سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1340972---
بازدید امروز: ----79-----
بازدید دیروز: ----103-----
بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • درد عضلات بعد از ورزش
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:14 صبح

    درد عضلات بعد از ورزش


    وقتی شنا یا بازی می‌کنیم یا هر ورزش دیگری را انجام می‌دهیم، عضلات ما گلوکز (قند) را از خون می‌گیرند تا برای تولید انرژی از آن استفاده کنند. انرژی در حرکت عضلات به ما کمک می‌کند.

    ماده زائدی که در هنگام ورزش کردن در بدن ما تشکیل می‌شود شامل اسیدی به نام «اسید لاکتیک» است.

    هر چقدر عضلات ما گلوکز یا قند بیشتری مصرف کنند، اسید لاکتیک بیشتری تولید می‌کنند.

    اسید لاکتیک مثل سمی است که در عضلات جمع می‌شود. بعد از مدتی، بر میزان اسید لاکتیک افزوده می‌شود و به حدی می‌رسد که عضلات را به درد می‌آورد، در نتیجه مجبور خواهیم شد ورزش را متوقف کنیم.

    علاوه بر اسید لاکتیک، سم‌های دیگری نیز تولید می‌شوند. این سم‌ها وارد خون می‌شوند و خون آنها را به تمام بدن از جمله مغز منتقل می‌کند. در نتیجه شما احساس خستگی می‌کنید و تمایل به استراحت پیدا می‌کنید.

    وقتی استراحت می‌کنید، جریان خون، اسید لاکتیک و سم‌های دیگری را که در عضلات و مغز جمع شده‌اند، از آنجا دور می کنند. بعد از مدت کوتاهی مغز و بدن شما سرحال می‌شود و می‌توانید ورزشتان را ادامه بدهید.

    هنگامی که بر اثر ورزش، مقدار اسید لاکتیک در عضلات شما بالا می رود، باعث خستگی و احساس ضعف در عضلات می شود. بنابراین استفاده از مواد غذایی که در بدن شما باعث بروز پاسخ قلیایی گردد و اسید را خنثی کند می تواند از خستگی شما بکاهد، مانند سیب ، پرتقال، توت فرنگی  ، لیمو، گلابی  ، سیب زمینی،  اسفناج، خیار ، ترب، تربچه و سایر میوه ها و سبزیجات


        نظرات دیگران ( )

  • درمان یبوست ناشی از تنبلی روده
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:1 صبح

    درمان یبوست ناشی از تنبلی روده


    یبوست آتونیک که گاهی یبوست ناشی از "تنبلی روده" خوانده می شود، در اثر فقدان یا کاهش حساسیت طبیعی راست روده به وجود می آید، یعنی راست روده یا رکتوم با وجود پُر بودن از مواد دفعی، حساسیت لازم برای دفع آن را در اختیار ندارد.

    در این گونه یبوست، حرکات که به طور طبیعی قوی است، ضعیف می شود و مدفوع به آرامی حرکت کرده و در قسمت سیگموئید(انتهای روده ی کوچک) یا قبل از آن جمع می گردد.

    این نوع یبوست اغلب در افراد مسن که فعالیت و تونوس عضلانی در آنها ضعیف است و نیز در موارد تب، بعد از عمل جراحی، در افراد چاق و در طول بارداری وجود دارد.

    تغذیه ی ناکافی، بی نظمی در ساعات غذا خوردن، دریافت نکردن مایعات کافی و رعایت نکردن نظم در دفع از علل مهم در ایجاد یبوست آتونیک است.


    پیشگیری و درمان غذایی

    روش معمول در پیشگیری از این نوع یبوست توصیه به بیمار در برقراری نظم برای دفع و پیروی از عادت غذایی صحیح و منظم، تغذیه ی کافی همراه با مصرف غذاهای غنی از فیبر و سلولز، دریافت مایعات کافی، آرامش و پرهیز از خستگی است.

