سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339731---
بازدید امروز: ----11-----
بازدید دیروز: ----61-----
انواع مواد مخدر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    انواع مواد مخدر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    انواع مواد مخدر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • علل و عوامل بوجود آورنده اعتیاد
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:41 عصر

     

    در بسیاری از جوامع کنونی،‌اعتیاد به اشکال گوناگونی بروز کرده است. تا کنون اعتیاد به مواد مخدر، یکی از مشکلات بزرگ بهداشتی بوده، ولی امروزه اعتیاد به قمار، مسائل جنسی و اینترنت نیز به لیست مشکلات بهداشتی اضافه شده است.
    بسیاری از عوامل دست به دست یکدیگر داده و فرد را به سمت اعتیاد سوق می دهند. اگر علت اعتیاد را فقر بدانیم، معتادان متمول را نادیده گرفته ایم و اگر بیسوادی را مطرح کنیم قشر معتادان تحصیل کرده را نادیده گرفته ایم. پس نمی توان به تنهایی یک عامل را علت ایجاد اعتیاد دانست. به همین دلیل امروزه اعتقاد بر این است که اعتیاد، معلول مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی است. بنابراین به یاد بسپاریم:
    هیچ کس از اعتیاد در امان نیست.

    فشارهای روحی و بیماریهای روانی

    ارتباط میان برخی بیماریهای روانی و اعتیاد مشخص شده است. به طور مثال فردی که از بیماری افسردگی شدید رنج می برد یا شخصی که رفتار ضد اجتماعی دارد، در معرض خطر اعتیاد است.
    عدم توجه به رفع فشارهای عصبی-روحی منجربه انباشته شدن احساس اضطراب ونگرانی دائمی در فرد می شود. با بروز این حالت، زمینه استفاده از مواد اعتیادآور برای فرد به وجود می آید و این یعنی شروع اعتیاد.
    بنابراین با تشخیص به موقع فشارهای روحی با بیماریهای روانی و درمان آنها می توان از احتمال آلودگی به مواد مخدر به میزان قابل توجهی کاست.

    عوامل فردی

    اگر همه عوامل به وجود آورنده اعتیاد مهیا باشد، باز در نهایت این خود فرد است که برای مصرف مواد تصمیم می گیرد. پس باید توانایی های فردی را ارتقا بخشید تا شخص بتواند در مواقع خطر، خود را از چنگال اعتیاد دور سازد. در بین عوامل فردی حفاظت کننده می توان از مهارت های زندگی یاد کرد. مهارتهای زندگی طیف وسیعی از توانائیها هستند که مسلح شدن به هر یک از آنها شخص را در مراحل مختلف زندگی یاری خواهد داد تا با قدرت بیشتری در برابر مشکلات مقاومت کند. این مهارتها عبارتند از : مهارت حل مشکل، قدرت تصمیم گیری، توانایی نه گفتن، هنر دوست یابی و ... که اگر امروز این مهارتها را به فرزندان خود نیاموزیم، فردا در غیاب ما، در مقابل اصرار دوستان، قدرت مقاومت نخواهند داشت.

    سن بحرانی

    چرا برخی از والدین از فرزندانشان در سنین کودکی با دقت بسیار پرستاری می کنند ولی در سنین پر خطر شانزده تا بیست و چهار سالگی آنها را در جامعه، بی دفاع رها کرده و تصور می کنند که آنها رشد کافی یافته و از هر گونه خطری به دورند؟
    مشاغل سخت: مشاغل نیازمند به انرژی زیاد، همانند کارهای شبانه، نگهبانی در زمان طولانی و رانندگی بین شهری، بیش از سایر شغلها افراد را در معرض گرایش به مواد مخدر قرار میدهند.
    شخصیت: بدنبال تربیت خانواده، این شخصیت کودک است که آینده او را می سازد. اگر ترسو، خجالتی، سرخورده یا بدون اعتماد به نفس باشد، احتمال گرایش او به اعتیاد نیز بیشتر خواهد شد. کنجکاوی و کسب لذت دو عامل عمده شروع اعتیاد در جوانان ایرانی است. تحقیقات نشان داده است که جوانها، عموماً برای ارضای حس کنجکاوی خود، لذت جویی، تفریح و تفنن، مصرف مواد اعتیاد آور را تجربه می کنند .

