیگری نیاز دارم؟

    7- هر چند وقت یک بار باید برای بررسی سلامتی قلبم به پزشک مراجعه کنم؟

    8- چگونه می توانید برای ترک سیگار به من کمک کنید؟

    9- چه میزان فعالیت بدنی برای سلامتی قلبم نیاز دارم؟

    10- رژیم غذایی مناسب برای داشتن قلب سالم چیست؟ آیا لازم است با یک کارشناس تغذیه در مورد رژیم غذایی مناسب صحبت کنم؟

    11- اگر حمله قلبی داشتم، چطور باید به شما اطلاع دهم؟

    کنترل کنید:

    آزمایش هایی وجود دارد که می تواند به سلامتی قلب شما کمک کند. از پزشک خود بخواهید این آزمایشات را برای شما بنویسد.

    سنجش وضعیت چربی های خون:

    یک آزمایش خون می تواند کل کلسترول، LDL ،HDL، تری گلیسیریدها و دیگر انواع چربی را در خون شما اندازه گیری کند. باید 9 تا 12 ساعت قبل از انجام این آزمایش ناشتا باشید. یعنی شب قبل از مراجعه به آزمایشگاه، باید شام سبکی میل کنید (حدود ساعت6 تا 7 شب) و تا صبح روز بعد که برای آزمایش مراجعه می کنید هیچ غذایی نخورید.

    بعضی ها فکر می کنند می توانند یک لیوان شیر یا آب میوه بنوشند. در حالی که خوردن مقدار کمی از این مایعات نیز باعث می شود نتایج آزمایش شما اشتباه شود. پس از شب قبل تا لحظه انجام آزمایش ( گرفتن خون) هیچ چیزی نخورید.

    چرا این آزمایش باید انجام شود ؟تا اگر مقدار کلسترول یا تری گلیسیرید خون بالاست، متوجه شویم، زیرا اینها عوامل خطر بیماری قلبی هستند.

    چه وقت این آزمایش باید انجام شود ؟ افراد بزرگسال سالم حداقل پنج سال یک بار باید مقدار کلسترول خونشان را چک کنند که بر اساس نتیجه آزمایش، پزشک شما تشخیص می دهد که آیا باید این آزمایش ها زودتر تکرار شوند یا خیر؟

    انداره گیری فشار خون

    یک تست ساده بدون درد است که با استفاده از دستگاه فشار سنج انجام می شود.

    چرا این کار باید انجام شود ؟ برای اطلاع از فشار خون بالا که خود یک عامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است.

    چه وقت این کار باید انجام شود ؟ حداقل دو سال یک بار. البته در صورتی که فشار خون بالا داشته باشید یا در مرحله قبل از ابتلا به آن باشید، ممکن است پزشک فاصله زمانی کوتاهتری را به شما پیشنهاد کند.

    سنجش گلوکز خون ناشتا

    بهترین آزمایش برای تشخیص دیابت یا بیماری قند است. باید شب قبل از آزمایش ناشتا باشید و صبح روز بعد نمونه خون بدهید.

    چرا این آزمایش باید انجام شود ؟ برای اینکه بدانید دیابت یا احتمال ابتلا به این بیماری را دارید یا خیر.

    اگر سطح قند خون ناشتای شما در آزمایش دو روز متفاوت بیشتر ازdl/mg126 باشد، مفهوم آن این است که شما دیابت دارید. سطح بینdl/mg 125- 110 به این معنی است که خطر ابتلا به دیابت در شما زیاد است. دیابت یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی و دیگر بیماری هاست.

    چه وقت این آزمایش باید انجام شود ؟ از سن 45 سالگی به بعد حداقل هر سه سال یک بار باید انجام شود. اگر شما در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید، باید در سنین کمتر و با فاصله زمانی کوتاهتر این آزمایش را انجام دهید.

    شاخص توده بدنی (BMI) و محیط دور کمر چیست؟

    BMIاندازه وزن شما نسبت به قدتان است. دور کمر شما بر آوردی از چربی دور میان تنه شماست.

    چرا این کار باید انجام شود ؟برای اینکه بدانید آیا تناسب اندام شما خطر بیماری قلبی را در شما افزایش می دهد یا نه.BMIبرابر 25 یا بیشتر به این معناست که شما اضافه وزن دارید.BMI برابر30 یا بالاتر به معنی چاقی است. چاقی و اضافه وزن هر دو عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. در زنان  دور کمر بیشتر از 90 سانتیمتر، احتمال بیماری های خطرناک دیگر را بالا می برد.

