سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339438---
بازدید امروز: ----34-----
بازدید دیروز: ----92-----
خون - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    خون - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    خون - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • خلط خونی در افراد سیگاری
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:32 عصر

    خلط خونی در افراد سیگاری

    عفونت‌هایی که در دراز مدت باعث برونشکتازی می‌ شوند، یعنی باعث گشادی مجاری هوایی در ریه می‌ شوند، نیز می ‌توانند خلط خونی ایجاد کنند.

    هموپتزی (Hemoptysis) یک اصطلاح پزشکی است که به وجود خون در خلط اطلاق می‌ شود. البته این خونی که در خلط وجود دارد، می ‌تواند تنها در حد رگه‌های خون یا در حجم بسیار زیاد باشد. گاهی نیز پیش می ‌آید که فردی حالت تهوع دارد و در استفراغ خود رگه‌های خون می ‌بیند. این دو حالت کاملا با هم فرق دارند.

    سیگار

    در هموپتزی، خون در خلطی که همراه سرفه است از ریه ی فرد خارج می‌ شود، اما منشأ خون در استفراغ،  وجود مشکل در معده یا دستگاه گوارشی بیمار است.

    آقای دکتر حمید سهراب‌پور، فوق تخصص بیماری‌های ریوی دراین باره توضیح می دهند:

    آقای دکتر، با چه روشی می ‌توان این دو علامت را از هم افتراق داد؟

    یک روش وجود دارد که البته خیلی قابل اعتماد نیست و آن هم روش مشاهده است، یعنی اگر خون به علت خون ‌ریزی معده باشد، رنگ آن روشن است، ‌اما رنگ خونی که از ریه خارج شده  تیره است. راه بهتر برای افتراق این دو، استفاده از کاغذهای ph متری است که در واقع با استفاده از آنها اسیدی یا قلیایی بودن خون را اندازه‌ می ‌گیریم. اگر اسیدی باشد، از معده آمده و اگر قلیایی باشد، حتما از ریه آمده است.

    آیا با این کار، علت خلط خونی مشخص می‌ شود؟

    نه، اما باید گفت شایع‌ترین علت هموپتزی برونشیت است. برونشیت در افراد سیگاری میانسال دیده می ‌شود، یعنی همان افرادی که از 18-17 سالگی به قول خودشان تفریحی سیگار کشیده‌اند و تا حالا 10 یا 15 سال است که سیگاری‌اند. در این افراد آثار بیماری برونشیت مزمن بروز می ‌کند و علامت‌ها شروع می ‌شود.

    چه علامت‌هایی در این افراد دیده می شود؟

    سرفه، دفع خلط و تنگی نفس که گاهی به تدریج آن‌قدر شدید می ‌شود که فرد سیگاری قادر به انجام ساده‌ترین کارها هم نیست، چون در این مرحله برونشیت مزمن شده و متأسفانه با وجود اصرار ما، فرد سیگار را ترک نکرده و دیگر بیماری قابل درمان نیست. در واقع در این شرایط، یک‌ سری تغییرات ساختاری در نسج ریه اتفاق افتاده، مشکل فرد در اثر مصرف سیگار پیشرفت کرده و غیر قابل برگشت شده است. این بیماران در مخاط و بافت مجاری هوایی خود دچار التهاب و پرخونی هستند و گاهی در اثر سرفه‌های شدید، مویرگ‌های سطحی این مجاری پاره شده و هموپتزی (خلط خونی) پدیدار می ‌شود.

    علت‌های دیگر بروز خلط خونی چیست؟

    عفونت‌هایی که در درازمدت باعث برونشکتازی می ‌شوند یعنی باعث گشادی مجاری هوایی در ریه می‌ گردند،نیز می ‌توانند خلط خونی ایجاد کنند. در این موارد خون‌ریزی‌ها بیش از رگه‌های خون هستند. اگر خون‌ ریزی زیاد باشد، مثلا در 24 ساعت حدود 300 تا 400 سی ‌سی خون دفع شود، اصطلاحاً می‌ گوییم :خلط خونی شدید اتفاق افتاده است.

    برخی از تومورهای داخل ریه به خصوص سرطان‌های ریه یا سل هم می ‌توانند، خون ‌ریزی کنند. آمبولی‌ها و حفره‌های ریوی که در جداره ی خودشان عروق پُر خون دارند، نیز خون ‌ریزی می ‌دهند که می ‌تواند بسیار خطرناک باشد.

