سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339057---
بازدید امروز: ----22-----
بازدید دیروز: ----8-----
بیماری قلبی - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    بیماری  قلبی - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    بیماری  قلبی - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • مصرف زیاد ایبوپروفن برای قلب زیان آور است
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:17 عصر

    مصرف زیاد ایبوپروفن برای قلب زیان آور است


    یافته های یک تحقیق علمی نشان می دهد که مصرف بیش از اندازه داروی مسکن ایبوپروفن در بلند مدت خطر حمله قلبی را تا دو برابر افزایش می دهد. بر پایه نتایج این تحقیق ایبوپروفن که از پرمصرف ترین داروهای ضد درد در جهان است، خطری برای افرادی که به صورت موردی از آن استفاده می کنند، ندارد. همچنین اعلام شد که با توجه به فواید این دارو که فروش آن آزاد است، همچنان افراد زیادی با استفاده از آن سعی در کاستن از سردرد، کمردرد  و یا ناراحتی های ناشی از التهاب دارند. این تحقیق نشان داد که مصرف زیاد و طولانی مدت داروی دیکلوفناک که برخلاف ایبوپروفن فروش آن در انگلیس تنها با تجویز پزشک انجام می شود، نیز تاثیر مشابهی در افزایش حملات قلبی  دارد. تحقیق مذکور توسط دانشمندان دانشگاه های آکسفورد و رم، روی 140هزار بیمار مصرف کننده داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، طی 138جلسه آزمایش انجام گرفته است.


        نظرات دیگران ( )

  • ارتباط قلب و رگ های خونی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:13 صبح

    ارتباط قلب و رگ های خونی


      

    قلب اساساً یک پُمپ عضلانی تو خالی است که بدون توقف، خون را به سراسر بدن پُمپ می ‌کند. اگر چه قلب چندان بزرگ تر از مُشت دست نیست، ولی در طول مدت عمر در حدود 300 میلیون لیتر خون را پمپ می ‌کند.

    (با کلیک کردن بر روی تصاویر می توانید آنها را بزرگ تر و واضح تر مشاهده کنید)

    رگ‌های خونی بزرگی که به قلب متصل‌اند، خون را به ریه‌ها و بدن می‌ برند و باز می ‌گردانند. رگ‌ های خونی کوچک تری که روی سطح قلب قرار دارند، غذا و اکسیژن را به آن رسانده و محصولات دفعی، از قبیل دی اکسید کربن را از آن خارج می ‌کنند.

    در داخل قلب، چهار بخش یا محفظه ی جداگانه وجود دارد. سمت راست قلب که از دهلیز راست و بطن راست تشکیل می ‌شود، خون کم اکسیژن را دریافت می ‌کند. در سمت چپ قلب، دهلیز چپ و بطن چپ خون تازه و پُر اکسیژن را دریافت می ‌کند.

    قلب بین دو ریه، بر روی دیافراگم (ورقه ی عضلانی گنبدی شکلی که سینه و شکم را از هم جدا می ‌کند) قرار دارد.

    حدود دو سوم قلب در سمت چپ بدن قرار دارد. ماهیچه ی قدرتمند قلب به طور مداوم منقبض می ‌شود و خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن می ‌راند. این نوع خاص ماهیچه هیچ ‌گاه خسته نمی ‌شود و فقط در قلب وجود دارد.

      

    تپش قلب و سرعت آن:

    قلب در تمام مدت عمر با سرعت بیش از یک بار در ثانیه می ‌تپد. خون از رگ‌ های خونی که «سیاهرگ» نامیده می ‌شوند به درون قلب می ‌ریزد. ماهیچه ی‌ قلبی خون را به سختی فشرده و خون تحت فشار به درون رگ ‌های دیگری که به «سرخرگ» موسومند رانده می ‌شود. همان گونه که ذکر گردید قلب از نوع خاصی ماهیچه ساخته شده است که هیچگاه خسته نمی ‌شود.این ماهیچه 80-60 بار در دقیقه فشرده و رها می ‌شود. وقتی که ورزش می‌ کنیم، این تعداد می‌ تواند تا 100 بار در دقیقه افزایش یابد.

