سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338631---
بازدید امروز: ----12-----
بازدید دیروز: ----12-----
دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • لوسیون شنبلیله
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:2 صبح

    لوسیون شنبلیله

    برگ شنبلیله

    مواد لازم:

    تخم شنبلیله 20 گرم
    آب مقطر 150 سی سی
    گلاب 40 سی سی

    طرز تهیه:

    - تخم شنبلیله(تصویر بالا) را طوری آسیاب کنید که به پودر تبدیل شود.

    - سپس آب مقطر در حال جوش را روی آن ریخته و بگذارید با در بسته سرد شود.

    - پس از سرد شدن، گلاب را به آن اضافه کنید.

    - در انتها محلول آماده شده را در شیشه ای قهوه ای رنگ ریخته و با در بسته در محلی خنک نگهداری کنید.

    تخم شنبلیله

    طریقه ی مصرف:

    - دو تکه پنبه را در این محلول مرطوب کنید و روی پلک چشم بسته قرار دهید. سپس دستمال تیره رنگی را روی این پنبه ها قرار دهید تا چشم استراحت کند.

    استفاده از این محلول برای برطرف کردن التهاب چشم ها و تورم پلک ها که بر اثر خستگی زیاد و حساسیت شدید به نور به وجود آمده اند، مفید است.


        نظرات دیگران ( )

  • دندان شما کاملا سفید است!
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:50 صبح

    دندان شما کاملا سفید است!

    دندان‌های سفید، درخشنده و سفیدتر از ظروف چینی ستاره‌های هالیوودی از روی بیلبوردها، پوسترها و پرده ی سینما چشم افراد را خیره می‌کنند و فکر می کنند چه طور می‌توانند با آنها رقابت کنند؟

    دندان هایی سفید

    البته سفید کردن دندان ها با کمک دندان پزشک‌ها، مواد سفیدکننده‌ و خیل عظیم داروهایی که بدون نسخه هم فروخته می‌شوند، برای همه ی افراد میسر است. سفیدکننده‌ها، آدامس‌های ضدپوسیدگی، ژل‌ها، حتی خمیر دندان‌ها و دهان‌شویه‌های درخشان‌کننده، وسوسه‌های معمول بسیاری از افراد هستند.

    مواد سفید‌کننده دندان، امروزه جزو مواد آرایشی هستند که میزان تقاضا برایشان در صدر مواد دیگر است؛ علاوه بر این که رواج و محبوبیت این مواد هر لحظه در حال صعود است. بیرون از مطب دندان پزشکان، استفاده از آنها هر لحظه عمومی‌تر می‌شود.

    البته استفاده از آنها محدود به افراد خاصی نیست؛ «جیمی برکرت» دانشجوی 23 ساله نیویورکی، معتقد است در این مورد دچار اعتیاد و عقده روحی شده است: «دندان‌های بسیار سفیدی دارم، اما هنوز فکر نمی‌کنم به اندازه کافی سفید باشند.»

    او با استفاده از نوارهای باریک سفید‌کننده، تقریباً یک سال است که لبخند درخشانی دارد. اگرچه به نظر می‌رسد سفید کردن دندان برای میلیون‌ها آمریکایی، توانسته ارضا ‌کننده و موفقیت‌آمیز باشد تا بتوانند اعتماد به نفسشان را ارتقا دهند و سن‌شان را مخفی نگه‌ دارند، اما برخی هم دریافته اند که این کار رنج و زحمت نیز به همراه دارد. از آن بدتر این که، کسانی که به میزان زیاد از سفیدکننده‌های دندان استفاده می کنند، ممکن است آسیب جدی در انتظارشان باشد.

    «ایرن اشمایگل»، رئیس انجمن دندان‌سازی زیبایی آمریکا می‌گوید: «افرادی وجود دارند که فکر می‌کنند هرگز نمی‌توانند به حد کافی دندان‌های سفیدی داشته باشند. مواردی داشته‌ام که دندان افراد نیاز به روت‌کانال پیدا کرده، چون بیش از حد دندان‌هایشان را سفید کرده بودند و بافت‌ها آسیب دیده بود.

    با ساییدن مقداری از مینای دندان، دندان‌های شما نیمه‌شفاف، مات و غیر طبیعی خواهند شد. احتمال دارد به آبی یا آبی خاکستری نیز تغییر رنگ دهند.»

