سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338666---
بازدید امروز: ----10-----
بازدید دیروز: ----37-----
سلامت چشم ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    سلامت چشم ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    سلامت چشم ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • چرا چشم شما قرمز می شود؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:12 صبح

    چرا چشم شما قرمز می شود؟ 

    قرمز شدن چشم

    "ورم ملتحمه" یا کونژنکتیویت (conjunctivitis)اصطلاحی است که برای توصیف التهاب ملتحمه ی چشم استفاده می شود و شایع ترین علت قرمزی چشم است.

    سفیدی چشم با پرده نازکی به نام ملتحمه پوشیده شده است که ترشحات مخاطی را برای پوشاندن و نرم کردن سطح چشم تولید می کند. این پرده به طور طبیعی حاوی عروق ظریفی است که با بررسی دقیق قابل مشاهده اند و در صورت تحریک یا التهاب ملتحمه، عروق خونی آن مشخص تر می‌شوند و چشم، قرمز به نظر می رسد.

    عوامل گوناگونی می توانند سبب التهاب ملتحمه شوند که شایع ترین آنها عبارتند از: عفونت ها و تحریکات محیطی.

    از آنجا که ملتحمه بافت ساده ای است به همه محرک ها به یک گونه پاسخ می دهد و قرمز می شود. ویروس ها شایع ترین علت ورم ملتحمه عفونی هستند. برخی ویروس ها که سبب سرماخوردگی و علائمی مثل گلودرد و آب ریزش بینی می شوند نیز می توانند سبب ورم ملتحمه با علایم قرمزی و ترشح آبکی از هر دو چشم شوند. برخی دیگر ممکن است تنها یک چشم را عفونی کنند.

    ورم ملتحمه ویروسی تنها با ترشحات آبکی همراه است و یک تا دو هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

    عفونت های باکتریایی هم مثل استرپتوکوک و استافیکوکوک، نیز سبب قرمزی چشم می شوند که با میزان زیادی ترشح و چرک همراه است. در عفونت های حاد میزان ترشح چرک به حدی زیاد است که مشاوره ی فوری با چشم  پزشک لازم می شود.

    برخی از عفونت های باکتریایی مزمن ترند و ممکن است ترشح ناچیزی داشته باشند، در نتیجه هنگام صبح پوسته های خفیف و اندکی روی پلک ها ایجاد می شود.

    نوعی ورم ملتحمه حاد و شدید در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود که با احتمال درگیری سایر قسمت های بدن همراه است و در صورت بروز باید سریعاً به اورژانس چشم مراجعه شود.

    ورم ملتحمه عفونی چشم اعم از باکتریایی یا ویروسی می تواند کاملاً واگیردار باشد. بنابراین باید از تماس با وسایلی که با اشک بیمار آلوده شده اند اجتناب کرد.

    یک نوع ورم ملتحمه که باعث ترشح چشم می گردد، در اثر آلرژی ایجاد می شود. برخی از آلرژی ها مثل تب یونجه سبب خارش شدید چشم می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تنها قرمزی ایجاد کنند.

    حتی علت ورم ملتحمه می تواند محرکات محیطی مثل دود یا گاز باشد.

    چندین بیماری چشمی دیگر وجود دارند که باعث قرمزی چشم می شوند و در صورت عدم شناخت و درمان به موقع، می توانند به نابینایی منجر شوند و افتراق آنها از ورم ملتحمه بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل ارزیابی و معاینه دقیق چشم توسط چشم پزشک الزامی است.


        نظرات دیگران ( )

  • باورهای غلط درباره چشم(1)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:5 صبح

    باورهای غلط درباره چشم(1)

    باورهای درست و غلط در تمام زمینه‌ها وجود دارند. حرف‌هایی ظاهرا علمی که در اغلب موارد معلوم نیست برای اولین بار از زبان کدام دانشمند شنیده شده‌اند!

