سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339106---
بازدید امروز: ----35-----
بازدید دیروز: ----36-----
فقر بیکاری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    فقر بیکاری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    فقر بیکاری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • کودکان کار قربانیان تبعیض جامعه
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/4/27 ساعت 3:9 عصر

    هر روز در خیابان های شهر شاهد حضور تعداد زیادی کودک خردسال در لابلای عابران پیاده و ماشین ها که هر یک از آنها به حرفه ای مشغولند, هستیم. آن قدر این صحنه ها برایمان تکراری شده است که انگار فراموش کرده ایم که آنها کودکان معصومی هستند که انتهای آرزوهایشان هنوز هم کودکانه است و شاید به وعده ی موهوم عروسکی زیبا در یکی از مغازه های این شهر این چنین به دنبال تو با اصرار و التماس می آیند. آیا تاکنون به التماس آنها توجه کرده ایم؟ اگر توجه نکرده ایم بدان و باور کن او همان کودکی است که جامعه ی بی رحم چنین بلایی بر سر او آورده است.

    این کودکان عموما افرادی هستند که نمی توان آنها را یک معضل شهری یا حتی اجتماعی دانست. این ها کسانی هستند که بر اثر آشفتگی های حاد اقتصادی و به دلیل در تنگنا بودن مجبورند در خیابان ها به راه بیافتند و دست به اعمالی چون دستفروشی و کارهای خدماتی بزنند. اینها دارای شخصیتی مستقل اند که بنا به کمی سن و نداشتن تجربه کافی یا تخصص لازم مجبورند به یک معامله جزیی و با گرفتن سودی ناچیز قناعت کنند. به راستی چرا نمی پرسیم پدر و مادر این کودکان چه کسانی می توانند باشند و چرا به جای مدرسه رو به این شغل های کاذب می آورند؟ هر روز در خیابان اصلی شهر آنها به نمایش فقر و فلاکت مشغول می شوند و در این نمایش لقمه نانی را نیز به دست می آورند. آیا نمایش آنها به تاراج رفتن انسانیت نمی تواند باشد؟ آیا نمی توان در برابر این تراژدی تاسف بار و ذغم آلود سکوت نکرد؟

    بی خانمان, طلاق والدین, بی سرپرستی, تحصیلات پایین و .... کودکان معصوم را که باید در کلاس درس به معلم ود جواب دهند به پرسه در خیابان و دست فروشی وا می دارد. پس آن لذت تکرار نشدنی کودکی و لحظات به یاد ماندنی را چه می شود؟

    طبق اعلام سازمان بین المللی کار عامل اصلی روی آوردن کودکان به خیابان ها جهت انجام کارهای طاقت فرسا, فقر خانواده می باشد و بر اساس قطع نامه ی حمایت از حقوق کودکان که از سوی سازمان ملل متحد به تصویب رسید, کار برای افراد زیر 15 سال ممنوع و خلاف است. اما با این حال باز هم کودکانی هستند که خود باید مخارج خانواده را به دوش بکشند.

    سعید عسگری پور, حقوقدان در این باره می گوید: تا پیش از 15 سالگی هیچ کس به لحاظ قانونی نمی تواند از کودکان و نوجوانان تقاضای انجام کار به خصوص مشاغل سخت را داشتهب اشد که در این راستا سازمان های مرتبط از جمله وزارت کار باید به دقت به این مسئله رسیدگی کند.

    فاطمه حیدری, وکیل دادگستری نیز در ادامه نیاز مادی را مهمترین مشکل کودکان می داند و می گویند: مادامی که خانواده ای از لحاظ مادی دارای وضعیت مناسبی نباشد تحت هر شرایطی از توان و نیروی فرزند خود برای کسب درآمد استفاده می کند که بر این امر هیچ نظارت خاصی اعمال نمی شود. وی وجود مراکری برای آموزش کودکان این چنینی را لازم می داند و خاطر نشان می سازد: در این صورت حداقل لطمه و صدمه ای به این کودکان وارد نمی شود, علاوه بر این که نیازهای خانواده هم تا حدی برطرف می شود.

