سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1340969---
بازدید امروز: ----76-----
بازدید دیروز: ----103-----
بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • تماشای تلویزیون در اتاق تاریک چه ضرری دارد؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:26 صبح

    تماشای تلویزیون در اتاق تاریک چه ضرری دارد؟


    خیلی‌ها معتقدند که نگاه کردن به تلویزیون مانند نگاه کردن به پرده ی سینما است. بنابراین برای تاشای تلویزیون پرده‌های اتاق خود را می‌کشند و چراغ‌ها را خاموش می‌کنند. اما نمی‌دانند که تماشای تلویزیون در اتاق تاریک چقدر برای چشمانشان ضرر دارد.

    چشم انسان جزئیات را در نور روشن بهتر می‌بیند. پس هنگام تماشای تلویزیون باید یک لامپ روشن باشد. البته نور نباید مستقیماً به تلویزیون بتابد، زیرا از شیشه ی تلویزیون منعکس می‌شود.

    نگاه کردن به تلویزیون در اتاق تاریک دو ضرر دارد:

    اول اینکه روشنایی زیاد تلویزیون مستقیماً به داخل چشم برمی‌گردد و می‌تواند به شبکیه ی چشم آسیب برساند.

    دوم، پرش‌های صفحه تلویزیون در تاریکی، تندتر و شدیدترند و چشم را خسته می‌کنند.

    لذا بهترین کار این است که تلویزیون را در اتاقی که نور کافی دارد نگاه کنید.


        نظرات دیگران ( )

  • سرد شدن پاها و افزایش سرماخوردگی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:24 صبح

    سرد شدن پاها و افزایش سرماخوردگی


    یک گروه از محققان با انجام تحقیقی موفق شدند برای یکی از بحث انگیزترین توصیه‌های عامیانه، مبنایی علمی پیدا کنند.

    در عرف عامیانه در میان ملل مختلف این نظر کم و بیش رایج است که اگر بدن افراد و به ویژه پاها و انگشتان یخ کند، شخص دچار سرماخوردگی می‌شود. با وجود رواج این باور در میان فرهنگ‌هایی که با پدیده سرما آشنایی دارند، افراد شکاک آن را به‌عنوان یک باور غیرعلمی رد می‌کردند.

    به گزارش پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، یک گروه از محققان با قرار دادن پاهای شماری از دانشجویان داوطلب در سطلی مملو از آب‌یخ و مقایسه آن با شرایط دانشجویان داوطلب دیگری که در این شرایط قرار نداشتند به نکته ی مهمی پی بردند که دلایل محکمی در دفاع از این باور رایج و عامیانه است.

    سرد شدن پاها موجب کاهش جریان خون در بینی و تعداد گلبول های سفید می شود. در نتیجه از توان دفاعی بدن در برابر میکروب ها کاسته می شود.

    در این تحقیق روشن شد که سرد شدن پاها موجب تنگی رگ‌های خون‌رسان و کاهش جریان خون به بینی شخص می‌شود و با کاهش میزان خونی که در بینی جریان می‌یابد، تعداد گلبول‌های سفید خون در این ناحیه کم می‌شود. گلبول‌های سفید در برابر هجوم باکتری‌ها و میکروب‌ها از بدن دفاع می کنند. به این ترتیب با کاسته شدن از توان دفاعی فرد در برابر پادتن‌ها (مثل میکروب ها)، شخص آمادگی بیشتری برای ابتلا به سرماخوردگی پیدا می‌کند.

    به اعتقاد محققان، هرچند که سرماخوردگی می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند، نظیر این که شخص در معرض سرفه یا عطسه ی یک فرد مبتلا قرار گیرد، اما در شرایط متعارف و عادی، گرم نگاه داشتن پاها و بدن می‌تواند بر میزان توانایی دستگاه ایمنی بدن و مقابله با سرماخوردگی بیفزاید.


