سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1340672---
بازدید امروز: ----15-----
بازدید دیروز: ----46-----
شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • وبا؛ بیماری از قدیم تا حال
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:13 عصر

    وبا؛ بیماری از قدیم تا حال


    آوارگی جمعیت‌های انسانی بر اثر جنگ، همیشه زمینه‌ساز بروز و همه‌گیر شدن بیماری وبا در مناطق گوناگون جهان بوده است.

    کابوس «وبا» در حوزه ادبیات

    «وبا» از دوران کهن، سایه ی وهمناک خود را بر زندگی نسل‌های انسانی افکنده است.

    طغیان «وبا» در دوره‌هایی از تاریخ، قربانیان بی‌شماری برجای گذاشته و هراس از این بیماری، تا حوزه شعر و قصه و ادبیات ملت‌ها دامن کشیده است. نمونه‌هایی از اشعار شاعران ایرانی وجود دارد که به گونه‌ای در آنها خطر وبا، به صورت نمادین مطرح شده است. بد نیست بدانید که نام «عشق سال‌هایی وبایی» بر یکی از آثار معروف «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده بزرگ آمریکای لاتین ماندگار شده است و نمایانگر این واقعیت است که زنجیره وبا، به صورت یک دور تسلسل باطل در کره مسکونی ما قربانی گرفته است و در آستانه سده بیست و یکم، همچنان در صدر دشمنان سلامتی بشر قرار دارد.

    به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، تلاش‌های خود را برای گسستن این زنجیره به کار گرفته است تا با ایمن‌سازی تدریجی مناطق وباخیز، راه مهار و ریشه کنی این بیماری مرگ بار تاریخ بشر را هموار کند.

    تلاش جهانی برای قطع زنجیره «وبا»

    بیماری وبا، در فصل مساعد سال و در ایران در اردیبهشت ماه امکان بروز و شیوع پیدا می‌کند و منحنی شیوع بیماری در تابستان اوج می‌گیرد و با فرا رسیدن پاییز دامنه انتشار بیماری کاهش یافته و در ماه آذر به صفر می‌رسد.

    آشامیدن آب‌های آلوده به‌ویژه در فصل گرما برای رفع تشنگی، استفاده از آب‌های آبیاری درختان برای شست و شوی میوه‌ها، خرید انواع خوراکی‌های خام و بستنی از دست‌فروشان و مصرف یخ آلوده امکان انتقال میکروب بیماری‌های روده‌ای و اسهالی مثل "وبا" را افزایش می دهد.

    پایان شیوع بیماری در ماه میانی پاییز به منزله نابودی میکروب این بیماری نیست، بلکه میکروب‌ها همان‌طورکه اشاره شد تا درجات معینی از سرما نیز در زمستان زنده می‌مانند و در بهار سال بعد دوباره چرخه بروز و شیوع بیماری از سرگرفته می‌شود. بنابراین رعایت بهداشت در تمام زمینه‌ها می‌تواند نقش مهمّی در مهار این بیماری داشته باشد.

    نشانه‌های بیماری وبا

    اسهال و استفراغ از نشانه‌های بیماری وباست. در اسهال وبایی گاهی رشته‌های سفید نیز دیده می‌شود. این نوع اسهال به هیچ وجه اسهال خونی نیست و در بسیاری موارد در حد خفیف و متوسط است. در صورت عارض شدن بیماری شدید بیمار درد شکم ندارد و مدفوع آبکی و جاری است. با شدت ‌گرفتن اسهال ظرف چند ساعت بیمار به اغماء می‌رود و اگر به موقع به یک مرکز درمانی رسانده نشود، جان خود را از دست می‌‌دهد. بنابراین کاهش شدید آب بدن علت اصلی مرگ بیمار وبایی است. افراد به محض مشاهده این نشانه‌ها باید به مرکز بهداشتی و بیمارستانی مراجعه کنند و با دادن آزمایش (در صورت نوع متوسط) بستری شوند.

    چرخه انتقال بیماری

    انتقال فرد به فرد در بیماری وبا وجود ندارد و دست زدن به بیمار مثل ایدز یا هپاتیت اشکالی ندارد و بیماری از این طریق انتقال نمی‌یابد. تنها راه انتقال این بیماری از طریق مدفوع فرد مبتلا می‌باشد.

    آشامیدن آب‌های آلوده به‌ویژه در فصل گرما برای رفع تشنگی، استفاده از آب‌های آبیاری درختان برای شست و شوی میوه‌ها، خرید انواع خوراکی‌های خام و بستنی از دست‌فروشان و مصرف یخ آلوده امکان انتقال میکروب بیماری‌های روده‌ای و اسهالی مثل "وبا" را افزایش می دهد. بنابراین کوتاه کردن مرتب ناخن‌ها برای جلوگیری از تجمع آلودگی در زیر آنها، شست وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون پس از توالت، شستن کاهو و سبزیجات با آب سالم و ضدعفونی‌کردن آنها با مایع ظرفشویی یا ضدعفونی کننده، جوشاندن کشک مایع و شیر پاستوریزه نشده و دفع مناسب زباله‌ها می‌تواند این چرخه انتقال را متوقف کند.

