سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339303---
بازدید امروز: ----105-----
بازدید دیروز: ----82-----
مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • ترک پا چیست؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:10 عصر

    ترک پا چیست؟

    یکی از شکایات شایع بیماران خصوصاً بانوان، شاخص خشکی های کوچک تا ترک های شدید کف پا می باشد. این ضایعات به دو دسته "فیزیولوژیک و بیماری های پوستی" طبقه بندی می شوند.

    فیزیولوژیک

    در مناطقی که آب و هوای خشک دارند به دلیل کمی رطوبت هوا و تابش نور خورشید و باد به تدریج آب میان بافتی پوست کاهش یافته و خشک می گردد. افرادی که به دلیل شغل، سرگرمی و یا ورزش زمان های طولانی تری را در هوای باز می گذرانند بیشتر با این پدیده ی پوستی بیشتر مواجه می شوند.خشکی پا و خصوصاً کف پا در ناحیه پاشنه، بیشتر در بانوان خانه دار دیده می شود که روزها در منزل بدون جوراب و با پای برهنه، تردد می نمایند و به همین دلیل خشکی پوست پا از شکایات عمده ی بانوان است. خانم هایی که عادت به شستشوی مداوم پاها دارند، به طور کامل و با دقت پاها را خشک نمی کنند و از کرم های مرطوب کننده و چرب کننده بعد از هر شستشو استفاده نمی نمایند پاهایشان دچارخشکی شدیدتری می شود. مردان به دلیل پوشیدن کفش در طی روز و این که اصولاً تعریق مردان بیش از زنان است کمتر دچار این عارضه می شوند.

    بیماری های پوستی

    گروهی از بیماری های پوستی با خشکی پوست همراه هستند. این بیماری ها  ممکن است فقط در پا ظاهر شوند و یا این که علاوه بر پا در سایر قسمت های پوست هم دیده شوند. مهمترین بیماری های پوستی، ضایعات قارچی پوست و بیماری پسوریازیس می باشد که توسط پزشک متخصص پوست تشخیص داده شده و با درمان های داروئی بهبود می یابند.

    بیمارانی که دچار ترک های ضعیف و خشکی پا به یکی از دلایل فوق شده اند می توانند با تجویز پزشک از کِرم های حاوی "کورتیکوستروئید" استفاده کنند. این کرم در کوتاه مدت باعث بهبود نسبی می شود ولی مصرف طولانی آن باعث کاهش الیاف "کلاژن" و "وال ستیک" در پوست گردیده و به دلیل نازک شدن این لایه پوست دچار ترک های وسیعی می شود که درمان اینگونه بیماران مشکل تر است.

    در آخر به تمام افرادی که دچار خشکی پا خصوصاً در کف پا هستند توصیه می شود:سعی کنند بعد از شستشوی پاها، بلافاصله و با دقت پاها را با حوله ی تمیز خشک کنند، از کـِرم های معمولی مرطوب کننده و چرب کننده مانند گلیسیرین و وازلین استفاده نمایند و در طی روز در منزل سعی کنند از کفش های روفرشی استفاده کنند. در صورت انجام این دستورات اگر خشکی، ترک و احیاناً خارش پوست پا ادامه یافت حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایند.

    پینه و میخچه

    پوست اولین بافت در جسم است که وظیفه دفاع بدن را بر علیه عوامل خارجی گوناگون به عهده دارد. یکی از عواملی که می تواند صدمات جدی به بدن وارد کند ضربه و فشار مستمر و طولانی به پوست است. افرادی که به دلیل شغل، تفریح و ورزش مستمراً به کف پای خود فشار وارد می آورند خصوصاً آنها که کمی انحراف در کف پا دارند دچار مشکل می شوند زیرا فشار تنها بر قسمتی از پا وارد می شود ، در نتیجه پوست در آن قسمت با ضخیم شدن و افزایش قطر سعی در مبارزه با این فشارها دارد. به پدیدهضخیم شدن پوست در یک ناحیه "پینه" می گوید مانند پینه دست کارگران که به علت کار مداوم و سنگین با دست ها دچار این عارضه می شوند.

