سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338922---
بازدید امروز: ----29-----
بازدید دیروز: ----27-----
شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • "زمستان و سرماخوردگی"
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:40 عصر

    "زمستان و سرماخوردگی"

    علایمی مثل گلو درد ، آب ریزش بینی و چشم ، تب و لرز ، سرفه، درد مفاصل و بی حوصلگی همگی نشان از بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا می دهد. با سردشدن هوا در پاییز و زمستان، شرایط لازم برای ابتلای انسانها به ویروس های سرما خوردگی و آنفلوانزا که تا کنون صد نمونه از ویروسهای آن شناخته شده است ، فراهم می گردد . بنا به گفته متخصصان انتقال ویروسهای سرماخوردگی بیشتر از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم ، ترشحات بینی و دهان  ( سرفه یا عطسه) صورت می گیرد.

    چرا سرما می خوریم؟

    ارتباط بین سرماخوردگی و سردی هوا از قدیم برای بشر معلوم بوده است . عامل اصلی سرماخوردگی ، ویروسها هستند که در شرایط حساس ، مخاط دستگاه تنفسی فوقانی ( بینی ، حلق و حنجره ) را مورد حمله قرار داده و در نواحی مزبور ایجاد التهاب می کنند . در سالهای اخیر، پژوهشگران چند واکنش التهابی مرتبط با سرماخوردگی را شناسایی کرده اند:

    -ورم مخاط بینی ، ناشی از گشاد شدن رگهای خونی در بافتهای خاصی از بینی است . زمانی که این رگها گشاد می شوند، این بافتها ورم کرده و جلوی عبور هوا را می گیرند و به همین دلیل تنفس از طریق بینی دشوار می شود .

    -آب ریزش بینی از دو رویداد مختلف التهابی ، یعنی ترشح غده مخصوص ترشحات بینی و نشت مایع از رگهای خونی بینی سرچشمه می گیرد.

    -عطسه نتیجه عکس العملی است که از داخل بینی شروع شده، از مغز عبور می کند و دیافراگم و ماهیچه های سینه را فعال می کند .

    -گلو درد زمانی شروع می شود که عصبهای درد در ناحیه گلو تحریک می شوند." کینین" که یکی از محرکهای قوی عصبهای درد است، هنگام سرماخوردگی ترشح می شود.

    -سرفه از واکنش دیگری که می تواند ، بر اثر تحریک یک عامل واسطه ای التهابی به نام" پروستاگلاندین" که در بدن تولید می شود، پدید آید.التهاب حاصله باعث سوزش ، احساس ناراحتی ، آب ریزش ، ترشحات اضافی از مخاط و سرفه می گردد. ورود ویروسها به خون باعث تب و لرز و علائم عمومی از قبیل سر درد و درد بدن می شود .

    چرا سرما باعث سرماخوردگی می شود؟

    وقتی بدن در معرض وزش باد سرد یا هوای خیلی سرد قرار گیرد، به ویژه زمانی که خیس است رگهای خونی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی انقباض پیدا کرده ، جریان خون در آن کاهش می یابد و مقاومت مخاط که بستگی به جریان خون کافی در آن دارد ، در مقابل هجوم ویروسها کم می شود و بدین صورت ویروسها، سلولهای مخاطی را مورد حمله قرار داده و باعث سرماخوردگی می شوند. بنابراین دو عامل در ایجاد سرماخوردگی مؤثرند ، اول ویروس بیماری و دوم کاهش مقاومت در اثر قرار گرفتن در شرایط نامساعد.

    چگونه می توان مقاومت بدن را بالا برد؟

    تغذیه کافی از نظر تأمین نیاز بدن به پروتئین ، چربی ، مواد گلوسیدی ، مواد ویتامینی و مواد معدنی بسیار اهمیت دارند .

    « گاما گلبولین ها» که در بدن انسان ، ویروس و سموم میکروبها را بی اثر می کنند ، از جنس مواد پروتئینی است . این مواد در گوشت ، شیر ، پنیر، حبوبات و غلات موجود می باشند .

    همچنین ویتامین ث در مقاوم سازی بدن نقش به سزایی ایفا می نماید . بدن انسان قادر نیست ویتامین ث را در خود ذخیره نماید، بنابراین باید روزانه به میزان کافی از این ویتامین مصرف کرد، تا بدن با کمبود مواجه نشود . چرا که این ویتامین در رشد و ترمیم بافت های بدن بسیار مؤثر بوده و در تشکیل کلاژن، پروتئین سازنده سلولهای پوست، زردی پی ها، رباط ها و رگهای خونی نقش بسیار مهمی ایفا می کند .

