سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339907---
بازدید امروز: ----91-----
بازدید دیروز: ----96-----
انواع مواد مخدر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    انواع مواد مخدر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    انواع مواد مخدر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • 80 درصد معتادان افسردگی و اضطراب دارند
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:33 عصر

    80 درصد معتادان افسردگی و اضطراب دارند

    «80 درصد از معتادان علاوه بر اعتیاد یک بیماری روان‌پزشکی دیگر از جمله افسردگی و اضطراب نیز دارند.»

    این را علی فخرایی، روان‌پزشک و مدیر کلینیک مرکز ملی مطالعات اعتیاد می‌گوید. این مرکز که در بخش جنوبی بیمارستان روزبه قرار دارد، فعالیت‌های خود را در زمینة آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی و در حال اعتیاد از سال 81 آغاز کرده است. فخرایی با اشاره به این‌که ماهیانه 250 نفر از خدمات درمان اعتیاد این مرکز استفاده می‌کنند می‌گوید: «شایع‌ترین بیماری‌های روانپزشکی که در معتادان مراجعه‌کننده به مرکز وجود دارد، افسردگی، اضطراب و تبعات این دو بیماری است که اغلب احتیاج به درمان روانپزشکی دارند. در عین حال بی‌خوابی، پرخاشگری و اختلال اشتها نیز در بسیاری از افراد دیده می‌شود.»

    او در بررسی اختلالات روانی ناشی از اعتیاد می‌گوید: «اگر مواد اعتیادآور را به دو دسته تقسیم کنیم، یک دسته موادمخدر از جمله تریاک، شیره، هرویین و کراک بوده که جزو آرام‌بخش‌ها، تسکین‌دهنده‌ها و تخدیرکننده‌ها هستند و گروه دوم مواد محرک از جمله شیشه، قرص‌های اکستازی و... که محرک بوده و فرد را برای چند ساعتی از رخوت و کسالت بیرون می‌آورند.»

    فخرایی سپس به اختلالات ناشی از مواد دستة اول اشاره کرده و می‌گوید: «بیماری‌های روانپزشکی در فرد گاه قبل از اعتیاد به این مواد وجود دارد و گاه از عوارض مصرف این مواد هستند و وقتی بیماری را پس از گذشت پنج سال می‌بینید شاید دیگر نتوانید تشخیص دهید که فرد ابتدا افسرده بوده بعد به سمت مصرف مواد رفته یا پس از مصرف مواد، دچار افسردگی شده است اما 80 درصد افرادی که معتاد می‌شوند یک بیماری روانپزشکی همراه از جمله افسردگی و اضطراب هم دارند که معمولا این بیماری‌ها فرد را به سمت اعتیاد سوق می‌دهند.»

    او می‌گوید: «مثلا فرد با مصرف تریاک چند ساعتی از غم و غصه و اضطراب نجات پیدا می‌کند اما بعد چون دیگر مصرف همان مقدار قبلی او را سرحال نمی‌کند مجبور می‌شود مقدار بیش‌تری استفاده کند تا به حد نشئگی برسد یا این‌که باید علایم خماری را تحمل کند.»

    فخرایی می‌گوید: «90 درصد کسانی که مواد تریاکی مصرف می‌کنند در ابتدا دچار سرخوشی می‌شوند اما بعد برای این‌که دچار علایم ترک یا خماری نشوند مقدار بیش‌تری از همان ماده یا مادة قوی‌تری را مصرف می‌کنند، به همین خاطر شدت اعتیادشان بالاتر می‌رود.» فخرایی معتقد است که هر چند مصرف تریاک در روزهای اول از افسردگی فرد کم می‌کند اما پس از مدتی با تغییراتی که در مغز ایجاد می‌کند خود می‌تواند باعث افسردگی شود. در عین حال مصرف این ماده به طورغیرمستقیم سبب ایجاد افسردگی می‌شود آن هم زمانی که شخص قیافة تابلو پیدا می‌کند همه او را سرزنش می‌کنند و او باید کارهای خلاف و پستی برای تهیة مواد انجام دهد که همة این‌ها به شخصیت فرد لطمه زده و او را افسرده می‌کند.»

    فخرایی همچنین معتقد است: «ترک موادمخدر نیز می‌تواند اختلالات اضطرابی، پرخاشگری و تحریک‌پذیری به دنبال داشته باشد به همین خاطر ترک همیشه باید تحت نظر پزشک، روانپزشک و روان‌شناس انجام شود زیرا اعتیاد، بیماری مزمن و پیچیده است که با وجود همة امکانات پزشکی، معالجات پزشکی و روان‌پزشکی و روان‌شناسی و درمان‌های نگه‌دارنده باز هم احتمال عود آن‌ها بالاست.»

