سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338691---
بازدید امروز: ----35-----
بازدید دیروز: ----37-----
گوش حلق بینی - مو - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    گوش حلق بینی - مو - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    گوش حلق بینی - مو - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • سرفه چیست؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:47 عصر

    سرفه چیست؟

    برونشیت اصطلاحی است که به التهاب لوله های نایژه ای ( برونشها معابر اصلی هوایی هستند که هوا را به داخل بافت ریه وارد می کنند) اطلا ق می شود. زمانی که این معابر تحریک می شوند "موکوس" ترشح می کنند که باعث ایجاد سرفه می شود تا معابر هوایی پاک شود. سرفه علامت اولیه برونشیت است . تمام سرفه ها از برونشیت ناشی نمی شوند ؛ اما برونشیت تقریباً همیشه باعث سرفه می شود. چه به برونشیت مبتلا باشید و چه به یک سرفه ساده ، برای تسکین آن باید عامل ایجاد آن را شناسایی کنید.

    اگر طی چند هفته گذشته سرفه می کرده اید و شدت آن در حال افزایش است ، اگربه دلیل نامعلوم بیش از سه هفته است که سرفه می کنید، اگر برای تنفس مشکل دارید یا اگر سرفه های خشک می کنید ، بدون آن که به سایر علائم مبتلا باشید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید ؛ زیرا این سرفه ها ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشند.

    در صورتی که سرفه با خلط روشن یا سفید توأم باشد، نشانه آن است که احتمالاً باید آن را چند روزی تحمل کنید. ممکن است  این حالت نتیجه دوره حاد بیماری سرما خوردگی یا آنفلوانزا باشد و تلاش بدن برای رهایی یافتن از خلطی است که در نتیجه مبارزه با عفونت به وجود آمده است . این شکل از سرفه که ممکن است برونشیت حاد نامیده شود، ناشی از یک عفونت ویروسی است که هرچند ناراحت کننده است ولی وجود آن ضروری است. درصورتی که با سرفه ، گلوی شما تحریک می شود، می توانید با نمک محلول در آب گرم ، درد آن را تسکین دهید. به علاوه استفاده از یک مرطوب کننده درشب به تسکین سرفه و بهبود خواب کمک می کند.

    در صورتی که سرفه با خلط زرد یا سبز رنگ همراه باشد ، احتمالاً به عفونتی مبتلا هستید که مستلزم درمان با آنتی بیوتیکها خواهد بود وبهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که سرفه ، خشک یا بدون خلط باشد ، باید علت آن را پیدا کنید و درصدد درمان آن برآیید.

    علل شایع سرفه

    استعمال دخانیات یکی از مهمترین علل است. دلیلش آن است که دود سیگار مداوم ، معابر نایژه ای را تحریک می کند. بسیاری از افراد سیگاری صبحها بر اثر سرفه ای که با کمی  خلط  رنگی همراه است ، بیدار می شوند. مسلماً درمان این حالت ، قطع سیگار است. برخی بیماران شکایت می کنند که با قطع سیگار، عملاً سرفه آنها بدتر می شود. علت این امر آن است که نیکوتین ( ماده مؤثر موجود در سیگار) مژه های ریه ها را شل می کند و به دود و سموم اجازه ورود می دهد . با قطع مصرف سیگار، مژه ها مجدداً فعال می شوند وهر نوع افزایش سرفه ای بالطبع نشانه خوبی تلقی می شود، زیرا نشانه فعالیت مژه هایی است که ریه ها را از مواد زاید پاک می  کنند.

    بسیاری افراد به سرفه های مزمن صبحگاهی مبتلا هستند. اغلب این افراد سیگاری نیز هستند و گمان می کنند که این سرفه صبحگاهی ، طبیعی است .اما در صورتی که چند هفته ادامه یابد، به ویژه در زمستان و حداقل طی دو زمستان متوالی عود کند، ممکن است برونشیت مزمن تلقی شود و باید بیمار جهت تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کند. در صورتی که به برونشیت مزمن مبتلا هستید، اولین کاری که باید انجام دهید، ترک سیگار و پرهیز از محیط انباشته از دود سیگار است .

    آسم ممکن است باعث سرفه مزمن شود. زمانی که آسم را مهارکنید، سرفه کاملاً کاهش خواهد یافت یا قطع خواهد شد.

