سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1338692---
بازدید امروز: ----36-----
بازدید دیروز: ----37-----
گوش حلق بینی - مو - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    گوش حلق بینی - مو - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    گوش حلق بینی - مو - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • درمان عفونت و درد گوش
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:31 صبح

    رمان عفونت و درد گوش



    بیمار)

    فرزند هفت‌ساله‌ای دارم که هر چند وقت یک بار دچار گوش‌درد شدید می‌شود، به‌طوری که امسال بیش از سه بار گوش درد داشته است. از شدت درد گاهی کاملاً بی‌طاقت می‌شود. هر بار پس از مصرف ‌آنتی‌بیوتیک خوب می‌شود، ولی چند وقت بعد مجدداً تکرار می‌شود و یک بار هم به دنبال گوش‌درد، چرک واضحی از گوشش خارج شد. همچنین از چندین سال قبل خرخر شبانه هم دارد و مکرراً از بینی او ترشحات غلیظ بیرون می‌آید. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

    (پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر آروین سازگار، جراح متخصص گوش، حلق و بینی می باشد.)


    1- راه‌های درمان این بیماری کدام است؟

    اولاً باید ذکر شود که سن طفل در این گونه موارد بسیار اهمیت دارد. در بچه‌ی زیر دو سال معمولاً اقدامات خاص مثل برداشتن لوزه‌سوم یا اقدامات مربوط به آن را انجام نمی‌دهیم و بسیاری از این اطفال به آنتی‌بیوتیک مناسب پاسخ می‌‌دهند، زیرا برداشتن لوزه‌ی سوم افراد مستلزم انجام عمل جراحی هر چند کوچک است، ولی در اطفال زیر دو سال، اکثر با افزایش سن اندازه شیپور استاش بزرگ شده و مشکل ایشان بر طرف می‌شود. در بچه‌های کوچک شیپور استاش هم کوتاه است و هم عملکرد قوی و خوبی ندارد، بنابراین در چنین افرادی امکان گوش درد از سایر سنین بیشتر است. ولی معمولاً به درمان دارویی پاسخ مناسب می‌دهند. مشکل زمانی پیش می‌آید که بچه 4 سال یا بزرگ‌تر دچار عفونت‌های مکرر و علایم مربوط به لوزه‌سوم باشد و والدین با تصور اینکه با گذشت زمان مشکل حل خواهد شد، بی‌توجه از کنار آن رد شوند. در اینجا گذشت زمان نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه برای بچه مضر هم می‌باشد و ممکن است عوارض گوناگونی به جای بگذارد که این عوارض به صورت عوارض گوش و شنوایی، سینوزیت مزمن و همچنین تغییر شکل صورت بچه خواهد بود. گاهی شدت عوارض به حدی می‌رسد که درمان سخت و گاهی غیرممکن می‌شود.

    عدم درمان به موقع این بیماری باعث می‌شود که عوارض بسیار خطیر و مهلک مانند گوش دردهای عفونی و عفونت پرده‌های مغز (مننژیت) حاصل شود.


    2- آیا تمامی موارد گوش دردهای مکرر یا بزرگی لوزه‌سوم نیاز به جراحی لوزه سوم و جراحی‌های مربوط به گوش را دارند؟

    معمولاً برای لوزه‌ سوم، در ابتدا باید بیماری‌های زمینه‌ای و بزرگی لوزه‌ سوم به وسیله درمان طبی علاج یابد؛ به‌طور مثال اگر بچه در محیط‌ های بسته‌ای قرار دارد و در آنجا با بچه‌های دیگر در تماس مستقیم است و مکرر به وسیله آنها دچار بیماری می‌شود، باید مدتی از آن محیط دور نگه داشته شود (مانند مهد کودک‌ها). در درمان، کمک خانواده بسیار مهم می‌باشد و در بسیاری از موارد، درمان طبی مناسب می‌تواند کافی باشد و نیازی به جراحی نیست. اگر با درمان دارویی و طبی بهبودی حاصل نشد و برای بهبود شرایط زمینه‌ای امید نداشته باشیم، در آن صورت برای برداشتن لوزه ‌سوم یا جراحی‌هایی مثل گذاشتن لوله (VT تهویه) برای کودک باید اقدام شود.


