سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339065---
بازدید امروز: ----30-----
بازدید دیروز: ----8-----
مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • درد مفصل گیجگاهی - فکی
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:4 عصر

    درد مفصل گیجگاهی - فکی

    دردهای مفصلی یکی از نشانه‌های ورود به دوران میانسالی و پیری است. دردهای مفصل زانو بسیار شایع است و مفاصل دیگری مثل مچ‌های دست و پا هم گاه و بیگاه دچار درد و التهاب می‌ شوند. ما این دردها را به خوبی می ‌شناسیم و می ‌دانیم با آنها چگونه کنار بیاییم.


    اما مفصلی در بدن وجود دارد که به واسطه وظایف خطیری چون حرف زدن و جویدن بسیار پُرکار است و التهاب و درد آن (‌‌اگر روزی اتفاق بیفتد) بسیار دردسرساز است. در جایی نه چندان دور از گوش‌های شما، بین استخوان فک پایین و استخوان گیجگاهی جمجمه، مفصلی وجود دارد که بار تمام حرکت‌های فک شما اعم از جویدن، حرف زدن، خمیازه کشیدن، فریاد زدن و... را به دوش می ‌کشد و اگر به دنبال اضطراب‌های روزانه خود، شب‌ها دندان ‌قروچه می ‌کنید، این مفصل مثل یک سنگ صبور تمام فشارها را به جان می‌ خرد. نام این مفصل "مفصل گیجگاهی – فکی" است.

    اگر مفصل گیجگاهی - فکی شما خوب و درست کار کند، به هیچ ‌وجه متوجه آن نخواهید بود. این خصوصیت مخصوص تمام اعضای بدن است. وقتی اعضای بدن‌ ما سالم‌اند و به خوبی کار می‌ کنند، هرگز متوجه حضور آنها نیستیم. به‌ طور مثال به یاد نداریم که قلبی داریم که دقیقه‌ای 70-80 بار در قفسه ی سینه ‌مان می ‌تپد، اما امان از روزی که عضوی دچار بیماری شود...

    بیماری مفصل گیجگاهی - فکی ممکن است خود را با علایمی اینگونه نشان دهد:

    *‌ سختی و درد هنگام حرکت فک پایین

    * سردرد مخصوصا اگر در دو طرف سر اتفاق بیفتد

    * دندان ‌دردهای مبهم

    * اختلال در باز کردن دهان

    * درد و خستگی هنگامی که یک خوراکی سفت را می‌ جویم

    * سر و صدا در مفصل فک

    * گوش‌ درد

    * گردن‌ درد

    * دندان ‌قروچه یا فشردن دندان‌ها به هم هنگام خواب یا بیداری

    متوجه می ‌شوید که بیماری مفصل فکی ممکن است، خود را به گونه‌های عجیب و غریبی، حتی دندان ‌درد و گوش‌ درد بروز دهد. درد یا محدودیت حرکتی که به دنبال بیماری این مفصل اتفاق می ‌افتد، ممکن است درجات گوناگونی داشته باشد. درد ممکن است از یک ناراحتی اندک تا دردهای کشنده و غیر قابل تحمل متغیر باشد. محدودیت حرکت فک هم ممکن است از مختصری ناراحتی هنگام باز کردن فک تا قفل شدن کامل فک اتفاق بیفتد.

    اغلب مواقع این ناراحتی یک بیماری پیش ‌رونده است و اگر درمان نشود، وارد مراحل جدی‌تر و وخیم‌ تری خواهد شد، بنابراین اگر در عملکرد فک خود و مفصل گیجگاهی - فکی‌ تان مختصری اشکال احساس می ‌کنید، آن را سرسری نگیرید و در این مورد با یک دندانپزشک مشورت کنید.

    اگر شما دردهای مزمن و طولانی ‌مدتی را در ناحیه گوش یا سر خود تجربه می‌ کنید، بدون آنکه دلیلی برای آن پیدا شده باشد، لطفا کمی هم به بیماری مفصل گیجگاهی- فکی مشکوک شده و در این باره مشورتی با یک دندانپزشک انجام دهید.

    میگرن، فک و افسردگی!