    آشنایی مسئولان و کارکنان یک مرکز درمانی، از دربان گرفته تا پزشک معالج می‌تواند در درمان و نجات به‌موقع یک بیمار حاد وبایی مؤثر واقع شود.

    بیماری باید ظرف 48 ساعت توسط مسئولین وزارت بهداشت به سازمان بهداشت جهانی اطلاع داده شود. اما متأسفانه روند اطلاع‌ رسانی به سازمان بهداشت جهانی، اکنون توسط کشورها رعایت نمی‌شود. دلیل این مورد نیز برخوردهای نامناسب سیاسی و اقتصادی با کشور درگیر این نوع بیماری‌هاست. به‌همین جهت کشورها از ترس تحریم اقتصادی ترجیح می‌‌دهند این نوع موارد را گزارش ندهند.

    شبکه مراقبت بیماری‌های همه‌گیر

    مراقبت به معنی استفاده به موقع و صحیح از اطلاعات مربوط به وقایعی است که ثبت و جمع‌آوری شده و در یک مرکز طبقه‌بندی می‌شود. براساس این اطلاعات شاخص‌های بهداشتی مشخص می‌شود و نقاط قوت و ضعف یک بیماری و مسائل بهداشتی، تعیین و امکان اصلاح و مبارزه با بیماری فراهم می‌شود. در واقع مجموع اطلاعات به‌دست آمده به‌صورت گزارش مستند به مسئولان مربوطه برای اصلاح و بهبود شاخص‌های بهداشتی ارائه می‌شود تا اقدامات مقتضی صورت پذیرد.

    کوتاه کردن مرتب ناخن‌ها برای جلوگیری از تجمع آلودگی در زیر آنها، شست وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون پس از توالت، شستن کاهو و سبزیجات با آب سالم و ضدعفونی‌کردن آنها با مایع ظرفشویی یا ضدعفونی کننده، جوشاندن کشک مایع و شیر پاستوریزه نشده و دفع مناسب زباله‌ها می‌تواند چرخه انتقال بیماری وبا را متوقف کند.

    نظام مراقبت‌ بیماری‌های همه‌گیر، یک نظام پیوسته است که از مراکز بهداشتی کشورها شروع و به مرکز سازمان بهداشت جهانی ختم می‌شود. چگونگی برخورد با بیماری‌های همه‌گیر متفاوت است. در جایی که بیماری اسهال آبکی حاد در افراد 5 سال به بالاتر مشاهده شد نیازی به آزمایش نیست و باید به وبا مشکوک شد و مراقبت‌های بهداشت و درمان را آغاز کرد. مردم آنقدر باید با تعاریف بیماری وبا آشنا باشند که خودشان با مشاهده نشانه‌ها بلافاصله به مرکز بهداشتی منطقه گزارش دهند.

    پیام‌های بهداشتی صریح نیست

    به اعتقاد کارشناسان بهداشتی پنهان کردن اخبار بهداشتی به مصلحت هیچ‌کس و هیچ‌جا نیست. این نکته به‌ویژه در مرزهای داخلی یک کشور، اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد، زیرا علاوه بر زیان‌های اقتصادی و سیاسی، جان انسان‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.

    افراد به‌دلیل عدم اطلاع کافی از بروز یک بیماری، مبتلا می‌شوند و جانشان به خطر ‌می‌افتد. بی تردید مسأله بیماری وبا نیز به‌عنوان بیماری بومی‌ ایران‌، مسئولیت دستگاه‌های مرتبط امور بهداشتی را دوچندان می‌کند و ارائه اطلاعات همگانی و آموزش فراگیر از طریق رسانه‌های جمعی به‌ویژه صدا و سیما می‌تواند در کاهش این بیماری موثرتر واقع شود.

    یک خانم خانه‌دار در این مورد می‌گوید: چندی پیش از طریق تلویزیون و در برنامه‌های مختلفی راجع به رعایت اصول بهداشتی در استفاده از سبزی و میوه و آب بهداشتی اطلاعاتی کسب کردم که به‌صورت ابهام‌آمیزی نیز امکان ابتلا به بیماری‌های واگیردار را گوشزد می‌کرد امّا اعلام مستقیم و هشدارهای به موقع گویا چندان مورد توجّه مسئولان نیست.

    به اعتقاد کارشناسان پنهان کردن اطلاعات و اخبار مربوط به شیوع بیماری‌های همه‌گیر که با جان شماری از انسان‌ها سرو کار دارد ،هر نوع مصلحت‌اندیشی مسئولان را تحت‌شعاع قرار داده و زیر سوال می‌برد. بنابراین اطلاعات شفاف و به‌موقع تنها راه حل منطقی است.