    3- آیا این بیماری ممکن است بعد از درمان مجدداً عود نماید؟

    اگر درمان به صورت ناقص انجام گیرد، بیماری مجدداً عود خواهد کرد. از طرفی با افزایش سن کودک و متعاقب آن اندازه شیپور استاش احتمال برگشت بیماری وجود دارد.


    4- عدم درمان به موقع این بیماری چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟

    عدم درمان به موقع این بیماری باعث می‌شود که عوارض بسیار خطیر و مهلک مانند گوش دردهای عفونی و عفونت پرده‌های مغز (مننژیت) حاصل شود که در این حالت، اعتقاد بسیاری از اساتید پزشکی این است که اگر بیماری تحت درمان با آنتی‌بیوتیک می‌باشد بعد از سه روز برای بررسی احتمال مننژیت مجدداً به پزشک مراجعه شود. عوارض دیگری مانند تغییر شکل صورت تا عوارض خطرناکی مانند مننژیت می‌تواند از عوارض عدم درمان گوش درد باشد.

    والدین سرماخوردگی کودک خود را ساده نگیرند، چون بسیاری از عفونت‌ها با یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود و بایستی درمان سرماخوردگی را به‌صورت مناسب انجام دهند.


    5- توصیه شما به والدین افراد مبتلا کدام است؟

    1- توصیه می‌شود که والدین سرماخوردگی را ساده نگیرند، چون بسیاری از عفونت‌ها با یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود و بایستی درمان سرماخوردگی را به‌صورت مناسب انجام دهند.

    2- به والدین توصیه می‌شود که وقتی بچه‌ای دارند که دچار عفونت گوش می‌باشند، به او در منزل استراحت بدهند و از فرستادن او به مهدکودک یا مدرسه پرهیز کنند.

    3- از مصرف سیگار خصوصاً در خانواده‌هایی که بچه زیر 5 سال دارند پرهیز شود.

    4- با شروع گوش‌درد در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند تا قبل از تخریب ساختمان‌ گوش میانی، درمان با آنتی‌بیوتیک و سایر داروهای مناسب صورت گیرد.

    اگر با تمام درمان‌های طبی، بیمار پاسخ مناسب ندهد و بیماری هم‌چنان باقی بماند، در آن موقع آدنوییدکتومی و گذاشتن لوله‌ تهویه VT در گوش صورت می گیرد، ولی ممکن است بعد از جراحی هم‌چنان نیاز به آنتی‌بیوتیک خوراکی وجود داشته باشد و جراحی نباید آخرین مرحله تلقی شود.

    در سیر درمان، یکی از درمان‌ها جراحی است و تا زمانی که مشکل حل نشود باید تحت نظر پزشک باشند. معمولاً با بزرگ شدن اطفال، مشکلات حل می‌شود، مگر در بچه‌هایی که دچار منگولیسم، سندرم داون، عقب ماندگی رشد صورت یا رشد جمجمه هستند، ممکن است تا مدت‌های طولانی بیماران نیاز به درمان داشته باشند. اطفال معمولی و بدون ناهنجارهای ژنتیکی به درمان پاسخ مناسب می‌‌دهند.


    6- توصیه‌ شما به این بیمار عزیز چیست؟

    به دلیل انسداد ناقص راه‌های تنفسی و هوایی فوقانی، در حین خواب بچه نمی‌تواند خوب نفس بکشد و در نتیجه ی عدم نفس کشیدن، خرخر ایجاد می‌شود. از طرفی چون محل لوزه ی سوم در پشت بینی و حلق بینی قرار دارد و به صورت مرموز و آرام آرام رشد می‌کند و آن فضا را می‌بندد، در نتیجه علایمی مانند خرخر شبانه، گوش دردهای مکرر، ترشحات غلیظ بینی و سینوزیت‌های مزمن در این فرد بروز می کند. بنابراین باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایند تا راه‌های درمانی مناسب با توجه به علامت‌های گفته شده برای این کودک در نظر گرفته شود


