سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339133---
بازدید امروز: ----17-----
بازدید دیروز: ----45-----
دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • دندان های کوچک، اما مهم
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 3:32 عصر

    دندان های کوچک، اما مهم

    دندان های کودک

    مطالعات نشان داده است، اگر در دوران کودکی دچار پوسیدگی دندان‌ شویم، با وجود این که در آن زمان دارای دندان های شیری هستیم، به احتمال زیاد در دندان‌های دائمی خود نیز دچار پوسیدگی و خرابی خواهیم شد.

    دندان‌های سالم، حدود 6 سالگی شروع به رویش می ‌کنند، پس باید در دوران کودکی به فرزندان خود نگهداری از دندان ها را آموزش دهیم. نخوردن شیرینی و شکلات هنگام خواب یا پس از مسواک زدن، از جمله این آموزش‌هاست. بسیاری از خانواده ها با مسواک زدن فرزندانشان مشکل دارند، در صورتی که اگر این آموزش به طور صحیح و به موقع داده شود، کودکان مسواک زدن را بسیار دوست خواهند داشت.

    یکی از والدین می ‌گوید:"من تمام سعی‌ام را کرده‌ام، اما دخترم تمایلی به مسواک زدن نداشته و به محض این که مسواک را وارد دهان خود می‌ کند، با کشیدن روی دندان های جلویی فریاد می ‌زند تمام شد و از دستشویی بیرون می ‌آید."

    تحقیقات نشان داده است، درصد زیادی از کودکان 5 ساله حداقل یک دندان پوسیده دارند. باید مسواک زدن جدی گرفته شود، اما آموزش آن نیز باید با رعایت نکاتی انجام شود:

    با حوصله باشید

    وقتی مسواک زدن را به کودک آموزش می ‌دهید، انتظار نداشته باشید مانند بزرگسالان 2 بار در روز و هر بار 2 دقیقه مسواک بزند. 2دقیقه برای کودکان زمان زیادی است. کودکان 2 ساله همین که مسواک را در دست بگیرند و به دندان‌ها بمالند، آغاز خوبی است.

    کودک را مجبور به مسواک زدن نکنید

    توجه داشته باشید هر کاری که با اجبار همراه باشد، به شکست می انجامد. ممکن است کودکان مدتی به اجبار شما مسواک بزنند، اما پس از آنکه بزرگ تر شدن، علاقه‌ای به این کار نداشته باشند و آن را انجام ندهند.

    درباره فواید مسواک زدن برایش توضیح دهید

    اگر در سنی هستند که متوجه توضیحات شما می‌ شوند، برایشان توضیح دهید که باکتری‌هایی که در قند، مواد غذایی و نوشیدنی وجود دارند، دشمن دندان‌ها هستند و اسیدی تولید می‌ کنند که موجب پوسیدگی دندان‌ها می ‌شود، اما میزان این پوسیدگی نیز که ممکن است با درد همراه باشد، به مدت زمان ماندن آنها در دهان بستگی دارد.

    بعد از خوردن غذا، هر چه سریع‌تر مسواک بزنید، بهتر است.

    بگذارید خودش مسواک بزند

    کودکان علاقه زیادی به استقلال در کارها دارند و اگر شما برایشان مسواک بزنید، تمایلی به این کار نخواهند داشت. مسواک زدن را به آنها نشان دهید و بگذارید خودشان این کار را انجام دهند البته موقع مسواک زدن حضور داشته باشید، تا مشکلی پیش نیاید.

    مسواکشان را عوض کنید در صورت امکان، هر ماه یک بار این کار را انجام دهید، زیرا کودکان به چیزهای تازه علاقه دارند و مسواک تازه نیز انگیزه‌ای برایشان ایجاد خواهد کرد تا بیشتر مسواک بزنند.

