سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338661---
بازدید امروز: ----5-----
بازدید دیروز: ----37-----
زنان و بارداری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    زنان و بارداری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    زنان و بارداری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • سالمندترین مادر جهان دو قلو زایید
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:15 صبح

    سالمندترین مادر جهان دو قلو زایید


    یک زن 67 ساله پس از زایمان دو قلو در بارسلون اسپانیا، به مسن‌ترین مادر جهان بدل شده است. یک مقام بیمارستانی شنبه 30 دسامبر 2006 (9 دی 1385) این خبر را اعلام کرد.

    به گزارش آسوشیتدپرس این زن که هویتش افشا نشده و شنبه در بیمارستان سنت پل در بارسلون با عمل سزارین فرزندانش را به دنیا آورد، پیش از این تحت تلقیح آزمایشگاهی و خارج رحمی (IVF) قرار گرفته بود.

    این مادر که اهل اندلس در جنوب اسپانیا است به علت اینکه بیمارستان سنت پل در بارسلون در مورد بارداری‌های پرخطر تخصص دارد، در آنجا بستری شده بود.

    سخنگوی بیمارستان گفت: مادر و دو قلوها هر دو حالشان خوب است، گرچه هر دو نوزاد درون دستگاه انکوباتور قرار دارند.

    سالمندترین مادر جهان پیش از این خانم آدریانا ایلیسکو، یک زن رومانیایی 66 ساله بود که در ژانویه 2005 (دی 1383) نوزاد دختری به نام الیزا ماریا به دنیا آورد.

    منبع: روزنامه ی همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • تولد بدون درد
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:2 صبح

    تولد بدون درد


      

    بارداری و زایمان از علت‌های اصلی مرگ و معلولیت زنان در سنین باروری در کشورهای در حال توسعه است.

    سالانه میلیون‌ها مادر و فرزند در زمان حاملگی و بارداری، حین زایمان و در اوایل کودکی از بین می‌روند و تعداد بیشتری از این گروه آسیب‌پذیر از سلامت ناکافی و تغذیه کم و نامناسب برخوردار هستند.

    در دنیا و بیشتر در کشورهای در حال توسعه در هر دقیقه یک زن از عوامل مربوط به بارداری و زایمان جان می‌سپارد. به‌طوری که حداقل هر سال بالغ بر پانصد هزار زن در این رابطه فوت می‌کنند.

    در قبال هر یک زن که فوت می‌کند، 50 -30 نفر از عوارض بارداری، عفونت و بیماری‌های ناشی از بارداری رنج می‌برند. هر ساله تقریباً 3/4 میلیون نوزاد تازه متولد شده، در طول ماه‌های اول زندگی جان خود را از دست می دهند. به‌علاوه 4 میلیون نیز مرده به دنیا می‌آیند که بسیاری از این مرگ‌ها مربوط به عوارضی است که مادران، آنها را در طول بارداری و زایمان تجربه کرده‌اند.

    در این میان 60 درصد مرگ مادران به علت خطاهای پزشکی، مامایی و پرستاری است. متأسفانه روزانه 1600 زن باردار در حین زایمان یا پس از آن در اثر زایمان جان خود را از دست می‌دهند. 80 -60 درصد علت مرگ و میرها را خونریزی، سختی زایمان، فشار خون بالا و عوارض سقط جنین شامل می‌شود و 78 درصد این مرگ و میرها در 24 ساعت اول اتفاق می‌افتد.

    دکتر مطلق، مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در این باره می‌گوید:

    «30 درصد این مرگ و میرها به علت خونریزی، 14 درصد به علت فشار خون بالا، 14 درصد به علت بیماری‌های قلب و عروق، 13 درصد به علت عفونت و پس از آن به ترتیب خون‌ریزی دوران بارداری، عوارض سقط جنین و آمبولی ریه مهم‌ترین عامل مرگ و میر مادران است.»

    در کشور ما از سال 1375 تا 1384، 2585مرگ مادران باردار و در سال 1384، 295 مورد مرگ مادر گزارش شده که 6/87 درصد این مرگ و میرها در بیمارستان اتفاق افتاده و 60 درصد آن‌ها به علت خطاهای پزشکی، مامایی و پرستاری به‌وقوع پیوسته است.

    اهمیت این مسأله زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم 17 درصد مرگ مادران توسط افرادی اتفاق می‌افتد که هیچ دوره آموزشی ندیده‌اند و این امر عدم توجه به آموزش صحیح دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مامایی و مشخص نبودن جایگاه رشته مامایی را نشان می‌دهد.

