سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339051---
بازدید امروز: ----16-----
بازدید دیروز: ----8-----
فقر بیکاری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    فقر بیکاری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    فقر بیکاری - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • فقر , مرگ بزرگی که همه جا هست
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/4/27 ساعت 3:47 عصر

    یکی از مهمترین دلایل ظهور و رشد معضل فقر، توزیع ناعادلانه درآمدها و پرداخت غیر منصفانه حقوق( حق الزحمه ها) است. یکی از مهمترین دلایل بعثت پیامبران الهی اجرای «قسط» در جامعه است آیا به راستی این قانون مسلم و موثر  در سیستم های سیاسی و اقتصادی ایران و حتی سایر کشورهای جهان به اجرا درآمده است؟

    جدیدترین اخبار و آمار حاکی از این است که 37 میلیون از مردم آمریکایی یا 6/ 12 درصد از جمعیت این کشور بر اساس اعلام رئیس سازمان‌های خیریه کاتولیک ایالات متحده آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند و یک سوم کودکانی که در واشنگتن هستند در فقر بسر می برند.


    هر هفته 200 هزار کودک در کشور های فقیر می میرند؛ به عبارتی هر روز 28572 کودک و هر سال 10 میلیون و 428 هزار و 780 کودک در اثر نداری و بی چیزی جان خود را از دست می دهند. در حال حاضر 20 درصد از کل جمعیت جهان در فقر مطلق زندگی می ‌کنند و در آمد سرانه آن‌ها از یک دلار در روز کمتر است.

    طبق آمار یونسکو 7 درصد از مردم ایران با در آمد کمتر از 2 دلار در روز ، در فقر مطلق زندگی می کنند. به این ترتیب اگر جمعیت ایران را در حال حاضر 70 میلیون نفر بر آورد کنیم، بیش از 5 میلیون ایرانی در فقر مطلق به سر می برند. آمار و داده های موجود در مجلس شورای اسلامی بیانگر این مهم است که که در سال 1383 تعداد 2359000 خانوار فقیر در کشور وجود داشته‌اند که 12409860 نفر را شامل  می شده است.
    کشورهای فقیر بالاترین درصد جمعیت جوان را دارند که در این میان بیش از 500 میلیون نفر از آنها با روزی کمتر از 2 دلار زندگی می‌کنند. گزارش سال ???? اُنکتاد، کنفرانس تجارت وتوسعه سازمان ملل متحد درباره کشورهای کمتر توسعه یافته جهان پیش بینی کرده است که اگر روند اقتصادی جاری همچنان ادامه یابد ، تا سال ???? بالغ بر ??? میلیون نفر از مردم جهان به کسانی اضافه خواهند شد که هم اکنون در زیر بدترین خط فقر به سر می برند. در این گزارش، برمبنای آمار سرانه ملی تنظیم شده، بد ترین خط فقر، شرایطی توصیف شده است که مردم طی آن با مبلغی کمتراز یک دلار در روز امرار معاش می کنند.
    همچنین در این گزارش، فقر به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته آفریقا را فلج کرده است. ازمیان ?? کشور کمتر توسعه یافته جهان ?? کشور آن در آفریقا واقع شده اند.
    با مشاهده آمار و  اخبار فوق، کاملا آشکار می شود که فقر یک موضوع جهانی و یک پدیده همه جایی است. هر چند آفریقا نمونه ترین شاخص فقر است اما این معضل بزرگ همه جا به چشم می خورد. فقر یا تهیدستی به معنای کمبود امکانات برای پیشبرد زندگی در سطح نازل آن است. فقر و بدبختی به علت تفاوت طبقاتی جامعه بروز می‌‌کند که بعد از دوران اولیه انسان‌های بدوی که سال‌ها پیش زندگی می‌‌کردند به بار آمده است و نتیجه آن تفاوت‌های اجتماعی در سطوح طبقات متفاوت جامعه است تا زمانی که این شرایط حاکم باشد جامعه به دو شاخه فقیر و غنی تقسیم بندی است و یکی دیگر از دلایل فقر به طرز تفکر اشخاص فقیر برمی گردد انسان هایی که سواد مالی ندارند و قادر به تحلیل مسائل مالی خود نیستند و حتی به دنبال بهبود وضعیت موجود نیستند.
    بررسی دلایل فقر و نتایج اقتصادی و اجتماعی این معضل جهانی همواره یکی از موضوعات مورد علاقه محققان و اقتصادانان بوده است. این علاقه و انگیزه در سال‌های اخیر به دلیل گسترش فقر و ناتوانی دولت ها در حل و یا تعدیل این معضل بیشتر شده است. بعضی برآنند که وظیفه دولت است تا با اجرای برنامه‌های ضد فقر به تنگدستان و نیازمندان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم کمک کند. این نظریه که از دین اسلام و نیز فرهنگ ایرانی سرچشمه می گیرد بر این باور است که افراد باید به صورت فردی و یا گروهی از طریق دولت منتخب خود، در متوازن کردن توزیع درآمد بکوشند تا بتوانند حداقل های یک زندگی را برای شهروندان فراهم آورند.
    چرا فقر متولد می‌شود و رشد می‌کند؟
    دلایل و عوامل گوناگونی را می توان برای بروز و ظهور پدیده فقر برشمرد اما در این میان برخی عوامل در تولد فقر بسیار موثرند که مهمترین آن ها را با هم مرور می کنیم:
    * شرایط و موقعیت های اقتصادی نامطلوب؛ یکی ازمهمترین دلایل فقر عدم موقعیت های اقتصادی بهنجار و یا شرایط نامطلوب اقتصادی است که نه تنها سبب بروز فقر می شود بلکه فضای اقتصادی و سیاسی جامعه را نیز به سمت تورم و بی اعتمادی مردم به دولت و رویگردانی آنان از شرکت در مناسبات سیاسی و انتخاباتی پیش می برد چرا که وجود فقر در یک جامعه سبب ایجاد یاس فلسفی و  تقویت بی هویتی اندیشه ای و رفتاری می شود و میزان امید به زندگی را کاهش می دهد و زمانی که افراد یک جامعه دچار یاس و بی اعتمادی شوند تصویر روشنی از آینده خود نخواهند داشت.