    در مسواک از رنگ‌های روشن استفاده کنید. وقتی قصد خرید مسواک دارید، رنگ‌های روشن را انتخاب کنید. اگر کودک قادر به انتخاب است، این انتخاب را به خودش واگذار کنید، تا دلبستگی بیشتری به مسواک زدن پیدا کند.

    از 2سالگی، خمیر دندان بزرگسالان را استفاده کنید. یکی از متخصصان می ‌گوید:"کودکان زیر 2سال نمی‌ توانند درست مسواک بزنند و ممکن است مقداری از خمیر دندان را بخورند، پس باید خمیر دندان مخصوص کودکان با فلوراید اندک داشته باشند، اما پس از 2سال می ‌توانند از خمیر دندان بزرگسالان استفاده کنند."

    کودک را تشویق کنید

    از مسواک زدن کودکتان در حضور دوستان و بستگان تعریف کنید، زیرا تحسین شما موجب تقویت رفتار کودک خواهد شد.

    سحر کمالی نفر


        نظرات دیگران ( )

  • درمان گلودرد
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 3:27 عصر

    درمان گلودرد

    گلودرد و لوزه ها

    گوش به زنگ باشید

    در بعضی شرایط لازم است کودک را نزد پزشک ببرید. مثلا اگر کودک مکررا دچار گلودرد می‌شود و بیماری او زیاد عود می‌کند، ممکن است سیستم ایمنی بدن این کودک ضعیف باشد و لازم است که علت این مشکلات بررسی شود؛ در ضمن اگر کودک شما پس از تماس با یک فرد بیمار- که گلودرد استرپتوککی (آنژین) داشته- دچار گلودرد شده، لازم است توسط پزشک معاینه شود.

    در هر کدام از حالات زیر هم باید کودک را نزد پزشک ببرید: اگر گلودرد کودک به‌قدری شدید است که در بلع و تنفس مشکل جدی دارد؛ اگر در بچه‌های زیر شش ماه، تب بیش از 5/38 درجه و در بچه‌های بزرگ‌تر، بیش از 5/39 درجه است؛ اگر غدد لنفاوی گردن او متورم شده؛ در ته حلق او چرک دیده می‌شود؛ خشونت صدای او بیش از 2 هفته طول کشیده؛ در بزاق یا خلط او خون وجود دارد؛ روی پوست بدنش جوش زده یا علائم از دست رفتن آب بدن (چشمان گود رفته، ضعف شدید و کاهش دفع ادرار) دارد.

    و بترسیم از عوارض

    با اینکه اکثر عفونت‌های گلو خطرناک نیستند، اما ممکن است بعضی از آنها عوارض جدی‌ای ایجاد کنند، به همین علت هم در بعضی شرایط ذکر شده لازم است که حتما پزشک کودک را معاینه کرده و آنژین را از علل ویروسی افتراق دهد.

    اگر آنژین استرپتوککی، درمان نشود، می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند التهاب لوزه‌ها، سینوزیت، عفونت گوش و مخملک (تب، گلودرد شدید و جوش دانه پوستی) ایجاد کند.

    دو عارضه بسیار مهم‌تر آنژین استرپتوککی- یعنی تخریب کلیوی و تب روماتیسمی- ‌نسبت به گذشته کمتر شایع هستند، اما باز هم باید مراقب آنها بود. تب روماتیسمی‌ در بافت‌های مختلف مانند عضلات، پوست و مفاصل، گره‌های التهابی ایجاد می‌کند.

    اگر این نقاط التهابی در عضله قلب یا دریچه‌های آن ایجاد شود، در عبور جریان خون قلب اختلال ایجاد می‌کند. با وجود اینکه گاهی جراحی دریچه‌ها را ترمیم می‌کند، اما تخریب اغلب دائمی‌ است.