        نظرات دیگران ( )

  • برخورد قانونی با مدعیان انرژی درمانی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:16 صبح

    برخورد قانونی با مدعیان انرژی درمانی

    اعلام جرم وزارت بهداشت و دادستانی علیه مدعیان انرژی درمانی


    روسای بیش از 40 انجمن علمی‌ تخصصی پزشکی کشور با امضاء بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن مدعیان انرژی درمانی و مداخله‌گران در رشته‌های تخصصی پزشکی، خواستار برخورد قانونی مراجع ذی صلاح با آنان شدند.

    روسای انجمن‌های تخصصی پزشکی با اشاره به برخی اقدامات سوءاستفاده کنندگان و مدعیان انرژی درمانی که از طریق رسانه‌ها به تبلیغات کذب و نادرست می‌پردازند، متذکر شده‌اند: "اینگونه اقدامات علاوه بر دخالت در حیطه ی تخصصی پزشکی، موجب تشویش اذهان عمومی ‌و وارد آوردن زیان‌های جبران ‌ناپذیر به حوزه سلامت جامعه می‌شود."

    وزیر بهداشت در این باره گفت: "وزارت بهداشت علیه برخی از مدعیان انرژی درمانی اعلام جرم کرده است."

    بنابراین گزارش همزمان، دادستان کل کشور نیز پس از شکایت حدود دویست خانواده از قربانیان انرژی درمانی، دستور رسیدگی دقیق به پرونده ی آنها و برخورد لازم را صادر کرده است.

    دکتر لنکرانی:وزارت بهداشت علیه بعضی از این افراد نیز اعلام جرم کرده است. اینها حق ندارند با عواطف و باورهای دینی مردم بازی کنند. کسی که خودش را باور ندارد، حق ندارد در این زمینه وارد شود.

    این در حالی است که به گزارش بازتاب، رئیس قوه قضائیه نیز دستور ویژه‌ای برای برخورد با یکی از مدعیان مشهور انرژی‌درمانی صادر کرده است. بنابراین گزارش، از عملکرد فرد یاد شده که در شبکه‌های ماهواره‌ای و محافل گوناگون اقدام به سوءاستفاده و طرح ادعاهای ساختگی، راجع به ارتباط با مسئولان نظام و حمایت دستگاه قضائی از خود می‌کرد، گزارشی به آیت‌الله شاهرودی تقدیم شده و رئیس قوه قضائیه در واکنش به این گزارش، دادستانی تهران را مأمور رسیدگی دقیق و برخورد قاطع با این فرد کرده است.

    کامران باقری لنکرانی(وزیر بهداشت) نیز در حاشیه سمینار هپاتیت C در بیمارستان طالقانی تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:

    " امروز بحث انرژی درمانی در جامعه زیاد شده، پوسترها و تبلیغات زیادی هم برای آن درست شده، پزشکان یا غیر پزشکان زیادی مدعی انرژی درمانی هستند، آیا در دنیا چیزی به عنوان انرژی درمانی از نظر علمی وجود دارد یا نه؟"

    پاسخ داد: "واقعاً متأسفم که عده‌ای، مردم را خیلی نادان فرض می‌کنند و مطالبی را بیان می‌کنند که جز نادانی و کارهای حماقت آمیز اسم آن را چیز دیگری نمی‌توان گذاشت. اما متاسفانه بعضی بیماران صعب العلاج به این مطالب رو می‌آورند. "

    وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال که " آیا بیشتر مردم به خاطر اینکه این روش دردی ندارد به آن علاقه‌مند شده‌اند؟"

    توضیح داد: "ممکن است درد جسمی ایجاد نکند، ولی ما نباید شرایطی را به وجود بیاوریم که افراد شیاد، کلاه بردار و سوء استفاده چی در این شرایط رشد کنند و با تبلیغات واهی بدون اینکه اثرگذاری کار آنها ثابت شده باشد بلکه در موارد بسیار زیاد عکس آن وجود دارد، بخواهند از امکانات رسانه‌ای استفاده کنند و خودشان را سر زبان ها بیندازند.

