سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339221---
بازدید امروز: ----23-----
بازدید دیروز: ----82-----
سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • تکنیک های آرامش بخش
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/2/26 ساعت 8:18 صبح

    تکنیک های آرامش بخش

    چند وقت به چند وقت خود را آرام و به دور از استرس حس می کنید؟

    1 - پیش از شروع، مکانی را انتخاب کنید که ساکت و به دور از کوران هوا و نور زیاد باشد. از لباس های خود کم کنید و در محلی راحت بنشینید یا دراز بکشید.

    2 - دست ها را در دو طرف قفسه سینه قرار دهید و چشم ها را ببندید. عمل دم را به آرامی و از راه بینی انجام دهید. عبور هوا را از سوراخ های بینی و حلق به داخل شش های خود مجسم کنید. بگذارید قفسه سینه شما با حرکت کف دست هایتان به طرف بیرون، انبساط یابد.

    3 - عمل بازدم را از راه بینی یا دهان انجام دهید، به آرامی دست ها را به طرفین قفسه سینه فشار دهید تا مطمئن شوید هوای درون شش ها کاملاً خارج شده است.

    4 - این تنفس دیافراگمی را در حدود پنج دقیقه انجام دهید. سپس کف دست ها را به اطراف بدن پایین بیاورید و یا آنها را بین کمر و زانو قرار دهید؛ آرام و عمیق نفس بکشید و دم و بازدم خود را مجسم کنید.

    5 - مکان زیبایی را مجسم کنید. جایی که در آن واقعاً احساس آرامش می کنید. این مکان ممکن است یک باغ، ساحل رودخانه، کوه یا نقطه زیبای خاصی باشد. با تمام احساس و به وضوح این مکان را در ذهنتان مجسم کنید.

    6 - در ذهنتان مجسم کنید که از این مکان زیبا لذت می برید، و احساس آرامش و نشاط می کنید.جمله هایی را تکرار کنید که از لحاظ روحی این حالت را در شما تقویت می کند: نظیر: «کاملاً احساس آرامش می کنم.» و یا «خوشحال و آرام هستم» و تا آنجا که دوست دارید، در این مکان بمانید.

    7 - وقتی آماده شدید، در ذهن خود مجسم کنید که به مکان قبلی خود باز می گردید، اندام های خود را بکشید و به آرامی چشمان خود را باز کنید و بعد یک لیوان آب بنوشید. شما، هر زمان که به آرامش نیاز داشتید، می توانید به این مکان بازگردید. فقط کافی است چشم ها را ببندید، نفس عمیق بکشید و این صحنه را دوباره مجسم کنید. با تمرین منظم، به سرعت آرامش خود را باز می یابید.

    ملک دخت قاسمی نیک منش


        نظرات دیگران ( )

  • آیا ابراز خشم‌ می‌تواند مناسب‌ و مفید باشد؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/2/26 ساعت 8:17 صبح

    آیا ابراز خشم‌ می‌تواند مناسب‌ و مفید باشد؟

    (در اوج عصبانیت با مشت حمله کنید منتها به کیسه بوکس (2))


    وجود نظریه‌ هایی‌ مبنی‌ بر ضرورت‌ ابراز پرخاشگری، عده‌ای‌ را به‌ این‌ نتیجه ‌گیری‌ غلط‌ واداشته‌ که‌ جلوگیری‌ از یک‌ پاسخ‌ پرخاشگرانه‌ در انسان‌ ، موجب‌ بیماری‌ یا سبب‌ شدت‌ رفتار پرخاشگرانه‌ می ‌شود.از این‌ رو پالایش‌ روانی‌ پرخاشگری‌ را مطرح‌ کرده‌اند که‌ سه‌ شیوه‌ را دربرمی ‌گیرد:

    1. فعالیت های‌ بدنی‌ از قبیل‌ بازی های‌ ورزشی، دو، جست‌ و خیز و مشت ‌زدن‌ به‌ کیسه‌ بوکس.

    2. اشتغال‌ به‌ پرخاشگری‌ خیالی‌ و غیرمخرب.

    3. اعمال‌ پرخاشگری‌ مستقیم‌ مثل‌ حمله‌ و صدمه ‌زدن‌ و ناسزا گفتن.