    گاهی نیز قسمت مرکزی پینه متراکم تر شده و بافت سخت تری تولید می کند در این حالت فشارهای وارد شده به اعصاب پوستی برخورد می کند و باعث درد می شود. به این عارضه میخچه می گویند. در واقع مکانیسم ایجاد پینه و میخچه مشابه است  با این فرق که در میخچه سلول های قسمت مرکزی با ایجاد تراکم و سخت تر شدن ، مبارزه با فشارهای وارده را به عهده می گیرند ولی این بافت سخت به دلیل تماس با اعصاب پا موقع راه رفتن باعث درد می شود.کسانی که کفش تنگ می پوشند و یا ورزشکاران از قبیل فوتبالیست ها، کوهنوردان و غیره حتی با مختصر انحراف کف پا(که اکثریت مردم دچار آن هستند) بدون این که مشکلی از نظر راه رفتن داشته باشند استعداد ابتلا به میخچه و پینه را دارند.

    توصیه به این گونه افراد انتخاب کفش های مناسب و غیر تنگ است و در صورت ابتلا به میخچه ، اطبا با تجویز داروهایی که از ترکیبات اسیدی و خورنده میخچه تشکیل شده اند و همچنین جراحی ، به درمان آن می پردازند. در صورت عود این عارضه باید وضعیت استخوان های پا توسط متخصص ارتوپدی بررسی شود و بهتر است بیمار از کفش های مخصوص طبی استفاده نمایند. جراحی ضایعات پوستی در انگشتان پا بسیار ظریف است و دقت خاص و تکنیک های علمی را می طلبد. لذا این گونه جراحی ها باید توسط متخصین پوست و ارتوپدها انجام گیرد. هر چند در اکثر موارد با رعایت بهداشت پا، پوشیدن کفش مناسب و درمان های طبی بهبودی حاصل می گردد.


        نظرات دیگران ( )

  • علت بوی بد پا چیست؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:57 عصر

    علت بوی بد پا چیست؟



    همه مردم در فصول سرد سال جوراب می پوشند. آیا می دانید چرا بایستی در سایر ایام سال هم جوراب بپوشید؟ برای اینکه مانع از ایجاد بوی بد در کفش و پای شما می شود.

    بوی بد پا به دلیل تاثیر باکتری یا قارچ بر روی سلول های قدیمی پوست است. سلول های پوستی شما هر 28 روز یک بار تجدید می شود یعنی سلول های قدیمی از پوست جدا می شود و سلول های جدید جای آنها را می گیرند.

    اگر جوراب نپوشید، سلول های قدیمی جدا شده از پوست، در کفش شما باقی می مانند و در اثر عمل باکتری یا قارچ روی آنها، بوی بدی در کفش شما ایجاد می شود. ولی با پوشیدن جوراب، این سلول ها در جوراب باقی می مانند و با شستن جوراب از بین می روند.

    باکتری مولد بوی پا، بر روی پوست مرطوب خیلی بهتر و سریع تر رشد می کنند. بنابراین قبل از پوشیدن جوراب، مقداری پودر مخصوص در کف جوراب و پای خود بریزید تا با خشک نگه داشتن پوست مانع از رشد باکتری ها شود ( این پودر در داروخانه ها به عنوان پودر از بین برنده بوی پا فروخته می شود) .

    هر سه روز یک بار کفش های خود را عوض کنید تا در این فاصله داخل آن خشک شود.

    همچنین برای کشتن باکتری های مولد بو، می توانید موقع خواب از یک خوشبو کننده و ضد عرق مخصوص پا استفاده کنید. ولی اگر بعد از مصرف دچار خارش پا شدید، آن را با آب و صابون بشویید.

    منبع : سایت Dr.Mirkin

    مترجم : ولدخانی - کارشناس تغذیه تبیان


        نظرات دیگران ( )

  • پای شما، قلب دوم شما
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:54 عصر

    پای شما، قلب دوم شما

    به نظر می رسد مردم این دوره زمانه دچار یک تناقض واضح بین منطق و عملکرد خود در زمینه سلامتی هستند : ورزش  می کنند ولی حمام آفتاب هم می گیرند، به جای شام سالاد می خورند  ولی در فواصل بین غذاهای اصلی مدام مواد غذایی پرکالری با کلسترول  بالا مصرف می کنند. همین مسئله در مورد پنجه های پای بسیاری از خانم ها هم قابل تعمیم است. کافی است از متخصصان ارتوپد و جراحان استخوان  سؤال کنید تا درآمد سرسام آور پزشکان از راه درمان پاهای مجروح شده خانم ها در اثر کفش های پاشنه بلند را دریابید.