     * بیکاری؛ « مصدر تمام مفاسد، بیکاری است» و یکی از این مفاسدی که از بیکاری ناشی می شود فقر و نیازمندی است. هرچه نرخ بیکاری در جامعه بیشتر باشد، درجه فقر آن جامعه نیز بیشتر خواهد بود. بیکاری وقتی اتفاق می ‌افتد که تعداد افرادی که در جستجوی کار هستند از کارهای عرضه شده توسط کارفرمایان بیشتر باشد. نکته قابل ذکر این است که نباید بیکاری را یک پدیده انتخابی و اختیاری دانست چرا که بیکاری امری اجباری است که از کم توجهی به سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی، عدم برنامه ریزی کارشناسانه در آموزش و پرورش، پایین و یا سطحی بودن تحصیلات و تجربه و یا پایین بودن رشد اقتصادی ناشی می شود.
    * توزیع ناعادلانه درآمدها و پرداخت حقوق؛ یکی از مهمترین دلایل ظهور و رشد معضل فقر، توزیع ناعادلانه درآمدها و پرداخت غیر منصفانه حقوق( حق الزحمه ها) است. یکی از مهمترین دلایل بعثت پیامبران الهی اجرای «قسط» در جامعه است و قسط عبارت است از « برابری میزان سهم حقیقی هر کس با میزان کاری که انجام می دهد». آیا به راستی این قانون مسلم و موثر که نقش غیر قابل انکاری در ریشه کنی فقر دارد در سیستم های سیاسی و اقتصادی ایران و حتی سایر کشورهای جهان به اجرا درآمده است؟ اگر به اجرا در آمده و به آن عمل شده است پس این آمار تکان دهنده فقر و میزان فقیران چیست؟

    چه باید کرد؟
     
    برخی نهادهای بین المللی که در راستای مبارزه با فقر فعالیت می کنند برای از بین بردن فقر شدید و گرسنگی 6 راهکار را ارائه داده اند:
     نخست ، گسترش نظام تامین اجتماعی ؛ دوم ،اعمال سیاست‌های مالیاتی با هدف دستیابی به توزیع عادلانه درآمدها ؛ سوم ، برآوردسالانه خطوط فقر مطلق و نسبی ؛ چهارم ، ایجاد شغل برای فقرا و ارایه آموزش‌های شغل به آنها ؛ پنجم ،بهبود و مشارکت سازمانهای غیر دولتی و نهادهای خیریه در برنامه‌های فقرزدایی و در نهایت حصول اطمینان از دست‌یابی به امنیت غذایی.راهکارهای دیگری همچون پرداخت منظم مالیات و تلاش در راستای نهادینه کردن فرهنگ پرداخت مالیات و نیز، گسترش تعاونی ها و سیستم های اقتصادی غیردولتی می تواند در ریشه کنی فقر بسیار موثر باشد.

    منبع: www.edalatkhahi.ir


        نظرات دیگران ( )

  • راز و رمزهای خط فقر
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/4/27 ساعت 3:47 عصر

    این همه خط در دنیا هست با معانی متفاوت و شکل های گوناگون. خط ممتد، خط مقطع، خط زرد، آبی و قرمز.
    ولی هیچ یک از این خط ها آن قدر خاکستری نیست که «خط فقر» است. هرچه جلوتر می روی این خاکستری پررنگ تر می شود و کم کم به سیاهی می زند «خط فقر»، «فقر نسبی» و «فقر مطلق».ولی آن چه که مهم است این است که نمی توان از این خطوط و تعاریف علمی و خاص آن گریخت. چرا که در علم اقتصاد و شناخت، تعریف و تعیین این خطوط نقش اساسی دارد و برنامه ریزان کلان کشور با دانستن این خطوط می توانند تصمیمات بهتر و پایدارتری بگیرند. هر چند که هستند در کشور ما مسئولانی، مثل وزیر رفاه که عقیده دارند، اعلام خط فقر به هیچ دردی نمی خورد.اعلام خط فقر توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی طی یک سال گذشته در کانون توجهات رسانه ها و افکار عمومی بوده است و وزیر رفاه و تامین اجتماعی هر بار بنا به دلایلی اعلام خط فقر را به تاخیر انداخته است که در نهایت وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک این وزارت خانه را موظف کردند که در اردیبهشت ماه هر سال خط فقر را اعلام کند.بنابراین مهلت مصری برای اعلام خط فقر فردا پایان می یابد.
    براساس قانون با شکل گیری وزارت رفاه تنها مرجع رسمی اعلام خط فقر کشور این وزارتخانه تعیین شده است اما آخرین رقم خط فقری که از سوی مسئولان وزارت رفاه و تامین اجتماعی اعلام شد مربوط به سال 84 بود که خط فقر مطلق برای خانوار 6/4 نفری شهری یک میلیون و 600 هزار ریال و برای خانوار روستایی یک میلیون و 130 هزار ریال تعیین شد و خط فقر شدید نیز برای سال 84 برای خانوار 6/4 نفری شهری 650 هزار ریال و برای خانوار روستایی 514 هزار ریال با احتساب کسری یارانه ها اعلام شد.

