سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338897---
بازدید امروز: ----4-----
بازدید دیروز: ----27-----
شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • نقش عصبانیت در بالا رفتن کلسترول
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:47 عصر

    نقش عصبانیت در بالا رفتن کلسترول

    طب سوزنی و درمان های طبیعی

    بررسی های جدیدی که توسط پژوهشگران به عمل آمده حاکی از آن است که بین میزان کلسترول موجود در بدن هر فرد و نحوه عکس العمل وی در برابر ناملایمات ، ارتباط مستقیم وجود دارد.

    بر اساس این گزارش، کلسترول به عنوان عاملی که در بروز ناراحتی های قلبی و تنگ شدن رگهای قلب و ایجاد سکته نقش دارد، نه تنها برای متخصصان ، بلکه در بین عامه مردم کم و بیش شناخته شده است. نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد افراد عصبی ، و کسانی که در برخورد با بالا دست ها خشم خود را فرو می خورند و سپس آن را بر سر زیردستان خالی می کنند ، بیش از دیگران در معرض عوارض ناشی از ازدیاد کلسترول قرار دارند به نحوی که اگر این افراد در نوع غذای مصرفی نیز بی مبالات باشند به طور بسیار جدی در معرض خطرات ناشی از وجود مقادیر زیاد این ماده در خون قرار می گیرند.

    به اعتقاد پژوهشگران، عصبانی شدن یا عکس العملهای عصبی شدید ، سبب ترشح هورمون های خاص می گردد که میزان قند و چربی موجود در خون را بالا می برد و اگر این شیوه رفتار و خلق و خو ادامه پیدا کند الگوی ازدیاد چربی در خون به صورت یک روند مستمر در خواهد آمد.

    تحقیقاتی که در دانشگاه «ادینبورو» بر روی افراد مبتلا به « آترواسکلروز» ( گرفتگی عروق ) عروق پا صورت گرفته این نکته را مورد تأیید قرار داده است که بروز این بیماری به طور آماری در افراد عصبانی و حساس بیش از دیگران است.

    توصیه محققان به اشخاصی که در معرض ابتلا به ازدیاد کلسترول قرار دارند آن است که در کنار رژیم های غذایی و فعالیت های ورزشی و تغییر در الگوی رفتاری خود ، کاستی از میزان حساسیت در برابر ناملایمات را نیز به طور جدی مورد توجه قرار دهند و از عصبانیت و پرخاشگری تا حد امکان پرهیز کنند.

    عوامل کاهش جذب کلسترول

    این عوامل آنهایی است که با جلوگیری از جذب روده ای مواد کلسترول ساز به کاهش کلسترول خون کمک می کند. در این میان فیبرهای غذایی( الیاف گیاهی) نقش بسیار مهم دارند. در درجه اول این نکته مهم است که غذاهای حاوی مقدار زیادی فیبر گیاهی به طور طبیعی از نظر چربی و کلسترول فقیرند و این خود به پیشگیری از افزایش کلسترول خون کمک می کند. اما فیبرها خاصیت دیگری هم دارند که اهمیت بیشتری پیدا می کند. به نظر می رسد فیبر این قدرت را دارد که بعضی مواد چربی موجود در دستگاه گوارشی را به خود جذب کند و آنها را همراه خود با سایر محتویات روده خارج سازد.

    این پدیده مانع از رسیدن چربی ها به کبد می گردد و بنابراین کلسترول ساخته نمی شود . این خاصیت باعث کاهش غلظت کلسترول بدLDL خواهد شد. اما علاوه بر این بعضی مطالعات گویای آن است که غذاهای حاوی مقدار زیاد فیبر محلول، ممکن است حتی غلظت کلسترول خوبHDL را بالا ببرند. فیبرهای غذایی در مواد گیاهی وجود دارد. این فیبرهای غذایی در مواد گیاهی وجود دارد. این فیبرها در دستگاه گوارش انسان به مقدار بسیار ناچیزی هضم و جذب می گردد و بخش اعظم آنها دفع می شود. دو نوع فیبر گیاهی غیر محلول و محلول یافت می شود. فیبر غیر محلول در آب حل نمی شود؛ مانند سلولز و پس از ورود به روده تقریباً دست نخورده دفع می شود. برعکس ، فیبرهای محلول از موادی چون پکتین ( یک نوع فیبر محلول است که باعث پایین آوردن کلسترول خون ، کنترل چاقی دیابت و بیماری قلبی می شود ) و بعضی از صمغ ها تشکیل شده است که در آب محلول اند. این مواد در روده ها ترکیباتی چون اسیدهای صفراوی را به خود می گیرند و همراه با خود دفع می کنند. اسیدهای صفراوی اگر از روده جذب شوند برای ساختن کلسترول، مورد استفاده کبد قرار می گیرند. غنی ترین منبع فیبرهای گیاهی انواع سبزی ها و میوه هاست.

    گندم کامل و غلات، لوبیاها و نخود ، انواع سبزی ها و میوه جات منابع سرشار فیبرهای گیاهی است. از میان این گیاهان بسیاری از آنها حاوی تعداد زیادی فیبرهای محلول هستند ؛ از جمله لوبیای قرمز، لوبیای چشم بلبلی و سبوس جوی دو سر و بسیاری از غذاهای گیاهی مانند سبوس گندم ، کاهو و اسفناج اکثراً دارای نوع فیبر از گروه فیبرهای غیر محلول در آب هستند. بنابراین با وجود فیبر زیاد برای پایین آوردن کلسترول از گروه ممتاز به شمار نمی روند.