    مطالعات‌ نشان‌ داده‌ که‌ مردم‌ از بازی‌ لذت‌ می‌ برند، اما پرخاشگری‌ آنها کاهش‌ نمی ‌یابد؛ چنان‌ که‌ در میدان های‌ مسابقه‌ شاهد جنگ‌ و جدل‌ ورزشکاران‌ هستیم. پرخاشگری‌ خیالپردازانه‌ نیز چندان‌ سودمند نیست، اما نکته‌ مهم‌ در این‌ نوع‌ پرخاشگری‌ آن‌ است‌ که‌ به‌ کسی‌ آسیب‌ جدی‌ نمی‌ رسد. ظاهراً در این‌ شیوه، خشم‌ و ناکامی‌ تا اندازه‌ای‌ تسکین‌ می ‌یابد، ولی‌ آن‌ نیز در درازمدت‌ پرخاشگری‌ را افزایش‌ می ‌دهد.

    درباره‌ شیوه‌ سوم‌ هم‌ اکثر شواهد دلالت‌ بر این‌ دارد که‌ آسیب ‌رساندن‌ به‌ دیگری، احساسات‌ منفی‌ پرخاشگر را نسبت‌ به‌ فرد مورد آزار افزایش‌ می‌ دهد و این‌ وضعیت‌ ممکن‌ است‌ به‌ پرخاشگری‌ بیشتر منجر شود. مایکل‌ کان2 به‌ این‌ منظور طی‌ آزمایشی، به‌ یکی‌ از تکنیسین های‌ آزمایشگاهی‌ که‌ با مراجعه ‌کنندگان‌ در ارتباط‌ بود، اجازه‌ داد به‌ مراجعان‌ توهین‌ و آنها را تحقیر کند. سپس‌ برای‌ گروهی از آنها شرایط‌ ابراز احساسات‌ منفی‌ نسبت‌ به‌ تکنیسین‌ را فراهم‌ آورد تا خصومتشان‌ فرو نشیند. سپس‌ در حالت‌ آزمایشی‌ دیگری، از ابراز پرخاشگری‌ آنها ممانعت‌ شد. نتیجه‌ بسیار قابل‌ توجه‌ بود؛ آنهایی‌ که‌ اجازه‌ ابراز پرخاشگری‌ داشتند، بعدها نسبت‌ به‌ تکنیسین‌ احساس‌ نفرت‌ و دشمنی‌ بیشتری‌ می‌ کردند. به‌ عبارتی‌ می ‌توان‌ گفت‌ ابراز پرخاشگری‌ تمایل‌ به‌ پرخاشگری‌ را کاهش‌ نمی‌ دهد، بلکه‌ آن‌ را افزایش‌ می‌ دهد.

    زمانی‌ که‌ احساس‌ نفرت‌ از شخصی‌ را بر زبان‌ می‌ آوریم‌ یا اقدام‌ به‌ آسیب‌ رساندن‌ به‌ وی‌ می ‌کنیم، دیگر نمی‌ توانیم‌ به‌ این‌ شناخت‌ برسیم‌ که‌ آن‌ فرد جنبه‌های‌ خوبی‌ هم‌ دارد یا من‌ هم‌ به‌ او بدی‌ کرده‌ام. از سوی‌ دیگر، وقتی‌ در برابر کسی‌ پرخاشگری‌ می‌ کنیم، به‌ این‌ معناست‌ که‌ جاذبه‌ آن‌ شخص‌ در نظر ما کم‌ شده‌ است. به‌ همین‌ سبب، پس‌ از اعمال‌ پرخاشگری، کوشش‌ خواهیم‌ کرد تا حُسن های‌ او را دست‌ کم‌ بگیریم‌ و معایب‌ وی‌ را برجسته‌ تر کنیم‌ تا از این‌ طریق‌ ناهماهنگی‌ شناختی‌ را کاهش‌ دهیم. به‌ علاوه، سعی‌ می‌ کنیم‌ تا دلایل‌ دیگری‌ (حتی‌ غیرواقعی) را برای‌ تنفر از آن‌ فرد پیدا کنیم.