    چه وقت این کار باید انجام شود ؟ هر دو سال یک بار یا بیشتر.

    روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند نشان دهد آیا شما بیماری قلبی دارید یا نه؟ از پزشک سوال کنید که آیا به تست ورزش یا نوار قلب یا دیگر تست های تشخیصی نیاز دارید؟

    شما و عوامل خطر بیماریهای قلبی

    پرسشنامه زیر به شما کمک می کند تا عوامل خطر بیماری های قلبی را در خود بررسی کنید. اگر جواب بعضی سوالات را نمی دانید می توانید از کارشناسان بهداشتی کمک بگیرید.

    نمی دانم

    خیر

    بلی

    سوال

    آیا سیگار می کشید؟

    آیا فشار خون شما 140 است یا بیشتر؟

    آیا تا به حال پزشک به شما گفته است که فشار خونتان بالاست؟

    آیا پزشکتان گفته است که کل کلسترول شماdl/mg200 یا بیشتر

    است؟ یاHDL شما کمتر ازdl/mg40 است؟

    آیا پدر یا برادر شما قبل از سن 55 سالگی یا مادر یا خواهرتان

    قبل از سن 65 سالگی حمله قلبی داشته اند؟

    آیا دیابت دارید؟ یا قند خون شما در حدdl/mg 126 یا بیشتر

    می باشد؟ یا آیا برای کنترل قند خونتان به دارو نیاز دارید؟

    آیا بالای 55 سال سن دارید؟ آیا BMIشما بالاتر از 25 است؟

    آیا میزان فعالیت بدنی روزانه شما کمتر از 30 دقیقه است؟

    آیا دکتر به شما گفته است که آنژین صدری (درد قفسه سینه ) دارید؟ یا

    حمله قلبی داشته اید؟

    با دادن پاسخ مثبت به هر یک از سوالات بالا خطر حمله قلبی در شما افزایش می یابد.


        نظرات دیگران ( )

  • عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (2)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:58 عصر

    وامل خطر اصلی بیماری قلبی (2)

    کلسترول خون بالا:

    کلسترول خون بالا یک عامل خطر مهم دیگر در بیماری های قلبی است که قابل تغییر نیز است. همه زنان بایستی سطح کلسترول خونشان را پایین نگه دارند تا احتمال بیماری یا حمله قلبی را کاهش دهند.

    اگر شما قبلاً بیماری قلبی داشته اید ، باید با کاهش میزان کلسترول خون ، خطر حمله قلبی را کاهش دهید. زنانی که دچار دیابت هستند، نیز در معرض خطر بالایی برای ابتلا به سکته قلبی هستند. اگر دیابت دارید، بایستی کلسترول و قند خون خود را کاهش دهید.

    اگر چه کلسترول خون زنان غالباً پایین تر از مردان است، ولی در سنین 45 تا 55 سالگی سطح کلسترول خون زنان شروع به افزایش می کند و این افزایش در زنان بیشتر از مردان است. بعد از سن 55 سالگی تفاوت در میزان کلسترول در خانم ها و آقایان بیشتر می شود.

    با اینکه خطر بیماری های قلبی در سنین بالا برای زنان کمتر از مردان می باشد، ولی بالا بودن سطح کلسترول خون زنان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در آنان بیشتر می کند.

    کلسترول خوب/ کلسترول بد!

    بدن انسان به طور طبیعی به کلسترول نیاز دارد، ولی تمام کلسترولی مورد نیاز را خودش می سازد. با گذشت زمان کلسترول و چربی اضافی که در خون گردش می کند، روی دیواره رگ هایی که خون را برای قلب تامین می کنند، رسوب می کنند. این امر باعث می شود سرخرگ ها باریک تر شوند، در نتیجه خون کمتری به قلب برسد. خون موجود در سرخرگ ها، اکسیژن را به قلب می رساند و در اثر باریک شدن سرخرگ ها ، به مقدار کافی اکسیژن به قلب نمی رسد و ممکن است دچار درد قفسه سینه شوید. در اثر قطع جریان خون به قسمتی از قلب، سکته قلبی رخ می دهد.

    کلسترول در قالب موادی بنام لیپو پروتئین در خون گردش می کند. قسمت اعظم کلسترول خون توسط لیپوپروتئینی به ناملیپوپروتئین با وزن کم یاLDL حمل می شود. کلسترول بسته بندی شده درLDL،کلسترول بدنامیده می شود، زیرا مقدار زیادLDL در خون، باعث رسوب کلسترول در دیواره رگ ها و انسداد آنها می شود.