    عوامل خانوادگی

    خانواده های پر تنش: آمار افراد معتاد در خانواده های پرتنش که همیشه درگیر بحث و دعوا می باشند، بیشتر از سایر خانواده هاست. این خانواده ها باید از میزان تنش موجود بکاهند و آگاهی خود را درباره اعتیاد بیشتر کنند و راههای پیشگیری از اعتیاد را نیز بشناسند.
    خانواده های بد سرپرست، بی سرپرست و تک سرپرست: در این خانواده ها به خاطر عدم وجود یکی از والدین و یا عدم صلاحیت آنان در تربیت فرزندان، احتمال بروز اعتیاد افزایش می یابد.
    ارتباط کم رنگ عاطفی: وجود پیوندها و ارتباطات عمیق خانوادگی در پیشگیری از اعتیاد نقش بسزایی دارد و هر قدر این روابط به سردی بگراید ، خطر اعتیاد در محیط خانواده نیز افزایش خواهد یافت.
    مهارت والدین در تربیت فرزندان: اگروالدین به مهارت های لازم در خصوص تربیت فرزندان خود تسلط نداشته باشند. هر گونه ضعف در تربیت، شکل گیری شخصیت آنان را دچار اختلال ساخته و این احتمال وجود دارد که روزی به مواد اعتیاد آور گرایش یابند. تربیت فرزندان بسیار وابسته، سرخورده، و ... هر کدام عواقب و خطرات بسیاری را به دنبال دارد.
    وجود فرد معتاد در خانواده: حضور فرد معتاد در خانواده خطر بزرگی محسوب می گردد که تمام اعضا آن را تهدید می کند. وظیفه والدین این خانواده ها بسیار سنگین تر از سایرین است.
    سهل انگاری در توجه به زنگهای خطر: مصرف سیگار یک زنگ خطر بزرگ برای مصرف مواد مخدر است که در صورت سهل انگاری و عدم برخورد قاطع، زمینه اعتیاد را فراهم می سازد.
    عدم گفتگو پیرامون اعتیاد در خانواده: برخی خانواده ها برای جلوگیری از تحریک حس کنجکاوی در فرزندان خود، از مطرح نمودن مسائل و ارائه اطلاعات صحیح به آنها خودداری می کنند. اگر شما اطلاعات صحیح را به فرزندان خود ندهید، ممکن است اطلاعات غلط را از دوستان خود کسب کنند.
    برخی والدین، شنونده خوبی نیستند: این امر باعث می شود تا فرزندان حرفهای خود را به دیگران بزنند در نتیجه توصیه های آنها را به راهنماییهای والدین خود ترجیح دهند.
    اگر والدین الگوی صحیحی نباشند، فرزندان رفتارصحیح را نخواهند آموخت.

    عوامل اجتماعی

    در دسترس بودن مواد: اگر نزدیک به مکانهای تجمع معتادان با محلهای خرید و فروش مواد مخدر زندگی می کنید، باید بیشتر مراقب فرزندانتان باشید.
    فقر و بیکاری: نداشتن تمکن مالی، منجر به بالا رفتن فشار های روحی و روانی می گردد.د ر نتیجه خطر اعتیاد را افزایش می دهد. هم چنین بیکاری نیز یکی از علل گرایش به مواد مخدر می باشد، چون با نداشتن مشغولیت ذهنی مفید و سازنده، شخص بیشتر به مواد مخدر تمایل می یابد.
    عدم اطلاع رسانی جامع و کامل: عدم آگاهی جوانان و والدین از عوارض جسمی، روحی، و اجتماعی اعتیاد، همچنین نا آشنا بودن با راه های پیشگیری، از عوامل افزایش دهنده آلودگی افراد به مواد مخدر می باشند. ما والدین وظیفه داریم تا خطرات مصرف مواد و راه های پیشگیری از اعتیاد را بشناسیم و آنها را به جوانان خود بیاموزیم.
    باورهای نادرست اجتماعی: برخی از اقوام، مصرف مواد مخدر را ناپسند نمی دانند. در نتیجه گرایش به مصرف مواد در میان آنها بیشتر است.
    ضعف فرهنگ مشاوره: همان طور که قبلاً ذکر شد، فشارهای روحی و مشکلات حل نشده باعث بالا رفتن اضطراب و نگرانی های شدید در فرد می گردد. تا زمانی که شخص مشکل خود را حل ننموده است میزان اضطراب و تشویش درونی در او بالا می رود. حال وقتی فرد خود نمی تواند مشکلش را حل نماید، بهتر است از افراد متخصص و متبحر در این زمینه کمک گیرد. ولی متاسفانه هنوز مشاوره جایگاه واقعی خود را در زندگی فردی و اجتماعی ما پیدا ننموده است. در نتیجه مشکلات روحی-روانی که در ایتدا به راحتی قابل درمان است، به مرور تبدیل به معضلات عظیمی می گردند که درمان آنها بسیار مشکل و پیچیده خواهد شد.