    دردهای مفصل گیجگاهی - فکی، اغلب با اختلال و درد در اعضای دور و بر آن همراه است. یکی از این دردها، درد در عضله گیجگاهی سر است. در واقع التهاب مفصل گیجگاهی- فکی ممکن است به درد و التهاب در عضله ی نزدیک آن، که به عضله گیجگاهی معروف است، منتهی شود.

    اگر می‌ خواهید بدانید این عضله در کجا قرار گرفته است، دو دست خود را روی شقیقه‌ هایتان بگذارید و بعد دندان‌هایتان را روی هم فشرده، آنها را روی هم بلغزانید. در این حالت انقباض قوی عضله‌های گیجگاهی را زیر دست‌هایتان احساس می ‌کنید.

    اختلال در کار مفصل فکی ممکن است، بدون هیچ علامت دیگری، تنها سردردهای شدید و دوره‌ای خصوصاً در ناحیه شقیقه‌ها را ایجاد کند. کسانی که این سردردها را تجربه کرده‌اند، می ‌گویند که در حالت سردرد شدید، انقباض شدیدی را تجربه می ‌کنند، طوری که انگار کلاهی دو سایز تنگ‌ تر از اندازه خود را به سر کرده‌اند. درد، مثل حلقه‌ای اطراف سر را دربرمی ‌گیرد و حالتی بسیار شبیه سردردهای میگرنی ایجاد می‌ کند.

    بسیاری از افراد با عود مرتب اینگونه سردردها، مدت‌های طولانی تحت درمان‌های سردردهای میگرنی قرار می ‌گیرند، حال آنکه با یک معاینه و تشخیص صحیح و به ‌هنگام از سوی دندانپزشک و درمان اختلال مفصل گیجگاهی- فکی در آنها، سردرد آنها برای همیشه برطرف خواهد شد.

    یکی از بیماری‌های دیگری که ارتباط عجیبی با مشکل مفصل گیجگاهی- فکی دارد، افسردگی است. دیده شده که بسیاری از افرادی که دچار بیماری مفصل گیجگاهی- فکی هستند، از افسردگی رنج می ‌برند. علت آن دردهای شدید، مزمن و طولانی است که این بیماران تحمل می‌ کنند و اغلب آنها علت بیماری و دردهای مزمن خود را نمی‌ دانند.

    تحقیقات نشان داده است که مغز به دنبال تجربه دردهای طولانی ‌مدت، فرمان ترشح نوعی عامل شیمیایی را می ‌دهد که به افسردگی منجر خواهد شد.

    تمام این اطلاعات می ‌تواند شما را به نوعی آگاهی درباره اهمیت مفصل گیجگاهی- فکی برساند. به عبارتی، اگر شما دردهای مزمن و طولانی ‌مدتی را در ناحیه گوش یا سر خود تجربه می‌ کنید، بدون آنکه دلیلی برای آن پیدا شده باشد، لطفا کمی هم به بیماری مفصل گیجگاهی- فکی مشکوک شده و در این باره مشورتی با یک دندانپزشک انجام دهید.

    ادامه دارد...

    دکتر فرین میزانیان


        نظرات دیگران ( )

  • پنج نکته در خرید کفش
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:0 عصر

    پنج نکته در خرید کفش


    1) خرید کفش‌ باید در بعد از ظهر باشد. به طور طبیعی پاهای افراد صبح‌ها حدود نیم سایز،کوچک ‌تر از بعد از ظهرها است. چون پاها در بعد از ظهر متورم ‌تر می‌ شوند و به تبع آن سایزشان نیز بزرگ ‌تر می ‌شود.

    2) درباره سایز کفش دو نکته حائز اهمیت است:

    اول اینکه: در انتخاب کفش حتماً باید آن را پوشید و اینکه به شماره ی درج شده روی آن بسنده کنیم، برای اطمینان از اندازه بودن آن کافی نیست.

    دوم اینکه: باید به این نکته توجه کرد که اندازه پاهای افراد با افزایش سن، کم و زیاد شدن وزن و حتی بارداری تغییر می ‌کند. پس ملاک قرار دادن سایزهای قبلی، در انتخاب آن کار صحیحی نیست.

