سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339623---
بازدید امروز: ----5-----
بازدید دیروز: ----36-----
شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    شناخت بیماری ها - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • ام اس خبر نمی کند؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:20 عصر

    ام اس خبر نمی کند؟


    «مالتیپل اسکلروزیس» یا «ام.اس» بیماری مزمن و ناتوان کننده‌ای است که سیستم اعصاب مرکزی یعنی مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری ماهیت اتو ایمیون (خود ایمنی) دارد؛ به این معنی که دستگاه ایمنی بدن، علیه قسمتی دیگر از بدن به‌عنوان یک ماده خارجی واکنش غیرعادی نشان می‌دهد. برای این که دقیقاً بدانیم در این بیماری چه اتفاقی برای سلول‌های عصبی می‌افتد، بهتر است با ساختمان این رشته‌های عصبی آشنا شویم. سیستم اعصاب مرکزی شامل میلیون‌ها سلول عصبی است که توسط رشته‌های عصبی به یکدیگر متصل شده‌اند. پیام‌های عصبی از سلول‌های عصبی منشاء می‌گیرند و در طول رشته‌های عصبی به‌طرف مغز و نخاع حرکت می کنند یا از آنها خارج می‌شوند. ماده‌ای به‌نام «میلین» رشته‌های عصبی را می‌پوشاند و از آنها محافظت می‌کند درست مثل عایق‌هایی که سیم برق را می‌پوشانند؛ اما در بیماری ام. اس سلول‌های ایمنی بدن به داخل سیستم اعصاب مرکزی هجوم می‌آورند و به غلط سلول‌هایی که غلاف میلین را می سازند از بین می‌برند. نتیجه چنین اشتباهی از بین رفتن پوشش میلین رشته‌های عصبی و بر جای ماندن لکه‌‌هایی روی این رشته‌هاست. این مسئله منجر به توقف یا اختلال در انتقال پیام‌های عصبی در ناحیه آسیب دیده می‌شود و در پایان شاهد استحاله رشته عصبی هستیم که نتیجه آن بروز علائم ناتوان کننده‌ای است که در اثر پیشرفت بیماری ام. اس، دیده می شود.

    علائم این بیماری شامل ضعف و کرختی یا فلج در یک یا چند عضو بدن، احساس مورمور شدن اندام‌ها، فقدان توازن یا مشکل در راه رفتن، اختلال در بینایی، احساس خستگی و گیجی است. با پیشرفت بیماری انقباضات شدید عضلانی، بریده بریده صحبت کردن و بروز مشکل در رفع ادرار و مدفوع احتمالا دیده می شود.

    این که چه عواملی باعث بروز بیماری می شوند، مسئله‌ای است که هنوز جواب قطعی برای آن یافت نشده است؛ اما متخصصان، وراثت و بعضی از عوامل محیطی مثل برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها را در این زمینه دخیل می‌دانند؛ اگر چه تأثیر اینها هم قطعی و صد‌در‌صد نیست. بد نیست بدانید نحوه بروز علائم و سیر پیشرفت این بیماری در همه افراد یکسان نیست. در 10 تا 15 درصد بیماران، علائم ملایم است و منجر به ناتوانی دایمی نمی شود؛ در حالی که در گروه کثیری از بیماران حالتی از عود شدید بیماری همراه با دوره‌‌هایی از بهبود هر 1 تا 3 سال اتفاق می افتد. در عده کمی از بیماران هم بدون این که دوره‌هایی از بهبود مشاهده شود، مدام شاهد شدت یافتن علائم هستیم. احتمالاً به علت گوناگونی نحوه بروز علائم، گاهی اختلاف نظرهایی در تشخیص بیماری دیده می‌شود. به هر حال آزمایشات گوناگون برای تشخیص بیماری موجود است که پزشکان از آن استفاده می‌کنند. امروزه درمان‌های دارویی گوناگونی برای تخفیف و تسکین علائم بیماری ارائه شده است که به بیمار کمک می‌کند به‌ زندگی عادی و روز‌مره خود ادامه دهد. آنچه باید به آن توجه داشته باشید، یادگیری مهارت‌های تطابق با این بیماری است؛ زیرا ماهیت این بیماری مزمن و پیشرونده است و به همین علت گاهی وضعیت روحی بیمار دچار آسیب می‌شود. بنابراین به بیماران مبتلا به ام.‌اس پیشنهاد می کنیم: تا حد امکان فعالیت‌های روزمره خود را طبق روال عادی انجام دهید. ارتباطات فردی و اجتماعی خود را حفظ کنید. به‌خاطر داشته باشید که انکار بیماری، عصبانیت و استیصال در مواجهه با بیماری، کوچکترین کمکی به‌بهبود اوضاع نمی کند. بنابراین ضمن مراجعه منظم به پزشکتان، تا زمانی که درمان قطعی این بیماری یافت شود روحیه خود را حفظ کنید. شکی نیست که این بیماری زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این که اثر آن بر کیفیّت زندگی شما تا چه حد است، بستگی به راهی دارد که شما برای ادامه زندگی خود و کنار آمدن با این بیماری پیدا می‌کنید.