    او همچنین به اختلالات ناشی از مصرف مواد محرک از جمله شیشه و قرص‌های اکستازی نیز اشاره کرده و می‌گوید: «این مواد فرد را برای چند ساعتی از رخوت و کسالت درمی‌آورند، افزایش کارآیی ذهن و حافظه و گیرایی بالا و انرژی کاذب برای فرد ایجاد می‌کنند اما در بعضی موارد هم فرد دچار اختلال درک یا توهم می‌شود و ممکن است چیزهایی را حس کند که واقعیت ندارد.»

    او می‌گوید: «هر چند از برخی مواد محرک با دوزهای کنترل شده در موارد خاص روان‌پزشکی استفاده می‌شود، اما استفادة خودسرانه از این مواد می‌تواند باعث اعتیاد به آن‌ها شود.» به عقیدة فخرایی، گرچه این مواد مانند موادمخدر علایم جسمی ترک از جمله آب ریزش بینی، استخوان درد و خواب‌آلودگی ندارند اما یکی از عوارض آن‌ها این است که پس از آن‌که دورة سرخوشی سپری می‌شود، شخص دچار افسردگی و اضطراب شدید می‌شود و مجبور می‌شود دوباره مصرف کند تا آن سرخوشی را داشته باشد. این مواد می‌توانند باعث شوند که فرد دچار جنون شده و واقعیت‌سنجی خود را از دست بدهد در عین حال دچار توهم، بدبینی و شنیدن صداهایی در گوش شود که بازتاب افکار مغز او است اما فرد نمی‌تواند تشخیص دهد که این صدای خودش است.

    در عین حال اگر این مواد عوارض جسمی ترک ندارند اما عوارض روانی ترک بالایی دارند به طوری که فرد را برای مصرف دوباره وسوسه می‌کنند.

    او دربارة اختلالات ناشی از حشیش نیز می‌گوید: «حشیش نیز مانند شیشه می‌تواند باعث افسردگی، اختلالات خلقی و جنون شود. در عین حال سندرمی به نام سندرم بی‌انگیزه بودن وجود دارد که گفته می‌شود از مصرف طولانی مدت حشیش ایجاد می‌شود و فرد دیگر انگیزه‌ای برای کار و تلاش و تامین معاش ندارد. البته برخی هم می‌گویند شاید این حالت شکلی از خود همان افسردگی باشد.»

    فخرایی همچنین معتقد است: «حتی اگر این مواد این بیماری‌ها را هم ایجاد نکنند از آن‌جا که محل تاثیر آن‌ها در مغز است، باعث تغییر در شخصیت و رفتار فرد می‌شوند که این از عوارض غیرمستقیم مصرف این مواد است طوری که فرد با وجود عذاب وجدان، برای تامین مواد ممکن است دست به هر کاری بزند.»

    منبع:روزنامه سرمایه


        نظرات دیگران ( )

  • پان پراگ مخدری جدید با طعم نعناع
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:32 عصر

    در بعضی استان‌های کشور به خصوص استان‌های شرقی مصرف پان پراگ در بین نوجوانان و جوانان با تبلیغات کاذب و با نام‌های راجا، تایتانیک، پان‌عربی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج، گوتکا، ناس‌خارجی و پان پاکستان شیوع یافته است.
    محمدرضا جهانی، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر نسبت به شیوع مصرف ماده مخدر جدیدی به نام پان پراگ در میان جوانان و نوجوانان کشور هشدار داد.
    جهانی در یک نشست خبری گفت: پان پراگ یک نوع ماده مخدر صناعی است که عوامل سودجو آن را با عنوان خوشبوکننده دهان به جوانان و نوجوانان می‌فروشند.
    جهانی، محتویات پان پراگ ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه‌های معطر، ساخارین و اسانس‌های افزودنی غیرمجاز است.
    وی با اشاره به اینکه در این مواد از طعم‌هایی مانند نعناع استفاده می‌شود، گفت: ترکیباتی همچون آرسنیک، کربنات، منیزیم و سرب نیز در این مواد مشاهده شده است.
    جهانی اظهار داشت: پان‌پراک‌ها در اشکالی مانند پودر، آدامس و پاستیل توزیع شده و به صورت مکیدنی یا جویدنی استفاده می‌شود.
    جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به عوارض جسمی روانی ناشی از مصرف این نوع از انواع مواد مخدر اشاره کرد و گفت: نیکوتین موجود در تنباکو این مواد سبب زردی رنگ دندان‌ها و ایجاد آسیب جدی به سلول‌های مغز می‌شود.
    جهانی سرطان دهان، حنجره، لثه و ایجاد عارضه در دستگاه تنفسی و قلب و عروق را نیز از دیگر عوارض مصرف این مواد دانست.
    وی گفت: با مصرف این مواد، بزاق دهان افزایش یافته و خروج مکرر آب دهان مصرف‌کننده سبب ایجاد بیماری‌های عفونی مانند سل و هپاتیت می‌شود.
    جهانی از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی ، سبکی‌سر، گیجی و شادی کاذب و تشنگی را از دیگر عوارض مصرف این مواد ذکر کرد.
    وی ایجاد دلبستگی و اعتیاد را مهم‌ترین عارضه مصرف این مواد مخدر صناعی دانست و تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از 11 نوع پان‌های موجود در سطح استان سیستان و بلوچستان، شش نوع آن حامل مواد مخدر افیونی بوده است.
    جهانی گفت: مبادی ورود این مواد به کشور از طریق کشورهای افغانستان و پاکستان بوده و قیمت آن بین 500 تا3000 ریال در نوسان است.


