سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339258---
بازدید امروز: ----60-----
بازدید دیروز: ----82-----
دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    دهان و دندان - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • پارو کردن برفک دهان
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:38 عصر

    پارو کردن برفک دهان

    شاید آشناترین خاطره ی ما از برفک، بچه‌های خوشگل و کوچولویی باشند که دهانشان سفید سفید شده و هر از چند گاهی به آن ماده ی بنفش رنگی می ‌زنند تا آن را درمان کنند. بچه‌های دچار برفک، کمی بی‌ قرار و عصبی هستند و هر از چند گاهی بداخلاق می‌ شوند، اما حال عمومی آنها معمولا خوب است و خیلی بد حال نیستند. به عبارتی برفک یک بیماری سبک محسوب می‌ شود، مگر آنکه کسی که به آن دچار شده است، مبتلا‌ به نوعی بیماری زمینه‌ای باشد و نتواند آن را به خوبی تحمل کند.

    برفک دهان به دلیل فعالیت بیش از حد قارچی به نام "کاندیدا آلبیکانس"( Candida Albicans)  اتفاق می ‌افتد. همه ی افراد به صورت طبیعی مقداری از این قارچ را به عنوان موجود همزیست با بدن، در دهان، پوست و دستگاه گوارش خود دارند. شما این مقدار از قارچ طبیعی بدن را نه می ‌بینید و نه احساس خواهید کرد، زیرا این قارچ در مقدار کم خود مشکلی ایجاد نمی ‌کند و شما علامتی از وجود آن نخواهید دید و بدن مقدار آن را مرتب کنترل می ‌کند. اما اگر به دلیلی مثل بیماری‌ها یا داروها کاندیدا (قارچ) رشد بیش از حد پیدا کند، بیماری برفک دهانی در دهان و یا اگر در ناحیه ی تناسلی خانم‌ها اتفاق بیفتد، قارچ واژینال ایجاد می‌ شود.

    هر چند برفک دهان ممکن است همه ی افراد را درگیر کند، اما بیشتر افرادی که دچار این بیماری‌ می ‌شوند نوزادان و بچه‌های کوچک ، سالمندان و به خصوص کسانی هستند که سیستم ایمنی بدنی آنها به خوبی کامل نشده است.

    برفک دهان چه شکلی است؟

    شکل رایج این بیماری به صورت لکه‌های سفید با قوامی شبیه به خامه است که ممکن است روی زبان، داخل گونه‌ها و بعضی وقت‌ها در سقف دهان ایجاد شود. لثه‌ها و لوزه‌ها هم ممکن است، درگیر شوند. شکل ضایعه‌های قارچی مثل تکه‌های پنیر است و اگر بخواهیم آنها را از روی مخاط پاک کنیم، دردناک می‌ شوند و ممکن است ناحیه ی زیر آن خونریزی کند. قارچ‌ها ممکن است خیلی سریع پیشرفت کنند، اما تا مدت طولانی باقی بمانند و از بین نروند.

    بعضی از اوقات، برفک دهان پیشرفت زیادی می ‌کند و حتی تا ناحیه ی مری و معده هم پیش می ‌رود. اگر برفک تا ناحیه ی مری پیشرفت کند، ممکن است در هنگام بلع احساس درد ایجاد کند. از طرفی اگر بیمار لقمه‌ای ببلعد، احساسی شبیه به این پیدا خواهد کرد که لقمه در گلو یا جایی در سینه‌اش گیر افتاده است.

    در نوزادان، معمولا برفک در چند هفته ی اول تولد اتفاق می‌ افتد. علاوه بر ضایعاتی که در دهان بروز می ‌کنند  نوزاد ممکن است، بی ‌قرار باشد و نتواند به خوبی شیر بخورد. نکته ی مهم در برفک نوزادان این است که این کوچولوها هنگام شیر خوردن،  برفک را از دهان خود به پستان مادر هم منتقل می ‌کنند.

    مادرانی که به دنبال برفک دهان نوزادان، دچار قارچ نوک پستان شوند، این علامت‌ها را تجربه می‌ کنند:

    -‌ نوک پستان‌ها به طور غیر طبیعی قرمز و حساس و پوست آن ظریف و براق خواهد شد.