    در دانش پزشکی، این باورها در بسیاری از موارد، نه تنها کمکی به بیمار نمی ‌کند، بلکه باعث دور شدن آنان از راه کارهای مناسب درمانی می ‌شود و حتی می ‌توانند خطراتی جدی هم برای سلامتی او ایجاد کند.

    مقاله ی زیر که بخشی از کتاب منتشر نشده ی راهنمای بیماران، تدوین شده در مرکز تحقیقات چشم‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، به بررسی باورهای نادرست رایج درباره ی سلامت و بهداشت چشم و توضیحات علمی درباره ی آن می ‌پردازد.

    مطالعه در نور کم به چشم ها  آسیب می رساند

    استفاده از چشم‌ها در نور کم باعث آسیب به آنها نمی شود. فراموش نکنید از زمانی که همه ی فعالیت های مرتبط به بینایی، مانند مطالعه و خیاطی در زیر نور شمع یا چراغ های نفتی یا گازی صورت می گرفت، مدت زیادی نمی گذرد.

    اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، سال‌ها قبل همه باید نابینا می‌ شدند! البته شکی نیست که همه ی افراد برای سهولت در مطالعه و جلوگیری از خستگی چشم باید از نور "مناسب" استفاده کنند.

    عینک زدن (یا نزدن) باعث آسیب به چشم می‌ شود

    عینک‌ها به طور معمول جهت بهبود دید به کار می روند. عدم استفاده از عینک، یا استفاده از عینک نامناسب باعث آسیب فیزیکی چشم نمی شود. در واقع عینک سبب تقویت یا تضعیف بینایی نمی ‌گردد. باور غلط دیگری که وجود دارد این است که استفاده از عینک از سنین خردسالی، موجب بدتر شدن قدرت بینایی می ‌شود که این ‌طور هم نیست.

    در کودکان دچار انحراف یا تنبلی چشم، عینک ممکن است باعث اصلاح انحراف و حفظ بینایی شود. کودکان زیر 8 سال که عینک برای آنها تجویز می ‌گردد، باید به طور صحیح و مداوم از عینک خود استفاده کنند تا از عوارض احتمالی ذکر شده جلوگیری به عمل آید.

    گرچه جهت ایجاد بهترین دید، باید از عینک‌ها یا لنزهای اصلاح شده استفاده کرد، ولی هرگز نباید از کاهش بینایی به دلیل استفاده از عینک نامناسب ترسید.

    استفاده از لنزهای تماسی جلوی پیشرفت نزدیک‌بینی را می گیرد

    بعضی از افراد بر این باورند که استفاده از لنزهای تماسی به مرور زمان باعث اصلاح بینایی و در نتیجه عدم نیاز به استفاده از عینک یا لنز خواهد شد. هیچ یافته ی علمی مبنی بر اینکه استفاده از لنزهای تماسی باعث بهبود ضعف بینایی یا کند شدن روند کاهش بینایی شود، وجود ندارد.

    نشستن نزدیک تلویزیون در کودکان، نشان دهنده ی ضعیف بودن چشم آنهاست!

    کودکان از توانایی انطباق بالاتری نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند، در نتیجه معمولاً مطالب خواندنی را به چشمشان نزدیک می ‌کنند و یا نزدیک به تلویزیون می ‌نشینند. هیچ دلیلی مبنی بر اینکه این عادت باعث آسیب به چشم شود، وجود ندارد و معمولاً با رشد کودک به فراموشی سپرده می‌ شود.

    البته کودکان دچار نزدیک ‌بینی برای اینکه قادر به دید بهتر باشند، در فاصله ی بسیار نزدیک به تلویزیون می ‌نشینند که این مشکل با تجویز عینک توسط چشم پزشک برطرف می ‌گردد.