    وزارت بهداشت نظر خودش را در این مورد بیان داشته و علیه بعضی از این افراد نیز اعلام جرم کرده است، اینها حق ندارند با عواطف و باورهای دینی مردم بازی کنند. کسی که خودش را باور ندارد حق ندارد در این زمینه وارد شود.

    ما طب مکمل را طب علمی می‌دانیم و وضعیت کسانی که مدارک علمی در این زمینه داشته باشند را بررسی می کنیم، اما این بحث را که هر کس ادعایی کند برای ما قابل قبول نیست. در طول تاریخ هزاران نفر ادعای واهی بسیار داشته‌اند، قرار نیست که ما همه اینها را تایید کنیم. هیچ کدام از کسانی که ادعای انرژی درمانی دارند تا کنون مدرک علمی ارائه نکرده‌اند."

    سید مؤید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت در حاشیه سمینار هپاتیت C در بیمارستان طالقانی تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما مبنی بر اینکه "آیا شما موضوع انرژی درمانی را در ایران تأیید می‌کنید؟"

    گفت: "" فرد مدعی انرژی درمانی از جاهای مختلف تحت پیگیری است و در این باره بخشنامه‌ای داریم که بر اساس آن با تمام مظاهر انرژی درمانی در کشور برخورد جدی می کنیم، چون این کار هیچ سندیت علمی ندارد و با توجه به تخلفات متعددی که افراد مختلف انجام داده‌اند و با توجه به نقض حقوق انسانی که در این زمینه انجام شده، مانع از این کار می شویم."

    ایشان اضافه کرد: "به هر حال ما به طور جد بر اساس بخشنامه صادره، از فعالیت هر کس که ادعای درمان خاصی می‌کند و هیچ مجوزی ندارد، ممانعت می‌کنیم. این جزء ذات فعالیت دانشگاه هاست که از انجام این کار ممانعت کنند و اگر این کار را نکنند، شرعا مسئولیت دارند."

    خبرنگار دیگری پرسید:" ولی این فرد مدعی انرژی درمانی الان مشغول فعالیت است! "

    علویان گفت: "اصلا، هیچ کسی الان در این زمینه فعالیت نمی‌کند و بر اساس اطلاعات من این کار کاملا متوقف شده که این به خاطر پافشاری انجمن های پزشکی و جامعه پزشکی است که به شدت مخالفت کرده‌اند."

    منبع: روزنامه ی همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • زخم پپتیک (زخم گوارشی)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:16 صبح

    زخم پپتیک (زخم گوارشی)



    بیمار)

    آقای40 ساله‌ای هستم که از دو هفته قبل دچار دردهای شکمی شده‌ام که با خوردن غذا دردهای شکم من بهتر می ‌شود. هم ‌چنین بعضی اوقات این دردها مرا از خواب بیدار می ‌کند. در گذشته وقتی از داروهای رانیتیدین و سایمتیدین استفاده می‌ کردم بهتر می ‌شدم. سابقه ی مصرف سیگار از 8 سال پیش را دارم. به تازگی که به پزشک مراجعه کردم، ایشان برای من تشخیص زخم اثنی‌عشر دادند و درمان را شروع کرده‌ام. لطفاً در این مورد مرا بیشتر راهنمایی فرمایید؟

    آقای دکتر دکترمحمد جعفر فره‌وش، متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی (استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران) پاسخگوی سئوالات زیر می باشند.


    1- زخم پپتیک چیست؟

    زخم‌های معده و اثنی‌عشر که از به هم خوردن و تحلیل سطح مخاط معده و اثنی‌عشر ایجاد می ‌شوند را "زخم پپتیک" گویند. البته زخم‌ها به طور طبیعی هم ممکن است ایجاد شوند، طوری که حدود 10 درصد افراد در طول عمرشان به زخم‌ های معده و اثنی‌عشر مبتلا می ‌شوند.

    زخم‌ اثنی‌عشر شایع‌ تر از زخم‌ معده می ‌باشد و به‌ طور معمول حدود 10سال زودتر از زخم‌ معده افراد را درگیر می ‌کند.

