سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338946---
بازدید امروز: ----19-----
بازدید دیروز: ----34-----
شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • خطر ! خطر !
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:27 عصر

    خطر ! خطر !

    مواظب قلبتان باشید

    پزشکان می گویند : بیماری های قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران است و هر روزه عده زیادی از افراد جامعه را به کام مرگ می برد یا ناتوان می سازد ، به طوری که از هر سه مورد مرگی که رخ می دهد ، علت یک مورد از آنها بیماری قلبی و عروقی است .

    طبق مطالعات آماری ، 40 در صد از موارد مرگ و میر در کشور ما به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است . مصرف بی رویه چربی ، به ویژه چربی های جامد حیوانی و نباتی در این میان مهم ترین نقش را دارا هستند .

    چربی یکی از مواد اصلی غذایی است که باعث ایجاد انرژی در بدن می شود ، هر گرم چربی ، حداقل 9 کالری انرژی در بدن ایجاد می کند که دو برابر انرژی حاصل از هر گرم پروتئین یا کربوهیدرات ( قند ) است .

    بدن برای فعالیت عادی به مقدار کمی چربی نیاز دارد . چربی که در درجه حرارت اتاق به صورت جامد باشد و در فرآورده های حیوانی نظیر گوشت ، مرغ ، تخم مرغ و دربعضی از گیاهان مثل نارگیل و کاکائو موجود است ، این نوع چربی بیش از همه باعث بالا رفتن « کلسترول » خون می شود .

    چربی اشباع نشده ، معمولاً در درجه حرارت یخچال به صورت مایع است و بیش از همه در سبزی ها یافت می شود . بعضی از منابع این نوع چربی عبارتند از : زیتون ، تخم آفتابگردان ، ذرت و سویا . این چربی وقتی جایگزین چربی اشباع شده شود ، باعث پایین آمدن « کلسترول » می شود .

    چربی هیدروژنه ، چربی اشباع نشده ای است که توسط روش های شیمیایی به صورت جامد و اشباع شده در آمده است . این چربی در تهیه مواد غذایی باعث افزایش مدت زمان مجاز مصرف آنها می شود ، که بیشتر در تهیه انواع کیک ، شیرینی ها و      مواد غذایی مشابه مورد استفاده قرار می گیرد .

    برای این که جسم سالمی داشته باشیم ، باید غذاهای کم چربی را جایگزین غذاهای چرب کنید ، یعنی موادی مانند لبنیات پر چربی ( شیر پر چربی ، ماست چرب ) ، روغن های جامد نباتی ، دنبه ، روغن های حیوانی ، کره ، جگر ، مغز ، دل و قلوه ، گوشت قرمز پر چربی ( گوشت گوساله و گاو ) انواع شیرینی ، کله و پاچه ، سیرابی و شیردان ، سس سالاد ، سوسیس و  کالباس،  و پوست مرغ را  کمتر استفاده کنید .

    از مصرف بی اندازه مواد قندی یا نشاسته ای مانند ماکارونی ، برنج ، قند ، انواع شیرینی ، انواع مربا ، عسل ، شربت ، نوشابه و نان خمیر خودداری نمایید .

    حداقل هفته ای سه بار به مدت 30 دقیقه ورزش کنید ( پیاده روی ، شنا ، کوهنوردی ، دوچرخه سواری و ... ) . ساده ترین و عملی ترین ورزش ، پیاده روی سریع است .

    پزشکان توصیه می کنند : در صورت داشتن وزن اضافه  با رعایت رژیم غذایی و ورزش ، میزان خود را به وزن مطلوب برسانید .

    بهتر است روغن مصرفی شما از نوع مایع انتخاب شود . از حرارت دادن زیاد و طولانی مدت روغن مایع خودداری کنید ، زیرا اکسیده می شود و مبدل به مواد سمّی می گردد .

    از مصرف روغنی که حرارت دیده است ، خودداری کنید . روغن سوخته شده می تواند بیماری زا باشد . به هنگام طبخ با روغن نیز باید از حرارت کم و پایین استفاده کنیم .

    باید از برگردانیدن روغن مصرف شده به ظرف اصلی بپرهیزید . در موقع خرید روغن به تاریخ تولید و مصرف آن توجه نمایید . روغن ها ، خصوصاً روغن مایع را در محل خنک و دور از نور و هوا در ظروف در بسته نگهداری کنید .