    البته ماجرا به پوسیدگی‌های مشهود و قابل درمان خاتمه نمی‌یابد، بعد از آن سوزش هم آغاز می‌شود. نتایج یک مطالعه نشان داد، نیمی از افرادی که دندان‌هایشان را سفید کرده‌اند، نوعی حساسیت نسبت به مواد سفید‌کننده را تجربه کرده‌اند؛ از خارش ملایم لثه گرفته تا سوزش شدید لثه ها.

    یک شهروند 32 ساله آمریکایی اهل سانفرانسیسکو بعد از انجام جلسات سفید کردن، که در آنها از ژل‌های مخصوصی استفاده می‌شده، مجبور شده مثل نقل و نبات از مسکّن استفاده کند. اگرچه اذعان دارد که تجربه خوشایندی را پشت سر نگذاشته، اما پشیمان نیست و می گوید: «دوست دارم حتی با خرج مقدار قابل توجهی پول، هر چه بیشتر ظاهر مناسبی پیدا کنم.»

    شاید مسئله اینجاست که متأسفانه ما فکر می‌کنیم «متناسب» بودن خیلی دور از دسترس است. به عنوان مثال، «جیمی» هر وقت احساس نیاز برای رتوش سفیدی دندان‌هایش می‌کرده، مقدار بیشتری از مواد سفید‌کننده را به کار می‌برده است. اولین «رتوش» سفیدکاری دندان‌هایش را سه ماه بعد از دوره دو هفته‌ای درمان انجام داد، در حالی که گفته می‌شود یک دوره سفیدکاری باید برای یک سال دوام داشته باشد.

    علیرغم این وضع، او اصلاً نگران حفظ سلامتی دندان‌هایش نیست: «من و هم‌اتاقی‌هایم همیشه شوخی می‌کنیم که دندان‌هایمان وقتی 32 ساله شویم، یک به یک کاملاً ریخته‌اند و مجبوریم از دندان‌ مصنوعی استفاده کنیم. اما این موضوع واقعاً مرا پریشان و ناراحت نمی‌کند. ترجیح می‌دهم در هر صورت دندان‌های بسیار سفیدی داشته باشم.»

    «مارتین زاش»، رئیس آکادمی دندان پزشکی و دندان‌سازی آمریکا، اطمینان می‌دهد که در این موارد دندان‌هایتان نمی‌ریزد: «همه مواد و محصولاتی که در دندان پزشکی استفاده می‌شوند و تقریباً اکثر تولیداتی که بدون نسخه نیز فروخته می‌شوند، ایمن و سالم هستند.تعداد کمی از تولیدات نیز اسیدی هستند و استعمال مفرط محصولات اسیدی احتمال پوسیدگی و ضایعات دیگر را افزایش می‌دهد.»

    او پیشنهاد می‌کند حتی پیش از استفاده از محصولاتی که بدون نسخه فروخته می‌شوند حتماً با یک دندان پزشک مشورت کنید، چون کسانی که این کار را به تنهایی انجام می‌دهند، ممکن است بیش از حد به آن بپردازند: «طبیعی است که پس از اولین اثر داروها، دندان‌هایتان بهتر به نظر می‌آیند، بنابراین بیشتر استفاده می‌کنید؛ بدون آن که بدانید چه زمانی باید مصرف را متوقف کنید.»

    اما اصولاً چرا ما می‌خواهیم دندان‌هایمان از سفیدی شبیه سرویس‌های بهداشتی شوند؟! بعضی‌ها بازیگران سینما را مسئول می‌دانند که: «دندان‌های بی‌عیبی دارند. وقتی به طور مستمر و دائماً آنها را می‌بینیم، این فکر به ذهن می‌آید که دندان‌های ما بی‌عیب و کامل نیستند.»

    سوی دیگر ماجرا این است که آیا این ظاهر اغواکننده که ما را به سمت درمان و دارو می‌کشاند، واقعی است؟!

    «ویکتوریا پیتز»، استادیار جامعه شناسی، می‌گوید: «آنچه که در بسته‌های دارو به روح ما فروخته می‌شود تصویر لبخند هنرپیشه‌های هالیوودی است! اما این لبخندهای ظاهری هالیوودی پر از لایه و روکش است و واقعی نیست.