        نظرات دیگران ( )

  • افزایش میل زنان به سیگار؛ چرا؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:32 عصر

     

    امروزه بشدت شاهد افزایش میل مصرف سیگار در بین جوانان و بخصوص دختران و زنان هستیم، بدون آن که اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه صورت گرفته باشد؛ به طوری که تحقیقات نشان از افزایش 3 برابری میل مصرف سیگار در بین دختران دانشجو نسبت به پسران می‌دهد و این در حالی است که سیگار کشیدن باعث بروز سرطان‌های سر، گلو و ریه‌ها شده و تاثیر محسوسی در بروز سرطان خون و مثانه، کبد، لوزالمعده و پشت گلو دارد و مطالعات اخیر همچنین از تاثیر مستقل استعمال دخانیات در سرطان روده بزرگ خبر می‌دهد.
    مصرف سیگار همچنین حکایت از 2 برابر شدن خطر ابتلا به سرطان‌های فرج و آلت تناسلی و 8 برابر شدن ابتلای به سرطان مقعد در مردان و 9 برابر شدن آن در زنان دارد. علاوه بر آن کشیدن سیگار توانایی خون را برای جریان یافتن مختل کرده و همین موضوع خطر ابتلا به بیماری آوندی را 16 برابر می‌کند. این محرک‌ها باعث ایجاد درد در پاها و بازوها می‌شود که اغلب باعث ناتوانی در راه رفتن و در برخی موارد منجر به قانقاریا (فساد عضو) یا قطع عضو می‌شود.
    76 درصد از همه موارد بیش از این که به خاطر عواملی مثل قند خون، چاقی و فشار خون بالا باشد به وسیله کشیدن سیگار به وجود می‌آید.
    استخوان‌های شکسته، تضعیف استخوان‌ها، به وجود آمدن بافت‌های نرم پوست، تضعیف بیشتر و دیسک‌های گسیخته از هم، ایجاد دردهای استخوانی ماهیچه‌ای و ستون فقرات همگی از عوامل منفی کشیدن سیگار هستند، از طرفی پای یک فرد غیرسیگاری به طور متوسط 80 درصد سریع‌‌تر از پای یک سیگاری بهبود می‌یابد. سیگار کشیدن عمدتا به بیماری کاهش حجم استخوان که منجر به استخوان‌های شکننده و شکستگی‌های بیشتر می‌شود، کمک می‌کند.
    خطر افزایش ابتلای به سکته‌های قلبی و مغزی هم در افراد سیگاری به مراتب بیش از غیرسیگاری‌هاست؛ زیرا سیگار باعث اختلال در رسیدن خون به مخچه شده و همین مسئله منجر به بروز "سکته" خواهد شد.
    حال با تمام این عوارضی که سیگار دارد؛ چرا میل به استعمال آن بخصوص در میان زنان و دختران هر روزه افزایش پیدا می‌کند. دکتر محمد عسگرلو، روانشناس، در این باره چنین می‌گوید: امروزه زنان و دختران سیگار را به عنوان عاملی می‌شناسند که با آن می‌توانند برخی از تبعیض‌های خود را نسبت به مردان کاهش داده و تساوی خود را به مردان ثابت کنند. این موضوع اگرچه راه حلی ساده و نادرست برای این مسئله است؛ اما نباید این نکته را از ذهن دور داشت که برخی ناروایی‌ها و تبعیض‌هایی که طی اعصار گذشته بر زن وارد شده است، باعث شده تا آنان تمامی تلاش خود را برای اثبات حقوق مساوی با مردان انجام دهند و در حال حاضر از آنجا که هنوز بستر کافی برای این مسئله وجود ندارد رفتارهای ساده مردانه چون کشیدن سیگار و... روی می‌آورند.
    وی افزود: متاسفانه تبلیغاتی که در راه نشان دادن مضرات سیگار در جامعه وجود دارد نیز شکل صحیحی نداشته و در برخی موارد افراد را به استفاده بیشتر از این ماده سوق می‌دهد، برای مثال ما همواره با تبلیغات گسترده‌ای در فیلم‌ها و شخصیت‌های برجسته سینمایی و... مواجه هستیم که اکثریت قریب به اتفاق آنان در حال استعمال دخانیات هستند؛ آنگاه بدون آن که افراد را با مضرات واقعی کشیدن سیگار آشنا کنیم، تنها به یک سری تبلیغات سطحی بسنده کرده و مثلا استعمال دخانیات و کشیدن قلیان را در اماکن عمومی برای خانم‌ها ممنوع می‌کنیم و در این میان از خود نمی‌پرسیم با توجه به مضرات بسیار منفی که استعمال دخانیات برای زنان در پی دارد و حتی گاهی سلامت خانواده‌ها را تهدید می‌کند؛ با تدابیری این چنینی این مسئله حل می‌شود.
    این روانشناس ادامه داد: اگرچه اتخاذ این سیاست‌های محدود کننده در تمام دنیا و حتی جوامع غربی بشدت وجود دارد؛ اما برای به هدف رساندن آن باید همراه با دادن اطلاعات آگاه کننده بوده و با هر انسانی در حد فهم و با زبان آشنایش سخن گوییم؛ برای مثال تعداد زیادی از زنان هنگامی که از تاثیرات منفی استعمال دخانیات بر زیبایی و سلامت ظاهر خود مطلع شوند؛ آن را ترک گفته یا این که تحت کنترل خود در می‌آورند.
    عسگرلو ادامه داد: به هر روی آمار همواره از افزایش آمار دختران و زنانی که به استعمال دخانیات روی می‌آورند، خبر می‌دهد و این زنگ هشدار جدی‌ای برای جامعه است؛ زیرا از طرفی به خاطر مضراتی که استعمال دخانیات برای فرزندان و مهمتر از آن جنین باردار سیگاری به وجود می‌آورد، سلامت خانواده بشدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از طرفی "سیگار" همواره به عنوان زنگ خطری برای بروز ناهنجاری‌های بعدی بخصوص در میان دختران جوان و کم سن و سال است؛ زیرا کسی که سیگار استعمال می‌کند، راحت‌تر می‌تواند به استفاده از مواد مخدر و... روی آورده، به نحوی که تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد افرادی که از مواد مخدر به شکل دائمی یا تفریحی استفاده می‌کنند، قبلا سیگاری بوده‌اند؛ این خطر اگرچه برای دختران و پسران به یک اندازه است؛ اما از آنجا که برای دختران عوارض جانبی چون سوءاستفاده‌های جنسی و... را در بردارد، خطرناک‌تر است.