    برای حفظ کیفیت مواد غذایی ، از سرخ کردن زیاد آن بپرهیزید . به خاطر داشته باشید ، این تصور که روغن جامد از نظر حجمی با صرفه تر از روغن مایع است ، از نظر علمی صحیح نیست .

    اثرات زیانبار مصرف بی رویه چربی ها از کودکی آغاز می شود ، لذا در تنظیم برنامه غذایی کودکان نیز باید به این نکته توجه کنید .


        نظرات دیگران ( )

  • چگونه به پزشک خود کمک کنیم تا بیماری ما زودتر و آسانتر بهبود یاب
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:25 عصر

    چگونه به پزشک خود کمک کنیم تا بیماری ما زودتر و آسانتر بهبود یابد؟


    پزشک در برخورد با بیمار ابتدا با گرفتن شرح حال و سپس معاینه، اطلاعاتی درباره مشکل بیمار به دست می آورد و پس از پردازش این اطلاعات است که می تواند اقدامات درمانی لازم را پیشنهاد کند. بنابراین اگر بیمار اطلاعات را به طور کامل و دقیق در اختیار پزشک قرار دهد، در حقیقت به خودش کمک بزرگی کرده است. رعایت موارد زیر شما را در این امر یاری خواهد کرد:

    1- قبل از مراجعه به پزشک ، علائم بیماری خود و همچنین سؤالات احتمالی خود را روی یک برگه بنویسید. این کار از فراموش شدن مطالب هنگام ملاقات با پزشک جلوگیری می کند.

    2- هنگام ملاقات با پزشک، بدون مقدمه طولانی و بدون حاشیه پردازی مشکل اصلی خود را (chief complaint) که شما را نزد پزشک کشانده است ، مطرح کنید . مثلا: درد زانو یا سردرد یا تنگی نفس ...

    3- در بیان مطالب شرم و حیا را کنار گذاشته، همه مشکلات را به زبان ساده و روشن بیان کنید و از ذکر حدس و گمان دوستان و اطرافیان و توصیه آنها خودداری کنید. زیرا این کار علاوه بر اتلاف وقت، ممکن است ذهن پزشک را منحرف کرده و تشخیص بیماری شما را با مشکل روبرو سازد.

    4- همواره به سؤالات پزشک به دقت گوش داده و به هر کدام از آنها پاسخ دقیق بدهید. چنانچه واژه یا سؤالی را متوجه نشدید، پاسخ آری یا خیر ندهید؛ بلکه به پزشک بگویید که معنی فلان واژه را نمی دانم یا مفهوم سؤال را متوجه نشدم.

    5- در هر بار مراجعه به پزشک تمام مدارک پزشکی قبلی خود اعم از نسخه ها، عکس ها، نوارها ، جواب آزمایشات قبلی و همچنین داروهای مصرف شده را همراه خود برده، در همان ابتدا به پزشک نشان دهید.

    6- باردار بودن یا شیرده بودن بیمار مطلب بسیار مهمی است که در همان ابتدا باید به پزشک متذکر شوید.

    7- چنانچه به داروی خاصی حساسیت دارید حتما  آنرا به پزشک خود بگویید. بدیهی است که اگر مدارک پزشکی خود را در یک پوشه منظم کنید، در مراجعات بعدی امکان بررسی بیشتری را برای پزشک فراهم خواهد آورد.

    8- چنانچه پزشک از شما درباره ابتلا بستگانتان به بیماری خاصی (مثلا بیماریهای قلبی در خانواده تان) سوال می کند فکر نکنید که می خواهد فضولی کند ؛  بلکه اینگونه سؤالات در تصمیم گیری برای نحوه درمان شما موثر خواهد بود.

    9- به توصیه های پزشک به دقت گوش دهید و در صورت لزوم ، آنها را یادداشت نمایید.

    10- چانه زدن در مورد توصیه های پزشک به شما کمکی نمی کند. مثلا چانه زنی در مورد کم کردن سیگار به جای ترک آن و یا اصرار در زودتر باز کردن گچ اندام گچ گرفته شده، هرگز به صلاح شما نیست.