    مردم‌ اغلب‌ پس‌ از کتک‌ زدن، فریاد کشیدن، توهین‌ کردن، یا پرتاب‌ ظروف‌ احساس‌ آرامش‌ می ‌کنند. این‌ اعمال، برای‌ مدتی‌ کوتاه‌ تنش‌ را زایل‌ می ‌کند و فرصتی‌ فراهم‌ می ‌آورد تا قدرت‌ خود را نشان‌ دهند؛ اما در بلندمدت‌ خشونت‌ را افزایش‌ می ‌دهد.

    کارول‌ تاوریز(CAROL TAVRIS) (1984) عقیده‌ دارد بروز خشم‌ در صورتی‌ مؤثر است‌ که‌ این‌ شرایط‌ را داشته‌ باشد:

    الف) عصبانیت‌ خطاب‌ به‌ فرد متخلف‌ باشد (ابراز عصبانیت‌ به‌ دوستان‌ ممکن‌ است‌ خشم‌ را افزایش‌ دهد).

    ب) بیان‌ کردن‌ آن، نیاز به‌ اثر گذاشتن‌ بر موقعیت‌ یا اصلاح‌ یک‌ بی‌عدالتی‌ را ارضا کند.

    ج) زمانی‌ که‌ شخص‌ فکر می‌کند با اظهارنظر خود می‌تواند رفتار فرد دیگری‌ را تغییر دهد یا به‌ عبارتی‌ ابراز وجود وی‌ موجب‌ می‌ شود تا دیگران‌ نظراتش‌ را بفهمند و با او همکاری‌ کنند.

    اگر این‌ شرایط‌ وجود ندارد، توصیه‌ می‌شود که‌ «لبتان‌ را گاز بگیرید» یا «جلوی‌ زبانتان‌ را نگه‌ دارید»؛ اما اگر خالی‌ کردن‌ خشم‌ سبب‌ راحتی‌ شما یا فراموش‌ کردن‌ آن‌ می ‌شود، بهتر است‌ این‌ کار را در تنهایی‌ و در غیر حضور بچه‌ها انجام‌ دهید؛ زیرا کودکان‌ در هر شرایطی‌ رفتار پرخاشگرانه‌ را الگو قرار می ‌دهند.

    آریستوتل (ARISTOTLE) می ‌گوید: همه‌ می‌ توانند عصبانی‌ شوند و این‌ کار آسان‌ است؛ اما بجا، به ‌اندازه، در زمان‌ مناسب، برای‌ هدفی‌ درست‌ و به‌ طریق‌ صحیح‌ بر دیگری‌ خشم ‌گرفتن‌ کار آسانی‌ نیست.

    گفته‌ می ‌شود که‌ در آمریکا در صورتی‌ خشونت‌ حل‌ خواهد شد که‌ اولیای‌ مدارس‌ به‌ سلامت‌ روانی‌ کودکان، خود کنترلی‌ و اخلاقیات‌ بیشتر توجه‌ کنند و همین‌ طور شرایط‌ اقتصادی‌ اجتماعی‌ مساعدتری‌ به‌ وجود آید.

    دوستن (DEUSTEN) (1993) در برنامه‌ای‌ با عنوان‌ «آموزش‌ دنیای‌ صلح‌ آمیز»، به‌ آموزش‌ تعاون‌ وحل‌ تعارض‌ در برنامه‌های‌ مدارس‌ تأکید کرده‌ و از مسئولان‌ مدارس‌ خواسته‌ تا فنون‌ مباحثه‌ متمرکز و مداخله‌ مؤثر در درگیری های‌ واقعی‌ را برای‌ دانش‌آموزان‌ به‌ کار بندند.

    بدیهی‌ است‌ اگر همه‌ یاد بگیرند که‌ موارد غیرمنطقی‌ (از جمله‌ حسادت، رنجش، خشونت، تعصب‌ و تحقیرهای‌ روان شناختی) را کنترل‌ کنند، دنیای‌ بهتری‌ خواهیم‌ داشت. البته‌ عده‌ای‌ این‌ اهداف‌ را آرمانگرایانه‌ می‌ دانند و عقیده‌ دارند که‌ نمی ‌توان‌ طبیعت‌ افراد را عوض‌ کرد. متأسفانه‌ نگرش‌ این‌ افراد ناامید کننده‌ است. دوست ‌داشتن‌ دیگران‌ یک‌ تکلیف‌ بزرگ‌ است‌ و نیازی‌ به‌ مجوز ندارد. بزرگترین‌ مشکل‌ این‌ است‌ که‌ مردم‌ باور ندارند که‌ پرخاشگری‌ قابل‌ کنترل‌ است؛ دنیا را همواره‌ با جنگ‌ و نفرت ‌دیدن‌ بدبینانه‌ است.