    "اقدامات پیشگیری"

    رعایت بهداشت فردی ، عدم استفاده از حوله، لیوان و وسایل غذا خوری دیگران، پرهیز از قرار گرفتن در کوران هوای سرد، شستن دستها با آب و صابون قبل از غذا،استراحت کامل، استفاده از مایعات، غذاهای آبکی و گرم، استفاده از آب میوه، ( لیموترش- پرتغال) و....

    از عوامل موثر در افزایش مقاومت بدن ، می توان از ورزش نام برد . ورزش در هوای آزاد باعث افزایش بازدهی قلب، تقویت قلب ، افزایش سرعت گردش خون ، تسریع در تأمین احتیاجات بافتهای بدن و دفع سموم از بدن می شود . افراد ورزشکار نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند ، از مقاومت بدنی بالاتری برخوردارند.

    "درمان دارویی"

    طول مدت بیماری را با درمان نمی توان کوتاه کرد. در صورت وجود تب، سرفه ، سردرد و غیره، داروها فقط در تسکین ناراحتی ها مؤثرند.

        نظرات دیگران ( )

  • چرا پیاده روی ؟ "
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:37 عصر

    چرا پیاده روی ؟ "

    روی فرم بودن بدن ، مفرح و شادی بخش است وبرای دست یافتن به این منظور ، پیاده روی مفید می باشد . به نظر محققان ، اگر همه ما فقط روزی نیم ساعت با سرعت نه خیلی زیاد راه برویم ، خطر بسیاری از بیماریهای مزمن را در حدود 30 تا 40 درصد کاهش داده ایم  .

    پیاده روی دائم می تواند در کمک به ترک سیگار و کنترل اشتها کمک کند.

    اگر بخواهیم بهره ممکن را از پیاده روی حاصل کنیم ، باید 3 یا 4 روز در هفته ، بین 30 الی 60 دقیقه تمرین کنیم ، یعنی با سرعتی بیشتر از ریتم پیاده روی معمولی راه برویم . به این ترتیب علاوه بر مزیتهای فوق ، می توانیم میزان چربی خون را نیز کاهش دهیم .

    نوشیدن آب قبل از پیاده روی توصیه می شود ، یعنی یک لیوان آب 20 الی 30 دقیقه قبل از شروع پیاده روی ویک لیوان دیگر 5 دقیقه پیش از شروع حرکت میل شود . البته بهتر است به جای سطوح آسفالت و سنگفرش ، زمینهای نرم وخاکی را برای پیاده روی انتخاب کرد .

    از آنجا که راه رفتن از جنبه های مختلفی بر بدن تاثیر می گذارد ، اجمالا به بررسی هر یک از این جنبه هامی پردازیم :


    بیماری قلبی :

    پیاده روی سریع برای قلب بسیار مفید است . چرا که قلب یک عضو ماهیچه ای است وهر چیزی که باعث شود جریان خون بیشتری در یک ماهیچه ایجاد شود ، باعث قدرت بیشتر آن ماهیچه می شود و از طرف دیگر راه رفتن به طور منظم باعث کاهش فشار خون می گردد .

    سکته مغزی :

    افرادی که حدود 20 دقیقه در روز پیاده روی می کنند ، حدود 40 درصد از خطر ایجاد سکته مغزی توسط لخته های خون در آنها کاسته می شود .

    کنترل وزن :

    پیاده روی با سرعت متوسط به مدت نیم ساعت ، نه تنها باعث سوزاندن حدود 200 کیلو کالری می شود بلکه سرعت سوخت وساز را دربدن شما برای باقیمانده روز بالا می برد ، همچنین کسانیکه سعی دارند چربی اضافه بدنشان از بین برود می توانند با روزانه یک ساعت پیاده روی به هدف خود برسند . البته لازم به ذکر است که بدن بعد از نیم ساعت فعالیت تازه شروع به سوزاندن چربی اضافه خواهد کرد .

    پوکی استخوان :

    راه رفتن نه تنها باعث قوی شدن عضلات می گردد ، بلکه باعث محکم ترشدن استخوانهای محل اتصال می گردد . در زنانی که در سنین جوانی بطور مرتب ورزش کرده ومیزان کلسیم رژیم غذایی آنها مناسب است ، خطر پوکی استخوان در سنین بالا حدود 30 درصد کاهش می یابد .

