سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339046---
بازدید امروز: ----11-----
بازدید دیروز: ----8-----
خواب و استراحت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    خواب و استراحت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    خواب و استراحت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • دلایل خستگی جسمی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:47 عصر

    دلایل خستگی جسمی

    دلایل خستگی خود را می دانید؟


    امروزه‌ ضعف، خستگی‌ و سرگیجه، از جمله‌ مسائل‌ و شکایات‌ رایج‌ است. خیلی‌ها گله‌ دارند که‌ احساس‌های‌ نامطلوبی‌ را در طول‌ روز تجربه‌ می ‌کنند و توان‌ و نیرویشان‌ در حد قابل قبول نیست. این‌ قبیل‌ شکایت‌ها می ‌توانند علل‌ گوناگونی‌ داشته‌ باشند، بنابراین‌ آن‌ چه‌ در درجه‌ اول‌ اهمیت‌ دارد، تشخیص‌ درست‌ علت های این‌ مشکلات‌ است.


    علت‌ سرگیجه‌ چیست؟

    واژه‌ «سرگیجه» که‌ توسط‌ بسیاری‌ از افراد به‌ کار گرفته‌ می ‌شود، می‌ تواند بیانگر حالت‌های‌ کاملاً متفاوتی‌ باشد. به‌ طور کلی‌ یک‌ مفهوم‌ آن‌ «سرگیجهِ حقیقی» است؛ یعنی‌ وضعیتی‌ که‌ فرد احساس‌ می ‌کند فضای‌ اطرافش‌ در حال‌ چرخش‌ است. اما غالباً وقتی‌ افراد از سرگیجه‌ گله‌ می‌کنند، منظورشان‌ این‌ است‌ که‌ احساس‌ ضعف‌ و سبکی‌ در سر دارند یا چشمشان‌ سیاهی‌ می‌ رود. بنابراین‌ اگر برای‌ رفع‌ این‌ مشکل‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید، احتمالاً اولین‌ کاری‌ که‌ او انجام‌ می ‌دهد تشخیص‌ این‌ مسئله‌ است‌ که‌ شما دقیقاً چه‌ مشکلی‌ دارید و چه‌ حالتی‌ را تجربه‌ کرده‌اید.

     شایع‌ ترین‌ علت‌ خستگی‌ درازمدت‌ افسردگی‌ است. در این‌ موارد، خستگی‌ ممکن‌ است‌ با اختلال ‌هایی‌ در خلق‌ و روحیه، اشتها و خواب‌ همراه‌ باشد.


    بدن‌ انسان‌ به‌ چند ساعت‌ خواب‌ در شبانه‌ روز نیاز دارد؟

    اصولاً ابتدایی‌ ترین‌ علت‌ خستگی‌ ممکن‌ است‌ کم‌ بودن‌ میزان‌ استراحت‌ باشد؛ و شاید شما به‌ دنبال‌ یافتن‌ یک‌ معیار ثابت‌ برای‌ میزان‌ «کافی» خواب‌ باشید. اما باید توجه‌ داشت‌ که‌ افراد مختلف‌ از این‌ لحاظ‌ با یکدیگر تفاوت‌ دارند. بعضی ‌ها در یک‌ شبانه ‌روز با کمتر از شش‌ ساعت‌ خواب‌ قادر به‌ انجام‌ فعالیت‌هایشان‌ هستند و بعضی‌ دیگر به‌ بیشتر از نُه‌ ساعت‌ خواب‌ نیازمندند. معمولاً افراد مضطرب ، افسرده‌  و منزوی‌ به‌ خواب‌ بیشتری‌ نیاز دارند.