    شاید همین امر یکی از مهم‌ترین علل گرایش به سزارین‌های بی‌مورد و در نتیجه مرگ و میرهای پی‌درپی است. بر طبق آمارهای اعلام شده وزارت بهداشت، شیوع سزارین در ایران به‌طور متوسط سه برابر بیشتر از آمارهای جهانی است. در آمریکا و در چند کشور غربی، تعداد عمل‌های سزارین از 5/4 درصد در سال 1965 میلادی به 25 درصد در سال 1998 افزایش یافت.

    از این سال به بعد آمار سزارین اندکی کاهش یافت یا تقریباً ثابت ماند، ولی در کشور ما سیر صعودی انجام عمل سزارین همچنان ادامه دارد.


    علل افزایش تمایل به سزارین

    کاهش احساس درد

    دکتر رویا رضوی، متخصص زنان و زایمان علت اصلی تمایل زنان به سزارین را "عدم احساس درد" عنوان می‌کند و می‌گوید: درد احساسی ناخوشایند، ولی مفید است که حکم یک مکانیسم محافظتی اولیه را دارد. در فرآیند زایمان نیز شروع درد هشداری برای زن باردار است که باید برای زایمان کمک بگیرد.

    کاهش تعداد باروری‌ها

    توجیه دیگر افزایش آمار سزارین در دنیا را می‌توان کاهش تعداد باروری‌ها دانست. در حدود نیمی از زنان باردار، برای نخستین بار زایمان را تجربه می‌کنند و تعداد عواملی که متخصص زنان را وادار به انتخاب شیوه سزارین می‌کنند در زایمان اول بیشتر است.

    دکتر سکینه قدیانی، متخصص بیهوشی علت این امر را عدم پیشرفت زایمانی عنوان می‌کند و می‌گوید: از علل دیگر این امر افزایش سن بچه‌دار شدن در میان زنان است. امروزه دختران تمایل کمتری به ازدواج در سنین پایین دارند.

    با بالا رفتن سن ازدواج و متعاقب آن باردار شدن زنان، احتمال نیاز به سزارین افزایش می‌یابد.

    مراقبت دقیق از جنین

    دلیل سوم، افزایش امکان دقیق‌تر شدن مراقبت از جنین و کنترل ضربان قلب اوست. با کمک دستگاه‌های الکترونیکی مدرن، اختلال در وضعیت جنین سریع‌تر شناسایی می‌شود و متعاقب آن از شیوه سزارین کمک گرفته می‌شود.

    همچنین متخصصان زنان و زایمان و ماماها، به دنبال ترس از برخی مشکلات حقوقی که می‌تواند در نتیجه زایمان طبیعی ایجاد شود، سزارین را انتخاب می‌کنند، زیرا در صورت بروز اختلال در سلامت مادر یا جنین در هنگام زایمان طبیعی مقصر شناخته خواهند شد.»


    عقاید و دیدگاه‌های نادرست

    گروهی از مردم تصور می‌کنند که ضریب هوشی افراد حاصل از زایمان سزارین بالاتر از کسانی است که با زایمان طبیعی متولد شده‌اند، اما در واقع ارتباطی میان بهره ‌هوشی افراد و شیوه تولد آن‌ها وجود ندارد.

    دکتر رضوی در این باره عنوان می‌کند: «در برخی از تحقیقات، ضریب هوشی نوزادان حاصل از زایمان طبیعی نسبت به نوزادان سزارینی بالاتر گزارش شده است. برخی از زنان نیز ضررهای زایمانی را مختص به زایمان طبیعی می‌دانند.ولی گزارش‌های زیادی از فلج اعصاب بازویی، شکستگی جمجمه و سایر استخوان‌ها در نوزادانی که به طریق سزارین به دنیا می‌آیند وجود دارد.

    همچنین تحت فشار قرار گرفتن قفسه صدری طی زایمان طبیعی مایع داخل خانه‌های ششی ریه نوزاد را خارج می‌کند و در نتیجه تنفس وی عمیق‌تر و سریع‌تر شروع می‌شود.»

    بنا به گفته بسیاری از کارشناسان، زایمان طبیعی در برخی بیمارستان‌ها در محیط و شرایط بسیار نامناسب و غیرقابل تحمل انجام می‌شود.