    سینوزیت و ترشح مزمن پشت حلق شبها به دلیل ریختن موکوس از سینوسها به سمت نایژه ها ، باعث تحریک سینه می شود. این امر باعث سرفه صبحگاهی می شود. البته ممکن است سرفه در تمام طول روز هم وجود داشته باشد، که با خلط روشن یا سفید همراه است.

    بیمارانی وجود دارند که ماهها پس از سرماخوردگی دچار سرفه های مداوم هستند. با مشاهده این مطلب که سرفه دیگربا عفونت مرتبط نیست ، پزشک بیمار را از نظر آلرژیهای غذایی مورد آزمایش قرارمی دهد.  اغلب این سرفه ها به دلیل حساسیت به برخی مواد غذایی است . چنین حساسیتی ، حتی درمواردی که قبلاً نیز آن را تجربه نکرده اید، ممکن است خود به دنبال سرماخوردگی ، هنگامی که دستگاه ایمنی ضعیف است، بروز کند. درمان این حالت ، حذف غذایی است که باعث حساسیت شده است. در اغلب موارد، هر نوع غذای حساسیت زایی را می توان ظرف چند ماه ، پس از آنکه بدن مجدداً ایمنی خود را به دست آورد، دوباره مصرف کرد.

    برخی داروهای ضد فشار خون باعث سرفه مزمن می شوند. شایعترین این داروها کاپتوپریل (Captopril) و انالاپریل(Enalapril) هستند. در صورتی که تحت درمان با داروی کنترل فشارخون هستید و از سرفه مداوم رنج می برید، درباره تغییر داروی خود با پزشک مشورت کنید. درصورتی که سرفه بر اثر دارو باشد ، با قطع مصرف آن ظرف چند روز بهبودی حاصل می شود. برخی افراد بر اثر بازگشت اسید معده دچار سرفه می شوند. این حالت زمانی رخ می دهد که محتویات معده به داخل مری باز گردد. این کسالت با سوء هاضمه  و ترش کردن نیز همراه است. مراجعه به پزشک معالج و تهیه چند عکس رادیولوژی به تعیین دقیق این مشکل کمک می کند.

    احتمال دارد سرفه پس از استنشاق مواد محرک ریه  نظیر مایعاتی که حاوی آمونیاک هستند، رخ دهد. البته چنین سرفه ای به سرعت برطرف می شود و به  شرط  آن که مجدداً در معرض عامل محرک قرار نگیرد حداکثر ظرف چند ساعت برطرف خواهد شد.

    نسخه طبیعی درمان سرفه / برونشیت

    - منبع سرفه را مشخص کنید.

    در صورتی که سرفه  با خلط روشن همراه باشد و یک یا دو روز طول بکشد معمولاً علت آن سرماخوردگی یا آنفولانزای ویروسی است . گلو درد خود را با غرغره آب نمک تسکین دهید. هرچند  ساعت یک بار غرغره  کنید و اجازه دهید سرفه ادامه یابد تا ریه های شما از شر ترشحات و خلط راحت شود.

    در صورتی که سرفه خشک و بدون خلط  باشد، به اطلاعات مطرح شده درباره علل زیر مراجعه کنید. سیگار، آسم ، سینوزیت ، آلرژی غذایی ، داروهای ضد فشارخون ، برگشت اسید معده یا استنشاق مواد محرک.

    در صورتی که سرفه با خلط همراه باشد، اما خلطِ حاصل زرد یا سبز باشد، احتمالاً در نتیجه عفونت رخ داده است و مستلزم درمان با آنتی بیوتیکها ست . در این صورت بهتراست به پزشک مراجعه کنید


        نظرات دیگران ( )

  • سینوزیت چگونه بیماری ای است؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:15 عصر

    سینوزیت چگونه بیماری ای است؟

    با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و  شیوع بیماری شناخته شده این فصول یعنی " سرماخوردگی" مشکل بیماری سینوزیت نیز بیش از سایر فصول سال به چشم می خورد.

    به منظور آشنایی هرچه بهتر وعلمی تر با بیماری سینوزیت، به بحث درباره علائم و نحوه پیشگیری از سینوزیت می پردازیم.

    سینوزیت چه نوع بیماری است؟

    در صورتی که به هر دلیلی غلظت ترشحات سینوس های صورت افزایش یابند، به نحوی که منافذ خروجی ترشحات، مسدود شوند، این ترشحات درداخل سینوس ها جمع شده و باعث رشد میکروب ها در داخل سینوس می شود. این، همان سینوزیت حاد یا التهاب و تورم سینوس ها است.