    ارتباط‌ غذا با خستگی‌

    کمبود موادغذایی‌ از جمله‌ پروتئین ، مواد کالری‌زا و ویتامین‌ها  می ‌تواند باعث‌ ایجاد خستگی‌ شود. این‌ کمبود ممکن‌ است‌ در اثر سوء تغذیه‌ یا کم ‌بودن‌ این‌ مواد در رژیم‌ غذایی‌  باشد یا ناشی‌ از سوءهاضمه‌ یا اِشکال‌ دستگاه‌ گوارش‌ در جذب‌ این‌ مواد


    نقش‌ مسمومیت‌ در ایجاد خستگی‌

    مسمومیت‌ چه‌ به‌ صورت‌ بلع‌ مواد سمی‌ و چه‌ استنشاق‌ آنها، می‌ تواند موجب‌ خستگی‌ شود. برای‌ مثال، امروزه‌ مونواکسیدکربن‌ و فلزهای‌ سنگین‌ موجود در هوای‌ شهرهای‌ بزرگ‌ از جمله‌ عوامل‌ مسمومیت‌زا هستند؛ و اگر شما مدتی‌ طولانی‌ در ترافیک‌ شهر، از این‌ هوای‌ آلوده‌ استنشاق‌ کنید، علت‌ خستگی ‌تان‌ ممکن‌ است‌ «مسمومیت» باشد. در ضمن‌ لازم‌ است‌ اشاره‌ای‌ هم‌ به‌ داروها بکنیم؛ بعضی‌ داروها مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ می ‌توانند باعث‌ ایجاد خستگی‌ شوند؛ از جمله‌ داروهای‌ خواب‌ آور و آرام‌ بخش، ضدحساسیت‌ها و اغلبِ داروهای‌ مسکـّن. گاهی‌ بعضی‌ داروها بر کیفیت‌ خواب‌ اثر می‌ گذارند و افراد مصرف ‌کننده‌ به ‌رغم‌ کافی ‌بودن‌ زمان‌ خوابشان، احساس‌ خستگی‌ می‌ کنند. بنابراین‌ ضروری‌ است‌ که‌ داروها تنها با نظر پزشک‌ مصرف‌ شوند.


    حالت‌های‌ روحی‌ و روانی‌

    حالت‌های‌ روحی‌ و روانی‌ تا میزان‌ بسیار زیادی‌ در ایجاد حس‌ خستگی‌ مؤثرند. شایع‌ ترین‌ علت‌ خستگی‌ درازمدت‌ افسردگی‌ است. در این‌ موارد، خستگی‌ ممکن‌ است‌ با اختلال ‌هایی‌ در خلق‌ و روحیه، اشتها و خواب‌ همراه‌ باشد. از آنجا که‌ افسردگی‌  ممکن‌ است‌ به‌ شکلی‌ خفیف‌ و مخفیانه‌ وجود داشته‌ باشد، در هر فردی‌ که‌ علت‌ خاصی‌ برای‌ خستگی‌ یافت‌ نشد، باید به‌ فکر افسردگی‌  بود. همچنین‌ گاهی‌ بعضی‌ افراد، به‌ خصوص‌ دخترهای‌ جوانی‌ که‌ بیش‌ از حد نگران‌ وزن‌ و ابعاد بدنشان‌ هستند، به‌ شکلی‌ غیرعادی‌ از خوردن‌ غذا اجتناب‌ می ‌کنند که‌ پیامد آن‌ می ‌تواند سوءتغذیه‌ و طبعاً خستگی‌ باشد.

    کمبود موادغذایی‌ از جمله‌ پروتئین، مواد کالری‌زا و ویتامین‌ها می ‌تواند باعث‌ ایجاد خستگی‌ شود.