    - پستان‌ها در هنگام شیردادن دردناک هستند و حتی در زمانی که نوزاد، شیر نمی‌خورد، نیز نوک پستان مادر دردناک است.

    - ممکن است دردهای عمیقی در پستان‌ها احساس شود.

    علاج واقعه قبل از وقوع

    این کارها به پیشگیری از ایجاد برفک کمک می‌ کند:

    - مرتب ماست بخورید.

    -اگر باردار هستید و دچار قارچ واژینال شده‌اید، هر چه سریع ‌تر آن را درمان کنید.

    - سیگار کشیدن را ترک کنید.

    - هر 6 تا 12 ماه یک بار، به دندان ‌پزشک ‌تان سری بزنید، به خصوص اگر دیابت دارید، یا از دندان مصنوعی استفاده می ‌کنید. مسواک و نخ دندان مرتب را فراموش نکنید.

    - به نظر می ‌آید سیر، خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچ دارد. برای جلوگیری از ابتلا به قارچ، به طور مرتب سیر مصرف کنید. اگر مزه ی سیر را دوست ندارید، می ‌توانید قرص سیر را جایگزین آن کنید.

    اگر برفک به سراغتان آمد...

    اجرای این روش‌ها به بهبود وضع شما کمک می‌ کند. در هر حال مشورت با پزشک را نیز فراموش نکنید:

    - بهداشت دها‌ن را رعایت کنید:

    دندان‌پزشکان لااقل روزی دو بار مسواک و روزی یک بار نخ دندان را توصیه می‌ کنند. بهداشت دهانتان را به خوبی رعایت کنید و اگر مشکلات جسمی و حرکتی دارید، از مسواک‌های برقی کمک بگیرید. استفاده از دهان شویه‌های ضد باکتری را محدود کنید، چون استفاده ی طولانی مدت از آن تعادل میکروبی دهان شما را به هم می ‌زند.

    - آب نمک گرم استفاده کنید:

    اگر دچار برفک شده‌اید، دهان‌تان را به کمک دهان ‌شویه ی آب نمک (نصف قاشق چای ‌خوری نمک در یک لیوان آب گرم) یا دهان‌ شویه ی جوش شیرین (یک قاشق چای ‌خوری جوش شیرین در آب گرم) شست‌وشو دهید. دهان‌ شویه‌ را نبلعید.

    - اگر نوزاد شما دچار برفک شده است، احتمالا نوک پستان شما هم درگیر شده است. ضمن درمان دارویی، بین پستان و لباس زیر خود یک لایه دستمال پارچه‌ای یا کاغذی تمیز قرار دهید تا قارچ از بدن شما به لباس‌ها‌یتان انتقال پیدا نکند.

    چاره ی کار کجاست؟

    بهترین کار این است که از انتقال و انتشار سریع قارچ جلوگیری کنیم. برای درمان قارچ در هر گروه سنی، را‌ه ‌حل خاصی لازم است:

    - برفک در بچه‌ها:

    اگر برفک مختصر باشد، شاید به هیچ ‌گونه درمانی احتیاج نباشد. آنتی‌بیوتیک‌ها تعادل طبیعی باکتری‌های بدن را به هم می ‌ریزند و ممکن است، زمینه را برای ایجاد برفک دردهان بچه‌ها فراهم کنند. برای جلوگیری یا بهبود برفک در این حالت، در دوران مصرف آنتی ‌بیوتیک به بچه‌ها ماست بدهید. ماست به حفظ تعادل باکتری‌های بدن کمک می ‌کند.

    - برفک دهان نوزادان و مادران شیرده:

    اگر نوزادی که به آن شیر می ‌دهید دچار برفک دهان شده، باید هم شما و هم نوزادتان درمان شوید. در غیر این صورت بیماری را مرتب به هم منتقل می‌ کنید. پزشک معمولا یک ضد قارچ ملایم برای درمان کودک و یک ضد قارچ معمول برای سینه ی شما تجویز خواهد کرد. اگر نوزاد شما از پستانک یا شیشه ی شیر استفاده می‌ کند  آنها را مرتب بشویید و بجوشانید تا زمانی که برفک برطرف شود.