    دکتر آرش عازمی‌خواه رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، دلایل گرایش زنان ایرانی به سزارین را به سه دسته تقسیم کرده و می‌گوید: «یک دسته از دلایل، علت‌های مربوط به گیرنده ی خدمت، یعنی مادر است.

    خدمات زایمانی در کشور ما مطابق استانداردهای روز دنیا نیست. مادر متحمل درد فراوان می‌شود و در نتیجه خاطره ناخوشایندی از زایمان طبیعی در ذهن او باقی می‌ماند و آرام آرام با انتقال این خاطرات، سزارین در بین مادرها متداول و حتی تبدیل به مُد روز می‌شود.»

    وی دلیل دوم را مربوط به ارایه دهندگان خدمت، یعنی پزشکان و ماماها می‌داند و می‌گوید: «نظام انجام زایمان در کشور ما مبتنی بر متخصص است نه ماما و چون سزارین هم در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و هم درآمد بیشتری در مقایسه با زایمان طبیعی برای پزشکان به همراه دارد، از این رو پزشکان سزارین را ترجیح می‌دهند.

    از طرف دیگر در سزارین این پزشک است که زمان زایمان را تعیین می‌کند و می‌تواند هر زمان از شبانه‌روز که مایل باشد عمل را انجام دهد، در صورتی که در زایمان طبیعی امکان دارد حتی 8-7 ساعت زمان، برای یک کار لازم باشد.»


    عوارض سزارین

    سزارین مانند هر عمل دیگری، یک جراحی محسوب می‌شود و خطرات مخصوص خود را دارد. این جراحی نیز مانند سایر جراحی‌ها نیازمند بیهوشی است. بیهوشی نیز خطراتی چون ابتلا به خونریزی، عفونت و احتمالاً نیاز به انتقال خون را به همراه دارد.

    دکتر ناصر افضلیان، متخصص کودکان و کارشناس اداره کودکان وزارت بهداشت، در تشریح این عوارض می‌گوید: «چون نوزادان سزارینی فشارهای طبیعی زمان زایمان را تحمل نمی‌کنند، ریه‌های آن‌ها از مایعات و ترشحات خالی نمی‌شود، در نتیجه عوارضی چون زجر تنفسی در این نوزادان بسیار شایع است؛ تا آنجا که حدود نیمی از این نوزادان نیاز به بستری شدن در ICU را دارند که این مسأله هزینه زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

    چون اغلب سزارین‌ها به‌صورت انتخابی است و پیش از سرآمدن زمان بارداری و شروع دردهای زایمانی انجام می‌شود، نوزادان سزارینی اغلب نارس هستند. همچنین مادر سزارین شده حداقل تا دو ساعت نمی‌تواند به فرزندش شیر بدهد و این تأخیر باعث به‌وجود آمدن اختلالات تغذیه‌ای در نوزاد می‌شود.

    به هرحال انتخاب چگونگی زایمان حق هر مادری است، ولی آنچه این انتخاب را آگاهانه‌تر می‌کند این است که مادر مطمئن باشد که هر روشی که انتخاب می‌کند آن روش به بهترین نحو صورت گیرد و این اطمینان وقتی حاصل می‌شود که شرایط زایمان طبیعی هم به‌روز و هم مطابق با استانداردهای دنیا پیشرفت کند و تسهیلاتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود منصفانه باشد. از طرف دیگر آگاه کردن مادران و دادن اطلاعات درست به آن‌ها چه از طرف رسانه‌ها و چه پزشکان می‌تواند در تصمیم‌گیری درست مادران سهم قابل توجهی داشته باشد.

    سمیه شرافتی


        نظرات دیگران ( )

  • خطر مرگ با افزایش تعداد بچه‌
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:1 صبح

    خطر مرگ با افزایش تعداد بچه‌


      

    وقتی تعداد بچه‌های خانواده زیاد می‌شود، هم هزینه‌های زندگی کمرشکن می‌شود، هم عمر پدر و مادر کوتاه‌تر.

    چند روز پیش بی. بی. سی گزارش داد یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد هر چه تعداد بچه در خانواده بیشتر باشد، اوضاع سلامت پدر و مادر بدتر و عمرشان کوتاه‌تر می‌شود.این موضوع به خصوص برای مادرها جدی‌تر و حیاتی‌تر است، چون زحمت مادرها با بچه بیشتر، خیلی بیشتر می‌شود.

