سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1340720---
بازدید امروز: ----63-----
بازدید دیروز: ----46-----
افزایش میل زنان به سیگار؛ چرا؟ - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    افزایش میل زنان به سیگار؛ چرا؟ - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    افزایش میل زنان به سیگار؛ چرا؟ - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • افزایش میل زنان به سیگار؛ چرا؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:32 عصر

     

    امروزه بشدت شاهد افزایش میل مصرف سیگار در بین جوانان و بخصوص دختران و زنان هستیم، بدون آن که اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه صورت گرفته باشد؛ به طوری که تحقیقات نشان از افزایش 3 برابری میل مصرف سیگار در بین دختران دانشجو نسبت به پسران می‌دهد و این در حالی است که سیگار کشیدن باعث بروز سرطان‌های سر، گلو و ریه‌ها شده و تاثیر محسوسی در بروز سرطان خون و مثانه، کبد، لوزالمعده و پشت گلو دارد و مطالعات اخیر همچنین از تاثیر مستقل استعمال دخانیات در سرطان روده بزرگ خبر می‌دهد.
    مصرف سیگار همچنین حکایت از 2 برابر شدن خطر ابتلا به سرطان‌های فرج و آلت تناسلی و 8 برابر شدن ابتلای به سرطان مقعد در مردان و 9 برابر شدن آن در زنان دارد. علاوه بر آن کشیدن سیگار توانایی خون را برای جریان یافتن مختل کرده و همین موضوع خطر ابتلا به بیماری آوندی را 16 برابر می‌کند. این محرک‌ها باعث ایجاد درد در پاها و بازوها می‌شود که اغلب باعث ناتوانی در راه رفتن و در برخی موارد منجر به قانقاریا (فساد عضو) یا قطع عضو می‌شود.
    76 درصد از همه موارد بیش از این که به خاطر عواملی مثل قند خون، چاقی و فشار خون بالا باشد به وسیله کشیدن سیگار به وجود می‌آید.
    استخوان‌های شکسته، تضعیف استخوان‌ها، به وجود آمدن بافت‌های نرم پوست، تضعیف بیشتر و دیسک‌های گسیخته از هم، ایجاد دردهای استخوانی ماهیچه‌ای و ستون فقرات همگی از عوامل منفی کشیدن سیگار هستند، از طرفی پای یک فرد غیرسیگاری به طور متوسط 80 درصد سریع‌‌تر از پای یک سیگاری بهبود می‌یابد. سیگار کشیدن عمدتا به بیماری کاهش حجم استخوان که منجر به استخوان‌های شکننده و شکستگی‌های بیشتر می‌شود، کمک می‌کند.
    خطر افزایش ابتلای به سکته‌های قلبی و مغزی هم در افراد سیگاری به مراتب بیش از غیرسیگاری‌هاست؛ زیرا سیگار باعث اختلال در رسیدن خون به مخچه شده و همین مسئله منجر به بروز "سکته" خواهد شد.
    حال با تمام این عوارضی که سیگار دارد؛ چرا میل به استعمال آن بخصوص در میان زنان و دختران هر روزه افزایش پیدا می‌کند. دکتر محمد عسگرلو، روانشناس، در این باره چنین می‌گوید: امروزه زنان و دختران سیگار را به عنوان عاملی می‌شناسند که با آن می‌توانند برخی از تبعیض‌های خود را نسبت به مردان کاهش داده و تساوی خود را به مردان ثابت کنند. این موضوع اگرچه راه حلی ساده و نادرست برای این مسئله است؛ اما نباید این نکته را از ذهن دور داشت که برخی ناروایی‌ها و تبعیض‌هایی که طی اعصار گذشته بر زن وارد شده است، باعث شده تا آنان تمامی تلاش خود را برای اثبات حقوق مساوی با مردان انجام دهند و در حال حاضر از آنجا که هنوز بستر کافی برای این مسئله وجود ندارد رفتارهای ساده مردانه چون کشیدن سیگار و... روی می‌آورند.
    وی افزود: متاسفانه تبلیغاتی که در راه نشان دادن مضرات سیگار در جامعه وجود دارد نیز شکل صحیحی نداشته و در برخی موارد افراد را به استفاده بیشتر از این ماده سوق می‌دهد، برای مثال ما همواره با تبلیغات گسترده‌ای در فیلم‌ها و شخصیت‌های برجسته سینمایی و... مواجه هستیم که اکثریت قریب به اتفاق آنان در حال استعمال دخانیات هستند؛ آنگاه بدون آن که افراد را با مضرات واقعی کشیدن سیگار آشنا کنیم، تنها به یک سری تبلیغات سطحی بسنده کرده و مثلا استعمال دخانیات و کشیدن قلیان را در اماکن عمومی برای خانم‌ها ممنوع می‌کنیم و در این میان از خود نمی‌پرسیم با توجه به مضرات بسیار منفی که استعمال دخانیات برای زنان در پی دارد و حتی گاهی سلامت خانواده‌ها را تهدید می‌کند؛ با تدابیری این چنینی این مسئله حل می‌شود.
    این روانشناس ادامه داد: اگرچه اتخاذ این سیاست‌های محدود کننده در تمام دنیا و حتی جوامع غربی بشدت وجود دارد؛ اما برای به هدف رساندن آن باید همراه با دادن اطلاعات آگاه کننده بوده و با هر انسانی در حد فهم و با زبان آشنایش سخن گوییم؛ برای مثال تعداد زیادی از زنان هنگامی که از تاثیرات منفی استعمال دخانیات بر زیبایی و سلامت ظاهر خود مطلع شوند؛ آن را ترک گفته یا این که تحت کنترل خود در می‌آورند.
    عسگرلو ادامه داد: به هر روی آمار همواره از افزایش آمار دختران و زنانی که به استعمال دخانیات روی می‌آورند، خبر می‌دهد و این زنگ هشدار جدی‌ای برای جامعه است؛ زیرا از طرفی به خاطر مضراتی که استعمال دخانیات برای فرزندان و مهمتر از آن جنین باردار سیگاری به وجود می‌آورد، سلامت خانواده بشدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از طرفی "سیگار" همواره به عنوان زنگ خطری برای بروز ناهنجاری‌های بعدی بخصوص در میان دختران جوان و کم سن و سال است؛ زیرا کسی که سیگار استعمال می‌کند، راحت‌تر می‌تواند به استفاده از مواد مخدر و... روی آورده، به نحوی که تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد افرادی که از مواد مخدر به شکل دائمی یا تفریحی استفاده می‌کنند، قبلا سیگاری بوده‌اند؛ این خطر اگرچه برای دختران و پسران به یک اندازه است؛ اما از آنجا که برای دختران عوارض جانبی چون سوءاستفاده‌های جنسی و... را در بردارد، خطرناک‌تر است.