    ؛دکتر تقوی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی خط فقر را شاخصی می داند برای تعیین وضعیت اقتصادی مردم یک جامعه و در این باره می گوید: خط فقر در کشور ما مشخص نیست و هر نهاد و مسئولی درباره آن اظهارنظر می کند اما سازمان ملل قبلا اعلام کرده است که هر کس کمتر از یک دلار در روز درآمد داشته باشد زیر خط فقر است و یک خانوار 4 نفری اگر کمتر از 4 دلار در روز درآمد داشته باشد، زیر خط فقر مطلق قرار می گیرد.وی اضافه می کند: خط فقر مطلق براساس میزان کالری روزانه ای که یک فرد به آن نیاز دارد تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد و همچنین مدت زمانی که کار می کند، تعریف می شود.
    همچنین یک کارشناس اقتصادی در این خصوص می گوید: اغلب تحلیلگران مبنای تعریف خط فقر مطلق را میزان درآمد ماهانه یا روزانه نمی دانند، بلکه میزان کالری مورد نیاز بدن را برای زنده ماندن معیار سنجش قرار داشتن فرد زیر خط فقر شدید یا مطلق می دانند.وی می افزاید: وزارت خانه های رفاه و بهداشت مبنای محاسبه خط فقر شدید را مصرف حداقل 2 هزار و 100 کالری در روز برای زنده ماندن عنوان کرده اند.این اقتصاددان اظهار می دارد: تناقضات و شکاف آماری در کشورمان بسیار محسوس است و بهترین راه برای سنجش فقر این است که تغییرات دهک های جامعه بررسی شود. این که بدانیم 10 درصد اول جامعه چند درصد از کل درآمد جامعه را در اختیار دارد و دهک آخر جامعه چند درصد درآمد را.
    ذوالفقاری کارشناس معاونت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور هم از انواع خط فقر چنین تعریف دارد: «خطر فقر نسبی» عبارت است از ناتوانی در تامین سطح معینی از استانداردهای زندگی که در جامعه فعلی، ضروری تشخیص داده شده و یا درصد معینی از میانه یا سطح متوسط درآمد است و «خط فقر مطلق» عبارت است از محرومیت یا ناتوانی فرد در تامین حداقل های نیازهای ضروری و اساسی.
    وی می افزاید: در سال 84 برای خانوار 5 نفری شهری حدود 300 هزار تومان درآمد ماهانه به عنوان خط فقر اعلام شد و برای خانوار روستایی هم 184 هزار تومان بنابراین باتوجه به افزایش قیمت ها در حال حاضر خط فقر باید حدود 500 هزار تومان برای یک خانوار 5 نفری شهری اعلام شود و چون میانگین سطح دستمزدها و حقوق 220 هزار تومان در ماه است در واقع شکاف طبقاتی افزایش یافته و تعداد فقرا بیشتر شده است.
    ثروتی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عوامل مختلفی را برای تعیین خط فقر ضروری می داند و می گوید: خط فقر به عوامل متعددی بستگی دارد و افرادی که بتوانند حداقل های زندگی خود را تامین کنند، بالاتر از خط فقر قرار دارند.وی خط فقر نسبی را چنین تعریف می کند: افرادی که نتوانند حداقل های زندگی خود را اعم از خوراک، پوشاک، تحصیل، بهداشت و درمان، مسکن و... تامین کنند زیر خط فقر نسبی قرار می گیرند اما خط فقر مطلق و شدید به نیاز تغذیه ای فرد برمی گردد و میزان کالری که فرد در روز نیاز دارد تا زنده بماند و ادامه حیات دهد که این میزان در کشور ما 2 هزار و 100 کالری در نظر گرفته شده است. در حال حاضر 2 میلیون نفر زیر خط فقر مطلق و 12 میلیون نفر زیر خط فقر نسبی قرار دارند.
    لیلاز، اقتصاددان نیز در این خصوص می گوید: خط فقر یک پدیده نسبی است و براساس استاندارد هر کشوری تعریف می شود و حتی میزان آن از شهری به شهر دیگر فرق می کند. به عنوان مثال شخصی که ماهانه حدود 300 هزار تومان درآمد دارد در شهر تهران زیر خط فقر نسبی است در حالی که با همان میزان درآمد در یک شهر کوچک به خوبی می تواند زندگی کند و در واقع این شاخص بستگی به شرایط زمانی و مکانی افراد دارد.لیلاز متذکر می شود: طبق اعلام معاونت راهبردی و برنامه ریزی در حال حاضر 12 میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر نسبی هستند و همچنین باید گفت بین 2 تا 3 میلیون نفر زیر خط فقر مطلق می باشند.
    ؛اهمیت تعیین خط فقر
    ؛جالب است بدانیم که صاحب نظران اقتصادی تمام برنامه ریزی های خرد و کلان کشور را متاثر از تعیین شاخص خط فقر می دانند. از این رو دکتر تقوی اقتصاددان به اهمیت تعیین خط فقر در جوامع اشاره می کند و می گوید: تعیین خط فقر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر در کشوری سیاست گذاران اقتصادی به این باور برسند که به فرض 50 درصد جمعیت آن کشور به نوعی زیرخط فقر قرار گرفته است، باید سیاست های مناسبی را اتخاذ کنند تا بتوانند این جمعیت را از این وضعیت نجات دهند.وی می افزاید: خط فقر شاخصی برای برآورد وضعیت اقتصادی مردم در یک کشور است و این که توزیع درآمد چگونه صورت می گیرد و در واقع برای سیاست گذاران ملاکی است تا سیاست های مناسب در پیش گیرند و مشکل را رفع کنند.
    ذوالفقاری کارشناس معاونت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور در این باره می گوید: سازمان ها، پژوهشگران، دانشگاهیان، وزارت خانه های کار و امور اجتماعی و بهداشت و درمان می توانند برای تحقیقات و برنامه ریزی های خود از شاخص خط فقر استفاده کنند و در واقع این شاخص می تواند راهگشای رفع بسیاری از مشکلات باشد.در حالی که مسئولان، میزان خط فقر را اعلام نمی کنند و متاسفانه این شاخص مهم اقتصادی و اجتماعی را به یک بحث سیاسی تبدیل کرده اند در حالی که تعیین خط فقر یک ضرورت اقتصادی است و باید تلاش کنیم که آن را سیاسی نکنیم.
    ذوالفقاری تاکید می کند: هنگامی که آمار دقیقی از افراد زیر خط فقر وجود نداشته باشد سازمان های متولی چگونه می توانند برای سامان دهی افراد نیازمند برنامه ریزی کنند و چطور می توان نابرابری های اجتماعی را تعدیل واز گسترش شکاف نابرابری جلوگیری کرد!به گفته این کارشناس در اغلب کشورها میزان شکافی که بین دهک اول و دهک آخر می باشد، رقم 8 را نشان می دهد، در پاکستان این شکاف 7 برابر است که دهک اول مرفه ترین قشر جامعه اند و دهک آخر گروه های اجتماعی اند که کمترین درآمد را دارند و در فقر کامل به سر می برند.وی یادآور می شود: در ایران نابرابری اجتماعی، افزایش یافته است ثروتمندان ثروتمندتر شده اند و شکاف نابرابری در ایران رقم 18 را نشان می دهد.
    از ثروتی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز سوال می کنیم تعیین شاخص خط فقر چه اهمیتی دارد.وی در پاسخ می گوید: سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان کشور را می توان براساس این شاخص تنظیم و بررسی کرد که تعداد افراد زیر خط فقر، افزایش یا کاهش یافته است و از طرفی کاهش یا افزایش میزان خط فقر نشانگر آن است که برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در این خصوص تا چه حد جواب داده است و تا چه حد توانسته ایم افراد نیازمند و فقیر جامعه را پوشش دهیم.وی می افزاید: در حال حاضر از 90 هزار میلیارد تومان یارانه ای که پرداخت می شود، 70درصد  آن را فقط 20 درصد جامعه استفاده می کنند، از این رو فاصله طبقاتی در کشور رو به افزایش است و فاصله طبقاتی حدود 18 برابر شده در حالی که پیش بینی شده است که تا پایان برنامه چهارم توسعه، این فاصله طبقاتی 7 برابر شود.وی به علل افزایش فاصله طبقاتی در کشور اشاره می کند و می گوید: هر سال 15 تا 20 درصد تورم به جامعه تحمیل می شود و درآمد کارمندان و کارگران به مراتب کمتر از میزان تورم موجود است.ثروتی تاکید می کند: در سال 83 تعداد افراد زیر خط فقر 9 میلیون نفر بود اما در حال حاضر این رقم به 12 میلیون نفر افزایش یافته است و اینک این سوال مطرح می شود که آیا میزان پوشش های حمایتی هم افزایش یافته است. پاسخ به این سوال، منفی است و این اتفاق اصلا روی نداده است و اگر در سال 83 حدود 5 میلیون نفر تحت پوشش مراکز حمایتی بودند، حال این تعداد به 6 میلیون نفر افزایش یافته است.از وی سوال می کنیم چرا آ خرین آمار رسمی خط فقر مربوط به سال 84 است.ثروتی در جواب می گوید: متاسفانه در این زمینه آماری وجود ندارد و اکنون بحث بر سر آن است که آیا اصولا این آمار مورد نیاز است یا خیر در حالی که خط فقر از شاخص های مهم است و در قانون رفاه و تامین اجتماعی دیده شده است. از طرفی اگر هم مطالعه کافی و جامع در این باره صورت می گیرد، اطلاعات آن منتشر نمی شود.ثروتی یادآور می شود: دولت در این زمینه اقدام مثبتی انجام نداده است و چون هر سال حدود 15 درصد تورم را شاهد بوده ایم و به میزان دریافتی افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی فقط 5 درصد افزوده شده، قطعا فقرا فقیرتر شده اند.به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی، در بند ج ماده 94 برنامه چهارم آمده است که تا پایان سال دوم برنامه چهارم باید کلیه نیازمندان تحت پوشش حمایتی قرار گیرند در حالی که این مهم تحقق نیافته و در حال حاضر 3 میلیون نفر در نوبت پوشش های حمایتی اند و تعداد افراد نیازمندی که باید تحت پوشش قرار بگیرند، 6 میلیون نفر است.ثروتی تاکید می کند: مجلس توانسته با تخصیص 450 میلیارد تومان بودجه فقط 186 هزار نفر را به جمع افراد تحت پوشش اضافه کند.وی به بانک جامع اطلاعات ایرانیان اشاره می کند و می گوید: وظیفه این بانک تعیین خط فقر و شناسایی کامل افراد نیازمند و محروم می باشد و تنها بخش مربوط به بیمه آن آغاز به کار کرده است اما هنوز اطلاعات جامع آن منتشر نشده است.
    لیلاز، اقتصاددان نیز تعیین خط فقر را در هر جامعه ای بسیار با اهمیت می داند و می گوید: وقتی 15 میلیون از جمعیت کشور زیر خط فقر نسبی قرار دارند و در واقع بخش مهمی را از جمعیت تشکیل می دهند، باید این تعداد افراد در مطالعات مختلف مورد توجه قرار گیرند.وی می افزاید: تعیین خط فقر می تواند بر شاخص های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی تاثیر بگذارد و بی توجهی به آن می تواند ثبات سیاسی و امنیتی کشور را بر هم زند.لیلاز اظهار می دارد: افزایش خط فقر در جامعه نشان دهنده ناکارآمدی نظام توزیع درآمد در کشور است