    تصویر پایین مخاط معده یا اثنی عشر را نشان می دهد که با از بین رفتن، دچار زخم می شود.


    2- زخم‌های معده و اثنی‌عشر در چه افرادی بیشتر دیده می‌ شوند و آیا جنبه ی ژنتیکی هم دارند؟

    این زخم‌ها در افرادی دیده می ‌شوند که مبتلا به میکروبی به نام "هلیکو باکتر پیلوری" باشند یا در افرادی که از داروهای مسکن مثل آسپیرین، بروفن و دیکلوفناک به تعداد زیاد استفاده کرده‌اند.

    زخم‌های معده و اثنی‌عشر در 20 درصد موارد جنبه ی ژنتیکی دارند. هم ‌چنین افرادی که معده شان اسید زیادتری ترشح می‌ کند و از طرفی دخانیات  هم مصرف می‌ کنند، بیشتر در معرض ابتلا به زخم معده و زخم اثنی‌عشر می ‌باشند و متأسفانه این افراد پاسخ مناسبی به درمان هم نمی‌ دهند.

    زخم معده و اثنی‌عشر، بیشتر آقایان را مبتلا می‌ کند.

    افرادی که زخم معده و اثنی‌عشر دارند، با مصرف بعضی از مواد غذایی سنگین، غذاهای ترش، قهوه  و الکل دچار تشدید علایم و برگشت مجدد زخم می‌ شوند.

    البته تأثیر تغذیه به تنهایی در ایجاد زخم ثابت نشده است، ولی به نظر می ‌رسد ایجاد زخم با استرس  رابطه ی مستقیم داشته باشد و افرادی که مشاغل پُر استرس دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری ‌اند و استرس‌های شدید و ناگهانی باعث خراش‌های ریزی در معده می‌ شود که "زخم استرس یا STRESS ULCER" نامیده می ‌شود.

    کسانی که دچار تصادفات شدید یا سوختگی شدید یا ضربات مغزی شدید شده‌اند، مستعد ابتلا به STRESS ULCER می ‌باشند که البته این نوع زخم دستگاه گوارش موقتی است و با بهبودی شرایط بیمار، از بین می ‌رود.

    ولی زخم‌های معده و اثنی‌عشر، بیماری مزمن می‌ باشند که برگشت می‌ یابند و با مصرف داروهایی که اسید را کم می ‌کند و هم‌چنین با استفاده از شربت معده علایم بیماری کاهش می یابد، ولی احتمال برگشت بیماری تا زمانی که عامل اصلی از بین نرود، وجود دارد.


    3- علت ایجاد کننده ی زخم‌های معده و اثنی‌عشر کدام است؟

    مهم ‌ترین علت ایجاد کننده ی این بیماری میکروب هلیکو باکتر پیلوری می‌ باشد. 80- 70 درصد زخم‌های اثنی‌عشر و معده در اثر آن ایجاد می ‌شوند.

    لازم به ذکر است که همه ی کسانی که این میکروب را دارند ممکن است زخم نداشته باشند و در این صورت لازم نیست درمان شوند. چنان که این میکروب در بیش از نیمی از جمعیت دنیا وجود دارد و شایع‌ترین عفونت انسانی می‌ باشد که خوشبختانه در جوامع پیشرفته شیوع آن کاهش پیدا کرده و در جوامعی که از نظر بهداشتی وضعیت پایینی دارند و همین ‌طور سطح سواد در آن‌ها پایین می‌ باشد، این بیماری بیشتر دیده می‌ شود.

    میزان مبتلا شدن در کشورهای جهان سوم به طور غالب در سنین پایین می باشد.

    میکروب هلیکو باکتر پیلوری از طریق دهانی- مدفوعی و با استفاده از آب و غذاهای آلوده منتقل می ‌شود و در بزاق دهان هم وجود دارد. به همین علت اگر یک فرد در یک خانواده مبتلا شود، احتمال ابتلا سایر اعضای خانواده بیشتر می ‌شود. در نتیجه رعایت بهداشت در پیش ‌گیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر می‌ باشد.