    سینوس های صورت در کجا قرار دارند؟

    این سینوس ها یا حفره های استخوانی در دو طرف بینی، پشت گونه ها، چشم ها وروی پیشانی، به صورت چهارجفت حفره در ضخامت استخوان قرار دارند. داخل این حفره ها پر از هوا بوده و سطح داخلی آنها را یک لایه ی نازک سلولی به نام لایه ی غشای مخاطی ، پوشانده است.

    نقش سینوس ها در سلامت بدن چیست؟

    لایه ی غشای مخاطی سینوس ها و بینی، به طور مداوم نوعی مایع رقیق ترشح می کند که این ترشحات، هوای تنفسی را پیش از ورود به ریه ها تمیز، مرطوب و گرم می کند.

    همچنین سینوس ها در بالا بردن حساسیت بویایی و جلوگیری از انتقال ضربه ها به اجزای داخل مخچه، دخالت دارند.

    عوامل تحریک کننده سینوزیت کدامند؟

    1- سرماخوردگی

    2- حساسیت

    3- ضربه به صورت

    4- هوای بسیار سرد

    5- شنا کردن

    6- لوزه سوم

    7- سیگار کشیدن

    8- جسم خارجی درگوش

    9- انحراف تیغه بینی

    10- پولیپ بینی ( گرفتگی بینی )

    11- تومور ناحیه حلق و بینی

    12- تغییر فشار هوا به طور ناگهانی

    13- عفونت دندان

    به منظور پیشگیری ازعود کردن سینوزیت و یا کمک به بهبود سریع ترآن چه باید کرد؟

    1- بخور:  تنفس هوای مرطوب و گرم باعث کاهش تورم منافذ سینوس ها خواهد شد. برای این کار روزی سه بار ظرف آبی را به جوش آورده حوله ای روی سر و ظرف آب بیندازید و به مدت 15 دقیقه هوای گرم و مرطوب را استنشاق کنید یا با استفاده از دستگاه بخور، هوای اتاق را مرطوب نگه دارید.

    دقت داشته باشید هفته ای یک بار برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک روی دستگاه بخور، آن را با مواد سفید کننده خانگی تمیز کنید.

    2 – دوش آب گرم بگیرید:

    آب گرم با افزایش جریان خون در سینوس ها اثرات ضد احتقانی ( گرفتگی ) خواهد داشت.

    3 - در هوای تمیز تنفس کنید:

    از افراد سیگاری دوری کنید. در فصل گرده افشانی در و پنجره ها را ببندید و کمتر بیرون بروید تا دچار حساسیت نشوید.

    4- بینی را مرطوب کنید:

    روزانه چند نوبت بینی خود را با آب نمک مرطوب کنید، زیرا آب نمک با اثرات ضد التهابی ، تورم منافذ سینوس ها را کم می کند.

    5- زیاد آب بنوشید:

    روزانه 8-6 لیوان آب بنوشید تا ترشحات بدن و سینوس ها رقیق شوند.

    6- ورزش کنید:

    نرمش روزانه به مدت 20 دقیقه، باعث افزایش جریان خون در بدن و سینوس ها می شود و از تورم منافذ آنها می کاهد.

    7- وضعیت خواب خود را تغییر دهید:

    با گذاشتن دو یا سه بالش زیر سر به هنگام خواب و بالا قرار گرفتن سر نسبت به تنه، محتویات سینوس ها راحت تر تخلیه می شوند.

    خوابیدن بیش از حد به این دلیل که بدن در حالت افقی قرار دارد، گرفتاری سینوس را بیشتر می کند.

    8- مواد محرک نخورید:

    شکلات و تنقلات ، گرفتاری سینوس ها را بیشتر می کند.

    9- مواد لبنی زیاد مصرف نکنید:

    مصرف مواد لبنی در حد مفید آن باشد و نه بیشتر.

    10- داروهای مصرفی را کنترل کنید:

    برخی از داروهای استروژن دار و ضد فشار خون، می توانند با تورم مخاط بینی مانع تخلیه ترشحات سینوس ها شوند.