        نظرات دیگران ( )

  • نخاع و آسیب های نخاعی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:12 عصر

    نخاع و آسیب های نخاعی


    طناب نخاعی استوانه ای از بافت عصبی که ضخامت آن تقریباً به اندازه انگشت کوچک است و 38 تا 45 سانتی متر طول دارد. این طناب از سوراخ جمجمه شروع می شود به طوری که از بالا با بصل النخاع در ارتباط است و درون کانال ستون مهره ای تا سطح قاعده بدنه الویه مهره کمری 1 L پائین کشیده شده است و در آنجا به دسته ای از رشته های عصبی به نام اعصاب دم اسبی ختم می شود. این اعصاب از مناطق کمری و خاجی ستون فقرات بیرون می آیند. طناب نخاعی از 31 قسمت تشکیل شده است که از هر کدام یک جفت عصب خارج می شود. ضخامت این طناب در نقاط مختلف متفاوت است و در نواحی گردنی و کمری قدری ضخیم تر است. زیرا در این ناحیه عصب بزرگی برای نواحی دست و پا از نخاع خارج می شود. این دو ناحیه را برجستگی های گردنی و کمری نخاع می گویند.

    اعمال طناب نخاعی

    1 – رابط میان مغز و اعصابی است که به بخش های طرفی تنه و دست و پا می روند.

    2 – مرکز مهم اعمال رفلکسی است .

    اعصاب نخاعی شامل : 8 جفت گردنی ، 12 جفت توراسیک ( سینه ای )، 5 جفت عصب کمری ، 5 جفت خاجی ، 1 جفت دنبالچه ای

    معلول ضایعه نخاعی

    به فردی اطلاق می شود که به هر علتی اعم از تروما یا ضربه، بیماری های مادرزادی، بیمارهای عفونی، تومور مغزی یا سرطان، بیماری های مغزی و عروقی و یا حتی مراحل پیشرفته ضایعات دیسکوپاتثی، نخاع از زیر منطقه بصل النخاع تا ناحیه انتهای شبکه دم اسبی که توسط ستون فقرات محافظت می شوند دچار آسیب شده و مقدار ضایعه آن از قسمتی تا قطع کامل و یا له شدگی و تغییرات استحاله ای باشد که نتیجه آن ایجاد عوارض حرکتی و حسی و یا اتونومیک یک یا چند اندام و تنه است.

    ضایعات طناب نخاعی و ریشه های آن

    1 – کنکشن CONCUSSION که باعث ایجاد علائم عصبی خفیفی شده و پس از چند ساعت بهبود می یابند.

    2 – کوفتگی نخاع : CONTUSION که منجر به ادم و خونریزی سطحی طناب نخاعی می شود.

    3 – فشردگی نخاع : COMPRESSION که با ادم وایسکمی شدید همراه بوده و منجر به نکروز می شود. این ضایعه ممکن است دائمی باشد و یا این که پس از مدتی به آهستگی تخفیف یابد.

    4 – قطع کامل نخاع : که منجر به از بین رفتن کلیه اعمال فیزیولوژیکی نخاع در زیر محل ضایعه به طور دائمی می شود. این ضایعه در اثر زخم شدن به عقب؛ چرخیدن و فشردگی نخاع ایجاد می شود.

    اتیولوژی آسیب های نخاعی

    1 – عوامل با منشاء خارجی : ضربات شدید و ناگهانی ، تصادف رانندگی ، سقوط از بلندی ، صدمات زمان تولد، صدمات ناشی از گلوله ، صدمات ناشی از ورزش

    2 – عوامل با منشاء داخلی : تومورهای معزی و نخاعی ، عفونت ها ؛ میلیت ، اختلالات عروقی ، تغییرات دژنراتیو( تخریب دیسک) ، ادم ، هماتوم و پارگی دیسک ،مولییپل اسکلزوزیس ، اختلالات مایعات نخاعی ، التهاب سلول های نخاعی

    عوارض آسیب های نخاعی

    1 – سیستم تنفس: صدمه و آسیب به مهره های گردنی یا شکستگی بالای 4 C مشکلات خاصی را در عمل تنفس به وجود آورده و باعث توقف کامل تنفس می شود صدمه زیر 4C در صورت فعال بودن عصب فرنیک باعث تنفس دیافراگماتیک خواهد شد.

    2 – سیستم قلبی و عروقی : هرگونه قطع عرضی در طناب نخاعی بالاتر از سطح T5 ا ثر اعصاب سمپاتیک را بر سیستم قلبی و عروقی از بین می برد و باعث مشکلات فوری شامل برایکاردی – هیپوتانسیون و کاهش برون ده قلبی می شود.

    3 – سیستم ادراری: رتانسیون ادراری یک علامت شایع در صدمات حاد نخاعی و شوک نخاعی است. مثانه با توجه به فقدان اثر مهاری مغز بسیار تحریک پذیر می شود در نتیجه مکرراً مقدار کمی ادرار دفع خواهد کرد که دفع مثانه به طور کامل صورت نگرفته و این امر منجر به اتساع مثانه و احتباس ادرار و بروز عفونت و سنگ های ادراری می شود.