    آرتروز :

    تعداد بسیاری از مردم با بالا رفتن سن ، دچار آرتروز زانو می شوند ، راه رفتن به علت قوی ساختن عضلات اطراف مفصل ، باعث کاهش درد می شود . در این حالت ورزش باید یک روز در میان انجام شود تا در این بین فرصتی هم برای استراحت کردن به مفاصل داده باشیم . همچنین در افرادی که وزن بالا و بیماری پیشرفته دارند ، فشار آوردن به زانو توصیه نمی شود .

    افسردگی :

    طی تحقیقات انجام شده ، افراد افسرده ای که به جای درمان دارویی ، از ورزش و پیاده روی برای درمان استفاده کرده اند  در مقایسه با افرادی که تنها با دارو درمان شده اند ، عود بیماریشان کمتر بوده است .

    سرطان :

    پیاده روی می تواند باعث کاهش خطر سرطان روده بزرگ شود . شاید به این علت که راه رفتن باعث به حرکت در آمدن مواد در روده ها و دفع مواد زاید باقی مانده می شود .

    در خاتمه به این نکته توجه داشته باشید که:

    در هنگام پیاده روی ، تنفس عمیق را فراموش نکنید.


        نظرات دیگران ( )

  • میگرن چیست ؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:35 عصر

    میگرن چیست ؟

     میگرنعبارت استازاختلال یاسردردی که معمولا" تکرار می شود و با تغییرات موقتی قطر رگهای خونی در سر ، صورت می گیرد .

    امروزه سردردها ، یکی از هدفهای تحقیقات پزشکی به شمار می روند . تخمین زده می شود که شش نفر از صد نفر به میگرنها،که نوعی از سردردهای مزمن محسوب می شوند، مبتلا هستند و معمولا" خانمها بیشتر به میگرن مبتلا می شوند .

    میگرن می تواند به علائم عصبی غیر از سر درد ، شامل تغییرات بصری ، اشکال در گفتار ، ضعف یا کرخی در قسمتی از بدن ، احساس مورمور و سوزش منجر شود . بسیاری از بیماران میگرنی به علائم قبل از شروع درد یا aura عادت کرده اند و ممکن است پیش از آغاز سردرد اقداماتی انجام دهند که موجب کاهش درد شود . از چند دقیقه تا چند ساعت بعد از منبسط شدن عروق خونی ، سردرد شدیدی عارض خواهد شد . در مورد میگرنها ، فاکتورهای وراثتی و محرکهای محیطی در ایجاد شرایطی که قطر غیر طبیعی و التهاب عروق خونی را موجب شود ، شرکت دارند .

    حمله های میگرنی ممکن است در اثر عکس العملهای آلرژیک ، نورهای شدید ، سروصداهای بلند ، فشار روحی و جسمی ، تغییر درعادت خواب ، کشیدن سیگار یا قرارگرفتن در معرض دود سیگار ، گرسنگی ، مصرف الکل ، کافئین ، نوسانات هورمونی (مصرف قرصهای ضدبارداری) و... ایجاد شوند . ارتباط غذاها با میگرن شامل غذاهایی است که حاویAminoasidTyramine هستند مثل پنیر کهنه ، ماهی دودی ، جگر مرغ، انجیر ، بعضی انواع بنشن ، شکلاتها ، آجیل ، خمیر ، بادام زمینی ، میوه هایی مثل آواکادو ، موز ، مرکبات همچنین پیاز ، لبنیات ، گوشتهای حاوی نیترات ( مثل بیکن ، سوسیس ، سالامی ، گوشت دودی شده ) غذاهای اشباعشده، فرآوری و تخمیرشده ، ترشی یا غذاهای خوابانده شده در ترشیجات و آبلیمو موادی هستند که می توانند در بروز این بیماری موثر باشند .

    راههای پیشگیری

    در برابر سوالاتی که درباره دلایل میگرنها می شود ، باید گفت : سردردهای واقعا" میگرنی نتیجه وجود غده های مغزی یا مشکلات دیگر جسمی نیستند ، با این حال فقط یک پزشک متخصص می تواند تشخیص دهد سردردها،میگرنی هستند یا دلیل دیگری دارند. در مورد پرهیز غذایی ،به طور کلی هر یک از بیماران شخصامی تواند تشخیص دهد کدامیک از غذاهای یاد شده با بروز میگرن در ویارتباط دارد . یک روش برای این امر حذف این غذاهاست. و فرد بیمار می توانددوباره و به تدریج مواد حذف شده را به رژیم غذایی خود بیافزاید. با این روش بسیاری از بیماران می توانند غذاهایی را که باید از خوردن آن پرهیز کنند ، تعییننمایند .