        نظرات دیگران ( )

  • چرا عده ای دست به خودکشی می زنند؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/4/27 ساعت 3:34 عصر

    خودکشی رفتار یا پدیده ای است که از جوانب متعدد باید مورد بررسی قرار گیرد. تا آنجا که مشخص است خودکشی در بسیاری از جوامع وجود داشته و دارد و در هر کجا که انسان ها زندگی می کنند خودکشی هم اتفاق می افتد. بدون تردید خودکشی در هر جا، هرخانواده و هر جامعه ای که اتفاق بیفتد عوارض نامطلوب خانوادگی، اجتماعی و...  برجای می گذارد؛ به نوعی که این خودکشی می تواند عاملی برای شروع و یا بروز یک نوع بیماری روانی و یا جسمی گردد و حتی باعث متلاشی شدن خانواده و مانعی برای سیر مطلوب و طبیعی خانواده شود . افراد یک جامعه نیز زمانی که از خودکشی فرد و یا افرادی مطلع شوند ، غم زده می شوند و ممکن است دچار نوعی اضطراب و یا نگرانی در مورد  وقوع خودکشی در خانواده خود گردند، به همین دلایل است که خودکشی بایستی از دیدگاه های روانی ، اجتماعی ، خانوادگی ، اقتصادی ، تحصیلی ، کاری ، قانونی و... مورد بررسی و توجه قرار گیرد. ریشه یابی هرگونه عامل ، و یا عواملی که زمینه را برای خودکشی فراهم می سازد بسیار مهم است ؛ از این رو است که اگر در کشورهای پیشرفته آمار خودکشی بالا برود موضوع ، آنقدر مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد و کارشناسان و صاحب نظران موضوع خودکشی را بررسی می نمایند تا زمینه مساعد ساز خودکشی را دریافته و برای آن به طور جدی چاره جویی نمایند.

    خود کشی را می توان به سه نوع تقسیم بندی نمود:

    1- خودکشی موفق: افرادی که به طور جدی خودکشی می کنند و با روشی که انتخاب می نمایند به زندگی خود پایان می دهند.

    2- خودکشی ناموفق : آنهایی که با هر روش انتخابی اقدام به خودکشی می کنند و نجات می یابند.