    به همین دلیل، درمان گلودرد استرپتوککی قبل از ایجاد عوارض اهمیت زیادی دارد. اگر چه عفونت‌های ویروسی از باکتریایی کم‌خطرتر هستند، اما بدون عارضه نیستند؛ مثلا منونوکلئوز عفونی می‌تواند موجب تورم لوزه‌ها و گاهی انسداد راه هوایی و تنفس شود. همچنین ممکن است بزرگی بیش از حد و گاهی پارگی طحال را سبب شود.

    دارو را تا آخر بخورید

    باز هم تاکید می‌کنیم؛ بیشتر گلودرد‌ها ویروسی هستند و نیازی به داروی چرک خشک‌کن یا همان آنتی‌بیوتیک ندارند. درمان این نوع گلودرد چیزی نیست به جز مصرف مایعات فراوان و استراحت و خواب بیشتر.

    به همین دلیل توصیه می‌شود به کودک در دوره بیماری، سوپ و آب زیاد بدهید؛ البته دقت کنید که نوشیدنی‌های کافئین‌دار و آبمیوه‌های آماده، بی‌آبی بدن را تشدید می‌کنند. اگر گلودرد کودک خیلی شدید است، به او اجازه بدهید که آب‌گوشت ولرم را با نی بمکد.

    زمانی بود که پزشکان همه گلودردها را با آنتی‌بیوتیک درمان می‌کردند تا هم عفونت را درمان کرده باشند و هم از عوارض جدی آن مانند تب روماتیسمی‌ پیشگیری کرده‌ باشند، اما امروزه به دلیل مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها و ایجاد مقاومت نسبت به دارو در گروه زیادی از باکتری‌ها، تمایل به تجویز آنتی‌بیوتیک مانند گذشته وجود ندارد.

    لازم است بدانید آنتی‌بیوتیک مانند پنی‌سیلین، تأثیر کمی‌ در کاهش علائم گلودرد و تسریع بهبودی دارد و نمی‌تواند از عود عفونت جلوگیری کند، ولی اگر پزشک برای کودکتان آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، حتما آن را تا انتهای دوره دارو به کودک بدهید؛ حتی اگر حالش زودتر خوب شد. این کار از عود و ایجاد مقاومت دارویی در باکتری جلوگیری می‌کند.

    اگر تب کودک در طول مصرف دارو قطع شد و حال عمومی ‌خوبی داشت، می‌تواند به مهد‌کودک یا مدرسه برود، زیرا معمولا بعد از 24 ساعت از شروع درمان، امکان سرایت بیماری وجود نخواهد داشت.

    دکتر مهشید چایچی


        نظرات دیگران ( )

  • آشنایی با انواع دندان ها
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 3:12 عصر

    آشنایی با انواع دندان ها

    دندان بهترین نقش و سخت‌‌ترین ساختار را در فک انسان و بسیاری از جانوران مهره‌دار به عهده دارد. عمده ترین کاربرد دندان ، تکه تکه و آسیاب کردن غذا‌ها می‌باشد. علاوه بر این ، در انسان ها، دندان نقش بسیار مهمی در تکلم و ادای صحیح کلمات ایفا می‌کند. 

    هر فرد در دوره زندگی اش دارای دو سری دندان می‌شود: دندان های شیری و دندان های دایمی.


    دندان های شیری (Deciduous Teeth)

    تعداد دندان های شیری 20 عدد است که به طور مساوی در هر فک جای می‌گیرد. پس از مدتی 32 دندان دائمی به مرور جایگزین دندان های شیری می‌گردند.

    از آنجا که دندان های شیری پایه و اساس دندان های اصلی و دائمی هستند، مراقبت از آنها و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان ضروری می‌باشد. این دندان ها 20 عدد (10 عدد در هر آرواره) می‌باشد که در نیمه هر آرواره دو دندان پیشین، یک دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک قرار گرفته است( روی تصویر بالا کلیک کنید).

    تکامل دندان های شیری از دوره جنینی شروع می‌شود و در آمدن آنها پس از تولد نوزاد و از شش ماهگی شروع می‌شود.