    رژیم غذایی برای درمان یبوست آتونیک از نظر کیفی مشابه برنامه ی غذایی معمول روزانه برای یک فرد طبیعی است.

    از نظر کمی، مصرف بیشتر غذاهایی غنی از فیبر از قبیل سبزی، میوه، نان و غلات حاوی سبوس بیشتر توصیه می شود تا بدین وسیله باقی مانده ی غذاها پس از هضم و جذب برای تحریک حرکات دودی در طول مسیر روده ی بزرگ و راندن مواد دفعی به جلو، کافی باشد. برای این منظور روزانه حدود 800 گرم میوه و سبزی (معادل 4 نوع میوه ی مختلف و یک ظرف سالاد و یک فنجان سبزیجات پخته) برای حرکات طبیعی روده ها کافی است. مصرف میوه و سبزی خام و پخته همراه با نان، مقدار سلولز و سبوس مورد نیاز برای عمل دفع طبیعی را در بر دارد.اگر مقدار ذکر شده به 600 گرم کاهش داده شود، دوباره یبوست برقرار می شود.

    بر اساس تجربیات دیده شده است که آلو و عصاره ی آن محرک خوبی برای حرکات روده است. اثر ملین آن ناشی از وجود ماده ای به نام دی هیدروکسی فنیل ایزاتین است. مواد غذایی دیگر نیز ممکن است از چنین خاصیتی برخوردار باشند، ولی فعلاً اطلاعات داروشناسی در زمینه ی غذاها بسیار کم است.

    از آن جایی که آب در روده ی بزرگ جذب می شود، بنابراین دریافت روزانه ی 8 تا 10 لیوان به طور معمول ضروری است. اگر از این مقدار کمتر مصرف شود، احتمال به وجود آمدن یبوست زیاد است.

    بعضی اعتقاد دارند که مصرف شیر  و ماست  موجب یبوست می شود. اصولاً علت یبوست بعضی افراد در نتیجه ی مصرف شیر را، باید در عوامل دیگری در مورد آن جستجو کرد.

    مصرف سبوس در موارد وجود یبوست به مقدار متعادل توصیه می شود، ولی مقدار زیاد آن ممکن است آزار دهنده بوده و گاهی نیز موجب بسته شدن مجرای روده ای شود.

    استفاده از روغن های معدنی برای درمان یبوست توصیه نمی شود، مگر در موارد کاملاً استثنایی که یبوست بسیار شدید، دفع مشکل باشد. این روغن ها به شدت در جذب ویتامین های محلول در چربی، به خصوص ویتامین A  و ویتامینK  اختلال ایجاد می کنند.

    به طور کلی استفاده از رژیم غذایی پُرفیبر در یبوست آتونیک در اغلب موارد مناسب است.

    آزاده ی امین پور(عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه)


        نظرات دیگران ( )

  • نقش ورزش در کنترل وزن
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:55 صبح

    نقش ورزش در کنترل وزن


      

    درباره‌ ی ورزش و اهمیت آن در سلامتی انسان، بسیار سخن گفته شده است. از این رو منظور این مقاله بررسی عمیق ‌تر اثرات فیزیولوژیک و بیوشیمیایی ورزش و بررسی علمی پدید‌‌ه‌های مثبت ناشی از آن است. به ‌طور قطع با بیشتر شدن اطلاعات عمومی در این زمینه، اهمیت ورزش و فعالیت جسمانی بیش از پیش روشن خواهد شد.


    افزایش توده‌ی عضلانی بدن (LEAN BODY MASS) و افزایش مصرف انرژی پایه (RESTING ENERGY- EXPENDITVRE)

    تمرینات مرتب و منظم ورزشی در زندگی افراد باعث کاهش بافت چربی و افزایش توده‌ی عضلانی بدن می ‌شود که این امر به نوبه‌ ی خود باعث افزایش مصرف انرژی پایه ‌ی بدن می ‌شود.