    3- خودکشی پنهان یا مزمن: آمار خودکشی در این نوع ، بسیار بالاتر از دیگرانواع خودکشی است. در این مورد با وجودی که فرد از انجام بعضی رفتارها و یا عادات آگاهی دارد و می داند که ادامه آن رفتار و یا عادات موجب عارضه جسمی، معلولیت و یا مرگ  وی می شود و با وجودی که در مورد آن رفتار و یا عادات مخرب با وی مکرراً صحبت شده وعواقب آن به وی گوشزد می گردد ، اما وی به رفتار وعادت خود ادامه داده و به سلامتی خود بی توجهی می نماید. شاید بتوان این نوع خودکشی را "خودکشی محترمانه" نامید، به عنوان مثال: اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار، استفاده غیرمجاز از داروهای زیان آور، و یا بیماران قلبی ، فشار خونی ، و دیابتی ها ؛ که این بیماران در مورد استفاده از داروهای تجویزی بی توجهی می نمایند و رژیم غذایی خود را رعایت نمی کنند. درهمین زمینه بعضی از تصادفاتی که منجر به مرگ راننده شده و نمی توان دلیل و یا علت مشخصی را برای آنها پیدا کرد، نمونه ی این گونه خودکشی است.

    بررسی خودکشی از دیدگاه آماری و جوانب گوناگون

    جالب است بدانیم که سفید پوستان بیشتر از رنگین پوستان خودکشی می کنند و آمار خودکشی در افرادی که از کشوری به کشور دیگر مهاجرت می نمایند بیشتر است.

    مردان سه برابر بیشتر از زنان ، خودکشی موفق دارند و زنان چهار برابر بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می نمایند که نجات می یابند و یا این که زنان بیشتر تظاهر به خودکشی می نمایند.

    در زمینه سن و سال : هرچه سن بالاتر می رود میزان خودکشی افزایش می یابد . به طور کلی مردان از سن 45 سالگی به بعد و زنان از سن 55 سالگی به بعد اقدام به خودکشی بیشتری دارند و آمار خودکشی در سنین حدود 75 سالگی سه برابر جوانان است، اما بیشترین آمار خودکشی از سن 15 تا 24 سالگی است که در پسران کمی بیشتر از دختران است.

    اعتقادات مذهبی : دین و مذهب در خودکشی نقش مهمی دارد . در بسیاری ادیان، خودکشی رفتاری گناه آمیز و ممنوع  و در نتیجه حرام اعلام شده  و این عاملی است که افراد را از اقدام به خودکشی باز می دارد. به طور کلی آنان که اعتقادات مذهبی پایدار و محکمی دارند کمتر خودکشی می کنند. مسیحیان کاتولیک و مسلمانان آمار کمتری از خودکشی دارند، و یهودیان بیشتراز مسیحیان پروتستان خودکشی می کنند . از سوی دیگر در بعضی از گروه ها برای اعتقادات خاصی که دارند و برای هدف و یا اهدافی که دارند به عنوان نوعی قربانی ، برای آن هدف ، خودکشی می کنند.

    مکان زندگی : آمار خودکشی در روستاها و شهرهای کوچک در مقایسه با شهرهای بزرگ کمتراست و این می تواند به دلیل وجود قید و بندهای خانوادگی و اجتماعی و ارتباطات خاص محلی باشد؛ همچنین در روستاها و شهرهای کوچک فشارهای روانی کمتری به انسان ها وارد می شود تا در شهرهای بزرگ.

    ازدواج : افرادی که ازدواج کرده اند کمتر به فکر خودکشی می افتند و خانواده هایی که فرزند دارند کمتر از خانواده های بدون فرزند خودکشی می کنند. همچنین افرادی که بعد از ازدواج ، زندگی شان منجر به جدایی شده است بیشتر از افرادی که همسر خود را از دست داده اند خودکشی می کنند.

    از دیدگاه اجتماعی : افرادی که از نظر اجتماعی منزوی و گوشه گیر هستند و ارتباطات اجتماعی کمتری دارند اقدام به خودکشی بیشتری دارند و آنها که ارتباطات اجتماعی بیشتر و پایدارتری دارند کمتر به فکر خودکشی می افتند. درحقیقت عدم توانایی دربرقراری ارتباطات اجتماعی و عدم توانایی همسویی با گروه های مختلف اجتماعی و تنهایی ، احتمال اقدام به خودکشی را افزایش می دهد.

    داشتن کار و شغل : کارکردن و داشتن شغل ، خطر خودکشی را کم می کند. بعضی از کارهای سخت و طاقت فرسا و فشارهای روانی محیط کار که خستگی جسمی و روانی را ایجاد می نماید احتمال اقدام به خودکشی را بالا می برد . به همین دلیل است که آمارها نشان می دهد خودکشی در پزشکان دو برابر دیگران است . عوامل دیگری مانند ورشکستگی ، تنزل مقام و... نیز احتمال خودکشی را بالا می برد.

    سلامتی و بیماری : سلامتی و بیماری در خودکشی نقش دارند، افرادی که از سلامت جسمی  برخوردارند کمتر اقدام به خودکشی می نمایند. 50 % از مردانی که دچار بیماری سرطان هستند و 70% از زنانی که دچار انواع سرطان و یا انواع دیگر سرطان هستند خودکشی می کنند. به طور کلی بیماری های سخت جسمی و درازمدت ، بیماری هایی که ایجاد معلولیت های حرکتی می کنند و یا باعث دردهای مزمن می گردند، بیماری هایی که روابط اجتماعی را محدود می نمایند ، احتمال و یا آمار خودکشی را بالا می برند.

    منبع:www.mohsenazizi.blogfa.com


        نظرات دیگران ( )

  • کودکان خیابانی با آرزوهای بر باد رفته
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/4/27 ساعت 3:31 عصر