      


    رگ‌های خونی:

    خون وقتی که از قلب خارج می ‌شود، به همه جا نمی‌ ریزد. بلکه به آرامی وارد لوله‌هایی به نام رگ ‌های خونی می ‌شود. نخست خون به داخل لوله‌هایی به نام سرخرگ‌ ها جریان می ‌یابد. سرخرگ‌ هایی که قلب را ترک می ‌کنند، لوله‌های ضخیمی هستند. بزرگ ترین آن ها "آئورت" نام دارد که قطر آن 5/2 سانتی‌متر است. سرخر‌گ‌ ها بلافاصله به لوله‌های کوچک تر زیادی تقسیم و شاخه شاخه می ‌شوند.

    این رگ ‌های خونی، خون را به همه ی قسمت‌های بدن حمل می‌ کنند. هر چه از قلب دورتر می‌ شوند، رگ‌ های خونی بیشتری و با اندازه‌های کوچک تری وجود دارد.

    باریک ترین رگ‌ های خونی، «مویر‌گ‌» نام دارند که برای دیدن آن ها نیاز به میکروسکوپ است. مویرگ‌ها به یکدیگر ملحق می ‌شوند و رگ‌ های بزرگ تری را بوجود می‌ آورند. این رگ‌ ها، خون را به سمت قلب بر می ‌گردانند. این رگ ‌ها سیاهرگ نامیده می ‌شوند که هر چه به سمت قلب نزدیک ‌تر می ‌شوند، تعدادشان کمتر و اندازه‌شان بزرگ تر می ‌شود. بزرگ ترین سیاهرگ‌ ها، خون را به داخل قلب تخلیه می‌ کنند.

    در واقع رگ ‌ها، خون بدن را در یک چرخه حمل می‌ کنند. سرخر‌گ ‌ها خون را از قلب دور می ‌کنند، مویرگ‌ ها به قسمت‌های مختلف بدن خون رسانی می‌ کنند، سیاهرگ ‌ها خون را به قلب برمی‌ گردانند. قلب و رگ‌ های خونی را سیستم گردش خون می‌ نامند که موجب گردش خون در تمام بدن می ‌شوند. در واقع قلب بهترین پمپی است که در این امر دخالت دارد


        نظرات دیگران ( )

  • نقش اضافه وزن در بیماری های قلبی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:13 صبح

    نقش اضافه وزن در بیماری های قلبی


    یکی از راه های کاهش خطر بیماری های قلبی، تغییر در شیوه ی زندگی است. اگر پس از انجام تغییرات در شیوه ی زندگی، سطح LDL- کلسترول شما همچنان بالا باقی ماند ممکن است نیاز به استفاده از دارو باشد. اگر شما به دارو نیاز دارید، حتماً آن را هم زمان با تغییر در شیوه ی زندگی به کار برید. این حالت باعث می ‌شود که مقدار دارو تا حد ممکن کم شود و خطر عوارض جانبی آن را کم کند. در کنار این موضوع لازم است عوامل خطر بیماری ‌های قلبی-عروقی شامل اضافه وزن بالا، فشارخون بالا،  دیابت و مصرف سیگار  را نیز کنترل کنید.


    اضافه وزن

    برای رسیدن به عمر طولانی، داشتن وزن مناسب الزامی است. متاسفانه میزان چاقی و اضافه وزن  در کشور ما رو به افزایش است. مطالعه ی قند و چربی ساکنین تهران نشان داد 6/57 درصد از زنان بالای 20 سال اضافه وزن دارند و 5/29درصد آنها چاق هستند.

    هر چقدر چاق ‌تر باشید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما بیشتر است. اضافه وزن خطر سکته ی مغزی ، نارسایی احتقانی قلب، بیماری‌های کیسه ی صفرا  ، آرتریت ، مشکلات تنفسی، سرطان‌های سینه،  کولون و سایر سرطان‌ها  را افزایش می ‌دهد.