    به یاد داشته باشید در طول درمان هر نوع سرماخوردگی که همراه با سینوزیت و مشکلات آن باشد، در صورت عدم درمان و یا درمان ناقص، هر یک از عوارض زیر ممکن است برای شما ایجاد شوند:

    الف- سینوزیت مزمن

    ب- انتشار عفونت به استخوان و پوست

    ج- انتشار عفونت به داخل کره چشم و مغز

    د- تجمع چرک در سینوس ها و ایجاد آب


        نظرات دیگران ( )

  • با حساسیت بیشتر آشنا شویم
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:36 عصر

    با حساسیت بیشتر آشنا شویم


    آلرژی ها چه چیز هستند؟

    گرده های گل ها، گرد و غبارهای درون منزل، کرم های کوچکی که از مدفوع حیوانات شکل می گیرند، موی حیوانات، شیره برخی گیاهان، غذاها و ... همه و همه مواد بی ضرری هستند که در بیشتر مواقع عکس العمل های آلرژیک را موجب می شوند. حساسیت  های ساده شامل تب یونجه، اگزما یا حساسیت های پوستی ، آسم  و حساسیت های غذایی می شوند. در برخی افراد این عکس العمل ها به صورت دانه های قرمز پوستی، خارش و تورم بروز می کند. تب یونجه یا آسم نیز ممکن است در برخی دیگر از افراد بروز کند و به این وسیله نشان دهد که آنها به آلرژی مبتلا شده اند.

    آلرژی یا همان حساسیت ها نوعی اختلال در عکس العمل های سیستم ایمنی بدن هستند که در اکثر موارد بی ضرر بوده و بعد از مدتی درمان می شوند.

    چه کسانی مبتلا می شوند؟

    هر روزه بر تعداد افرادی که به آلرژی  و یا همان حساسیت ها مبتلا می شوند افزوده می شود. این طور که تخمین زده شده است، از هر 4 نفری که در جهان زندگی می کنند یک نفر به نوعی آلرژی مبتلا می شود. در بریتانیا، بیش از 40 درصد مردم به نوعی از آلرژی مبتلا هستند که البته با مراقبت های ویژه پزشکان،در مدت بسیار کوتاهی درمان می شوند. آلرژی ممکن است در یک خانواده و بین اعضای خانواده شیوع پیدا کند.

    اگر یک فرد به نوعی از آلرژی نظیر تب یونجه مبتلا است، ممکن است در معرض ابتلا به اگزما یا آسم نیز قرار بگیرد. بیشتر افراد در سنین کودکی به انواع مختلف آلرژی مبتلا می شوند. به هر حال باید توجه داشت که این بیماری مربوط به سن خاصی نمی شود و ممکن است در هر سنی بروز کند.

    نشانه ها

    در آلرژی های بسیار شدید و سخت، مثلاً زمانی که فرد مورد گزیدگی حشرات قرار می گیرد، صورت و گردن وی متورم می گردد، فشارخون  وی کاهش می یابد و برای تنفس با مشکلات فراوانی مواجه می شود. این عارضه به گونه ای بروز می کند که ممکن است در هر فرد نشانه هایی متفاوت داشته باشد و به همین خاطر نمی توان از پیش نشانه ای واحد را برای آن در نظر گرفت.

    روش های شناخت و درمان

    زمانی که یک حساسیت آلرژیک بروز می کند، فرد باید خیلی سریع از ماده ای که باعث بروز حساسیت شده دوری کند

    اگر هنوز به درستی معلوم نیست که چه عاملی باعث بروز آلرژی و نشانه های آن می شود، بیمار باید هرچه سریع تر تحت آزمایش های مخصوص آلرژی قرار بگیرد. این امر بهترین کاری است که فرد بیمار می تواند انجام دهد.

    زمانی که فرد از عامل بروز حساسیت دوری می کند و نشانه های این عارضه همچنان باقی مانده اند، قرص های ضدحساسیت، کرم های مخصوص، اسپری های بینی و قطره های چشمی که در تمام داروخانه ها یافت می شوند به سادگی می توانند این عوارض را از بین ببرند. در این میان تزریق آدرنالین می تواند ظرف مدت زمانی کوتاه این عارضه را از میان بردارد. اگرچه این داروها برای درمان آلرژی بسیار کارآمد هستند، اما تمامی آنها باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شوند.