    محققان آکادمی‌ علوم آمریکا مدارک به جا مانده از حدود 21 هزار زوج را در فاصله سال‌های 1860 تا 1965 در یوتا بررسی کردند. آنها متوجه شدند 1414 زن تنها به فاصله یک سال بعد از به دنیا آوردن آخرین فرزندشان فوت کرده‌اند و 918 نفر آنها وقتی که آخرین فرزندشان 5 ساله بوده، از دنیا رفته‌اند.

    برای پدران‌ این تعداد به ترتیب 613 و1080 نفر بوده است.

    ‌این مسئله نشان می‌دهد بزرگ کردن تعداد زیادی بچه که متوسط آنها در ‌این خانواده‌ها 8 تا بوده، برای ‌این والدین بار سنگینی بوده و نتوانسته‌اند زیر آن خیلی دوام بیاورند.

    منبع: همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • تولد نوزاد باردار!
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:59 صبح

    تولد نوزاد باردار!


    تصور کنید، نوزادی به دنیا بیاید و در شکمش، جنین دیگری داشته باشد! ممکن است فکر کنید که طفلک دخترک در شکم مادرش باردار شده، ولی نکته اینجاست که نوزاد پسر است.

    این اتفاقی است که اخیرا در شیلی رخ داده( 24 نوامبر 2006) و نوزاد پسری با یک جنین در شکمش متولد شده است. پزشکان هم در اولین فرصت این نوزاد دومی ‌را به دنیا آوردند ولی این جنین زنده نماند.


    عجیب ولی واقعی

    پزشکان می‌گویند، این نوزاد دچار پدیده جنین در جنین (FETUS IN FETUS) شده است و در دوران بارداری مادر، جنین فرعی وارد بدن جنین اصلی شده و در بدن او رشد کرده است و در نهایت، جنین اصلی یعنی همین پسر بچه با یک جنین در داخل شکمش متولد شده است.

    پزشکان بیمارستان هرنان هنریکوئز(HERNAN HENRIQUEZ) شهر تماکو(TEMUCO) در شیلی، مدتی قبل از تولد این نوزاد، با تصویر برداری از جنین، متوجه وجود یک جنین 10 سانتی‌متری در بدن جنین اصلی شده بودند.

    جنین فرعی چهار اندام و یک ستون فقرات ناقص داشت، اما سر نداشت. به همین خاطر هیچ امیدی به زنده ماندنش نبود.

    بعد از تولد نوزاد اصلی، پزشکان او را جراحی کردند و جنین فرعی را از شکمش خارج کردند. در حال حاضر نوزاد پسری که هنوز نامی ‌برایش انتخاب نشده، زنده و سالم است.

    دکتر ماریا آنجلیکا بلامر، رئیس بخش نوزادان بیمارستان هرنان هنریکوئز، در این باره می‌گوید: «این یک مورد نادر است. ولی خیلی خطرناک نیست، چون قابل درمان است. این نوزاد پسر هم جراحی شد و اگر مشکل خاصی برایش پیش نیاید، حتما زنده خواهد ماند.»


    پدیده ی جنین در جنین

    پدیده جنین در جنین، یک اختلال بسیار نادر است که از هر 500000 تولد زنده، یکی دچار این مشکل می‌شود. در این پدیده جنین اصلی میزبان جنین فرعی است.

    جنین فرعی که خود توانایی تامین غذا و اکسیژن مورد نیازش را ندارد، با کمک چیزی شبیه بند ناف به سیستم گردش خون جنین اصلی متصل شده و از این راه به حیات خود ادامه می‌دهد.

    البته این بند ناف جنین فرعی با بند ناف واقعی تفاوت‌هایی دارد که مهم ترین آنها تعداد رگ‌های داخل آن است. به عبارتی بند ناف جنین فرعی فقط 2 رگ دارد، در حالی که بند ناف طبیعی 3 رگ دارد. همین موضوع باعث شد تا در تئوری دو قلو بودن دو جنین تو در تو تردید ایجاد شود.

    البته معمولا جنین فرعی برای جنین اصلی مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه رشد کرده و به حدی بزرگ شود که به عنوان یک توده بتواند به سایر اعضای جنین اصلی فشار وارد کند. در این موقع است که جنین اصلی که دیگر باید آن را نوزاد نامید، با احساس علایمی‌مثل درد، تهوع و استفراغ و یبوست بزرگ‌تر‌ها را متوجه مشکل می‌کند و در نهایت پزشکان با کمک روش‌های تصویربرداری پیشرفته ی پزشکی، وجود جنین فرعی در بدن نوزاد را کشف می‌کنند.