    4 – سیستم معده ای – روده ای: چنانچه طناب نخاعی بالاتر از 5 T و به طور عرضی قطع شود فقدان عصب رسانی سمپاتیک ممکن است که منجر به ایجاد اتساع ایلئوس و معده شود.

    مشکلات دفعی ؛ سختی و احتباس مدفوع نیز ایجاد می شود.

    5 – شوک نخاعی و هیپورفلکس خود به خودی: شامل انبساط مثانه (در اثر استاز ادراری) و انبساط روده و زخم فشاری .

    6 – AUTONOMICDYSREFLEXIA (HYPER REFLEXIA)

    هایپرورفکسی معمولاً در ضایعات نخاعی بالای سطح 6 T به وجود می آید. اگر یک محرک شدید احشایی و یا یک محرک دائمی روی استخوان های زیر ناحیه ضایعه وجود داشته باشد و یا مثانه این بیماران تحت کشش بیش از حد قرار گیرد. علائم آن عبارت اند از سردرد؛ عرق نواحی بالای سطح ضایعن؛ گرفتگی بینی؛ تیره شدن بینایی؛ فشارخون؛ تندی و یا کندی ضربان قلب؛ کشش بیش از اندازه مثانه در این بیماران به علل زیر حادث می شود :

    الف ) گرفتگی سوند تخلیه کننده

    ب ) پر شدن کیسه ادرار

    ج ) غلط بسته شدن سوند

    د) عمل تعویض سوند

    هـ ) اتساع بیش از حد مثانه

    و) افزایش گاز در روده ها و افزایش و تجمع مدفوع و یا هر نوع تحریک روی رکتوم ( مثل هموروئید)

    ز) تحریکات پوستی مثل سوختگی – که جت جلوگیری از آن بایستی عوامل ایجاد کننده را حتی الامکان برطرف نمود.

    7 – هایپروترمیا :HYPERTHERMIA

    ممکن است دمای بدن این بیماران تحت تأثیر محیط گرم؛ افزایش یابد که باعث علائم زیر می گردد:

    الف ) پوست گرم؛ قرمز و خشک

    ب ) احساس ضعف

    ج) سرگیجه

    د) اختلال بینایی

    هـ) سردرد

    و) تهوع

    ز) دمای بالا

    ج ) نبض نامنظم و ضعیف

    جهت کاهش هایپروترمیا و تنظیم دمای بدن بیمار بایستی از روش های زیر استفاده نمود

    بیمار به طور خودکار مدت زمانی را که می تواند در یک محیط گرم باقی بماند را به دست آورد. از مایعات استفاده کند. از لباس های نازک نخی و سبک استفاده کند. جهت جلوگیری از آفتاب زدگی از کلاه استفاده کند. از اسپری خنک کننده استفاده نماید. اطراف بیمار جریان هوا برقرار باشد و اگر دمای بدن بیمار از 40 سانتی گراد بیشتر شد به پزشک مراجعه کند.

    8 – هیپروترمیا HYPOTHERMIA

    همچنین وقتی که یک بیمار نخاعی در محیط سرد به مدت طولانی قرار گیرد علائم زیر به وجود می آید:

    الف ) پوست سرد

    ب ) لرز

    ج ) کاهش دمای بدن

    د) کاهش فشارخون ؛ نبض و تنفس

    هـ) پریشانی که بایستی برای رفع آن از لباس گرم استفاده نمود و بیمار از محیط سرد خارج شود و اندام های او را با حوله های گرم پوشاند.

    9 – ORTHOSTATIC HYPOTENSION (POSTURAL HYPOTENSION)

    از آنجا که این بیماران اکثراً در وضعیت درازکش قرار دارند هنگام تغییر وضعیت و قرار گرفتن در حالت نشسته و یا ایستاده به علت تجمع خون در اندام های تحتانی و محوطه شکم دچار کاهش ناگهانی فشارخون همراه با سرگیجه  می شوند که با استفاده از جوراب کشی در ناحیه اندام های تحتانی و شکم بند در ناحیه شکم و همچنین تغییر وضعیت بیمار به صورت تدریجی می توان از آن جلوگیری نمود. اگر در روی ویلچر بیمار دچار این حالت شد با افقی نمودن ویلچر می توان از کاهش فشارخون جلوگیری نمود و پس از بهبود حالت بیمار به تدریج به وضعیت اولیه برگرداند. البته کاهش فشارخون می تواند به علت کاهش دفع ادرار نیز باشد که پس از دفع ادرار بهبود می یابد.

    10- SPINAL CORD CYST

    تجمع مایع داخل کانال نخاعی به علت تغییرات نرولوژیکی در 5 تا 10% بیماران نخاعی به وجود می آید که ممکن است از چند ماه تا چند سال بعد از ضایعه به وقوع بپیوندد علائم آن بشرح زیر است: کاهش ناگهانی درد و یا حس بیمار و یا افزایش ناگهانی و زیاد درد – افزایش عرق و تعریق غیر طبیعی – اتونومیک دیسرفلکس.