    امکانات تفریحی، فرهنگی، هنری و ورزشی

    برای آن که نوجوانان و جوانان را از مواد مخدر دور سازیم، باید به فکر برنامه های جایگزین باشیم. جوانها به اقتضای سن و سالشان، کارهای پر هیجان و خطرناک را دوست دارند. اگر والدین روحیه جوانان خود را درک نکنند و آنان را دائماً به ماندن در منزل وادار کنند، احتمال گرایش به مواد مخدر را در آنها افزایش می دهند.
    با فراهم ساختن امکانات تفریحی برای فرزندان خود می توان آنها را از گرایش به مصرف مواد مخدر دور ساخت. برنامه ریزی صحیح در خانواده که منطبق با نیازهای معقول و منطقی جوانان باشد، از گرایش آنها به مواد مخدر جلوگیری خواهد نمود. بهره برداری بهینه از سینماها، فرهنگسراها، کتابخانه ها، همچنین برگزاری مسابقات ورزشی ، فرهنگی و هنری منطبق با نیازهای جوانان، بخش عظیمی از اوقات فراغت آنها را به خود اختصاص خواهد داد، که بسیار موثر خواهد بود.
    تشویق نوجوانان به فعالیتهای سالم و خلاق را نباید از یاد برد.

    منبع: www.javanesalem.ir 


        نظرات دیگران ( )

  • تو به اِکس پارتی دعوتی!
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:41 عصر

    "نیکی "مانند هزاران جوان دیگر می ‌خواست در یک میهمانی رِیو (RAVE) شرکت کند. او برای فرار از مشکلات و گذراندن لحظاتی شاد به همراه دوستانش می‌خواست در این میهمانی شرکت کند. یکی از آنها یک بطری اکستازی در ماشین خود داشت. نیکی و دوستانش هرکدام قسمتی از مایع داخل بطری را نوشیدند. پس از گذشت زمانی نه ‌چندان طولانی، آثار دارو نمایان شد. نیکی رقصید و رقصید و رقصید. در حقیقت او نیرویی فراتر از توان خود یافته بود. یکی از دوستانش روز بعد به پلیس گفت: «نیکی هیچ‌ چیز نمی‌فهمید.» صبح فردا، نیکی را مرده پیدا کردند. علت مرگ او مسمومیت با داروی اکستازی بود.

    رقص با اکستازی

    اکستازی یکی از مشهورترین مواد اعتیادآور رایج در میان جوانان امروزی است. براساس آمارهای تخمینی، 8/2 میلیون جوان در سراسر دنیا حداقل یک ‌بار در طول عمر خود از این ماده استفاده کرده‌اند و بسیاری از آنان، با وجود آگاهی از مخاطرات احتمالی، مصرف این ماده را ادامه می‌ دهند.

    اکستازی یا «داروی طراح» ماده‌ای است که در میهمانی‌ های ریو مصرف می ‌شود. میهمانی هایی که شرکت‌کنندگان آن ساعت‌های متمادی با موسیقی الکترونیکی و رقص نور می‌ رقصند. در این قبیل میهمانی‌ها، مواد شادی‌آور و فرح‌بخش مصرف می ‌شود. معمولاً ریو را در فضاهای باز یا غیرقابل کنترل مانند پارک‌های جنگلی و انبارهای متروکه برگزار می‌ کنند. ولی گاه در محافل خانگی نیز چنین مجالسی برپا می‌ شود. هزاران جوان در این میهمانی‌ها، که بیش از دو روز طول می ‌کشند، شرکت می‌ کنند. اکستازی میل به خوردن و خوابیدن را مهار می‌ کند؛ در نتیجه، این افراد می‌ توانند بدون نیاز به خوردن و خوابیدن در میهمانی‌های چند روزه شرکت کنند. البته گاه کم‌ آبی‌های بسیار شدید و خستگی مرگ ‌بار شرکت‌ کنندگان را از پا در می‌آورد.