    11- همواره صادقانه مصرف ناقص داروها یا احیانا عدم رعایت موارد سفارش را اظهار کنید و از ترس ملامت احتمالی پزشک، اینگونه مطالب را کتمان نکنید.

    12-به یاد داشته باشید ؛ اگرچه پزشکان وسیله ای از جانب خداوند هستند ؛ اما شفا دهنده واقعی خداوند تبارک و تعالی است .

    همواره سالم و سلامت باشید


        نظرات دیگران ( )

  • 6 علامت خطرناکی که بیماران نادیده می گیرند
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:24 عصر

    6 علامت خطرناکی که بیماران نادیده می گیرند

    واقعاً احمقانه بود. فقط یک خونریزی ساده لثه، اما مگر اغلب مردم گاهگاهی خونریزی لثه ندارند؟ کیتاکلمنتس، 42 ساله از آن دسته زنانی نبود که به خاطر هر مسئله کوچکی نگران شود و غصه بخورد. او مادر 5 فرزند و مدیر رستورانی در شهر کوچک اسکاتیا کالیفرنیا بود. او زن پر کاری بود که زمستان سال 1994.95 درگیر یک سرماخوردگی سخت وعفونت مثانه شده و تمام مدت احساس خستگی و کسالت می کرد. وی دلیل بیماری خود را زمستان سرد آن سال می دانست. دکتر معالجش جهت مداوی عفونت مثانه او داروهایی تجویز کرده بود و او کمی بهتر شده بود ، اما چند هفته بعد درد لثه و خونریزی بدتر و شدیدتر شده بود، او فکر کرد شاید مشکل ازدندان عقل اوست که قبلاً به سختی جی خود را در دهان وی باز کرده لذا به نزد جراح دهان و دندان رفت تا دندان عقل او را بکشد جراح که حدس می زد مشکل وجود دارد از لثه او تکه برداری (بیوپسی) کرد و خانم کلمنتس را جهت انجام آزمایشات خون فرستاد. روز بعد پزشک به خانم کلمنتس تلفن کرد و گفت:« شما باید نزد یک پزشک متخصص بروید همین امروز!» آزمایشات حاکی از این بود که خانم کلمنتس دچار لوسمی میلوئید حاد( مهلک ترین نوع سرطان خون) شده بود.

    بعضی افراد به محض اینکه دچار سرماخوردگی مختصری می شوند سریع به پزشک مراجعه می کنند ، اما بسیارند کسانی که نشانه هی بیماری را می بینند ، اما از روی ناآگاهی، خجالت و یا ترس به آنها توجهی نمی کنند. خونریزی لثه که از نشانه هی سرطان خون است ممکن است نادر باشد ، اما نشانه هی دیگر آنقدرها نادر نیستند ولی مردم مایل نیستند که آنها را مطرح کنند. موارد زیر مهمترین نشانه هایی هستند که باید به آنها توجه کنید:

    1- درد در قفسه سینه

    « درد خود به خود از بین می رود» این جمله می تواند خطرناکترین جمله ی باشد که بر زبان یک بیمار جاری می شود. مرکز ملی آمار بهداشت گزارش می دهد که سالانه تعداد 725 هزار بیمار به خاطر ابتلا به بیماریهی قلبی در آمریکا می میرند، که بیشتر از مجموع  بیماران سرطانی است که فوت می کنند . نتیجه مطالعات بر روی 2000 نفر فرد 65 سال به بالا نشان می دهد که از هر 5 مورد حمله قلبی، یکی از آنها تشخیص داده می شود.

    « مونیکاسافورد» پزشک داخلی در دانشکده پزشکی « نیوجرسی» می گوید: « اغلب مردم فکر می کنند دچار سوء هاضمه هستند به ویژه اگر این دردها حین ورزش بروز کنند. » نشانه هی حمله قلبی اغلب شامل احساس سنگینی ، تحت فشار بودن و یا درد در قفسه سینه است که گاهی اوقات تا فک ( آرواره ها)، گردن، پشت و بازوها کشیده می شود. این نشانه ها ممکن است با تنگی نفس ، عرق کردن، و یا تهوع نیز همراه باشد . شما ممکن است تصور کنید درد در قفسه سینه تان کم است و اغلب اینطور هم هست ، اما نباید جان خود را به خطر بیندازید، مخصوصاً اگر داری وزن بالا، فشار خون بالا، کلسترول بالا و یا دیابت ( مرض قند) هستید . دکتر سافورد می گوید هنگامی که این نشانه ها را در خود احساس کردید، فوراً باید اقدام کنید. اگر این علائم بیشتر از چند دقیقه طول کشید سریع دکتر خود را خبر کنید و یا با مراکز اورژانس تماس بگیرید و تقاضی آمبولانس کنید. هرگز سعی نکنید با پی خودتان به بیمارستان بروید.