    کودکان خیابانی به آینده خوش بین هستد. هر چند جایی برای تحصیل ندارند، اما برخی آرزوی معلم شدن ، دکتر یا مغازه دار شدن را درسر می پرورانند بر طبق نتایج پژوهشی که دکتر سید حسن حسینی، عضو هیت علمی دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بر روی وضعیت کودکان خیابانی درایران و سایر کشورها و راهکارهای اجرایی و مداخله گرانه انجام داده است،"95 درصد کودکان خیابانی از جنس پسر هستند و بین 18 _ 5 سال سن دارند". پژوهش فوق مشخص کرده است که"90 درصد کودکان خیابانی پدر ومادر دارند و با آنها زندگی می کنند که در اکثر موارد والدین آنها بیسوادند و تعداد اعضای خانواده شان از 5 تا 10 نفر متغییر بوده و میانگین آن 8 نفر است".
    طبق آمار ارائه شده در این پژوهش، 80 درصد خانواده ها مهاجر هستد که 44 درصد از روستاها و شهرهای دیگر و 36 درصد مهاجران افغانی هستند. همچنین 58درصد کودکان شناسانامه دارند".
    کودکان به دلیل سوء تغذیه از سن خود جوانتر هستند. این کودکان تحت بیمه درمانی قرار ندارند و برای مداوا باید زیر بار هزینه های سنگین بروند. آنها در خیابان پس مانده های رستورانها را مصرف می کنند.
    در پژوهش فوق مشخص شده است کودکانی که برای اولین بار در سالهای 1373 و 1372 در خیابانهای تهران مشاهده شدند شامل کودکانی در رده ای سنی مختلف بودند.
    این کودکان اغلب با خانواده هایشان از نقاط دیگر ایران کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان آمده اند که خانواده ها ی آنها یا در ساختمان های مخروبه سکنی می گزینند و یا در بدو ورود به تهران یک اتاق برای اقامت همه اعضای خانوداه اجاره می کنند.
    معمولا والدین این کودکان به کارهایی که در آمد کم دارد می پردازند و به این ترتیب کودکان نیز برای کمک به اقتصاد خانواده تحصیلات رسمی را رها کرده و چون فاقد مهارت چندانی هستند به مشاغل خیابانی می پردازند.
    بر اساس پژوهش انجام شده، مسائلی از قبیل از هم پاشیدن خانواده، مرگ یا معلولیت، کودکان را به خیابان می کشاند. کودکان خیابانی در معرض خطرات کوچک و بزرگ از قبیل استنشاق دود اتومبیل و ارتباط با باندهای سازمان یافته تبهکاران قرار دارند.
    همچنین به علت محرومیت ازغذا سوء تغذیه داشته و ازامکانات پزشکی برخوردار نیستند و از بیماریهای پوستی و گوارشی رنج می برند. علاوه بر این هر روزه به سوء استفاده های روانی همچون حملات شفاهی و فحاشی بزرگترها رو به رو می شوند. بر اساس مطالعه انجام شده علت فرار کودکان از خانه سوء استفاده های بدنی و روانی پدر، مادر، ناپدری و نامادری بوده است.
    آنها با خانواده های خود ارتباطی ندارند و در نتیجه زیر اتوبوس های پارک شده، کانالهای تهویه اداره ها و قنادیها می خوابند. این کودکان در زمستان کمتر هستند و به مناطقی مانند بندر عباس سفر می کنند. پایداری و تداوم آنها در دنیای تبهکاری نتیجه آن است که گاهی اوقات تبهکاران حرفه ای از آنان مراقبت می کنند و به این ترتیب دستیابی به این کودکان مشکل است.
    از دلایل عمده ای که کودکان خیابانی مجبور به ترک تحصیل می شوند. این است که خانواده ها فقیرند و قادر به تامین مخارج آنها نیستند و همچنین تمام وقت آنها، به کار در خیابانها برای کمک به در آمد خانواده ها گرفته می شود.
    یافته های پژوهش حاکی از آن است که کودکان قبل از ورود به خانواده تجربه های تلخی دارند و همین مساله باعث قطع رابطه با خانواده و پیدایش دیدگاه منفی نسبت به زندگی می شود.
    از طرف دیگر کودکانی که در تماس با خانواده ها بوده و با والدین زندگی می کنند آرزوی تحصیل را دنبال می کنند. فوتبالیست و ... شوند.
    بر اساس پژوهش انجام شده کودکانی که در خیابانها از سوء استفاده های بدنی روحی و جسمی زیادی رنج نبرده اند در آرزوی مظاهری از آسایش، مانند خانه های خوب و تمیز، خانواده های خوشحال و راحت ،وقتی برای بازی، همچنین غذای کافی سر می برند.
    در نقطعه مقابل کودکانی که مورد سوء استفاده های بدنی _ روحی و جسمی قرار گرفته اند، آرزوی سرقت بانک ، فروش مواد مخدر و تصاحب همه پول های دنیا را دارند.
    بنابر این حضور کودکان خیابانی را میتوان علاوه بر جنبه رقت آور موضوع که بر انگیزاننده احساسات عمومی است به عنوان بستری برای افزایش آسیب ها و انحرافات اجتماعی متعدد تلقی کرد.
    تهدید سلامت اجتماعی ، مساله ای است که اگر به آن پرداخته نشوددر آینده باید هزینه های انسانی ، اجتماعی و مالی فراوانی صرف شود تا مشکلات ناشی از این گروه کودکان حل گردد.
    آنچه مهم است توجه به مسله پیشگیری است که در هر امری ضروری تر از درمان است زیرا باید زمینه های ایجاد پدیده کنترل شود.
    در اعلامیه جهانی بقا ،حمایت و رشد کودکان این گونه تعریف شده است که "همه ما کودک بوده ایم و همه در آرزوی بهزیستی کودکانمان سهیم هستیم ،آرزوی هایی که همراه عزیزترین و دوست داشتنی ترین خواسته همگانی نوع بشربوده است".