    - برفک در بزرگسالان:

    اگر بیماری عمومی ندارید و دچار برفک شده‌اید، ماست بخورید تا عدم تعادل میکروب‌های بدن‌تان برطرف شود. اگر شرایط بهتر نشد، برای دریافت دارو به پزشک مراجعه کنید.‌

     دکتر فرین میرزائیان


        نظرات دیگران ( )

  • چگونه مسواک می زنید؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:24 عصر

    چگونه مسواک می زنید؟

    مردی در حال مسواک زدن

    حسابی خوابتان می آید و آماده‌اید در رختخواب شیرجه بزنید، ولی یک کار باقی مانده است و آن هم سر زدن به آخرین دوستی است که در طول روز با او ملاقات می ‌کنید، "مسواک عزیز" را می ‌گویم. با بی‌ حوصلگی به دستشویی می ‌روید، خمیر دندان را روی مسواک می ‌گذارید و به جلوی تلویزیون برمی‌ گردید. در حالی که غرق تماشای آخرین صحنه‌های فیلم هستید، دندان‌هایتان را تند تند مسواک می ‌زنید. فکر می ‌کنم یک دقیقه هم نمی‌ شود.

    اگر از شما سوال کنند، کدام قسمت‌ از دندان‌ها یتان را مسواک زده‌اید، به یاد ندارید، چون در حالی که غرق تماشای آخر فیلم بودید، مثل هر شب و به صورت خودکار، در کوتاه ‌ترین زمان ممکن دندان‌ها یتان را مسواک زده‌اید.

    یک لحظه صبر کنید، حتما قبول دارید شما همین یک دست دندان را دارید و اگر هر یک از آنها را از دست بدهید، دندان تازه‌ای به جای آن رویش پیدا نخواهد کرد و باید تا آخر عمر با جای خالی آن کنار بیایید. از همین امشب با دندان‌ها یتان مهربان ‌تر باشید. لحظاتی را فقط به مسواک زدن اختصاص دهید، جلوی آینه بایستید و با این روش جدید دندان‌ها یتان را مسواک بزنید.

    *‌ همیشه عادت کرده‌ایم از سطح جونده یا سطح "لپی گونه‌ای" دندان‌ها مسواک زدن را شروع کنیم، بنابراین بیشتر اوقات وقتی نوبت به سطح زبانی دندان‌ها می ‌رسد، یا دستمان خسته شده است و یا مسواک زدن این سطح از دندان‌ها را از قلم می‌ اندازیم.  بنابراین از امشب به بعد، اول سطح زبانی دندان‌ها، بعد سطح جونده و آخر از همه سطح گونه‌ای دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

    هنگامی که سطح جونده را مسواک می ‌زنید، موهای مسواک را مثل برس روی این سطح نکشید. این کار نه تنها موجب سایش سطح دندان‌ها می ‌شود، بلکه عمق شیارهای سطح دندان را نیز پاک نخواهد کرد. روش درست آن است که موهای مسواک را روی سطح جونده دندان‌ها فشار دهید و مسواک را فقط در جای خود لرزش دهید. به این ترتیب عمق شیارها که محل اولیه ی ایجاد پوسیدگی است، پاک خواهد شد.

    * پشت دندان‌های جلویی و پشت آخرین دندان‌های موجود در هر قوس فکی که معمولاً دندا‌ن‌های عقل هستند، سرزمین‌های فراموش شده در دهان شما می ‌باشند که مسواک کمتر به این سرزمین‌ها پا می ‌گذارد.

    برای پاک کردن این سطوح، مسواکتان را به صورت عمودی گرفته و یک زاویه 45 درجه به آن بدهید. در این وضعیت موهای مسواک به این سطوح رسیده و می‌ تواند کاملا این سطوح را پاک کند. 

    از همین امشب برای مسواک زدن از این روش جدید استفاده کنید.‌

    دکتر گلرخ ثریا


        نظرات دیگران ( )

  • بوی بد دهان، مشکلی اجتماعی
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:19 عصر

    بوی بد دهان، مشکلی اجتماعی

    بوی بد دهان یک مشکل عمده اجتماعی برای افراد دچار آن است و با اینکه فراورده‌های مختلفی برای درمان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، اما دانشمندان تازه شروع به شناسایی علمی این پدیده کرده‌اند.