    در حدود 75- 60 درصد انرژی کل مصرفی روزانه مربوط به انرژی مصرفی در حال استراحت است، یعنی حالتی که شخص هیچگونه فعالیت جسمی نداشته و به ‌طور کامل در حال استراحت یا درازکش است.

    از این مقدار انرژی مصرفی، 18 درصد آن مربوط به مصرف انرژی در عضلات در حال استراحت است. بنابراین می ‌توان به سادگی دریافت که حتی اگر شخص به علت خاصی در طول روز هیچگونه فعالیتی نداشته باشد و در حال استراحت مطلق باشد، در صورت ورزشکار بودن و داشتن توده ‌ی عضلانی بیشتر، مصرف انرژی پایه ‌ی وی بیشتر از یک شخص غیر ورزشکار با توده‌ ی عضلانی کمتر در همان شرایط خواهد بود و بدیهی است که با احتمال کمتری دچار چاقی در آینده خواهد شد.


    افزایش کل انرژی مصرفی روزانه (TOTAL- ENERGY- EXPENDITVRE= TEE)

    علاوه بر نقش ورزش در افزایش مصرف انرژی در حال استراحت (از طریق افزایش بافت عضلانی و کاهش بافت چربی غیرفعال)، کل انرژی مصرفی روزانه نیز با ورزش از طریق افزایش انرژی مصرف شده در فعالیت جسمانی نیز افزایش می ‌یابد. انرژی مصرف شده در فعالیت جسمانی می ‌تواند بسیار متغیر باشد و مشخص شده است که از 100کیلو کالری در روز، در یک شخص با فعالیت نشسته، تا بیش از 3000 کیلو کالری در روز، در یک دونده ‌ی ماراتون  می ‌تواند نوسان داشته باشد که این امر خود به افزایش سوخت بافت چربی و کاهش وزن کمک می‌ کند (میزان متوسط دریافت انرژی از طریق غذا در یک رژیم معمولی 2500 تا 3000 کیلو کالری در روز است).


    ورزش از اساسی ‌ترین عوامل در درمان چاقی و پیشگیری از برگشت آن

    ورزش از چند طریق، از جمله افزایش انرژی مصرفی در حال استراحت به دلیل افزایش توده ‌ی عضلانی بدن، همچنین افزایش مستقیم انرژی مصرفی در حال فعالیت جسمانی، باعث افزایش کل انرژی مصرفی روزانه می شود. در نتیجه در صورت داشتن رژیم غذایی صحیح، از بافت چربی برای تأمین انرژی استفاده کرده و باعث آب شدن چربی و کاهش وزن می‌ گردد.

    همچنین حتی بعد از رسیدن به وزن مطلوب با ورزش کردن، شاهد برگشت کمتر اضافه وزن خواهیم بود. چون علاوه بر کاهش توده ‌ی چربی و کاهش وزن بدن، توده‌ ی عضلانی بدن نیز افزایش یافته است که این توده ی عضلانی فعال در مقایسه با بافت چربی قدیمی غیر فعال، انرژی بیشتری را حتی در حال استراحت مطلق مصرف می ‌کند و باعث جلوگیری از تجمع مازاد انرژی مصرفی به ‌صورت چربی می‌ شود.


    حفظ تناسب اندام و زیبایی جثه ‌ی افراد

    همان ‌طور که گفته شد، میزان مصرف انرژی با ورزش افزایش می‌ یابد که این امر منجر به سوخت بافت‌های چربی بد فرم بدن و افزایش توده ‌ی عضلانی بدن می ‌گردد.

    بدین ترتیب چربی ‌های بد شکل بدن حذف شده و هیکل متناسب و زیبایی را به شخص ورزشکار هدیه می ‌کند. مسلماً این موضوع در تمام شرایط زندگی وی، مثلاً در استخدام و ازدواج تأثیر مثبت خواهد داشت.