    کودکان برای رشد کامل و هماهنگ شخصیت خود باید در محیط خانواده و در فضایی آکنده از عشق و تفاهم پرورش یابند. وضعیت نا مساعد اقتصادی فقط از توانایی والدین برای تامین شرایط مناسب برای رشد و نمو کامل فرزندان نمی کاهد بلکه ثبات خود خانواده را نیز به خطر می اندازد.
    بر این اساس وضعیت نا مساعد اقتصادی نه فقط از توانایی والدین برای تامین شرایط مناسب برای رشد و نمو فرزندان می کاهد بلکه ثبات خود خانواده را نیز به خطر می اندازد.
    عوامل متعددی در جوامع امروزی به چشم می خورد که باعث ایجاد آسیب های اجتماعی فراوان گردیده است و چهره ناموزونی از جوامع نمایان ساخته است. رشد بی رویه جمعیت، مهاجرت ، جاذبه های شهری، ایجاد کلان شهر، بیکاری و غیره از جمله این عوامل هستند.
    در کشورها هر چند به لحاظ زمینه های غنی فرهنگی _ مذهبی در بین اقشار مختلف این عوامل کمتر آسیب رسان بوده اند لیکن به ویژه در دهه های اخیر به دلیل افزایش مسائل و مشکلات معیشتی و به تبع آن فقدان توجه به عنایت لازم از سوی والدین به مسائل و معضلات روحی و روانی نوجوانان و همچنین به معنویات و افزایش طلاق و گستگی کانون خانواده به نحو معنی داری این نابسامانی ها فزونی یافته وتبعات و آثار سوء آن در فرار دختران و پسران از خانه و قرار گرفتن آنان در وادی جرم و جنایات و فحشاء و اعتیاد یافته است.
    پژوهش فوق اشاره به این نکته دارد که در کنار اعمال تدابیر اساسی ضروری است که به این معضلات توجه شود و تحقق این هدف مستلزم ایجاد نهادهای ویژه ای است که امید می رود نهاد مذکور بتواندبا هماهنگی و همکاری دیگر سازمانها و نهادهای مرتبط ،منشاء خدمات موثری در کاهش و جلوگیری از آسیب دیدگی و انحراف کودکان و نوجوانان گردد.
    در این تحقیق مشاهده شده است که در تهران هیچ ارگانی و سازمانی وجود ندارد که به طور اخص به مسائل و رفاه کودکان خیابانی بپردازد. اما سازمانهای خیریه ای وجود دارد که مراکز آنها کودکان یتیم و بی پدر یا کسانی که پدرانشان معتاد یا زندانی هستد را بدون این که سابقه ارتکاب جرم داشته باشند می پذیرند و حمایت های آنها به صورت غیر مسقیم انجام می گیرد.
    مرکزی مانند کهریزک و شور آباد و یک مرکز اصلاح و تربیت نیز وجود دارد که این گونه کودکان را می پذیرند ولی 60 درصد کودکانی که از این کانون مرخص می شوند دوباره به خیابان باز می گردند.
    پیشنهاداتی که پژوهشگر این مطالعه به دنبال یافته های حاصل از این بررسی ارائه می کند این است که 2 عامل اصلی حضور کودکان در خیابانها محیط خانوادگی منفی و فقر است.
    فقر و جستجوی موقعیت شغلی باعث مهاجرت تعداد کثیری از خانواده های مقیم استانهای مختلف کشور و همچنین کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان به تهران می شود.
    در مهاجرت افغانی ها و پاکستانی ها ممنوعیت های قانونی وجود دارد که مانع از کاریابی بزرگسالان است و فرزندانشان را هم از نام نویسی در مدارس محروم می کند. در اکثر موارد والدین کاملا بی سوادند و این مشکل آنها را به صورت کارگران ساده و بی مهارتی در می آورد که برای تامین خانواده خود در آمد نا چیزی دارند.
    کودکانی که در خیابانها به طور مطلق تنها هستند کسانی هستند که به دلیل محیط خانوادگی منفی از خانواده هایشان فرار کرده اند.
    بنابر این لازم است که والدین در مورد اهمیت وجود محیطی مثبت و سالم در خانه و تلاش برای ایجاد آن راهنمایی و ارشاد شوند.
    طبق آمار به دست آمده در این پژوهش خانواده ها معمولا بسیار پر جمعیت هستند با میانگین 6 تا 8 نفر و در نتیجه برای خورد و خوراک و بقای خود به در آمد بیشتری نیازمند. از آنجایی که مبلغ کرایه اتاق در تهران بسیاری زیاد است اکثر خانواده ها فقط می توانند برای همه اعضای خانواده تنها یک اتاق اجاره کنند کودکان نیز مجبورند برای افزایش در آمدهای خانواده کار کنند.
    از آنجایی که تحصیل نیازمند هزینه بسیاری برای کتاب، لباس شهریه های اضافی و دیگر مخارج است، والدین مانع تحصیل فرزندان خود در مدارس می شوند. اکثر کودکان بسیار علاقه مندند که به آنها فرصت شرکت در کلاسهای معمولی مدارس داده شود. اگر بتوان هزینه تحصیل را به حداقل رساند، ترک تحصیل کودکان قطعا کاهش می یابد.
    به اعتقاد دکتر حسینی ،برای رسیدگی به نیازمندیهای کودکان در گروه های سنی متفاوت آنهایی که جوان ترند و نسبتا به تازگی وارد خیابانها شده اند باید در اولویت قرار گیرند. زیرا دیدگاههای آنان نسبت به زندگی هنوز سخت یا منفی نشده است.
    با توجه به مطلب ارائه شده لازم است در قوانین زندانها که به اهمیت طبقه بندی زندانیان بر اساس سن، جنس و نوع جرم توجه کافی مبذول نشده است تغییراتی به وجود آید. این نارسایی غالبا موجب می شود که کودکان جوانتر و آنهایی که مرتکب جرایم کوچکی شده اند فوت و فن تبهکاری را از مجرمین خطرناک فرا گیرند.
    بنابراین ایجاد موسسه های آموزشی حرفه ای برای تعلیم حرفه ای مورد قبول جامعه وسواد آور به کودکان بزرگتر ضروری است.
    طبق اعلامیه جهانی حقوق کودک:"کودکان امروز شهروندان جهان فردایند و بقاء، رشد و حمایت از آنان برای آینده بشریت ضروری است".