    "روان شناسی‌ اجتماعی"، ارونسون، الیور؛ ترجمهِ حسین‌ شکرکن، تهران


        نظرات دیگران ( )

  • نقطهِ آغاز برای‌ غلبه‌ بر پرخاشگری
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/2/26 ساعت 8:17 صبح

    نقطهِ آغاز برای‌ غلبه‌ بر پرخاشگری

    ‌(در اوج عصبانیت با مشت حمله کنید منتها به کیسه بوکس (3))


    کاملاً واضح‌ است‌ که‌ برای‌ توقف‌ پرخاشگری‌ باید از خود شروع‌ کنیم‌ و برای‌ مواجهه‌ با عصبانیت‌ خود دو راه‌ پیش‌ رو داریم:

    الف) از بروز عصبانیت‌ پیشگیری‌ کنیم؛ مثلاً مانع‌ از اوج ‌گرفتن‌ عصبانیت‌ در درون‌ خود شویم.

    ب) پس‌ از پدیدار شدن‌ عصبانیت، با تعدیل‌ فشارهای‌ پرخاشگرانه، آن‌ را کنترل‌ کنیم.

    پیشگیری‌ ، روشی‌ مطلوب‌ و مؤثر است‌ و به‌ طور خلاصه‌ چهار اقدام‌ اساسی‌ را می ‌طلبد:

    1. اجتناب‌ از موقعیت های‌ ناکام ‌کننده.

    2. شناسایی‌ مواردی‌ که‌ باعث‌ رنجش‌ ماست.

    3. بالا بردن‌ تحمل‌ در مقابل‌ محرک های‌ عصبانیت‌زا.

    4. کنار گذاشتن‌ عقاید غیرمنطقی‌ خشم ‌برانگیز.

    شکی‌ نیست‌ که‌ نمی‌توان‌ از تمام‌ موقعیت ها یا افکار خشم‌ برانگیز دوری‌ کرد. در نتیجه‌ به‌ آموختن‌ روش های‌ کنترل‌ عصبانیت‌ هم‌ نیاز داریم. اول‌ از همه‌ بدانید که‌ شما درمانگر نیستید و قصد درمان‌ افراد پرخاشگر را ندارید؛ بلکه‌ می‌ خواهید کاری‌ کنید که‌ در محیط‌ زندگی، صلح‌ و همکاری‌ حاکم‌ باشد.برای‌ دست‌ یافتن‌ به‌ این‌ هدف، برای‌ کاستن‌ از خشم‌ و عصبانیت‌ خود یا دیگری، کوشش‌ خویش‌ را به‌ این‌ موارد معطوف‌ کنید:

    کمک‌ به‌ شناسایی‌ نیازها، علاقه‌ ها و ماهیت‌ ناکامی.

    اجتناب‌ از واکنش‌ به‌ هیجان های‌ شدید و تهدیدهای‌ خشونت‌آمیز (تشویق ‌نکردن‌ این‌ گونه‌ رفتارها).

    ممانعت‌ از تبادل‌ دشمنی‌ و خشم.

    پیشگیری‌ از تحریک‌ به‌ عصبانیت‌ و پرخاشگری.

    تحت‌تأثیر قرار دادن‌ خشم‌ و پرخاشگری.

    ترغیب‌ به‌ بحث‌ منطقی‌ و بهره‌ گرفتن‌ از راه های‌ مسالمت‌آمیز.