    علائم میگرن

    غالبا" سردرد میگرنی به صورت کوبیدن در یک طرف سر شروع می شود و به دو طرف گسترش می یابد یا درهمان یک طرف باقی می ماند . بعضی ها از وجود درد در پشت چشمها و پشت سر در گردن خبر می دهند .میگرن معمولا" به صورت سردردی گنگ شروع شده و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت به دردی بسیار شدید مبدل می شود.حتیممکن است ساعتها یا روزها طول بکشدAuraیا علائم اولیه ومقدماتی میگرن ، ممکن است چند دقیقه تا24 ساعت قبل از شروع سردرد پیش بیاید و موجبتغییرات در دید ، زیگزاگ دیدن خطوط ،کم اشتهایی، احساس سرما، لرز، حالت تهوع وافزایش ادرار، پف کردگی صورت، خستگی وزودرنجی شود.

    پس بنابرین اگر با سردردهایی غیر معمولی ، تغییر رنگ پوست ، خواب آلودگی ، سرفه مداوم ، استفراغ ، تهوع ، اسهال ، یبوست ، گرفتگی عضلات یا درد شکم مواجه شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


        نظرات دیگران ( )

  • نشانگان حاد تنفسی « سارس » *
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:30 عصر

    نشانگان حاد تنفسی «  سارس » *

    نشانگان حاد تنفسی (سارس)(1)WHO)( ، اداره بهداشت کانادا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در همکاری با مقامات بهداشتی و پزشکان بالینی هنگ کنگ ، تایوان ، بانکوک ، سنگاپور ، انگلستان ، اسلوونی ، کانادا و ایالات متحده ، به طور خلاصه ذکر می کند .

    از 21 مارس 2003 ، اکثر بیمارانی که که مبتلا به سارس شناخته شده اند ، افرادی بین 25 تا 70 سال بوده اند که قبلا سالم بوده اند . موارد مشکوک به سارس ، در میان کودکان 15 سال به پایین اندک بوده است .

    دوره نهفتگی سارس نوعاً 2 تا 7  روز است ؛ البته گزارش های موردی حاکی از آن بوده اند که دوره نهفتگی 10 روز است . بیماری عموماً با پیش در آمد تب ( بیش از 38 درجه سانتیگراد ) آغاز می شود . بیماری با تب بالا و گاهی با لرز و تکان های شدید همراه است و ممکن است با سایر علایم از جمله سردرد ، بی حالی و درد عضلانی توأم باشد . در شروع بیماری ، برخی از بیماران علایم تنفسی خفیف دارند . به طور معمول لکه های پوستی و مشکلات گوارشی وجود ندارد ؛ البته برخی از بیماران وجود اسهال را در دوره پیش درآمد همراه با تب ذکر کرده اند .

    بعد از 3 تا 7 روز ، مرحله تنفسی تحتانی با شروع سرفه خشک و بدون خلط شروع می شود که ممکن است با کاهش اکسیژن همراه باشد یا به سمت آن پیشرفت کند . در 10 تا 80 در صد موارد ، بیماری تنفسی آنقدر شدید است که نیاز به لوله گذاری و تهویه مکانیکی ایجاد می شود . میزان مرگ در میان اشخاص  مبتلا به بیماری که حایز شرایط تعریف موردی کنونیWHOهستند ، تقریباً 3 درصد است .

    رادیوگرافی قفسه سینه ممکن است در دوره پیش در آمد همراه با تب و سراسر دوره بیماری طبیعی باشد . البته ، در نسبت قابل خلاصه ای از بیماران ، مرحله تنفسی با ارتشاحات بینا بینی موضعی زود هنگام مشخص می شود .

    رژیم درمانی شامل آنتی بیوتیک های متعددی بوده است که احتمالاً عوامل باکتریایی شناخته شده ی، پنومونی آتیپیک را درمان می کنند . در بسیاری از مناطق ، درمان شامل داروهای ضد ویروسی نیز بوده است .

    اطلاعات بیشتر در مورد سارس (برای مثال ، راهکارهای کنترل عفونت و اقدامات لازم برای گزارش موارد مشکوک ) www.cdc.gov/ncidod/sars در نشانی اینترنتی در دسترس قرار دارد .