    شیرزاد شهبازی کارشناس حقوق در مورد کودکان کار می گوید: هیچ نهادی برای رسیدگی به مشکلات کار کودکان وجود ندارد و به رغم ممنوعیت کار تا 15 سالگی هیچ نهاد خاصی برای پیگیری و رسیدگی به مشکلات کار کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

    ... چند سال بیشتر ندارد, کودکی به تاراج رفته اش در نگاه معصومش نمایان است دسته های گل در دست به این طرف و آن طرف می رود و با اصرار از رهگذران می خواهد که گل بخرند.

    نگاهم بهدست های کوچکش می افتد دست های او به زمختی دست زنان پیری است که سالیان سال به کارهای سخت مشغول بوده اند.

    آمار رسمی سازمان جهانی کار نشان می دهد 128 میلیون کودک در آسیا, 48 میلیون نفر در آفریقا, 4/17 میلیون نفر در آمریکای لاتین و 5/2 میلیون نفر در کشورهای غربی و 0/42 میلیون نفر در کشورهای اروپای شرقی به کار مشغولند. در ایران بر اساس اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی 15 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و درصد زیادی از کودکان به دلیل فقر به کار مغشولند و نان آوران کوچک خانواده هستند. بر اساس آمار 380 هزار نفر از کودکان 10 تا 14 ساله در سراسر کشور کار ثابت دارند و در حدود 370 هزار نفر کودک در همین سن به عنوان کارگر فصلی مشغول به کارند یعنی بیش از 700 هزار نفر کودک رسما کار می کنند و با احتساب به این که طبق روال مرسوم کشورمان در چنین عرصه هایی آمار رسمی معمولا طوری محاسبه می شوند که ضریب خطایی بالاتر از واقعیت دارد, می توان دریافت که بخش قابل توجهی از کودکان زیر 15 سال در ایران مشغول به کار هستند و هر ساله درصدی از کودکان به دلایل مختلفی ترک تحصیل می کنند و به کارهایی مانند پاک کردن شیشه ماشین ها, واکس زنی, فال فروشی, پلاستیک فروشی , روزنامه فروشی, جمع آوری نان خشک و وسایل فلزی در زباله ها و ... می پردازند و ساعات طولانی در پی لقمه نانی هستند و ناگزیر در معرض انواع آلودگی ها و آسیب های اجتماعی قرار دارند.

    فقر اقتصادی و فرهنگی, اعتیاد پدر و مادر, بیکاری, فاصله طبقاتی زیاد از جمله عواملی است که کواکان تبدیل به قربانیان بهره کشی در بدترین شکل ممکن شده اند, یکی از آنها که با جعبه ای در دست که در آن آدامس کبریت و ... به چشم می خورد طول خیابان را طی می کند خود را علی معرفی می کند و می گوید: پدرم معتاد است و نمی تواند خرج مادر و خواهرانم را بدهد و فقط به دنبال یافتن مواد برای زنده نگه داشتن خود است و به کلی فراموش کرده که زن و بچه ای دارد و من مجبورم به این کاردست بزنم تا حداقل گوشه ای از مشکلات خانواده را برطرف کنم.

    می پرسم درآمد روزانه ات چقدر است؟ می گوید بستگی به شانس و اقبال دارد.

    کارشناسان, کودکان کار را از کودکان خیابانی تفکیک می کنند و معتقدند: کودک خیابانی به دلیل نداشتن سرپرست درست در خانواده دارای مشکلات اخلاقی فراوانی هستند در صورتی که کودکان کار, با کار خود به وضعیت اقتصادی خانواده کمک می کنند. کودکان خیابانی علاوه بر کار, در خیابان زندگی می کنند اما کودکان کار, اغلب نزد خانواده یا بستگان زندگی می کنند.

    مرشد زاده وکیل پایه یک دادگستری در مورد حقوق کودکان می گوید: به موجب ماده 32 پیمان نامه جهانی حقوق کودک, برخورداری از آموزش و پرورش رایگان حق هر کودک است و دولت باید امکان آموزش ابتدایی رایگان و اجباری را برای همگان فراهم کند.

    همچنین در ماده 24 پیمان نامه جهانی حقوق کودک آمده است: کودکان حق دارند از بالاترین سطح بهداشت و خدمات پزشکی برخوردار شوند و دولت ها نیز باید در گسترش مراقبت ها و آموزش همگانی بهداشت آنان نظارت داشته باشند و تمامی کودکان کارگر باید تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند.