    همه شرکت ‌کنندگان میهمانی‌های ریو اکستازی مصرف نمی ‌کنند. ولی همه آنها شاهد مصرف این قرص‌ها خواهند بود. فروشندگان این قرص ‌ها می ‌گویند که اکستازی بی‌ خطر است. شما را آرام می‌ کند و درکتان را بالا می ‌برد. کمک می‌ کند تا شادتر باشید و بهتر زندگی کنید. اما این حالات تنها مدت ‌زمان کوتاهی وجود دارند. اکستازی شادی کاذبی را در شما به‌ وجود می ‌آورد و پس از گذشت چند روز، بدترین لحظات زندگی‌ تان را تجربه خواهید کرد.

    براساس نتایج آماری، در فاصله سال ‌های 1998 تا 1999 ، موارد مرگ ناشی از مصرف اکستازی 400 درصد افزایش یافته است. همچنین از سال 1996 تا 1999، اورژانس بیمارستان‌های سراسر دنیا با 9 برابر افزایش شمار مسمومیت با اکستازی مواجه شده‌اند. یعنی تعداد موارد مسمومیت در این دوره زمانی از 319 نفر به 2850 نفر رسید. اکثریت قربانیان کمتر از 25 سال سن داشتند. بعضی از جوانان معتقدند که میزان اکستازی مصرف‌ شده در این میهمانی‌‌ها بسیار بیشتر از مقادیر حقیقی گزارش شده است. آنها برای کاستن از نگرانی والدینشان، مخاطرات ناشی از مصرف اکستازی را جزیی جلوه می‌ دهند.

    یکی از علل افزایش مصرف این دارو تبلیغات غلط در مورد آن است. مبلغان آن می‌ گویند که آثار مضر این دارو بیشتر از الکل و تنباکو نیست. هر فردی که در میهمانی ریو شرکت می ‌کند، در معرض خطر استفاده از اکستازی قرار می ‌گیرد. شروع مصرف این ماده، حتی در حد یک تجربه، مرگ‌ آور است. کسانی که زندگی ‌شان با مصرف این دارو نابود شده است از این قرص با عنوان کوکائین میهمانی ریو نام می ‌برند.

    سازمان غذا و داروی آمریکا شمار مصرف‌ کنندگان اکستازی را در سال 2001، 8/1 میلیون نفر ذکر کرده است. به نظر می‌ رسد که این رقم در سال جاری در حدود 5/6 میلیون نفر افزایش یافته باشد. در فاصله سال‌های 1995 تا 2001 ، تعداد افراد 10 تا 18 ساله ‌ای که از این ماده استفاده کرده‌اند در حدود 140 درصد افزایش یافته است. همچنین 92 درصد افرادی که مصرف اکستازی را شروع کرده‌اند، بعدها به مواد دیگری مانند ماری‌ جوانا، آمفتامین، کوکائین و هروئین روی آورده‌اند.

    ماده‌ای نشاط ‌آور برای جوانان

    هر فردی ممکن است به دلایل مختلفی داروهای نشاط ‌آور را امتحان کند. بسیاری از جوانان تحت تأثیر سخنان دوستان خود، در مورد ایجاد احساسات هیجان‌ انگیز کاذب و از بین رفتن ممنوعیت‌های اخلاقی، از این ماده استفاده می‌کنند. تنش و مشکلات خارج از توان فرد مشوقی نیرومند برای مصرف چنین موادی است، اما به تنهایی نمی‌ تواند دلیل قانع‌ کننده‌ای برای شروع مصرف آنها باشد. بعضی افراد برای رهایی از آلام ناشی از صدمات روحی یا مشکلات جسمی به این داروها پناه می‌ آورند. فرار از افسردگی، رسیدن به آرامش، داشتن زندگی شادتر، و ایجاد تنوع در روند یکنواخت و مأیوس‌ کننده زندگی از دیگر دلایل روی آوردن جوانان به این قبیل مواد است.

    اما علت هرچه باشد، این داروها راه‌حلی موقتی برای فرار از مشکلات هستند و پس از محو آثار مصرف آنها، مشکلات و احساسات ناخواسته، به شکلی شدیدتر و سخت‌ تر از حالت اولیه، درک می‌ شوند. به مرور، فرد به مقدار بیشتری از این داروها برای تحمل مشکلات جدید خود نیاز خواهد داشت.

    لیز، یک مصرف‌ کننده اکستازی، می ‌گوید: «در یک میهمانی ریو، مردی که به مقدار زیاد و به‌ طور مداوم اکستازی مصرف می‌ کرد، خود را پرتقال می‌ دانست. یکی دیگر از مصرف‌ کنندگان فکر می‌کرد که مگس است و به دفعات سرش را به شیشه پنجره می‌کوبید».

