سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338998---
بازدید امروز: ----36-----
بازدید دیروز: ----35-----
دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • بهداشت دهان و دندان، سال‌آینده تعطیل است!
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 3:6 عصر

    بهداشت دهان و دندان، سال‌آینده تعطیل است!

    «اعتبار بهداشت دهان و دندان در لایحه بودجه سال 87 صفر شد.»


    سه‌شنبه گذشته رئیس اداره بیماری‌های دهان و دندان وزارت بهداشت این مطلب را اعلام و اضافه کرد: در حالی که بودجه بهداشت دهان و دندان در سال‌جاری کفاف اجرای برنامه‌های سلامت کودکان را هم نمی‌دهد، کل ردیف اعتباری پیشگیری از این بیماری‌ها در لایحه بودجه سال آینده صفر شده است.

    دکتر حسین حصاری در گفت‌وگو با فارس، ضمن تأکید بر این که اگر این اتفاق رخ بدهد، باید درب اداره بیماری‌های دهان و دندان وزارت بهداشت را ببندیم، ادامه داد: برنامه‌های زیادی برای بهبود بهداشت و سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت آماده شده بود و در تلاش بودیم این برنامه‌ها را نه تنها برای عموم کودکان، بلکه برای گروه‌های سنی بالاتر تا افراد سالمند گسترش دهیم، اما متأسفانه با حذف بودجه، حتی‌ امکان تأمین بهداشت دهان و دندان کودکان در کشور نیز نخواهد بود.

    با این حال رئیس اداره بیماری‌های دهان و دندان وزارت بهداشت که چندی است اداره‌اش از یک دفتر مستقل در معاونت سلامت وزارت بهداشت، به یک اداره در زیر مجموعه مرکز مدیریت بیماری‌ها، تنزل جایگاه پیدا کرده است، در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به این که اعتباراتی که امسال برای بهداشت و درمان در اختیار این دفتر بود، اندکی بیش از 3 میلیارد تومان بوده و 8/1 میلیارد تومان آن برای پیشگیری و درمان دندان رایگان کودکان زیر 12سال در پایگاه‌های دندانپزشکی امام علی هزینه شده، می‌گوید: «درباره اجرای برنامه پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان زیر 12 سال و پُر کردن دندان این گروه سنی، در سال‌جاری متأسفانه گزارش دقیقی نداریم، اما بر اساس اطلاعات موجود، میزان پیشرفت این کار بسیار محدود بوده است.

    تصورمان این بود که می‌توانیم علاوه بر پوشش کامل حدود 5/8 میلیون کودک زیر 12سال کشور، به گروه‌های سنی بالاتر دست‌اندازی کنیم و برای نوجوانان، بزرگسالان و حتی سالمندان برنامه بدهیم.»

    دکتر حصاری این جمله را می‌گوید و بلافاصله اضافه می‌کند: متأسفانه بودجه‌های فعلی، حتی برای کودکان زیر 12 سال نیز بسیار ناچیز است و هیچ کدام از تصورات ما تبدیل به اختصاص بودجه نشد.

    علاوه بر این، با توجه به حذف ردیف اعتباری بهداشت دهان و دندان در سال آینده، به‌نظر می‌رسد باید درب اداره بیماری‌های دهان و دندان را ببندیم.

    طرح‌های عمرانی، دردی را دوا نمی‌کنند

    مجلس با بودجه 87 چه خواهد کرد؟ این سؤالی است که این روزها بیش از همیشه از نمایندگان پرسیده می‌شود.

    بیژن شهباز‌خانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر این که به‌طور کلی وضعیت بهداشت و درمان کشور ما هیچ وقت مطلوب نبوده است و اعتبارات لازم در همه بخش‌ها نادیده گرفته شده و می‌شوند، به همشهری می‌گوید: رشد 5 درصدی سرانه بهداشت و درمان کشور در بودجه 87 به این معناست که اعتبارات، حتی کفاف حقوق و دستمزد کارمندان و پرسنل بهداشتی را نمی‌دهد، چه برسد به صرف آن در امر پیشگیری از بیماری‌ها.