    "سیگار و بارداری"
    سیگار می‌تواند موجب بروز خطرات جدی در سیستم باروری زنان شود؛ نتیجه یک تحقیق نشان داده است که بیش از 14 میلیون از زنان جهان در سنین 44-18 ساله سیگار می‌کشند که از این میزان تعداد زیادی در سنین باروری هستند؛ زنانی که در طول بارداری سیگار مصرف می‌کنند در معرض خطر زایمان زودرس، مشکلات دوران بارداری، نوزادان زیر وزن طبیعی، مرده زایی و میزان بالایی از مرگ نوزادان زیر یک ماهگی هستند.
    سیگار کشیدن در زنان باردار و مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند باعث بروز خطر برای نوزادانشان خواهد شد؛ از جمله سندرم مرگ ناگهانی، ضعف پیشرفته ریه، آسم، عفونت‌های حاد تنفسی و... از جمله آنان است.
    یک بررسی نشان داده است که هزینه درمانی و پزشکی برای زایمان غیرطبیعی در مادران سیگاری تقریبا 2 برابر (10894 دلار) افراد غیرسیگاری است (6544 دلار). برآورد شده است که هزینه‌های پزشکی مربوط به بارداری و زایمان‌های غیرطبیعی زنان سیگاری با فرض این که شیوع مصرف سیگار در طول بارداری 19 درصد باشد 1/4 میلیارد دلار است در نتیجه یکی از اهداف برنامه‌های بهداشت برای همه تا سال 2000 افزایش میزان ترک سیگار و مهمتر از آن افزایش ترک سیگار در طول دوران بارداری به میزان 60 درصد و از طرف دیگر افزایش میزان ترک سیگار از طریق مشاوره و پیگیری‌های کلینیکی تا 75 درصد است؛ از این رو زنان سیگاری که در طول دوران بارداری سیگار را ترک می‌کنند از سلامتی بیشتری برخوردار خواهند شد و میزان تولد نوزادان نارس و زیر وزن طبیعی باید از طریق ریشه کن شدن مصرف سیگار در طول دوران بارداری به میزان 26-17 درصد کاهش ‌یابد.
    ضمن آن که کشیدن سیگار میزان باروری افراد را بشدت کاهش می‌دهد که این میزان تا 30 درصد است، زیرا کشیدن سیگار تاثیر جدی‌ای بر تعداد تخمک‌ها خواهد گذاشت که باعث توانایی کمتر آنها در شناور شدن و باروری کمتر دارد.