    برای‌ این‌ منظور، همواره‌ توجه‌ فرد عصبانی‌ را به‌ یک‌ وظیفه‌ مهم‌ یا یک‌ بحث‌ آرام، بررسی‌ موقعیتی‌ که‌ موجب‌ عصبانیت‌ شده‌ و نیز راه‌حل های‌ مختلف‌ معطوف‌ کنید که‌ موجب‌ فروکش‌ کردن‌ عصبانیت‌ و افزایش‌ قدرت‌ کنترل‌ می‌شود. مثلاً اگر در مقابل‌ فردی‌ پرخاشگر قرار گرفتید (مثلاً فرزند خود)، سعی‌ کنید پاسخ های‌ پرخاشگرانه‌ وی‌ را تحت‌ تأثیر قرار دهید. به‌ این‌ طریق‌ که‌ با تقاضاهای‌ او کاری‌ نداشته‌ باشید، اما با بحث‌ درباره‌ آن‌ موضوع، آن‌ هم‌ در آرامش، موافقت‌ کنید. فریادهایش‌ را نادیده‌ بگیرید و او را به‌ بحث‌ منطقی‌ ترغیب‌ کنید. در حد امکان‌ اجازه‌ پرخاشگری‌ ندهید و مواظب‌ باشید که‌ شما نیز با رفتارهای‌ خشن‌ الگوی‌ پرخاشگری‌ نباشید. به‌ طور کلی اتخاذ راه های‌ بخشودن‌ یا ارائه‌ خدمات‌ به‌ آنها بهتر از تنبیه‌ است.

    اولین‌ گام‌ برای‌ تغییر را با گفتن‌ این‌ جمله‌ بردارید: «من‌ یک‌ مشکل‌ دارم‌ و می ‌خواهم‌ هرچه‌ زودتر درباره‌ آن‌ صحبت‌ کنم»؛ اما اگر احساس‌ می‌ کنید که‌ باید با مشت‌ حمله‌ کنید، تا یافتن‌ راه‌حل‌ منطقی‌ مسئله، این‌ مشت ها را به‌ یک‌ کیسه‌ بوکس‌ بزنید. نکته‌ دیگر این که، بداخلاقی، عذرخواهی‌ از دیگران‌ به‌ خاطر عصبانیت، موجب‌ تغییر محیط‌ می ‌شود.

    "روان شناسی‌ اجتماعی"، ارونسون، الیور؛ ترجمهِ حسین‌ شکرکن، تهران


        نظرات دیگران ( )

  • محیط‌ اجتماعی‌ و پرخاشگری‌ در اوج عصبانیت
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/2/26 ساعت 8:17 صبح

    محیط‌ اجتماعی‌ و پرخاشگری‌ در اوج عصبانیت

    (با مشت حمله کنید منتها به کیسه بوکس (4)


    میزان‌ خشونت‌ به‌ عوامل‌ بسیار ظریف‌ اجتماعی‌ از قبیل‌ پرخاشگری‌ در تلویزیون، گزارش های‌ جنایی‌ و همدلی‌ با یک‌ وضع‌ نامساعد بستگی‌ دارد. مشاهده‌ رفتار پرخاشگرانه‌ می‌ تواند محرکی‌ برای‌ انجام‌ این‌ گونه‌ رفتارها باشد. بچه‌هایی‌ که‌ شاهد پرخاشگری‌اند، برای‌ حل‌ مسائل‌ و گرفتاری های‌ خود بیشتر به‌ راه‌حل های‌ پرخاشگرانه‌ متوسل‌ می ‌شوند. امروزه‌ نمایش‌ فیلم های‌ تلویزیونی‌ پرخشونت‌ برای‌ سازندگان‌ آنها سود فراوانی‌ دربردارد، زیرا نمایش‌ شبیه‌ سازی‌ خشونت‌ در تمام‌ دنیا به‌ فروش‌ می ‌رسد. بینندگان‌ با هر فرهنگی‌ بدون‌ نیاز به‌ ترجمه‌ مکالمات، در این‌ گونه‌ فیلم ها تعقیب‌ و درگیری‌ را به ‌خوبی‌ درک‌ می‌ کنند.

    نتایج‌ تحقیقات‌ ثابت‌ کرده‌ که‌ کودکان‌ نه‌ فقط‌ بعد از تماشای‌ صحنه‌های‌ خشونت ‌بار، با عروسک‌ خود پرخاشگری‌ می ‌کنند و اثر تماشای‌ خشونت، به‌ کتک ‌زدن‌ عروسک‌ محدود نمی شود، بلکه‌ آنها را برمی ‌انگیزد تا با همدیگر نیز کتک‌ کاری‌ کنند. متأسفانه‌ بسیاری‌ از سازندگان‌ برنامه‌های‌ تلویزیونی‌ بی ‌توجه‌ به‌ این‌ واقعیت ها، از انواع‌ حرکات‌ پرخاشگرانه‌ در فیلم‌ خود استفاده‌ می‌ کنند تا بینندگان‌ را جذب‌ کنند.