    وی با بیان این که تنها توجیه مجلس نسبت به حذف اعتبار پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان این است که خدمات بهداشتی و درمانی همیشه تحت‌الشعاع لایحه‌های عمرانی و طرحی قرار گرفته‌اند، می‌گوید: اعتبارات بخش بهداشت و درمان هر سال لاغرتر و نحیف‌تر می‌شوند و شاید دولت بر این گمان است که با این اقدام، مشکلات را تا حد زیادی حل خواهد کرد. مسئولان باید بدانند که با حذف اعتبار پیشگیری، نه وضعیت بهداشت و درمان و نه هیچ چیز دیگر بهبود نخواهد یافت و دود این بی‌تدبیری تنها به چشم مردم خواهد رفت.

    اساس، همان پیشگیری است

    به گفته کارشناسان هم‌ اکنون کودکان زیر 3 سال در کشور ما حداقل 2 دندان خراب و  کودکان زیر 5 تا 6 سال به‌طور متوسط 5 دندان پوسیده دارند.

    بودجه‌ای که تا به حال هم برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان اختصاص داده شده بود، بودجه‌ای حداقل بود؛ مثلاً در شهرستان‌هایی با تعداد دانش‌آموزان زیاد، دولت هر سال تنها چیزی حدود 30 میلیون تومان برای خدماتی از قبیل فلوراید‌تراپی و فیشور‌سیلندر جهت پیشگیری اختصاص می‌داد.

    دکتر غلامحسین رمضانی، دندانپزشک کودکان، عضو هیات علمی و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که بیماری‌های لثه‌ای و پوسیدگی دندان از شایع‌ترین بیماری‌های دهان هستند، می‌گوید: سازمان جهانی بهداشت، پوسیدگی دندان را حتی یک بیماری‌ عفونی تلقی می‌کند، چون به‌دنبال این پوسیدگی ممکن است یک عفونت شدید ایجاد شود.

    به گفته این دندانپزشک کودکان برای همین است که اساس کار دولت باید روی اصل پیشگیری باشد و تمام آموزش‌های مربوط به پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان باید از همان دوران کودکی شروع شوند، چون در این صورت است که والدین نسبت به اجرای این آموزش‌ها انگیزه پیدا می‌کنند.

    باورهای غلط، اقدامات سلیقه‌ای

    در این میان، وجود باورهای غلط نسبت به بیماری‌های دهان و دندان در میان مردم، شاید اهمیت توجه به بحث پیشگیری را بیشتر نشان دهد، چون به عقیده کارشناسان هنوز خیلی از مردم تصور می‌کنند که مشکلات دهان و دندان در دوران کودکی اهمیت زیادی ندارند و آن را به دوران بزرگسالی می‌سپارند.

    دکتر رمضانی در این باره توضیح می‌دهد: یک نوع پوسیدگی ناشی از شیر شبانه وجود دارد و این اختلال زمانی به وجود می‌آید که مادر بعد از یک ‌سالگی به کودک هنگام شب شیر بدهد که این اتفاق منجر به پوسیدگی بسیار وسیعی در دهان کودک می‌شود و علاوه بر این که با درد و عفونت زیادی همراه است، درمان موفقی هم نخواهد داشت و در نهایت چاره‌ای جز کشیدن دندان پوسیده وجود ندارد.

    وی با بیان این که با صرف همان بودجه‌های اندک قبل، آگاهی مردم نسبت به این بیماری‌ها و عواقب آن‌ها کمی بیشتر شده بود، اظهار می‌دارد: هنوز خیلی از مردم خیلی از بیماری‌های دهان و دندان از قبیل پوسیدگی ناشی از شیر شبانه را نمی‌شناسند و با حذف اعتبار اختصاص یافته در امر پیشگیری باید منتظر اتفاقات وحشتناک‌تری در زمینه عدم آگاهی مردم باشیم.

    به عقیده این دندانپزشک، اقدامات سلیقه‌ای و گاه ناشی از بی‌تدبیری مسئولان در این میان، انگیزه ی بسیاری از مراکز درمانی را هم برای ارائه خدمات پیشگیری از بین می‌برد.