        نظرات دیگران ( )

  • چرا بزرگسالان کمتر دچار آبله مرغان می‌شوند؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:30 صبح

    چرا بزرگسالان کمتر دچار آبله مرغان می‌شوند؟


    بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند فقط بچه‌ها آبله مرغان می‌گیرند. اما بزرگسالان نیز دچار این عفونت می‌شوند. اگر کسی یک بار در طول زندگی خود به آبله مرغان مبتلا شود، دیگر به آن دچار نخواهد شد، یعنی در برابر بیماری مصونیت پیدا می‌کند. بنابراین اگر کسی در دوران بچگی آبله مرغان بگیرد، در بزرگسالی به آن مبتلا نمی‌شود. به همین علت است که کمتر می‌شنوید یک فرد بالغ آبله مرغان گرفته باشد.

    آبله مرغان یک بیماری مسری است و چون به آسانی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود، باید بچه‌هایی که به آبله مرغان دچار شده‌اند از بچه‌های دیگر دور نگهداشته شوند، مثلاً والدین آنها را به مدرسه نفرستند.

    اولین نشانه ی آبله مرغان، جوش‌های روی پوست(تاول های آبکی کوچک) است. دمای بدن افزایش می‌یابد. بیمار سردرد می‌گیرد و اشتهایش را از دست می‌‌دهد.

    مشکلی که در مورد آبله مرغان وجود دارد این است که در شروع بیماری، بدون آنکه نشانه‌هایی در بیمار مشاهده شود، بیماری را به دیگران انتقال می‌‌دهد. بنابراین گروهی از بچه‌ها قبل از اینکه بتوان جلوی بیماری را گرفت به آن دچار خواهند شد.

    معمولاً آبله مرغان یک بیماری ملایم است. اما لازم است بیمار تحت مراقبت پزشک قرار گیرد تا از بروز عوارض بعدی جلوگیری شود.

    منبع : آیا می‌‌دانید؟ - مترجم : نادر محمدزاده


        نظرات دیگران ( )

  • گرفتگی بینی چیست؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:11 صبح

    گرفتگی بینی چیست؟

    گرفتگی بینی

    بیمار)

     پسر 14 ساله ای دارم که از چندی پیش گرفتگی بینی شده است. ناراحتی بینی و آب ریزش زلال بینی باعث ناراحتی زیادی برای فرزندم شده است. لطفاً بفرمایید که آیا نیاز دارد به پزشک مراجعه کند یا نه؟

    گرفتگی بینی چیست؟ وظایف بینی کدام است؟

    یکی از علایم شایعی که باعث شکایت بسیاری از مراجعه کنندگان به درمانگاه ها می شود، گرفتگی بینی می باشد که در این حالت بیمار احساس می کند بینی او باز نیست و عبور هوا از بینی به طور ناقص انجام می شود و در این حالت در بینی، یا انسداد کامل پیش می آید و یا به طور نسبی بسته می شود.

    ممکن است دو طرفه باشد و همچنین ممکن است یک بینی بسته باشد و دیگری باز باشد و بعد از چند ساعت همان بینی که بسته بود باز باشد و بینی دیگر بسته باشد و این سیکل تکرار شود و بالعکس. این حالت اخیر، که خیلی از افراد از آن شکایت دارند، بیماری نمی باشد، بلکه سیکل طبیعی و سیکل فیزیولوژیک بینی می باشد و افراد نباید از این بابت نگران باشند.