    آنها واقعاً دندان‌هایشان را سفید نمی‌کنند و شما حقیقیت دندان‌هایشان را نمی‌بینید. شاید بپرسید: «پس ما به دنبال خیالی واهی هستیم؟» متأسفانه پاسخ به شما این است: «بله، کاملاً!»

    البته یک نگاه اجمالی به تاریخ نشان می‌دهد دندان‌های سفید، حتی پیش از ظهور لبخندهای فریبنده هالیوودی و دوره‌های چندین میلیون‌ دلاری سفید کردن دندان، مورد بحث و توجه بوده است.

    «اسکات اسوانک»، دندان پزشک و موزه‌دار موزه ملی دندان پزشکی بالتیمور، می‌گوید: «بشر هزاران سال است که این کار را انجام می‌دهد. یونانی‌ها معجون‌هایی برای سفیدی دندان داشتند و در آغاز رنسانس نیز اروپایی‌ها برای این کار موادی روی دندان‌هایشان می‌گذاشتند.» در واقع آن مواد، همین «کلورکس» امروزی است که «مینای دندان را از بین می‌برد.» آنها برای مدتی دندان‌های سفیدتری داشتند و بعد از آن پوسیدگی شدید آغاز می‌شد.

    سفید کردن دندان ها‌ رشد و پیشرفت داشته است. به هر حال تمایل و علاقه ما برای داشتن ظاهری زیبا، همیشه باقی خواهد ماند، ولی بهتر است برای هر درمانی، جوانب آن را بیشتر بسنجیم؛ قبل از این که عملاً به روکش‌های لبخند هالیوودی رو بیاوریم!

    مترجم : فرزانه فخریان

    منبع: Msnbc، دسامبر 2006


        نظرات دیگران ( )

  • آفت‌ دهان‌ و علل ایجاد آن
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:50 صبح

    آفت‌ دهان‌ و علل ایجاد آن

    آفت‌ دهان (Canker sores)‌عبارت‌ است‌ از زخم های‌ دردناکی‌ که‌ در مخاط‌ دهان‌ به‌ وجود می‌آیند. آفت‌ دهان‌ سرطانی‌ نیست‌. آفت‌ دهان‌ ممکن‌ است‌ با عفونت‌ ناشی‌ از ویروس تب خال‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. این‌ نوع‌ زخم‌ می‌ تواند در هر دو جنس‌ رخ‌ دهد، اما در زنان‌ شایع ‌تر است‌.

    آفت عود کننده، از مهم ترین نوع آفت هاست. زخم های عود کننده به طور معمول در دوران طفولیت تا بلوغ شروع می‌ شوند و بهبودی آن حدود 1 تا 4هفته طول می ‌کشد. زخم آفت معمولاً گرد یا بیضی بوده و یک حاشیه ی قرمز رنگ با مرکز زرد یا خاکستری دارد.

    علل‌ و عوامل ایجاد کننده

    علت واقعی این بیماری هنوز ناشناخته است. سابقه ی خانوادگی در یک سوم بیماران دیده می ‌شود. حدود 10 تا 20 درصد بیماران اختلالاتی مانند کمبود آهن یا فولیک اسید یا ویتامین B12 دارند. عواملی مانند هیجانات روحی، ضربه، قاعدگی، حساسیت های غذایی نیز در ایجاد این بیماری مؤثرند.

    این بیماری همچنین در ایدز و به ندرت در کودکان همراه با گلو درد و تب و در بعضی از بیماری های دیگر دیده می ‌شود. با گذشت سن شدت بیماری کاهش یا بهبود می‌ یابد و تا کنون عامل عفونی برای این بیماری کشف نشده است. اما علل‌ زیر محتمل ‌تر به‌ نظر می ‌رسند: 

    - استرس عاطفی‌ یا جسمانی‌، اضطراب‌، یا ناراحتی‌ و عصبی‌ بودن‌ پیش‌ از عادت‌ ماهانه‌

    - آسیب‌ به‌ مخاط‌ دهان‌ در اثر خشن‌ بودن‌ دندان های‌ مصنوعی‌، غذای‌ داغ‌

    - مسواک‌ زدن‌، یا کار دندان پزشکی‌

    - آزردگی‌ و تحریک‌ ناشی‌ از غذاهایی‌ مثل‌ شکلات‌، غذاهای‌ ترش‌ و اسیدی‌ (سرکه‌، غذاهای‌ دودی‌)، آجیل‌ها یا چیس‌های‌ نمک‌ زده‌ شده‌