    دکتر رمضانی با تأکید بر این که در حال حاضر در تمام دنیا پیشگیری مهم‌تر از درمان است، در حالی‌که در کشور ما کاملا برعکس است، خاطر ‌نشان می‌کند: در کشورهای پیشرفته حتی دندان پزشکان دانشجو هم کار درمانی نمی‌کنند و پُر کردن پوسیدگی دندان و کشیدن آن در این کشورها به صفر رسیده، در حالی‌که ما هنوز منتظر فاجعه هستیم و تنها در این صورت دنبال راه‌حل آن می‌گردیم.


    سمیه شرافتی


        نظرات دیگران ( )

  • شناخت ساختمان دندان
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 3:5 عصر

    شناخت ساختمان دندان

    هر دندان دارای یک قسمت خارج از لثه به نام تاج و قسمت دیگری درون آرواره به نام ریشه می ‌باشد که مرز بین این دو قسمت را گردن یا یقه دندان می‌ نامند. ریشه دندان در درون حفره‌ای از استخوان فک قرار گرفته که این استخوان از نوع نابالغ می ‌باشد.

    تاج دندان از داخل به خارج شامل مغز، عاج و میناست و ریشه دندان از داخل به خارج شامل مغز، عاج، سیمان و لیگمان دور دندانی یا پریودونت می ‌باشد.


    مغز دندان

    در وسط دندان حفره‌ای قرار دارد که این حفره در قسمت تاج، وسیع بوده و اطاقک پالپی و در قسمت ریشه، کانال ریشه‌ای نامیده می‌ شود. پالپ دندان شامل ماده زمینه‌ای، الیاف کلاژن ظریف، سلول های فیبربلاست، ماکروفاژ، پلاسماسل، لنفوسیت، رگ های خونی و رشته‌های عصبی می‌ باشد که عروق و اعصاب از سوراخی در عمق ریشه به نام سوراخ رأسی به درون مغز وارد می ‌شوند. در محیط مغز سلول های سازنده عاج قرار گرفته‌اند.

    عاج

    عاج بافت مینرالیزه‌ای شبیه استخوان می‌ باشد که در اطراف مغز دندان هر تاج و ریشه قرار گرفته و ضخامت عمده دندان را تشکیل می‌ دهد. مواد معدنی عاج عمدتاً از نمک های کلسیم به صورت بلورهای هیدروکسی آپاتیت می ‌باشد که حدود 70 در صد وزن خشک آن را تشکیل می‌ دهند. ماتریکس عاج حاوی الیاف کلاژن نوع I و کیکوز آمینو گلیکان می ‌باشد که توسط سلول های سازنده عاج (ادونتوبلاست) سنتز و ترشح می ‌گردند.

    عاج از نظر فیزیکی سفت تر از استخوان و زرد رنگ می‌ باشد. عاج توسط سلول های ادونتوبلاست ساخته می ‌شود و زاویه این سلول ها به نام زاویه تومز (Tomes Fibr) نامیده می‌ شود. زاویه تومز در عاج، درون لوله‌های باریکی به نام لوله‌های عاجی قرار می‌ گیرند.

    عاج ساخته شده در حد فاصل سلول های ادونتوبلاست و عاج معدنی شده که فاقد مواد معدنی می ‌باشد، پیش عاج نامیده می ‌شود. عاج بر خلاف استخوان در صورت از بین رفتن سلول های ادونتوبلاستی برای مدت ها باقی می‌ ماند و این امر حفظ دندان های فاقد مغز زنده را امکان پذیر می ‌سازد. عاج به علت حضور زوایای تومز و انتهاهای عصبی آزاد در درون لوله‌های عاجی ، بافتی حساس می ‌باشد و همه تحریکات وارده به عاج به صورت درد دریافت می‌ شود. به همین دلیل سطح عاج در تاج دندان توسط مینا و در ریشه توسط سیمان پوشیده شده است.

    مینا

    مینا به عنوان لایه محافظی برای عاج تاج دندان محسوب می‌ شود. مینا سخت ترین بافت بدن به شمار می ‌رود که حدود 97 درصد آن را مواد معدنی تشکیل می ‌دهد که عمدتاً به صورت بلورهای هیدروکسی آپاتیت می‌ باشند. ماتریکس آلی مینا فاقد کلاژن و حاوی پروتئین های ویژه‌ای به نام آمیلوژن (Amelogenin) و انملین (Enamelin) می ‌باشد. ماتریکس مینا توسط سلول هایی به نام آمیلوبلاست سنتز و ترشح می‌ گردد که این سلول ها در مرحله تکامل جوانه دندانی در سطح مینا قرار دارند و چون پس از در آمدن دندن از بین می ‌روند، مینا غیر قابل ترمیم است و هیچگونه آسیب وارده به آن جداره جبران نمی ‌گردد.