    تشویش ها و نگرانی های طولانی مدت نیز می توانند به عنوان نشانه هایی از یک آلرژی محسوب شوند. مثلاً دردهای شکمی و ... که به دنبال این استرس  ها به وجود می آیند از نشانه های جدی آلرژی به حساب می آیند که در صورت بی توجهی می توانند مشکلات قابل ملاحظه ای را به دنبال داشته باشند.

    سید میثم لطفی


        نظرات دیگران ( )

  • سرماخوردگى، بیمارى فصل
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:33 عصر

    سرماخوردگى، بیمارى فصل


    در فصل سرما و به خصوص در شرایطى نظیر امسال که آلودگى هوا در وضعیت نامطلوبى است، آمار شیوع بیمارى هاى فصلى مانند سرماخوردگى ، آنفلوآنزا  و همچنین انواع بیمارى هاى ریوى و تنفسى چندین برابر یک زمستان معمولى اعلام شده است. حال مسئله اینجا است که به طور کلى بیمارى گذشته از تأثیرات جسمى ناخوشایندى که براى فرد به همراه مى آورد، سیستم عادى زندگى او را نیز برهم مى ریزد. هنگامى که یک فرد بزرگسال خانواده بیمار مى شود، کلیه امورى که توسط او، چه در خانه و چه در اجتماع صورت مى پذیرفته، دچار اختلال می گردد یا از کیفیت قبلى آن کاسته مى شود. همان طور که مى دانید سرماخوردگى ها داراى تنوع بسیارى هستند ولى اغلب مردم به محض بروز علائم سرماخوردگى در بدنشان به خود درمانى می پردازند و با مصرف آنتى بیوتیک  به سرعت بخشیدن روند بهبودى بیمارى شان امیدوارند غافل از آنکه بیشتر سرماخوردگى ها عامل ویروسى دارند. در واقع بیش از 200 نوع ویروس مسئولیت بروز این بیمارى را در انواع مختلف بر عهده دارند و مهمتر آنکه مصرف آنتى بیوتیک هیچ تأثیرى بر روى ویروس نخواهد گذاشت مگر آنکه سرماخوردگى با عامل باکتریایى باشد که آن هم آنتى بیوتیک مخصوص خود را نیاز دارد؛ در ضمن این تشخیص نیز تنها توسط پزشک عملى است. معذلک همزمان با مراجعه به پزشک و انجام دستورات او راه هاى دیگرى نیز وجود دارند که در کاهش طول مدت بیمارى تأثیر گذار هستند. توصیه هاى زیر از آن جمله اند:

    1 - مصرف ویتامین C : ویتامینC در بدن به عنوان یک رفتگر و پاک کننده مواد مضر عمل مى کند. ویروس هاى سرماخوردگى نیز از جمله همان مواد هستند. در ضمن ویتامین C بر کاهش سرفه ، عطسه و دیگر علائم سرماخوردگى که در ریه وجود دارند نیز تأثیر گذار است. به طور کلى براساس مطالعات انجام شده ویتامین C به میزان حدود 10 درصد از تعداد روزهاى علائم دار سرماخوردگى مى کاهد. البته منظور از مصرف ویتامین C تنها استفاده از قرص هاى شیمیایى آن نیست بلکه میوه جات  و سبزیجات  همچون انواع مرکبات، کیوى  و همچنین گوجه فرنگى منابع خوبى براى این ویتامین محسوب مى شوند. متخصصین پیشنهاد مى کنند در صورتى که قصد دارید ویتامین C را به شکل قرص، شربت و یا هر محصول شیمیایى دیگرى از این قبیل مصرف کنید، این میزان حدود 1 گرم در روز کافى خواهد بود. حال براى این که سطح میزان این ویتامین را در بدن خود پایدار و یکنواخت نگه دارید5/0 گرم صبح و 5/0 گرم شب از آن استفاده کنید.

    2- لباس گرم بپوشید: پوشش گرم علاوه بر این که بدن شما را در مقابل سرما محافظت مى کند، سیستم ایمنى آن را به سوى مبارزه با عفونت سرماخوردگى جهت دار مى سازد.

    3- تلقین مثبت کنید: انرژى حاصل از تلقین مثبت به طور مستقیم بر روى سیستم ایمنى بدن شما تأثیر گذاشته و به درمان شما کمک مى کند. البته این تکنیک براى درمان بسیارى از بیمارى ها مورد استفاده قرار مى گیرد.