    بوی بد دهان

    به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود 200 محقق از سراسر جهان در "کنفرانس بین‌المللی پژوهش درباره بوی بد دهان" در شیکاگوی آمریکا گرد آمدند. این محققان از رشته‌های مختلفی از دندان پزشکان، شیمی‌دانان و میکروب‌شناسان گرفته تا روانشناسان و حتی پژوهشگران بودند.

    پژوهش‌های این کارشناسان از موثرترین رایحه‌های طبیعی مثل دارچین، برای درمان بوی بد دهان گرفته تا ساختن بینی مصنوعی برای تشخیص بوی بد دهان و رابطه بین ترکیب هوای بازدم و بیماری‌ها متفاوت بود.

    دکتر کریستین وو پژوهشگری از کالج دندان پزشکی شیکاگو در این باره  گفت:‌ "قصد ما پیشبرد دانش در این زمینه است. در پژوهش‌های دندان پزشکی بوی بد دهان چندان مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که بیماری وخیمی به حساب نیامده است. اما بوی بد دهان یک مشکل مهم است. هر کسی در زمانی از زندگی اش دچار آن بوده است."

    باکتری های سطح زبان

    در اغلب موارد بوی بد دهان هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌های درون دهان مواد پروتئینی را تجزیه می‌کنند و ترکیبات گوگرددار فراری را به وجود می‌‌‌آورند که هوای بازدمی را متعفن می‌کند. تصویر بالا باکتری های موجود در سطح زبان را نشان می دهد.

    خشکی دهان ، پوسیدگی دندان، مصرف برخی داروها، مشکلات سینوس و حتی بیماری‌هایی مانند دیابت می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.

    به گفته دکتر پاتریشیا لنتون از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مینه‌سوتا اغلب موارد این عارضه منشایی درون دهان دارد و در حدود 90 درصد موارد مشکل به زبان مربوط می‌شود.

    او  می‌‌گوید:‌ "‌زبان گرم و مرطوب است و مانند انکوباتور (گرمخانه) بزرگی برای رشد باکتری‌ها عمل می‌کند."

    به گفته لنتون رعایت بهداشت دهان بهترین وسیله معمول برای مقابله با بوی بد دهان است. او مسواک زدن و نخ کشیدن مرتب دندان‌ها، استفاده از وسایل پاک‌کننده زبان برای زدودن باکتری‌های عقب زبان و بالاخره شستن دهان با محلول‌های ضد باکتری را توصیه ‌می‌کند.

    اما در برخی افراد بوی بد دهان مشکلی حقیقی نیست. به گفته دکتر لنتون 4 تا 17 درصد افرادی که برای درمان این عارضه مراجعه می‌کنند، فکر می کنند به این مشکل دچار هستند. این افراد در واقع به عارضه‌ای به نام "هالیتوفوبی" یعنی ترس مرضی از بوی بد دهان مبتلا هستند که زندگی روزمره آنها را مختل می‌کند.

    دکتر لنتون در این باره می‌گوید:‌ "این عارضه در واقع نوعی اختلال روانی وسواسی- اجباری است و موارد مستندی از آن در ژاپن گزارش شده است که افراد مبتلا به خاطر آن خودکشی کرده‌اند."


        نظرات دیگران ( )

  • پوشاندن شیار دندان ها
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:17 عصر

    پوشاندن شیار دندان ها

    پوشاندن شیار دندان با فیشور سیلنت

    آیا در حال حاضر که در اکثر مدارس کشور از دهان شویه های فلوراید برای دانش آموزان استفاده می شود، نیاز به استفاده از فلوراید در مطب هست یا خیر؟

    این سوال بسیاری از والدین دانش آموزان است. بسیاری از پدران و مادران تصور می کنند که فرزند آن ها که در مدرسه از فلوراید استفاده می کنند نیاز به فلوراید تراپی در مطب ندارد.

    در حالی که همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم زمانی بیش ترین خواص فلوراید به دست می آید که به چند صورت فلوراید به طور هم زمان استفاده شود.