    تشخیص‌ علت‌ خستگی‌ درازمدت‌

    از آنجا که‌ گاهی‌ بیماری‌های‌ جسمی‌ علت‌ ایجاد خستگی‌ هستند ممکن‌ است‌ پزشک‌ در معاینه، شواهدی‌ مبنی‌ بر وجود آنها پیدا کند، مثلاً علائمی‌ از بیماری‌های‌ قلبی ، کم خونی، بیماری‌های‌ غدد درون‌ریز، بیماری های‌ کبد ، بدخیمی‌ها و عفونت‌ها. بنابراین‌ پزشک‌ ابتدا با گرفتن شرح‌ حال، اطلاعاتی‌ به‌ دست‌ می ‌آورد و سپس‌ معاینه‌ عمومی‌ انجام‌ می ‌دهد. ممکن‌ است‌ پزشک‌ در این مرحله، برای‌ بررسی‌ مسائلی‌ از قبیل‌ کم خونی ، اختلالات‌ املاح‌ بدن، اختلالات‌ غدد درون‌ریز (از جمله‌ بیماری‌ قند ، بیماری‌های‌ غدد فوق‌ کلیه‌ و تیروئید )، عفونت‌ها و بدخیمی‌ها، آزمایش‌هایی‌ درخواست‌ کند.


    آیا ممکن‌ است‌ بعد از انجام‌ بررسی‌ها، علت‌ مشخصی‌ برای‌ خستگی‌ درازمدت‌ یافت‌ نشود؟

    بله؛ اصطلاحی‌ وجود دارد به‌ نام‌ « سندرم‌ خستگی‌ مزمن » ؛ که‌ در این‌ حالت‌ خستگی‌  شدید و طولانی‌ مدت‌ و مشکلات‌ خفیف‌ عمومی‌ از قبیل‌ گلودرد و بدن ‌دردهای‌ گذرا مشاهده‌ می‌شود. این‌ بیماری‌ معمولاً زنان‌ 20 تا 45 ساله‌ را مبتلا می‌ کند و غالباً در کسانی‌ دیده‌ می ‌شود که‌ زندگی‌ فعال‌ و پر استرسی‌ دارند. در گذشته‌ تصور می ‌شد علت‌ این‌ بیماری‌ ویروس‌ها باشند، اما امروزه‌ به‌ نظر می‌ رسد علت‌ آن‌ مجموعه ‌ای‌ از استرس ، افسردگی‌  و احتمالاً آلرژی‌  باشد.

    دکتر پوریا صرامی فروشانی


        نظرات دیگران ( )

  • خوب بخوابید
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:26 عصر

    خوب بخوابید


    برخوردارى از یک خواب آرام و کافى نقش فوق العاده اى در ایجاد آرامش و انرژى و رهایى از خستگى هاى روزانه ایفا مى کند ولى متأسفانه بیش از 40 درصد مردم جهان از این نعمت بی بهره اند. بى خوابى مشکلى شایع در همه سنین است که بیش از همه زنان را هدف قرار داده است.

    «خواب» جزء لاینفک یک زندگى سالم است؛ همان طور که داشتن رژیم غذایى نامناسب باعث بروز انواع بیمارى ها مى شود کم خوابى نیز در طولانى مدت سیستم ایمنى را ضعیف مى کند، از میزان ترشح هورمون رشد مى کاهد و تولید گلبول قرمز توسط مغز استخوان را افزایش مى دهد.بى خوابى انواع مختلفى دارد و به سه گروه عمده تقسیم مى شود: بى خوابى اولیه، مرکزى و ثانویه.

    بى خوابى اولیه به مواردى اطلاق مى شود که فرد در آن با دشوارى به خواب مى رود و پس از یک خواب عمیق، بیدار و ناخواب مى شود.

    بی خوابیمرکزى نوعى بى خوابى است که در اثر بیدار شدن هاى متوالى در حین خواب به سراغ فرد مى آید.

    بى خوابى ثانویه نیز که در نتیجه بیدارشدن هاى پى در پى حاصل مى شود نوعى بیدارى زودرس شبانه است که در بسیارى موارد زندگى معمولى فرد را دچار اختلال مى کند.

    بى خوابى اولیه که مبتلایان فراوانى نیز دارد اغلب به دلایل روانى و محیطى بروز مى کند. استرس ، افسردگى  و دلواپسى همگى در بروز این نوع بى خوابى مؤثر هستند. اغلب این بیماران به دلیل افکار و توهماتى که در ذهن خود دارند به سختى به خواب مى روند و معمولاً نیز به سختى مى توانند به ادامه استراحت بپردازند. آنچه باعث بروز بى خوابى ثانویه مى شود بروز انواع بیمارى هاى متفاوت است و در حقیقت مى توان گفت در این موارد، بى خوابى نوعى علامت است که باید جدى گرفته شود. آپنه شبانه (توقف تنفس در حین خواب)، نارسایى کلیوى، اختلالات گوارشى، یائسگى، کم کارى یا پرکارى غده تیروئید، بزرگ شدن پروستات، آنژین صدرى و افسردگى بیمارى هایى هستند که بى خوابى شایع ترین علامت آن ها به شمار مى رود.

