سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339717---
بازدید امروز: ----58-----
بازدید دیروز: ----41-----
مضرات سیگار - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    مضرات سیگار - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    مضرات سیگار - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • قلیان از سیگار بدتر است
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:18 صبح

    قلیان از سیگار بدتر است


    یک وعده کشیدن قلیان بیشتر از یک پاکت سیگار نیکوتین وارد بدن می‌کند.

    به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، سازمان جهانی بهداشت (WHO) چهارشنبه 15 مارس (24 اسفند) اعلام کرد قلیان‌های آبی معروف مصری، زیان بیشتری از سیگار دارند.

    بسیاری از مصری‌ها که قلیان می‌کشند، معتقدند عبور دود از میان آب درون محفظه شیشه‌ای، برخی از سموم تنباکو را تصفیه می‌کند. اما حسین جزایری رئیس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: اینطور نیست.

    جزایری در یک کنفرانس خبری گفت: " ده‌ها سال، عقیده‌ کاذب فراگیری وجود داشته است که قلیان‌های آبی از سیگار خطر کمتری دارند. دود استنشاق‌شده از قلیان، نه تنها همه مواد سرطان‌زای دود سیگار را داراست، بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد. به علاوه دود قلیان مجموعه‌ای از مواد سرطان‌زای دیگر هم دارد که ناشی از سوختن زغال است و خطر انتقال بیماری‌‌های عفونی مانند سل  و هپاتیت  از قطعه دهانی مشترک قلیان هم وجود دارد."

    بررسی WHO نشان می‌دهد که یک قلیان‌کش عادی 2 تا 3 بار در روز از قلیان استفاده می‌کند و مقدار نیکوتین دریافتی در هر وعده قلیان کشیدن، از نیکوتین دریافتی کشیدن یک بسته سیگار هم بیشتر است.

    عثمانی‌ها در قرن 17 میلادی قلیان‌های آبی را به مصر آوردند. اگرچه در قرن‌های بعدی با آمدن سیگار به بازار، فقط در مناطق روستایی از قلیان استفاده می شد، ولی در دهه های اخیر دوباره مصرف قلیان در میان مصری ها رواج پیدا کرده است.

    به خصوص زنان مصری تحت تاثیر این مد جدید و با تصور زیان کمتر قلیان نسبت به سیگار، به کشیدن آن روی آورده‌اند.

    مصطفی کمال از موسسه پژوهشی مبارزه با دخانیات مصر می‌گوید، یک سوم از 34000 مورد مرگ و میر سالانه ناشی از دخانیات در مصر، مربوط به کشیدن قلیان است.

    منبع: همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • افزایش خطر نابینایی با سیگار
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:6 صبح

    افزایش خطر نابینایی با سیگار

    تازه ترین پژوهش ها نشان می دهد که کشیدن سیگار به میزان قابل توجهی خطر از دست دادن بینایی را با  بالا رفتن سن افزایش می دهد.

    این بررسی نشان می دهد که هم افراد سیگاری و هم افرادی که با آن ها زندگی می کنند در معرض این خطر قرار دارند.

    کشیدن سیگار باعث پیشرفت نوعی بیماری چشمی می شود که علت اصلی از دست دادن نسبی بینایی و یا نابینایی به طور کامل در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی است.

    سیگار

    در این تحقیقات که نتایج آن در مجله انگلیسی اوفتالمولوژی منتشر شده، 435 فرد مبتلا به این بیماری چشمی و 280 نفر دیگر که با آن ها زندگی می کردند مورد آزمایش قرار گرفتند.

    این آزمایشات نشان داد افرادی که روزانه یک پاکت و یا بیشتر سیگار می کشند و این وضعیت تا 40 سال ادامه پیدا می کند، 3 برابر بیشتر افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به این بیماری و در نهایت از دست دادن قدرت بینایی خود هستند. در عین حال کسانی هم که با افراد سیگاری زندگی می کنند، به همان اندازه در معرض خطر قرار دارند.