    استفاده از تلویزیون و کامپیوتر باعث ضعیف شدن چشم می ‌شود

    استفاده از کامپیوتر یا سایر دستگاه‌های  تصویری باعث آسیب به چشم نمی ‌شود. هرچند که در اثر کار بسیار نزدیک با کامپیوتر یا مطالعات طولانی مدت، به دلیل کاهش پلک زدن و خشک شدن سطح قرنیه، خستگی یا ناراحتی چشم رخ می‌ دهد و استراحت گه گاه چشم و نگاه کردن به بالا یا به کنج های اطاق و یا به اشیاء دور، می‌ تواند از خستگی چشم بکاهد.

    اگر زیاد از کامپیوتر استفاده می ‌کنید، سعی کنید در فاصله ی 70-50 سانتیمتری صفحه نمایش قرار گیرید و زاویه ی صفحه کمی متمایل به پایین باشد. بعلاوه استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی می ‌تواند کمک کننده باشد. البته اگر دچار تاری دید و یا خستگی زودرس و پی‌در‌پی چشمی می ‌شوید، باید به چشم پزشک مراجعه نمایید.

    انحراف چشم اطفال به مرور زمان بهبود می ‌یابد

    انحراف واقعی چشم در اطفال به مرور زمان بهبود نمی ‌یابد. گرچه در برخی از کودکان به دلیل پهن بودن پل بینی ممکن است که چشم ها لوچ به نظر برسند، که این حالت با رشد کودک کاهش می‌ یابد، اما کودک دچار انحراف واقعی چشم، برای جلوگیری از ایجاد دو‌ بینی، تنها از یک چشم استفاده می کند، بنابراین چشم منحرف، از بینایی خوبی برخوردار نخواهد شد.

    تنها راه درمان هم این است که کودک مجبور به استفاده از چشم ضعیف شود و به همین دلیل هم برای درمان تنبلی چشم، چشم سالم کودک باید به طور متناوب بسته شود.

    انحراف چشم می ‌تواند توسط عینک، قطره های چشمی یا جراحی اصلاح شود و هرچه این اقدامات زودتر صورت گیرد، نتایج بهتری بدست خواهد آمد. تمام کودکان دچار انحراف چشم باید توسط چشم پزشک معاینه شوند.

    ادامه دارد...


        نظرات دیگران ( )

  • باورهای غلط درباره چشم(2)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:3 صبح

    باورهای غلط درباره چشم(2)

    چشم انسان

    همان طور که قبلا اشاره شد باورهای نادرست و رایجی درباره ی سلامت و بهداشت چشم وجود دارد که به ادامه ی توضیحات علمی درباره ی آنها می ‌پردازیم.

    مشکلات چشمی باعث افت یادگیری در کودک هستند

    مشکلات خواندن، درک مسائل ریاضی و یا سایر مشکلات یادگیری در کودکان معلولیت‌های یادگیری نامیده می شود و هیچ دلیل علمی دال بر این که مشکلات بینایی باعث این اختلالات می ‌شوند یا تمرینات چشمی می توانند این حالت را بهبود بخشند، وجود ندارد.

    مشکلات یادگیری یک اختلال آموزشی است، نه یک اختلال بینایی، در نتیجه کودکان دچار آن نیاز به کمک آموزگار یا افراد متخصص در امور تربیتی دارند. البته قبل از انجام هرگونه مشاوره و یا اقدام درمانی، کودک باید توسط چشم پزشک جهت اصلاح مشکلات احتمالی بینایی دقیقاً معاینه شود.

    خوردن هویج باعث بهبود بینایی چشم می شود

    هویج حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A است که برای سلامت بینایی ضروری است، اما مقدار مورد نیاز بدن به ویتامین A خیلی اندک است و بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز حاوی ویتامین A هستند.

    رژیم غذایی خوب تمام نیازهای ویتامینی فرد برای دید مناسب را فراهم می سازد. به علاوه مصرف مقادیر اضافی ویتامین‌های محلول در چربی (A,D,E) می ‌تواند ضرر داشته باشد.