    از نظر میکروسکوپی مینا از میله‌ها یا منشورهای مینایی تشکیل شده که از عمق به سطح قرار گرفته‌اند و در اطراف هر منشور مینا ناحیه غنی از مواد آلی به نام غلاف مینایی یا غلاف منشوری وجود دارد و ماده مینایی بین منشورهای مینایی را مینای بین منشوری می‌ نامند. آخرین محصول سلول های آمیلوبلاست در سطح مینا لایه ظریفی را تشکیل می ‌دهد که کوتیکول مینا نامیده می‌ شود. مینا از نظر فیزیکی به رنگ سفید می‌ باشد که سطح دندان حداقل می ‌باشد (عاملی که به شروع پوسیدگی در این نواحی کمک می‌ کند).

    سیمان دندان

    سیمان بافتی شبیه استخوان ولی فاقد سیستم های هاوسی و رگ های خونی است که در سطح خارجی عاج را در ناحیه ریشه دندان می ‌پوشاند. سیمان در نزدیکی یقه دندان نازک و در عمق ریشه ضخیم می‌ باشد. سیمان نزدیک یقه و همچنین سیمانی که در مجاورت عاج قرار دارند، فاقد سلول است و به سیمان بی سلول مرسوم است. ولی در بقیه جاها سیمان سلول دار بوده و حاوی سلول هایی به نام سمنتوسیت می ‌باشد. به علت سیمان سازی ، ضخامت سیمان با پیشرفت سن افزایش می ‌یابد.

    لیگمان دور دندان

    لیگمان دور دندان بافت همبند متراکمی است که هم به عنوان ضریع عمل می ‌کند و هم اتصال محکمی را بین ریشه دندان و استخوان بوجود می‌ آورد. این لیگمان در سطح رو به استخوان حاوی استئوبلاست و استئوکلاست و در سطح رو به سیمان حاوی سمنتوبلاست می ‌باشد. بافت همبند تشکیل دهنده لیگمان دور دندانی، فاقد الیاف الاستیک و حاوی رگ های خونی و لنفی و اعصاب، مخصوصاً در سطح مجاور سیمان می ‌باشد. الیاف کلاژن لیگامان دور دندانی به صورت دسته‌های متعدد افقی و مایل، سیمان ریشه را به استخوان فک چسبانده‌اند. ترتیب قرار گیری و انعطاف پذیری این الیاف جابجایی محدود دندان و انجام عملیات ارتودنسی را امکان پذیر می ‌سازد و همچنین به عنوان ضربه گیر از وارد شدن ضربه مستقیم به دندان و ساییدگی آن جلوگیری می ‌کند. فعالیت های متابولیک و سنتز کلاژن در لیگامان دور دندانی دارای شدت بالایی است و به همین دلیل هر گونه اختلال در سنتز کلاژن باعث اختلال در ساختمان لیگامان و لق شدن دندان ها می ‌گردد.

    لثه (gum)

    لثه قسمتی از مخاط دهان می‌ باشد که به طور محکم به پریوست استخوان فک در فک فوقانی و تحتانی چسبیده است. اپی‌کلیوم لثه در سطح رو به حفره دهانی از نوع سنگفرشی مطبق شاخی است که بافت همبند زیرین آلن دارای پاپی های بلندی می‌باشد. در سطح مجاور دندان ، اپی‌کلیوم لثه ضخیم شده و به سطح مینا چسبیده است و سلول های اپی‌کلیال توسط اتصالات نیمه دسموزوم به این لایه متصلند. این اتصالات با پیشرفت سن به طرف ریشه عقب نشینی کرده و باعث نمایان شدن ریشه می ‌گردند.

    منبع : دانشنامه ی رشد


        نظرات دیگران ( )

  • من هست یک دندانپزشک!
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 2:56 عصر

    من هست یک دندانپزشک!