    "زنان و شوهران سیگاری"
    زنان سیگاری که دارای همسران سیگاری هستند، 6 برابر بیش از زنان سیگاری که همسرانشان سیگاری نیستند در معرض ابتلا به سرطان هستند.
    تحقیق از 5379 زن که 2347 نفرشان قبل از ازدواج سیگاری بودند و 1904 نفرشان با فرد سیگاری ازدواج کرده‌اند، نشان می‌دهد که زنان سیگاری که همسران سیگاری دارند 6 برابر بیش از زنانی که فقط خودشان سیگاری هستند در معرض ابتلای به انواع سرطان و 8/4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان خون قرار دارند.
    از طرفی خطر سکته مغزی در زنان سیگاری چندین برابر زنان غیرسیگاری است. اکنون تحقیقات جدید نشان می‌دهد این خطر در زنانی که شوهرانشان هم سیگار می‌کشند بسیار افزایش می‌یابد.
    به گزارش پایگاه اینترنتی Imedlineplus.com اگرچه پیشتر ثابت شده بود استنشاق دود سیگار و نه فقط سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؛ ولی تاثیر آن بر سکته مغزی تاکنون ناشناخته بود و مطالعه 10 ساله دانشمندان دانشگاه پزشکی و داندانپزشکی نیوجرسی روی 5379 زن نشان داد خطر انواع سکته‌های مغزی در زنان سیگاری که شوهرانشان هم سیگار می‌کشند تا 6 برابر بیشتر است.
    از طرفی مردان نیز در اثر سیگار کشیدن دچار افت قدرت باروری می‌شوند و علاوه بر آن موجب ناتوانی جنسی مردان نیز خواهد شد.

    "افسردگی و میل به مصرف سیگار در زنان"
    بیشتر زنانی که به کشیدن سیگار روی می‌آورند در معرض ابتلا به افسردگی بوده و از استرس‌های گوناگون رنج می‌برند، به شکلی که کاهش استرس‌های ایجاد کننده افسردگی در زنان میل مصرف سیگار را در آنان کمتر می‌کند؛ زیرا اغلب زنان سیگاری مصرف سیگار را در حکم استفاده از نوعی داروی ضد افسردگی می‌دانند؛ بنابراین لازم است توجه بیشتری به زنانی که در معرض افسردگی قرار دارند، شده و با بهره‌گیری از مشاوره‌های روانشناسی از میل آنان به سیگار کاست.

    سیگار و تاثیر منفی بر زیبایی و پوست زنان
    دود سیگار حاوی موادی چون قطران، مونواکسید کربن و نیکوتین است. "قطران" راه‌های هوایی را تحریک می‌کند. مونواکسیدن کربن به ؟؟؟ سرخ متصل شده و توانایی آنها را برای حمل اکسیژن‌ کاهش می‌دهد و نیکوتین هم اعتیادآور است.
    دود سیگار چشم، بینی و گلو را تحریک می‌کند و در درازمدت ممکن است موجب سرطان ریه و بیماری‌های قلبی – عروقی شود؛ با تمام این اوصاف تاثیر سیگار بر پوست و شکل ظاهری از این آسیب‌ها هم بیشتر است. دکتر ژاله زنجانی، متخصص پوست، در این باره می‌گوید: زنان سیگاری بسیار بیش از زنانی که از سیگار استفاده نمی‌کنند در خطر ابتلا به "پیری زودرس" هستند؛ سیگاری‌ها در سن 40 سالگی چین و چروک‌هایی در پوست خود دارند که افراد غیر سیگاری در 60 سالگی دارند؛ از طرفی سیگار می‌تواند خطر ابتلا به آلرژ‌ی‌های پوستی را بشدت در زنان افزایش دهد.
    وی اضافه می‌کند: خطراتی که کشیدن سیگار بر پوست افراد بخصوص بر پوست صورت دارد؛ به هیچ عنوان به تعداد سیگاری‌هایی که فرد در طول شبانه روز استفاده می‌کند، بستگی ندارد؛ یعنی اگرچه افزایش مصرف سیگار تشدید کننده عوامل یاد شده است؛ اما حتی کشیدن یک نخ سیگار هم در طول شبانه روز در بروز این مشکلات نقش دارد.
    وی اضافه می‌کند: کشیدن سیگار در زنان از آنجا که سن یائسگی را کاهش می‌دهد نیز عامل منفی‌ای در بروز بیماری‌های پوستی و پیری زودرس است؛ ضمن آن که برافروختگی‌های پوستی نیز ارتباط مستقیمی با استعمال دخانیات دارد.