    دکتر لوید اسیمت می گوید: «گرایش اخیر زنان به مد، عواقب بدی برای پاهایشان به دنبال خواهد داشت. کفش های پاشنه بلند  با پنجه های بسیار باریک مشکلات عدیده ای ایجاد می کنند.

    کفش های پنجه تیز با پاشنه های 12– 10 سانتی مزیت قابل ذکری به همراه ندارند. مثل صندل هایی که رواج فراوانی دارند و تمام سطح پا از کفش بیرون می ماند دکتر اسمیت می گوید: «این دمپایی های لاانگشتی عملاً وحشتناک هستند. آنها کاملاً تخت و نرم هستند و هیچ حفاظت و حمایتی از پا به عمل نمی آورند.»

    بنابر اظهار نظر متخصصان حتی برخی از کفش های ورزشی هم باعث بروز مشکلاتی می شوند که نیاز به مداخله پزشکی دارند.

    متخصصان متفق القول اعتقاد دارند که بهترین کفش  برای تأمین سلامتی پا، کفشی است که از شکل طبیعی پا تبعیت کند و در عین حال که از قوس های پا حفاظت می کند، باید در قسمت تخت کفش و در زیر پنجه های پا انعطاف پذیر باشد. این ویژگی در اغلب کفش های ورزشی رعایت می شود.

    دکتر اسمیت می گوید:«یک کفش خوب باید کفی نسبتاً صاف داشته باشد و طوری طراحی شود که پاشنه پا به راحتی در آن جای گیرد. باید فضای کافی برای پنجه پا و انگشتان وجود داشته باشد و قسمت فوقانی انگشتان باید از مواد نرم ساخته شود. بهترین حالت این است که از بند برای انطباق بهتر کفش استفاده شود.»

    بنابر اظهار نظر دکتر «تزادی دیوید» پاشنه ی بلند، پا را از حالت طبیعی خود خارج می کند و باعث کوتاه شدن تاندون آشیل می شود. از سوی دیگر چنین کفش هایی وزن بدن را به طور نامتناسب به قسمت برجسته روی پا منتقل می کنند که باعث مخدوش شدن تعادل و توازن عملکرد پاها خواهد شد.

    دکتر دیوید می گوید:«پاشنه بلند ، سطح تماس پا با زمین را کاهش می دهد و با سرازیر کردن مسیر پنجه ها باعث چرخش پاها به سمت داخل شده و صاحب کفش را به شدت در معرض پیچ خوردگی مچ  پا قرار می دهد. پاشنه پا و فرم خاص کف پا به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند وقتی پا به زمین می خورد فشار آن5/2 برابر وزن بدن خواهد بود.» دکتر دیوید می گوید: «وقتی شما روی پاشنه پا راه می روید باید قادر باشید تا تأثیر ضربه پاشنه را بگیرید. بنابراین قادر خواهید بود تا پنجه های پا را در حالتی متعادل روی زمین بگذارید. قطعاً دلتان نمی خواهد این سختی و فشار به استخوان های اندام های بالایی بدن شما منتقل شود. کمردرد ، گردن درد و زانو درد از نتایج تأثیر شوک ناشی از قرارگیری یک پاشنه در موقعیت ناصحیح روی اندام های فوقانی تر خواهد بود.»

    دکتر دیوید معتقد است وقتی شما از کفشی که با عملکرد طبیعی پا همخوانی ندارد استفاده می کنید، مشکلات آغاز خواهند شد.

    به علاوه کفش های مُد روز که سعی دارند پا را به حالت دلخواه خود درآورند اغلب نوک های تیز و باریک دارند که پا را در فضای بسیار کمتر از آنچه مورد نیاز پنجه هاست جا می دهد. کفش های تنگ به اعصاب فشار می آورند و حتی به آنها صدمه می زنند و حتی در دراز مدت باعث آرتریت می شوند. کفش های نوک تیز یا تخت سفت مثل کفش های چرمی متداول، با محدود کردن پنجه و سهولت حرکت قوزک پا از عملکرد مکانیکی طبیعی پا جلوگیری می کنند.