    همچنین در بیماران ضایعه نخاعی سطوح 4 T به بالا به علت فلج عضلات بین دنده ای بیمار؛ فعالیت های تنفسی کاهش یافته و به علت کم شدن و یا از بین رفتن رفلکس سرفه و بازدم قوی زمینه مناسبی جهت ایجاد بیماری های ریوی مثل پنومونی ؛ آتکلتازی و غیره ؛ فراهم می گردد که CHEST PT و آموزش های لازم تنفسی برای جلوگیری از عوارض ریوی اهمیت فراوانی دارد.


        نظرات دیگران ( )

  • بیماری وبا
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:5 عصر

    بیماری وبا


    امروزه کمتر کسی را می‌بینید که نسبت به شیوع بیماری وبا در کشور حساسیت نداشته باشد و خبرهای مربوط به این بیماری را از طریق رسانه‌ها دنبال نکند.

    «جان اسنو» اولین کسی بود که نشان داد وقتی آب سالم در دسترس مردم قرار می‌گیرد انتقال بیماری وبا به حداقل می‌رسد. این سوال برای بسیاری از هموطنان ما ایجاد شده که بیماری وبا از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟ آیا آب لوله کشی شهری نیز ممکن است ما را مبتلا کند؟

     میکروب وبا به صورت خفته در آب زندگی می‌کند و به محض فراهم بودن شرایط خاص نظیر: گرمای هوا (مثل پدیده ال نینو)، نور خورشید، میزان نمک و به طور کلی مناسب شدن شرایط محیطی جهت رشد و تکثیر آن، از حالت خاموشی خارج شده و فعال می شود.

    برای پاسخ به این سوال و بسیاری موارد دیگر که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را مشغول کند، گفت و گویی با خانم دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی، مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده‌ایم که با هم می‌خوانیم:

    سئوال: خانم دکتر لطفاً در ابتدای بحث، کمی درباره وبا برای خوانندگان عزیز توضیح دهید.

    پاسخ دکتر حاج عبدالباقی:

    وبا بیماری بسیار قدیمی است که بشر از سالیان دراز با آن دست به گریبان بوده و به خاطر مرگ و میر زیادی که ایجاد کرده، از آن به عنوان یک بلای آسمانی نام می‌برند. البته وبا اشکال مختلفی دارد که شامل اشکال بی‌علامت و اشکالی است که بیمار را سریعاً به طرف مرگ می‌برد.

    میکروب وبا به صورت خفته در آب زندگی می‌کند و به محض فراهم بودن شرایط خاص نظیر: گرمای هوا (مثل پدیده ال نینو)، نور خورشید، میزان نمک و به طور کلی مناسب شدن شرایط محیطی جهت رشد و تکثیر آن، از حالت خاموشی خارج شده و فعال می شود.

    علایم وبا به صورت اسهال بدون درد با حجم فراوان و آبکی است. البته ممکن است با تهوع و استفراغ هم همراه باشد (در کمتر از 5 درصد موارد دیده شده است). اگر علایم خیلی شدید باشد، یعنی مریض مرتب بیرون روی داشته و دچار خشکی دهان، تشنگی و اسهال آبکی شدید شود، باید به سرعت در بیمارستان بستری شود تا مراحل درمان انجام گیرد. اگر پس از درمان باز هم اسهال داشت، باید پس از رفتن به دستشویی، محیط را با آب ژاول یا وایتکس ضدعفونی کند.

     علایم وبا به صورت اسهال بدون درد با حجم فراوان و آبکی است.

    البته رعایت کامل بهداشت فردی در تمامی موارد به خانواده‌ها توصیه می‌شود.

    س: راه‌های انتقال بیماری کدام است؟

    پ:

    به‌طور کلی راه‌های انتقال این بیماری یکی از راه مدفوعی- دهانی و دیگری از طریق آب و غذاست.

    نکته مهم این است که مردم نباید تصور کنند میکروب وبا فقط در آب‌های آلوده وجود دارد، بلکه ممکن است در آب تمیز هم باشد. وقتی آب با میکروب وبا آلوده شد و میکروب فعال شد، در صورت استفاده از چنین آبی امکان بروز بیماری وجود دارد.

    یک راه دیگر انتقال از طریق مدفوع است که به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی ایجاد می‌شود. زمانی که مدفوع انسان وارد فاضلاب می‌شود، در صورتی که از پس مانده‌های این فاضلاب به عنوان کود جهت سبزیجات استفاده شود، میکروب وبا به راحتی از طریق سبزیجات آلوده منتقل می‌شود.