    "ترک سیگار"
    در عین آن که ترک سیگار نمی‌تواند تاثیرات مخرب زمان استعمال را ناپدید کند؛ اما ترک کردن آن بسیاری از مشکلات را کاهش خواهد داد. مهم نیست که چند سال است که سیگار می‌کشید؛ بلکه باید توجه داشته باشید که با ترک سیگار از رساندن صدمه بیشتر به خود جلوگیری خواهید کرد. اگر در ترک سیگار نیازمند کمک هستید؛ می‌توانید از مشاوره بهره بگیرید؛ ضمن آن که در غیر این صورت می‌توانید با فراهم کردن فهرستی از دلایل علاقه‌مندی خود به سیگار جایگزین مناسبی برای آنان پیدا کنید.
    روزی را برای ترک سیگار انتخاب کنید که هیچگونه استرسی نداشته باشید و تمام سیگارها، کبریت‌ها و فندک‌ها را دور ریخته و تا زمانی که هنوز میل کشیدن به سیگار دارید از حضور در جمع‌های سیگاری اجتناب کنید.
    امروزه برچسب‌های نیکوتینی راه حل ساده‌ای برای ترک سیگار است؛ زیرا این برچسب‌ها مقادیر ثابتی از نیکوتین‌ را از طریق پوست به بدن رسانده و مانع تمایل شدید فرد به سیگار کشیدن می‌شوند.


        نظرات دیگران ( )

  • روشهای نوین ترک سیگار
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:31 عصر

    همانطور که در مقالات قبلی به عوارض سیگار اشاره شده است در این مقاله به روشهای فراغت کلی از سیگار اشاره میگردد. در خصوص ترک سیگار میبایستی به نکات زیر اشاره نمود:
    1- بخود اعتماد بنفس داشته باشید و به کارهای سختی که قبلأ در مقابل شما قرار گرفته و به آسانی از عهده آن بر آمده اید فکر کنید.
    2- هدف از ترک سیگار را در خوددتان مشخص کنید.
    3- فایده های ترک سیگار را در یک لست نوشته و هر روز بخوانید؛ بطور مثال: عمر طولانی، احساس بهتر در فرد، پس ازانداز مالی و استشمام بوی بهتر .

    4- از افراد خانواده و دوستان خود درخواست کمک روحی و معنوی کنید. بشما کمک فکری نمایند ولی تحت هیچ شرایطی نمیبایست شما را متهم به این اشتباه نمایند، فراموش نکنید که شما قدم بسیار بزرگی برمیدارید.
    5- برای ترک سیگار روز مشخصی را تعیین نموده و فراموش نکنید که این روز شروع زندگی جدید شما میباشد.
    6- برای ترک سیگار از کمکهای پزشک مینوانید استفاده کنید.
    7- ورزش را در راس فعالیتهای خود قرار دهید، در حین ورزش کسی بفکر سیگار کشیدن نمیباشد و سیگار قدرت بدنی را در حین ورزش کاهش میدهد در هفته حد اقل 30-40 دقیقه ورزش کنید.
    8- در روز 3-5 دقیقه تمرین تنفسی کنید. چشمهای خود را ببندید، از بینی خود نفس عمیق بکشید و برای چند ثانیه نفس خود ا نگه داشته و به آرامی باز دم خود را از دهان خارج نمائید. خواهید دید که با پیشرفت اینگونه تمرینها در تنفس تغییراتی حاصل میگردد.
    9- اگر کسی بشما سیگار تعارف کرد با قاطعیت کامل دستش را رد کرده و از ترک سیگار وی را مطلع سازید.
    10- در روزی که قرار است سیگار را ترک نمائید از چند روز قبلتر تعداد سیگار را کم کنید، پاکت سیگار خود را به فردی که صمیمانه شما را دوست دارد و سلامتی شما برای وی بسیار مهم است بدهید و تا روز ترک سیگار از وی بخواهید که روزانه مقدار مصرف را بتدریج کم کند.
    11- در بین افراد سیگاری مرسوم میباشد که سیگار بتدریج نمیبایستی ترک شود بلکه بصورت آنی میبایست ترک گردد. ولی در تحقیقات مشاهده میگردد که اینگونه ترک سیگار موجب اختلالات روانی میگردد. از این رو ترک تدریجی سیگار بدون هیچگونه عارضه روانی بسیار کارسازتر میباشد.
    12- اگر دوست و یا یکی از بستگان شما مایل بترک سیگار میباشد بهتر است که با همدیگر این روند را طی نمائید و بیکدیگر اعتماد روحی را القا نمائید.
    13- دندانهای خود را همیشه تمیز نگه دارید.
    14- پس از ترک سیگار حتمأ بخود جایزه بدهید.
    15- بجهت دفع سموم بدن که زائده مصرف سیگار میباشد روزانه بمقدار زیاد آب مصرف نمائید. ضمنأ با مصرف اب از خوردن مواد غذائی زیاد جلوگیری بعمل آمده و از مشکل چاقی بعد از ترک سیگار هم رهایی خواهید یافت.