    2- اختلالات جنسی

    هنگام معاینات بدنی ممکن است سؤال در مورد توانایی هی جنسی به فراموشی سپرده شود. پزشکان اغلب به هنگام سؤال در مورد مشکلات جنسی با نارضایتی بیماران خود مواجه می شوند، حتی در مواقعی که این مشکلات نتیجه عوارض جانبی داروهایی چون ضد افسردگی و داروهی ضد فشار خون باشد که به طور وسیع مصرف می شوند. دکتر " استیون وین رب" پزشک بیمارستان " هارتفورد" می گوید:" بیماریهی بسیاری وجود دارند که می توانند موج کاهش تمایلات جنسی شوند. فقدان احساسات و تمایلات جنسی در مردان ویا زنان و اشکال نعوظ درمردان می تواند از علائم اولیه بیماری دیابت، مشکلات غده تیروئید، افسردگی و یا تومور باشد". در حقیقت مطالعات اخیر نشان می دهد که یکی از اولین موارد پیش بینی کننده بیماریهی قلبی می تواند اختلال نعوظ در مردان باشد.

    3- تغییر در عادات خوابیدن

    بسیاری از مردم بی خوابی و یا خواب زیاد را ناشی از مشکل روحی و روانی می دانند که ممکن است چنین هم باشد.

    بنابر گزارش " مؤسسه ملی سلامت روانی" 19 میلیون فرد بالغ از افسردگی رنج می برند ، با وجود این بیش از دو سوم آنها تحت معالجه قرار نمی گیرند. افسردگی می تواند به عنوان یک بیماری نهفته منجر به بی تحرکی و بی ارادگی شود، اما با وجود این پیامدهی جدی نظیر طلاق، ترک شغل، استعمال بیش از حد الکل و مواد مخدر، بیماری قلبی و حتی خودکشی را نیز به دنبال دارد. دکتر رزماری کُلیگنیارو " پزشک داخلی  در دانشگاه پزشکی پیتسبورگ" می گوید:" من همواره از بیماران خود راجع به خواب آنها سؤال می کنم زیرا حتی آنهایی که نمی خواهند افسردگی خود را نشان دهند خواب را به عنوان یک مسئله نامربوط می بینند" وی اضافه می کند . " من از این طریق موارد زیادی از افسردگی و اضطراب را تشخیص داده ام."

    مشکلات مربوط به خواب می تواند به خاطر مسائل ساده ی چون استرس، الکل و یا مصرف بیش از حد کافئین باشد، اما ممکن است نشانه یک بیماری باشد . برخی مشکلات خواب می تواند نشانه اختلالات تنفسی، بیماری کلیوی و یا دیابت باشد.

    نیاز به گذاشتن چندین بالش در هنگام خواب می تواند بطور شگفت آوری نشانه یک مشکل باشد. کسانی که باید سر خود را به هنگام خوابیدن بالا نگهدارند ممکن است دچار بیماری قلبی باشند. بالا نگاه داشتن سر باعث می شود که خون در پاها جمع شود و از فشار بر روی قلب کم کند.

    4- واکنشهی دارویی

    علائمی نظیر سردرد، تهوع، سرگیجه، جوش و مشکلات تنفسی همان طور که ممکن است نشانه بیماری هی مختلفی باشند ، می توانند واکنشهی مختلف در برابر داروها باشند، اما گاهی اوقات مردم آنها را نادیده می گیرند. نتیجه یک تحقیق منتشر شده در یکمجله پزشکی شماره آوریل 1988 نشان می دهد که 43 هزار آمریکایی تنها به خاطر عوارض جانبی داروهی تجویز شده و یا استفاده از داروهی بدون نسخه در بیمارستان ها بستری شده و یا فوت کرده اند. اگر شما اخیراً داروی جدیدی را مصرف می کنید و چنین نشانه هایی را در خود مشاهده می کنید با دکتر خود تماس بگیرید و این موارد را بری او توضیح دهید و موقعی که به نزد دکتر خود می روید لیستی از تمام داروهی شیمیایی و گیاهی را که مصرف می کنید همراه خود ببرید.