    س:آیا با شست و شوی مناسب می‌توان از سبزی‌جات و میوه‌ها استفاده کرد؟

    پ:

    بله، در حالت کلی این طور نیست که فقط در مورد وبا نیاز به رعایت بهداشت باشد، بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری‌های اسهالی و عفونی هم لازم است میوه و سبزی را قبل از مصرف کاملاً ضدعفونی و تمیز کنند. برای این کار بهتر است بعداز گرفتن گل سبزی، چند قطره مایع ظرفشویی به همراه آب سالم روی آن ریخته و بگذارند مدت 5 دقیقه سبزی در آب غوطه‌ور بماند. سپس سبزی را از رو برداشته با آب تمیز چند مرتبه شست و شو دهند. به این ترتیب تخم انگل‌ها از سبزی جدا می‌شود.

    سپس در آب محتوی پرکلرین (یک قاشق چای خوری در 5 لیتر) به مدت 5 دقیقه قرار داده، بعد از آبکشی با آب می‌توانند آن را مصرف کنند.

    باید بدانیم که میکروب وبا به کلر حساس است و در صورت استفاده از کلر در آب و شست و شو، میکروب وبا از بین می‌رود.

     راه‌های انتقال بیماری وبا یکی از راه مدفوعی- دهانی و دیگری از طریق آب و غذاست.

    س: خانم دکتر، افراد مایلند بدانند برای جلوگیری از انتقال وبا چه باید کنند؟

    پ:

    ببینید، گرچه انتقال وبا از انسان به انسان درصد کمی دارد، ولی رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. نباید تصور کنیم حال که بیماری وبا شایع شده است، باید رعایت بهداشت با حساسیت بیش‌تری صورت گیرد، بلکه باید همیشه مواد غذایی را قبل از خوردن بشوییم و ضدعفونی کنیم. به خصوص کسانی که با طبخ غذا سر و کار دارند؛ مثل کارکنان رستوران‌ها، باید بهداشت فردی را به طور کامل رعایت کنند. بد نیست بدانید که میکروب وبا می‌تواند تا 15 روز در غذا باقی بماند. به دلیل اینکه این نوع وبای شایع شده تا 90درصد کم علامت و بی‌علامت است، خطر انتقال آن نیز بیش‌تر خواهد بود، چون فرد مبتلا نمی‌داند که ناقل بیماری است. پس رعایت بهداشت به ویژه شستن دست‌ها بعداز رفتن به دستشویی بسیار مهم و حیاتی است.

     باید بدانیم که میکروب وبا به کلر حساس است و در صورت استفاده از کلر در آب و شست و شو، میکروب وبا از بین می‌رود.

    س: خانم دکتر، شاید برای خوانندگان ما این سوال ایجاد شده باشد که میکروب وبا قبلاً هم در کشورمان وجود داشته، پس چرا ناگهان تبدیل به یک مشکل شده است، لطفاً در این مورد هم توضیح دهید.

    پ: بله، وبا در کشور ما به صورت بومی وجود دارد، ولی همان طور که قبلاً هم گفتم در صورت بروز شرایط خاصی از جمله گرم شدن سریع هوا، از حالت خاموشی خارج شده و مشکل‌ساز می‌شود و گرنه هر سال این میکروب‌ها وجود دارند و اگر برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم می‌توانیم آن را کنترل کنیم. در حالت کلی باید همیشه برای مقابله بیماری‌های عفونی از جمله وبا آماده باشیم و پیش‌گیری‌های لازم را به عمل آوریم.

    س: لطفاً بفرمایید این مشکل تا کی ادامه دارد و اساساً چرا مسوولین به جای رسیدگی و حل مشکل صورت مساله را پاک می‌کنند و مثلاً می‌گویند: سبزی نخورید!

    پ:

    وبایی که این روزها شاهد شیوع آن هستیم حداکثر تا 4- 2 ماه دیگر ممکن است ادامه داشته باشد که به تدریج با سرد شدن هوا وضعیت بهتری خواهیم داشت. در مورد پاک کردن صورت مساله باید گفت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقش هدایت و راهنمایی افراد را در کسب آگاهی و رعایت مسایل بهداشتی برعهده دارد که در حال حاضر به راه‌های پیش‌گیری و چاره می‌اندیشد، اما حل معضل اصلی در حیطه مسوولیت سایر مقامات کشور است. به عنوان مثال سبزی کاری در جنوب تهران به هیچ وجه بهداشتی نیست و آلودگی‌های فراوانی دارد، به این علت که از آب آلوده به فاضلات برای آبیاری سبزی ها استفاده می‌شود. مسوولین وزارت بهداشت نسبت به این مساله هشدار داده‌اند، ولی رسیدگی به آن و تبعات اقتصادی آن مربوط به مراجع دیگری است که باید در این مورد راه چاره بیاندیشند و اقدام لازم را به عمل آورند.

    خانم دکتر حاجی عبدالباقی از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می‌کنیم.