    3) در هنگام خرید، پوشیدن هر دو لنگه کفش ضروری است. در بیشتر افراد، سایز یکی از پاها، بزرگ ‌تر از دیگری است. اینگونه افراد لازم است که در انتخاب کفش‌، پای بزرگ ‌تر را ملاک قرار دهند، نه پای کوچک ‌تر را.

    4) راه رفتن با کفش در زمان خرید، بسیار مهم است. برای این کار اگر کفش، بند دار است، باید بندهای آن را بست و با آن چند قدم راه رفت. کفش مناسب، سبک و راحت بوده و پایتان را اذیت نخواهد کرد.

    5) کفش مناسب کفشی است که انگشت شست پا، به راحتی در آن حرکت کند و بین نوک انگشت شست و لبه جلویی کفش، حدود نیم تا یک سانتی ‌متر فاصله وجود داشته باشد.


    کفش‌های پاشنه‌دار

    یکی دیگر از سوالات بسیار مهم در انتخاب کفش، پاشنه‌دار بودن آن است که البته در خانم‌ها مصداق بیشتری می ‌یابد. کفش‌های پاشنه تخت، چون حالت ضربه‌ گیری در پاشنه ندارند، هنگام راه رفتن باعث درد پاشنه می‌ شوند. پس پاشنه باید وجود داشته باشد، اما کفش‌های پاشنه بلند هم، به طریق دیگری سبب آزار و درد پا می ‌شوند.

    زنان ده برابر بیشتر از مردان از درد پاها‌یشان شکایت دارند و دلیل آن پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند است که پنجه آن تیز بوده و به انگشتان پا فشار می ‌آورند.

    به خانم‌ها توصیه می‌ شود که هیچگاه کفشی نپوشند که پاشنه‌اش بلندتر از سه سانتیمتر باشد، هرچه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار وارده بر کف پا، بیشتر می ‌شود که این فشار به جلوی پا و در نهایت به پنجه‌ها منتقل شده و باعث آسیب انگشتان می‌ شود.
    پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد دارای عوارضی است:

    عوارضی مانند انحراف انگشت شست پا، میخچه، تاول و خمیدگی انگشتان، دردهای مزمن کمر ، دردهای مفاصل ، زانو ،پاشنه پا و خستگی‌های زودرس، پیامد مستقیم استفاده از چنین کفش‌هایی است.

    با شروع تابستان و گرم‌تر شدن هوا، انواع دیگری از کفش‌ها موسوم به کفش‌های تابستانی یا صندل وارد بازار می‌ شوند. این کفش‌ها نسبتاً باز بوده و امکان تبادل هوا میان بیرون و درون کفش را فراهم می ‌آورند و باعث می ‌شوند که گرما در کفش ایجاد نشود، اما همین کفش‌ها هم استانداردهای خاص خودشان را دارند.

    نکته مهم این است که پا در هنگام حرکت باید در یک حالت ثابتی بماند. در کفش‌هایی که پشت باز هستند، هنگام حرکت، یک انرژی صرف بیرون نیفتادن آنها از پا می ‌شود و این‌ کفش‌ها باعث خستگی بی ‌مورد می ‌شوند.

    بعضی از صندل‌های ظریف زنانه یک بند نازک در قسمت عقب دارند. بندهای نازک به علت قطر کم، فشار بیشتری روی یک نقطه از پا متمرکز می‌ کنند و باعث آزار آن می‌ شوند. پوشیدن این کفش‌ها در درازمدت، باعث التهاب تاندون آشیل پا می‌ گردد که بسیار دردناک و آزاردهنده است، ولی به افرادی که مایل به پوشیدن صندل هستند توصیه می کنیم، اگر قصد پیاده ‌روی‌های طولانی‌ تر از 20 دقیقه را دارید، به هیچ ‌وجه صندل نپوشید و از کفش‌های استاندارد دیگر استفاده کنید.

    بیشتر مردم در انتخاب کفش به زیبایی و رنگ و طرح آن دقت می ‌کنند نه به فاکتورهای استاندارد آن و این باعث آزارهای درازمدت در آنها می ‌شود.