    آیا لازم است وزن خود را کاهش دهیم؟

    ما بررسی این موضوع را در سه گام به شما می ‌آموزیم.


    گام اول:

    شاخص توده ی بدنی

    ابتدا می بایست شاخص توده ی بدنی خود را که به آن BMI هم گفته می ‌شود محاسبه کنید.

    برای محاسبه BMI: وزن خود را (به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد خود ( به متر) کنید. مجذور قد هم یعنی اینکه قد خود را (به متر) دو بار در هم ضرب کنید.

    کسانی که بر اساس BMI ، اضافه وزن داشته یا چاق باشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند.

    وزن طبیعی: شاخص توده بدنی بین 5/18 تا 9/24 است. وضعیت فعلی‌تان خوب است. سعی کنید که وزنتان افزایش پیدا نکنید.

    اضافه وزن: شاخص توده بدنی بین 25 تا 9/ 29 است. مراقب باشید که وزنتان اضافه نشود، به ویژه اگر اندازه ی دور کمرتان زیاد است. اگر دو یا چند عامل خطر برای بیماری قلبی دارید و اضافه وزن دارید یا اندازه ی دور کمرتان زیاد است بایستی وزنتان را کم کنید.

    چاق: شاخص توده ی بدنی 30 یا بیشتر است. بایستی وزنتان را کم کنید. وزنتان را به آرامی (هفته ای 1-5/0 کیلوگرم) کاهش دهید. در صورتی ‌که به کمک نیاز دارید با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.


    گام دوم:

    اندازه‌گیری دور کمر

    دومین‌ گام این است که دور کمر خود را اندازه بگیرید. اگر در زنان اندازه دور کمر بیش از 5/87 سانتی‌ متر باشد، خطر بیماری‌های قلبی را زیاد می‌ کند.

    برای اندازه‌گیری صحیح دورکمر خود، بایستید و با یک نوار دور کمرتان را درست در بالای استخوان‌ لگن اندازه بگیرید. بعد از این که نفستان را بیرون دادید، دور کمر را اندازه بگیرید.


    گام سوم:

    بررسی عوامل خطر بیماری قلبی

    گام آخر برای تعیین این که آیا نیاز دارید که وزنتان را کم کنید یا نه؟ این است که عوامل خطر بیماری‌های قلبی را در خود بیابید. این نکته مهم است که بدانید آیا شما موارد زیر را دارید یا خیر؟

    عوامل خطر بیماری های قلبی شامل موارد زیر است:

    فشارخون بالا، کلسترول LDL بالا، کلسترول HDL  پایین، تری گلیسیرید بالا، قند خون بالا،  سابقه ی خانوادگی بیماری‌های قلبی در سنین پایین، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی، مصرف سیگار، سن 55 سال یا بیشتر یا نزدیک یائسگی.

    اگر شرایط سندروم متابولیک را دارید، خطر بیماری قلبی در شما بالاست. اگر مطمئن نیستید که آیا بعضی از این عوامل خطر را دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

    افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند:

    اگر شما سه گام بالا را بردارید، می ‌توانید از این اطلاعات جهت تصمیم ‌گیری برای کاهش وزنتان استفاده کنید.

    نکات زیر مواردی را که نیاز به کاهش وزن دارد، به شما نشان می‌ دهد. باید ذکر کنیم که مشورت با پزشک نیز در کنار این محاسبات الزامی است.

    - اگر اضافه وزن و دو عامل خطر یا بیشتر دارید، یا اگر چاق هستید بایستی وزنتان کم کنید.

    - اگر اضافه وزن دارید یا اندازه ی دورکمرتان بیش از 5/87 سانتی متر است و دو عامل خطر یا بیشتر دارید، بایستی وزن کم کنید.

    - اگر اضافه وزن دارید اما دورکمرتان خیلی زیاد نیست و بیش از دو عامل خطر دارید، بایستی مراقب باشید وزنتان بیشتر نشود.


    تغییرات کوچک باعث ایجاد تفاوت‌های بزرگ می ‌شود:

    اگر نیاز به کاهش وزن دارید، بهتر است بدانید کاهش وزن حتی به مقدار کم (فقط 10-5 درصد وزن کنونی ‌تان) به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌ کند.

    بهترین راه برای کاهش وزن (به مقدار زیاد) این است که تدریجی باشد. این‌ چنین کاهش وزنی از طریق فعالیت بدنی و خوردن یک رژیم غذایی متعادل کم کالری و کم‌ چربی امکان‌ پذیر است.

    برای تعدادی از زنان که خطر ابتلا به بیماری قلبی به شدت آنان را تهدید می‌ کند، ممکن است دارو نیز ضروری باشد. مشورت با پزشک یا مراجعه به یک متخصص تغذیه می ‌تواند کمک کننده باشد.


    بی تحرکی

    نداشتن تحرک بدنی به تنهایی بیش از آنچه فکر می‌ کنید خطر بیماری‌های قلبی و احتمال پیشرفت مشکلات مربوط به قلب را در شما بالا می ‌برد. به علاوه بی ‌تحرکی احتمال پیشرفت عوامل خطر دیگر نظیر فشارخون بالا، دیابت و اضافه وزن را نیز افزایش می ‌دهد.

    متأسفانه اغلب خانم‌ها تحرک بدنی کافی ندارند. یک گزارش منتشر نشده از مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان نشان می ‌دهد تنها 10 تا 12 درصد از زنان شهر اصفهان فعالیت بدنی منظمی دارند. این میزان در روستاها کمتر و حدود 6 تا 7 درصد است.

    برای زنان مسن ‌تر، نداشتن فعالیت بدنی خطر پوکی استخوان و به دنبال آن خطر شکستگی استخوان را نیز افزایش می ‌دهد. این موضوع وقتی نگران کننده ‌تر می‌ شود که بدانیم این زنان در سنین بالاتر بی ‌تحرک‌ تر هم می ‌شوند.

    تحقیقات نشان می ‌دهد که حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روزهای هفته یا هر روز به سلامت قلب کمک می کند.

    30 دقیقه فعالیت بدنی همان طور که می‌ تواند احتمال سکته ی قلبی، سرطان روده ی بزرگ، فشارخون بالا، دیابت و ... را کم کند، خطر بیماری‌های قلبی را نیز در شما کاهش دهد.

     پیاده روی سریع،  تمیز کردن خانه یا تمیز کردن باغچه ی منزل مثال های از فعالیت متوسط می ‌باشند


        نظرات دیگران ( )

  • تهدید سلامت قلب در زنان
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:7 صبح

    تهدید سلامت قلب در زنان

    تهدید سلامت قلب در زنان

    1- هورمون درمانی بعد از یائسگی

    وقتی که زنان به یائسگی نزدیک می‌ شوند یا یائسه می‌ شوند، یکی از مهم ترین تصمیماتی که در خصوص سلامتی خود می ‌گیرند این است که هورمون درمانی کنند. تا این اواخر بسیاری از زنان از یک داروی استروژن همراه با پروژستین استفاده می ‌کردند تا خطر بیماری‌های قلبی را بکاهند. اما یک مطالعه ی جدید نشان داده است که این نوع هورمون درمانی احتمال پیشرفت بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگر را افزایش می ‌دهد.

    هورمون درمانی زیاد، احتمال سکته ی قلبی، مغزی، سرطان پستان و دمانس (زوال عقل) را در زنان افزایش می ‌دهد، ولی می ‌تواند احتمال سرطان روده و احتمال شکستگی لگن را در آنان کاهش دهد.

    این نوع هورمون درمانی(استروژن + پروژستین) بعد از یائسگی، رایج ‌ترین درمان هورمونی توصیه شده برای زنانی است که رحم دارند.

    اگر شما هورمون های استروژن و پروژستین مصرف می ‌کنید، باید چه کار کنید؟

    - برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، نبایستی مصرف این داروها را شروع کنید یا ادامه دهید. در مورد راه‌های پیشگیری از سکته ی قلبی با پزشک خود صحبت کنید که شامل تغییر در شیوه ی زندگی و مصرف داروهایی نظیر استاتین‌های پایین آورنده ی کلسترول و داروهای فشار خون هستند.