    هر چند اغلب کشورهای فقیر با زیرساخت‌های ضعیف بهداشتی با همه‌گیری‌های وبا مواجه می‌شوند، ولی گاهی همه‌گیری‌های این بیماری در کشورهای پیشرفته از نظر اقتصادی نیز دیده می‌شود که این بیماری را به صورت بومی داشته‌اند. برای مواجه ی مناسب با همه‌گیری‌های وبا باید در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، رفتاری، بهداشتی و هم‌چنین مطالعات بیولوژیک، کارهای فراوانی انجام شود.

    به امید روزی که افزایش سطح آگاهی‌های عمومی مردم در خصوص بهداشت فردی مانع بروز چنین بیماری‌هایی در کشورمان باشد.

    دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی


        نظرات دیگران ( )

  • علل یبوست و درمان آن
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:4 عصر

    علل یبوست و درمان آن



    بیمار)

    خانمی 25ساله هستم. از پنج سال پیش دچار یبوست شده‌ام که به مرور به شدت آن اضافه شده است. با وجود مراجعات مکرر به پزشک، فقط تا زمانی که دارو مصرف می‌کنم مشکلی ندارم و با قطع دارو مجدداً دچار یبوست می‌شوم. لطفاً مرا راهنمایی کنید و بفرمایید آیا لازم است تا آخر عمرم دارو مصرف کنم. آیا مصرف دارو ضرری ندارد؟

    (آقای دکتر علی اکبر حاج آقا محمدی، فوق تخصص گوارش و کبد پاسخگوی سئوالات زیر می باشند.)


    سئوال) آقای دکتر، لطفاً بفرمایید منظور از یبوست چیست و چه وقت می‌گوییم کسی مبتلا به یبوست شده است؟

    پاسخ)

    کسی که دفع سخت و طولانی داشته باشد یا احساس دفع ناکافی کند یا کم‌تر از سه بار در هفته دفع داشته باشد، می‌گوییم یبوست دارد. به عبارتی برای آن که بگوییم شخصی مبتلا به یبوست شده است، باید 2 یا بیش‌تر از نشانه‌های زیر را حداقل به مدت 3 ماه داشته باشد:

    الف) زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج

    ب) مدفوع سفت و خشک

    ج) احساس تخلیه ناکامل بعد از اجابت مزاج

    د) دو بار یا کمتر عمل دفع در هفته


    * چه عواملی موجب یبوست می‌شوند و چه عواملی آن را تشدید می‌کنند؟

    یک سری بیماری‌ها موجب یبوست می‌شوند، مانند کم‌کاری تیروئید و کم‌کاری سایر هورمون‌ها، بیماری دیابت  ، تومورها و سرطان‌های روده. عوامل شایعی که یبوست را تشدید می‌کند عبارتند از: نوع رژیم غذایی، نداشتن رژیم غذایی حاوی سبزی‌جات و میو‌ه‌ها، کم مصرف کردن مایعات و نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب.

    مصرف برخی از داروها مثل داروهای ضد فشارخون بالا و برخی داروهای پایین آورنده‌ی چربی خون هم در ایجاد یبوست موثرند.

    شرایط فیزیولوژیکی مثل حاملگی و افزایش سن، تعدادی از بیماری‌ها که با کاهش حرکت همراه است مانند قطع نخاعی یا بیماری‌های عضلانی مثل دیستروفی عضلانی نیز از علل یبوست‌اند.

    برخی بیماری‌های روده‌ بزرگ که به جهت اختلال در حرکات روده‌ بزرگ می‌باشد مثل بیماری روده ی تحریک‌پذیر، بیماری‌های مرتبط به عضلات کف لگن و بالاخره افسردگی از علل دیگر ایجاد یبوست هستند.


    * روش درمان یبوست چیست و آیا تمام بیماران نیازمند مصرف دارو هستند؟

    روش درمان براساس علت آن تعیین می‌شود. در ابتدا باید رژیم غذایی این افراد اصلاح شود. در صورتی که جواب مناسب گرفته نشد، از داروها و به ترتیب از داروهای بی ‌ضرر، کم ‌ضرر و داروهای محرک شروع می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. البته تمام بیماران نیازمند مصرف دارو نیستند.

    تغییر در رژیم غذایی شامل توصیه به مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند سبزی‌جات  و افزایش مصرف میوه‌جات  است. افزایش تحرک و فعالیت بیمار نیز توصیه می‌شود. در صورت امکان قطع داروهایی که منجر به یبوست می‌شود یا جای گزینی آن‌ها با داروهایی که سبب یبوست نمی‌شوند، از راه‌های درمان است.

    درمان کم‌کاری تیروئید و سایر بیماری‌ها باید انجام شود.


    * عدم درمان یبوست چه پیامدهایی دارد؟ آیا تمام بیماران مبتلا به یبوست باید به پزشک مراجعه کنند؟

    عدم درمان اولاً باعث مشغله فکری در بیمار می‌شود و بیمار دایماً فکر می‌کند که روده‌اش سالم نیست. دوماً باعث عوارضی مانند خونریزی ناشی از بواسیر و چکیدن خون از مقعد می‌شود که در طولانی مدت برای دستگاه گوارشی و روده‌ی بزرگ مضر است. حتی ممکن است باعث ایجاد سرطان روده نیز بشود. بنابراین با توجه به پیامدهای وخیم این بیماری، تمام بیماران باید بلافاصله بعد از بروز علامت‌های آن به پزشک مراجعه نمایند.