    منبع:روزنامه اطلاعات


        نظرات دیگران ( )

  • آنها چه زشت بزرگ مىشوند
    نویسنده: عظیم جان ابادی پنج شنبه 87/4/27 ساعت 3:28 عصر

    ‌به گزارش ایسنا، نتایج یک تحقیق میدانى از چند منطقه در تهران که محل حضور دائمى متکدیان و دستفروشان کودک و نوجوان بوده، نشان داده است که این کودکان نسبت به آنچه براى آن‌ها در حال وقوع است، عادت کرده‌اند و در پرسش‌هایى که از آن‌ها شده است، هیچ آینده روشنى را براى خود متصور نبوده‌اند. این کودکان در پاسخ به این سوال که آیا درس مى‌خوانید و یا علاقه به ادامه تحصیل دارید، عموما پاسخ غیرواقعى مى‌دهند و تحقیقات میدانى نشان داده بخش قابل توجهى از آن‌ها در تمام طول روز در همان منطقه یا منطقه‌اى دیگر حاضر بوده و یا تحصیل آن‌ها نیمه وقت، با غیبت زیاد و افت تحصیلى همراه است.‌ ‌

    ظرف اسفند را دوباره پر مى‌کند و دودش را به سمت شیشه باز اتومبیل خوش رنگ متالیک مى‌گیرد و از پس دود به چهره راننده نگاه مى‌کند و منتظر مى‌ماند!‌ ‌
    اینجا چهارراه منتهى به یکى از منطقه‌هاى متمول شهر است!‌ ‌
    پس او مى‌تواند با کمى صبر بیشتر انتظار یک اسکناس خوشرنگ را بکشد!‌ ‌
    همچنین نتایج تحقیقات دکتر فاطمه قاسم‌زاده - روان‌شناس و عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران - باعنوان “بررسى کودکان خیابانى در تهران” که در میدان‌هاى تجریش و رسالت و چند میدان متقرفه دیگر صورت گرفته نشان مى‌دهد که تعداد کودکان خیابانى در سنین مختلف سالانه به طور متوسط تا 123 درصد افزایش داشته است که حداکثر آن با 233 درصد افزایش در میدان تجریش و حداقل آن با 81 درصد در میدان رسالت به دست آمده است.‌‌ ‌
    دلیل این امر را مى‌توان در درآمد قابل توجه و تقریبا بى‌درد سر آن‌ها دانست؛ از آن جهت که اگر با مامور شهردارى یا بهزیستى آن منطقه ارتباط حسنه‌اى داشته باشی، تقریبا همه چیز حل است!‌ ‌
    البته هر یک از این متکدیان و دستفروشان کوچک شاید رقمى بین 100 تا 150 هزار تومان در ماه درآمد دارند، اما وقتى درآمد خواهر و برادر و پدر و گاهى مادر را هم اضافه کنیم، درآمد قابل توجهى را مى‌توان رقم زد، البته نباید از نظر دور داشت که بخش قابل توجهى هم از آن‌ها درآمد کافى ندارند و هر آنچه به دست مى‌آورند، پس از کسب سهم صاحب جا و پورسانت شهردارى و غیره صرف اجاره خانه و اندکى غذاى بخور و نمیر مى‌کنند!‌ ‌
    در سال 82 که شوراى دوم شهر تهران هنوز در ابتداى کار ساماندهى بى‌خانمان‌ها و متکدیان و دستفروشان شهر بود، طرحى را براى براى ساماندهى کودکان خیابانى ارائه کرد و تفاهمنامه‌اى هم بین فرمانداری، استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان بهزیستى تهران، دادگسترى تهران، نیروى انتظامى و رییس کمیسیون فرهنگى و اجتماعى شوراى شهر تهران به امضا رسید و هر یک موظف به انجام بخشى از تصمیمات شدند.‌ ‌پس از آن چند مرکز نگهدارى از این کودکان با همکارى شهردارى و بهزیستى ایجاد شد و بخشى از آن‌ها را به این مراکز روانه کردند، اما آنچه که در حال حاضر در خیابان‌ها و معابر اصلى و فرعى تهران نمایان است، شهرى است با تعداد قابل توجهى کودک و نوجوان دوره گرد، دستفروش، متکدى و ساز و آواز زن که هر روز صحنه‌اى دلخراش‌تر از روز قبل براى گرفتن پول از مردم و به عبارتى به دست آوردن روزى خود ترتیب مى‌دهند!‌‌ ‌
    خادم - رییس کمیسیون فرهنگى و اجتماعى شوراى دوم شهر تهران - تاکید داشت که موضوع متکدیان در هر فصلى بسیار فراتر از آن چیزى است که همواره در مورد آن صحبت شده است.‌ ‌وى این سوال را طرح مى‌کرد که چرا هیچ شهر دیگرى تا قبل از تهران جرات ورود به مساله متکدیان را نداشته و هنوز هم ندارد؟ مصوبه شوراى شهر نیز بدون ایراد نیست، اما در همین شهر تهران هم براى اجرایى کردن آن ما با هزار و یک دردسر و بالا و پایین کردن روبرو بودیم!‌ ‌خادم در آن زمان تاکید داشت: هیچ کس نمى‌پرسد که چرا همه گداها و دستفروشان استان‌هاى دیگر به تهران مى‌آیند؟ اما طى این سال‌ها هیچ کار قابل توجهى در مورد آن‌ها انجام نشده است؟ و در حالى که چند سازمان مثل شهردارى و بهزیستى قدم پیش گذاشته‌اند، همه فکر مى‌کنند که این دو سازمان متولى اصلى همه امور مربوط به متکدیان هستند!‌ ‌رییس کمیسیون فرهنگى و اجتماعى شوراى دوم شهر تهران باز هم این سوال را طرح کرد که چرا وزارت کشور گزارشى از ستادهاى استان‌هاى متکدیان ارائه نمى‌دهد و چرا نسبت به عملکرد ضعیف ستادهاى شهرستان در ساماندهى و نگهداشتن متکدیان در استان‌هاى خود تلاش مکفى صورت نمى‌گیرد!‌ ‌خادم در عین حال تاکید داشت که افزایش تعداد متکدیان با شروع فصل گرما امرى تقریبا عادى است و تعداد کودکان و نوجوانان متکدى و دستفروش به ویژه در مناطق محروم و جنوبى شهر تهران هر سال در نزدیک فصل تابستان اتفاق مى‌افتد.‌ ‌وى تاکید مى‌کرد که ریشه حل این مشکل از جاى دیگرى باید آب بخورد و مهمترین مساله در تغییر نگاه مردم به این افراد است و این که همه آن‌ها را قشر محروم ندانند و در صورت شناخت فرد و یا کودک محرومى بدانند که مى‌توانند به موسسه خیریه یا بهزیستى یا کمیته امداد امام خمینى (ره) براى کمک به آن‌ها مراجعه کنند.‌متاسفانه در حال حاضر نه تعریف و تعداد دقیقى از کودکان خیابانى و متکدى در دست است و نه تعریف مشخصى از نوع و نحوه کار آن‌ها ارائه مى‌شود و کودکان بعضا خردسال متکدى در کنار مردان و زنان پیر و ناتوان و مریض قرار مى‌گیرند؛ یعنى از همین دوران کودکى آن‌ها هیچ تفاوتى با زنان و مردان حرفه‌اى متکدى ندارند و البته آینده‌اى جز این ندارند!‌

        نظرات دیگران ( )

       1   2      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]