    - اگر در حال حاضر این هورمون ها را برای پیش گیری از پوکی استخوان استفاده می ‌کنید یا قصد مصرف آن را دارید، با پزشک خود در مورد فواید و خطرات احتمالی آنها برای 

    سکته ی مغزی،  سکته ی قلبی، لخته ی خون و سرطان پستان  بحث کنید. درمان‌های جایگزینی که در پیش گیری از پوکی استخوان  و شکستگی استخوان بی‌ ضرر و موثر هستند را بکار ببرید.

    - اگر برای درمان عوراض یائسگی نظیر گَُر گرفتگی یا مشکلات خواب، داروی استروژن + پروژستین مصرف می ‌کنید یا می‌ خواهید این درمان را شروع کنید با پزشک خود مشورت کنید.

    - اگر تصمیم دارید که برای کنترل علایم یائسگی هورمون درمانی کنید تا آنجا که ممکن است برای مدت کوتاهی از آن استفاده کنید.

    2- مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری

    مطالعات نشان می‌‌دهد، زنانی که قرص‌های پیش گیری موسوم به HD را استفاده می ‌کنند، احتمال بیشتری برای حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی دارند، چرا که تمایل به لخته شدن خون در رگ ‌های آن ها بیشتر است. استفاده از این قرص‌ها می ‌تواند اثر سایر عوامل خطرزا مثل سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا و اضافه وزن  را بدتر کند.

    اکثریت این اطلاعات از مطالعه بر روی قرص‌های ضد بارداری HD به دست آمده است. هنوز اطلاعات کاملی از تأثیر قرص‌های ضد بارداری LD در دست نداریم. در حال حاضر اغلب زنان در کشور ما از قرص‌های LD استفاده می ‌کنند.

    زنانی که قرص‌های ضد بارداری HD را استفاده می ‌کنند، احتمال بیشتری برای حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی دارند، چرا که تمایل به لخته شدن خون در رگ ‌های آن ها بیشتر است. ولی هنوز اطلاعات کاملی از تأثیر قرص‌های ضد بارداری LD در دست نداریم.

    اگر در حال حاضر از هر نوع قرص جلوگیری از بارداری استفاده می‌ کنید یا تصمیم به این کار دارید این نکات را به خاطر بسپارید:

    الف) در مدت مصرف قرص‌ها، سیگار نکشید

    اگر سیگار می‌ کشید، 

    سیگار را ترک کنید یا از روش جلوگیری از بارداری دیگری استفاه کنید.

    سیگار خطرات ناشی از قرص‌های جلوگیری از بارداری خوراکی به خصوص 

    خطر تشکیل لخته  را افزایش می ‌دهد. پس از 35 سالگی این خطر بیشتر می‌ شود.

    به طور کلی زنانی که از قرص‌های ضد‌ بارداری خوراکی استفاده می ‌کنند، نباید سیگار بکشند.

    ب) مراقب دیابت باشید

    گاهی سطح گلوکز (قند) خون در زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌ کنند، تغییر می‌ کند. هر زنی که دیابت دارد یا فردی در فامیل نزدیک او مبتلا به 

    دیابت  است، در صورتی ‌که از قرص‌های ضد بارداری خوراکی استفاده می کند، بایستی به طور منظم قند خون خود را کنترل کند.

    ج) فشار خود خود را کنترل کنید

    بعد از آغاز مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، احتمال بالا رفتن فشار خون وجود دارد. در بسیاری از افراد، این افزایش از حد طبیعی بیشتر نمی ‌شود، اما اگر فشار خون از 90/140 میلی ‌متر جیوه بیشتر شود باید با پزشک در مورد تغییر داروها یا استفاده از روش دیگر مشورت کنید.

    حداقل سالی یک مرتبه 

    فشار خون  خود را کنترل کنید.