    منبع : زن روز


        نظرات دیگران ( )

  • از بیماری خاموش چه می دانید؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:13 عصر

    ز بیماری خاموش چه می دانید؟

    دانستنی های زیر درباره سلامتی استخوان ها، میزان کلسیم مورد نیاز بدن، رژیم غذایی مناسب برای تأمین و حفظ سلامتی بافت استخوانی در زنان و دختران جوان به وسیله مرکز اطلاعات بهداشتی ملی زنان

    Information center ) HealthWomen s The National) تهیه شده است.

    پوکی استخوان چیست؟

    استئوپورز یا پوکی استخوان یک بیماری است که در آن استخوان ها استحکام خود را از دست می دهند و امکان بروز شکستگی در بخش های پشتی، کمری و لگن وجود دارد. به این بیماری " بیماری خاموش" نیز می گویند، زیرا ضعیف شدن بافت استخوانی بدون هیچگونه علامتی صورت می گیرد. معمولاً نخستین نشانه های بیماری شکستگی های متعدد و کاهش قد فرد است. این بیماری در هر گروه سنی می تواند بروز کند ولی نیمی از زنان 65سال به بالا به آن مبتلا هستند. زنان 4 برابر مردان به این بیماری مبتلا می شوند زیرا زنان از تراکم املاح استخوانی کمتری برخوردارند. پس از دوران یائسگی، کاهش استروژن در بدن، مشکل را بیشتر می کند.

    در ابتلا به بیماری پوکی استخوان عوامل خطری وجود دارند که نمی توان آنها را تغییر داد:

    1) جنس: زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. زیرا استخوان های ظریف تر و کم تراکم تری نسبت به مردان دارند و به سرعت پس از یائسگی با کاهش تراکم استخوان رو به رو می شوند.

    2)   سن: با افزایش سن، میزان ابتلا به بیماری افزایش می یابد.

    3)   سابقه یا پیشینه خانوادگی: در خانواده هایی که سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد بیشتر دیده می شود.

    4)   اندازه بدن: زنانی که از استخوان های ظریف و جثه کوچک تری برخوردارند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

    5)   نژاد: زنان سفید پوست و آسیایی نسبت به زنان سیاهپوست بیشتر مبتلا می شوند.

    عوامل خطری که می توان آنها را تغییر داد عبارتند از:

    1) رژیم غذایی: رژیم غدایی که حاوی کلسیم و ویتامینD به اندازه کافی باشد به استحکام و سلامتی بافت استخوانی کمک می کند.

    2)   فعالیت بدنی: در سرتاسر دوران زندگی می تواند استحکام بافت استخوانی را تضمین کند.

    3) سیگار کشیدن: به دلیل کاهش دادن سطح استروژن در بدن، یائسگی زودرس ایجاد می کند و امکان ابتلا به بیماری پوکی استخوان را زیادتر می کند.

    4) الکل: نوشیدن 1 تا 2 لیوان نوشابه الکلی در روز، حتی در زنان جوان، می تواند تراکم بافت استخوانی را کاهش دهد و از استحکام آن بکاهد.

    اغلب مردم فکر می کنند که بیماری پوکی استخوان فقط زنان سالخورده و میانسال را گرفتار می کند، اما دختران جوان نیز باید به سلامتی استخوان های خود توجه کنند.

    توجه به سلامتی استخوان ها ارتباطی به سن ندارد. در دوران کودکی – زمانی که ساختن بافت استخوانی فعالانه صورت می گیرد – به کودکان خود بیاموزیم که به سلامتی استخوان های خود بیندیشند. رژیم غذایی مناسب و فعالیت های بدنی به آنها کمک می کند تا استخوان های محکمی داشته باشند. آموزش شیوه زندگی سالم اهمیت زیادی دارد. رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی ناکافی در دوران کودکی و نوجوانی (9 تا 18 سالگی) منجر به بروز ضعف بافت استخوانی در دوران بزرگسالی خواهد شد. در این صورت  توان بدن در برابر صدمات و تصادف ها کاهش می یابد. از طرفی با پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و حاوی کلسیم به مقدار کافی و فعالیت بدنی منظم در دوران کودکی و نوجوانی می توان خطر بروز پوکی استخوان را در دوران بزرگسالی کاهش داد.

    فعالیت های بدنی مناسب برای دختران جوان

    فعالیت های بدنی با عنوان " فعالیت هایی که وزن بدن را تحمل می کنند" توصیه می شود.

    فعالیت هایی که در آنها کف پاها و پاها وزن بدن را تحمل می کنند. مانند راه رفتن، دویدن، تنیس بازی کردن، تکواندو، بسکتبال، لی لی بازی کردن و ... فعالیت هایی که در این گروه قرار ندارند عبارتند از: دوچرخه سواری، اسکیت سواری، شنا. البته این فعالیت ها برای حفظ تندرستی سودمندند و می توان آنها را با فعالیت های دسته ی اول ترکیب کرد.