    مطالعه ی متن‌های ریز، به چشم افراد دچار کاهش بینایی، آسیب می ‌رساند

    باورهای غلط بسیاری در این خصوص که افراد یا سالمندان دچار کاهش بینایی، نباید زیاد از چشمشان استفاده کنند، وجود دارد. همچنین این باور نادرست وجود دارد که خواندن متن های ریز، باعث تشدید و تسریع کاهش بینایی می شود.

    در این مورد شاید مقایسه دوربین با چشم انسان بتواند به درک موضوع کمک کند. عکس گرفتن از اشیاء بسیار کوچک سبب خراب شدن دوربین نمی‌ شود، پس ما هم نباید نگران باشیم که از چشمانمان حداکثر استفاده را می بریم!

    آب مروارید وقتی بوجود می‌آید که دید نزدیک چشم ضعیف شود

    این طور نیست. گاهی اوقات افراد مسن که قادر به مطالعه ی روزنامه یا مطالب در فاصله‌های نزدیک نبوده‌اند، به مرور زمان مجدداً قادر به مطالعه ی مطالب بدون استفاده از عینک می‌ شوند.

    این حالت به دلیل شروع روند آب مروارید و در نتیجه افزایش قدرت انکساری عدسی و دید نزدیک این افراد است. بنابراین در صورت اصلاح خود بخود نزدیک‌ بینی در یک فرد مسن، باید احتمال ایجاد آب مروارید را مطرح کرد.

    جراحی عمل آب‌مروارید تنها وقتی باید انجام شود که به طور کامل رسیده باشد

    آب مروارید یک پرده ی ایجاد شده در جلوی چشم نیست، بلکه حالت ابری و غبار‌آلود شدن عدسی چشم است.

    قبلاً عمل آب مروارید را تا رسیدن (کامل شدن) آب مروارید به تعویق می‌ انداختند، اما در حال حاضر مختل شدن واضح بینایی را دلیل انجام عمل جراحی می ‌دانند و همین ‌که اختلال بینایی باعث ناتوانی فرد در انجام کارهای روزمره یا مورد علاقه ی وی شود، می تواند تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گیرد.

    پیوند چشم انسان عملی است که در کشورهای پیشرفته انجام می‌ شود

    در حال حاضر عمل پیوند کامل چشم، بدلیل ناتوانایی‌های علمی و عملی موجود غیر ممکن است. چشم‌ها توسط ریسمان های باریکی به نام عصب بینایی به مغز متصل می ‌شوند.

    هر عصب بینایی حاوی بیش از یک میلیون رشته ی عصبی بوده و در نتیجه غیر قابل پیوند است. به همین دلیل چشم‌ها هرگز از جایگاهشان به هنگام جراحی جدا نمی ‌شوند.

    سال‌ها است که عمل پیوند قرنیه (قسمت شفاف و قدامی چشم) انجام می پذیرد و گاهی این عمل با عمل پیوند چشم اشتباه می شود. این عمل در ایران هم سال هاست که انجام می ‌شود.

    استفاده از عینک، باعث وابسته شدن فرد به آن می ‌شود

    عینک های طبی جهت اصلاح عدم وضوح بینایی تجویز می‌ شوند، بنابراین بدلیل واضح شدن دید، افراد تمایل به استفاده ی بیشتر از آنها را دارند. گرچه این حالت شبیه وابستگی به عینک است، ولی در حقیقت به خاطر تمایل فرد به واضح‌تر دیدن است.


        نظرات دیگران ( )

  • بروز نابینایی در ازدواج فامیلی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:47 صبح

    بروز نابینایی در ازدواج فامیلی

    نزدیک به 70 درصد از نابینایان مورد بررسی در یک تحقیق که توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد، حاصل ازدواج های فامیلی بودند. تخمین های اخیر بیانگر حدود 148 میلیون کوری یا اختلال شدید بینایی در دنیا می باشد که عمدتاً در کشورهای در حال توسعه می باشند.