    حدود هر 1 الی 4 ساعت یک بار در هر فرد طبیعی یکی از سوراخ های بینی به طور نسبی بسته می شود و یکی باز می شود و آن بینی که بسته بود، بازتر عمل می کند. بعضی از افراد می خواهند در این حالت با قدرت زیاد و سریع از بینی نفس بکشند و اظهار می دارند که نمی توانند این عمل را انجام دهند، در این جا باید عنوان شود که این کار، انتظار درستی از بینی نمی باشد و بینی وظیفه اش این است که هوا را به آرامی از بین شاخک هایی که داخل بینی قرار دارند، هدایت کند. هوا به آرامی از بین این ها عبور می کند و در این مدتی که هوا از این شاخک ها عبور می کند، گرم و مرطوب می شود، تا بتواند به حنجره و ریه برسد. در این جا ذکر یک مثال مناسب می باشد:

    فرض کنید که اگر هوا به سرعت و به صورت یک لوله پسیو (Passive) از بینی رد شود، اگر هوای محیط 5 درجه زیر صفر باشد، همان هوا با همان درجه حرارت به گلو، حنجره و ریه می رسد و افراد مریض می شوند، سینه پهلو می کنند و ذات الریه می گیرند. بنابراین حتماً باید هوا با یک مقاومت در بینی روبرو باشد و به تدریج گرم و مرطوب شود و به قسمت های مختلف برسد که برای سلامت ریه و حنجره و... اشکالی ایجاد نکند.

    علاوه بر گرم و مرطوب کردن هوا، بینی وظیفه دارد که ذرات معلق موجود در هوا را بگیرد. از طرفی چون مخاط بینی مرطوب است، برخی از میکروب ها و ذراتی که در هوا موجود می باشد، در هنگام عبور از بینی، به مخاط بینی می چسبد، یعنی بینی یک وسیله دفاعی می باشد و مخاط بینی باعث می شود که این میکروب ها و ذرات به ریه نرسند.

    یکی دیگر از کارهای بینی علاوه بر تنفس و دفاع بدن، در عمل بویایی می باشد. با رسیدن مولکول های ماده بودار به مخاط بویایی فرد بو را حس می کند.

    عوامل ایجاد کننده گرفتگی بینی کدام است؟ و در چه افرادی گرفتگی بینی به طور معمول دیده می شود؟

    در گرفتگی بینی چندین عامل می تواند دخیل باشد، ولی مهم ترین علت در حال حاضر آلرژی و حساسیت بینی می باشد که تقریباً در همه افراد و در تمام سنین دیده می شود.

    اغلب گرفتگی بینی در بهار یا پاییز تشدید می شود، البته علایم دیگری نیز به همراه گرفتگی ممکن است وجود داشته باشد مثل عطسه، خارش بینی و ترشح مایع زلال از بینی.

    از علل دیگر، انحراف دیواره بین دو حفره ی بینی یا انحراف سپتوم بینی می باشد. در بعضی از افراد، دیواره بین دو حفره بینی کاملاً صاف نیست و در نتیجه ممکن است گرفتگی بینی ایجاد شود. یا ممکن است در اثر تکامل، طوری استخوان و غضروف های داخل بینی رشد و تکامل پیدا کند که به صورت صاف نباشد و کج باشد.

    از علل دیگر می توان به تروما یا ضربات وارده به بینی اشاره کرد که در اثر ضربه، چه در کودکی و چه در بزرگسالی، ممکن است به یک طرف بینی فشار وارد شود و به انحراف بینی منجر گردد. در نهایت همگی باعث گرفتگی بینی می شوند.

    از علل دیگر وجود تومورها و توده ها می باشد. هر گونه تومور یا توده ای فضاگیر در بینی می تواند از عبور هوا جلوگیری کند.

    همچنین در کودکانی که دچار بزرگی لوزه سوم هستند(چون لوزه سوم در انتهای بینی وجود دارد)، عبور هوا مشکل می شود.

    در نهایت از علل دیگر گرفتگی بینی که کمتر شایع هستند، هماتوم یا آبسه بینی (تجمع خون در داخل دیواره بینی) می باشد.