    5- تغییرات در دفع مزاج

    دکتر کلیگنیارو می گوید:" دفع مزاج در همه یکسان نیست . بعضی ها روزی یکبار بعضی بیشتر و بعضی دیگر هم کمتر عادت به دفع مزاج دارند که همگی آنها می تواند کاملاً طبیعی باشد. تنها تغییر در این عادات دفع مزاج است که مهم است. همانطور که خون درمدفوع و درد درمعده ممکن است علامت سرطان قولون (سرطان روده بزرگ) باشد، تغییر در اجابت مزاج هم ممکن است نشانه هشدار دهنده ی از این بیماری باشد. تغییر در اجابت مزاج گاهی اوقات با اختلالات روحی نظیر افسردگی و اضطراب نیزهمراه است. دکتر" الین رینولدز" از مرکز پزشکی بوستون اظهار می دارد:" بیماری به من مراجعه کرد که علایم معدی روده ی مثل اسهال و درد شکمی داشت. علائم نشان دهنده سندرم روده تحریک پذیر بود ،ولی می توانست با بیماری روانی مرتبط  باشد." هنگامی که رینولدز از بیمار خود سؤالاتی را می پرسید، و او می گفت که قبل از خارج شدن از خانه  باید بسته بودن شیرگازوقفل بودن در خانه را بررسی کند که ممکن است 15 تا 20 بار طول بکشد . رینولدز می گوید: " بیمار از ناراحتی معده صحبت می کرد اما او مشکل وسواس داشت

    6- تغییرات پوستی

    بیمار دیگری به دکتر رینولدز مراجعه کرد که نگران وجود غده ی در ساق پی خود بود. بعد ازمعاینه معلوم شد که این برآمدگی یک کیست است. اما مریض قبلاً دچار ملانوم که نوعی سرطان پوست است بوده و لذا دکتر خواست که او را دقیقتر معاینه کند. دکتر یک غده فلسی شکل قهوه ی با لبه هی ناصاف بر روی شانه بیمار مشاهده کرد که وی آن را دیده بود ولی جدی نگرفته بود. لذا دکتر از این غده نمونه برداری کرد. سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است. او می گوید:" نکته قابل توجه این است که کاملاً مواظب باشید و هر گونه بزرگ شدن ویا تغییرات مشکوک در خالها و کک مک ها را با دکتر خود در میان بگذارید. خجالت و یا ترس می تواند همچون غفلت از علائم بیماری مشکل آفرین باشد. ترس از پزشک و یا ترس از فهمیدن حقیقت مانع بسیاری از معالجاتی هستند که در واقع فرد به آنها نیاز دارد . دکتر" مارک گراف " روانپزشک بیمارستان کیسردرکالیفرنیا می گوید:" ترس، نگرانی و عصبانیت بیماران در رفتار آنان انعکاس می یابد." آنها پیوسته برداشتهی خود را تکرار می کنند و می ترسند که حقیقت را بفهمند . اما اینک بسیاری از بیماری ها خیلی بیشتر از آنچه که یک دهه قبل بوده اند قابل درمان شده اند و هر چه سریعتر به درمان بیماری اقدام شود نتیجه موفقیت آمیزی حاصل خواهد شد.

    دکتر رینولدز می گوید:" هنگامی که با دکتر خود صحبت می کنید بی پرده سخن بگویید. عجله نکنید و مضطرب نشوید از تمام نکاتی که می خواهید با دکتر در میان بگذارید لیستی تهیه کنید و موارد مهم را در راس این فهرست قرار دهید هیچ نشانه ی آنقدر کم اهمیت نیست که ذکر نشود.