    در برخورد با بیماران دچار خلط خونی حاد و فعال چه باید کرد؟

    این افراد باید به سرعت به پزشک و مراکز درمانی مجهز رسانده شوند. به محض اینکه فرد مراجعه کرد، باید یک رگ خوب به وسیله ی آنژیوکت برایش گرفته شود تا در صورت لزوم، خون و مایعات لازم به او تزریق شود. از همه مهم‌ تر آرامش دادن به این بیماران است. باید با آنها صحبت کرد و حتی از داروهای آرام بخش و داروهایی که سرفه را متوقف می ‌کند استفاده کرد، تا او آرام‌ تر شود. پزشک با انجام رادیوگرافی ساده از ریه و در صورت لزوم انجام سی‌ تی ‌اسکن، نسج ریه را به خوبی بررسی می ‌کند. آزمایش خلط و‌ آزمایش خون هم گاهی به عمل می ‌آید و خلاصه با استفاده از تمام این روش‌ها، محل دقیق خون ‌ریزی شناسایی می‌ شود.

    اگر هموپتزی در حد رگه‌های خون باشد چطور؟

    دسته ‌بندی بیماران مبتلا‌ به خلط خونی باید حتماً به وسیله ی پزشک صورت گیرد. گاهی خون ‌ریزی کم است اما ممکن است به نوع شدید تبدیل شود، پس باید بیمار مراجعه کند و این حالت را جدی بگیرد. اغلب سیگاری‌‌ها دیدن خلط خونی را جدی نمی ‌گیرند و می‌ گویند به علت سرفه ی زیاد گلویم زخم شده و به این فکر نمی ‌کنند که شاید این علامت بروز یک مشکل جدی در ریه ی آنها باشد. آنها باید به صورت سرپایی مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند تا علت اصلی شناسایی و برطرف شود و نباید به راحتی از کنار این علامت مهم بگذرند.

    هموپتزی در خانم‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد یا آقایان ؟

    در آقایان، به علت اینکه بیشتر اهل سیگار و قلیان هستند،بیشتر اتفاق می افتد. بیشتر بیماران ما، آقایان در دهه ی 4و 5 زندگی هستند و اغلب هم برونشیت‌های مزمن دارند، البته سرطان ریه و همان ‌طور که گفتیم برونشکتازی (گشادشدگی مجاری هوا در ریه) هم خلط خونی می ‌دهد که درصد برونشکتازی در خانم‌ها و آقایان مساوی است.

    اگر در یک خانم باردار خلط خونی اتفاق بیفتد، دلیل خاصی دارد؟

    اختصاصاً در مسئله ی بارداری مشکلی وجود ندارد که به دلیل آن خلط خونی اتفاق بیفتد. مثلاً خانمی ممکن است، برونشکتازی (گشادی مجاری هوا) داشته باشد و این خلط خونی در او دیده شود. گاهی هم خانم‌ها در بارداری مبتلا‌ به نوعی بیماری به نام آمبولی می‌ شوند.

    در بارداری به علت تغییرات هورمونی و نیز فشار رحم روی وریدهای شکم و لگن، گردش خون در پاها راکد می‌ شود و ایجاد لخته می ‌گردد. ممکن است بعد از مدتی لخته ی مزبور از جای خود کنده شده و به بالا‌ و به سمت ریه‌ها پرتاب شود. این حالت با علا‌ئمی مثل تنگی نفس و درد در قفسه ی سینه، خود را بروز می ‌دهد اما گاهی هم ممکن است خلط خونی ایجاد کند. اصول درمانی و تشخیصی برای یک فرد حامله دارای خون در خلط (هموپتزی)، با افراد دیگر تفاوتی ندارد. فقط محدودیت ما به دلیل انجام عکس‌های رادیولوژی یا سی ‌تی‌ اسکن است. برای همین سعی می‌ کنیم با بررسی برونکوسکوپی تشخیص بدهیم، عامل خون ‌ریزی ‌دهنده کجاست و حتی در شرایطی که جان مادر در خطر باشد، با روش‌های یلد کردن و پیش‌ بند سربی روی شکم مریض را پوشانده و یک یا دو عکس می ‌گیریم.