    منبع: روزنامه جام‌ جم


        نظرات دیگران ( )

  • آلرژى هاى فصلى
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:18 عصر

    آلرژى هاى فصلى


    آلرژى ها بیشتر در اوایل بهار و پاییز خود را نشان مى دهند. کسانى که حساسیت هاى بهارى دارند نسبت به گیاهان موجود در محل زندگى خود حساس هستند و گرده موجود در گیاهان باعث آزار آنان مى شود.

    گرده ها چه هستند؟ گرده ها سلول هاى نر کوچک و تخم مرغ شکل در گل هاى گیاهان هستند. البته گرده گیاهان با گل هایى با رنگ روشن و گل هایى چون رز، معمولاً ایجاد آلرژى نمى کنند. یکى از راه هاى انتقال این گرده ها توسط زنبورها، سایر حشرات و وزش باد است.

    پس از پایان کار روزانه بدن (خصوصاً موها) و لباسهایتان را بشویید تا امکان حضور گرده هاى حساسیت زا درمحل خواب و زندگیتان به حداقل برسد.

    بسیارى از درختان چمن و علف هاى هرز کوتاه گرده هاى کوچکى دارند که سبک و خشک هستند و به خوبى از جایى به جایى دیگر منتقل مى شوند و باعث آلرژى هاى فصلى و ورم غشاى مخاطى بینى در اوایل بهار مى شوند.

    گرده هاى درختانى همچون بلوط، سرو، نارون، غان، زبان گنجشک، سپیدار (تبریزى)، چنار و افرا بیش از سایر درختان امکان به وجود آمدن این واکنش ها را دارند.

    چگونه شدت بروز این حساسیت ها را کاهش دهیم و یا مانع آن شویم؟

    - شب ها و هنگام خواب، پنجره هاى اتاق خواب خود را بسته نگه دارید تا مانع ورود گرده هاى گیاهى به محل خواب خود شوید.

    - هواى محل زندگى خود را همواره تمیز، خشک و خنک نگه دارید.

    - در هنگام رانندگى پنجره هاى اتومبیل خود را بسته نگه دارید.

    - فعالیت هاى خود را در محیط هاى سر باز به روزهاى مرطوب موکول نکنید و سعى نمایید این کارها را بیشتر در روزهاى خشک انجام دهید.

    - گهگاه با سفر به محیط هایى که امکان وجود گرده هاى مذکور کمتر است (مانند اطراف سواحل و دریاها) امکان تنفس راحت تر را ایجاد کنید.

    - در صورت لزوم از ماسک هاى کاغذى استفاده کنید.

    - از آویزان کردن ملحفه و لباس ها درخارج از خانه (به جهت خشک شدن) خوددارى کنید.

    - پس از پایان کار روزانه بدن (خصوصاً موها) و لباسهایتان را بشویید تا امکان حضور گرده هاى حساسیت زا درمحل خواب و زندگیتان به حداقل برسد.

    در صورت ورم و آزار چشم چه کنیم؟

    - کمپرس آب سرد برروى چشم ها مى تواند میزان تورم را کم کند.

    - به خاطر داشته باشید که مالیدن چشم ها نه تنها مشکلى را حل نمى کند بلکه با آزادسازى ترکیبات بیشتر باعث افزایش خارش مى شود.