    علایم گرفتگی بینی کدام است؟چه علایمی همراه گرفتگی بینی می تواند وجود داشته باشد؟

    از مهم ترین علایم گرفتگی در بینی، عدم عبور هوا می باشد. علاوه بر آن ترشح نیز از بینی وجود دارد، مانند تورم مخاط بینی به خاطر آلرژی که می تواند باعث ترشح آبکی از بینی شود. اگر یک تومور بدخیم در بینی باشد، علاوه بر گرفتگی می تواند ترشح خون آلود (نه آبکی و زلال) هم دیده شود. گیر کردن جسم خارجی(که از علل کم تر شایع است)، مانند دانه حبوبات یا قطعه ای از مداد پاک کن در داخل بینی می  تواند باعث گرفتگی بینی و عدم عبور هوا شود.

    در مواردی ممکن است فرد دارای تومور خوش خیم به نام آنژیوفیبروم باشد که در این صورت هم گرفتگی بینی رخ می دهد. البته می تواند باعث خونریزی هم شود و با ترشح زلال یا چرکی و خون آلود و خونریزی از بینی، تورم بینی، تورم صورت و بد فرم شدن صورت همراه باشد.

    در موارد شدید ممکن است این علت ها باعث بد شکل شدن ظاهر بینی شوند، مانند کسانی که دارای پولیپ یا یک توده خوش خیم در داخل بینی هستند که در اثر کم توجهی و عدم درمان آن، حجمش زیاد می شود و ظاهر بینی را پهن می کند.

    بنابراین علایم همراه می تواند با علل ایجاد کننده گرفتگی بینی مرتبط باشد.

    دکتر علی صادقی-متخصص گوش و حلق و بینی

    استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

        نظرات دیگران ( )

  • چه طور گوش زنگ می ‌ز‌ند؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:10 صبح

    چه طور گوش زنگ می ‌ز‌ند؟

    آمبولانس از زیر پنجره ی اتاق اتان می گذرد و شما که تحمل شنیدن صدا را ندارید، فورا پنجره را می بندید.

    اینکه شما می توانید از هر صدایی که برایتان خوشایند نیست به راحتی دوری کنید، نعمت بزرگی است، چون بعضی ها متاسفانه نمی توانند از صداهایی که در گوششان وجود دارد دوری کنند، چون صداها از داخل مغزشان است. گرفتن گوش ها کمکی به آنها نمی کند و اعصابشان همواره خرد است.

    وزوز گوش

    این صداها که از داخل مغز به گوش می رسند، می توانند به اشکال مختلفی ظاهر شوند و توصیف آنها تنها برای افرادی که آن را تجربه کرده اند، امکان پذیر است.

    این بیماری را به اسم "tinnitus" یا وزوز کردن یا زنگ زدن گوش می شناسیم و محققان سال هاست به دنبال آن هستند تا بفهمند به چه دلیل صداهای کوچکی که در دنیای اطراف ما وجود دارد، از لایه های ظریف گوش ما می گذرد و ما آنها را می شنویم؟

    آنچه تحقیقات نشان می دهد، حاکی از آن است که هزاران سلول مو که در گوش وجود دارند، گاهی اوقات صداهای خفیف محیط اطراف را دریافت کرده و به مغز انتقال می دهند و آنگاه است که شما آنها را می شنوید.

    گاهی اوقات این سلول ها چنان آسیب دیده اند که شنیدن این صداها در تمام وقت یا بیشتر اوقات گسترش پیدا می کند و آن گاه است که می تواند موجبات ناراحتی شدید شما را پدید آورد.

    ادامه ی این اتفاق از سوی سلول های مو در سر باعث می شود تا مغز انسان این صداها را همیشگی فرض کند و صداها همیشه در گوش شما وجود داشته باشد.

    در کنار عامل فوق که می تواند سبب شنیدن صداهایی در گوش شما شود، عوامل دیگری همچون حساسیت به صداهای بلند، بالا یا پایین بودن فشار خون، تومور، دیابت ، مشکلات غده ی تیروئید ، یا حتی جراحات سر و گردن هستند که در این اتفاق موثرند.

    وز وز کردن گوش همانطور که اکثر ما می دانیم خطر جدی را برای سلامتی ما به وجود نمی آورد، اما میلیون ها نفر در سراسر دنیا به این مشکل دچارند و بعضی ها تحمل خود را در مقابل این صداها از دست می دهند.