    بنابراین استفاده از دهان شویه های فلوراید چه در مدرسه و چه در خانه، ربطی به فلورایدتراپی در مطب دندان پزشکی ندارد و هر دو در کنار هم بیش ترین فایده را خواهند رساند.

    آیا راه پیش گیری دیگری غیر از فلوراید در مقابل پوسیدگی وجود دارد؟

    بله. غیر از استفاده از مواد مختلف حاوی فلوراید در خانه و در مطب، یکی دیگر از راه های پیش گیری از پوسیدگی، گذاشتن موادی به نام فیشور سیلنت یا شیار پوش بر روی دندان ها توسط دندان پزشک می باشد.

    پوشاندن شیار دندان با فیشور سیلنت

    این مواد چه هستند و چه کاری برای دندان انجام می دهند؟

    همان طور که از اسمشان پیداست مواد شیار پوش، شیارهای موجود روی سطوح جونده دندان های آسیا را می پوشاند. این شیارها به دلیل این که بسیار باریک هستند و موهای مسواک به عمق آن ها نفوذ نمی کند محل خوبی برای تجمع مواد غذایی و میکروب های پوسیدگی زا بوده و لذا بسیار مستعد پوسیدگی هستند. شیار پوش ها با پر کردن و پوشاندن این شیارها از نفوذ میکروب ها و مواد غذایی و تجمع آن ها جلوگیری کرده و به این ترتیب از ایجاد پوسیدگی در سطوح جونده دندان ها جلوگیری می کند.

    آیا می توان روی همه دندان ها این مواد را به کار برد؟

    خیر. شیار پوش ها فقط روی سطوح جونده دندان های آسیا گذاشته می شوند، البته باید این دندان ها سالم باشند و شیارهای عمیقی داشته باشند و دارای هیچ پوسیدگی نباشند.

    این مواد خوشبختانه هم رنگ دندان بوده یا در رنگ های زیبایی مثل صورتی یا سفید در بازار موجود هستند و لذا بر ظاهر دندان هیچ اثر بدی ندارند.

    از آنجا که برای انجام این کار (گذاشتن شیار پوش) نیاز به تراش دندان و تزریق ماده بی حسی نیست، لذا این کار به راحتی در کودکان و نوجوانان قابل اجرا می باشد.

    توصیه شما به والدین محترم در مورد استفاده از فلوراید چیست؟

    با توجه به بحث های فوق می بینیم که ارزش پیشگیری چقدر بالا است. مطالعات به عمل آمده نشان داده اند هزینه ی روش های پیش گیری، یک دهم هزینه ی درمان است.

    با توجه به این مساله، ما از والدین محترم خواهشمندیم با انجام موازین بهداشت دهان و دندان برای فرزندانشان و نیز انجام روش های پیشگیری از پوسیدگی های دندانی، دهانی سالم و دندان هایی عاری از پوسیدگی را به کودکان خود هدیه دهند.

    دکتر طاهره معصوم- متخصص دندان پزشکی کودکان و نوجوانان

    استادیار بخش آموزشی کودکان دانشکده دندان پزشکی همدان


        نظرات دیگران ( )

  • کاربرد سرامیک در پزشکی
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 5:39 عصر

    کاربرد سرامیک در پزشکی

    سرامیک ها، این مواد دست ‌ساز بشر، از ابتدای تاریخ تمدن تا به امروز توانسته‌اند مواد بسیار مفیدی را در اختیار انسان ها قرار دهند، از سفالینه‌های هزاران سال قبل گرفته تا راکتورهای هسته‌ای و اخیراً نیز محافظ سفینه‌های  فضایی و....

    روکش کردن دندان

    یکی از کاربردهای مواد سرامیکی که در ارتباط نزدیک با زندگی بشر است، شامل به کارگیری قطعات سرامیکی در بدن انسان می ‌باشد. به این دسته از سرامیک ها "بیوسرامیک (Bio-ceramic)" گویند. این دسته از سرامیک ها اهمیت فراوانی در زندگی روزمره یافته اند. البته استفاده از مواد مختلف به عنوان "ایمپلانت (implant)" به دوره قبل از میلاد مسیح برمی گردد. اما از اواخر قرن نوزدهم، در اثر پیشرفت و افزایش اطلاعات پزشکی در این مورد کوشش های جدی انجام گرفت.