    آموزش‌ اجتماعی، مهمترین‌ راه‌حل‌ برای‌ رفع‌ خشونت‌

    گروهی‌ از محققان‌ با توجه‌ به‌ علل‌ خشونت، اظهار داشته‌ اند که‌ خشونت‌ قابل‌ کنترل‌ است. شواهد روشنی‌ وجود دارد که‌ حیوانات‌ پرخاشگر و همین‌ طور انسان ها قادرند از خشم‌ خود بکاهند؛ به‌ شرط‌ این که‌ توقف‌ خشونت‌ به‌ نفع‌ آنها باشد. در نتیجه‌ ابراز خشم‌ و پرخاشگری‌ امری‌ انتخابی‌ و اختیاری‌ است.

    از سوی‌ دیگر، هنوز ثابت‌ نشده‌ که‌ قوانین‌ سفت‌ و سخت‌ نیز می‌ تواند مانع‌ از قتل‌ و حمله‌ شود. در نظام‌ جنایی‌ دادگستری‌ نیز تنبیه‌ های‌ نامعلوم‌ و با تأخیر هرگز کارآمد نبوده‌اند. این‌ روش ها معمولاً موجب‌ می ‌شود که‌ افراد قانون‌شکن‌ ، خشونت‌ خود را مخفی‌ کنند و منتظر فرصتی‌ دوباره‌ برای‌ رفتارهای‌ نامناسب‌ بمانند.

    هرگز به‌ فکر انتقام‌ شدید از فرد پرخاشگر نباشید. این‌ بدترین‌ کاری‌ است‌ که‌ می ‌توانید انجام‌ دهید. به‌ یاد داشته‌ باشید که‌ بدی‌ مولد بدی‌ است. آموختن‌ مهارت های‌ اجتماعی‌ و روش های‌ حل‌ مسئله‌ از راه های‌ کاملاً مؤثر و اساسی‌ کنترل‌ خشم‌ است.

    پیروی‌ از این‌ درس‌ بزرگ‌ بشریت‌ نیز می‌تواند هدایتگر همگان‌ باشد:

    «همان‌ طور عمل‌ کنیم‌ که‌ دوست‌ داریم‌ با ما رفتار شود.»

    "روان شناسی‌ اجتماعی"، ارونسون، الیور؛ ترجمهِ حسین‌ شکرکن، تهران


        نظرات دیگران ( )

  • چرا خواب می‌بینیم؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/2/26 ساعت 8:17 صبح

    چرا خواب می‌بینیم؟


    در قدیم مردم فکر می‌کردند که خواب پیام‌های آسمانی است. اما امروزه می‌دانیم که خواب از مغز ما ایجاد می‌شود.

    خواب بر اثر فعالیت ذهن ناآگاه به‌وجود می‌آید. بعضی از متخصصان می‌گویند که ما خواب انجام دادن چیزهایی را می‌بینیم که در بیداری نمی‌توانسته‌ایم انجام بدهیم. بنابراین مغز ما می‌کوشد آرزوهایی را که در روز عملی نمی‌شوند در خواب عملی کند.

    وقایعی که در طول روز اتفاق می‌افتند بر آنچه که ما در شب خواب می‌بینیم اثر می‌گذارند. اغلب خواب کسانی را می‌بینیم که به تازگی آنها را دیده‌ایم یا با آنها صحبت کرده‌ایم.

    احساساتی که در خواب به شما دست می‌دهد، قبلاً در مغز شما بوده است و خواب فقط آنها را علنی می کند.

    چیزی را که شما در خواب می‌بینید، به حالت ذهن و جسم‌تان بستگی دارد و احتمالاً خوابی که در حالت سلامتی و شادابی می‌بینید با خوابی که در حالت مریضی و ناراحتی می‌بینید تفاوت دارد.


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]