    روزنامه ایران


        نظرات دیگران ( )

  • فصل بهار و آلرژى
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:18 عصر

    فصل بهار و آلرژى


    بهار با تمام ویژگى هاى منحصر به فرد و خوبش براى بعضى ها اسباب مزاحمت را فراهم مى کند. آنها نمى توانند مانند خیلى هاى دیگر از زیبایى هاى این فصل خوب خدا استفاده کرده و لذت ببرند. از آنها صحبت مى کنم که صبح ها با صداى عطسه خودشان از خواب بیدار مى شوند و لشکر مورچه ها به گوش و چشم و بینى و حلقشان حمله برده اند و مجبور هستند در این فصل دستمال کاغذى را کیلویى بخرند! و به گل ها و درخت ها به چشم دشمن نگاه کنند. خیلى از این افراد در هیچ مورد زندگى حساسیتى نشان نمى دهند و مقاومت زیادى دارند اما در مورد این موضوع بخصوص حسابى حساس هستند و حساسیتشان را هم بروز مى دهند!

    اگر یکى از والدین یا هردوى آنها سابقه آلرژى داشته باشند شانس ابتلاى فرزندان بالاتر خواهد رفت

    «آلرژى» چیست؟

    آلرژى عبارت است از یک واکنش غیرطبیعى بدن در مقابل ماده اى خاص! ماده اى که ضرورتاً و اساساً و به خودى خود مضر نیست، اما در نتیجه حضور و وجود آن پاسخ سیستم ایمنى و واکنش هاى بدن به شکلى است که باعث بروز بیمارى و مشکلات نزد فرد مى شود. ماده اى که به این شکل بدن را وادار به واکنش مى کند. اصطلاحاً «آلرژن» نامیده مى شود.

    آلرژن چیست؟

    تقریباً هر ماده اى مى تواند «آلرژن» محسوب شود اما رایج ترین و معمول ترین آلرژن ها عبارت اند از، پوشش بدن برخى حیوانات (پر، پشم)، گروه گیاهان، غبار و گرد و خاک موجود در محیط زندگى و موجودات بسیار ریز همراه آنها، قارچ ها، برخى داروها و غذاهایى همچون: (ماهى، تخم مرغ، شیر، ریزدانه ها و...) رنگ ها، لوازم آرایشى و...

    چه کسانى مستعد ابتلا به آلرژى هستند؟

    به طور کلى تمام افراد مى توانند به ماده یا موادى به نسبت هاى مختلف حساسیت نشان دهند اما آمار و بررسى ها نشان داده است که بیشتر مبتلایان سابقه این ناراحتى را در والدین خود هم یافته اند. بنابراین اگر یکى از والدین یا هردوى آنها سابقه آلرژى داشته باشند شانس ابتلاى فرزندان بالاتر خواهد رفت.

    مکانیسم واکنش آلرژیک چیست؟

    بعد از آنکه فرد در معرض ماده آلرژن قرار گرفت، نوع خاصى از آنتى بادى به نام امینو گلوبولین E و یا IGE در بدن او ترشح مى شود. در افراد سالم میزان و سطح IGE بسیارکم است. حال آنکه در خون افرادى که واکنش نشان داده اند این میزان درحد قابل توجهى بالا مى رود.

    در بدن ما سلول هاى خاصى به نام «مست سل ها» و «بازوفیل»ها وجود دارند که در واکنش هاى آلرژیک دخیل هستند.

    IGE تولید شده در اثر تحریک پى در پى در مقابل آلرژن ها به سطح این سلول ها متصل مى شود و متعاقب آن دیواره سلولى را سوراخ کرده باعث آزاد شدن مواد مختلفى مى شود. این مواد باعث انقباض عضلات صاف مى شود و بسته به مسیر و محل ورود آلرژن و محل واکنش آن، نشانه هاى متفاوتى بروز مى کند.از جمله:

    ورم ملتهمه چشم: شما به عنوان یک بزرگسال، احتمال دارد واکنش هاى فوق را بیشتر در چشمانتان نشان دهید و علایم آن بیشتر همراه با ورم غشاء مخاطى بینى است و گله و شکایت اصلى مبتلایان مربوط به خارش چشم آنهاست که اگر با آسم همراه شود مى تواند باعث مسدود شدن راه هوا به شش ها شود که همراه با تنفس سخت و سنگین و صداى خس خس بروز مى کند و در مجارى باریک، هوا با فشار حرکت مى کند.

    اگزما: کسانى که از اگزما رنج مى برند پوست هاى حساسى پیدا مى کنند که خارش و سوزش دارد. در این گروه از افراد فاکتور حساس بودن والدین نقش مهمى دارد و بیشتر آنها والدینى داشته اند که در بروز واکنش هاى آلرژیک «اگزما» را بروز داده اند. این علائم را بیشتر در طرفین آرنج، زیر زانو، روى گردن، قوزک پا، مچ دست و پشت دست ها مى توان دید و در بسیارى از بیماران آسیب پوست به علت خارش شدید آن با عفونت هاى باکتریایى همراه مى شود.