    4- علایم بیماری زخم معده و اثنی‌عشر کدام است؟

    علایم این بیماری عبارتند از: دردهای ناحیه ی وسط و بالای شکم؛ و گاهی در سمت راست و زیردنده‌ها و در موارد کم ‌تری در سمت چپ احساس می ‌شود.

    هم چنین گاهی اوقات احساس نفخ و پُری شکم و احساس سوزش و به ندرت تهوع و استفراغ، وجود دارد. زخم‌های اثنی‌عشر باعث می ‌شود که بیمار شب از خواب بیدار شود و با خوردن شربت معده یا غذا درد بیمار کم می‌شود، بنابراین کسانی که زخم‌های اثنی‌عشر دارند به علت این که مُدام از غذا استفاده می ‌کنند تا درد ساکت شود، دچار اضافه وزن و چاقی  می ‌شوند. گاهی زخم‌ها باعث خونریزی و سوراخ شدن و به ندرت تنگی مجرای خروجی معده هم می‌ شود.

    ادامه دارد...


        نظرات دیگران ( )

  • شخیص ودرمان زخم پپتیک(گوارش)
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:14 صبح

    شخیص ودرمان زخم پپتیک(گوارش)


    در مطالب قبلی ، علل و علائم بیماری زخم پپتیک گفته شد. در این مطلب چگونگی درمان و پیشگیری این بیماری توضیح داده می شود.

    آقای دکتر دکترمحمد جعفر فره‌وش، متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی (استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران) پاسخگوی سئوالات زیر می باشند.


    1- راه‌های تشخیص بیماری زخم معده و زخم اثنی‌عشر کدام است؟

    معمولاً در افراد جوان‌ اگر علامت‌هایی مانند کاهش وزن، کم‌خونی ، استفراغ و احساس‌ گیر کردن غذا وجود نداشته باشد و فقط درد معده داشته باشند، بایستی از آن‌ها آزمایش خون و تست تنفسی برای میکروب هلیکوباکتر گرفته شود و در صورت اثبات آن، درمان شوند.

    ولی در افرادی که بالای 40 سال دارند، یا دچار کم‌ خونی، تهوع و استفراغ هستند یا احساس گیر کردن غذا دارند، حتماً باید آندوسکوپی انجام شود.

    برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، باید از انتقال میکروب‌ هلیکوباکتر به انسان جلوگیری شود.


    2- راه‌های درمان این بیماری کدام است؟

    اگر میکروب هلیکوباکتر در معده وجود داشته باشد، بایستی توسط پزشک متخصص این میکروب با آنتی ‌بیوتیک و داروهای مربوطه درمان شود.

    کسانی که از داروهای آسیب زننده به معده استفاده می‌ کنند، باید داروهای کم‌ کننده ی اسید معده را حتماً استفاده نمایند.

    اگر عوارض زخم مشاهده شود (مانند خونریزی، سوراخ شدن و انسداد شدید) بیمار باید بستری شود و در غیر این صورت به طور معمول بیماران به صورت سرپایی مداوا می ‌شوند. البته از مراحل بسیار مهم درمان، قطع سیگار و عدم استفاده از مشروبات الکلی می ‌باشد.


    3- عدم درمان به موقع این بیماری چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟

    عدم درمان به موقع ممکن است باعث درد و ناراحتی در بیمار شود و بیمار مجبور شود به طور مداوم از دارو استفاده کند و مراجعات پزشکی مکرر داشته باشد که باعث صرف هزینه ی اقتصادی بالایی می ‌باشد. هم ‌چنین گاهی در اثر عوارضی مانند سوراخ شدن یا خونریزی یا انسداد نیاز به جراحی پیدا می ‌شود و در بعضی مواقع زخم‌های اثنی‌عشر به سمت عقب پاره می‌ شود (به سمت لوزه‌‌المعده) و باعث پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)  می‌ شود و اگر چنانچه سوراخ شدگی درمان نشود و جراحی صورت نگیرد، می‌ تواند به اعضای مجاور صدمه ی جدی بزند.