    اقداماتی که سازمان جهانی بهداشت برای مناطق آلوده به سارس توصیه می کند

    در فرودگاه ها یا نواحی مرزی امکاناتی فراهم شود که تمام مسافران به خارج از کشور ، قبل از خروج  مورد مصاحبه قرار گرفته و از نظر سه مورد زیر بررسی شوند :

    مراقبت در حین پرواز برای سارس

    اگر مسافری در پرواز (از نواحی آلوده ) تب و علائم تنفسی داشت توصیه می شود خدمه پرواز این اقدامات را انجام دهند :

     -مسافر را تاحد امکان دورتر از بقیه مسافرین و خدمه پرواز نگه دارند .

    - مسافر باید ماسک بزند و خدمه پرواز که مراقب وی هستند باید از نظر سارس پیگیری شوند .

    - یک توالت مجزا برای بیماری در نظر گرفته شود.

    - خلبان باید وجود بیمار مظنون به سارس را به اطلاع فرودگاه مقصد برساند تا مسئولان بهداشتی از ورود وی آگاه شوند .

    - در مقصد ، مسافر مظنون ایزوله شده و توسط مسئولان بهداشتی فرودگاه ارزیابی شود .

    اقدامات لازم برای موارد تماس با مسافر بیمار

    اگر ارزیابی فوری پزشکی احتمال سارس را رد کرد، بیمار جهت دریافت مراقبت پزشکی به مراکز درمانی راهنمایی شود. ولی اگر ارزیابی اولیه در فرودگاه  تائید کننده مورد مظنون و یا محتمل سارس بود اقدامات زیر باید انجام شود :

    1 – تمام موارد تماس در طی پرواز باید مشخص شوند که موارد تماس به صورت زیر تعریف می شوند :

    - مسافران هم ردیف و آن ها که تا دو ردیف عقب و جلوی بیمار بوده اند.

    - تمام مسافرانی که به نحوی تماس نزدیک با بیمار داشته اند ( مثلاً از وی مراقبت کرده اند).

    - هر مسافر دیگری که با بیمار هم خانه بوده است.

    - اگر یکی از خدمه پرواز مورد مظنون یا محتمل سارس باشد موارد تماس تمام مسافران و خدمه را شامل می شود.

    2 – موارد تماس بایستی مشخصات و نشانی کامل به مسئولان بهداشتی بدهند ( نشانی اقامت تا 14 روز ) .

    3 – موارد تماس باید اطلاعات کامل در مورد سارس دریافت کنند و توصیه می شود با شروع علائم ظرف ده روز سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند و سابقه ی تماس با بیمار سارس را بیان کنند .

    4 -  موارد تماس تا زمانی که علائمی از سارس پیدا نکرده باشند باید برای فعالیت ها و سفرشان آزادی عمل داشته باشند .

    5 – اگر با گذشت زمان مشخص شد مورد مظنون مورد محتمل سارس است ، باید به مقامات بهداشتی ناحیه ای که مورد تماس در آن جا زندگی می کند اطلاع داه شود تا مراقبت فعال ( مصاحبه توسط کارکنان بهداشتی و کنترل درجه تب روزانه ) تا 10 روز بعد از تماس ، انجام شود .

    سایر مسافران

     به عنوان یک اقدام احتیاطی ، بهتر است سایر مسافران اطلاعات و نشانی خود را به مسئولان بهداشتی بدهند و اگر تا ده روز بعد از پرواز علائمی از سارس پیدا کردند ، به مراکز بهداشتی – درمانی مراجعه کنند .

    گند زدایی هواپیما

    بر اساس اطلاعات موجود ، دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای گندزدایی هواپیماها کفایت می کند . در پاسخ به توصیه خط هوائی بایستی در مناطق آلوده امکاناتی شامل : دستکش ، ماسک و مواد گندزدا و همچنین یک صندلی ایزوله برای موارد نیاز ، تأمین کند .

    توصیه سازمان جهانی بهداشت برای مسافرت

    تمام مسافرت ها(غیر از موارد ضروری ) به استان گوانگ دونگ چین و هنگ کنگ به تعویق بیافتند. این توصیه مسافرینی را که فقط در این فرودگاه های بین المللی جابجا می شوند ، شامل نمی شود .

    تعاریف موارد بیماری

    موارد مظنون :

    هر فردی که بعد از اول نوامبر 2002 سابقه تب بالای 38 درجه و سرفه و مشکلات تنفسی و حداقل یکی از موارد زیر (در فاصله 10 روز قبل از شروع علائم ) را داشته باشد :

    - تماس نزدیک (زندگی کردن با هم ، پرستاری کردن و یا تماس مستقیم با ترشحات تنفسی یا مایعات بدن بیمار مظنون یا محتمل سارس ) با فرد مظنون یا محتمل بیماری سارس .