    روزنامه ایران


        نظرات دیگران ( )

  • بیماری وبا، خطری در تابستان
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:17 عصر

    بیماری وبا، خطری در تابستان


    بیماری وبا، نوعی بیماری همه‌گیر است که توسط باکتری ویبریو کولرا (VIBRIO CHOLERA) ایجاد می‌شود. علائم این بیماری اسهال شدید، تهوع، گرفتگی عضلات پا و معده است. در بدترین حالت، بیمار مبتلا با از دست دادن آب و مایعات حیاتی بدن، از کار افتادن کلیه و شوک شدید از بین می رود. بیماری ممکن است به طور ناگهانی در شدیدترین حالت خود بروز کند یا اینکه روندی نسبتا کند داشته باشد. اما در هر صورت اگر به آن توجهی نشود می‌تواند در فاصله 6 ساعت تا کمتر از یک هفته به مرگ منتهی شود.

     علائم بیماری وبا اسهال شدید، تهوع، گرفتگی عضلات پا و معده است

    چگونگی سرایت وبا

    شخص ممکن است با مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری وبا، به این بیماری مبتلا شود. در مواردی که بیماری شایع شده باشد، مدفوع اشخاص بیمار هم بسیار آلوده کننده است. آب های باز مانند برکه ها، نهرها و استخرها هم می‌توانند بسیار خطرناک باشند و نوشیدن آب آن یا شنا در آنها می‌تواند بیماری زا باشد. به دنبال یک همه‌گیری وبا در آمریکای جنوبی در سال 1991، یک شیوه انتقال بسیار رایج، خوردن غذاهای دریایی خام و نیم پخته مانند سوشی و انواع صدف ذکر شده بود.

    مصرف سبزیجات خام، در دوران همه‌گیری بیماری وبا، به کلی ممنوع است. اگر در گل فروشی ها، گل هایی که با آب رنگین، به رنگ های سبز و آبی درآورده شده‌اند را دیده باشید، متوجه می شوید که آب، بدون هیچ گونه تغییر و تحولی وارد برگ ها و گل می‌شود. باکتری ها هم مانند رنگ، به داخل بافت های گیاه نفوذ پیدا می‌کنند. سبزیجاتی مانند کاهو، سبزی خوردن، کلم و کرفس از جمله مواردی هستند که مصرف آنها در دوران شیوع وبا منع می‌شود. همچنین سبزیجاتی که در اصل ریشه هستند، مانند سیب زمینی و هویج، حتما باید ابتدا کاملا شسته، پوست گرفته و پخته شوند و بعد به مصرف برسند.

     برای جلوگیری از مبتلا شدن به "وبا" فقط از آب جوشیده و تصفیه شده، غذاهای کاملا پخته و داغ ، میوه و سبزیجات شسته و ضدعفونی شده استفاده کنید.

    تهیه غذاهای پروتئینی به خصوص از نوع دریایی آن حتما باید با رعایت کامل بهداشت انجام شود و گوشت مورد مصرف کاملا پخته شود.

    پیشگیری

    با وجود اینکه وبا یک بیماری مرگ آور است، اما پیشگیری از آن چندان مشکل نیست. به نکات زیر توجه کنید:

    - فقط آب جوشیده و تصفیه شده مصرف کنید. اگر مدتی خارج از خانه هستید، یک بطری کوچک آب جوشیده خنک با خود ببرید و از نوشیدن آب میوه باز خود داری کنید. چای، قهوه و نوشیدنی های بسته بندی شده از جمله نوشیدنی های مجاز هستند.

    - تنها غذاهایی را میل کنید که کاملا پخته و داغ باشند.

    - هرنوع میوه را قبل از مصرف به خوبی بشویید و پوست بکنید.

    - از مصرف سالاد - حتی در خانه- خودداری کنید و سبزیجات مصرفی خود را کاملا بپزید.

    - از دستفروش ها هیچ خوراکی خریداری نکنید.

    قانون کلی برای مصرف غذا در دوران شیوع بیماری وبا این است : یا آن را بجوشان، بپز و پوست بکن یا فراموشش کن!

     از آنجایی که بیمار به سرعت مایعات بدن را از دست می‌دهد، باید بلافاصله و به طور مداوم با نوشیدن آب و محلول ORS، همراه با مقداری آب لیموی تازه این کمبود را جبران کند.