    قرار داشتن در ماه هاى آخر باردارى یا سیکل قاعدگى و همین طور هواپیمازدگى (JETLAG) از دیگر علت هاى بروز بى خوابى ثانویه به شمار مى روند.

    اما چه باید کرد: اگر بى خوابى شما از نوع اولیه است و ناراحتى هاى روانى نقش مهمى در بروز آن ایفا مى کنند، حتماً به روان پزشک مراجعه کنید تا از طریق روان درمانى مشکل تان رفع شود. گذشته از آن انجام برخى تکنیک هاى ریلکسیشن  و نوشیدن دم کرده گیاهان دارویى  کمک مؤثرى در بهبود خواب و رفع اختلالات خلق و خوى مى کند.

    در صورت ابتلا به بى خوابى شکل دوم نیز توصیه مى شود براى انجام یک چکاپ کامل به پزشک بروید و از پیشرفت بیمارى جلوگیرى نمایید.

    علاوه بر این، چند راه نیز به شما توصیه مى شود که به کارگیرى آنها کمک بزرگى به رفع بى خوابى مى کند.

    1 – مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید. گوشت قرمز حاوى نوعى اسیدآمینه به نام تیروسین است که باعث برهم زدن خلق و خو، و ایجاد آشوب هاى فکرى مى شود.

    2 - وعده شام را به غذاهاى گیاهى و آمیدها (برنج و ماکارونى) اختصاص دهید.

    3 - اگر به شیر آلرژى ندارید، نوشیدن یک لیوان گرم آن را فراموش نکنید.

    4 - قبل از خواب حتماً یک عدد موز بخورید. موز داراى مقادیر زیادى سروتونین است. افزایش سروتونین در مغز تأثیراتی مشابه مصرف مسکن و آرام بخش دارد. لذا موز به عنوان مسکن طبیعى مى تواند عامل مؤثرى در به خواب رفتن شما باشد.

    5 - دم کرده بابونه ، اسطوخودوس  و سنبل الطیب  جزء نوشیدنى هاى خواب آور هستند؛ پس مصرف قهوه را کاهش دهید و در عوض از جوشانده هاى فوق استفاده کنید.

    6 – «تختخواب» محل مطالعه، تماشاى تلویزیون و غذا خوردن نیست! براى خواب آرام، از تختخواب فقط براى خوابیدن استفاده کنید.

    7 - در ساعات قبل از خواب، فعالیت فیزیکى و فکرى خود را کاهش دهید.

    8 - اگر کودکتان نمى خواهد یا اجازه نمى دهد شما بخوابید، به جاى استفاده از روش هاى سنتى و تنبیه، او را در کنار خود قرار دهید و با صحبت کردن به او اعتماد دهید زیرا کودکان در بسیارى موارد به دلیل ترس از تاریکى از خوابیدن خوددارى مى کنند.

    9 - وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید. اساتید علم مراقبه توصیه مى کنند براى خواب بهتر، تختخوابتان را در جهت شرق قرار دهید.

    10 - در انتخاب بالش توجه کنید. بالش هاى خیلى نرم و سفت با وارد کردن فشار به عضلات گردن در درازمدت باعث درد ناحیه گردن، کتف و نهایتاً ایجاد بى خوابى مى شوند.