    روبوت‌های دندانپزشک به بازار می‌آیند

    اینجا مدرن‌ترین مطب دندانپزشکی دنیاست. کافی است شما فقط روی صندلی دندانپزشکی بنشینید. همین که روی صندلی نشسته‌اید، یک عینک مخصوص روی چشمانتان قرار می‌گیرد که در طول جلسه درمان دندانپزشکی‌تان می‌توانید فیلم مورد علاقه‌تان را ببینید و صداها و موسیقی‌های دلخواه‌تان را از گوشی هدفونی که روی گوش‌هایتان قرار می‌گیرد، بشنوید.


    در این مطب دندانپزشکی دیگر خبری از دندانپزشک نیست، چون به جای دندانپزشک قدیمی شما، در کنارتان یک روبوت دندانپزشک نشسته است که قرار است دندان‌هایتان را برایتان ترمیم کند.

    ولی کمی صبر کنید، نشانی این مطب را نخواهید؛ شما باید تا چند دهه دیگر صبر کنید، چون اکنون فقط نسل‌های اول روبوت‌های دندانپزشک ساخته شده‌اند و هنوز پروانه تاسیس مطب نگرفته‌اند!

    نخستین دریل دندانپزشکی روبوتیک به تازگی در اروپا و آمریکا روی بیماران امتحان شده است. این روبوت انقلابی در علم دندانپزشکی به شمار می‌رود، چرا که نخستین گام به سوی دندانپزشکی اتوماتیک به شمار می‌آید.

    این روبوت با تکنولوژی لمسی کار می‌کند. متخصصان، آن را برای کار گذاشتن ایمپلنت‌های دندانی در دهان بیماران طراحی کرده و ساخته‌اند، البته ایمپلنت‌هایی که نیاز به مراحل پیچیده در کار گذاشتن آنها در دهان بیمار وجود دارد؛ به عنوان مثال، اگر دندانپزشک دید یا دسترسی کافی برای کار گذاشتن ایمپلنت در نواحی خلفی دهان بیمارش نداشته باشد، می‌تواند با استفاده از این روبوت به راحتی و با صرف وقت بسیار کمتر این کار را انجام دهد.

    بیمارانی که با استفاده از این روبوت دندانپزشک، ایمپلنت در دهان‌شان کار گذاشته شده است، معتقدند که درمان با این روش درد بسیار کمتری داشته و ارزان‌تر هم برایشان تمام شده است.

    ایمپلنت‌های دندانی، میله‌های کوچکی از جنس فلز هستند که در استخوان فک کاشته می‌شوند که نقش ریشه‌ یک دندان را برای بیمار ایفا می کنند. سپس روی این ریشه‌ها، روکش می‌شود و درست مانند یک دندان طبیعی می‌توان از آنها برای جویدن استفاده کرد.

    این محققان پیش از این، از روبوت‌ها برای قرار دادن ایمپلنت در دهان حیوانات با موفقیت استفاده کرد‌ه‌اند و به تازگی اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) اجازه داده است از این روبوت‌های دندانپزشک برای بیماران نیز استفاده شود، البته در حال حاضر فقط به صورت آزمایشی.

    یک روبوت هزار دلاری

    شاید دوست داشته باشید بدانید این روبوت دندانپزشک چگونه کارش را انجام می‌دهد و اگر زیر دستش قرار بگیرید چگونه ایمپلنت‌ها را در دهانتان کار خواهد گذاشت.

    اول یک فریم روی دهانتان قرار می‌گیرد، سپس یک سوزن خیلی باریک در لثه شما فرو می‌رود تا موقعیت، ضخامت و ارتفاع استخوان فکتان برای کار گذاشتن ایمپلنت را ارزیابی کند. این اطلاعات به صورت بی‌سیم به یک کامپیوتر منتقل می‌شود، این اطلاعات در کنار اطلاعاتی که در گذشته با یک تصویر سی‌تی‌اسکن از فکتان در کامپیوتر وجود دارد، قرار می‌گیرد و راهنمای دریل دندانپزشکی روبوتیک برای درمان ایمپلنت شما خواهد شد. در این لحظه دندانپزشک فقط یک دکمه را فشار می‌دهد و روبوت دندانپزشک ایمپلنت را با استفاده از این اطلاعات در محل صحیح خود قرار خواهد داد.