    - عفونت های‌ ویروسی

    علایم‌ شایع‌ آفت دهان‌

    زخم ها کوچک‌، بسیار دردناک‌ و کم‌ عمق‌ هستند و توسط‌ یک‌ غشای‌ خاکستری‌ پوشیده‌ شده‌اند. حاشیه ی آنها توسط‌ یک‌ هاله ی قرمز پررنگ‌ احاطه‌ شده‌ است‌.

    این‌ زخم ها می ‌توانند روی‌ لب‌ها، لثه‌ها، سطح داخل‌ی گونه‌ها، زبان‌، کام‌ و گلو ظاهر شوند. به‌ هنگام‌ حمله‌ ی آفت‌ معمولاً 3-2 زخم‌ به‌ وجود می ‌آیند، اما ظهور یک‌ باره ی 15-10 زخم‌ با یکدیگر، خیلی‌ بعید نیست‌.

    زخم ها ممکن‌ است‌ در 3-2 روز اول‌ بسیار دردناک‌ باشند، به‌ نحوی‌ که‌ فرد موقع‌ خوردن‌ یا صحبت‌ کردن‌ دچار ناراحتی‌ ‌شود.

    گاهی‌ قبل‌ از بروز زخم‌، برای‌ 24 ساعت‌ احساس‌ مورمور یا سوزش در دهان‌ وجود دارد.

    انواع آفت

    آفت یک بیماری شایع بوده و تا 20 درصد افراد را مبتلا می‌ سازد. در افرادی که سطح اقتصادی و اجتماعی بالاتری دارند شایع تر است و سه فرم عمده دارد:

    آفت مینور

    فرم مینور یا کوچک حدود 80 درصد موارد را شامل می ‌شود. این فرم عمدتاً در گروه سنی 10 تا 40 سال دیده شده و ناراحتی مختصری ایجاد می ‌نماید. زخم هایی بین 2 تا 4 میلی متر در لب‌ها ، گونه‌ها ، کف دهان و زیر زبان ایجاد می ‌شود. این زخم ها در لثه‌ها ، کام و روی زبان شایع نیستند.

    تعداد زخم ها در یک زمان معمولاً کم بوده و بین 1 تا 6 عدد متغیر است. ضایعات طی 7 تا 10 روز بهبود می یابند، ولی با فواصل نامنظمی ممکن است عود کنند. زخم ها معمولاً گرد و یا بیضی هستند، ولی ممکن است خطی نیز باشند. رنگ زخم ابتدا زرد رنگ است، ولی به تدریج خاکستری می ‌شود. حاشیه ی زخم ملتهب و قرمز رنگ است و بهبودی، بدون بجا گذاشتن جوشگاه(جای زخم) صورت می‌ پذیرد.

    آفت ماژور

    فرم ماژور یا بزرگ حدود 10 درصد موارد را شامل می‌ شود. این زخم ها بزرگ تر بوده، عود بیشتری داشته، مدت بیشتری باقی می ‌ماند و از نوع مینور دردناک تر می ‌باشند. اندازه ی آنها ممکن است از یک سانتی متر هم بزرگ تر شود و در هر جای دهان، حتی روی زبان و کام نیز دیده شوند. تعداد آنها کم (معمولاً 1 تا 6 عدد) است و طی 10 تا 40 روز بهبود می ‌یابند. بهبودی آنها می ‌تواند، با بجا گذاشتن جوشگاه باشد.

    فرم شبه تب خال

    این فرم در سنین کمی بالاتر از فرم های قبلی دیده می شود و در خانم ها شایع تر است. این فرم به شدت دردناک بوده و آن قدر فواصل عود کم است که زخم تقریباً به طور مداوم وجود دارد. این فرم با ایجاد تاول های ریز شروع می ‌شود که سریعاً تبدیل به زخم های کوچک ( 2 میلی متری ) می ‌گردد. این ضایعات در هر جای دهان ممکن است باشند. این زخم ها بزرگ تر شده و به یکدیگر می ‌پیوندند تا یک زخم ‌بزرگ که طی 10 روز یا بیشتر بهبود می یابد، تشکیل می شود.