    بهاره مهرنژاد


        نظرات دیگران ( )

  • خُرخُر کردن چیست و چگونه درمان می شود؟ (قسمت اول)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:24 عصر

    خُرخُر کردن چیست و چگونه درمان می شود؟ (قسمت اول)


    بسیاری از ما یا تجربه بدخواب شدن به علت خـُرخـُر کردن دیگران را داریم یا خودمان با خـُرخـُر کردن خواب را بر دیگران حرام کرده ایم! اما چرا خـُرخـُر می کنیم و آیا خرخر کردن می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد؟

    خـُرخـُر کردن معمولاً مشکلی جدی به حساب نمی آید و بسیاری از افراد ممکن است گهگاه در خواب به خـُرخـُر بیافتند.

    مردها 50 درصد بیشتر از زن ها احتمال دارد خـُرخـُر کنند. اما گاهی خـُرخـُر کردن علامت یک بیماری خطرناک است. وخیم ترین این بیماری ها قطع تنفس انسدادی هنگام خواب است؛ در این بیماری فردی که خـُرخـُر می کند ممکن است از چند ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس شود. این امر به کاهش اکسیژن در خون منجر می شود و فرد مبتلا تا دو روز بعد از سردرد و خستگی رنج خواهد برد.

    یک عارضه نادر اما خطرناک این حالت هم مرگ ناگهانی است. قطع تنفس هنگام خواب همچنین می تواند عواقب دیگری هم به دنبال داشته باشد که از جمله آنها افزایش فشارخون ، چاقی، بیماری های قلبی  و سکته مغزی  است. همچنین شواهدی وجود دارد که خـُرخـُر را به دیابت ارتباط می دهد.


    علت خـُرخـُر چیست؟

    خـُرخـُر کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می کشند به وجود می آید. چنین وضعیتی معمولاً هنگامی رخ می دهد که عضلاتی که راه های هوایی را باز نگه می دارند هنگام خواب بیش از حد شل شوند یا هنگامی که بافت های اضافی در این قسمت وجود داشته باشد. هر وضعیت یا ماده ای که باعث شل شدن عضلات این ناحیه یا منجر به ساخته شدن بافت چربی در آن شود می تواند به خـُرخـُر منجر شود، از جمله: نوشیدن مشروبات الکلی، مصرف داروهایی مانند داروهای خواب آور، داروهای ضد سرماخوردگی یا آنتی هیستامین ها، خوابیدن بر روی متکای بیش از حد نرم یا بزرگ، به پشت خوابیدن و داشتن اضافه وزن.

    انسداد مجاری هوایی و در نتیجه خـُرخـُر کردن، ممکن است ناشی از بد شکلی ساختمان بینی از جمله، کام نرم یا زبان کوچک یا بیش از حد دراز یا انحراف تیغه میانی بینی نیز باشد.

    در کودکان بزرگی لوزه ها اغلب باعث خـُرخـُر کردن می شود. هر بیماریی که باعث انسداد مجاری هوایی ریه ها شود از جمله آسم می تواند به علت انسداد به خـُرخـُر بیانجامد؛ سیگار کشیدن نیز با تحریک مجاری هوایی می تواند خـُرخـُر کردن را بدتر کند.


    خـُرخـُر چگونه تظاهر می کند؟

    خـُرخـُر به صورت سر و صدایی خشن و کلفت و نامنظم با درجات متفاوتی از شدت، فرکانس و طنین هنگام خواب شنیده می شود.


    اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

    - هنگامی که با یک فرد خـُرخـُر کننده زندگی می کنید و متوجه می شوید که خـُرخـُر او بسیار بلند است و در فواصل آن دوره هایی از قطع کامل تنفس به وجود می آید. چنین شخصی ممکن است دچار قطع تنفس انسدادی هنگام خواب باشد که یک عارضه وخیم تنفسی است.

    - اگر پس از خـُرخـُر شبانه در طول روز خواب آلوده و خسته باشید، ممکن است حین خـُرخـُر کردن به علت قطع تنفس از رسیدن اکسیژن کافی به بدن محروم شده باشید.