    بروز یک نشانه بی ضرر مثل خونریزی لثه که به موقع به آن رسیدگی شد، جان کیتاکلمنتس را نجات داد. 6 سال از آن ماجرا گذشته واستخوان قاب زانوی او پیوند زده شده است . او جزء 20 تا 30% افرادی است که دچار لوسمی حاد بوده اند و اینک یک دوره بهبودی دراز مدت را تجربه می کند .

    خانم کلمنتس از اینکه پزشک معالجش مثل خود او نسبت به نشانه هی بیماری او خونسرد و بی توجه نبوده است ، عمیقاً از او سپاسگزار است، وی می گوید:" من هنوز هم زیاد نگران مسائل نیستم و به خاطر هر موضوع کوچکی غصه نمی خورم ، اما از آنچه که درست جلوی چشمانم قرار گرفته بی توجه نمی گذرم. "


        نظرات دیگران ( )

  • چند لحظه با درد
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:19 عصر

    چند لحظه با درد

    درد شایع ترین احساسی است که انسان ها آن را طی بیماری های خود تجربه می کنند . درد  شایع ترین شکایتی است که به طور مستقل یا در روند یک بیماری ، منجر به مراجعه بیمار به پزشک و جست وجو برای یافتن راه حل می گردد . درد تاریخچه ای به قدمت حیات دارد به قدمت واکنش جاندار نسبت به محیط و نسبت به تغییرات  درونی خودش.  درباره فلسفه وجود درد بحث های فراوانی صورت گرفته و نظریه های زیادی وجود دارد. در بسیاری از موارد درد یک هشدار است که فرد را نسبت به وجود یک اختلال ، یک واکنش نامطلوب و یک عامل آسیب رسان آگاه می کند . در واقع مشخص شده است افرادی که به هر علت، قادر به احساس درد نیستند ، در معرض خطرات فراوانی قرار دارند . درد باعث می شود موجود زنده ، به موقع از پدیده های پیرامون که ممکن است در معرض دید نباشند،  آگاه شود و عکس العمل نشان دهد گاهی اوقات درد موجب ایجاد رفتاری می شود که برای روند بهبود بیماری یا جلوگیری از پیشرفت آن مفید است . شکستگی استخوان ، درد شدید را در اندام مبتلا پدید می آورد که مانع می شود بیمار آن اندام را حرکت دهد و وضعیت آسیب را از آنچه که هست بدتر کند .

    با این همه ، مواردی هستند که به دردهایی بر می خوریم که در ظاهر هیچ توجیهی ندارند و گویا فقط برای آزار و اذیت پدید آمده اند. گاهی درد در پاسخ به یک واکنش درونی بدن پدید می آید ، ولی پیدایش آن نه تنها کمکی نمی کند ، بلکه باعث پیچیده تر شدن اوضاع و تحمیل استرس و اضطراب بیش از حد به بیمار می شود .

    ظاهرا در همه فرهنگ ها عقیده ای وجود دارد که عنوان می کند درد عقوبتی است که انسان در ازای اعمال ناشایستش تحمل می کند با این همه مشخص شده است حس درد همانند احساس گرماسرما لمس و فشار در سایر موجودات و به ویژه در پستانداران با خصوصیات مشابه با انسان وجود دارد .

    هیچ دلیل قاطعی وجود ندارد که نشان دهد هر یک از رشته های اعصاب محیطی ، مختص به یکی از انواع حس بساوایی ( درد ، تماس ، سرما ، گرما) است،  با این حال، اکثر فیزیولوژیست هایی که به علوم اعصاب پرداخته اند . به فرضیه اختصاصی بودن حس درد اعتقاد دارند . این فرضیه بیان می کند که درد ، یک احساس مجزا است که دستگاه عصبی مختص به خود را دارد .

    گیرنده های درد در پوست و در بافت ها و احشای درونی بدن وجود دارند . در پوست ، این گیرنده ها برخلاف سایر گیرنده های حس های سطحی تنها یک پایانه آزاد عصبی هستند . تا مدت ها پس از آغاز قرن بیستم تصور می شد احشای درونی بدن کاملا غیر حساس هستند و قادر به احساس درد نیستند .