    اما لازم به تذکر است که  ترک سیگار به مدت 20 سال خطر ابتلا را در افراد سیگاری به اندازه افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، کاهش می دهد.

    این بیماری چشمی در مرکز قرنیه در پشت چشم بروز می کند که این بخش از چشم برای دید مناسب مرکزی جهت انجام فعالیت های ضروری مانند رانندگی و مطالعه کردن، لازم و ضروری است.


        نظرات دیگران ( )

  • سیگار و سینما؛ سانسور برای سلامت
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:44 صبح

    سیگار و سینما؛ سانسور برای سلامت

    سال‌هاست که کارشناسان بهداشتی در مورد تأثیر گسترده ی نمایش سیگار و سیگاری‌ها روی پرده جذاب و پرطرفدار سینما هشدار می‌دهند.

    مردی در حال سیگار کشیدن

    آنها می‌گویند هنرپیشه‌های سیگاری در سراسر دنیا، نوجوانان و جوانان را به شکل ناخودآگاه به کشیدن سیگار ترغیب و تشویق می‌کنند. به نظر می‌رسد این رفتارسازی ناخوشایند فقط اختصاص به کشورهای غربی یا در حال توسعه ندارد و مطالعات نشان می‌دهد که همه نوجوانان در معرض خطر این گونه آموزش‌های غلط هستند.

    تحقیقات انجام شده در آمریکا، آلمان و مکزیک از سیگاری شدن نوجوانانی حکایت دارد که هنرپیشه‌های محبوبشان را در نقش‌های جذاب و پرکشش، سیگار به دست دیده‌اند.

    مطالعه‌ای که به تازگی در نشریه طب پیشگیری آمریکا چاپ شده، مشخص کرده نوجوانانی که بیشتر از همسن و سال‌هایشان صحنه‌های سینمایی «سیگاردار» را دیده‌اند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که سراغ امتحان کردن آن بروند و نهایتاً خودشان هم دودی شوند.

    برای نوجوانان امروزی، سیگار کشیدن موضوعی است عادی و پیش ‌پا افتاده که در هر جا و هر داستانی می‌توان ردپاهایی از آن دید و اصلاً انگار زندگی بدون سیگار در لای انگشتان دست، قابل تصور نیست!

    به گزارش بی‌بی‌سی، به تازگی کارشناسان بهداشتی انگلستان، با جمع بندی و تحلیل این گونه مطالعات، هشدار خود را درباره خطر جمع شدن سیگار و سینما در کنار هم، تکرار کرده‌اند.

    اداره بهداشت انگلستان خواستار آن شده‌است که تمام مارک‌های تجاری سیگار از صحنه فیلم‌ها حذف شود و نیز قبل از همه فیلم‌هایی که در آن هنرپیشه‌ها سیگار می‌کشند، آگهی‌هایی به این مضمون پخش شود که «سیگار برای سلامت شما ضرر دارد».

    کارشناسان به مطالعات گوناگونی استناد می‌کنند که نشان می‌دهد حجم این گونه صحنه‌ها در فیلم‌های سینمایی، به خصوص فیلم‌های ساخت هالیوود، بسیار بالاتر از آن مقداری است که به نظر می‌رسد.

    یکی از این مطالعات نشان داده‌ است نوجوانان 10 تا 14 ساله آمریکایی، 9/13 بیلیون صحنه سینمایی دیده‌اند که در آنها فردی سیگار می‌کشیده‌است. (به عنوان در فیلم «شب بخیر و موفق باشید» که از تلویزیون خود ما هم پخش شد، تقریباً صحنه‌ای نبود که هنرپیشه‌های این فیلم بدون سیگار دیده شوند.)

    این مطالعه که در نشریه علمی «پدیاتریکس» چاپ شده، از حقیقتی تکان‌دهنده و هولناک حکایت دارد: "این که برای نوجوانان امروزی، سیگار کشیدن موضوعی است عادی و پیش ‌پا افتاده که در هر جا و هر داستانی می‌توان ردپاهایی از آن دید و اصلاً انگار زندگی بدون سیگار در لای انگشتان دست، قابل تصور نیست!"