    امیدواریم فرهنگ پوشیدن کفش و اطلاع‌ رسانی در این زمینه آن قدر زیاد شود تا به ‌جایی برسیم که در واقع کفش‌های استاندارد را دوست داشته باشیم و بخریم.

    دکتر محمد تقی حلی ‌ساز- متخصص طب توان ‌بخشی


        نظرات دیگران ( )

  • درمان درد مفصل گیجگاهی- فکی
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 5:49 عصر

    درمان درد مفصل گیجگاهی- فکی

    مفصل گیجگاهی-فکی

    اگر ضربه‌ای به فک شما وارد شده است، دندان ‌قروچه می ‌کنید، در سیستم جفت‌گیری دندان‌های شما اختلالی وجود دارد و یا آدم مضطرب و پر استرسی هستید، می‌ توانید انتظار داشته باشید که مفصل گیجگاهی- فکی شما دچار بیماری باشد. حتی شغل شما ممکن است به ‌گونه‌ای باشد که مفصل گیجگاهی- فکی شما را تحت فشار قرار دهد. به‌ طور مثال اگر به واسطه شغل‌تان، همه روز را پشت کامپیوتر می ‌نشینید، ممکن است سر خود را دائماً در حالتی نگاه دارید که به مفصل فک ‌تان فشار وارد کند.

    درمان چیست؟

    اگر بنابر تشخیص دندان پزشک، مسجل شد که مفصل گیجگاهی ـ فکی شما دچار بیماری و التهاب شده است، این بیماری به روش‌های گوناگونی قابل درمان است. دندانپزشک برای شما وسیله‌ای به نام "اسپلینت" خواهد ساخت که به بهبود وضعیت فک شما کمک می‌ کند.

    شما نیز لطفا به کمک یک کیسه آب گرم، مفصل فک خود را تحت حرارت مرطوب، گرم کنید و به فک‌ تان استراحت بدهید.

    آدامس و ناخن نجوید و دندان‌هایتان را روی هم فشار ندهید و در طول مدت درمان از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید.

    دهان‌تان را به کمترین حد ممکن باز کنید.

    برای رفع اضطراب و استرس‌تان با یک مشاور یا روانپزشک مشورت کنید و ورزش‌های فک‌تان را انجام بدهید.

    نرمش‌های فک

    تمرین‌هایی وجود دارند که می ‌توانند به شل شدن عضلات و افزایش حرکت فک کمک کنند. لطفاً دقت کنید که این حرکات تنها باید زمانی انجام شوند که در فک خود دردی ندارید یا درد بسیار اندک است. اگر مشکل فکی شما شدید است و درد زیاد و محدودیت حرکت در فک شما دیده می‌ شود، لطفاً این نرمش‌ها را قطع کرده و تنها به فک‌ تان استراحت بدهید:

    * دو انگشت خود را روی دندان‌های جلوی فک پایین‌تان قرار دهید و فک ‌تان را تا جایی که راحت هستید به سمت پایین هدایت کنید. این کار را ده بار انجام دهید.

    * دست‌تان را زیر چانه‌ تان بگذارید و سپس دهان ‌تان را به آرامی باز کنید. به کمک دستی که زیر چانه دارید، به آرامی جلوی بازشدن دهان ‌تان را بگیرید (10 بار.)

    * ده بار دهان ‌تان را تا جایی که راحت هستید، باز کنید.

    * بدون آنکه شانه ‌تان را بلند کنید، گردن ‌تان را به یک طرف خم کنید تا گوش ‌تان به شانه‌ تان نزدیک شود. این حرکت را 10 بار برای هر طرف تکرار کنید.‌


        نظرات دیگران ( )

  • دیسک کمر و علائم آن
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 5:45 عصر

    دیسک کمر و علائم آن

    کمردرد

    بیماری دیسک کمر یکی از بیماری‌های ناتوان کننده‌ای است که متاسفانه امروزه شیوع بالایی پیدا کرده است و بسیاری افراد از ابتلا به آن رنج می‌برند. از طرفی با وجود گسترش وسیع علم پزشکی، روش‌های تشخیص و درمانی جدید و موثری برای آن پیدا نشده است و بی‌توجهی به آن و پیشرفت بیماری می‌تواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته است.