    ادامه دارد...

    دکتر هاتف شجاعی


        نظرات دیگران ( )

  • نقش ورزش در سلامت جسم
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:54 صبح

    نقش ورزش در سلامت جسم


      

    در ادامه ی مطلب قبلی در مورد تاثیر ورزش در کاهش وزن و افزایش مصرف انرژی، در این مطلب درباره ی چگونگی اثر ورزش در پیشگیری از بیماری ها، عقب انداختن فرآیند پیر شدن و حفظ سلامتی دستگاه های مختلف بدن از جمله سیستم قلب و عروق، تنفس، گوارش، اسکلتی و ایمنی بدن برای شما صحبت می کنیم.


    1- تقویت سیستم اسکلتی و پیش‌گیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان

    مشخص شده است که تقویت سیستم اسکلتی بدن و متراکم بودن آن ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت بدنی و فشارهای مکانیکی دارد.

    به طور مثال در فضانوردانی که به مدت طولانی در فضا به سر می‌برند،به دلیل بی‌وزنی و یا در بیماران مزمن که به مدت طولانی بستری شده یا پایشان گچ گرفته شده و تحرکی ندارند، تراکم استخوانی به‌ شدت کاهش یافته و بسیار مستعد شکستگی می‌شود.

    این همان پدیده ای است که به آن « پوکی استخوان»  می گویند و در افراد سالمند  به طور شایع دیده می‌شود. پوکی استخوان منجر به دردهای متوسط تا شدید و مزمن اسکلتی می‌شود و زندگی عادی فرد را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد.


    2- به تأخیر انداختن پدیده‌ی سالمندی یا پیر شدن

    با افزایش سن، مصرف انرژی پایه کاهش می‌یابد. به ازای هر 10 سال افزایش سن در بزرگسالی، میزان مصرف انرژی پایه حدود 2 تا 3 درصد کاهش می‌یابد، که گفته می‌شود به دلیل از دست دادن توده‌ی عضلانی بدن و افزایش بافت چربی است.

    این تغییرات در ترکیب بدن را می‌توان با ورزش کاهش داد. ورزش سبب حفظ توده‌ی عضلانی بدن و افزایش مصرف انرژی پایه می‌گردد. هم‌چنین از یبوست و بیماری‌های قلبی- عروقی جلوگیری می کند که بعداً به آن اشاره خواهد شد و بدین ترتیب پدیده‌ی سالمندی  را به تأخیر می‌اندازد.


    3- مصرف بی‌واسطه و مستقیم اسیدهای چرب

    می‌دانیم که اکثر بافت‌های بدن از گلوکز (قند خون) به عنوان سوخت اصلی خود استفاده می‌کنند.

    یکی از وظایف دستگاه گوارش و کبد این است که مواد غذایی دریافت شده را هضم و جذب کرده و در نهایت، قسمتی از آن را به شکل گلوکز برای مصرف بافت‌ها و سلول‌های بدن وارد خون کند.

    برای ورود گلوکز به درون سلول و مصرف آن، وجود هورمون انسولین ضروری است. انسولین هورمونی است که از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. این هورمون از آب شدن چربی بدن و آزاد شدن اسیدهای چرب از بافت چربی جلوگیری می کند. حتی در صورت مصرف زیاد غذا، به ذخیره شدن انرژی به صورت چربی نیز کمک می‌کند.

    اما عضلات در حال فعالیت از این امر مستثنی هستند و می‌توانند بدون نیاز به انسولین، انرژی خود را علاوه بر گلوکز از اسیدهای چرب نیز تأمین کنند. این امر باعث می‌شود سطح انسولین خون کاهش یابد و باعث ذوب شدن توده‌ی چربی و آزاد شدن اسید‌های چرب از آن می شود که به نوبه‌ی خود توسط عضلات به مصرف خواهند رسید.