    ویلیام هاروی هنگام مشاهده پسری  که دچار آسیب قفسه سینه شده و قلب او در معرض دید قرار داشت،  متوجه شد که لمس قلب باعث بروز هیچ احساسی از جمله درد نمی شود . در سال 1901 لناندر عنوان کرد که احشای درونی بدن نظیر معده و روده ها نسبت به بریدن ، له کردن و سوزاندن حساس نیستند ولی اتساع آنها و کشش دیواره اقشای توخالی موجب بروز درد می شود .

     در سال 1911 نیز هرست نشان داد که اتساع اقشای توخالی دردناک است. رایل تاکید کرد که انقباض عضلات صاف اقشای توخالی برای ایجاد درد کافی است و به این ترتیب ، عقیده هرست را تایید کرد. در اعضایی نظیر کبد طحال و کلیه ها خود نسج دارای حس درد نیستند ولی کپسول یا دیواره احاطه کننده آنها دارای حس درد است التهاب کشیده شدن یا آسیب دیدن این کپسول منجر به بروز درد می شود در مورد اعضایی که درون پرده های غشایی قرار گرفته اند ، لایه های احشایی فاقد حس هستند،  ولی لایه های جداری ، نظیر لایه جداری پلور و صفاق در اثر التهاب و کشش، دچار درد می شوند .

    ملزاک و وال در سال 1965 ، فرضیه کنترل دروازه ای درد را مطرح کردند. این فرضیه، بیان می کند که شدت و کیفیت دردی که توسط افراد احساس می شود توسط متغیرهای فیزیولوژیک و روانشناختی متعددی کنترل و تنظیم می شود .

    واقعیت این است که پیام های عصبی مربوط به حس درد ، در شاخ خلفی نخاع و مناطق دیگری از دستگاه عصبی ، دچار تغییر و تعدیل می شوند .

    رشته ها یا فیبرهای عصبی که حس درد را از محیط به دستگاه عصبی مرکزی منتقل می کنند ، انواع مختلفی دارند رشته های ضخیم تر که سرعت انتقال پیام در آنها بیشتر است ، درد تیز را منتقل می کنند . محل این درد کاملا مشخص است ماهیتی تیز و واضح دارد. فیبرهای باریکتر هدایت عصبی کندتری دارند و دردی که توسط آنها منتقل می شود مبهم است به عنوان مثال ، دردهای شکم که ماهیتی مبهم هستند و نمی توان نقطه خاص رابه عنوان محل درد در آنهامشخص کرد توسط فیبرهای باریک منتقل می شوند .

    تحریک فیبرهای عصبی که هدایت سریع تری دارند موجب مهار فیبرهای کند تر می شود. این نظریه، اساس پیدایش و معرفی روش های تخفیف درد به وسیله تحریکات مختلف پوستی بوده است .

    از جمله این روش ها می توان تحریک عصب از راه پوست را نام برد . اعتقاد بر این است که روش های طب سوزنی نیز از طریق این مکانیسم موثر واقع می شود


        نظرات دیگران ( )

  • چربی به سرعت تفکر را کاهش می دهد
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:17 عصر

    چربی به سرعت تفکر را کاهش می دهد

    چاقی نه تنها برای قلب مضر است ، بلکه براساس تحقیقات جدید بر کل سلامت شخص از جمله توانایی های ذهنی او  تاثیر منفی به جای می گذارد .

    این تحقیقات که توسط دانشمندان دانشگاه تورنتو انجام شده  ، نشان می دهد که تاثیر چاقی بر زنان بیشتر است .

    کوسناس تراکاس نویسنده این مطالعه نتایج یک بررسی رسمی دولتی را بر روی 38151 تن که براساس جنسیت وزن ، عادات سیگار کشیدن یا شرایط آموزش طبقه بندی شده بودند مورد ارزیابی قرار داد .

    تراکاس در این ارزیابی به برخی ارتباطات جالب دست یافت از جمله اینکه نشان داد توانایی ادراکی افراد چاق یا سنگین وزن کندتر است . همچنین چاقها در برابر درد حساس تر هستند و تحرک و جنب و جوش کمتری دارند .

    نیل شبر رئیس داروشناسی بالینی در دانشگاه تورنتو گفت( پزشکان باید چاقی را یک بیماری بدانند که در زندگی روزمره بسیاری از افراد عوارض مضری به جای می گذارد و چاقی منحصرا نتیجه شیوه غلط زندگی است )


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]