    به دلیل شباهت ظاهری این نوع آفت به تب خال ، فرم شبه تب خال نام گرفته است، ولی دلیلی بر دخالت ویروس تب خال در این بیماری وجود ندارد.

    ادامه دارد...

    منبع: دانشنامه ی رشد


        نظرات دیگران ( )

  • پیشگیری‌ و درمان آفت دهان
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:48 صبح

    پیشگیری‌ و درمان آفت دهان

    آفت‌ دهان‌

    برای پیشگیری از بروز آفت‌ دهان‌ رعایت نکات زیر ضروری است:

    - دندان های‌ خود را روزانه‌ حداقل‌ دو بار مسواک‌ بزنید و مرتب از نخ‌ دندان‌ استفاده‌ کنید تا تمیزی‌ و سلامتی‌ دهان‌ و دندان ها حفظ‌ شود.

    - حتی ‌المقدور سعی‌ کنید استرس نداشته‌ باشید.

    - از تماس‌ نزدیک‌ با افراد دچار عفونت خودداری‌ کنید.

    - دقت‌ کنید که‌ آفت‌، بیشتر بعد از خوردن‌ چه‌ نوع‌ غذایی‌ رخ‌ می ‌دهد.

    - از خوردن‌ غذاهایی‌ که‌ به‌ نظر باعث‌ آغاز حمله‌ می ‌شوند، خودداری‌ کنید.

    درمان

    - تنها راه درمان آفت راجعه (برگشت پذیر)، رعایت مواردی است که باعث صدمه و تحریک مخاط دهان می ‌شود، مثلا از مصرف غذاهای سفت و خشن مانند برنج برشته شده (ته دیگ) و یا مسواک زدن به طرز ناصحیح، خوردن گردو و غذاهای محرک خیلی سرد و خیلی داغ خودداری شود.

    - همچنین بهتر است آزمایش هایی جهت اندازه گیری آهن خون و ویتامین B12 و اسید فولیک نیز داده شود تا چنانچه کمبودی از این لحاظ در بدن وجود دارد، برای همیشه برطرف گردد. اگر علائم دیگری مثل زخم در ناحیه ی تناسلی و مشکل چشمی یا مفصلی وجود نداشته باشد، موارد یاد شده کفایت می ‌کند.

    - عموما بیماری در اکثر بیماران با گذشت عمر بهبود یافته یا دفعات عود کم می‌ شود. در صورتی که در یک فرد بالغ آفت شروع یا تشدید شود، بایستی به یک عامل زمینه‌ای مشکوک شویم.

    - ابتدا بایستی بیماری هایی که آفت معمولاً به همراه ‌آنها دیده می ‌شود یا عوامل مستعد کننده ی عمومی برای ایجاد آفت رد شوند. درمان همیشه رضایت‌ بخش نیست، ولی رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهان شویه ی تتراسایکلین، می تواند به بهبودی بیمار کمک نماید.

    - در صورتی که ارتباطی بین بروز آفت با یک ماده ی غذایی( مثل گردو ، پسته و ... ) دیده می ‌شود، بایستی آن ماده ی غذایی از رژیم غذایی بیمار حذف شود.

    - امکان‌ دارد توصیه‌ به‌ کشت‌ زخم شود تا بتوان‌ آفت‌ را از زخم‌ هرپسی (تب خال)‌ افتراق‌ داد، یا احیاناً اگر عفونت‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ وجود داشته‌ باشد، آن‌ را تشخیص‌ داد.

    - دهان‌ را روزانه‌ 3 بار یا بیشتر با محلول‌ نمک‌ (نصف‌ قاشق‌ چای خوری‌ نمک‌ در یک‌ لیوان‌ آب‌ حل‌ شود) شستشو دهید، البته‌ به‌ شرط‌ اینکه‌ خیلی‌ دردناک‌ نباشد.

    - زخم ها را مرتباً با کمک‌ گوش‌ پاک‌ کن‌ یا چیزی‌ شبیه به‌ آن‌ که‌ آغشته‌ به‌ پراکسید هیدروژن 2درصد باشد، پاک‌ کنید.