    طراحان این روبوت معتقدند که قرار دادن ایمپلنت با استفاده از روبوت، درد و ضربه کمتری برای بیمار دارد.

    در حال حاضر، فقط متخصصان می‌توانند از این روبوت استفاده کنند ولی در آینده‌ای نه چندان دور دندانپزشکان عمومی نیز می‌توانند این روبوت را در مطب‌شان به کار بگمارند.

    یکی از متخصصان دندانپزشکی مدرسه پزشکی و دندانپزشکی ملکه ماری می‌گوید: «اینکه اطلاعات به وسیله یک سوزن بسیار باریک به کامپیوتر منتقل می‌شود، بسیار مفید است، ولی همین سوزن ممکن است فشاری با اثر طولانی مدت روی لثه ایجاد کند که سبب اختلال در چسبندگی بافت نرم لثه به گردن ایمپلنت شود. قیمت این روبوت دندانپزشک 1000 دلار ارزیابی شده است.»

    دکتر گلرخ ثریا

    منبع: هفته نامه سلامت


        نظرات دیگران ( )

  • چرا دندان عقل را باید کشید؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 2:43 عصر

    چرا دندان عقل را باید کشید؟

    دندان پزشکان می گویند بهترین سن برای جراحی دندان عقل زیر سن 20 سالگی است، چرا که عوارض و درد کمتری دارد.


    دندان عقل به سومین دندان آسیاب بزرگ اطلاق می‌شود. این دندان کمی دیرتر از دندان‌های دیگر رشد می‌کند و در سنین 17 تا 21 سالگی‌ می‌روید. با رشد انسان و کوچک شدن فک، فضا برای رشد دندان عقل محدود شده و در نتیجه دندان عقل خود را به شکل نهفته و نیمه ‌نهفته نشان می‌دهد.


    تحقیقات انجام شده در زمینه دندان‌های عقل نشان می‌دهد که این دندان‌ها در بسیاری ازموارد، مشکل‌ساز بوده و به جراحی ختم شده‌اند. دندان‌های عقل بعد از پوسیدگی، موجب پوسیدگی دندان‌های مجاور (مانند تصویر بالا) و عفونت در اطراف می‌شود و گاهی نیز با بستری ‌شدن در بیمارستان و جراحی همراه است.

    از طرفی دندان عقل با توجه به اینکه در آخرین ردیف دندان‌ها رشد می‌کند وجای کمی برای رشد آن وجود دارد، به دندان‌های‌ مجاور فشار آورده و سبب کج قرار گرفتن دندان‌های دیگر می‌شود. همچنین این دندان‌ها باعث بروز دردهایی در ناحیه مفصل فک، گوش، چشم و سر می‌شود و برای مقابله با پیدایش چنین دردهایی، بهتر است که دندان‌های عقل توسط پزشک متخصص کشیده شود.

    درآوردن دندان‌های عقل در سنین سالمندی ممکن است این مشکلات را به همراه داشته باشد:

    با افزایش سن ریشه‌ها قطورتر شده و ممکن است کشیدن دندان را سخت‌تر کند،

    التیام ضعیف‌تر بعد از کشیدن دندان،

    پوسیدگی دندان‌های مجاور،

    احتمال فک جوش شدن دندان،

    احتمال شکسته شدن استخوان در افراد پیر در حین جراحی و درآوردن دندان،

    کاهش تحمل بیمار به دلیل شرایط سنی و درمان‌های پزشکی از قبیل مصرف داروهای قلبی، ریوی و ... .

    توجه کنید که اگر این دندان تصمیم به رویش و قرار گرفتن در محیط دهان را داشته باشد، پیش از این‌که شما تولد 20 سالگی را جشن بگیرید، سر و کله‌اش در دهانتان پیدا می‌شود. بنابراین اگر تا این سن خبری از دندان عقلتان نشده است، باید به فکر جراحی آن و خارج کردنش باشید.

    اگر سن شما از 40 سالگی گذشته است و هیچ مشکلی با دندان عقل تان ندارید، بهتر است دیگر به فکر خارج کردن آن نباشید، چون بعید به نظر می‌رسد بعد از این نیز دچار بیماری‌های لثه، پوسیدگی و یا تغییرات کیستیک در اطراف این دندان شوید. فقط کافی است هر 1 یا 2 سال یک‌بار، یک عکس رادیوگرافی از دندانتان تهیه کنید تا مطمئن شوید هیچ عارضه جانبی وجود ندارد.