    قرص عشق

    اکستازی یک قرص توهم ‌زاست و بر مغز اثر می‌ گذارد. مواد توهم‌ زا تصاویر را در مغز افراد مخلوط می ‌کنند. آنها می‌ توانند تداعی ‌گر صحنه ‌های غم‌ انگیز یا هراسناک زندگی گذشته فرد باشند. گاه شخص بدون آن‌که آگاه باشد، این تصاویر را در ضمیر ناخودآگاه خود حفظ کرده است. مصرف قرص‌های عشق باعث افسردگی، گیجی، اضطراب بیش از حد، بدبینی، جنون گذرا و اختلالات روانی می ‌شود.

    ممنوعیت استفاده از اکستازی

    اکستازی در تقسیم ‌بندی دارویی در گروه اول قرار داده شده است. به این معنا که هنوز مصارف پزشکی این داروی خطرناک تأیید نشده است. از دیگر اعضای این گروه دارویی می ‌توان به هروئین، کوکائین، ال اس دی (LSD) و آمفتامین اشاره کرد. در کشور آمریکا، جریمه به همراه داشتن این ماده و پخش یا تولید آن از 100 هزار دلار جریمه نقدی تا 99 سال زندان متغیر است. یک مصرف ‌کننده دائمی اکستازی می‌ گوید: «اگر هر شب اکستازی بخورید، سرما وجودتان را فرا می ‌گیرد. کلیه‌ هایتان از کار می‌ افتند و پا درد خواهید داشت. لب‌ها و انگشتانتان را آن ‌قدر می‌ جوید که به خونریزی می‌افتند.»

    چند توصیه به معتادان داروهای نشاط‌آور

    هرچند که آثار جانبی ناشی از قطع مصرف اکستازی در نظر مصرف‌ کننده غیر قابل مهار و وحشتناک است، باز هم راه‌حل‌هایی وجود دارد.

    اولین قدم، فهمیدن علت اعتیاد فرد به ماده اعتیادآور است. در سال 1969، هنگامی که مصرف این ‌گونه مواد به حداکثر خود رسیده بود، محققی نوشت: «فردی که افسرده و دردمند است و با دارودرمانی از لحاظ جسمی به آرامش نمی ‌رسد، خود به ‌خود کشف می‌ کند که با استفاده از مواد مخدر آرام می‌شود.»

    فشار زندگی مدرن، انسان امروزی را در خود غرق کرده است. اما باز هم راه‌حل‌هایی وجود دارد. ورزش، رژیم غذایی، پیاده‌ روی طولانی ‌مدت همراه با مشاهده طبیعت باعث القای احساس رضایت و آرامش می‌ شود. صحبت با یک فرد قابل اعتماد در مورد مشکلات می‌ تواند کمک ‌کننده باشد. مصرف مواد اعتیادآور و شادی‌افزا راه ‌حل واقعی مشکلات زندگی نیست. نتایج و تبعات مصرف این داروها بسیار بدتر و وحشتناک‌ تر از مشکلات اولیه‌ ای است که فرد برای رهایی از آنها به این مواد پناه آورده است. روی آوردن به مواد و داروهایی از این قبیل پا گذاشتن در جاده ناهمواری است که فرد برای رسیدن به جهنم انتخاب می‌ کند.

    جوانان امیدهای آینده‌اند. والدین باید با فرزندان خود صحبت کنند و وقت بیشتری را به آنها اختصاص دهند. به مشکلات جوانان گوش فرا دهید. آرزوهایشان را بشنوید. از تلاش‌های آنها، هرچند بدون نتیجه باشد، قدردانی کنید. توانایی‌های آنها را تمجید و روحیه ‌شان را تقویت کنید. با آنان در مورد داروهای خطرناک و استفاده نابجا از آنها صحبت کنید. شما می‌توانید زندگی فرزند خود را نجات دهید.

    منبع:سایت تبیان

    www.mohsenazizi.blogfa.com


        نظرات دیگران ( )

  • قلیان، همنشینی آب و آتش برای تباهی نسل نو
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:40 عصر