    4- از «روى» غافل نشوید: بنا به تحقیقات انجام شده مصرف "روى" طول مدت سرماخوردگى را به نصف کاهش مى دهد. در ضمن علائم خشکى و تحریک گلو را نیز مى کاهد. البته توجه داشته باشید مصرف بیش از 25 میلى گرم روى در روز مى تواند ایمنى بدن شما را آسیب رسانده و تهوع، استفراغ، سرگیجه  و حتى کم خونى پدید آورد. قابل توجه آنکه مصرف همزمان ویتامین C با «روى» تأثیر روى را بر بدن کم مى کند.

    5- استراحت کنید و استرس را از خود دور کنید: استراحت کافى تمام انرژى بدن شما را به سوى بهبودى سوق مى دهد.

    6- در خانه بمانید: هرچه کمتر در معرض تغییرات دمایى موجود میان هواى داخل خانه و بیرون قرار بگیرید، روند بهبودى سریع تر خواهد شد. در ضمن دوستان، همکاران و همکلاسى هایتان نیز از این که بیمارى خود را به آنها منتقل نخواهید کرد از شما ممنون خواهند شد.

    7- راه بروید: راه رفتن بسیار آرام و در محیطى مناسب به لحاظ دما، گردش خون را در بدن شما تقویت کرده و به سیستم بدنى تان براى مبارزه با عفونت کمک مى کند.

    8- مایعات زیاد بنوشید: نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب، آبمیوه، چاى و یا مایعات شفاف دیگرى مانند اینها در روز آب از دست رفته از بدن را جبران کرده و مواد مضرى را که ممکن است سبب تضعیف سیستم بدن شما شود خارج مى کند.

    9- سیگار نکشید: سیگار کشیدن تحریک گلوى شما را که در اثر سرماخوردگى پدید آمده است، شدت مى بخشد. همچنین در فعالیت داروهاى ضدعفونت تداخل ایجاد مى کند.

    10- آب نمک غرغره کنید:با شست وشوى مکرر مجارى بینى و انتهاى حلق با آب نمک هم سبب ضدعفونى کردن آن نواحى مى شوید و هم گلودرد احتمالى شما را آرام تر مى کند. براى این منظور در 250 میلى لیتر آب گرم یک قاشق چاى خورى نمک بریزید.

    11- غذاى مناسب بخورید: خوردن گوشت، فرآورده هاى شیر و سبزیجات و میوه جات تازه و غذاهاى کم چرب همواره توسط پزشکان در طول مدت بیمارى توصیه مى شوند.

    الهام اسمعیلى


        نظرات دیگران ( )

  • گوش درد به دلیل عفونت گوش (اوتیت)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:39 صبح

    گوش درد به دلیل عفونت گوش (اوتیت)



    بیمار)

    فرزند هفت‌ساله‌ای دارم که هر چند وقت یک بار دچار گوش‌درد شدید می‌شود، به‌طوری که امسال بیش از سه بار گوش درد داشته است. از شدت درد گاهی کاملاً بی‌طاقت می‌شود. هر بار پس از مصرف ‌آنتی‌بیوتیک خوب می‌شود، ولی چند وقت بعد مجدداً تکرار می‌شود و یک بار هم به دنبال گوش‌درد، چرک واضحی از گوشش خارج شد. همچنین از چندین سال قبل خرخر شبانه هم دارد و مکرراً از بینی او ترشحات غلیظ بیرون می‌آید. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

    (پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر آروین سازگار، جراح متخصص گوش، حلق و بینی می باشد.)


    1- منظور از گوش‌درد چیست؟ و علت ایجاد کننده گوش‌درد کدام است؟

    وقتی در بچه‌ها به علت‌های گوناگون لوزه سوم بزرگ می‌شود و کل حلق و بینی را پُر می‌کند، از سمت حلق دهانه بینی مسدود می‌شود و گوش‌درد ایجاد می‌شود. از طرفی با توجه به این که گوش میانی از طریق دو لوله که شیپور استاش یا لوله‌های استاش نامیده می‌شود، هواگیری خود را از طریق حلق بینی در پشت بینی انجام می‌‌دهد (گوش میانی از طریق این لوله‌ با پشت بینی و حلق بینی ارتباط دارد)، وقتی لوزه سوم که فضای حلق بینی را پُر می‌کند عفونی شود و میکروب‌ها در آن جمع شوند، در آن صورت این میکروب‌ها از طریق شیپور استاش وارد گوش میانی می‌شوند و وقتی تعداد میکروب‌هایی که وارد گوش میانی شده است، افزایش پیدا کند بچه‌ دچار عفونت‌های گوش‌میانی می‌شود و این عفونت‌ها خود را به‌صورت گوش درد نشان می‌دهند و به تدریج دردگوش افزایش پیدا می‌کند و باعث بی‌قراری و ناراحتی بچه می‌شود.