    - اگر در موقعیت های نامناسب مثلاً در هنگام رانندگی ناگهان به خواب می روید، ممکن است شب هنگام به علت قطع تنفس انسدادی حین خـُرخـُر کردن، خوابتان سبک و قطعه قطعه شده باشد و کمبود خواب باعث این حملات خواب شده باشد. البته این حالت ممکن است به علت بیماری نارکولپسی (حملات خواب) هم رخ دهد.


    چگونه می شود از خـُرخـُر پیشگیری کرد؟

    با انجام اقدامات زیر شاید بتوانید از به وجود آمدن خرخر جلوگیری کنید:


    - کاهش وزن را مد نظر قرار دهید:

    اغلب افرادی که خـُرخـُر می کنند اضافه وزن دارند. ثابت شده است کاهش وزن حتی به اندازه سه تا چهار کیلوگرم می تواند دست کم باعث کاهش خـُرخـُر شود.


    - از خوردن غذاهای سنگین و نوشیدن مشروبات الکلی اجتناب کنید:

    نوشیدن الکل یا خوردن غذا به مقدار زیاد در شب باعث شل شدن عضلات مجاری هوایی و افزایش احتمال خـُرخـُر می شود.

     

    - سیگار را ترک کنید:

      سیگار کشیدن باعث پرخونی مخاط بینی و ریه ها می شود و با انسداد نسبی این مجاری، خـُرخـُر به وجود می آورد.


    - به پهلو بخوابید:

    افرادی که به خـُرخـُر شدید مبتلا هستند، در هر وضعیتی که بخوابند خـُرخـُر می کنند؛ اما به غیر از این گروه افراد، معمولاً خـُرخـُر هنگام خوابیدن به پشت به وجود می آید و با خوابیدن به پهلو، خـُرخـُر فروکش می کند. یک راه برای آنکه در طول شب به پهلو بخوابید آن است که در پشت لباس خواب خود یک جیب بدوزید و جسمی سخت مثلاً یک توپ تنیس را در آن قرار دهید؛ به این ترتیب خوابیدن روی پشت آزارنده می شود و عادت می کنید به پهلو بخوابید.


    - بدون بالش بخوابید:

    بالش ها به خصوص بالش های خیلی نرم باعث خم برداشتن گردن و در نتیجه انسداد مجاری هوایی و خـُرخـُر می شوند.

    همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • خـُرخـُر کردن (خُرخُر کردن چیست و چگونه درمان می شود؟ (2))
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:23 عصر

    خـُرخـُر کردن (خُرخُر کردن چیست و چگونه درمان می شود؟ (2))



    تشخیص علت خـُرخـُر

    هنگام مراجعه به پزشک او از شما در مورد آلرژی، عادت غذا خوردن، داروهایی که مصرف می کنید و سابقه مصرف سیگار یا الکل پرسش خواهد کرد. در صورتی که هیچکدام از موارد بالا در ایجاد خـُرخـُر در شما مقصر نباشند، پزشک گلو و مجاری بینی شما را معاینه خواهد کرد تا ببیند آیا اشکال در ساختمان آنها باعث تنگی مسیر عبور هوا و خـُرخـُر شده است یا نه.

    در صورتی که پزشک مشکوک شود که شما هنگام خـُرخـُر کردن شبانه دچار قِطع تنفس هم می شوید ممکن است از هم خانه ی شما بخواهد که الگوهای خواب شما را در طول شب یادداشت کند یا این که در صورت در دسترس بودن شما را به یک لابراتوار خواب بفرستد تا یک بررسی نظارت خواب روی شما انجام شود تا معلوم شود چه هنگامی و چند بار حین خواب دچار قطع تنفس می شوید.


    شیوه های درمان خـُرخـُر کردن:

    روش ها، داروها، اعمال جراحی و تمرین های مختلفی برای درمان خـُرخـُر پیشنهاد شده، اما در اغلب موارد با انجام تغییرات ساده ای در سبک زندگی خود می توانید از شر خـُرخـُر خلاص شوید.

    - الکل مصرف نکنید.

    - از مصرف داروهای تسکین بخش و آنتی هیستامین (به خصوص هنگام خواب) اجتناب کنید.