    ردپای عفونت دور دندان عقل

    گاهی در پشت دندان عقل تان، یک تکه از مخاط قرار دارد که گاهی روی سطح دندان عقل را می‌پوشاند که با فشار دندان‌های بالا زخمی می‌شود. گاهی هم مواد غذایی زیر این گوشت اضافی گیر می کند و میکروب ها هم به این محل هجوم می‌برند، بنابراین چیزی نمی‌گذرد که در اطراف دندان عقل تان یک عفونت دردناک و بدبو ایجاد می‌شود(مانند تصویر بالا).

    در این شرایط شما باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا زیر این بافت اضافی را شستشو داده و باقیمانده مواد غذایی را پاک کند، ولی برای این‌که پس از این دیگر با این مشکل روبرو نشوید، باید با جراحی دندان عقل و خارج کردن آن، این محل تجمع خرده‌های غذایی و میکروب ها را برای همیشه از بین ببرید.


     وقتی عقل راهش را گم می‌کند

    گاهی دندان عقل شما کاملاً به صورت افقی در استخوان فک قرار گرفته است و به‌جای این‌که عمودی بالا بیاید به سمت جلو، حرکت می‌کند(مانند تصویر بالا). در این شرایط ریشه دندان آسیای دوم را قربانی حرکت نادرست خود می‌کند.

    اگر شما در این شرایط برای جراحی دندان عقل‌تان اقدام نکنید، پس از مدتی ریشه دندان آسیای دومتان تحلیل می‌رود و باید ریشه این دندانتان را نیز درمان کنید. بنابراین با گرفتن یک عکس رادیوگرافی، از رویش صحیح دندان عقلتان مطمئن شوید.

    عقل فدای ارتودنسی

     گاهی ممکن است شما فضای کمی برای حرکت دادن دندان ها و مرتب کردنشان داشته باشید. در این شرایط گاهی متخصص ارتودنسی قبل از شروع درمان ارتودنسی به شما توصیه می‌کند دندان عقل تان را با جراحی از دهان خارج کنید؛ به‌ویژه هنگامی که لازم است برای مرتب کردن دندان هایتان، دندان های آسیاب را عقب بکشید.

    همچنین گاهی شما دندان هایتان را ارتودنسی می‌کنید و همه دندان ها پس از خاتمه مدت درمان مرتب می‌شوند، ولی هنوز مقداری شلوغی در دندان های جلوی فک پایین باقی است. در این مورد نیز ممکن است دندان پزشکتان به شما توصیه کند که دندان عقلتان را جراحی کنید تا این بی‌نظمی اندک باقی‌مانده نیز برطرف شود.


        نظرات دیگران ( )

  • نخ دندان بهتر از مسواک
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 2:41 عصر

    نخ دندان بهتر از مسواک

    پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری عفونی در کل جهان محسوب می‌شود. شاید خیلی‌ها ندانند که پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی ا‌ست، ولی باید گفت این مشکل در اصل به‌وسیله عملکرد باکتری‌های حفره دهان ایجاد می‌شود.

    همان‌طور که تقریباً همه می‌دانند عامل اصلی در بروز پوسیدگی دندان، حضور مواد غذایی به‌خصوص مواد قندی‌ است. این مواد، غذای مناسبی برای باکتری‌های حفره‌ دهان هستند.

    باکتری‌ها با مصرف مواد قندی، اسید تولید می‌کنند که این اسید آرام‌آرام مینای دندان را حل می‌کند و باعث تهاجم باکتری‌ها به عاج دندان می‌شود.

    نکته مهم این است ‌که مینا سخت‌ترین بافت بدن انسان و مقاومت آن ده ها برابر بیشتر از استخوان و اصلی‌ترین سد مقاومت دندان در برابر پوسیدگی محسوب می‌شود. اما در زیر این بافت بسیار سخت عاج قرار دارد که مقاومت آن در برابر پوسیدگی به مراتب کم‌تر از میناست.