    اولین مواد مصرفی به عنوان ایمپلانت، ترکیبی از برنج و مس بود که به دلیل خوردگی شدید این مواد در بدن، استفاده آنها با شکست مواجه شد. از آنجایی که در پزشکی مدرن ضرورت استفاده از مواد مختلف به منظور ترمیم عیوب بدن انسان احساس می‌ شد، پلیمریست ها (مهندسین پلیمر) گستره وسیعی از این مواد را برای استفاده به جامعه پزشکی معرفی کردند و متالورژها( مهندسین مواد) نیز با استفاده از آلیاژهای جدید و متفاوت، قطعات ارتوپدیک بسیاری برای بدن ساختند. اما حتی این مواد نیز به علت خوردگی شیمیایی در بدن ایجاد عارضه می کرد، حال آنکه بسیاری از ایمپلانت ها، مانند اتصال مصنوعی در مفاصل ران، بایستی برای همیشه در بدن انسان باقی می ‌ماند. از این رو، پژوهشگران برای دستیابی به موادی با مشخصات بهتر به دنیای سرامیک راه پیدا کردند.

    هیچ ماده‌ای که در بدن انسان جای گذاری شود، کاملاً خنثی نیست. با این وجود، خوردگی سرامیک ها به دلیل ماهیت ذاتی شان خیلی کمتر از فلزات است. پیشرفت های وسیع در علم سرامیک منجر به دستیابی به موادی با خواص شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی متفاوت و متنوع شده است که می‌ توانند خواص خود را برای مدت زمان طولانی در بدن موجود زنده حفظ کنند. بعضی از این مواد عبارتند از: آلومینا، کربن پیرولیتیک و زجاجی، فسفات های کلسیم و سدیم و غیره.

    خصوصیات ایمپلانت دائمی سرامیکی:

    1- سازگاری بیولوژیکی:

    عموماً مواد ایمپلانت باید با بافت های بدن سازگاری داشته باشند و ایجاد حساسیت و مسمومیت نکنند.

    2-عدم خوردگی:

    در بدن موجود زنده، خوردگی بیولوژیکی رخ ندهد.

    3- کارایی در عملکرد:

    باید بتواند به نحو مطلوب وظیفه‌ای را که در هر نقطه از بدن بر عهده آن قرار می دهند به خوبی انجام دهد.

    4- قابلیت استریلیزه شدن:

    قابلیت استریل و ضدعفونی شدن را داشته باشد، بدون اینکه تغییری در ترکیب آن ایجاد کند یا باعث تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی شود.

    5-قابلیت دسترسی:

    قابل دسترس بوده و به راحتی تولید شود.

    امتیاز سرامیک ها به عنوان مواد زیستی به دلیل سازگاری آنها با محیط فیزیولوژیکی است و این سازگاری به دلیل وجود یون هایی مشابه با یون های موجود در آن محیط مثل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سدیم است.

    تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه و بدن موجود زنده روی مواد زیر متمرکز شده است: کربن، اکسیدآلومینیم، هیدروکسید آپاتیت، فسفات تری کلسیم، ترکیبات شیشه‌ای و غیره که جالب‌ توجه‌ترین این مواد عبارتند از: دریچه‌های قلبی مصنوعی، زانوی ارتوپدیک (استخوان و مفاصل)، موادی که برای ترمیم و بازسازی جای دندان در فک بکار می روند، موادی که به وسیله آنها از راه پوست می ‌توان با داخل بدن ارتباط پیدا کرد، مفصل ران پروستتیک، پی های مصنوعی  و غیره.

    این مواد با توجه به نوع فعالیتشان در محیط به سه دسته تقسیم می‌ شوند:

    1- مواد سرامیکی خنثی: مانند آلومینا و کربن

    2- مواد سرامیکی با سطح فعال: مانند هیدروکسید آپاتیت و بیوگلاس ها

    3- مواد سرامیکی قابل جذب: مانند فسفات کلسیم.


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]