    مصرف کلسیم و فعالیت بدنی بافت استخوانی را استحکام می بخشد.

    بدن ما برای محکم کردن استخوان ها و حفظ استحکام آنها، به مصرف کلسیم و فعالیت های بدنی مناسب نیاز دارد. تنها پرداختن به یکی از آنها فایده ای نخواهد داشت بلکه باید به هر دو یعنی مصرف کلسیم و فعالیت های بدنی مناسب توجه کرد.

    کلسیم به رشد استخوان ها کمک می کند. زمانی که بدن بافت استخوانی تازه می سازد ابتدا ساختاری زیر بنایی به نام کلاژن ( مهمترین پروتئین موجود در بافت های بدن ، استخوان ، غضروف و پوست ) در بستر استخوان قرار می گیرد، سپس کلسیم، از جریان خون برداشته شده روی آن می نشیند. کریستال های درشت کلسیمی سوراخ ها و منافذ ساختار کلاژنی را پر می کنند. کلسیم و کلاژن بافت استخوانی را محکم می کنند.

    کلسیم برای بسیاری از عملکردهای بدن ما ضروریست. ارتباط عصبی ( مسیرهایی که از طریق آنها رشته های عصبی پیام های خود را به مغز می فرستند)، عمل قلب و تنفس به وسیله وجود کلسیم صورت می گیرند. زمانی که غذای حاوی کلسیم کافی به بدن نرسد، بدن ما برای انجام وظایف اصلی خود تنفس، کار کردن قلب و برقرار شدن ارتباط های عصبی – کلسیم مورد نیاز خود را از بافت استخوانی برداشت می کند و سبب ضعیف شدن بافت استخوانی می گردد.

    فعالیت بدنی برای عضلات و استخوان ها مفید است. همان گونه که فعالیت بدنی عضلات را قوی و ورزیده می سازد، استخوان ها را نیز متراکم تر و محکم می کند. استخوان ها یک بافت زنده را تشکیل می دهند. تمرین های مناسب ورزشی به تشکیل بافت های استخوانی تازه کمک می کند و استخوان ها را محکم تر می سازد. قوی تر شدن ماهیچه ها نیز به استحکام و حفظ استخوان ها کمک می کند، بنابراین هنگام بروز حادثه، بدن را از بروز شکستگی، محافظت می کنند.

    مقدار نیاز نوجوانان به کلسیم

    مقدار مورد نیاز کلسیم برای دختران 9 تا 18 ساله، 1300 میلی گرم در روز است. اما اغلب دختران در این گروه سنی به مقدار کافی، کلسیم نمی خورند. مطالعات نشان می دهند که معمولاً دختران روزی 800 میلی گرم کلسیم در رژیم غذایی خود دارند. در این جا جدولی از غذاهای مصرفی دختران جوان و مقدار کلسیم موجود در آنها تهیه و ارائه شده است.

    مقدار کلسیم (میلی گرم)

    مقدار

    ماده ی غذایی

    450mg

    1 فنجان

    ماست کم چربی

    371mg

    1 عدد

    ساندویچ پنیر

    315mg

    1 فنجان

    ماست میوه ای

    300mg

    1 فنجان

    شیر(بدون چربی یا کم چربی)

    204mg

    نصف فنجان

    ماکارونی و پنیر

    111-417m

    یک برش (قطعه)

    پنیر پیتزا

    90mg

    1 فنجان

    کلم بروکلی پخته یا خام

    84mg

    نصف فنجان

    بستنی

    71

    20 تا 25 عدد

    مغز بادام

    70mg

    2 برش (قطعه)

    نان سفید

    مصرف مکمل های کلسیم

    دختران می تواند مقدار زیادی کلسیم از رژیم غذایی خود به دست آورند (همان گونه که در جدول بالا ذکر شده، کلسیم در اغلب غذاها وجود دارد.) و درباره ی مصرف کلسیم اضافی با متخصصین بهداشت مشورت کنند. در مواد غذایی که کلسیم به آنها افزوده شده، مقدار کلسیم را در واحد معینی از آن ماده غذایی ذکر می کنند، البته واکنش آلرژیک به بعضی از این نوع مواد دیده شده است.

    عدم تحمل لاکتوز

    شیرکسانی که با خوردن شیر دچار درد معده و نفخ می شوند می توانند از  فرآورده های شیر (ماست، پنیر و ...) مخصوص که در بازار عرضه می شود ، استفاده کنند . این فرآورده ها حاوی آنزیم لاکتاز هستند. آنزیم لاکتاز به هضم شیر کمک می کند. این آنزیم در بعضی از قرص ها نیز موجود است (مثلLactid). در صورت عدم دسترسی به این منابع بهتر است سایر مواد غذایی حاوی کلسیم را مصرف کنیم.

    فرآورده های لبنی چاق کننده

    شیر و فرآورده های آن چاق کننده نیستند. به راحتی می توانیم شیر یا ماست کم چربی مصرف کنیم. اگر چه منابع غذایی حاوی کلسیم دیگری وجود دارند. ولی فرآورده های لبنی، حاوی مقادیر بیشتری کلسیم هستند.

    نقش کافئین در دفع کلسیم

    مصرف کافئین ( در قهوه و چای) تأثیر نامطلوبی بر سلامتی استخوان ها ندارد ولی توصیه می شود که دختران جوان چای یا قهوه را همراه با شیر مصرف کنند.