    هوای قهوه‌خانه آکنده از دود قلیان و سیگار است و بوی انواع توتون فضای سنگینی را ایجاد کرده است. بیشتر تخت‌های چوبی توسط گروه‌های دو نفره یا چند نفره جوانان پر شده است. روی تمام تخت‌ها، قالیچه‌هایی با گل‌های سرخ‌رنگ پهن شده و دو پشتی کوچک نیز گذاشته شده است.
    روی یکی از تخت‌ها سه پسر جوان توجه را جلب می‌کنند. یکی از آنها قلیان می‌کشد. دیگری استکان چایش را با خرما مزه مزه می‌کند. اما پسر سوم در حالی کتابی را در دست دارد، کلمات نوشته شده در کتاب را از نگاه می‌گذراند و به خاطر می‌سپارد اما دقایقی نمی‌گذرد که به تشویق دو جوان دیگر، کتاب را بر زمین می‌گذارد و نی قلیان را به لب‌هایش نزدیک می‌کند و دود‌ها را با ولع به درون ریه‌های خود می کشد. در بازدم حلقه‌های خاکستری دود در اطرافش پراکنده می‌شوند و او با نگاه مسیر حرکت حلقه‌ها را دنبال می‌کند. نی برای بار چندم و چندم به لب‌هایش نزدیک می‌شود، احساس می‌کند سرش سنگین شده است. دراز می‌کشد و چشمان را می‌بندد تا کمی آرام شود اما حالت تهوع امانش را می‌برد.
    تخت‌های چوبی دقایقی پر و دقایقی خالی می‌شوند. جوانان و حتی میانسالان می‌آیند و می‌روند. طی چند ساعت صدها قلیان در دست مشتریان می‌چرخد. بعضی افراد برای چندمین بار تقاضا می‌کنند که قلیانشان «چاق» شود.
    و حتی برای یک لحظه با خود نمی‌پندارند که همنشینی آب و آتش چرا؟
    * توتون چگونه کشف شد
    در سال ???? میلادی وقتی‌که کاشف بزرگ، کریستف کلمب، پس از ماه‌ها تلاش در کنار جزیره‌ای که امروز به کوبا مشهور است لنگر انداخت، با جهانی روبرو شد که تازگی‌های بسیاری برای او داشت. او و همراهانش در این جزیره ناشناس دیدنی‌های جدیدی مشاهده کردند. آنها دیدند« بومی‌ها لوله‌ای از برگ خشک گیاهی را که به هم پیچیده‌اند، در دست دارند. شبیه به لوله آتش بازی که اطفال در عید بازی می‌کنند. یک سر آن‌را آتش زده و سر دیگر را می‌مکند و دود آن‌را با هوا استنشاق می‌کنند. این استنشاق دود، یک نوع مستی و رخوت ایجاد می کرد و انسان خستگی را حس نمی‌کرد. این لوله‌ها را بومیان تاباکوس می نامیدند». به این ترتیب دریانوردان اسپانی اولین بار توتون را شناخته و به تقلید از بومیان به کشیدن آن پرداختند.
    تاریخ قطعی ورود تنباکو به ایران را نمی‌توان تعیین کرد. ولی بی شک توتون و تنباکو همراه با دست‌اندازی پرتغالی‌ها به خلیج فارس (??? هجری قمری) به ایران وارد شده است. در هر حال طرز استفاده توتون و تنباکو در ایران تغییر یافت و ایرانیان لوازمی متناسب با ذوق خود برای کشیدن تنباکو ساخت.
    وسیله‌ای که اروپاییان برای دود کردن به کار می‌بردند، عبارت بود از پیپ‌های کوچکی که از فلز یا سفال یک پارچه، ساخته می‌شد. در ایران این پیپ‌ها اقتباس شد و به صورت چپق‌های دسته بلند درآمد. علاوه بر چپق که تقلیدی از پیپ فرنگی بود، وسیله دیگری برای دود کردن تنباکو به نام قلیان توسط ایرانیان اختراع و ساخته شد.
    * قلیان اعتیاد آور است
    برخلاف اعتقادات و باورهای افراد قدیمی که قلیان را بی ضرر می‌دانستند، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر خیلی زیاد مواد سمی است که این مواد سمی سبب بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی، عروقی و غیره می‌شود. ضمن اینکه نیکوتین قلیان نیز مانند سایر موارد دخانی، اعتیاد آور است.
    میزان مونوکسید کربن فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطانزا که از زغال یا موارد تشکیل‌دهنده قلیان متصاعد می‌شود به مراتب اثرات سوء بیشتری نسبت به سیگار دارد.
    * انتشار بیماری‌هایی چون سل و هپاتیت از طریق قلیان
    یکی از مسائل پرخطر در مورد قلیان که کمتر اهمیت داده می‌شود . انتقال بیماری‌های مختلف از طریق دهان و دندان آلوده به وسیله استفاده مشترک چند نفر از یک نی قلیان است که بیماری‌های مختلف مانند سل، هپاتیت و غیره را منجر می‌شود.
    از سویی اسانس‌ها و عطرهای استفاده شده در تنباکوهای معطر و میوه‌ای نیز حاوی هزاران ماده سمی هستند. ضمن اینکه توتون و تنباکوهای استفاده شده در قلیان از نازل‌ترین و پست‌ترین تنباکوهاست.
    * ردپای قلیان در تفریحات نوجوانان و جوانان
    استفاده از قلیان در گذشته بیشتر به سنین بالا محدود می‌شد در حالی که در چند سال اخیر استفاده از قلیان بسیار افزایش یافته است و حتی نوجوانان نیز به کشیدن آن علاقه نشان می‌دهند.
    این گرایش جوانان به قلیان باعث سودجویی عده‌ای نیز شده است. به‌گونه‌ای که تعداد زیادی از توتون‌های فروخته شده نازل و تقلبی شده است و نوجوانان و جوانان زمان بسیاری را به استفاده از این وسیله می‌گذرانند.