    "سیگار و بارداری"
    سیگار می‌تواند موجب بروز خطرات جدی در سیستم باروری زنان شود؛ نتیجه یک تحقیق نشان داده است که بیش از 14 میلیون از زنان جهان در سنین 44-18 ساله سیگار می‌کشند که از این میزان تعداد زیادی در سنین باروری هستند؛ زنانی که در طول بارداری سیگار مصرف می‌کنند در معرض خطر زایمان زودرس، مشکلات دوران بارداری، نوزادان زیر وزن طبیعی، مرده زایی و میزان بالایی از مرگ نوزادان زیر یک ماهگی هستند.
    سیگار کشیدن در زنان باردار و مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند باعث بروز خطر برای نوزادانشان خواهد شد؛ از جمله سندرم مرگ ناگهانی، ضعف پیشرفته ریه، آسم، عفونت‌های حاد تنفسی و... از جمله آنان است.
    یک بررسی نشان داده است که هزینه درمانی و پزشکی برای زایمان غیرطبیعی در مادران سیگاری تقریبا 2 برابر (10894 دلار) افراد غیرسیگاری است (6544 دلار). برآورد شده است که هزینه‌های پزشکی مربوط به بارداری و زایمان‌های غیرطبیعی زنان سیگاری با فرض این که شیوع مصرف سیگار در طول بارداری 19 درصد باشد 1/4 میلیارد دلار است در نتیجه یکی از اهداف برنامه‌های بهداشت برای همه تا سال 2000 افزایش میزان ترک سیگار و مهمتر از آن افزایش ترک سیگار در طول دوران بارداری به میزان 60 درصد و از طرف دیگر افزایش میزان ترک سیگار از طریق مشاوره و پیگیری‌های کلینیکی تا 75 درصد است؛ از این رو زنان سیگاری که در طول دوران بارداری سیگار را ترک می‌کنند از سلامتی بیشتری برخوردار خواهند شد و میزان تولد نوزادان نارس و زیر وزن طبیعی باید از طریق ریشه کن شدن مصرف سیگار در طول دوران بارداری به میزان 26-17 درصد کاهش ‌یابد.
    ضمن آن که کشیدن سیگار میزان باروری افراد را بشدت کاهش می‌دهد که این میزان تا 30 درصد است، زیرا کشیدن سیگار تاثیر جدی‌ای بر تعداد تخمک‌ها خواهد گذاشت که باعث توانایی کمتر آنها در شناور شدن و باروری کمتر دارد.

    "زنان و شوهران سیگاری"
    زنان سیگاری که دارای همسران سیگاری هستند، 6 برابر بیش از زنان سیگاری که همسرانشان سیگاری نیستند در معرض ابتلا به سرطان هستند.
    تحقیق از 5379 زن که 2347 نفرشان قبل از ازدواج سیگاری بودند و 1904 نفرشان با فرد سیگاری ازدواج کرده‌اند، نشان می‌دهد که زنان سیگاری که همسران سیگاری دارند 6 برابر بیش از زنانی که فقط خودشان سیگاری هستند در معرض ابتلای به انواع سرطان و 8/4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان خون قرار دارند.
    از طرفی خطر سکته مغزی در زنان سیگاری چندین برابر زنان غیرسیگاری است. اکنون تحقیقات جدید نشان می‌دهد این خطر در زنانی که شوهرانشان هم سیگار می‌کشند بسیار افزایش می‌یابد.
    به گزارش پایگاه اینترنتی Imedlineplus.com اگرچه پیشتر ثابت شده بود استنشاق دود سیگار و نه فقط سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؛ ولی تاثیر آن بر سکته مغزی تاکنون ناشناخته بود و مطالعه 10 ساله دانشمندان دانشگاه پزشکی و داندانپزشکی نیوجرسی روی 5379 زن نشان داد خطر انواع سکته‌های مغزی در زنان سیگاری که شوهرانشان هم سیگار می‌کشند تا 6 برابر بیشتر است.
    از طرفی مردان نیز در اثر سیگار کشیدن دچار افت قدرت باروری می‌شوند و علاوه بر آن موجب ناتوانی جنسی مردان نیز خواهد شد.