    یک توصیه در  افزایش و حفظ تندرستی استخوان ها در نوجوانان

    مهمترین توصیه ، داشتن رژیم غذایی غنی و پرهیز از مصرف نوشابه های الکلی و استعما ل دخانیات است.

        نظرات دیگران ( )

  • از بیماری خاموش چه می دانید؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:13 عصر

    از بیماری خاموش چه می دانید؟

    دانستنی های زیر درباره سلامتی استخوان ها، میزان کلسیم مورد نیاز بدن، رژیم غذایی مناسب برای تأمین و حفظ سلامتی بافت استخوانی در زنان و دختران جوان به وسیله مرکز اطلاعات بهداشتی ملی زنان

    Information center ) HealthWomen s The National) تهیه شده است.

    پوکی استخوان چیست؟

    استئوپورز یا پوکی استخوان یک بیماری است که در آن استخوان ها استحکام خود را از دست می دهند و امکان بروز شکستگی در بخش های پشتی، کمری و لگن وجود دارد. به این بیماری " بیماری خاموش" نیز می گویند، زیرا ضعیف شدن بافت استخوانی بدون هیچگونه علامتی صورت می گیرد. معمولاً نخستین نشانه های بیماری شکستگی های متعدد و کاهش قد فرد است. این بیماری در هر گروه سنی می تواند بروز کند ولی نیمی از زنان 65سال به بالا به آن مبتلا هستند. زنان 4 برابر مردان به این بیماری مبتلا می شوند زیرا زنان از تراکم املاح استخوانی کمتری برخوردارند. پس از دوران یائسگی، کاهش استروژن در بدن، مشکل را بیشتر می کند.

    در ابتلا به بیماری پوکی استخوان عوامل خطری وجود دارند که نمی توان آنها را تغییر داد:

    1) جنس: زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. زیرا استخوان های ظریف تر و کم تراکم تری نسبت به مردان دارند و به سرعت پس از یائسگی با کاهش تراکم استخوان رو به رو می شوند.

    2)   سن: با افزایش سن، میزان ابتلا به بیماری افزایش می یابد.

    3)   سابقه یا پیشینه خانوادگی: در خانواده هایی که سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد بیشتر دیده می شود.

    4)   اندازه بدن: زنانی که از استخوان های ظریف و جثه کوچک تری برخوردارند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

    5)   نژاد: زنان سفید پوست و آسیایی نسبت به زنان سیاهپوست بیشتر مبتلا می شوند.

    عوامل خطری که می توان آنها را تغییر داد عبارتند از:

    1) رژیم غذایی: رژیم غدایی که حاوی کلسیم و ویتامینD به اندازه کافی باشد به استحکام و سلامتی بافت استخوانی کمک می کند.

    2)   فعالیت بدنی: در سرتاسر دوران زندگی می تواند استحکام بافت استخوانی را تضمین کند.

    3) سیگار کشیدن: به دلیل کاهش دادن سطح استروژن در بدن، یائسگی زودرس ایجاد می کند و امکان ابتلا به بیماری پوکی استخوان را زیادتر می کند.

    4) الکل: نوشیدن 1 تا 2 لیوان نوشابه الکلی در روز، حتی در زنان جوان، می تواند تراکم بافت استخوانی را کاهش دهد و از استحکام آن بکاهد.

    اغلب مردم فکر می کنند که بیماری پوکی استخوان فقط زنان سالخورده و میانسال را گرفتار می کند، اما دختران جوان نیز باید به سلامتی استخوان های خود توجه کنند.

    توجه به سلامتی استخوان ها ارتباطی به سن ندارد. در دوران کودکی – زمانی که ساختن بافت استخوانی فعالانه صورت می گیرد – به کودکان خود بیاموزیم که به سلامتی استخوان های خود بیندیشند. رژیم غذایی مناسب و فعالیت های بدنی به آنها کمک می کند تا استخوان های محکمی داشته باشند. آموزش شیوه زندگی سالم اهمیت زیادی دارد. رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی ناکافی در دوران کودکی و نوجوانی (9 تا 18 سالگی) منجر به بروز ضعف بافت استخوانی در دوران بزرگسالی خواهد شد. در این صورت  توان بدن در برابر صدمات و تصادف ها کاهش می یابد. از طرفی با پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و حاوی کلسیم به مقدار کافی و فعالیت بدنی منظم در دوران کودکی و نوجوانی می توان خطر بروز پوکی استخوان را در دوران بزرگسالی کاهش داد.

    فعالیت های بدنی مناسب برای دختران جوان

    فعالیت های بدنی با عنوان " فعالیت هایی که وزن بدن را تحمل می کنند" توصیه می شود.

    فعالیت هایی که در آنها کف پاها و پاها وزن بدن را تحمل می کنند. مانند راه رفتن، دویدن، تنیس بازی کردن، تکواندو، بسکتبال، لی لی بازی کردن و ... فعالیت هایی که در این گروه قرار ندارند عبارتند از: دوچرخه سواری، اسکیت سواری، شنا. البته این فعالیت ها برای حفظ تندرستی سودمندند و می توان آنها را با فعالیت های دسته ی اول ترکیب کرد.