    ماتیو مایرز، از فعالان مبارزه علیه زیان‌های سیگار برای کودکان، در این‌باره می‌گوید: « باید شرکت‌های فیلم سازی متعهد شوند که این حجم گسترده استفاده از سیگار را روی پرده سینما، کم کنند، وگرنه باید منتظر گسترش بیش از پیش سیگاری شدن کودکان و نوجوانانمان باشیم، کما این که امروز هم شاهد آمار وحشتناکی از استعمال دخانیات در سنین پایین هستیم.»

    البته برخی فعالیت‌های مثبت هم در این باره صورت گرفته‌است. شرکت «مالبورو» که بزرگ ترین تولیدکننده سیگار در آمریکاست، سال گذشته از استودیوهای تهیه فیلم خواسته ‌است از محصولات این شرکت در فیلم‌ها استفاده نشود.

    همان‌طور که می‌دانیم یکی از مهم‌ترین راه‌های تبلیغ محصولات تجاری و به ویژه سیگار، استفاده از آنها در فیلم‌های سینمایی است. اما به نظر می‌رسد تا محو کامل سیگار و دود از صحنه ی هنر هفتم، هنوز راه درازی در پیش داریم.

    مخالفان می‌گویند از آنجا که یک ‌چهارم افراد بزرگسال در غرب سیگاری هستند، نشان دادن فرد سیگاری در فیلم سینمایی، چیزی جز «انعکاس واقعیت موجود» نیست و از آنجا که نمی‌توان این واقعیات را کتمان کرد، بنابراین مجبور کردن فیلم سازان به حذف سیگار از فیلم‌هایشان، یک سانسور بی‌مبنا و بی‌فایده است.

    البته پاسخ‌های متعددی به این‌گونه ادعاها وجود دارد. از جمله این که خطرها و زیان‌های سیگار، از جمله نفش مستقیم آن در بروز انواع بیماری‌های قلبی، ریوی، فشار خون ، پوکی استخوان و از همه مهم‌تر، عاملیت مستقیم آن در بروز سرطان‌هایی مانند سرطان ریه، همه و همه از واقعیات انکارنشدنی هستند که متأسفانه موارد آن در جامعه امروز ما کم نیستند و اگر قرار باشد واقعیت‌ سیگار کشیدن در جامعه انعکاس داده ‌شود، اینها(بیماری های ناشی از سیگار) هم باید گفته ‌شوند و از همان ابزار هم باید برای بیان و ترویج آن استفاده کرد تا به همان اندازه روی نوجوانان تأثیر بگذارد.

    حالا باید دید آیا هشدارهای کارشناسان بهداشتی از این میدان پیروز بیرون می‌آید، یا زور و قدرت و ثروت کارخانه‌های دخانیات و نیز خودخواهی‌های برخی از ما بزرگ ترها که دوست داریم به هر چاهی که افتادیم، فرزندانمان را هم به همان چاه بیندازیم.

    فرنوش صفوی‌فر


        نظرات دیگران ( )

  • وقتی سیگارکشیدن تفریح می‌شود
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:43 صبح

    وقتی سیگارکشیدن تفریح می‌شود

    زندگی شهری، آلودگی‌های محیطی و بالا رفتن میزان آلاینده‌ها از یک سو و تغییر یافتن نوع سرگرمی‌ها و تفریحات از سوی دیگر سبب شده‌ که بیماری‌های ریوی زودتر از آنچه که می‌پنداریم به سراغمان بیایند. چرا که محققان معتقدند سن ابتلا به بیماری‌های ریوی 10 سال کاهش یافته است.

    سیگار کشیدن نوجوان

    در حقیقت، اگر پیش از این تفریح جوان‌ها شامل پارک رفتن، پیاده‌روی و بستنی خوردن بود، این روزها کمتر جوانی را می‌یابی که کافه‌نشینی و سیگار کشیدن در برنامه‌اش نباشد.