    اگر هم نیاز به استفاده از داروها باشد، بسته به ماه بارداری تجویز می ‌شود. اگر بعد از ماه سوم باشد، نگرانی نداریم و دارو تجویز می ‌کنیم، اما در سه ماهه ی اول به علت ایجاد اختلالات در جنین، توصیه به دارو درمانی نمی‌ شود. باز هم همیشه جان مادر ارجح است و باید شرایط را سنجید.

    برای بیمارانی که خون ریزی شدید دارند هم می‌ توانید برونکوسکوپی کنید؟

    اگر حال عمومی مریض خوب باشد و از لحاظ قلبی و تنفسی شرایط مطلوب داشته باشد، با همکاری متخصص بیهوشی بیمار را برای مدت کوتاهی بیهوش کرده و تحت برونکوسکوپی با دقت بالا (برونکوسکوپی فایبراپتیک) محل دقیق خون ‌ریزی و ضایعه را که در عکس رادیوگرافی دیده نشده یا قطعا تشخیص داده نشده را مشخص می ‌کنیم و سپس درمان با جراحی انجام می‌ شود.

    چگونه قسمت آسیب دیده تحت جراحی قرار می‌گیرد؟

    بعد از مشخص شدن محل، اغلب موارد یک تکه ی کوچک از ریه را که ضایعه و خون ‌ریزی می ‌دهد، برمی ‌داریم. موارد نادری هم هست که قسمت اعظمی از ریه را برمی ‌داریم. این بیماران آنقدر به ریه ‌شان آسیب رسانده‌اند که به نظر من، آگاهانه خودشان را دچار این دردسرها کرده‌اند.

    و اما توصیه آخرتان!

    مهم ‌ترین عامل ایجاد  بیماری‌های ریوی، سیگار است. پدرها و مادرهایی که در حضور بچه‌هایشان سیگار می ‌کشند، زمینه ی بروز انواع بیماری‌ها را در آنها مهیا می ‌کنند و چه نسل‌هایی از آنها که به علت همین سیگار گرفتار نخواهند شد.

    چرا این بمب ساعتی " سیگار" را با خودتان حمل می‌کنید؟ این بمب معلوم نیست کی منفجر شود؟

    به فکر خود و خانواده‌تان باشید. اگر سیگار را ترک نکنید، داروهایی که برایتان تجویز می‌ شود اثر خوب و موثری روی درمان شما نخواهند داشت. بعد از کشیدن سیگار، از بوسیدن بچه‌هایتان خودداری کنید. چرا که همه ی مواد سمی و مشکل آفرین، دور تا دور دهان شما و روی صورتتان است. مراقب باشید . حتماً این نکته را تا به حال نمی ‌دانستید و تا کنون فقط دود سیگار را از بچه‌ها دور می ‌کردید. چرا این گونه بی ‌رحمانه نسج سالم و فضای شگفت ‌انگیز تهویه ی هوا در ریه را که خدا آفریده خراب می ‌کنید؟ سیگار را ترک کنید!

    الهه رضائیان


        نظرات دیگران ( )

  • انواع کم خونی
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 5:31 عصر

    انواع کم خونی

    کم خونی

    عارضه کم خونی زمانی بروز می‌ کند که خون فاقد هموگلوبین کافی باشد. هموگلوبین در حمل اکسیژن از ریه‌ها به تمام اندام‌های بدن، به گلبول‌های قرمز خون کمک می ‌کند. 

    کم خونی انواع مختلفی دارد که هر کدام به دلایل مختلفی بروز می ‌کنند که به اختصار در ذیل معرفی شده‌اند:

    1- کم خونی ناشی از فقر آهن (IDA):

    این نوع کم خونی از شایع ترین انواع این بیماری است. فقر آهن زمانی بروز می ‌کند که بدن فاقد آهن کافی است. بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد. این حالت معمولاً در اثر از دست دادن خون، به دلیل مشکلاتی همچون عادت ماهانه طولانی و سنگین، زخم‌های داخلی، پولیپ‌های روده یا سرطان روده بروز می ‌کند. همچنین، رژیم غذایی فاقد آهن کافی می ‌تواند منجر به بروز این حالت شود.

    در بارداری نیز عدم وجود آهن کافی برای مادر و جنین موجب کم خونی از نوع فقر آهن می‌ شود. بدن می‌ تواند با مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز، جگر، قلوه ، ماهی، زرده تخم مرغ ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات ؛ مثل عدس و لوبیا، هم چنین میوه های خشک ( برگه ها) به خصوص برگه زرد آلو و دانه های روغنی.آهن مورد نیاز خود را به دست آورد.