    16- عمومأ وقتی ناراحت هستید، پس از غذا، پس از بازگشت از کار بمنزل و در میهمانیها شما سیگار میکشیده اید، در این مواقع با سرگرم کردن خود از مصرف سیگار خودداری نمائید.
    17- چون ممکن است که شما سالهای طولانی به استعمال سیگار مشغول بوده باشید دست و دهان شما شاید نتواند تحمل خالی بودن را نمائید از این رو با مصرف شکلات، خلال دندان و خشکبار از نظر روانی برای دست و دهان خود جسمی چون سیگار درست نمائید.
    18- نظر خود را در خصوص ترک سیگار نوشته و هر روز بخوانید.
    19- پشت عکس عزیزترین فرد زندگیتان جمله ای "بتو قول میدهم که دیگر سیگار نکشم" را نوشته و هر روز این عکس را دیده و آنرا بخوانید.
    20- در صورت تمایل به استفاده سیگار بجای روشن کردن یک سیگار، احساس خود را در دفتر خاطرات خود بنوسید و این دفتر را هر روز بهمراه داشته باشید.
    با آرزوی موفقیت برای تمامی کسانی که خواهان محیط زیست پاک برای خود وعزیزانشان میباشند.
     
    منبع:www.mydocument.ir

        نظرات دیگران ( )

  • تاثیرات اعتیاد بر جامعه و خانواده
    نویسنده: عظیم جان ابادی جمعه 87/4/28 ساعت 7:31 عصر

    بیماری خانوادگی

    بـهایی کــه خــانواده یک معتاد باید بپردازند، بسـیار ویرانگراست. اگر یکی از اعــضاء خـــانــواده در ایـــن زمینه مشکل داشته باشد، همه اعضای خانواده تحت تاثیر قرار میگیرند.این مسئله یک مشکل خانوادگی محسوب می شود چون بـر استــحکام، ثـــبــات، وحدت و سلامت فکری و جسـمی خانواده تاثیر میگذارد. بچه ها به خصوص بیشتر تحت تاثیراین مشکل قرار می گیرند.

    مطمئناً کسی یک شبه از یک فرد عادی به یک معتاد تبدیل نمی شود. این روند مراحل مختلفی دارد. به همراه این پیشرفت اندوهناک، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باعث آزار اعضای خانواده می شود. این مراحل و فاکتورها عبارتند از:

    انکار

    اعتیاد "بیماری انکار" نامیده می شود، هم برای خود فرد و هم برای خانواده اش. مسائل غیرعادی تبدیل به مسائل عادی می شوند. مشکل معمولاً آنقدر بزرگ است که خانواده یاد می گیرند وانمود کنند که اتفاقی نیفتاده است و طوری رفتار می کنند که انگار هیچ مشکلی متوجه هیچیک از اعضاء خانواده نیست. اعضای خانواده معمولاً در برخورد با اعتیاد یکی از اعضاء وانمود می کنند که، "مشکل آنقدرها هم بزرگ نیست."

    کار

    اعضاء خانواده کاملاً جذب رفتار، اخلاق و فعالیت های فرد معتاد می شوند به طوری که دنیایشان فقط حول او می چرخد. این مسئله تا حدی پیش می رود که آنها کار و مسئولیت های سابق خود را کاملاً فراموش می کنند.

    ترس

    به خاطر رفتارهای غیر قابل پیش بینی و دمدمی مزاجانه ی فرد معتاد، زندگی خانوادگی مملو از اضطراب و ترس می شود. هیچ کس نمی داند بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد اما بنا بر تجربه ای که دارند همه انتظار روی دادن مشکلی دیگر را میکشند. و همین مسئله باعث ایجاد استرس، فشار، و ترس در خانواده ی فرد معتاد می شود.

    دروغگویی

    اعضای خانواده معمولاً سعی دارند این مشکل را که برای یکی از اعضاء اتفاق افتاده است، از بقیه مخفی کنند. آنها به بچه ها، فامیل و آشنایان، همسایه ها، طلبکارها، کارفرماها و حتی خودشان دروغ می گویند.