    یکی از کودکان که با چالاکی به این سو و آن سوی می رود و گویا از بین ماشین های پشت چراغ قرمز فرار می کند در نایلونی که در دست دارد انواع لوازم جانبی خودرو چون واکس داشبور, عروسک های آویز کوچک, رو داشبور, آچارهای کوچک و ... قرار دارد. علاوه بر این بر شانه های کوچک او چندین و چند لنگ راه راه قرمز رنگ خودنمایی می کند. با ظاهری مندرس و با دمپایی هایی که می توان آنها را از روی رنگ و کج و معوجی شان , لنگه به لنگه بودن آنها را تشخیص داد. جلوی هر خودرویی که می رسد دوان دوان به راننده واکس داشبور, لنگ و دیگر وسایل خود را عرضه می کند. وقتی راننده ای از آنها چیزی نمی خرد مثل پرنده برای رسیدن به ماشین های دیگر به پرواز در می آید. اغلب رانندگان از آنها چیزی نمی خرند. اما آنها هر روز به کار کم درآمد خود مشغولند و هنگامی که راننده ای قصد خرید داشت مثل فروشنده ای ماهر با چرب زبانی خاصی راننده را متقاعد می کند که از این جنس بخرد چون جنس اش خارجیه و همه از این جنس می خرند و از صبح تا به حال 10 نفر از این جنس خریده اند.

    وظیفه تمامی نهادها و ارگان های دولتی است که از حقوق کودک تا ریشه کنی مقوله کار از کودکان در برابر شرایط آسیب زا و بهره کشی از سوی بزرگسالان, حمایت کنند. گزارش های سازمان یونیسف حاکی از آن است که دولت ایران قدم های مهمی برای تامین حقوق کودکان برداشته است با این حال واقعیت این است که حجم مسائل و مشکلات کودکان کار در ایران آن قدر متنوع و گسترده است که به اعتقاد صاحبنظران هنوز این حجم از فعالیت پاسخگوی تمام مشکلات نبوده است و متاسفانه هنوز در قانون ما سن کودکان در ایران مشخص نیست و قوانین متناقضی داریم که دوره ی کودکی را در ابهام فرو برده است.

    فقر تنها عامل به وجود آمدن معضل کودکان کار نیست و علل مختلفی از جمله نقایص موجود در آموزش و پرورش, قوانین و مقررات ناکافی برای مقابله با کار کودکان و فقدان آگاهی عمومی, از عوامل موثر در بروز پدیده ای چون کار کودکان به شمار می آید. در کشور ما, رکود اقتصادی, بیکاری, مهاجرت وسیع روستاییان به شهرها, فقر و هزینه های بالای زندگی از عوامل موثر بر پیدایش و گسترش معضل کودکان کار است. انجمن حمایت از کودکان کار چندی قبل اعلام کرد که حدود 35 درصد از کودکان کار در منازل مشغول به فعالیت هستند و این در حالی است که این ها به عنووان کودک کار نیز شناخته نشده و از هیچ خدمات و حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

    مونا حمیدی در خصوص کودکان کار و خیابانی می گوید: این کودکان معضل جامعه هستند و باید جمع آوری شوند ولی باید این مسئله را در نظر گرفت که کودکان کار, مشکل اقتصادی دارند و به این دلیل مشغول به کار هستند.

    کارشناسان معتقدند نه تنها کودکانی که در کارگاه یا خیابان کار می کنند به عنوان کودک کار شناخته می شوند بلکه کودکان شاغل در منزل بخش پنهان قضیه هستند که تا به حال نه در قوانین و نه در بحث ها در نظر گرفته نشده اند. کودکان کار خانگی به دلیل اشتغل به کارهایی مثل بسته بندی, پوشاک و شکستن قند از تحصیل باز می مانند.

    نرگس بحرینی می گوید: دختران 6 تا 17 ساله ای سراغ دارم که در شرایط بسیار نامناسب در خانه هایشان این فعالیت اقتصادی را انجام می دهند و حتی همچون کودکانی که بیرون از خانه کار می کنند ساعت کار مشخصی ندارند و سازمان بهزیستی هرازچند گاهی به جمع آوری, جداسازی و تفکیک این کودکان می پردازند و آمار و ارقامی به عنوان نتایج اقداماتش در روزنامه منتشر می کند در حالی که این نوع رفتار خودش آسیب رسان است.