    د) با پزشک خود صحبت کنید

    اگر بیماری قلبی دارید یا سکته ی مغزی کرده‌اید، قرص‌های جلوگیری از بارداری را نباید مصرف کنید. حتماً پزشک خود را پیش از اینکه برایتان قرص پیش گیری از بارداری تجویز کند، از این مشکل یا سایر بیماری های مهم خود مطلع کنید.


        نظرات دیگران ( )

  • دیابت باعث سکته ی قلبی می شود
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:6 صبح

    دیابت باعث سکته ی قلبی می شود


      

    دیابت یک عامل خطر مهم و بزرگ برای بیماری ‌های قلبی و سکته است. حدود 65 درصد افرادی که دیابت دارند به علت انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی عروقی می‌ میرند. به ویژه زنان دیابتی خطر بالایی برای مردن از بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته ی قلبی دارند.

    حدود 150 میلیون نفر در جهان و 3 میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند. مطالعه‌ای در شهر بوشهر که توسط دکتر نبی ‌پور و همکارانش انجام گرفت نشان داد که 9/12درصد از زنان بوشهری دیابت دارند.

    آن نوع دیابتی که به طور شایع در بزرگسالان وجود دارد، دیابت نوع 2 است. در دیابت نوع 2، لوزالمعده انسولین تولید می ‌کند، اما بدن نمی ‌تواند به طور مناسب از آن استفاده کند و به تدریج توانایی تولید آن را از دست می ‌دهد.

    دیابت نوع 2 یک بیماری جدی است که علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی، باعث نارسایی کلیه،  کوری چشم و قطع اندام تحتانی در بزرگسالان می شود.

    دیابت همچنین می‌ تواند منجر به آسیب اعصاب و ایجاد اختلال در مبارزه با عفونت شود.

    خطر دیابت نوع 2 بعد از 45 سالگی افزایش می‌ یابد. اگر اضافه وزن دارید،  به ویژه اگر افزایش وزن شما بیشتر در ناحیه ی قسمت میانی بدن است به احتمال زیاد، در معرض ابتلا به این بیماری هستید.

    عوامل خطر دیگر شامل نداشتن تحرک بدنی و سابقه ی خانوادگی دیابت است. زنانی که طی حاملگی دیابت داشته‌اند (دیابت حاملگی) یا نوزادانی که با وزن بیش از 4 کیلوگرم متولد شده اند، در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2هستند.

    علایم دیابت ممکن است شامل خستگی، تهوع، تکرر ادرار، تشنگی غیر معمول، کاهش وزن، تاری دید، عفونت‌های مکرر و تاخیر در بهبود زخم‌های بدن  باشد.

    دیابت نوع 2 به تدریج پیشرفت می ‌کند و گاهی اوقات هیچ علامتی ندارد. حتی اگر هیچ علامتی از دیابت ندارید، در صورتی که اضافه وزن و هر یک از عوامل خطر دیابت نوع 2 را دارید، از پزشک خود بخواهید تا برای شما آزمایش قند خون بنویسد.

    اگر شما دیابت دارید، کنترل سطح قند خون به پیشگیری از مشکلات احتمالی کمک می ‌کند. به علت این که دیابت با بیماری‌های قلبی مرتبط است، کنترل و ارزیابی دیابت بایستی شامل کنترل یک سری عوامل معین باشد.

    کسانی که دیابت دارند، باید فشار خون و کلسترول خود را پایین‌تر از سطح توصیه شده‌ نگه دارند. نکشیدن سیگار، داشتن تحرک بدنی و مصرف روزانه ی آسپرین (در صورت توصیه ی پزشک) برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مهم هستند.

    برخی از افراد دیابت ندارند، اما در معرض خطر زیادی برای ابتلا به این بیماری هستند. این افراد "مستعد دیابت" هستند. در این افراد سطوح قند خون بیشتر از میزان طبیعی است، اما هنوز وارد محدوده ی دیابت نشده است.

    تحقیقات جدید نشان داده‌اند که بسیاری از افراد مستعد دیابت می ‌توانند با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و فعالیت بدنی از ایجاد دیابت پیشگیری کنند یا آن را به تأخیر اندازند.