    وقتی روزهایمان را پشت چراغ‌های قرمز و دود سپری می‌کنیم، غذاهای آماده و سرشار از چربی و مواد خطرناک می‌خوریم و تفریحمان سیگار و قلیان می‌شود، چندان عجیب نیست اگر در خبرها بخوانیم: «بیماری‌های ریوی طی سال های اخیر در دنیا، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، شیوع و افزایش  بیشتری یافته و بیماری‌های تنفسی نظیر آسم و بیماری‌های انسدادی راه‌های تنفسی از جمله شایع‌ترین آنهاست که عمده‌ترین دلیل آنها استعمال دخانیات است که ابتلا به برونشیت مزمن را به همراه خواهد داشت.»

    کوچولوهای سیگاری

    دکتر رضوان رضایی- رئیس انجمن متخصصان ریه ایران-  نیز معتقد است: «سن ابتلا به بیماری‌های ریوی به علت کاهش سن مصرف‌کنندگان دخانیات، حدود 10 سال کاهش یافته، چرا که در سال های گذشته سن ابتلا به این بیماری‌ها 50 سال بود که اکنون به 40 سال رسیده است. افرادی که 20 سال سیگار مصرف کرده‌اند، 20 برابر بیشتر از سایر افراد، مبتلا به سرطان‌های ریوی می‌شوند.»

    وی با اشاره به اینکه عفونت و سرطان‌های ریه اغلب ناشی از مصرف سیگار است، می‌گوید: «متاسفانه افزایش استعمال سیگار در نسل جوان کشور، باعث ابتلای جوانان به بیماری‌های ریوی شده که این خطر سلامت نیروهای فعال جامعه را تهدید می‌کند.»

    دکتر غلامرضا حیدری- متخصص ریه و عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت – با اشاره به کاهش سن استعمال دخانیات می‌گوید: «در حالی که سن شروع سیگار در 50 سال پیش، دهه چهارم زندگی بود، 30 سال پیش به دهه سوم رسیده و از حدود 10 سال پیش 17 سالگی، 5 سال پیش 15 سالگی و این روزها به 13 سالگی رسیده است و از آنجایی که اثرات مخرب مصرف سیگار، پس از گذشت 15 یا 20 سال خودش را نشان می‌دهد، بنابراین اصلا بعید نیست که در 20 سال آینده شاهد شیوع بیماری‌های ریوی خطرناک از جمله برونشیت مزمن درجوان‌های 30 ساله باشیم.»

    در این میان دکتر حیدری به نقایص موجود در برنامه‌ریزی‌های کشوری هم اشاره کرده و می‌گوید: «اگر به علل ایجاد این مشکل دقت کنیم، درمی‌یابیم که برنامه‌های کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات را رها کرده‌ایم، در حالی که این آموزش‌ها از سنین راهنمایی و دبیرستان برای افراد الزامی ‌است و این نکته‌ای است که در سال های گذشته از آن غافل بوده‌ایم.»

    وی در ادامه، ترک سیگار را بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌ها عنوان کرده و می‌گوید: «آمارهای جهانی حاکی از آن است که ترک سیگار در هر زمانی به نفع بیمار است، حتی اگر فرد در مراحل پایانی بیماری مهلک مثل سرطان ریه باشد، چرا که در آن شرایط هم ترک سیگار در بهبود و ارتقای سطح زندگی فرد نقش بسزایی خواهد داشت. البته ناگفته نماند که اگر ترک سیگار قبل از سن 30 سالگی باشد، با 95 درصد اطمینان می‌توانم بگویم که هیچ بیماری به وجود نخواهد آمد. اگر در  45 سالگی باشد ممکن است بیماری ایجاد کند، ولی درمان راحت‌تر است و حتی اگر در 65 سالگی هم کسی به فکر ترک افتاد، با اینکه درمان چندان راحت نخواهد بود، اما باز هم ناتوانی ناشی از بیماری بسیار کمتر می‌شود، بنابراین به عنوان یک قاعده ی کلی باید بپذیریم که ترک در هر زمانی نتایج مثبتی را در بردارد

    دکتر حیدری: طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، اگر کسی سابقه مصرف حداقل100 نخ سیگار یا استمرار استعمال آن را در سه ماه داشته باشد، به او سیگاری اطلاق می‌شود و ملاحظه می‌کنید که طبق این تعریف، بسیاری از کسانی که خودشان را سیگاری نمی‌دانند، در زمره این افراد قرار می‌گیرند.