    همچنین کفش های تنگ می توانند باعث بروز بد شکلی در پنجه ها شوند و علایم ناشی از این بدشکلی می توان مخفی بماند. دکتر وایزنفلید متخصص ارتوپدی می گوید:«مردم نیاز دارند تا کفش مناسب را با توجه به فرم پا و نوع فعالیت شان انتخاب کنند.»

    دکتر نوولا متخصص ارتوپد از این نیز فراتر می رود و دیگر اعتقاد دارد که کفش های ورزشی هم آسیب های فراوانی به پا وارد می کنند. از جمله آنها می توان به صدمه دیدن قوس پا، کبودی روی پاشنه یا و پیچ خوردگی قوزک پا اشاره کرد که اغلب در کفش هایی اتفاق می افتد که قسمت داخلی سفت و قسمت بیرونی آن نرم است. او به بیمارانش توصیه می کند که اگر با کفشی راحت هستید همچنان از آن استفاده کنید و اگر بعد از پوشیدن یک جفت کفش جدید دچار درد و ناراحتی شـُدید ، به احتمال خیلی زیاد کفش هایتان مقصر هستند. دکتر نوولا می گویم: «به بیمارانم می گویم تا وقتی که با کفش های جدیدتان احساس راحتی نکرده اید، کفش های قدیمی را دور نیندازید چون با این کار از شر رفت و آمدهای مکرر نزد پزشک خلاص می شوید چون به سادگی با مقایسه کفش های قدیمی و جدید می توان ایراد کار را پیدا کرد.» مـُدپرستی و علاقه به تعویض پیاپی کفش فقط ضررهای مالی به دنبال ندارد. جراحان ارتوپد با قاطعیت بیشتری می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند.

    منبع: همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • مروری بر درمان کمردرد
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:49 عصر

    مروری بر درمان کمردرد

    اگر پزشک به شما بگوید که علت کمردرد شما، در اثر پارگی دیسک کمر است، چه کاری باید انجام دهید؟ راه های درمان 

    کمردرد شامل جراحی، تزریق استروئیدها، مصرف داروهای ضد درد، انجام ورزش و نرمش های بدنی، ماساژ دادن کمر با وسایل مخصوص مثل فیزیوتراپی کمر است.

    به دلیل اینکه جراحی تأثیر چندانی در کاهش درد کمر ندارد، توصیه زیادی به جراحی کمر نمی شود، مگر اینکه احتمال آسیب همیشگی کمر مثل فقدان حس در ناحیه کمر، عدم کنترل عضلات کمر و درد شدید و مداوم در این قسمت وجود داشته باشد.

    تزریق استروئیدها هم باعث تسکین موقت درد می شود و هرگز نمی تواند آن را برای همیشه معالجه کند.

    بهترین و اولین راه درمان کمردرد ، ورزش و انجام فیزیوتراپی و ماساژ کمر است که خیلی بیشتر از استراحت کردن باعث کاهش درد می شوند.

    ورزش باعث کشش و قوی شدن عضلات شکم، پشت و پا می شود. برنامه ورزشی برای قوی کردن عضلات باید دو تا سه بار در هفته و بطور منظم و اجرا شود. تمرینات کششی نیز هر روز برای کشش عضلات پشت و پا باید انجام گیرد. برای مشاهده ورزش های مخصوص برای بهبود کمردرد اینجا را 

    کلیک کنید.

    ماساژ سفت کمر خیلی دردناک است و باعث سوزش پوست می شود، به همین دلیل اغلب یک بار در هفته باید انجام گیرد. ماساژ سطحی و آرام پوست تاثیری در کاهش درد کمر ندارد. فیزیوتراپی باعث از بین رفتن اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود، در نتیجه تأثیر زیادی در کاهش درد کمر دارد.

    در این مطلب سعی کردیم خلاصه های از روشهای درمان کمردرد را برای شما بیان کنیم. منتظر مطالب مفصل تری دراین زمینه باشید که انشاءا... در آینده برای شما ارائه خواهیم داد.