    احتمال سکته ی قلبی یا مغزی در افراد دیابتی 50 درصد بیشتر از کسانی است که قند خون طبیعی دارند. بنابراین بایستی توجه زیادی به کنترل یا پیشگیری فشار خون، کلسترول خون و دیگر عوامل خطر بیماری‌ های قلبی داشته باشند.


    کنترل دیابت در سه گام:

    اگر دیابت دارید، برداشتن سه گام ضروری به شما کمک می‌ کند تا آن را بهتر کنترل کنید:


    گام اول: انجام آزمایش A1C

    این آزمایش می‌تواند نشان دهد که در سه ماه گذشته به طور متوسط چه قدر موفق به کنترل قند خون خود شده‌اید. مطلوب آن است که مقدار این آزمایش کمتر از 7 باشد. حداقل هر شش ماه یک بار این آزمایش را انجام دهید.


    گام دوم: فشار خون

    توجه داشته باشید که هر چه قدر فشار خونتان بالاتر باشد، قلب برای پمپاژ خون به داخل عروق به تقلای بیشتری نیاز دارد. بهتر است هر بار که به پزشک مراجعه می ‌کنید، از او بخواهید تا فشار شما را اندازه‌گیری کند. سعی کنید فشارخون‌تان را کمتر از 13 بر روی 8 نگه دارید.


    گام سوم: کلسترول

    کنترل کلسترول بد یا LDL  که باعث انسداد عروق شما می ‌شود. حداقل سالی یک بار آن را اندازه بگیرید و سعی کنید آن را کمتر از 100نگه دارید.

    برای کاهش کلسترول و فشار خون می‌توانید:

    - به فعالیت فیزیکی روزانه بپردازید.

    - میزان نمک ، چربی و کلسترول خصوصاً چربی اشباع شده غذایتان را تا حد امکان کاهش دهید.

    غذاهای فیبردار  بیشتری بخورید؛ مثل میوه ، سبزیجات ، حبوبات ، نان و غلات سبوس دار(مثل سنگک و بربری).

    - وزن خود را کنترل کنید.

    - اگر  سیگاری  هستید، سیگار را ترک کنید.

    - داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنید.

    - از پزشک خود بخواهید تا در صورت نیاز برای شما آسپرین تجویز کند.

    - برای کنترل دیابت خود از دیگران هم کمک بخواهید.


    پیشگیری از دیابت

    اگر قند خون شما بیشتر از حد طبیعی است، بیشتر احتمال دارد که به دیابت نوع 2مبتلا شوید. اما می ‌توانید کارهایی انجام دهید که سلامتی ‌تان را بهبود ببخشید و شروع دیابت را به تأخیر بیندازید یا از آن پیشگیری کنید.

    مطالعه ی اخیر نشان داده است که بسیاری افراد مستعد دیابت که اضافه وزن دارند، به طور قابل توجهی می ‌توانند خطر پیشرفت بیماری دیابت را با داشتن رژیم غذایی مناسب(کم ‌چربی و کم انرژی) و انجام فعالیت‌ بدنی (حداقل 5 روز در هفته و هر بار 30 دقیقه) کاهش دهند.


    نتایج تعدادی تحقیق:

    * به طور کلی افرادی که با استفاده از رژیم لاغری و افزایش تحرک بدنی (معمولاً پیاده روی سریع) حدود 5 تا 7 درصد کاهش وزن (7-5 کیلوگرم) پیدا می ‌کنند، خطر بیماری دیابت تا سه سال آینده در آنها 58 درصد کاهش می ‌یابد.

    * در افراد بالای 60 سال این تغییرات در شیوه ی زندگی خطر پیشرفت بیماری دیابت را حدود 71 درصد کاهش می‌‌دهد.

    * افرادی که داروهای دیابت (متفورمین) مصرف می ‌کنند، خطر پیشرفت بیماری را تا 31 درصد کاهش می‌ دهند. این یافته‌ها مشخص می ‌کند که شما می ‌توانید اقداماتی انجام دهید که از دیابت پیش گیری کنید یا آن را به تأخیر بیندازید.


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]