    وی معتقد است: بهزیستی بدون آن که برنامه خاصی برای کودکان کار داشته باشد مدتی از آنها نگهداری می کند و علاوه بر صرف مبالغ هنگفت برای این کار, آسیب هایی را نیز به کودکان وارد می سازد. مهمترین انتقادی که به بهزیستی وارد می کنند, نحوه رفتار با کودکان کار است و معتقدند در صورت گسترش کار انجمن های غیردولتی در این خصوص می توانند به تعداد بیشتری از این کودکان خدمات ارائه کرد.

    علیرضا سعیدی زاده در خصوص کودکان کار و خیابانی می گوید: 92 درصد کودکان خیابانی بین 13 تا 18 سال هستند که 89 درصد آنان از نظر رشد عاطفی و روانی دچار احساس کم ارزش و بحران هویت هستند.

    25 درصد کودکان بین 4 تا 6 ساعت کار می کنند, 35 درصد بین 6 تا 10 ساعت و 24 درصد آنها 10 ساعت به بالا در روز کار می کنند که 84 درصد آنها با خانواده زندگی می کنند و 54 درصد آنها درآمد خود را صرف خانواده می کنند و 56 درصد آنها پدر و مادر داشته و اعضای خانواده آنها بین 5 تا 8 نفر عنوان شده است.

    سری به یکی از خیابان های شهر می زنم و کودکانی را می بینم که بر روی گاری های خود نشسته اند و منتظرند تا کسی پیدا شود تا بارش را تا خیابان اصلی حمل کنند.

    از یکی از آنها می پرسم: اسمت چیه؟

    -       عدنان

    چند سالته؟

    -       چهارده سال

    مدرسه می ری؟

    نه

    چرا؟

    چون پول نداریم و نمی توانیم پول کتاب و دفتر بدهیم.

    هر روز این جا هستی؟

    بله

    از کارت راضی ای؟

    ای بدک نیست. اما به خدا از سر بیچارگی است چون پدرم از کار افتاده و مادرم علیل و مریض است.

    به راهم ادامه می دهم, کودکی در حال فرو رفتن گل است از او می پرسم این گل ها را از کجا میاری؟

    از حمید آقا می گیریم و او هم در مقابل فروش مان به ما پول می دهد.

    همیشه گل فروشی؟

    بسته به جایش داره.

    مدرسه می ری؟

    نه پس اگه مدرسه برم شکم مان را کی سیر می کنه؟

    هنوز صدای این کودکان کار نه جرمی را انجام می دهند و نه نمی توان آنان را بحران اجتماعی خواند.

    اینها زاییده شرایط اقتصادی خانواده های خود هستند که بنا به دلایلی نمی توانند مایحتاج زندگی خود را تامین کنند. در این کلان شهر هنوز آسیب دیدگان و پناه جویانی هستند که حتی نمی دانند بهزیستی چیست؟ چه رسد به آنکه مورد حمایت این نهاد قرار گیرند و به راستی تا به کی باید این شغل های کاذب در بین کودکان معصوم و غنچه های پرپر شده و به تارج رفته رواج داشته باشد. واقعا قلم قاصر است که فقر, بی بضاعتی و معصومیت این کودکان را توصیف نماید. به راستی تا به کی این صحنه های غم انگیز را باید تحمل کرد؟ تا به کی باید این کودکان آواره خیابان باشند.

    منبع:www.anzan6.blogfa.com


        نظرات دیگران ( )

  • نگاهی به معضل بیکاری جوانان از دریچه آمار و ارقام
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/4/27 ساعت 3:1 عصر

     

    بیکاری از جمله معضلات دردناکی است که جامعه جوان کشور بیش از پیش با آن روبه‌روست. هجوم بیکاران برای پیوستن به بدنه دولت و فقدان ارائه امکانات سرمایه گذاری سازماندهی شده برای ایجاد اشتغال، از جمله مسائلی است که کمتر در بودجه‌ریزی به آن توجه می شود .در این راستا، ارائه آمارهایی در مورد میزان بیکاری در کشور حائز اهمیت است. با وجود خدمات انکار نشدنی دولت خاتمی در بحث مربوط به اشتغال، هنوز هم به نظر می رسد که برنامه های محدودی برای حل این مشکل وجود دارد.
    یکی از آثار اقتصادی ناشی از اجرای بودجه 84 این است که بیکاری جوانان از جامعه ریشه کن خواهد شد یا حداقل بر آمار بیکاری جوانان افزوده نخواهد شد؟
    به نظر می رسد که مطرح کردن بحث ریشه کنی به لحاظ واقعیت، کمتر عینی باشد. در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز درصد اندکی از میزان بیکاری به صورت پیش بینی نشده وجود دارد که در نهایت با بر نامه ریزی های اقتصادی موثر به حد اقل ممکن کاهش می یابد.
     