    پای صحبت دکتر فرزین هاشمیان، متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌نشینیم تا با این بیماری به طور کامل آشنا شویم.

    آقای دکتر لطفا بفرمایید بیماری دیسک کمر چیست؟

    در حالت کلی منظور از بیماری دیسک کمر، در رفتگی با بیرون زدگی قسمت مرکزی یا هسته دیسک می‌باشد که با پارگی‌های کوچکی که به‌صورت شیارهای باریکی در اطراف آن، کم‌کم ایجاد می‌شود همراه است. این بیرون زدگی‌ها و دررفتگی‌ها روی ریشه‌های عصبی پشت این دیسک فشار می‌آورند و باعث ایجاد درد و سایر عوارض می‌شوند.

    عوامل ایجاد کننده بیماری دیسک کمر یا پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر چیست؟

    در ایجاد بیماری دیسک کمر عوامل زمینه‌ای مانند ژنتیک مطرح می‌باشد ولی اصولا بیرون زدگی و پاره‌ شدن دیسک در اثر استفاده ناصحیح از مهره‌ها و طرز رفتار ناصحیحی است که افراد با بدن خود انجام می‌دهند. در حیوانات چهارپا اصولا چیزی به نام پارگی دیسک کمر نداریم و این بیماری بهایی می‌باشد که انسان برای راست ایستادنش می‌‌پردازد. به علت فشاری که برآیند نیروهای وزن آدم روی مرکز ثقل وارد می‌کند و فشاری که روی آن ناحیه از مهره‌های تحتانی کمر وارد می‌شود، ستون فقرات بار بیش‌تری را نسبت به سایر قسمت‌ها تحمل می‌کند و علت این که ما بیش‌تر بیماری‌های دیسک را در این نواحی می‌بینیم همین می‌باشد. شایع‌ترین محل درگیری دیسک کمری در کشور ایران مهره‌های 4 و 5 و در کشورهای اروپایی معمولا مهره‌های 5 کمری و یکم خاجی می‌باشد و این تقاوت به علت نوع استخوان بندی می‌باشد. در ایران به طور معمول لگن‌ها برجسته‌تر هستند، ولی در اروپا لگن‌ها صاف‌تر می‌باشند.

    آسیب مهره های کمر

    پاره شدن دیسک طبق آمارهای موجود در خانم‌ها بیش‌تر است و معمولا در قسمت چپ دیده می‌شود. طرز نشستن، راه رفتن و خوابیدن و نوع بلند کردن اجسام و حمل آن‌ها در ایجاد دیسک کمر بسیار موثر می‌باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهیم کتابی را با خود حمل کنیم، هر چه به بدن نزدیک‌تر نگه داریم فشاری که به دیسک‌ها وارد می‌آید کم‌تر خواهد بود و هر چه دورتر نگه داریم و یا در حالت دولا شدن به سمت جلو، مخصوصا در حالت چرخش، جسم سنگینی را حمل یا جا به‌جا کنیم مانند جا به‌جایی گلدان، امکان آسیب رسیدن به به این قسمت‌ها بیش‌تر می‌یاشد. بنابراین باید سعی شود از این نوع حرکات خودداری شود و اگر مجبور باشید که چیزی را از زمین بلند کنید حتما زانوها را خم کرده و با خم شدن هر دو زانو، آن جسم را کاملا نزدیک به بدنتان بردارید. حتی‌الامکان سعی کنید برای جا به‌جایی اجسام سنگین از وسایل کمکی مثل ریل، چرخ و اهرم استفاده کنید.

    بیماری دیسک کمر بیش‌تر در چه افرادی دیده می‌شود؟ آیا ژنتیک نقش موثری در ایجاد آن دارد یا نه؟

    بیماری دیسک کمر معمولا از دهه سوم به بعد ایجاد می‌شود، البته در زنان جوان، دیسک جوانی هم دیده می‌شود، ولی بسیار نادر است. قابل ذکر است که دیسک جوانی در مهره‌های کمر ایجاد نمی‌شود و در مهره‌های پشتی (قسمت بالای مهره‌های کمری) در اثر ضربه اتفاق می افتد و با توجه به اینکه در حدود سن20 سالگی پدیده پیر شدن برای دیسک وجود ندارد و به اصطلاح دژنره نشده است و از سن 20 سالگی به بعد کم کم آب دیسک‌ها کم می‌شود و امکان شکننده شدن آنها و ترک‌های موجود بیش‌تر می‌شود. هر چه سن بالاتر رود، احتمال پیدا شدن دیسک زیادتر می‌شود.