    نیره ولدخانی – کارشناس تغذیه تبیان

        نظرات دیگران ( )

  • پوکی استخوان در مردان
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:49 عصر

    پوکی استخوان در مردان

    پوکی استخوان(OSTEOPOROSIS) همواره به عنوان معضلی جدی برای زنان، مخصوصاً پس از دوران یائسگی مطرح بوده و هست اما در این بین کمتر توجهی به پوکی استخوان در مردان شده است. پوکی استخوان در مردان از آنجا اهمیت دارد که طبق آمار بهداشت جهانی تنها در آمریکا نزدیک به دو میلیون مرد، مبتلا به پوکی استخوان پیشرفته بود و سه میلیون نیز در معرض ابتلا و در مراحل اولیه این بیماری قرار دارند. پوکی استخوان زمانی آغاز می شود که به جای جذب و ذخیره کلسیم، از منابع کلسیم ذخیره شده در اسکلت استخوانی بدن استفاده می شود. در این صورت استخوان ها نازک و شکننده می شوند و مقاومت خود را در مقابل ضربه، حتی ضربه های خفیف از دست می دهند. مهمترین بخش هایی که در اثر ابتلا به پوکی استخوان در معرض شکستگی قرار می گیرند، لگن و ستون فقرات هستند.

     پوکی استخوان یک بیماری نهفته اما خطرناک است. نه از آن جهت که باعث مرگ انسان می شود بلکه از آن جهت که توان حرکت و تحرک و زندگی را از انسان سلب کرده و به دنبال آن فرد گوشه گیر، افسرده، عصبی و ... می شود و مرگ تدریجی و خاموشی را برای انسان رقم می زند.

    بیش از 50 درصد مردانی که به شکستگی لگن دچار می شوند، تا پایان عمر با مشکل حرکتی مواجه اند و در بعضی موارد که استخوان به صورت ناقص ترمیم می شود، نیاز به پرستاری و مراقبت ویژه دارند.


    علل ابتلا به پوکی استخوان

    با آن که زمان آغاز دوران یائسگی، قطع ترشح هورمون های زنانه، ظرافت اسکلت استخوانی در زنان و بارداری عواملی مهم و تسریع کننده در پوکی استخوان به شمار می رود، اما مردان نیز با روندی کندتر و پس از سن 65 سالگی به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

    عواملی چون بالا رفتن سن، مسائل ژنتیک، ساختار اسکلت استخوانی و نژاد هر فرد عواملی غیر قابل کنترل هستند، اما بعضی عوامل نیز مثل کاهش ذخیره و جذب کلسیم، ترشح کورتیکوییدها (گروهی از هورمون های طبیعی که توسط بخش فشرده غده فوق کلیوی ساخته می شوند) کاهش ترشح تستسترون، مصرف سیگار، عصبانیت  و ناراحتی های روحی و روانی، افزایش وزن ، عدم تحرک، تغذیه نامناسب و بی اشتهایی عصبی (ANOREXIA NERVOSA) از جمله عوامل ثانویه و قابل کنترل برای تسریع روند پوکی استخوان هستند.

    چگونه از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

    - با تجویز پزشک می توان از داروهایی استفاده کرد که میزان ترشح کورتیکوییدها را کنترل و میزان ترشح تستسترون را افزایش دهد. (اگرچه این روش امروزه به دلیل عوارض ثانویه آن چندان مورد تأیید نیست.)

    - ترک سیگار عامل مهمی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان است.

    آرامش اعصاب  و روان، جلوگیری از تشویش و نگرانی و ... نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان دارد.

    - تغذیه مناسب یا به عبارتی مصرف روزانه انواع سبزی  ها و میوه  های تازه

    - مصرف کلسیم  از طریق مصرف روزانه انواع لبنیات  مخصوصاً شیر  (روزی سه لیوان شیر) گاه قرص کلسیم  نیز به عنوان مکمل تجویز می شود.

    - مصرف یا دریافت ویتامینD  از طریق مصرف قرص یا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب  که با پیاده روی روزانه میسر می شود. ویتامین D باعث تسریع جذب و نگهداری کلسیم می شود.

    و کلام آخر این که پوکی استخوان یک بیماری نهفته اما خطرناک است. نه از آن جهت که باعث مرگ انسان می شود بلکه از آن جهت که توان حرکت و تحرک و زندگی را از انسان سلب کرده و به دنبال آن فرد گوشه گیر، افسرده، عصبی  و ... می شود و مرگ تدریجی و خاموشی را برای انسان رقم می زند.

    مهتاب. ص. خسروشاهی


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]