    اما برپایه نتایج طرح آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بیکاری خانوار مرکز آمار ایران در بهار سال 83، نرخ بیکاری و مشارکت نیروی کار به ترتیب 4/10 درصد و 2/38 درصد بوده که بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.
    بر مبنای برآوردهای دولت، پیش‌بینی می‌شود شاخص‌های اساسی بازار کار در سال 84 بهبود یابد، به گونه ای که نرخ مشارکت به 8/39 درصد افزایش پیدا کند و نرخ بیکاری حدود 4/0 کاهش یابد. البته کاهش نرخ بیکاری در سال 84 مستلزم تحقق رشد اقتصادی به میزان 1/7 درصد و رشد بهره‌وری نیروی کار به میزان 3/1 درصد است.
    گسترش سرمایه گذاری جدید توسط بخش غیردولتی، کاهش هزینه‌های بیکاری و بودجه واقعی استفاده از نیروی کار، توانمند سازی نیروی کار و استفاده از ظرافت‌های بازار کار خارجی، در محقق شدن اهداف مربوط به شاخص‌های اساسی بازار کار موثر هستند که در بودجه سال 84 مورد توجه قرار گرفته است.
    میانگین رشد سرمایه گذاری در 4 سال اول برنامه سوم، 10 درصد است که به عبارتی 3 درصد از رشد پیش‌بینی شده در برنامه بیشتر است. براساس پیش‌بینی صورت گرفته، اگر رشد اقتصادی سال جاری نیز بالاتر از حد مصوب برنامه سوم باشد و در سال شروع اجرای برنامه چهارم توسعه یعنی سال 84، سرمایه گذاری با نرخ 3/11 درصد رشد یابد، رشد اقتصادی به 1/7 درصد بالغ می‌شود.
    محمد باقر بهرامی، نماینده اسد آباد در مجلس شورای اسلامی می گوید: دوستان در کمیسیون تلفیق مجلس باید بودجه را اصولگرایانه برنامه‌ریزی کنند و برای مشکل بیکاری جوانان بیش از پیش بودجه اختصاص دهند.

    رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: کمیسیون تلفیق باید تمام پروژه‌های عمرانی کشور را شفاف سازی کند و ردیف‌های بودجه را مشخص کند تا به مناطقی که بودجه لازم اختصاص نیافته، بودجه بیشتری اختصاص یابد.
    این نماینده مجلس اظهار داشت: باید مشکلات شهرستان‌های مختلف و اقشار محروم ریشه‌یابی و براساس ریشه‌های مشکلات، بودجه‌ریزی صورت گیرد.
    بهرامی پیشنهاد کرد که اختصاص بودجه به مناطق مختلف کشور براساس آرای افراد هر حوزه انتخابیه صورت گیرد.
    نماینده مردم شهرکرد نیز گفت: رقم 4/10 درصد که از سوی بانک مرکزی به عنوان نرخ بیکاری اعلام شده مورد اشکال است.
    تمدن در اینباره می گوید: در حالی بانک مرکزی نرخ بیکاری را 4/10 درصد اعلام می کند که در گزارش اقتصادی دولت که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی منتشر شده است نرخ بیکاری در حدود 5/14 درصد است.
    به گفته وی درصد نرخ بیکاری در گزارش اقتصادی دولت که در 4 جلد سازمان مدیریت و برنامه ریزی منتشر شده، درست و صحیح است.
    تمدن تاکید کرد: باید در خصوص نرخ بیکاری و صحت آن دولت تجدید نظر کند و شواهد و استنادات را در این زمینه بررسی کند تا حق بیکاران کشور ضایع نشود.
    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت اعلام کرده است که در سال آینده 45/0 درصد نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد که این امر با توجه به بالا بودن میزان بیکاری بسیار پایین است و باید تمام بخش های اقتصادی و غیراقتصادی دولت بر آن اهتمام بیشتری کند. البته باید مجلس وقت بیشتری برای بیکاری می گذاشت، اما مجلس هم در این امر کوتاهی کرده است.
    حالا با توجه به ارائه این آمار و ارقام فکر می کنید معضل بیکاری جوانان تا چه زمانی ریشه کن می شود؟

    www.aftab.ir


        نظرات دیگران ( )