    مصرف کلسیم و فعالیت بدنی بافت استخوانی را استحکام می بخشد.

    بدن ما برای محکم کردن استخوان ها و حفظ استحکام آنها، به مصرف کلسیم و فعالیت های بدنی مناسب نیاز دارد. تنها پرداختن به یکی از آنها فایده ای نخواهد داشت بلکه باید به هر دو یعنی مصرف کلسیم و فعالیت های بدنی مناسب توجه کرد.

    کلسیم به رشد استخوان ها کمک می کند. زمانی که بدن بافت استخوانی تازه می سازد ابتدا ساختاری زیر بنایی به نام کلاژن ( مهمترین پروتئین موجود در بافت های بدن ، استخوان ، غضروف و پوست ) در بستر استخوان قرار می گیرد، سپس کلسیم، از جریان خون برداشته شده روی آن می نشیند. کریستال های درشت کلسیمی سوراخ ها و منافذ ساختار کلاژنی را پر می کنند. کلسیم و کلاژن بافت استخوانی را محکم می کنند.

    کلسیم برای بسیاری از عملکردهای بدن ما ضروریست. ارتباط عصبی ( مسیرهایی که از طریق آنها رشته های عصبی پیام های خود را به مغز می فرستند)، عمل قلب و تنفس به وسیله وجود کلسیم صورت می گیرند. زمانی که غذای حاوی کلسیم کافی به بدن نرسد، بدن ما برای انجام وظایف اصلی خود تنفس، کار کردن قلب و برقرار شدن ارتباط های عصبی – کلسیم مورد نیاز خود را از بافت استخوانی برداشت می کند و سبب ضعیف شدن بافت استخوانی می گردد.

    فعالیت بدنی برای عضلات و استخوان ها مفید است. همان گونه که فعالیت بدنی عضلات را قوی و ورزیده می سازد، استخوان ها را نیز متراکم تر و محکم می کند. استخوان ها یک بافت زنده را تشکیل می دهند. تمرین های مناسب ورزشی به تشکیل بافت های استخوانی تازه کمک می کند و استخوان ها را محکم تر می سازد. قوی تر شدن ماهیچه ها نیز به استحکام و حفظ استخوان ها کمک می کند، بنابراین هنگام بروز حادثه، بدن را از بروز شکستگی، محافظت می کنند.

    مقدار نیاز نوجوانان به کلسیم

    مقدار مورد نیاز کلسیم برای دختران 9 تا 18 ساله، 1300 میلی گرم در روز است. اما اغلب دختران در این گروه سنی به مقدار کافی، کلسیم نمی خورند. مطالعات نشان می دهند که معمولاً دختران روزی 800 میلی گرم کلسیم در رژیم غذایی خود دارند. در این جا جدولی از غذاهای مصرفی دختران جوان و مقدار کلسیم موجود در آنها تهیه و ارائه شده است.

    مقدار کلسیم (میلی گرم)

    مقدار

    ماده ی غذایی

    450mg

    1 فنجان

    ماست کم چربی

    371mg

    1 عدد

    ساندویچ پنیر

    315mg

    1 فنجان

    ماست میوه ای

    300mg

    1 فنجان

    شیر(بدون چربی یا کم چربی)

    204mg

    نصف فنجان

    ماکارونی و پنیر

    111-417m

    یک برش (قطعه)

    پنیر پیتزا

    90mg

    1 فنجان

    کلم بروکلی پخته یا خام

    84mg

    نصف فنجان

    بستنی

    71

    20 تا 25 عدد

    مغز بادام

    70mg

    2 برش (قطعه)

    نان سفید

    مصرف مکمل های کلسیم

    دختران می تواند مقدار زیادی کلسیم از رژیم غذایی خود به دست آورند (همان گونه که در جدول بالا ذکر شده، کلسیم در اغلب غذاها وجود دارد.) و درباره ی مصرف کلسیم اضافی با متخصصین بهداشت مشورت کنند. در مواد غذایی که کلسیم به آنها افزوده شده، مقدار کلسیم را در واحد معینی از آن ماده غذایی ذکر می کنند، البته واکنش آلرژیک به بعضی از این نوع مواد دیده شده است.

    عدم تحمل لاکتوز

    شیرکسانی که با خوردن شیر دچار درد معده و نفخ می شوند می توانند از  فرآورده های شیر (ماست، پنیر و ...) مخصوص که در بازار عرضه می شود ، استفاده کنند . این فرآورده ها حاوی آنزیم لاکتاز هستند. آنزیم لاکتاز به هضم شیر کمک می کند. این آنزیم در بعضی از قرص ها نیز موجود است (مثلLactid). در صورت عدم دسترسی به این منابع بهتر است سایر مواد غذایی حاوی کلسیم را مصرف کنیم.

    فرآورده های لبنی چاق کننده

    شیر و فرآورده های آن چاق کننده نیستند. به راحتی می توانیم شیر یا ماست کم چربی مصرف کنیم. اگر چه منابع غذایی حاوی کلسیم دیگری وجود دارند. ولی فرآورده های لبنی، حاوی مقادیر بیشتری کلسیم هستند.