    دندان های دایمی (Permanent Teeth)

    این دندان ها 32 عدد (16 عدد در هر آرواره) می‌باشند که در نیمه هر آرواره دو دندان پیشین، یک عدد دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک و سه دندان آسیاب بزرگ قرار دارد. رویش دندان های دایمی از شش ماهگی شروع می شود و آخرین دندان های آسیاب بزرگ به نام دندان های عقل در سنین 20 سالگی در می‌آیند.

    توضیح اینکه دندان های آسیاب بزرگ فاقد دندان های شیری هستند. 32 دندان دائمی، به شرح ذیل تقسیم بندی و نامگذاری شده‌اند( روی تصویر پایین کلیک کنید):


    دندان های پیشین

    به چهار دندان جلویی در فک بالا و پائین (جمعا 8 دندان)، دندان های پیشین گفته می شود. دندان های پیشین بزرگ، تخت و دارای لبه تیز و باریک هستند که برای بریدن لقمه ی غذا کاربرد دارند. دندان های پیشین، تک ریشه ای هستند.

    دندان های نیش

    در طرفین دندان های پیشین، دندان های نیش قرار دارند. شکل و ساختار آنها ضخیم و برجسته است که منتهی به یک سر تیز و برنده می‌شوند. این دندان ها برای بریدن قطعات گوشت بسیار مناسب هستند.

    دندان های آسیاب کوچک

    کنار هر دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک (جمعا 8 عدد) قرار دارند که فاصله بین دندان های نیش تا آسیاب بزرگ را پُر می‌کنند. سطح روی آنها پهن و تخت و لبه‌های آنها تیز و عاج دار می‌باشد. دندان های آسیاب کوچک کنار نیش ها، دو ریشه‌ای و دندان های آسیاب کوچک کنار آسیاب های بزرگ، تک ریشه‌ای هستند.

    در فک پایینی، تمامی دندان های آسیاب کوچک، تک ریشه‌ای می‌باشند.

    دندان های آسیاب بزرگ

    سه دندان آخر در طرفین فک های بالا و پایین، دندان های آسیاب بزرگ هستند که تعداد آنها جمعا ‌به 12 عدد می‌رسد که به ترتیب آسیاب اول، دوم و سوم نامیده می‌شوند.

    دندان های آسیاب اول، دقیقا‌ کنار دومین دندان آسیاب کوچک قرار دارد و به دندان های آسیاب شش سالگی هم معروف می‌باشد.

    دندان عقل

    دندان های آسیاب بزرگ سوم که به دندان عقل نیز معروف می‌باشند، در انتهای فک ها واقع شده اند و معمولا بین 16 تا 20 سالگی شروع به در آمدن می‌کنند. از آنجایی که دندان های عقل، آخرین دندان هایی هستند که در می‌آیند، عمدتا روی فک جای کافی برای رشد آنها باقی نمی‌ماند. اگر دندان ها به هم فشرده و فک کوچک باشد، ممکن است دندان های عقل زیر دندان های دیگر یا استخوان فک نهفته شوند. اگر تنها قسمتی از دندان عقل دربیاید، ایجاد درد و ناراحتی خواهد کرد که در آن صورت باید با جراحی از دهان خارج شود.

    بین دندان های عقل و آسیاب بزرگ اول، دندان های آسیاب بزرگ اول دندان های آسیاب بزرگ دوم یا دندان های آسیاب دوازده سالگی وجود دارد. دندان های آسیاب بزرگ، دندان های درشتی هستند که سطح آنها پهن بوده و برای آسیاب کردن و جویدن غذا کاربرد دارند. آسیاب های بزرگ واقع بر روی فک بالایی، ریشه‌های مجزا دارند، ولی دندان های آسیاب بزرگ فک پایینی، دو ریشه‌ای هستند.