    نوع دیگر کلستروللیپوپروتئین با وزن زیاد یا HDL نام دارد که به عنوانکلسترول خوب شناخته می شود.HDL باعث برداشت کلسترول از خون می شود و از رسوب آن در سرخرگ ها جلوگیری می کند.

    انجام آزمایشات

    زنانی که 20 سال سن یا بیشتر دارند، بایستی میزان کلسترول خونشان را اندازه گیری کنند. این آزمایشات شامل کلسترول سرم،HDL،LDL و تری گلیسیرید است.

    برای انجام این آزمایش باید ناشتا باشید.

    کلسترول کل خون مجموع مقادیر کلسترول درLDL وHDL می باشد. خوشبختانه در حال حاضر امکان اندازه گیری کلسترول و حتیLDL وHDL در اکثر نقاط ایران مهیا است.

    در مقدار طبیعی باید سطحLDL خون کمتر از 100 میلی گرم در سی لیتر باشد. ولی اگر کلسترول خون شما کمی بالاتر از این باشد، هم قابل قبول است. سطوحLDL به چهار گروه تقسیم می شود. هر چه مقدارLDL بالاتر باشد، خطر بیماری قلبی بیشتر می شود. اطلاع از مقدارLDL خون مهم است، زیرا نوع درمانی را که نیاز دارید تعیین می کند.

    سطوح کلسترول خون و خطر بیماری های قلبی

    مقدار کلسترول کل

    (میلی گرم در دسی لیتر )

    گروه

    کمتر از 200

    طبیعی

    200- 239

    در مرز خطر

    240 و بیشتر

    بالا

    مقدار LDL

    ( میلی گرم در دسی لیتر )

    گروه
    کمتر از 100

    طبیعی

    100- 129

    حد بالای طبیعی

    130- 159

    در مرز خطر

    160- 189

    بالا

    190

    خیلی بالا

    سطوح کلسترولHLD

    اگر مقدارHDL کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر باشد یک عامل خطر بزرگ برای بیماری های قلبی است، ولی اگر بالاتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر باشد می تواند مانع از سکته های قلبی شود.

    تری گلیسیرید چیست؟

    تری گلیسیرید نوع دیگری چربی است که در خون و غذا وجود دارد. تری گلیسیرید در کبد تولید می شود. وقتی الکل مصرف می کنید یا مقدار زیادی کالری دریافت می کنید، کبد شما تری گلیسیرید بیشتری تولید می کند.

    تحقیقات اخیر نشان داده است که سطح تری گلیسیرید در حد مرزی بالا (190- 150میلی گرم در دسی لیتر) یا بالا (200 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر) خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. برای کاهش سطح تری گلیسیرید خون، پزشکان رژیم غذایی با چربی اشباع کم و کم کلسترول و محدود در کربوهیدرات را توصیه می کنند. همچنین باید وزن خود را کنترل کنید. تحرک بدنی و فعالیت بیشتری داشته باشید و از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید. البته بعضی اوقات هم نیاز به مصرف دارو است.

    خطر بیماری قلبی وLDL شما

    بطور کلی هر چه مقدارLDLو عوامل خطر در شما بیشتر باشد ، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا بروز سکته قلبی در شما بیشتر می شود. کسانی که بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار هستند، بایستی مقدارLDL خود را کم تر از سایر افراد نگه دارند.

    حال برای شما بیان می کنیم که چگونه مقدارLDLطبیعی خود را تعیین کنید.

    گام اول:تعداد عوامل خطر خود را بشمارید. عوامل خطر بیماری قلبی که بر روی مقدار طبیعیLDL شما اثر می گذارند، شامل موارد زیر است. بررسی کنید که شما چند تا از این عوامل خطر را دارید.(اگر چه اضافه وزن و نداشتن تحرک بدنی در بین این موارد آورده نشده است. اینها شرایطی هستند که خطر شما را برای بیماری قلبی بالا می برند و نیاز به اصلاح دارند.)

    عوامل خطر :

    - مصرف سیگار

    - فشار خون بالا (اگر فشار شما بالاتر از 9/14 باشد یا برای فشار خونتان دارو مصرف می کنید.)

    -HDL;l (کمتر از 40میلی گرم در دسی لیتر)

    - سابقه خانوادگی بیماری قلبی ( در صورت ابتلای پدر یا برادرتان به بیماری قلبی قبل از 55 سالگی و مادر یا خواهرتان قبل از 65 سالگی )

    - سن بیشتر از 55 سال

    گام دوم: نمره خطر خود را محاسبه کنید.