    - اگر آفت‌ در اثر خشن‌ بودن‌ دندان‌، بریس‌ یا دندان‌ مصنوعی‌ ایجاد شده‌ باشد، بایستی به‌ دندان پزشک‌ مراجعه‌ شود، زیرا تا زمانی‌ که‌ این‌ نوع‌ مشکلات‌ برطرف‌ نشود آفت‌ دهان‌ خوب‌ نمی ‌شود.

    عواقب مورد انتظار:

    اکثر زخم های‌ آفتی‌ بدون‌ برجای‌ گذاشتن‌ جوشگاه‌ در عرض‌ 2 هفته‌ خوب‌ می‌ شوند. حملات‌ مکرر آفت‌ شایع‌ هستند. آفت‌ ممکن‌ است‌ به‌ صورت‌ یک‌ زخم‌ حداکثر 3-2 بار در سال‌ تا بروز بدون‌ وقفه ی‌ چندین‌ زخم‌ در سال،‌ رخ‌ دهد.

    داروها:

    - بی ‌حس‌ کننده‌های‌ موضعی‌ برای‌ تخفیف‌ درد مناسب است.

    - خمیر حاوی‌ یک‌ مشتق‌ استرویید به‌ همراه‌ تریامسینولون استوناید، اگر به‌ محض‌ شروع‌ زخم‌ مالیده‌ شود، می ‌تواند از بروز درد جلوگیری‌ کند.

    - دارویی‌ که‌ برای‌ حمله‌ ی قبلی‌ آفت‌ تجویز شده‌ است‌ را نگاه‌ دارید. در صورت‌ بروز مجدد آفت‌، بلافاصله‌ آن‌ را مصرف‌ کنید. درمان‌ هر چه قدر زودتر آغاز شود، آفت‌ خفیف ‌تر خواهد بود.

    رژیم غذایی:

    محدودیتی برای آن وجود ندارد، مگر پرهیزاز غذاهایی که آفت را بدتر می کنند. هنگام بهبود آفت هر چه می توانید بیشتر مایعات بنوشید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

    برای تخفیف درد، مایعات را با نی بنوشید. مواد غذایی که کمتر باعث درد می شوند،عبارتند از: شیر،ژلاتین مایع، ماست و بستنی.

    در این شرایط به پزشک مراجعه کنید:

    - در صورتی که درجه ی حرارت بدنتان به 9/38 درجه سانتی گراد یا بالاتر برسد.

    - اگر علی رغم درمان، آفت در عرض 3 روز بهبود نیابد.

    - در صورتی که درد در حین درمان، تخفیف نیابد و قابل تحمل نباشد.

    - اگر کودکی که دهانش آفت می زند، وزن کم کند.


        نظرات دیگران ( )

  • عطسه کردن مفید است
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:39 عصر

    عطسه کردن مفید است

    عطسه کردن از جمله مواردی است که خرافات زیادی در رابطه با آن وجود دارد تا جایی که برخی از افراد به محض عطسه کردن، فال حافظ می‌گیرند!

    بعضی‌ها پس از یک عطسه از لفظ «صبر آمد» استفاده می‌کنند و بعضاً کار خود را به تعویق می‌اندازند، کفش‌های خود را لنگه‌ به لنگه می‌پوشند یا در کفش‌های خود نمک می‌ریزند!

    مردی در حال عطسه کردن

    اما در اینجا باید یادآور شویم که عطسه اساساً یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است و نه تنها بد نیست (به جز زمانی که یک لیوان چای داغ در دست دارید!)، بلکه فواید زیادی هم برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی به راه های تنفسی دارد.

    در حقیقت وجود یک جسم خارجی به راه های تنفسی و حرکت مژه‌های موجود در مخاط‌ بینی پیامی را به مغز می‌رسانند که موجب عطسه می‌شود، این عکس‌العمل بیشتر تحت کنترل حس لامسه است تا چشایی.

    زمانی که عطسه روی می‌دهد، قفسه سینه شدیداً منقبض می‌شود، به این ترتیب مقدار زیادی هوا به سرعت از طریق بینی عبور می‌کند و به این ترتیب به پاک کردن مجاری بینی از مواد خارجی کمک می‌کند.