    وزوز گوش

    برای قابل تحمل کردن این موضوع چند راه به شما پیشنهاد می کنیم که می تواند موثر باشد:

    - از صداها دوری کنید:

    افراد عادی برای شرکت در یک مسابقه ی پر صدا یا حتی کنسرت موسیقی مشکلی ندارند، اما شما که از وزوز کردن گوشتان در عذاب هستید، از این کار دوری کنید.

    گوش دادن به هر نوع صدایی از طریق واکمن ها، هدفون ها یا هر وسیله ای که مستقیما وارد گوش شود، برایتان مضر است. این کار حتی برای آنان که از این مشکل رنج نمی برند، نیز ممکن است سبب شود تا در آینده به مشکلات سنگین شدن گوش یا حتی وزوز کردن آن دچار شوند.

    اکثر افرادی که در کارخانه های پر سر و صدا کار می کنند، در معرض خطر مشکلات شنوایی هستند و ممکن است سلول ها و بافت های موی سر یا گوش آنان نیز آسیب های جدی ببیند. پس تا آنجا که می توانید از صداهای بلند دوری کنید.

    - فشار خونتان را کنترل کنید:

    گاهی اوقات صدای وز وز گوش ممکن است به خاطر بالا بودن فشار خون باشد. پس در این حالت این صداها را به عنوان زنگ خطری برای بالا رفتن فشار خونتان بدانید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

    - نمک نخورید:

    اگر از فشار خون بالا رنج می برید یا گوش هایتان زنگ می زند، خوردن نمک برایتان بسیار مضر است. هر چه می توانید کمتر نمک بخورید و از غذاهایی که نمک زیادی دارند، مثل غذاهای حاضری، جدا دوری کنید.

    - آسپرین نخورید:

    گاهی اوقات آسپرین باعث می شود روز بعد از خوردن آن گوشتان وزوز کند یا زنگ بزند. اگر به صورت مداوم آسپرین می خورید، ممکن است در خطر ابتلا به این مشکل قرار بگیرید. خوردن آسپرین بچه برای افرادی که جهت مشکلات قلبی از آن استفاده می کنند، خطر کمتری دارد. برای جایگزینی آسپرین با داروی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید.

    - ورزش کنید:

    پیاده روی روزانه پس از مشورت با پزشک ممکن است برایتان مفید باشد.

    - استراحت کنید:

    خستگی بیش از حد، سرماخوردگی ها و آنفلوآنزا می توانند برایتان مشکل ساز شوند. خوب استراحت کنید تا وزوز گوشتان بیشتر نشود.

    - آرام باشید:

    استرس به خاطر صداهایی که در گوش می شنوید، برایتان مضر است . پس آرام باشید.

    - صداهای جانبی را در کنار خود داشته باشید:

    همیشه رادیو یا ضبط خود را با صدای کم در کنار خود روشن بگذارید. این صداها حتما از آنچه در گوشتان ممکن است وجود داشته باشد، بهتر است.

    المیرا صدیقی

        نظرات دیگران ( )

  • راه های درمان گرفتگی بینی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:8 صبح

    راه های درمان گرفتگی بینی

    گرفتگی بینی

    راه های تشخیص گرفتگی بینی کدام است؟

    مهم ترین راه تشخیص، بعد از گرفتن تاریخچه بیماری و اینکه بیمار چه موقع دچار گرفتگی بینی شده و شدت گرفتگی چقدر بوده، معاینه بیمار توسط پزشک می باشد که در اغلب موارد از طریق معاینه داخل بینی، علت گرفتگی مشخص می شود.

    راه تشخیصی کامل تر آندوسکوپی بینی می باشد که دقت و کیفیت بهتری دارد. بعد از آندوسکوپی، بررسی بینی از سوراخ خلفی یا نازوفارنگوسکوپی با آینه که داخل دهان دیده می شود، می باشد.