    4- آیا بعد از درمان این بیماری، امکان برگشت مجدد آن وجود دارد؟

    بله، اگر میکروب هلیکوباکتر به طور کامل درمان نشود یا اگر میکروب نسبت به داروهای تجویز شده مقاوم باشد، بیماری مجدداً برگشت می ‌یابد.

    ممکن است به دنبال از بین رفتن میکروب، فرد دوباره میکروب را از محیط بگیرد یا از طریق یکی از اعضای خانواده میکروب منتقل شود.


    5-راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری کدام است؟

    برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، باید از انتقال میکروب‌ هلیکوباکتر به انسان جلوگیری شود. در این راستا باید وضعیت بهداشتی جامعه اصلاح شود، بیمار کشیدن سیگار  را ترک کند (چون سیگار هم باعث زخم می ‌شود و هم اثر دارو را کم می ‌کند)، افراد زندگی متعادلی داشته باشند و از فشارهای روحی و استرس‌ها دوری کنند و وعده‌های غذایی منظم و به مقدار کم داشته باشند.

    6- آیا استفاده از رژیم غذایی خاصی در بهبود این بیماری یا جلوگیری از آن موثر است؟

    در جلوگیری از پیشرفت بیماری یا بهبودی آن، از نظر پزشکی تا کنون رژیم غذایی خاصی ثابت نشده است.

    البته مواد غذایی مانند فلفل و مواد غذایی ترش، خراش‌های سطحی در معده ایجاد می‌ کنند و در کسانی که دچار زخم معده هستند، زخم‌ها را بدتر می‌ کنند.

    بهتر است در چنین مواردی مصرف میوه و سبزی قطع نشده و با توجه به نیاز بدن، سبزی ها و میوه‌ های تازه توصیه می ‌شود. فقط از مصرف میوه‌ های ترش و کال و حجیم و نفاخ خودداری نمایند.

    این بیماران باید از غذاهای سبک استفاده کنند و از مصرف سیگار و الکل و قهوه  خودداری نمایند. غذا را با حجم کم و در ساعات منظم و به دفعات مصرف نمایند.


    7- توصیه ی شما به این بیمار 40 ساله کدام است؟

    چنان چه از طریق بررسی آزمایشات خون جهت هلیکوباکتر و انجام آندوسکوپی، برای این بیمار تشخیص زخم داده شود، بایستی از داروهای ضد هلیکوباکتر که شامل 3 یا 4 دارو می‌باشد (که دوتای آن آنتی ‌بیوتیک است) استفاده کنند.

    مقدار مصرف داروی ضد میکروبی حدود 2 هفته می‌ باشد. باید حدود 4 هفته نیز دارویی مصرف کند که فقط اسید را کاهش می ‌دهد. مطمئن باشد که با انجام اقدامات درمانی مناسب،بهبودی حاصل خواهد شد.


    8- توصیه ی کلی شما برای مبتلایان به این بیماری چیست؟

    اگر این بیماران سیگار مصرف می‌ کنند، به طور قطع باید سیگار را ترک کنند و چنان چه اقدامات درمانی را به طور کامل انجام دهند به طور یقین بیماری درمان خواهد شد. اگر با انجام اقدامات درمانی مناسب، باز هم بیماری در این افراد پیشرفت کند ممکن است این علایم مربوط به علت‌های دیگری مانند برگشت اسید معده به مری (ریفلاکس) یا مشکلات سنگ‌های کیسه صفرا  یا روده ی تحریک‌ پذیر  یا اختلالات فونکسیونل (عملکردی) معده باشد که بیشتر با استرس و اضطراب  ارتباط دارد.

    توصیه می ‌کنم اگر چاق  هستند، وزن خود را تا حد متعادل کاهش دهند و ورزش و پیاده ‌روی کنند تا هم آرامش روحی و هم سلامت جسمانی بهتری داشته باشند


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   11   12   13   14   15   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]