    نقش کافئین در دفع کلسیم

    مصرف کافئین ( در قهوه و چای) تأثیر نامطلوبی بر سلامتی استخوان ها ندارد ولی توصیه می شود که دختران جوان چای یا قهوه را همراه با شیر مصرف کنند.

    یک توصیه در  افزایش و حفظ تندرستی استخوان ها در نوجوانان

    مهمترین توصیه ، داشتن رژیم غذایی غنی و پرهیز از مصرف نوشابه های الکلی و استعما ل دخانیات است.

        نظرات دیگران ( )

  • با کمر درد چه کنیم؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:12 عصر

    با کمر درد چه کنیم؟

    تقریباً همه ی افراد ، کم و بیش در نقاطی از کمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا کردن جعبه های بزرگ و بلند کردن کودکان، کمردرد خود را جدی نمی گیریم. ما به این مسئله توجه نداریم که کمردردها در نتیجه صدماتی است که با رفتارهای روزانه ما تشدید می شود. اکثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می کنیم. ما هنگام بلند کردن اشیاء به جای خم کردن زانو، کمر خود را خم می کنیم. انجام کارهایی که برای سلامتی ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع می کردند، بعد از سالها موجب می شود کمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات کمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های کمری که نگه دارنده مهره ها هستند باعث کمردرد می شود. عضلات کمر برای مقابله با این فشار دچار گرفتگی و انقباض می شوند تا بتوانند کمر را از صدمه بیشتر محافظت کنند و این حالت ، خود باعث تشدید درد کمر است. در واقع این سیکل درد، سفتی و انقباض عضلانی درمان نمی شود مگر این که شما فعالیت خود را کم کنید ، به کمر خود استراحت دهید و به تدریج ازعضلات خود استفاده نمایید.

    در گذشته ، پزشکان استراحت طولانی مدت در بستر را توصیه می کردند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که استراحت بیش از حد باعث طولانی شدن درمان کمردرد است. این مسئله در مورد رگ به رگ شدن عضلات هم صدق می کند. به همین دلیل امروزه شما کمتر مشاهده می کنید که از گردن بندهای مخصوص درد گردن استفاده شود.

    در حال حاضر کمردردهای شدید، حداکثر با چند روز استراحت و پس از آن با شروع فعالیت های سبک و کشش آرام عضلات درمان می شوند، این طریقه درمان باعث افزایش قدرت خم شدن بدن و توان حرکت خواهد شد.

    سایر علل کمردرد در بروز آرتروز و فتق دیسک کمر (غضروف بین مهره ها) مشاهده می شود. فتق دیسک در بین عوامل کمردرد شیوع کمتری دارد ولی بهتر شناخته شده است. دیسک بین مهره ها ، فضای نرمی را بین مهره ها ایجاد می کند، گاه این دیسک متورم شده و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورد. اغلب اعصابی که از ران و بازو می گذرند تحت فشار قرار گرفته و گاه بی حسی، ضعف و مشکلاتی در کنترل ادرار ایجاد می کنند.

    فتق دیسک مانند سایر علل کمردرد، خود به خود بر طرف می شود و اغلب نیازی به عمل جراحی نیست. در حقیقت سی درصد مردم مبتلا به فتق دیسک هستند و هرگز برایشان مشکل جدی ایجاد نمی شود.

    درمان

    برای برطرف کردن کمردرد، به پشت بخوابید، یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. (در حالی که زانوهایتان را جمع کرده اید). این طریقه خوابیدن فشار را از کمر شما بر می دارد. درمان اصلی همه کمردردها کم کردن فعالیت است. البته این کاهش فعالیت همان طور که قبلاً گفته شد فقط برای چند روز پیشنهاد می شود و پس از آن با نرمش های مخصوص پایین کمر و «عضله چهار سر ران» می توان کمردرد را درمان کرد.

    در اولین روزها برای کاهش التهاب می توان از یخ در موضع درد استفاده کرد و بعد از چند روز می توانید از گرمای موضعی کمک بگیرید تا انقباض مقاوم عضلات را برطرف کنید. همچنین داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن، کتو بروفن و ناپروکسن در بر طرف کردن درد و التهاب مؤثر هستند. اگر یک دارو اثر نکرد، نوع دیگری از دارو را مصرف کنید؛ زیرا افراد مختلف نسبت به داروها عکس العمل متفاوتی دارند. به خاطر داشته باشید که داروهای ضد التهاب را حتماً همراه غذا میل کنید تا باعث ایجاد زخم معده شما نشوند.

    داروهای جدید و گران قیمت « ویوکس» و « سلیرکس» بهتر از داروهای قدیمی عمل نمی کنند ولی تحریکات معده در آنها کمتر است و به طور کلی برای درمان دردهای طولانی مدت و در افرادی با سابقه زخم معده مصرف می شوند.

    استامینوفن نمی تواند کمک به رفع التهاب کند. ولی می تواند درد را بر طرف سازد. هم چنین بر روی معده نیز اثری ندارد. استامینوفن بی خطرترین دارو در درمان های طولانی مدت است ولی نباید بیش از 2 تا 3 هزار میلی گرم در روز مصرف شود؛ زیرا مصرف زیاد دارو ، کبد  را تحت تأثیر قرار می دهد.

    داروهای شل کننده عضلات توصیه نمی شوند؛ زیرا بر کاهش درد کمر تأثیری ندارند.