    بند ناف جنین فرعی فقط 2 رگ دارد، در حالی که بند ناف طبیعی 3 رگ دارد. همین موضوع باعث شد تا در تئوری دو قلو بودن دو جنین تو در تو تردید ایجاد شود.

    در این موارد معمولا جنین فرعی در شکم، خصوصا پشت پرده صفاقی نوزاد قرار دارد، یعنی جنین فرعی لابه‌لای روده‌ها و احشای داخل شکم از طریق همان بند ناف 2 رگه، به عروق صفاقی جنین اصلی متصل است. اما در موارد معدودی از این پدیده ی نادر، جنین فرعی در دهان، کمر و حتی بیضه و جمجمه ی نوزاد میزبان هم قرار می‌گیرد.

    تاکنون 92 مورد جنین در جنین گزارش شده که آخرین آنها همین مورد در شیلی بود. اولین بار در سال 1806 میلادی چنین پدیده‌ای گزارش شد.


    چرا و به چه علت؟

    با اینکه در برخی از منابع، علت پدیده ی جنین در جنین را در واقع نوعی دو قلویی می‌دانند، اما بررسی 92 مورد از این پدیده که تا کنون گزارش شده است، نشان می دهد که معمولا نوعی تومور خوش‌خیم به نام تراتوم(TERATOMA) که در سنین بسیار پایین تشکیل آن شروع می‌شود، باعث ایجاد جنینی در بدن یک جنین می‌شود. تراتوم، توموری متشکله از انساج مختلف جنینی است. حتی در برخی موارد، مثل آنچه در سال 1997 در بیمارستان جانز هاپکینز آمریکا گزارش شد، برای بهبود کامل جنین اصلی، پزشکان مجبورند بعد از جراحی از شیمی‌ درمانی استفاده کنند.

    نوعی تومور خوش‌خیم به نام تراتوم(TERATOMA) که در سنین بسیار پایین تشکیل آن شروع می‌شود، باعث ایجاد جنینی در بدن یک جنین می‌شود. تراتوم، توموری متشکله از انساج مختلف جنینی است.

    در تراتوم، بافت‌های تومور بسیار تمایز یافته‌اند و در برخی موارد حتی عملکرد یک بافت طبیعی را هم دارند. البته نکته مهم در مورد این تومور این است که معمولا بافت داخل تراتوم، با بافتی که تومور در آن واقع شده تفاوت دارد، یعنی مثلا در داخل ریه یا شکم تراتومی ‌که دندان تولید می‌کند تشکیل می‌شود. ولی دندانی هم که ایجاد می‌شود، یک دندان کامل است.

    اگر این تراتوم رشد زیادی داشته باشد و بتواند بافت‌های متعددی مثل استخوان‌های مهره، اندام‌ها و نیز عضله و دندان را با هم تولید کند، توده‌ای تشکیل می‌شود که بسیار شبیه یک جنین است. این همان اتفاقی است که در پدیده جنین در جنین رخ می‌دهد.

    منبع : همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • بارداری در سنین پایین بهتر است
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:59 صبح

    بارداری در سنین پایین بهتر است


      

    در سال‌های اخیر با ورود زنان به دنیای کار و تحصیل از یک طرف و شرایط سخت ازدواج برای مردان از طرف دیگر، سن ازدواج افزایش یافته است. این مسأله همراه با عدم تمایل زن و شوهر به بچه‌دار شدن تا فراهم آمدن شرایط مناسب، باعث شده حاملگی در سنین بالا اتفاق عجیب و غریبی نباشد.

    شاید شما هم تا به حال در این مورد فکر کرده باشید که بهترین سن حاملگی، چه سنی است و از چه سنی به بعد، یک زن باید نگران بارداری و عوارض آن برای خود و فرزندش باشد.

    امروزه حاملگی پس از سن 35 سالگی را به عنوان حاملگی پُرخطر در نظر می‌گیرند. سنی که پس از آن، خطرات و عوارض بارداری، ناهنجاری‌ها و مرگ و میر مادر و جنین در آن افزایش پیدا می‌کند.

    در حالی که بسیاری از زنان برای ایجاد شرایط زندگی بهتر، قبل از تولد نخستین فرزند خود، بارداری را به تأخیر می‌اندازند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد به تعویق انداختن حاملگی تا سنین 30 سالگی، دوران بارداری را با دشواری‌ها و مخاطراتی همراه می‌کند.