  • بیکاری در ترازو
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/4/27 ساعت 3:0 عصر

    "وام‌گیرندگان به بیکاران بدهکار تبدیل شده‌اند." این جمله را معاون توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید. آن هم دو سال پس از آنکه تحلیلگران اقتصادی نسبت به پرداخت دلا‌رهای نفتی برای ایجاد اشتغال در بنگاه‌های زودبازده هشدار داده‌اند. با این حساب باید گفت که حالا‌ دیگر می‌توان وزن سیاست‌های اشتغالزایی دولت را روی ترازو قرار داد.

    یعنی وقتی مجریان حراج دلا‌رهای نفتی، برای رفع ناگهانی بیکاری به گونه‌ای هر چند ضعیف به شکست سیاست‌های ایجاد اشتغال اعتراف می‌کنند باید متذکر شد که دیگر زمان آن رسیده است تا بدون تعارفات مرسوم روند ایجاد اشتغال و رفع بیکاری مورد بررسی قرار بگیرد.

    جالب اینجا است که بر اساس همین ادعاهای دولتی یا به مفهومی بهتر راهبردهای دولتی مرکز آمار ایران نیز چند روز پیش از تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری خبر داد؛ آماری که تا حد زیادی موجب حیرت کارشناسان اقتصادی شد. به نحوی که بسیاری از فعالا‌ن اقتصادی بر این باور بودند که اگر بپذیریم که در دو سال گذشته سیاست‌های موجود نرخ بیکاری را تک‌رقمی کرده باید این مساله را نیز بپذیریم که در اقتصاد ایران معجزه‌ای رخ داده است. به نظر می‌رسد باید به این گروه از کارشناسان حق داد، هر چند که تا همین چند روز پیش دولتی‌ها تنها گروهی بودند که حراج دلا‌رهای نفتی را در بنگاه‌های زودبازده عاملی برای رفع بیکاری می‌دانستند، اما به نظر می‌رسد در حال حاضر حتی نیروهای دولتی نیز نمی‌توانند به سادگی از سیاست‌های خود برای مهار بیکاری دفاع کنند، این مساله می‌تواند بهترین نشان برای جایگاه فعلی برنامه‌های دولتی در مسیر ایجاد اشتغال باشد.

    از این رویکرد، واضح‌تر می‌توان میان معجزه و ادعای مرکز آمار ایران ارتباط برقرار کرد. این فضای موجود نشان می‌دهد که حداقل در یک ماه گذشته اقتصاد ایران تا حد زیادی در جریان بیکاری و اشتغال قرار داشته است و البته همه چیز در پشت تریبون‌های دولتی و روی کاغذهای رسمی دولت نشانه‌ای از گسترش اشتغال و افت بیکاری بوده است. تصویری بی‌نهایت نیکو که کارشناسان اقتصادی نمی‌توانند آن را با نمای موجود اقتصاد ایران همراه کنند. جالب اینجاست که همین چند روز پیش و در اوج دفاع از سیاست‌های ایجاد اشتغال، آمارهای دولتی این خبر را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند که در یک سال گذشته از 950/1 میلیون شغل ایجاد شده چیزی بیش از 350/1 هزار شغل فاقد بیمه و مزایای تامین اجتماعی بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که درصد بسیار زیادی از شغل‌های ایجادشده فاقد ایمنی و به مفهوم واقعی فاقد استانداردهای اقتصادی اشتغال بوده است.