    "افسردگی و میل به مصرف سیگار در زنان"
    بیشتر زنانی که به کشیدن سیگار روی می‌آورند در معرض ابتلا به افسردگی بوده و از استرس‌های گوناگون رنج می‌برند، به شکلی که کاهش استرس‌های ایجاد کننده افسردگی در زنان میل مصرف سیگار را در آنان کمتر می‌کند؛ زیرا اغلب زنان سیگاری مصرف سیگار را در حکم استفاده از نوعی داروی ضد افسردگی می‌دانند؛ بنابراین لازم است توجه بیشتری به زنانی که در معرض افسردگی قرار دارند، شده و با بهره‌گیری از مشاوره‌های روانشناسی از میل آنان به سیگار کاست.

    سیگار و تاثیر منفی بر زیبایی و پوست زنان
    دود سیگار حاوی موادی چون قطران، مونواکسید کربن و نیکوتین است. "قطران" راه‌های هوایی را تحریک می‌کند. مونواکسیدن کربن به ؟؟؟ سرخ متصل شده و توانایی آنها را برای حمل اکسیژن‌ کاهش می‌دهد و نیکوتین هم اعتیادآور است.
    دود سیگار چشم، بینی و گلو را تحریک می‌کند و در درازمدت ممکن است موجب سرطان ریه و بیماری‌های قلبی – عروقی شود؛ با تمام این اوصاف تاثیر سیگار بر پوست و شکل ظاهری از این آسیب‌ها هم بیشتر است. دکتر ژاله زنجانی، متخصص پوست، در این باره می‌گوید: زنان سیگاری بسیار بیش از زنانی که از سیگار استفاده نمی‌کنند در خطر ابتلا به "پیری زودرس" هستند؛ سیگاری‌ها در سن 40 سالگی چین و چروک‌هایی در پوست خود دارند که افراد غیر سیگاری در 60 سالگی دارند؛ از طرفی سیگار می‌تواند خطر ابتلا به آلرژ‌ی‌های پوستی را بشدت در زنان افزایش دهد.
    وی اضافه می‌کند: خطراتی که کشیدن سیگار بر پوست افراد بخصوص بر پوست صورت دارد؛ به هیچ عنوان به تعداد سیگاری‌هایی که فرد در طول شبانه روز استفاده می‌کند، بستگی ندارد؛ یعنی اگرچه افزایش مصرف سیگار تشدید کننده عوامل یاد شده است؛ اما حتی کشیدن یک نخ سیگار هم در طول شبانه روز در بروز این مشکلات نقش دارد.
    وی اضافه می‌کند: کشیدن سیگار در زنان از آنجا که سن یائسگی را کاهش می‌دهد نیز عامل منفی‌ای در بروز بیماری‌های پوستی و پیری زودرس است؛ ضمن آن که برافروختگی‌های پوستی نیز ارتباط مستقیمی با استعمال دخانیات دارد.

    "ترک سیگار"
    در عین آن که ترک سیگار نمی‌تواند تاثیرات مخرب زمان استعمال را ناپدید کند؛ اما ترک کردن آن بسیاری از مشکلات را کاهش خواهد داد. مهم نیست که چند سال است که سیگار می‌کشید؛ بلکه باید توجه داشته باشید که با ترک سیگار از رساندن صدمه بیشتر به خود جلوگیری خواهید کرد. اگر در ترک سیگار نیازمند کمک هستید؛ می‌توانید از مشاوره بهره بگیرید؛ ضمن آن که در غیر این صورت می‌توانید با فراهم کردن فهرستی از دلایل علاقه‌مندی خود به سیگار جایگزین مناسبی برای آنان پیدا کنید.
    روزی را برای ترک سیگار انتخاب کنید که هیچگونه استرسی نداشته باشید و تمام سیگارها، کبریت‌ها و فندک‌ها را دور ریخته و تا زمانی که هنوز میل کشیدن به سیگار دارید از حضور در جمع‌های سیگاری اجتناب کنید.
    امروزه برچسب‌های نیکوتینی راه حل ساده‌ای برای ترک سیگار است؛ زیرا این برچسب‌ها مقادیر ثابتی از نیکوتین‌ را از طریق پوست به بدن رسانده و مانع تمایل شدید فرد به سیگار کشیدن می‌شوند.


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]