    آیا نیازی به گرفتن عکس هست؟

    اکثر مردم سؤال می کنند آیا عکس برداری معمولی یا «ام. آر.آی» لزومی دارد؟ باید گفت همه کمردردها نیاز به عکس برداری ندارند. در مواردی که مشکوک به صدمات استخوانی مثل صدمه به مهره ها در اثر ضربه، پوکی استخوان یا سرطان هستید عکس برداری می تواند مفید باشد. ولی عکس ها بافت های نرم عضله و رباط ها و دیسک ها را نشان می دهند.

    زمانی که تصمیم به جراحی داریم و یا در تشخیص علت دردهای بهبود ناپذیر ، انجام «ام.آر.آی» توصیه می شود. انجام ام.آر.آی برای فتق های دیسک ضروری نیست؛ زیرا درمان را تغییر خواهد داد.

    درمان در زمانی که کمردرد بهبود نمی یابد

    جابجا کردن ستون فقرات ، طب سوزنی ، یوگا ، ماساژ درمانی و تزریق استروئید اپیدورال (کمری) بستگی به نوع درد کمر دارد. ماساژ درمانی در مواردی که علت کمردرد ناشناخته است مؤثر می باشد. بعضی از پزشکان با برگرداندن مهره ها و جابجا کردن آن موافق نیستند؛ زیرا معتقدند استخوان های کمر توسط عضلات حمایت می شوند و اگر درمانی صورت می گیرد باید روی عضلات انجام شود.

    اگر کمردردی دارید که بعد از هفته ها درمان نشده است به پزشک خود مراجعه کنید. اگر ضعف یا سستی در بازو یا ران خود احساس می کنید آن را جدی بگیرید.

    یوگا تمرین کنید

    بعضی از پزشکان معتقدند یوگا بهترین درمان دردهای مزمن کمر است؛ زیرا حالت مناسب را در بدن ایجاد می کند و با تنفس مناسب، کشش و فشار روی عضله را کم می کند. خیلی از بیمارانی که از درمانهای دیگر نتیجه نگرفته اند می گویند یوگا در درمان آنها مؤثر بوده است.بعد از بهبود کمردرد، تمرینات نرمشی را ادامه دهید، وزن خود را کم کنید و به اصلاح حالت و کشش عضلات اهمیت دهید. نرمش عضلات مربوط به شکم را انجام دهید تا از کمردردهای آینده پیشگیری شود.

    اگر در قسمت بالای کمر خود احساس ناراحتی می کنید، تمرینات خم شدن به سمت پایین و تمرینات نرمشی شانه ها را انجام دهید (شانه ها را به طرف یکدیگر کشیده و چند ثانیه نگه دارید سپس بر عکس عمل کنید).

    بهترین تمرین برای اصلاح حالت کمر این است که با فاصله 30 سانتیمتر از دیوار و در مقابل آن تکیه دهید شکم خود را به داخل بکشید، سینه را بیرون دهید بعد از چسباندن کمر به دیوار، سر، شانه ها و پشت و لگن همه در یک ردیف قرار می گیرند و به این طریق گودی کمر از بین می رود. این حالت شبیه حالت ایستادن سربازان است. صدها سال قبل این طور گفته می شد که سربازان می توانند ساعت ها بدون احساس کمردرد روی پا بایستند مشروط به اینکه حالت ایستادن آنها درست باشد. آیا شما طور دیگری فکر می کنید؟ البته همه پدر و مادرها به نحوه صحیح ایستادن و نشستن فرزندان تأکید دارند ولی آنها نمی توانند تمام اوقات همراه فرزندان خود باشند و آنها را کنترل کنند! درست ایستادن و درست نشستن باید برای ما به صورت عادت درآید.

    منبع: روزنامه کیهان


        نظرات دیگران ( )

  • سکته مغزی چیست؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:11 عصر

    سکته مغزی چیست؟

    هر ساله میلیون ها نفر از مردم جهان، در سنین مختلف و برای اولین بار دچار سکته مغزی می شوند. همچنین هر سال هزاران نفر در ایران، در اثر سکته مغزی جان می دهند و کلاً سکته مغزی، سومین علت مرگ و میر در دنیاست. نکته قابل توجه  این است که: این بیماری به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد و پزشکان می توانند افرادی را که در معرض ابتلا به آن هستند مشخص کنند.

    شما هم با شناختن عوامل خطرساز برای سکته مغزی قادر خواهید بود از آن جلوگیری نمایید. قبل از هر چیز باید گفت دو نوع سکته مغزی وجود دارد:

    1- سکته مغزی ایسکمیک

    این نوع سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون یا چربی، موجب انسداد رگ و قطع جریان خون در مغز شود. انسداد شریان می تواند داخل یا اطراف مغز رخ دهد، همچنین لخته های خونی می توانند توسط جریان خون از دیگر نقاط بدن به مغز آورده شوند. علل این نوع سکته عبارت اند از:

    - رسوب چربی و ایجاد پلاک در شریان های گردنی و اختلالات قلبی که منجر به تشکیل لخته های خونی می گردد.

    این علائم سکته گذرا یا خفیف، حدود چند دقیقه تا چند ساعت طول کشیده و سپس به کلی از بین می رود.