    عوامل ژنتیکی نیز در پیدایش دیسک مطرح می‌باشد که در مواردی ممکن است تاثیرگذار باشد.

    علایم بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر کدام است؟

    معمولا بیماری دیسک کمر با دردی در ناحیه کمر شروع می‌شود. در مراحل اولیه این درد فقط در کمر ایجاد می‌شود و به جاهای دیگر زیاد انتشار نمی‌یابد و اگر به آن توجه نشود و این فشارها ادامه پیدا کنند، به علت این که قسمت مرکزی مهره‌ها بیرون زدگی پیدا می‌کند و روی ریشه عصب فشار می‌آورد، آزردگی ریشه عصب به وجود می‌آید و به دنبال آن درد و سایر عوارض ایجاد می‌شود. این درد می تواند به باسن، پشت پا تا پایین پا و زانوها و مچ پا و حتی انگشتان امتداد باید قسمت‌های درگیر و میزان و نوع درد و انتشار آن به سطحی که دیسک در رفته است و به محل فشار روی ریشه‌های عصبی بستگی دارد.

    راه‌های تشخیص بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر کدام است؟

    تشخیص در مرحله اول با شرح حال گرفتن از بیمار و معاینه دقیق همراه می‌باشد و در معاینه از روش‌های مختلف استفاده می‌شود که شامل معاینه رفلکس‌ها و معاینه حس و حرکت و حساسیت‌های موضعی و مانورهای خاص می‌باشد. این معاینات معلوم می‌کند که این دیسک فشار را به ریشه‌های عصبی وارد می‌کند یا نه. در مراحل بعدی تشخیص با پاراکلینیک می‌باشد که معمولا شامل آزمایشات مختلف و رادیوگرافی است.

    MRI  بهترین روش تشخیص می‌باشد. با دستگاه MRI نه تنها سطح در رفتگی دیسک، بلکه میزان در رفتگی و میزان فشار وارده به عصب را نیز می‌توان اندازه‌گیری کرد و مجموعه‌ی اعمال بالا به پزشک نشان می‌دهد که آیا بیمار نیاز به عمل جراحی دارد یا نه، و آیا بیمار با روش‌های درمانی غیر تهاجمی مانند فیزیوتراپی و دارو درمانی قابل درمان است یا خیر.

    دکتر فرزین هاشمیان-متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

     استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان


        نظرات دیگران ( )

  • عدم تحرک و شکستگی استخوان
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 5:44 عصر

    عدم تحرک و شکستگی استخوان  

    شکستگی‌های استخوانی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در سنین پیری و میانسالی گریبان گیر افراد می ‌شود.

    اگر در خانم‌های مسن این مشکل را عمدتاً به پوکی استخوان نسبت می‌ دهند، اما ظاهراًَ در مردان این مشکل دلایل دیگری می ‌تواند داشته باشد، دلیل جالبی مثل عدم تحرک.

    شکستگی استخوان
    مطالعات جدید محققان سوئدی نشان می‌ دهد مردان بی ‌تحرک به شکل قابل ملاحظه‌ای در معرض خطر انواع شکستگی‌های استخوانی، به خصوص شکستگی لگن هستند. این محققان گزارش کرده‌اند، حتی بعد از کنترل سلامت و تغییرات رفتاری، مردان کم فعال و فاقد تحرک، 5/1 برابر بیشتر از مردان فعال و همسن و سال خود از شکستگی استخوان رنج می برند و 2 برابر بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن قرار دارند.

    گرچه محققان نسبت به مکانیسم ایجاد کننده این مسئله چندان مطمئن نیستند، اما بر طبق نظریه آنها ورزش ممکن است با افزایش قدرت اسکلتی و توده عضلانی و بهبود تعادل در پیشگیری از این شکستگی‌ها نقش داشته باشد. مردان فعال در این تحقیق بیش از 3 ساعت در هفته فعالیت شدید بدنی داشتند.