        نظرات دیگران ( )

  • آشنایی با انواع دندان ها
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 3:11 عصر

    آشنایی با انواع دندان ها

    دندان بهترین نقش و سخت‌‌ترین ساختار را در فک انسان و بسیاری از جانوران مهره‌دار به عهده دارد. عمده ترین کاربرد دندان ، تکه تکه و آسیاب کردن غذا‌ها می‌باشد. علاوه بر این ، در انسان ها، دندان نقش بسیار مهمی در تکلم و ادای صحیح کلمات ایفا می‌کند. 

    هر فرد در دوره زندگی اش دارای دو سری دندان می‌شود: دندان های شیری و دندان های دایمی.


    دندان های شیری (Deciduous Teeth)

    تعداد دندان های شیری 20 عدد است که به طور مساوی در هر فک جای می‌گیرد. پس از مدتی 32 دندان دائمی به مرور جایگزین دندان های شیری می‌گردند.

    از آنجا که دندان های شیری پایه و اساس دندان های اصلی و دائمی هستند، مراقبت از آنها و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان ضروری می‌باشد. این دندان ها 20 عدد (10 عدد در هر آرواره) می‌باشد که در نیمه هر آرواره دو دندان پیشین، یک دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک قرار گرفته است( روی تصویر بالا کلیک کنید).

    تکامل دندان های شیری از دوره جنینی شروع می‌شود و در آمدن آنها پس از تولد نوزاد و از شش ماهگی شروع می‌شود.

    دندان های دایمی (Permanent Teeth)

    این دندان ها 32 عدد (16 عدد در هر آرواره) می‌باشند که در نیمه هر آرواره دو دندان پیشین، یک عدد دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک و سه دندان آسیاب بزرگ قرار دارد. رویش دندان های دایمی از شش ماهگی شروع می شود و آخرین دندان های آسیاب بزرگ به نام دندان های عقل در سنین 20 سالگی در می‌آیند.

    توضیح اینکه دندان های آسیاب بزرگ فاقد دندان های شیری هستند. 32 دندان دائمی، به شرح ذیل تقسیم بندی و نامگذاری شده‌اند( روی تصویر پایین کلیک کنید):


    دندان های پیشین

    به چهار دندان جلویی در فک بالا و پائین (جمعا 8 دندان)، دندان های پیشین گفته می شود. دندان های پیشین بزرگ، تخت و دارای لبه تیز و باریک هستند که برای بریدن لقمه ی غذا کاربرد دارند. دندان های پیشین، تک ریشه ای هستند.

    دندان های نیش

    در طرفین دندان های پیشین، دندان های نیش قرار دارند. شکل و ساختار آنها ضخیم و برجسته است که منتهی به یک سر تیز و برنده می‌شوند. این دندان ها برای بریدن قطعات گوشت بسیار مناسب هستند.

    دندان های آسیاب کوچک

    کنار هر دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک (جمعا 8 عدد) قرار دارند که فاصله بین دندان های نیش تا آسیاب بزرگ را پُر می‌کنند. سطح روی آنها پهن و تخت و لبه‌های آنها تیز و عاج دار می‌باشد. دندان های آسیاب کوچک کنار نیش ها، دو ریشه‌ای و دندان های آسیاب کوچک کنار آسیاب های بزرگ، تک ریشه‌ای هستند.

    در فک پایینی، تمامی دندان های آسیاب کوچک، تک ریشه‌ای می‌باشند.

    دندان های آسیاب بزرگ

    سه دندان آخر در طرفین فک های بالا و پایین، دندان های آسیاب بزرگ هستند که تعداد آنها جمعا ‌به 12 عدد می‌رسد که به ترتیب آسیاب اول، دوم و سوم نامیده می‌شوند.

    دندان های آسیاب اول، دقیقا‌ کنار دومین دندان آسیاب کوچک قرار دارد و به دندان های آسیاب شش سالگی هم معروف می‌باشد.