    اگر شما دو یا چند عامل خطر بالا را دارید، بایستی نمره خطر خود را محاسبه کنید. این نمره احتمال سکته قلبی شما را در ده سال آینده نشان می دهد.

    گام سوم: میزان خطر خود را پیدا کنید.

    برای بر آورد میزان خطر خود از جدول زیر استفاده کنید.

    میزان خطر

    عوامل خطر

    ردیف

    بسیار پر خطر

    بیماری های قلبی، دیابت یا نمره خطر بیشتر از20درصد*

    1

    پر خطر

    دو عامل خطر یا بیشتر و یک نمره خطر 20- 10%

    2

    خطر متوسط

    دو عامل خطر یا بیشتر و یک نمره خطر کمتر از 10%

    3

     نسبتا کم خطر

    یک عامل خطر یا هیچی

    4

    * قرار گرفتن در این گروه به این معنی است که بیش از 20نفر از بین 100 نفر در این گروه در 10 سال آینده خطر حمله قلبی خواهند داشت.

    سندروم متابولیک

    بعضی زنان تعدادی از عوامل خطر را دارند که در مجموع "سندروم متابولیک" نامیده می شوند. سندروم متابولیک اغلب با اضافه وزن، چاقی و نداشتن تحرک بدنی مرتبط است. این عوامل خطر بدون توجه به سطح کلسترولLDL، خطر بیماری قلبی را در شما افزایش می دهد.

    اگر زنان 3 یا بیش از 3 شرط از شرایط زیر را داشته باشند، دچار سندروم متابلیک هستند:

    - اندازه دور کمر بیشتر از 5/87 سانتی متر

    - تری گلیسیرید 150 یا بیشتر

    - سطحHDL کمتر از 50

    - فشار خون 85/130 میلی متر جیوه یا بیشتر ( در هر بار سنجش )

    - قند خون 110 یا بیشتر

    اگر شما سندروم متابولیک دارید، بایستی نمره خطر و گروه خطر خود را مطابق با آنچه در بالا ذکر شد محاسبه کنید.

    اما از آنجایی که داشتن سندروم متابولیک به تعداد عوامل خطر می افزاید، بایستی تلاش زیادی کنید تا به مقدار طبیعیLDL خود دست پیدا کنید و مقدار آن را حفظ کنید. درعین حال بر وزن خود را کنترل کنید و تحرک بدنی خود را افزایش دهید تا عوامل خطر سندروم متابولیک را کاهش دهید.

    LDL مطلوب شما

    هدف اصلی از کاهش کلسترول این است که مقدارLDL را کم کنید و  خطر بیماری یا حمله قلبی را کاهش دهید. هر چقدر در معرض خطر بیشتری باشید، بایدLDL شما کمتر باشد. مثلاً مطابق با جدول زیر می توان گفت ، اگر در گروه بسیار پر خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید، بایدLDL شما کمتر از 100 باشد و اگر در گروه پر خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید، بایدLDL شما کمتر از 130 باشد؛ یعنی اینکه مقدارLDL در گروه بسیار پر خطر باید کمتر از گروه پر خطر باشد.

    LDL ایده آل شما

    گروه خطر

    ردیف
    کمتر از 100میلی گرم در دسی لیتر

    بسیار پر خطر

    1

    کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر

    پر خطر

    2

    کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر

    خطر متوسط

    3

    کمتر از 160 میلی گرم در دسی لیتر

    نسبتا کم خطر

    4

    چگونهLDL خود را کاهش دهید ؟

    دو روش اصلی برای کاهش کلسترولLDL شما وجود دارد:

    الف ) تغییر در شیوه زندگی .

    ب ) مصرف دارو همراه با تغییر در شیوه زندگی.

    بسته به گروه خطری که در آن قرار دارید، می توانید هر یک از این روش ها را انتخاب کنید.

    تغییر در شیوه زندگی

    یک روش درمانی مهم" تدشیز " نام دارد. تدشیز مخففتغییرات درمانی در شیوه زندگی است. تدشیز شامل یک رژیم غذایی برای کاهش کلسترول و وزن اضافی بدن و افزایش فعالیت بدنی منظم است. هر فردی که بایدLDL خود را کاهش دهد، می تواند از این برنامه استفاده کند. کاهش وزن و فعالیت بدنی منظم، درافرادی که سندروم متابولیک دارند بسیار مهم است.


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]