    حالا‌ اینکه چگونه آمارهای موجود بیکاری را تک‌رقمی می‌داند پرسشی است که به نظر می‌رسد پاسخ آن را باید معاون وزارت کار ارائه دهد؛ یعنی فردی از بدنه دولت که به تازگی وام‌گیرندگان را در قالب طرح‌های زودبازده ، بیکاران بدهکار معرفی کرده است؛ یعنی همان افرادی که در سال گذشته فقط در استان تهران 112 میلیارد تومان تسهیلا‌ت اشتغالزایی دریافت کرده‌اند. البته کل تسهیلا‌ت پرداختی برای اشتغالزایی تصاعدی در دو سال گذشته از 252 هزار میلیارد ریال عبور می‌کند که اگر صاحبان این وجوه دریافتی، بیکاران بدهکار جامعه باشند باید تسهیلا‌ت پرداختی را بخش بزرگی از نقدینگی موجود در اقتصاد ایران دانست که توانسته است شیرازه اقتصادی کشور را آشفته کند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که محاسبات بیکاری و اشتغال در دولت بر اساس الگوهایی بسیار جدید صورت می‌گیرد که تا به حال آزموده نشده است. بیش از این در پرسشنامه‌های مرکز آمار به شخصی شاغل گفته می‌شد که در دو هفته اخیر بیکار نبوده باشد، اما در تعریف جدید، فردی که در هفته قبل از بررسی تنها 2 ساعت کار کرده باشد شاغل محسوب می‌شود! با این روش البته باید نرخی بسیار کمتر از نرخ مرکز آمار را برای وضع فعلی بیکاری پذیرفت.

    یک اقتصاددان معتقد است: آمارهای کلی اخیر در مورد بیکاری تصویر درستی از وضعیت اشتغال کشور ارائه نمی‌کند. فرهاد خرمی گفت: دولت تاکنون در ارتباط با ایجاد اشتغال براساس برنامه موفق عمل نکرده است، از این رو نمی‌توان تصور کرد که بیکاری در این مدت مهار شده باشد. ‌

    استاد اقتصاد دانشگاه علا‌مه طباطبایی تصریح کرد: از سوی دیگر ارائه آمارهای کلی در مورد بیکاری معنا و مبنای علمی ندارد و نمی‌تواند تصویر درستی از وضعیت اشتغال ارائه کند. ‌

    وی افزود: در اعلا‌م آمارهایی نظیر آمار بیکاری باید جزئیات بیشتری ارائه شود. به طور مثال باید وضعیت بیکاری در شهر و روستا، گروه‌های سنی و تحصیلی در آمار بیکاران مورد بررسی قرار گیرد. ‌

    این اقتصاددان با اشاره به آمار 9/9 درصدی بیکاری که بیانگر سیر نزولی بیکاری در کشور است، گفت: این آمار و ارقام با شرایط کنونی کشور و همچنین واقعیت‌های محسوس اقتصادی همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد که دولت با ارائه این آمار می‌خواهد بگوید که کار و اشتغال ایجاد کرده است. ‌

    خرمی با اشاره به نتایج سرشماری سال 85 تصریح کرد: براساس نتایج این سرشماری، بیکاری در گروه سنی جوان 15 تا 30 سال بیش از سایر گروه‌ها است. همچنین در این گروه سنی میزان بیکاری در میان افراد تحصیلکرده و دانشگاهی بیش از افرادی است که تحصیلا‌ت را تا مقطع متوسطه ادامه داده‌اند. ‌

    این اقتصاددان تاکید کرد: نکته دیگر در آمارهایی که در مورد بیکاری اعلا‌م می‌شود این است که بخشی از نیروی کار شاغل در سازمان‌های دولتی با وجود بهره‌وری پایین کاری، بر میزان کاهش آمار بیکاری تاثیر می‌گذارند در حالی که این گروه، بیکاران پنهان جامعه هستند و بود و نبودشان در میزان کارایی و تولید تاثیرگذار نخواهد بود. ‌

    وی افزود: آنچه در اقتصاد اهمیت دارد میزان اشتغال کامل افراد و ایجاد اشتغال مولد در کشور است.

    دکتر خرمی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان میزان مجوز ارائه وام‌های زودبازده را ایجاد اشتغال محسوب کرد، گفت: برای به دست آوردن آمار بیکاری باید از روش‌های صحیح آمارگیری و تحقیقات میدانی استفاده کرد و به هیچ وجه نمی‌توان تعداد وام‌هایی که برای ایجاد اشتغال ارائه شده را در آمار بیکاری دخالت داد، چرا که مشخص نیست که این وام‌ها تا چه حد به هدف خود رسیده است.

     وب سایت اطلاع رسانی اعتماد ملی

    www.roozna.com


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2      

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]