    عطسه و نور

    مکانیسم ایجاد عطسه، بین همه ی مردم جهان یکسان نیست، به شکلی که تنها 25 درصد مردم هنگام نگاه کردن به خورشید یا قرار گرفتن در معرض نور شدید، عطسه می‌کنند که به «عطسه ناشی از نور» معروف است.

    دانشمندان در این خصوص نظریات گوناگونی ابراز داشته‌اند. بر اساس یکی از معمول ترین نظریه‌ها، عصب جمجمه‌ای عامل عطسه، به طریقی با عصب بینایی مرتبط است.

    زمانی که عصب بینایی به شدت تحریک و مردمک چشم نسبت به نور عکس‌العمل نشان داد، منقبض می‌شود، این فرآیند بر عصب جمجمه‌ای عطسه اثر گذاشته و سبب عطسه کردن می‌شود.

    برخی از محققان معتقدند که افرادی که دارای آلرژی هستند، استعداد بیشتری نسبت به عطسه در مقابل نور خورشید دارند. در یک بررسی وقتی آلرژی افراد مذکور درمان گردید، از عطسه کردن آنها هم در مقابل نور کاسته شد.

    عطسه و شخصیت

    بر اساس مطالعات انجام شده از سوی یک دانشمند آمریکایی، نحوه عطسه کردن می‌تواند نکته‌های زیادی در رابطه با شخصیت افراد بازگو کند.

    این آزمایش شامل مطالعه روی صداهای مختلفی است که مردم به هنگام عطسه کردن از خود تولید می‌کنند. نتایج این مطالعه که 547 داوطلب در آن شرکت کردند، نشان می‌دهد شخصیت‌های مختلف به شکل‌های گوناگون عطسه می‌کنند.

    دکتر پاتی وود که این پژوهش را انجام داده می‌گوید 4 نوع عطسه کردن مختلف وجود دارد که مطابق با شخصیت‌ افراد است.

    طبق این بررسی‌ها افرادی که با صدای بلند عطسه می‌کنند، تمایل دارند که رهبران و رؤسایی با نفوذ و خوب باشند، آنهایی که ملایم ‌تر عطسه می‌کنند، عموماً شخصیت آرام ‌تر، وفادار و وابسته‌تری دارند، کسانی که هنگام عطسه کردن جلوی دهان خود را می‌گیرند بسیار موقر و متعادل هستند و بالاخره آخرین نوع عطسه که در این پژوهش آمده، مربوط به افرادی است که سریع عطسه می‌کنند که این افراد اغلب شخصیت تند و تیزی دارند.

    این واقعیت که سرفه و عطسه باعث گسترش بیماری می‌شوند، حقیقتی انکار ناپذیر است و باید به افراد، به خصوص کودکان آموخت که در موقع عطسه کردن، با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند.

    عطسه و حساسیت

    چنانچه تعداد عطسه در حد متعادل باشد، نیازی به انجام اقدامات پیشگیرانه وجود ندارد و بهتر است بدن را در کاربرد دستگاه دفاعی خود آزاد گذاشت. اما در صورتی که تعداد زیاد عطسه باعث آزار فرد شود باید با داروهای ضد حساسیت آن را درمان کرد، چرا که یکی از علایم حاصل از آلرژی، عطسه است.

    عطسه‌های پیاپی و پشت ‌سر هم معمولاً نشانه وجود آلرژی است، اما تک عطسه‌ها معمولاً نشان از سرماخوردگی دارد. به علاوه در سرماخوردگی ترشحات بینی زرد رنگ است، در صورتی که در آلرژی، بی‌رنگ و رقیق است.

    رابطه عطسه و سکته مغزی

    پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند که افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، ممکن است برای مدت کوتاهی توانایی عطسه کردن را از دست بدهند.

    به گفته محققان مرکز عطسه در بصل‌النخاع قرار دارد و پس از سکته مغزی ممکن است نیمی از بصل‌النخاع برای مدتی از کار بیفتد و به همین علت، عمل عطسه کردن نیز انجام نمی‌شود.

    در این حالت احساس نیاز به عطسه، در فرد به وجود می‌آید، اما عمل غیر ارادی، عطسه کردن انجام نمی‌شود و همین امر بیمار را رنج می‌دهد. معمولاً این بیماران حداکثر یک سال پس از سکته مغزی توانایی عطسه را دوباره به دست می‌آورند.

    صدف کوه‌کن

        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]