    - سابقه مسافرت به منطقه آلوده .

    - اقامت در یک منطقه آلوده .

    *توجه :

    گزارش فوری موارد مظنون و یا محتمل به مراکز بهداشت شهرستان ، استان و مرکز مدیریت بیماری ها ضروری است ، لذا آگاه سازی پزشکان در محدوده تحت پوشش دانشگاه ها در اسرع وقت توصیه می شود .

    1- Acute Respiratory SyndromeSever  SARS  =

    * منبع: ماهنامه دنیای تغذیه


        نظرات دیگران ( )

  • گرمازدگی در تابستان
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:28 عصر

    گرمازدگی در تابستان

    فصل تابستان در راه است . هوای داغ و رطوبت  بالا منجر به بروز مشکلات جدی بهداشتی از گرمازدگی گرفته تا بیهوشی ناشی از دمای زیاد می شود.

    محققان می گویند بیماریهای مرتبط با افزایش دمای هوا ، زمانی بروزمی کند که بار اضافی بر سیستم کنترل دمای بدن وارد می شود و بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نیست . براثرتعریق فراوان به علت گرما مایعات و املاح زیاد از بدن خارج و شخص دچار اختلال مختصری می شود . گاهی عضله های مختلف به خصوص عضله های جدار شکم دچار انقباض و گرفتگی دردناک می گردد که این را " کرامپ " ناشی ازگرما می گویند.

    علایم گرمازدگی

    عرق ریزی شدید، رنگ پریدگی، گرفتگی عضلات، خستگی یا ضعف، تهوع یا استفراغ و سردرد و سرگیجه از علایم گرمازدگی است. در صورت عدم درمان گرمازدگی فرد به عارضه مهلک بیهوشی  ناشی از گرما زدگی مبتلا می شود.

    مردان بیش اززنان مستعد ابتلای به گرما زدگی هستند. علت این امرعرق کردن بیشتر مردان و همچنین از دست دادن سریع تر آب بدن در مقایسه با زنان است.

    بدن انسان برای عرق کردن در هوای گرم باید مقداری مایعات به صورت ذخیره در بدن داشته باشد، چرا که عرق کردن یکی از مهمترین عوامل تنظیم دستگاه حرارتی انسان به شمار می رود.

    پس توصیه می شود که از مایعات در هوای گرم تابستان ، همچنین آب میوه زیاد استفاده کنید و از مصرف قهوه، چای و انواع کولاها خودداری کنید، زیرا آنها باعث از بین رفتن بیشتر آب بدن می شود.

    ورزش را صرفاً در صبح یا عصرانجام دهید. در هنگام روز و هوای گرم ورزش می تواند به سلامت انسان صدمه بزند  و مشکلاتی در گردش خون ایجاد کند.

    پزشکان رعایت چند نکته را برای مقابله با عوارض ناشی ازهوای گرم و مرطوب به ویژه برای کودکان وسالمندان ضروری می دانند.

    درهوای گرم تابستان تا حدامکان از منزل خارج نشوید ، لباسهای آزاد و گشاد با رنگ روشن بپوشید، زیرا در تاباندن گرما و حفظ دمای طبیعی بدن بسیار مؤثر است.

    از کلاههای لبه دار استفاده کنید. بدن انسان در حالت عادی روزانه حداقل دو لیتر مایعات مختلف احتیاج دارد تا عمل متابولیسم و سوخت و ساز بدن بدون مشکل صورت پذیرد، این نیاز در تابستان به چهار لیتر می رسد.

    پزشکان استفاده از سبزیجات و میوه ها را درتابستان به جای غذاهای پرچرب و دیرهضم یا دارای پروتئین بالا بسیار ضروری می دانند.

    انسان در هوای گرم دیرتر احساس گرسنگی می کند ، زیرا هر اندازه درجه حرارت هوا زیاد باشد به همان اندازه غذا بیشتر  در داخل معده انسان باقی می ماند. چربی وغذاهای دیرهضم که بیش از سایرموادغذایی درمعده باقی می مانند ، برای هضم شدن احتیاج بیشتری به خون پیدا می کنند که این امر باعث اخلال در جریان گردش خون می شود و به همین خاطر پزشکان در تابستان به جای غذاهای دیر هضم توصیه می کنند که از انواع سبزیجات و میوه جات استفاده شود


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]