    ولی به خاطر داشته باشید که هرگز سکته گذرا را نادیده نگیرید چرا که این سکته، نشانگر در راه بودن یک سکته مغزی شدیدتر است. پس سعی کنید دوره ی درمان سکته گذرا را کامل کنید، حتی اگر نشانه های آن از بین رفته باشند.

    2- سکته مغزی خونریزی دهنده

    این نوع از سکته های مغزی، ناشی از پاره شدن یک رگ خونی در داخل یا سطح مغز می باشد. وقتی که یک رگ خونی پاره می شود، دیگر حس به سلول های مغزی نمی رسد، به علاوه نشت خون از رگ پاره شده، می تواند به بافت مغزی آسیب جدی وارد نماید.

    علل این نوع سکته عبارت اند از:

    - فشاربالا که موجب تضعیف عروق خونی می گردد؛

    - سخت شدن رگ ها که عروق مغزی را شکننده می کنند؛

    - آنوریسم یعنی ضعیف شدن یک نقطه در دیواره عروق که می تواند پاره شود؛

    - ضربه مغزی؛

    - مصرف مشروبات الکلی.

    عوامل خطرساز سکته مغزی

    شناخت عوامل سکته مغزی، کلید پیشگیری از آن هستند. این عوامل عبارت اند از:

    سن: سکته مغزی در تمام سنین ممکن است اتفاق بیفتد ولی بروز آن در افراد مسن تر بیشتر احتمال دارد.

    جنسیت: مردان بیش از زنان به سکته مغزی مبتلا می شوند.

    سابقه سکته مغزی: احتمال سکته در افرادی که سابقه قبلی سکته مغزی یا سکته گذرا دارند، بیشتر است.

    سابقه خانوادگی: احتمال سکته مغزی در افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها به سکته دچار شده ، بیشتر است.

    دیابت و بیماری های خاص

    فشارخون بالا: فشارخون بالای کنترل نشده می تواند  زمینه سازی بسیاری از سکته های مغزی باشد.

    بیماری های قلبی: یکی از عوامل ایجاد کننده سکته مغزی، صداهای اضافی و ضربان های سریع و ناکامل قلبی است.

    تنگی شریانها: تشکیل پلاک ها در شریان های مغزی می تواند احتمال سکته مغزی را بالا ببرد که البته تشخیص این امر با شنیدن به وسیله گوشی پزشکی میسر است.

    کشیدن سیگار: سیگار می تواند موجب افزایش فشارخون و صدمه به سرخرگ ها گردد.

    چاقی: چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، دیابت و بالاخره سکته مغزی را افزایش می دهد.

    اعتیاد: الکل و کوکائین علاوه بر افزایش فشارخون، احتمال بروز سکته مغزی را نیز افزایش می دهند.

    کنترل سکته مغزی

    معمولاً پزشکان قبل از وخیم شدن بیماری ها، می توانند از تشدید آنها جلوگیری کنند. لذا حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که وزن و فشار خود را کنترل کرده و از مسائلی که سلامتی شما را تحت الشعاع قرار می دهند جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید! مصرف کمِ نمک و ورزش کردن شما را در پایین نگه داشتن فشار خون، یاری می دهد.

    علائم سکته مغزی

    همواره علائم سکته مغزی را جدی بگیرید. سکته مغزی یا گذرا می تواند به همراه همه یا تعدادی از علائم زیر باشد:

    - ضعف، سوزن سوزن شدن یا مور مور شدن دست و پا یا هر دو؛ ممکن است این علائم در یک طرف بدن ظاهر شوند. فلج اندام ها هم ممکن است رخ دهد.

    - مشکلات بینایی از جمله تاری دید، کاهش بینایی، دوربینی و حتی نابینایی کامل، می تواند از علائم سکته مغزی باشد.

    - مشکلات تکلم، برخی از بیماران توان روان صحبت کردن را از دست می دهند.

    - گاهی افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، هوشیاری خود را نسبت به زمان و مکان حاضر از دست می دهند، به طوری که ممکن است تلوتلو خورده و بر اثر گیجی به زمین بیفتند.

    - این بیماران احتمال دارد هوشیاری خود را نیز از دست داده و دچار اغماء شوند.

    - سردرد شدید، تهوع، استفراغ و سفت شدن گردن نیز ممکن است ایجاد شود.

    اگر سکته مغزی رخ داد:

    عملکرد سریع می تواند زندگی بیمار را نجات داده و عوارض مغزی ایجاد شده را به حداقل برساند، پس حتماً اورژانس را خبر کنید، حتی اگر علائم پس از مدتی از بین رفته باشند. اقدامات اورژانس جهت بهبود وضع مصدوم با ارزیابی های لازم و پیشگیری از عوارض می تواند در نجات جان بیمار مؤثر باشد. پس از انتقال بیمار به بیمارستان، اقداماتی همچون تصویربرداری، سی تی اسکن، الکتروکاردیوگرافی و سایر آزمایشات از قلب انجام می شود. در پاره ای از موارد نیز، به وسیله جراحی، خونریزی یا انسداد که موجب سکته مغزی شده از میان برداشته می شود. البته حیات دوباره افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، بستگی به خفیف یا شدید بودن سکته و دائمی یا برگشت پذیر بودن آن دارد

        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]