    نابینایی در کودکان

    کشور ما در این بین حدود 514 هزار نفر نابینا و کم بینا دارد و این در حالی است که شناخت فراوانی انواع نابینایی و موارد وراثتی آن، انجام مشاوره ی ژنتیک، ارائه ی شناخت به خانواده های درگیر و استفاده از روش های تشخیصی قبل از تولد می تواند، نقش به سزایی در درمان و پیشگیری موثر از بروز نابینایی داشته باشد.

    در میان یافته های اخیر، درگیری بخش های مختلف رتین شایع ترین وضعیت بود که در 9/33 درصد از موارد، دیده شد و در 7/69 درصد از موارد نابینایی حاصل ازدواج های فامیلی در درجات مختلف بود.

    انجام مشاوره ی ژنتیک، ارائه ی شناخت به خانواده های درگیر و استفاده از روش های تشخیصی قبل از تولد می تواند، نقش به سزایی در درمان و پیشگیری موثر از بروز نابینایی داشته باشد.

    مطالعه شجره ی فامیلی 66 بیمار از نظر وجود موارد مشابه نابینایی نشان داد که در 56 نفر از نابینایان، مسئله توارث دخالت دارد و احتمال اختلال تک ژنی در آنها مطرح گردید. این گروه فراوانی نسبی 4/51 درصد از کل جامعه ی مورد بررسی را به خود اختصاص دادند.

    به گفته ی پژوهشگران، بر اساس این بررسی و مطالعه ی دیگری که بر روی جمعیت عمومی انجام شده، ازدواج های فامیلی در بروز نابینایی موثر بوده و ارتباط معنی داری بین آنها مطرح است


        نظرات دیگران ( )

  • انتقاد رئیس اتحادیه عینک‌سازان از پزشکان
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:41 صبح

    انتقاد رئیس اتحادیه عینک‌سازان از پزشکان 

    پنجمین نمایشگاه علمی‌- تخصصی عینک و لوازم جانبی، با حضور 82 شرکت داخلی و خارجی، متخصصان و کارشناسان عینک‌سازی آغاز به کار کرد.

    انواع عینک

    علیرضا یاوریان‌فر، رئیس اتحادیه عینک‌سازان و عینک‌فروشان تهران، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: "در همه جای دنیا سه رشته چشم پزشکی، اپتومتری و اپتیک در کنار یکدیگر قرار دارند که ایران این شیوه را هنوز در پیش نگرفته است."

    وی با انتقاد از برخى پزشکان که علاوه بر کار پزشکى وارد کار کسب شده‌اند و در گوشه‌اى از مطب خود، مقدارى عینک مى‌گذارند و مبادرت به فروش آن مى‌کنند، ادامه داد: چون پزشک نمى‌تواند نظارت بر نحوه ساخت داشته باشد، نمى‌داند نحوه ساخت عینک درست است یا خیر. گذشته از این کنترلى بر مطب پزشکان، بوتیک‌ها یا فروشندگان خیابانى که عینک‌هاى آفتابى مى‌فروشند، وجود ندارد و طبیعتاً مشخص نیست که عینک‌های عرضه شده در آنها از استانداردهاى لازم برخوردار هستند یا خیر.

    وی در ادامه افزود: بر این اساس اختلافى میان اتحادیه عینک‌سازان و اتحادیه پزشکان وجود دارد که ما تلاش داریم این موضوع تحت ‌نظر اتحادیه عینک‌سازان درآید، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى آن را به تعویق مى‌اندازد.

    یاوریان‌فر همچنین با تأکید بر این که عینک آفتابی باید از مکان هایی خریداری شود که تحت پوشش اتحادیه یا وزارت بهداشت باشد، گفت: اخیراً دست فروشان هم از دستگاه‌های سنجش اشعه مادون قرمز استفاده می‌کنند که اکثر این دستگاه‌ها چینی و خارج از استاندارد هستند که نمی‌توان به نتیجه ی آنها اعتماد کرد.

    منبع:همشهری


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]