    منبع:خبرگزاری فارس


        نظرات دیگران ( )

  • اعتیاد در زنان
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:40 عصر

    موضوع اعتیاد در زنان یکی از مباحث جدی در کلیه ی سطوح علمی – تخصصی و نیز ملی و بین المللی است. اعتیاد در بین زنان از چند جنبه مورد توجه قرار گرفته است ، برای مثال:

    1) آستانه ی تحمل زنان نسبت به اغلب مواد پایین تر از مردان است. برای مثال در مورد واکنش به الکل ، زنان تأثیرات شدید تری را نشان می دهند ، زیرا :

    • وزن زنان کمتر از مردان است.

    • الکل در زنان سریع تر از مردان به مغز می رسد.

    • همچنین زنان در مقایسه با مردان نسبت به الکل تأثیر پذیرترند زیرا در معده ی آنان آنزیم کمتری نسبت به مردان برای تجزیه ی الکل وجود دارد. بنابراین، الکل دست نخورده تر به دستگاه گردش خون و مغز زنان می رسد. تقریبا چنین است که گویی الکل به درون تزریق شده باشد.

    2) جالب است که بدانیم در مورد شروع و ظهور الکلیسم در بین زنان و مردان نیز تفاوت وجود دارد ، مردان معمولا در اواخر نوجوانی یا در خلال دهه ی بیست سالگی الکلیسم را نشان می دهند و به ندرت پس از چهل و پنج سالگی می گسار می شوند. اما زنان در سنی بالاتر از مردان این پدیده را نشان می دهند.

    3) از آنجا که بسیاری از زنانی که مصرف کننده مواد هستند در سنین باروری قرار دارند، اثرات این مواد بر روی جنین در حال رشد مسئله ای جدی به شمار می آید. تحقیقات نشان داده است که کودکان مادران معتاد ، قبل از تولد به همان ماده ای که مادر معتاد است ، اعتیاد دارند.

    4) ارائه ی خدمات بهداشتی ویژه ی زنان مصرف کننده ی مواد در کشورهای در حال توسعه یا وجود ندارد و یا محدود است.

    5) جهت شروع درمان زنانی که دارای فرزند هستند ، یکی از دغدغه های جدی آنها مراقبت از فرزندان در حین دوره ی درمان است.

    6) احساس گناه و شرمساری در حین درمان و اساسا برای شروع درمان ، در بین زنان به مراتب بیشتر از مردان است. به نظر می آید این موضوع انعکاسی از باورهای فرهنگی باشد که اعتیاد در مردان بیشتر پذیرفته می شود.

    7) بخش عمده ای از زنان توسط همسرشان معتاد شده اند . علت این فرایند به نظر می آید به این شرح باشد :

    • جلوگیری از نصایح و سرزنش های همسر.

    • جلوگیری از متارکه و جدایی همسر.

    • داشتن شریک و همدم برای مواقع مصرف مواد و حالات نشئگی.

    • معتاد به علت علاقه به همسرش دوست دارد تا لذت نشئگی را نیز همسرش تجربه کند. به اصطلاح در این لذت با او شریک شود.

    8) زنان غالبا در توزیع مواد مخدر شرکت کرده و گاه از کودکان در این راه استفاده می کنند.

    9)  زنان برای درمان مشکلات مالی بیشتری را دارند و سرخوردگی های روانی بیشتری را تجربه می کنند.

    10) زنان معتاد در مقایسه با مردان معتاد ، بیشتر مورد سرزنش قرار می گیرند و به همین دلیل به سرکشی از قوانین اجتماعی و جدایی از جمع گرایش دارند و در آنان نوعی خود ارزشی منفی وجود دارد.