    بنابراین در صورتی که پوسیدگی از مینا وارد عاج شود، با سرعتی چندین برابر در عاج نفوذ می‌کند و اگر در این مرحله جلوی گسترش آن گرفته نشود، به‌راحتی پالپ دندان (یا همان بافت مرکزی دندان که شامل عروق و اعصاب است) را درگیر می‌کند. آن وقت است که دردهای شدید دندان آغاز می‌شود و چاره‌ای جز درمان ریشه یا حتی در مواردی کشیدن دندان باقی نمی‌گذارد.

    بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی چند راه بیشتر وجود ندارد:
    1- یکی از بین بردن باکتری‌های مولد پوسیدگی‌است. برخی محققان آزمایش‌هایی برای تولید واکسن ضدپوسیدگی انجام دادند، اما نتایج آن چندان امیدوارکننده نبود. حذف کامل باکتری‌های مولد پوسیدگی کار بسیار دشوار یا شاید غیرممکنی باشد که عوارض مصرف داروها برای دستیابی به این هدف به مراتب بیشتر از مزایای آن است.

    2- راه دیگر حذف مواد قندی از رژیم غذایی ا‌ست که کاری دشوار، اما عملی‌ است. تغذیه صحیح با مصرف کم شیرینی، شکلات، قند و شکر، و مصرف زیاد میوه و سبزیجات می‌تواند مواد قندی لازم برای ایجاد پوسیدگی را کاهش دهد.

    اما در بسیاری موارد این امر امکان‌پذیر نیست و طیف وسیعی از افراد جامعه قادر نیستند مواد قندی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند. یک روش موثر برای کم کردن اثر مواد قندی، مصرف نکردن یا کم مصرف کردن این مواد در فواصل بین وعده‌های غذایی‌ است.

    توصیه می‌شود افراد و به‌خصوص کودکان، مواد قندی را بلافاصله بعد از مصرف وعده غذایی اصلی مصرف کنند و در میان‌وعده‌های غذایی از میوه و سبزیجات استفاده کنند.

    این روش به‌خصوص زمانی موثر است که هر فرد بلافاصله بعد از مصرف مواد غذایی مسواک بزند تا خرده‌های غذا، از حفره دهان پاک شود تا هم مواد قندی در دسترس باکتری‌ها قرار نگیرد و هم عامل مهم زمان از باکتری‌ها گرفته شود. زمان یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد پوسیدگی ا‌ست.

    تحقیقات نشان می‌دهد که در صورت وجود مواد قندی، در عرض مدت 20 دقیقه حفره دهان کاملاً اسیدی می‌شود.

     بنابراین حذف مواد قندی از حفره دهان با روش های مکانیکی، یعنی مسواک و نخ دندان باید در مدت کوتاهی بعد از صرف غذا صورت گیرد.

    یکی از نکات مهم در این زمینه استفاده دقیق از نخ دندان است. مسواک به‌طور طبیعی سطوح جونده و گونه‌ای و زبانی را پاک می‌کند، اما قادر به تمیز کردن سطوح بین دندانی نیست. معمولاً پوسیدگی در سطوح بین دندانی بی‌سر و صدا شروع می‌شود و حتی ممکن است بیمار متوجه این پوسیدگی هم نشود، چون قابل دیدن نیست و علامت خاصی هم ندارد.

    زمانی بیمار متوجه مشکل می‌شود که اغلب پوسیدگی بسیار پیشرفت کرده و حتی به پالپ دندان رسیده است. برخی از دندان پزشکان حتی معتقدند اگر بنابر انتخاب باشد، نخ دندان بر مسواک ارجحیت دارد. اما به‌رغم مطالب فوق، اغلب امکان مسواک زدن بعد از مصرف هر وعده مواد قندی وجود ندارد. بهترین کار، همان محدود کردن مصرف مواد قندی‌ است.

    در صورتی که بعد از صرف مواد قندی به مسواک دسترسی نداشتیم، خوردن چای گرم برای حل کردن و شستن مواد قندی می‌تواند موثر باشد. حتی چند بار گرداندن آب در دهان هم می‌تواند مفید واقع شود.

    به هر حال مسواک زدن دست‌کم دو بار در روز برای پیشگیری از پوسیدگی امری قطعی‌ است. بهترین زمان برای مسواک زدن شب پیش از خواب (پس از شام) و صبح پس از صرف صبحانه است.


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]