    لازم است قبل از این که پرده ی صماخ گوش پاره شود، پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب را برای مریض تجویز کند. مدت زمان مصرف آنتی‌بیوتیک و نوع آن، به عبارتی استفاده صحیح آن باعث می‌شود که پارگی پرده صماخ اتفاق نیفتد.


    2- علایم گوش درد به چه صورت می‌باشد؟

    به دنبال عفونت، گوش درد ایجاد می‌شود. این درد خود را به صورت‌های مختلف نشان می‌دهد، از جمله ممکن است علایمی مانند علایم سرماخوردگی داشته باشد یا آبریزش بینی و هم چنین خلط پشت حلق داشته باشد و به تدریج که دردگوش زیاد شود، بچه را کاملاً ناراحت و بی‌تاب و قرارمی‌کند. در این حالت این درد به مسکن‌های معمولی هم پاسخ نمی‌دهد و معمولاً بعد از مدتی مثل یک آبسه و یک دُمَل از هر جایی که بیش‌تر چرک جمع شود سرباز می‌کند و دمل پاره می‌شود، حتی این پارگی در پرده گوش نیز ممکن است اتفاق بیافتد و در این صورت چرک از طریق کانال گوش به بیرون می‌ریزد. لازم است قبل از این که پرده ی صماخ پاره شود، پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب را برای مریض تجویز کند. مدت زمان مصرف آنتی‌بیوتیک و نوع آن، به عبارتی استفاده صحیح آن باعث می‌شود که پارگی پرده صماخ اتفاق نیفتد.

    اگر این گوش دردهای مکرر و راجعه چند بار اتفاق بیفتد، می‌تواند منجر به پارگی پرده صماخ شود. (البته پارگی صماخ به تنهایی اهمیت ندارد) و اگر چرک گوش میانی ادامه داشته باشد، پرده صماخ فرصت ترمیم و بسته شدن را پیدا نمی‌کند و در نتیجه فرد دچار عفونت مزمن گوش میانی می‌شود.


    3- راه‌های تشخیصی این بیماری کدام است؟

    معمولاً بچه‌هایی که دچار گوش دردهای دایمی هستند، در خواب و تقریباً در اکثر شب‌ها و غالب مواقع راحت نیستند و مجبورند که دهانشان را جهت تنفس باز نگه دارند و این افراد هر وقت دهانشان بسته شود، دچار قرمزی شدید می‌شوند. خرخرهای این افراد گاهی به قدری شدید می‌شود که حتی باعث توقف تنفسی نیز می‌شود. در بعضی مواقع گوش‌درد باعث تغییر شکل در صورت می‌شود، حتی موجب کاهش شنوایی در فرد خصوصاً بچه‌ها می‌شود.

    معمولاً در اکثر گوش دردهایی که حاصل از عفونت‌ گوش میانی می‌باشد، از گوش این افراد چرک خارج می‌شود و ممکن است تا زمانی که این عفونت درمان نشده باشد، ترشح چرک به صورت دایمی از گوش خارج شود و باعث کاهش شنوایی بیمار شود. در این گونه موارد انجام تست‌های اودیومتری و معاینات آندوسکوپی و بالینی و دادن شرح حال دقیق، از راه‌های تشخیص با اهمیت تلقی می‌شوند.


    4- این بیماری (گوش‌درد) در چه افرادی و چه سنی بیشتر دیده می‌شود؟

    معمولاً پسرها بیشتر از دخترها مبتلا می‌شوند و در سنین زیر 5 سال استعداد مبتلا شدن به بیماری زیادتر می‌باشد.

    حدود 10درصد اطفال زیر 5 سال دچار گوش‌درد خواهند شد، به عبارتی حداقل یک بار در دوران طفولیت هر بچه‌ای با این مشکل روبه رو می‌شود.

    ادامه دارد...


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]