    خطراتی مثل افزایش ناباروری و در نتیجه تقاضای بیشتر برای لقاح آزمایشگاهی* (IVF) و افزایش غم‌انگیز مشکلات مربوط به جنین، سقط، حاملگی خارج رحمی، فشارخون،‌ دیابت حاملگی، اختلالات ژنتیکی، اسکیزوفرنی، حاملگی دوقلویی دو تخمکی، جداشدن زودرس جفت، جفت سرراهی و سزارین از جمله عوارضی هستند که در صورت حاملگی در سنین بالا می‌توانند گریبان گیر مادر یا جنین شوند.

    همچنین ثابت شده است که با افزایش سن مادر بروز ناهنجاری‌های کروموزومی از نوع آناپلوئیدی(ناهنجاری مربوط به عدم تقسیم کروموزوم‌ها) به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند تا جایی که شانس داشتن فرزند با ژن‌های معیوب (سندرم داون) در سنین بالای 45 سال یک مورد در 30 مورد تولد زنده است و این در حالی است که در یک زن 20ساله این احتمال، یک در 2000 تولد زنده تخمین زده شده است.

    نکته دیگر این است که با افزایش سن مادر، بروز حاملگی دوقلویی دو تخمکی افزایش پیدا می‌کند؛ اگر چه در حال حاضر علت اصلی حاملگی چندقلویی در سنین بالای مادر، استفاده از روش‌های کمک باروری (لقاح آزمایشگاهی) عنوان شده است.

    تحقیقات دیگر نشان داده‌اند برخی از بیماری‌های مادر از جمله فشار خون بالا، در نتیجه اختلال خون‌رسانی می‌توانند منجر به جداشدن زودرس جفت در سنین بالای بارداری شوند.

    همچنین افزایش احتمال سقط در مادران سنین بالا نیز به بیماری‌های زمینه‌ای مادر نظیر دیابت یا ناهنجاری‌های ژنتیکی خود جنین نسبت داده می‌شود.

    اما یک سؤال مهم این است که آیا تمامی زنان بالای 35 سال در معرض خطرات ناشی از حاملگی در سن بالا قرار دارند؟

    واقعیت این است که بارداری در سنین بالا همیشه هم ترسناک، یا بهتر بگوییم، خطرناک نیست.

    بسیاری از تحقیقات ثابت کرده‌اند در زنان دارای اندام فیزیکی مناسب و بدون مشکلات طبی، میزان عوارض بارداری و جنینی کمتر است.گفته می‌شود اگر چه مرگ‌ و میر مادران در سنین بالای 35 سال افزایش پیدا می‌کند، اما بهبود مراقبت‌های طبی و بهداشتی باعث کاهش این خطرات می‌شود.

    به عبارت دیگر، کلید اصلی به حداقل رساندن خطرات ناشی از سن بالای حاملگی داشتن یک شیوه زندگی سالم است: رژیم غذایی مناسب، تمرینات ورزشی منظم، عدم استعمال دخانیات،  استراحت مرتب و خواب شبانه ی منظم. در این راستا بر اهمیت ورزش به ویژه ورزش‌های کششی تأکید بسیار شده است، چرا که تمرینات ورزشی کششی با بهبود خون‌رسانی در لگن از توقف خون جلوگیری می‌کنند.

    مصرف روزانه ی مکمل اسید فولیک،  پیش از بارداری و در ماه اول آن به مادران توصیه می‌شود تا از ایجاد ناهنجاری‌های عصبی جنین جلوگیری شود، خصوصاً زمانی که مادر برای مدتی از قرص های ضد بارداری استفاده کرد باشد.

    در کنار تمام این توصیه‌ها، مادران با سن بالا می‌توانند در دوران بارداری از طریق معاینات مرتب توسط پزشک متخصص زنان و انجام آزمایش‌هایی نظیر آمنیوسنتز یا کوردوسنتز تکامل طبیعی جنین خود را کنترل کنند.

    با پیشرفت‌های جدید به دست آمده در دنیای پزشکی، مناسب نبودن حاملگی در زنان بالای 50 سال در حال تبدیل شدن به افسانه است و پزشکان می‌گویند حتی زنان در این سنین هم می‌توانند برای بچه‌دار شدن آماده شوند. اگر چه خطرات غیرقابل اجتنابی برای مادر و بچه وجود دارد که در مادران بالای 40 سال افزایش پیدا می‌کند.

    افسانه بهرامی


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]