    درمان وبا

    درمان وبا ساده و موفقیت آمیز است، به این شرط که به موقع انجام شود. باکتری بیماری زا با چسبیدن به جداره روده کوچک، موجب بیماری می‌شود و باید دوران مشخصی را طی کند تا به کلی از بدن خارج شود. طبعا با بالا بردن مقاومت بدن و رعایت بهداشت، می‌توان این روند را سرعت بخشید.

    از آنجایی که بیمار به سرعت مایعات بدن را از دست می‌دهد، باید بلافاصله و به طور مداوم با نوشیدن آب و محلول های قندی-نمکی مانند ORS، همراه با مقداری آب لیموی تازه، این کمبود را جبران کند. محلول ORS در تمام جهان، برای مقابله با وبا و اسهال های شدید به کار می رود و مصرف فراوان آن نجات بیمار را تضمین می‌کند. البته در موارد حاد، مایعات بدن از طریق تزریق سرم سیاهرگی نیز انجام می‌شود. داروهای پادزیست (آنتی‌بیوتیک)، دوره بیماری را کوتاه می‌کند اما به اندازه مصرف فراوان آب و محلول های حیات بخش، مفید نیست.

    در موارد همه‌گیری، بروز هرنوع حالت اسهال یا تهوع باید جدی گرفته شود.

    مدت زمان همه‌گیری

    پیش بینی اینکه همه‌گیری بیماری وبا تا چه مدت باقی بماند، بسیار مشکل است و شیوع چنین بیماری هایی نمیتواند بلافاصله پایان بگیرد و بستگی به میزان رعایت بهداشت فردی و عمومی، اطلاع رسانی مناسب و ارائه تجهیزات بیمارستانی، پزشکی و دارویی دارد. به عنوان مثال همه‌گیری وبا در آفریقا 30 سال به طول انجامید.


        نظرات دیگران ( )

  • آنچه راجع به آنفلوآنزای مرغی باید بدانیم
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:16 عصر

    آنچه راجع به آنفلوآنزای مرغی باید بدانیم


    آنفلوانزای مرغی، ماکیان را مبتلا می‌کند و عامل مولد آن ویروسی است که با ساختار فیزیکی پرندگان سازگار شده است. با وجود اینکه این بیماری مخصوص ماکیان است، اما در سال های اخیر ظاهرا این ویروس به گونه‌های دیگر جانداران نیز منتقل شده و موجب ابتلای انسان‌ها به این بیماری شده است.

    این ویروس اغلب در فضولات پرندگان یافت می‌شوند و مرغدارانی که این ویروس را تنفس می‌کنند به آن مبتلا می‌شوند.

    انتقال این بیماری از انسان به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. آنچه این بیماری را برای انسان خطرناک می‌کند، این است که ویروس آن به شکلی دچار جهش ژنتیکی و تغییر رفتار شود که بتواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود. در این صورت شیوع بیماری بسیار گسترده خواهد شد. خطرناک تر از این وضعیت آن است که ویروس مرغی بتواند فردی را آلوده کند که همزمان به بیماری آنفلوآنزای انسانی  مبتلاست. در صورتی که ژن‌های ویروس‌ مرغی و انسانی در این شرایط با یکدیگر ترکیب شوند، ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و در نتیجه یک آنفلوانزای عالم‌گیر شایع خواهد شد.

    تقریبا هیچ فردی به طور طبیعی در برابر ویروس جدید مصونیت نخواهد داشت. در حالی که این ویروس می‌تواند ظرف 6 ماه به همه مناطق جهان برسد. هیچ کس نمی‌داند ما چقدر به زمان این اپیدمی احتمالی جهانی نزدیک هستیم، اما بسیاری از دانشمندان می‌گویند که ما به این نقطه خواهیم رسید، چرا که به نظر می‌رسد همه‌گیری آنفلوانزا در سیکل‌های 25 ساله به وقوع می‌پیوندند و آخرین دوره آن در سال 1968 بوده است.

    آنچه نگرانی‌ها را در این اواخر بیشتر کرده این است که آنفلوانزای مرغی آلوده کردن پستانداران را از جمله پلنگ‌ها و ببرها را آغاز کرده است.

    برای جلوگیری از احتمال ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان، باید غذاهای حاوی گوشت ماکیان را در دمای 70 درجه سانتیگراد و حداقل به مدت 30 دقیقه بپزید و برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان از مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز و خام نیز پرهیز شود.