    تقصیر و گناه

    اعضای خانواده سعی می کنند هرکدام خود را به نحوی برای اعتیاد آن فرد مقصر و گناهکار بدانند و بهانه های مختلفی بیاورند. آنها تصور می کنند که اگر فلان کار را میکردند یا فلان کار را نمی کردند، اعتیاد او متوقف می شد یا اصلاً ایجاد نمی شد.

    تنهایی

    گفتگوها و روابط خانوادگی عمیقاً تحت تاثیر قرار می گیرد. اعضای خانواده دیگر قادر نخواهند بود مثل سابق با هم حرف بزنند، به هم محبت کنند و ... آنها سریعاً یاد میگیرند که، "اعتماد نکن، حرف نزن، احساس نداشته باش". حتی دیگر نمی توانند درمورد مشکل ایجاد شده با هم گفتگو کنند.

    انتقال وظایف

    سایر اعضای خانواده مجبور هستند که وظایف و مسئولیت های فرد معتاد را به عهده گیرند، مسئولیت هایی مثل، نقش پدری یا مادری، تعهدات مالی، و کارهای خانه داری. در خانواده هایی که یکی از پدر یا مادر معتاد هستند، فرزند بزرگ خانواده معمولاً جور ان فرد معتاد را می کشد.

    مشکلات جنسی

    روابط جنسی به طور کلی در خانواده درهم شکسته می شود. والدین دیگر حتی قادر به صحبت و گفتگو باهم نیستند چه برسد به اینکه باهم هم بستر شوند. بچه ها هم دیگر الگویی برای شکل دادن به روابط جنسی آینده خود ندارند.

    عدم شرکت در مراسمات

    خانواده دیگر از قبول دعوت های فامیل و آشنایان را برای مهمانی ها و سایر مراسم های اجتماعی طفره می روند. آنها از این می ترسند که فرد معتاد خانواده باز با رفتارهایش برایشان مشکل آفرینی کند.

    تغییر عشق

    اعضای خانواده کم کم از کسی که قبلاً بسیار دوستش می داشتند، متنفر شوند تغییرات شگرفی در احساسات خانواده پدید می آید که به خصوص برای بچه ها توام با احساس گناه خواهد بود.

    خشم درونی

    اعضای خانواده سعی می کنند این مشکل غیر قابل کنترل  (اعتیاد آن عضو خانواده) را کنترل کنند. اما متاسفانه شکست می خورند و به خاط این شکست از خودشان و دیگران خشمگین می شوند.

    ناامیدی و خلاء معنوی

    خشم، آسیب، و شکست های متوالی طی این مدت باعث از بین بردن هرگونه امید، ایمان، و وحدت شده است. اعتیاد نیز مثل هر بیماری کشنده ی دیگر، همه ی جنبه های زندگی را نابود می کند.

    میل به مجازات

    اعضای خانواده تمایل زیادی برای مجازات کردن فرد معتاد پیدا می کنند. آنها او را برای اینکه باعث آسیب رسیدن به آنها شده است، مقصر  و گناهکار می دانند. معمولاً افراد آسیب دیده خود شروع به آسیب رساندن به دیگران می کنند.

    حس تاسف فردی

    همسران، والدین، و بچه های فرد معتاد، معمولاً برای خود احساس غم و اندوه میکنند. اعضای خانواده معمولاً به طور نادرستی تبدیل به "مادر"، "فدایی" یا "مدیر خانواده" میشوند. آنها احساس مسئولیت کامل کرده و برای خود متاسفند.

    بی اعتمادی همه گیر

    سالهای متمادی شکسته شدن عهدها و بر هم پاشیده شدن رویاها و آرزوها، باعث ایجاد بی اعتمادی عمیقی برای خود و نسبت به دیگران خواهد شد. معمولاً همه ی آن چیزهایی که تصور می شد برای ترک اعتیاد فرد موثر باشد (مثل ماشین جدید، کار جدید، خانه جدید، و ...) شکست خورد.

    ناراحتی در برابر تغییر

    وقتی اعضای خانواده یاد می گیرند که چطور دربرابر این اعتیاد مقاومت کنند و راه زندگی کردن خود را ادامه دهند، معمولاً قبول نمی کنند که خودشان هم در طی این مشکل تاثیر گرفته اند و باید برای خود و بچه ها کمک بگیرند.

    آموزش

    اعضای خانواده باید حقیقت این بیماری، تاثیر آن بر روی خودِ فرد معتاد، و تاثیر آن بر روی خانواده را درک کنند. برای آگاهی یافتن درمورد این مسائل تنها راه حل گروه های پشتیبان است که در هر اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.

    منبع:www.mardoman.com


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]