    - اگر اضافه وزن دارید با ورزش کردن وزنتان را کاهش دهید.

    - اگر دچار آلرژی هستید، موادی را که به آنها آلرژی دارید از محل خواب خود بزدایید. مثلاً حیوان خانگی تان را از اتاق خواب خارج کنید یا ملحفه های خود را مرتباً بشویید تا حشرات میکروسکوپی به نام هیره ها (مایت ها) که یکی از عوامل شایع آلرژی هستند از آنها زدوده شوند.

    - به پهلو بخوابید.

    - اگر هوای اتاق خشک است، از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

    - در داروخانه ها وسایل مختلف کمک به خواب وجود دارند که به شما کمک می کنند روی پهلو بخوابید.

    همچنین وسائلی برای گشاد کردن مجاری بینی در بازار موجود است که به افرادی که دچار احتقان و پرخونی بینی یا انحراف تیغه بینی هستند کمک می کند.

    در صورتی که به علت ناهنجاری فک یا دهان، تنفس شما از راه بینی با اشکال صورت می گیرد، دندانپزشک تان ممکن است با تجویز یک پروتز دهانی بتواند این مشکل را حل کند. در صورتی که علاوه بر خـُرخـُر، قطع تنفس هم دارید،

    پزشک تان ممکن است راه های زیر را پیشنهاد کند:


    - کم کردن وزن در صورتی که چاق باشید.


    - استفاده از فشار مداوم مثبت راه های هوایی : (CPAP)

    در این شیوه از ابزاری استفاده می شود که اکسیژن را تحت فشار وارد بینی شما می کند و مجاری هوایی را که روی هم خوابیده اند باز می کند.


    - جراحی:

    از شیوه های مختلف جراحی برای رفع انسداد مجاری هوایی استفاده می شود از جمله جراحی سومنوپلاستی که در آن با استفاده از امواج رادیویی پرفرکانس، بافت های کام نرم کاهش داده می شود تا از انسداد مسیر عبور هوا به وسیله آن جلوگیری شود.

    همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • تأثیر تشک های سفت در افزایش کمردرد
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:19 عصر

    تأثیر تشک های سفت در افزایش کمردرد


    تحقیقات نشان داده است کسانی که از درد قسمت تحتانی کمر خود رنج می‌برند نباید از تشک های سفت استفاده کنند.هر چند که کارشناسان بهداشتی عموماً استفاده از تشک های سفت را توصیه می‌کنند، اما برای کسانی که دچار درد در بخش تحتانی پشت خود هستند، استفاده از تشک های سفت باعث تشدید درد خواهد شد.

    دکتر فرانسیسکو کوواکس در پالماده در اسپانیا برای سنجش تاثیر تشک سفت و نیمه سفت بر روی افراد 313 نفر را مورد آزمایش قرار داد.

    در این بررسی به تعدادی از بیماران تشک سفت و به عده ای تشک نیمه سفت داده شد و از آنها درخواست شد که هر روز میزان درد قسمت تحتانی پشت خود را در زمانی که روی تشک دراز کشیده‌اند و بعد از برخاستن از خواب ثبت کنند.

     هر چند که کارشناسان بهداشتی عموماً استفاده از تشک های سفت را توصیه می‌کنند، اما برای کسانی که دچار درد در بخش تحتانی پشت خود هستند، استفاده از تشک های سفت باعث تشدید درد خواهد شد.

    بعد از گذشت سه ماه بررسی، اطلاعات به دست آمده از این افراد نشان داد، گروهی که از تشک های نیمه سفت استفاده کرده‌اند، در مقایسه با گروه دیگر کاهش قابل توجهی در میزان درد کمر خود مشاهده کردند.

    به گفته دکتر کوواکس تشک های سفت در برابر قوس و انحنای طبیعی ستون فقرات انعطاف پذیر نیست و در نتیجه به ستون فقرات و ماهیچه‌های اطراف آن در موقع خواب فشار بیشتری وارد می کند که در طول زمان به صورت درد بروز می‌کند.


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]