    2- کم خونی مگالوبلاستیک یا فقر ویتامین:

    این نوع کم خونی معمولاً در اثر کمبود فولیک اسید یا ویتامین B12 بروز می ‌کند. این ویتامین‌ها در سالم نگه داشتن خون یا سیستم عصبی به بدن کمک می ‌کنند. در این نوع کم خونی، بدن گلبول‌های قرمز خونی تولید می ‌کند که نمی‌ توانند اکسیژن را به خوبی تحویل دهند.

    قرص‌های اسید فولیک می ‌توانند این نوع کم خونی را درمان کنند. فولیک اسید را همچنین می‌ توان از مصرف دانه‌ها و حبوبات، مرکبات و آب میوه‌ها، سبوس گندم و سایر غلات، سبزیجات برگ سبز تیره، گوشت طیور و جگر به دست آورد.

    گاهی اوقات ممکن است متخصص نتواند تشخیص دهد که علت این بیماری، کمبود ویتامین  B12 است. این حالت معمولاً در افراد مبتلا به کم خونی وخیم بروز می‌ کند که در حقیقت نوعی بیماری خود ایمنی است. عدم دریافت ویتامین B12کافی می ‌تواند موجب کرختی و بی ‌حسی دست‌ها و پاها، مشکلات در راه رفتن، از دست دادن حافظه و مشکلات بینایی شود. نوع درمان بستگی به عامل مولد بیماری دارد، اما به هر حال مصرف ویتامین  B12 ضروری است.

    3- بیماری‌های نهفته:

    بیماری‌های خاصی وجود دارند که می ‌توانند به توانایی بدن در تولید گلبول‌های قرمز خون، آسیب برسانند. برای مثال، افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی به ویژه بیمارانی که دیالیز می‌ شوند، در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند. کلیه‌های این بیماران قادر به ترشح هورمون های کافی برای تولید گلبول‌های خونی نیست و در هنگام دیالیز نیز آهن از دست می ‌دهند.

    4- بیماری‌های خونی ارثی:

    اگر در خانواده ای سابقه بیماری خونی وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به آن در افراد دیگر نیز افزایش می‌ یابد. یکی از امراض خونی ارثی، کم خونی از نوع گلبول‌های داسی شکل است.

    در این نوع، به جای تولید گلبول‌های قرمز طبیعی که به راحتی درون رگ‌های خونی حرکت می ‌کنند، گلبول‌های داسی شکلی ساخته می شوند که حرکت سختی داشته و دارای لبه‌های خمیده هستند. این گلبول‌ها نمی‌ توانند در رگ‌های خونی ظریف به آسانی حرکت کنند و در نتیجه مسیر رسیدن خون به اعضای بدن را مسدود می‌ کنند. بدن گلبول‌های قرمز داسی شکل را نابود می ‌کند، اما نمی ‌تواند با سرعت کافی انواع طبیعی و سالم جدید را تولید کند. این امر موجب بروز کم خونی می ‌شود.

    نوع دیگری از کم خونی ارثی، تالاسمی است. تالاسمی زمانی بروز می ‌کند که بدن ژن‌های ویژه‌ای را از دست می‌ دهد و یا ژن‌های غیر طبیعی از والدین به کودک ارث می‌ رسد که در نحوه تولید هموگلوبین، تأثیر منفی می‌ گذارند.

    5- کم خونی آپلاستیک:

    نوع نادری از کم خونی است و زمانی بروز می ‌کند که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی ‌کند. از آنجا که این امر بر گلبول‌های سفید نیز تأثیر می‌ گذارد، خطر عفونت‌ها و خونریزی‌های غیر قابل توقف افزایش می یابد. این حالت، دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

    الف - روش‌های درمانی سرطان‌ها (پرتو درمانی و شیمی درمانی)

    ب- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی (مانند مواد مورد استفاده در برخی حشره ‌کش‌ها، رنگ و پاک کننده‌ها و شوینده‌های خانگی)

    پ ـ برخی داروها (مانند داروهای مخصوص درمان روماتیسم مفصلی)

    ت- بیماری‌های خود ایمنی (مانند لوپوس)

    ث - عفونت‌های ویروسی که بر تراکم استخوانی تأثیر می ‌گذارند.


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7      

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]