    * مصرف خودسرانه‌ی داروهای شیمیایی جهت درمان یبوست چه عوارضی به دنبال دارد؟

    با توجه به اینکه داروهای شیمیایی اثر سریع و فوری دارند، در درازمدت به روده‌ی بزرگ آسیب می‌رسانند. علاوه بر این که ممکن است دستگاه گوارش به این داروها عادت کند و دیگر جوابی به آنها ندهد. بنابراین به هیچ وجه این بیماران نباید خودسرانه دارو مصرف کنند.

    دکتر علی اکبر حاج آقا محمدی- فوق تخصص گوارش و کبد


        نظرات دیگران ( )

  • کیسه‌ی صفرا و بیماری های آن
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:57 صبح

    کیسه‌ی صفرا و بیماری های آن


    کیسه‌ی صفرا روی سطح زیرین لوب چهارم کبد قرار دارد و عمل اصلی آن غلیظ کردن، ذخیره سازی و ترشح صفرای تولید شده توسط کبد است (کیسه صفرا در تصویر بالا با رنگ سبز مشخص شده است). ترکیب اصلی صفرا را کلسترول، بیلی روبین و نمک‌های صفراوی تشکیل می‌دهند.

    بیلی روبین از آزاد شدن هموگلوبین در گلبول‌های سرخ منهدم شده به دست می‌آید. این ماده پس از انتقال به کبد، از طریق صفرا دفع می‌شود. نمک‌های صفراوی که به وسیله‌ی سلول‌های کبدی از کلسترول ساخته می‌شوند برای هضم و جذب چربی‌ها، ویتامین‌های محلول در چربی و بعضی از مواد معدنی ضروری می‌باشند. صفرا وارد مجاری صفراوی شده و در نهایت از طریق مجراها وارد کیسه‌ی صفرا می‌شود. در طی عمل هضم با رسیدن غذا به دوازدهه( قسمت فوقانی روده باریک) ، با تحریک کیسه صفرا، صفرا وارد دوازدهه می‌شود.


    بیماری‌‌های کیسه‌ی صفرا:

    اختلالات سیستم صفراوی هر ساله میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند. بیماری‌های شایع مجاری صفراوی عبارت‌اند از:

    - سنگ کیسه‌ی صفرا،

    - سنگ مجرای اصلی صفراوی،

    - التهاب کیسه‌ی صفرا و سایر بیماری‌ها.

    (تصویر پایین از قسمت پشت بدن، کیسه صفرا را نشان می دهد).


    سنگ کیسه‌ی صفرا:

    این بیماری سالانه میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند در بیشتر موارد بدون علایم ظاهری است. ولی وقتی سنگ از کیسه‌ی صفرا خارج و وارد مجرای صفراوی شود، ایجاد انسداد، درد و قولنج می‌نماید. در صورت انسداد، التهاب کیسه صفرا به‌وجود می‌آید. هم‌چنین رنگ مدفوع روشن می‌شود و در صورت ادامه وضعیت، صفرا به عقب برگشته و موجب زردی و صدمه رسیدن به کبد می‌شود.

    بیشتر سنگ‌ها از کلسترول، بیلی روبین و نمک‌های صفراوی تشکیل شده‌اند.

    عوامل خطر ایجاد سنگ‌ها عبارت‌اند از:

    مونث بودن، بارداری، سن بالا، توزیع چربی در ناحیه شکم، دیابت ، استفاده از داروها (داروهای کاهش دهنده‌ی چربی خون، ضدبارداری)، کاهش سریع وزن  و غیره می‌باشد. باکتری‌ها هم می‌توانند در ایجاد سنگ نقش داشته باشند.

    راه درمان سنگ کیسه‌ی صفرا، برداشتن کیسه‌ی صفرا به وسیله‌ی جراحی است. به ویژه اگر سنگ‌ها متعدد و بزرگ باشند. روش مخصوصی برای پیش‌گیری از سنگ کیسه‌ی صفرا، در افراد در معرض خطر وجود ندارد. عوامل تغذیه‌ای، چاقی و اجتناب از خوردن زیاد غذا، باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. بعد از عمل جراحی و فقدان کیسه صفرا، صفرا مستقیماً از کبد به روده ترشح می‌شود که با گذشت زمان لوله‌های صفراوی گشاد می‌شوند تا بتوانند مشابه کیسه‌ی صفرای اصلی، صفرا را در خود حفظ کنند.

    منبع:چکیده‌ای از بخش31 کراوس 2004

    فاطمه ناطقی فرد- کارشناس ارشد علوم تغذیه


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]