    مطابق دلایل بالا، اگرچه اعتیاد در پدر و مادر هر دو سبب متلاشی شدن فضای گرم خانواده است، اما اعتیاد مادر به مراتب آسیب بیشتری را به خانواده و جامعه وارد می کند.

    www.tebyan.net


        نظرات دیگران ( )

  • روشهایی برای ترک سیگار
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:39 عصر

     
    شکی نیست که کشیدن سیگار و مصرف تنباکو برای سلامتی انسان مفید نیست، اما چرا با این حال روزانه صدها هزار نفر به سبب کشیدن سیگار جان خود را از دست می دهند؟
    در مقابل این واقعیت های آشکار، افراد سیگاری معمولا اینگونه پاسخ می دهند : "کشیدن سیگار برای ما یک عادت شده!"
    شاید این جواب، جوابی منطقی نباشد، چون همانطور که سیگار کشیدن می تواند تبدیل به یک عادت شود، سیگار نکشیدن نیز می تواند نوعی عادت باشد. گرچه این موضوع را نباید فراموش کرد که ترک یک عادت و یا روی آوردن به عادتی دیگر کار ساده ای نیست.
    افراد سیگاری این موضوع را باید در نظر بگیرند که مصرف دخانیات نه فقط برای خود بلکه برای افراد پیرامون خود نیز ضرر دارد. پس حداقل با ترک سیگار به سلامت دوستان، همکاران، خانواده و افراد پیرامون خود ضرر نرسایند.

    استفاده از تمرکز و نیروی فکری
    با تمرکز و استفاده از نیروی درونی خود می توانید عادت به سیگار کشیدن را به عادت سیگار نکشیدن تبدیل کنید. توجه کنید که اگر قصد چنین کاری را دارید باید با استفاده از نیروی فکری و تمرکز به مقابله با آن بروید. بعضی ها ورزشهای روحی مانند یوگا را حتی برای ترک سیگار پیشنهاد می کنند. برخی از کارشناسان و متخصصین حتی گوش دادن به آهنگهای شاد یا آرام و meditative را توصیه می کنند، چرا که تمایل به استعمال سیگار در بیشتر مواقع هنگامی صورت می گیرد که سیستم عصبی انسان ضعیف می شود.

    کاهش مصرف با برنامه ریزی
    با برنامه ریزی دقیق می توانید آرام آرام به نکشیدن سیگار عادت کنید. مثلا اگر روزی 15 نخ سیگار می کشید سعی کنید تا با یک برنامه ریزی چهار ماهه سیگار را کنار گذارید. بدین صورت که ماه اول روزی ده تا سیگار بکشید ماه دوم آنرا به پنج نخ در روز کاهش دهید و ماه سوم نیز روزی یک نخ بکشید. ماه چهارم نیز هر سه روز یکبار یک عدد بکشید تا در ماه پنج بطور کامل به نکشیدن آن عادت کنید.

    کوتاه کردن حجم سیگار
    یکی از روشها، برش و کوتاه کردن اندازه و مقدار سیگار است. اگر نمی توانید تعداد سیگار را کم کنید و یا این موضوع برای شما بسیار سخت است، سیگارهای خود را با استفاده از قیچی کوتاه کنید و یا پس از روشن کردن آنها را پیش از اتمام خاموش کنید. برای برنامه ریزی اینکار می توانید ماه اول یک سوم از هر سیگار را ببرید، ماه دوم آنرا نصف کنید و ماه سوم دو سوم آنرا قیچی کنید. ماه چهارم نیز سعی کنید هر دو یا سه روز یکبار یک نصفه سیگار بکشید.

    استفاده از محصولات ترک سیگار
    استفاده از محصولات ترک سیگار نیز می تواند ایده خوبی باشد. اما توجه کنید که قبل از استفاده یک محصول حتما در رابطه مصرف آن با پزشک خود مشاوره کنید، چون برخی از محصولات می توانند عوارضی با ضرر بیشتر برای شما داشته باشند. محصولاتی مثل چسب ترک سیگار، آدامس ضد سیگار، آمپول ترک سیگار و سیگار ترک سیگار، محصولاتی هستند که برای ترک سیگار استفاده می شوند و در اکثر مواقع نیز جواب می دهند. معمولا تاثیر این محصولات برروی سیستم عصبی است و باعث می شوند تا میل به سیگار در انسان کاهش یابد.
     
    منبع:www.farya.com

        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]