    جالب است بدانید که این سیگار کشیدن، نه تنها خود فرد، بلکه اطرافیان وی را هم در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار می‌دهد.

    دکتر کتایون نجفی‌زاده- فوق تخصص بیماری‌های ریوی- در این زمینه می‌گوید: «اگرچه بیماری آسم در نتیجه استعداد ژنتیکی عارض می‌شود، اما تنها چیزی که به جز ژنتیک در این زمینه به اثبات رسیده این است که در صورت سیگاری بودن مادر چه در دوران حاملگی و چه پیش از آن، کودک مبتلا به آسم می‌شود و شاید یکی از دلایل افزایش تعداد افرادی که بدون داشتن زمینه خانوادگی، به آسم مبتلا می‌شوند، همین باشد.»

    آوار آلودگی بر شهرنشینان

    در این میان علاوه بر استعمال دخانیات، فاکتورهای محیطی دیگری نیز باعت افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی در افراد می‌شود که آلودگی هوا، بیماری‌های شغلی و تماسی، استفاده از برخی داروها و... از آن جمله‌اند.

    رضایی عدل معتقد است: «آلودگی هوا به ویژه طی سه دهه اخیر و به خصوص در کشورهای توسعه یافته، در افزایش بروز بیماری‌های ریوی موثر بوده است.»

    دکترمحمد بهگام شادمهر- فوق تخصص جراحی ریه و قفسه سینه- نیز می‌گوید: «آلودگی هوا برای اینکه فرد را دچار بیماری کند، احتیاج به زمان دارد، یعنی این آلودگی هوا 20 سال پیش هم وجود داشته، اما نکته تاثیرگذار این است که غلظت این آلاینده‌ها طی سال‌های اخیر افزایش یافته و در حد خطرناک قرار گرفته است که این خود می‌تواند عاملی برای ابتلای افراد به بیماری‌های ریوی به شمار آید.»

    این در حالی است که دکتر رضایی در ادامه ذکر می‌کند: «بیماری‌های عروقی ریه، فشار خون، شریان‌های ریوی و نارسایی ریه نیز از جمله بیماری‌های شغلی و تماسی محسوب می‌شود که اغلب در افراد شاغلی که در مکان‌هایی نظیر معادن یا کارخانجات مواد شیمیایی و استفاده از تنور در فضاهای بسته که تهویه مناسبی ندارند، بروز می‌کند.»

    رضایی عدل با اشاره به لزوم پیشگیری از بیماری‌های ریوی، آن را بهترین راه برای جلوگیری از هزینه‌های درمان این بیماری‌ها می‌داند و می‌گوید: «برخی از داروهای خارجی برای درمان بیماری‌های ریوی از کیفیت خوبی برخوردار نیست، بنابراین وزارت بهداشت باید توجه بیشتری برای ورود این داروها به کشور داشته باشد.»

    صدف کوه‌کن


        نظرات دیگران ( )

  • طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:43 صبح

    طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است

    فکر می‌کنید یک قطعه پنیر، یک لیوان آب و یک بشقاب کلم بروکلی چه خصوصیت مشترکی داشته باشند؟  هر سه ی آنها طعم سیگار را کم می‌کنند.

    کشیدن سیگار همراه با نوشیدن کولا

    به گزارش هلث‌دی نیوز(Health Day News) یک پژوهش جدید نشان می‌دهد خوردن برخی از غذاها مزه سیگار را کاهش می دهند و مصرف برخی دیگر از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها مثلا خوردن گوشت یا نوشیدن قهوه، طعم سیگار را افزایش می دهند.