    دندان عقل

    دندان های آسیاب بزرگ سوم که به دندان عقل نیز معروف می‌باشند، در انتهای فک ها واقع شده اند و معمولا بین 16 تا 20 سالگی شروع به در آمدن می‌کنند. از آنجایی که دندان های عقل، آخرین دندان هایی هستند که در می‌آیند، عمدتا روی فک جای کافی برای رشد آنها باقی نمی‌ماند. اگر دندان ها به هم فشرده و فک کوچک باشد، ممکن است دندان های عقل زیر دندان های دیگر یا استخوان فک نهفته شوند. اگر تنها قسمتی از دندان عقل دربیاید، ایجاد درد و ناراحتی خواهد کرد که در آن صورت باید با جراحی از دهان خارج شود.

    بین دندان های عقل و آسیاب بزرگ اول، دندان های آسیاب بزرگ اول دندان های آسیاب بزرگ دوم یا دندان های آسیاب دوازده سالگی وجود دارد. دندان های آسیاب بزرگ، دندان های درشتی هستند که سطح آنها پهن بوده و برای آسیاب کردن و جویدن غذا کاربرد دارند. آسیاب های بزرگ واقع بر روی فک بالایی، ریشه‌های مجزا دارند، ولی دندان های آسیاب بزرگ فک پایینی، دو ریشه‌ای هستند.

     


        نظرات دیگران ( )

  • مسواک جدید بدون خمیر دندان
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 3:9 عصر

    مسواک جدید بدون خمیر دندان

    تیتانیوم، این فلز چند قابلیتی که در همه جا و همه چیز، از موتور جت گرفته تا قاب عینک استفاده می ‌شود، به تازگی قرار است نقش جدیدتری را هم ایفا کند و آن نقشی حیاتی در 2 نوع مسواک است که می‌ خواهند دنیای بهداشت دهان و دندان را تکان دهند.


    مسواک‌های نسل آینده، شما را از استفاده از خمیر دندان بی نیاز می ‌کند و در عوض، در داخل آن، هسته‌ای از جنس دی اکسید تیتانیوم وجود دارد که باعث ایجاد نوعی واکنش الکتروشیمیایی می‌ شود که در نتیجه آن جرم دندان‌ها از بین می ‌رود.

    موهای برس مسواک دوم، رشته‌های ظریفی از جنس تیتانیوم هستند که تا سال‌ها سالم می‌ مانند. هر دوی این مسواک‌ها در مراحل مقدماتی بررسی، نظر مطلوب دانشمندان، دندانپزشکان و مصرف ‌کنندگان آزمایشی را به خود جلب کرده‌اند.

    مسواک‌های ما، که امتحان خود را پس داده و مورد قبول دندانپزشکان قرار گرفته اند، سال هاست که تغییر چندانی نکرده‌اند. در دنیای دندانپزشکی، که متخصصان به ندرت بر سر چیزی توافق دارند، این 2 مسواک جدید توانسته‌اند تا حدودی جای خود را باز کنند.

    مسواک بدون خمیر دندان را ژاپنی‌ها اختراع کرده‌اند. قیمت این نوع مسواک در آمریکا 29 دلار و 95 سنت است. اریک پاورز، از شرکت بین‌المللی پاورز، که اخیراً واردات این نوع مسواک را شروع کرده، می ‌گوید: "مردم فکر می‌ کنند این یک جور حقه است. اگر ما این مسواک را در قفسه فروشگاه‌ها کنار یک مسواک 99 سنتی بگذاریم، شما کدامشان را می ‌خرید؟"

    اما نیک راوتی، مدیر یک فروشگاه در منهتن، معتقد است که اگر یک بار از این مسواک استفاده کرده باشید، دیگر برای خریدنش مردد نمی ‌مانید. او می‌ گوید هر بار که سس سالسای مورد علاقه‌ام را می‌ خورم، تا مدتی بعد مزه ترش آن از دهانم بیرون نمی ‌رود. با استفاده از این مسواک، این مزه به راحتی از بین می ‌رود. راوتی می‌ گوید: "این عجیب‌ترین احساسی است که تا حالا داشته ام! من بعد از استفاده از این مسواک، احساس بهتری نسبت به زمانی دارم که از یک مسواک معمولی استفاده می ‌کنم."