    از راه های تشخیصی غیربالینی و پاراکلینیکی می توان به رادیوگرافی، عکس برداری ساده، سی تی اسکن و MRI اشاره نمود و در مواقعی که ضایعه مشکوک باشد، نمونه برداری ضرورت دارد.

    راه های درمان گرفتگی بینی کدام است؟

    در درمان گرفتگی بینی، علت ایجاد کننده گرفتگی بینی و انحراف بینی مهم می باشد و همچنین سن و شرایط بیمار نیز فرق می کند. در بعضی از مواقع مانند آلرژی، تومورها و اشکالات انحراف بینی حتماً به عمل جراحی نیاز است. در مورد پولیپ ها هم درمان دارویی انجام می گیرد.

    در مواردی هم باید جراحی انجام گیرد و در مورد تومورها بسته به این که خوش خیم و یا بدخیم باشند، نوع درمان فرق می کند، ولی در اغلب موارد درمان توسط عمل جراحی می باشد.

    آیا می توان از ابتلا به گرفتگی بینی پیشگیری کرد؟

    اگر گرفتگی بینی مربوط به مشکلات تکاملی باشد، یعنی در مورد کودکی که در اثر رشد کردن دچار انحراف بینی شده باشد، درمان کاملی نمی توان انجام داد، ولی اگر چنانچه انحراف بینی در اثر ضربه باشد، با برطرف کردن انحراف بینی که در اثر ضربه ایجاد شده و عمل جراحی می توان از گرفتگی بینی جلوگیری کرد.

    در مورد تومورها و لوزه سوم، فرد نمی تواند در پیشگیری از آن ها دخالتی کند، ولی وقتی گرفتگی بینی ایجاد شد حتماً باید به پزشک مراجعه کند تا تدابیر لازم اتخاذ گردد.

    عدم درمان به موقع، چه عواقبی را به دنبال دارد؟

    اگر انحراف بینی را به موقع درمان نکنند، مریض در تمام آن مدتی که درمان نشده تنفس راحتی ندارد و در مواردی ممکن است باعث ایجاد سینوزیت نیز شود. ولی اگر یک تومور بدخیم علت آن باشد، عدم درمان به موقع ممکن است باعث رشد تومور شود و به مغز آسیب برساند.

    اگر لوزه سوم و آدنوئید علت آن باشد، عدم درمان به موقع باعث می شود اکسیژن رسانی به مریض مختل شود و مشکلاتی از قبیل خستگی و خواب آلودگی یا تاخیر در رشد و تاخیر در یادگیری پیش آید و در بعضی موارد ماند آنژیوفیبروم عدم درمان ممکن است باعث ایجاد خونریزی های خطرناک شود.

    توصیه شما به این خواننده محترم کدام است؟

    این بیمار اول باید به دقت معاینه شود، چون آبریزش بینی یکی از علایم آلرژی می باشد. اغلب افراد می گویند به موادی مانند گرد و غبار و گرده گیاهان، بوی ادکلن و عطر حساسیت دارند که در این صورت باید این افراد از این مواد و از این محیط ها دوری کنند و متعاقباً شروع به درمان دارویی کنند و بعد از معاینه اگر علت گرفتگی بینی مشخص نشود، می توان از سی تی اسکن و MRI نیز کمک گرفت تا به علت گرفتگی بینی این بیمار پی برد. در صورت نیاز می توان به درمان مناسب اقدام کرد و برای اطمینان کامل حتماً باید ایشان به پزشک مراجعه نماید.

    توصیه کلی شما به این افراد کدام است؟

    به والدین محترم توصیه می شود اگر کودکشان تنفس راحتی ندارد، حتماً او را برای معاینه ی بیشتر نزد پزشک ببرند.

    اگر بینی فرد دچار انحراف یا گرفتگی می باشد، حتماً آن را جدی بگیرد، چون گرفتگی ممکن است در اثر تومور یا توده ای باشد که در صورت عدم درمان به موقع خطرات جدی را برای بیمار در برداشته باشد.

    دکتر علی صادقی-متخصص گوش و حلق و بینی

    استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]