    در مجموع، این یافته‌ها امکان طرح یک رژیم غذایی برای ترک سیگار را فراهم می‌‌آورد.

    اف جوزف مک‌ کلرنون، استادیار بخش روان پزشکی و علوم رفتاری مرکز پزشکی دانشگاه دورهام در کارولینای شمالی و سرپرست این تحقیق می‌گوید: "سیگار کشیدن تنها مربوط به اعتیاد به نیکوتین نیست، بلکه طعم و کیفیات حسی سیگار‌ کشیدن نیز برای فرد سیگاری مهم است. بنابراین هر چیزی که بتواند تجربه سیگارکشیدن را مختل کند، ممکن است به ترک سیگار کمک کند."

    میوه‌ها و سبزی‌ها، لبنیات و نوشیدنی‌های فاقد کافئین مانند آب و آب میوه به عنوان بدترکننده طعم سیگار و موادی مانند الکل و گوشت و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل کولا و قهوه اغلب به عنوان بهترکننده طعم سیگار ذکر شده بودند.

    مک ‌کلرنون و همکارانش با تحلیل پاسخ ‌های 209 مرد و زن سیگاری به پرسشنامه‌ای درباره تجربه سیگارکشیدن به این یافته‌ها رسیده‌اند.

    همه شرکت‌کنندگان در این تحقیق دست کم 10 تا 15 نخ سیگار در روز می‌کشیدند و مشکل سلامتی دیگری نداشتند. محققان از این سیگاری‌ها خواستند که غذاهایی که طعم سیگار را در ذائقه‌شان از بین می‌برد یا تشدید می‌کند مشخص کنند. تعداد، مارک، نوع و قدرت سیگار مصرفی هم ثبت می‌شد.

    حدود 45 درصد این افراد سیگاری، انواعی از غذاها که طعم سیگار را خراب می‌کردند، نام بردند و حدود 70 درصد آنها غذاهایی را مشخص کردند که طعم سیگار را برای آنها بهتر می‌کرد.

    میوه‌ها و سبزی‌ها، لبنیات و نوشیدنی‌های فاقد کافئین مانند آب و آب میوه غذاهایی بودند که به عنوان بدترکننده طعم سیگار ذکر شده بودند.

    همچنین این افراد به شرایط خاصی که طعم سیگار را کاهش می داد، اشاره کردند که از جمله ی آنها مصرف برخی داروها، آب و هوای گرم، بسیار سریع یا بیش از حد سیگار کشیدن بود.

    از طرف دیگر الکل و گوشت و نوشیدنی‌های کافئین‌دارمثل کولا و قهوه اغلب به عنوان بهترکننده طعم سیگار ذکر شده بودند.

    مک ‌کلرنون و همکارانش همچنین دریافتند که هرچه فرد سیگاری جوان تر باشد، به غذاهای بدترکننده طعم سیگار حساس تر است و افرادی که سیگارهای کمتری می‌کشیدند، به اثر غذاهای تشدیدکننده طعم سیگار حساس‌تر بودند. افرادی که سیگارهای بدون منتول می‌کشیدند، به اثر هر دو گروه غذاها حساس‌تر بودند.

    این پژوهشگران می‌گویند متخصصان بالینی ممکن است با  ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی بیماران، به آنها در ترک سیگار کمک کنند.

    مک‌ کلرنون می‌گوید: ضرری ندارد که فرد سیگاری خوردن شیر کم‌چربی و سایر فرآورده‌های لبنی، نوشیدن بیشتر آب، خوردن میوه‌ و سبزی را پیش از ترک سیگار شروع کند و ببیند که آیا این اقدامات لذت سیگار کشیدن را برایش کمتر می‌کند یا نه؟

    البته او اذعان می‌کند که در مورد نحوه ی دقیق تاثیر غذاها بر طعم سیگار و اینکه آیا یک رژیم غذایی معین می‌تواند به ترک سیگار کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است.


        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]