    البته استفاده از این مسواک، به نوعی ناخوشایند هم هست، چرا که این مسواک برای فعال شدن به نور درخشان نیاز دارد. (آقای راوتی، با استفاده از یک چراغ مطالعه در دهانش نور می‌ اندازد.)

    عملکرد این مسواک، به یک خاصیت دی اکسید تیتانیوم به نام خاصیت فوتوکاتالیتیک وابسته است. این بدان معناست که دی اکسید تیتانیوم در حضور نور، یک سری واکنش‌های شیمیایی تولید می کند.

    در دسته مسواک، استوانه باریکی از جنس دی اکسید تیتانیوم وجود دارد. تابش نور به این استوانه موجب آزاد شدن الکترون‌ها با بار منفی می ‌شود که ذرات باردار با بار مثبت را از جرم دندانی می ‌ربایند و سبب واکنش اکسیداسیون می ‌شوند. عمل مسواک زدن سبب می‌ شود تا بزاق دهان دارای بار الکتریکی منفی شده و جرم دندان‌ها را جذب و تجزیه کند.

    دکتر دونالد سلمارتن، یک پژوهشگر برجسته از آزمایشگاه انرژی‌های قابل تجدید، در ایالت کلرادو می ‌گوید: "مفهوم این کار، صحیح است. سازندگان این مسواک معتقدند شما می ‌توانید در دهانتان، واکنش‌های الکتروشیمیایی اکسیداسیون را انجام دهید. اساس قضیه منطقی به ‌نظر می ‌رسد و چیز دور از ذهنی نیست."

     اما دکتر سلمارتن، سؤالاتی هم راجع به جزئیات ماجرا دارد. وی می‌ خواهد بداند آیا طول موج نور مرئی، برای پیشبرد واکنش در دهان تاریک انسان کافی است؟ آیا بار مثبتی که ایجاد می ‌شود واقعاً جرم دندانی را از بین می ‌برد؟ وی می ‌گوید: "فرض بر این است که بزاق، که یک محلول آبدار و پر از مولکول‌های حیاتی است، الکترولیت کافی برای شکسته شدن جرم‌هاست."

    دکتر کنیو کومی یاما، یک دندانپزشک و استاد دانشگاه در کانادا هم اکنون مشغول انجام پژوهش روی نسل جدید مسواک بدون خمیر دندان است که وجود یک پانل خورشیدی در دسته شان، واکنش را تسریع می ‌کند. شرکت شیکن اوزاکای ژاپن، تولید‌کننده مسواک بدون خمیر دندان، پشتیبانی تحقیقات دکتر کومی یاما را بر عهده دارد. دکتر کومی یاما معتقد است که این مسواک، تعداد باکتری‌های دهان را کم می‌ کند. وی می ‌گوید: "ما می‌ توانیم اثبات کنیم که این محصول خاصیت باکتری‌کشی دارد."

     شرکت تولید‌کننده این مسواک می‌ گوید هسته دی اکسید تیتانیومی مسواک، هرگز خاصیت خود را از دست نمی ‌دهد، اما سر مسواک باید پس از مدتی تعویض شود، چرا که موهای نایلونی برس مسواک از شکل می ‌افتند. این شرکت، برای مسواک خود سرهای یدکی هم تولید کرده است.

    نوع دوم مسواک‌های تیتانیوم دار

    اما نوع دوم مسواک‌های تیتانیوم دار، برای حل همین مشکل طراحی شده است. موهای برس این مسواک عمری طولانی دارند.