    محققان، سوابق سلامت تعداد 2205 مرد در دامنه سنی 49 تا 51 سال را بررسی کردند و سپس آنها را به مدت 35 سال تحت نظر قرار دادند. در خلال این مدت طولانی 482 مرد دست ‌کم یک بار دچار شکستگی شدند. مردان مجدداً در سنین 60، 70، 77 سالگی و 82 سالگی مورد معاینه قرار گرفتند.

    در پایان دوره پیگیری، 896 نفر از این مردان هنوز در قید حیات بودند. طی هر پنج بررسی سؤالات یکسانی نظیر تماشای تلویزیون و انجام کارهای فاقد تحرک، دوچرخه سواری یا پیاده روی تفریحی و یا ورزش منظم از آنها پرسیده شد.

    دانشمندان همچنین برای اندازه‌گیری تناسب فیزیکی افراد از آنها تست ورزش گرفته و از عضلاتشان نمونه‌ برداری کردند.

    این آزمایش‌ها نشان داد که بالا بودن تناسب، با افزایش میزان ورزش نسبت مستقیم دارد. محققان با مرتبط کردن سوابق و عناوین شغلی افراد توانستند اطلاعات مربوط به میزان فعالیت حین کار را نیز در مطالعه خود بگنجانند.

    آنها دریافتند مردانی که دارای بالاترین سطح فعالیت بدنی بوده‌اند، کمتر از بقیه دچار شکستگی شده و مردان با حداقل تحرک، بیش از بقیه با شکستگی استخوانی روبرو شده‌ بودند. همانطور که قبلاً نیز ذکر شد تمامی‌ انواع شکستگی در این افراد دیده می ‌‌شد، اما شکستگی لگن بالاترین میزان شکستگی را شامل می ‌‌شد.

    علاوه بر این مردانی که بر میزان فعالیت‌های ورزشی خود افزوده بودند، کاهش چشمگیری در میزان بروز شکستگی‌های  استخوانی داشتند.

    دکتر کارل میشائیلسن سرپرست تیم تحقیقاتی و پرفسور جراحی و اپیدمیولوژی دانشگاه آپسالا سوئد می‌ گوید: "برای ورزش کردن هیچ ‌وقت دیر نیست." اما او از ارائه یک توصیه ورزشی مشخص اکراه دارد. او می ‌‌گوید: "شما نمی ‌‌توانید به یک مرد 85 ساله بگویید که به مدت 3 ساعت در هفته تمرینات سنگین ورزشی داشته باشد. ما فقط می ‌توانیم از این مردان بخواهیم که فعالیت‌های عادی روزمره خود را انجام دهند. ما دقیقاً نمی‌ دانیم کدام فعالیت‌های بدنی بیشترین فایده را برای آنها دارد."

    محققان متغیرهای متعددی را که ممکن بود روی فعالیت بدنی و بروز شکستگی تأثیرگذار باشند، کنترل کردند؛ مانند: سیگار کشیدن، ورزش‌های رزمی‌، مصرف الکل، شاخص توده بدنی، سینه دردی که خود فرد گزارش داده باشد، درد پشت یا مفاصل. به‌علاوه ی تعداد زیادی بیماری شامل بیماری‌های قلبی -عروقی، معدی- روده‌ای، عصبی، التهابی و چندین و چند بیماری دیگر.

    دکتر الیزابت شین، پروفسور بیماری‌های داخلی و پوکی استخوان در دانشگاه کلمبیا که البته در این تحقیق مشارکت نداشت، از روش و نتایج این تحقیق کاملاًبه هیجان آمد. او می‌‌ گوید: "تست ورزش و نمونه ‌برداری از عضلات باعث تثبیت نتایج جالب توجه این تحقیق شده است.

    ما همواره فعالیت بدنی را به بیماران خود پیشنهاد می ‌‌کنیم و به نظر می ‌رسد رعایت این مسئله برای کاهش خطر شکستگی بسیار مفید خواهد بود."

    دکتر علیرضا آشوری

    *مطالب مرتبط:


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]