    یک بررسی اخیر آزمایشگاهی نشان داد که ویروس آنفلوانزای مرغی می‌تواند در میان گربه‌ها نیز رد و بدل شود. همچنین این ویروس توانسته اردک‌ها را بدون بروز بیماری و علائم ظاهری آن آلوده کند. این امر خطر آلودگی مرغداران را افزایش می‌دهد.

    علائم بیماری

    در مورد علائم بیماری باید گفت، ابتدا با یک تب خفیف، سردرد و درد مفاصل آغاز می‌شود. تب بیمار ممکن است به مدت یک روز فروکش کند. بیمار به سختی تنفس می‌کند و به تدریج سرفه‌ها آغاز می‌شود.

    همزمان با کم رسیدن اکسیژن به مغز در اثر اشکال در تنفس حالت کُما و مرگ به همراه خواهد داشت. از آنجا که علائم آنفلوانزای مرغی بسیار مشابه آنفلوانزای معمولی است، خطر آن این است که ممکن است پزشکان نتوانند تفاوت آنها را تشخیص دهند.

    اما در صورتی که این بیماری ظرف 48 ساعت تشخیص داده شود و بیمار تحت درمان خاص بیماری مانند مصرف داروی ضد ویروسی TAMIFLU قرار گیرد، بیمار معمولا بهبودی کامل بدست می‌آورد.

    تا کنون به منظور توقف این بیماری میلیون‌ها مرغ، جوجه و اردک در کشورهای آلوده شده آسیایی و ترکیه به منظور کاهش خطر ابتلا در میان پرندگان و انسان‌های سالم، کشتار شده‌اند. نجات و پاک سازی در مناطق مستعد و آسیب‌پذیر مانند مرغداری‌ها و مزارع افزایش یافته است.

    همچنین از پزشکان خواسته شده تا نسبت به علائم بیماری در بیماران کنجکاوتر بوده و آنها را تحت کنترل دقیق داشته باشند.

    با این حال سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که اگر در حال حاضر این بیماری شایع شود، هیچ کشوری برای مقابله با آن چه به لحاظ دارویی و چه به لحاظ واکسینه کردن آماده نیست.

    در صورتی که گوشت مرغ کاملا بپزد و خام نباشد، امکان انتقال این بیماری از راه خوردن گوشت مرغ آلوده وجود نخواهد داشت.

    در مورد تهیه واکسن برای این بیماری باید گفت دانشمندان در مراحل بسیار اولیه ی آزمایش یک واکسن علیه زنجیره H5N1 از آنفلوانزای مرغی هستند که در آسیا در حال گردش است.

    اگر یک حالت عالم‌گیر از این زنجیره در سال آینده و سال های آتی بروز کند، میلیون ها تن در اروپا و آمریکا و میلیاردها تن دیگر در سایر نقاط جهان به این واکسن دسترسی نخواهند داشت. به علاوه دولت‌های هر کشور باید تصمیم بگیرند چه گروهی از جامعه برای تزریق این واکسن در اولویت قرار دارند که این تصمیم بستگی به این دارد که بخواهند مرگ و میر احتمالی را کاهش دهند، آسیب جوامع را به حداقل برسانند و یا آسیب اقتصادی از این اپیدمی را کاهش دهند.

    در خصوص یک تلاش بین‌المللی برای مقابله با این ویروس باید متذکر شد که نوامبر سال 2004، سازمان جهانی بهداشت در یک درخواست قطعی از دولت‌ها خواست تا در جهت تولید و توزیع واکسن بیماری اقدام کنند.

    هم اکنون درحدود 10 شرکت در حال کار کردن بر روی تهیه واکسن این بیماری هستند و بسیار نیز انتظار می‌رود که در سال جاری آزمایش های بالینی در این زمینه را آغاز کنند.

    در مقایسه با سارس باید گفت، آنفلوانزای مرغی برخلاف سارس  به صورت دوره‌ای در حال گردش است، اما سارس را می‌توان برای مدتی تحت کنترل قرار داده و شیوع آن را متوقف کرد.

    برای رفع وجود احتمالی ویروس آنفلوآنزای پرندگان، باید غذاهای حاوی گوشت ماکیان را در دمای 70 درجه سانتیگراد و حداقل به مدت 30 دقیقه بپزید و برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان از مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز و خام نیز پرهیز شود. همچنین در صورت دیدن پرنده تلف شده درمحل زندگی خود، بلافاصله آن را به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی یا خانه ی بهداشت اطلاع دهید


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]