    دکتر دین رابینسون، یک دندانپزشک در آریزونا، این مسواک را اختراع کرده و می ‌گوید:

    "مسواک‌هایی که برس نایلونی دارند، در عرض 3 ماه اول استفاده، 30 درصد کارایی خود را که همان قابلیت تمیز کردن جرم هاست، از دست می ‌دهند." مسواک‌های جدید قرار است 4 - 3 سال عمر کنند.

    دکتر رابینسون، نوعی روش اتوماتیک برای تمیز کردن بین دندان‌ها با آب، به جای نخ دندان، اختراع کرده است. او در اصل این کار را با یک رشته نازک از آلیاژ تیتانیوم آزمایش کرده و دریافته بود این رشته تا حد شگفت انگیزی انعطاف پذیر است. او کشف کرد که اگر بتوان این رشته‌ها را تا حد امکان ظریف ساخت، می ‌توان از آنها، موهایی بسیار عالی برای برس مسواک تولید کرد.

    دکتر رابینسون می ‌گوید: رشته‌های نایلونی به خوبی خم می ‌شوند، ولی به ‌طور کامل سر جای اولشان بر نمی‌ گردند و خاصیت فنری اندکی دارند. بنابر این شخص مجبور است برای فرو بردن رشته‌ها به داخل فضای میان لثه و دندان و نیز فضای بین دندان‌ها، دستش را کلی کش و قوس بدهد! در مقابل، رشته‌های تیتانیومی مسواک جدید، شکل و کارایی خود را از دست نمی‌ دهند.

    شخص به آرامی نوک رشته‌های مسواک را، که از موی گربه هم نرم تر و در عین حال استوار هستند، حرکت می ‌دهد و رشته‌ها به زیر خط میان لثه و دندان و در میان عمیق‌ترین شکاف‌های دندان‌ها رسوخ می ‌کنند.

    دکتر رابینسون می ‌گوید: رشته‌های تیتانیوم شکلشان را از دست نمی ‌دهند، اما ممکن است بشکنند، یا بیفتند که در این صورت مسواک دیگر قابل استفاده نخواهد بود. وی می ‌افزاید به محض آن که تکنیک وصل کردن رشته‌های تیتانیوم به سر مسواک، تکامل یابد، این مسواک در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. قرار است قیمت این مسواک 46 دلار و 95 سنت باشد.

    اما آیا تمیز کردن دندان‌ها با فلز، به همان اندازه که به ‌نظر می ‌رسد ترسناک است؟ دکتر رابینسون می ‌گوید: این رشته‌ها اصلاً خشن نیستند. یکی از کارشناسانی که محصولات دندانپزشکی را مورد آزمایش قرار می‌ دهد نیز می ‌گوید: "در یک ارزیابی مستقل، مشخص شد که سایندگی برس این مسواک از رشته‌های نایلونی مسواک‌های معمولی بیشتر نیست."

     دکتر مایکل برون، یک دندانپزشک متخصص پروتز در منهتن، این مسواک را امتحان کرده و تحت ‌تأثیرات مطلوب آن قرار گرفته است. او می ‌گوید: هر چند آزمایش درازمدت این مسواک ضرورت دارد، اما به ‌نظر می ‌رسد که این مسواک می ‌تواند جرم‌های موجود در مرز ظریف بین بافت سخت و نرم دهان را به آسانی از بین برده و به عمیق‌ترین شیارها نفوذ کند. او معتقد است مسواک جدید می ‌تواند یک تحول نمونه در حرفه دندانپزشکی به شمار بیاید.

    افرادی که به استفاده از مسواک‌های نرم عادت کرده اند، ممکن است تمایلی به خرید این مسواک با برسی عجیب و قیمتی هنگفت، نداشته باشند، ولی دکتر برون قیمت بالای این مسواک را مانع از خرید آن نمی ‌داند. او می ‌گوید: "مردم می ‌خواهند دهان و دندان سالم داشته باشند."

     


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]