    4- تأثیر مثبت در بیماران دیابتی و کاهش مقاومت به انسولین

    در بیماران دیابتی  نوع دو، انسولین وجود دارد اما قادر به عمل نیست که اصطلاحاً به آن «مقاومت به انسولین» گفته می‌شود.

    مشخص شده است که بافت چربی، گیرنده‌ی عمده‌ای برای انسولین ندارد و به طور بارزی باعث مقاومت به اثرات انسولین و در نتیجه بالا رفتن قند خون و عوارض ناشی از آن می‌شود.

    ورزش با کاهش بافت چربی و افزایش میزان سوخت و ساز بدن،  مقاومت به انسولین را کاهش داده و باعث بهبود عملکرد گیرنده‌های انسولین شده و سطح گلوکز خون را کاهش می‌‌دهد.

    حتی در بیماران دیابتی نوع یک که در بدن آن‌ها انسولین  وجود ندارد یا به میزان کافی ترشح نمی‌شود، ورزش با افزایش میزان متابولیسم و مصرف انرژی، سطح گلوکز یا قند خون را کاهش می دهد و بدین ترتیب نیاز به انسولین تزریقی یا رعایت رژیم‌های بسیار سخت و محدود از قند و انرژی را در این افراد کمتر می کند.


    5- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته‌های مغزی

    ورزش باعث کاهش اسیدهای چرب آزاد خون و افزایش کلسترول خوب یا HDL  می‌شود. بدین طریق پدیده‌ی آترواسکلروز یا تنگ شدن عروق بدن از جمله عروق قلبی و  مغزی  به تأخیر می‌افتد و هیچ‌گاه به حد بحرانی و انسداد (که در این صورت شاهد سکته‌های مغزی یا قلبی خواهیم بود) نمی‌رسد.

    هم‌چنین باعث کاهش مقدار تری‌ گلیسیرید و کلسترول بد  یا LDL خون می‌شود که همگی آن‌ها در آترواسکلروز یا تنگ شدن عروق نقش دارند.


    6- افزایش حجم گردش خون موثر بدن و جلوگیری از ترومبوز (لخته شدن خون) در سیاهرگ عمقی پا

    فعالیت بدنی و تحریک زیاد باعث افزایش حجم گردش خون  موثر و جلوگیری از رکود خون در سیاهرگ عمقی پا می‌گردد و جریان خون را در کل عروق بدن افزایش می‌دهد، از جمله بازگشت خون را زیاد می‌کند. بدین طریق احتمال ترومبوز یا لخته شدن خون  در سیاهرگ عمقی پا، که خود می‌تواند منشاء لخته‌های آزاد خون(آمبولی) و گیر افتادن در رگ‌های دیگر بدن از جمله عروق مغز و قلب باشد، کاهش می‌یابد.


    7- تقویت سیستم قلبی- عروقی، دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی

    با افزایش فعالیت بدنی، نیاز بافت‌ها و سلول‌های بدن به اکسیژن و مواد مغذی افزایش می‌یابد. برای تأمین این نیاز و نیز برای دفع مواد زاید تولید شده ی بیشتر توسط سلول‌ها، جریان خون و فعالیت قلب  و تهویه‌ی ریوی زیادتر می‌شود. هم‌چنین عضله‌ی قلب با قدرت و سرعت بیشتری خون را پُمپ می‌کند و فعالیت دستگاه تنفس نیز با افزایش عمق و سرعت تنفس، افزایش می‌یابد.

    در صورت داشتن برنامه‌ی ورزشی مرتب در زندگی روزانه‌، به تدریج عضله‌ی قلب و دستگاه تنفس در اثر تمرین قوی‌تر شده و سلامتی فرد را تضمین می‌کند.

    هم‌چنین با فعالیت بدنی، تعداد گلبول‌های قرمز و سفید خون و به‌طور کلی حجم خون و عناصر خونی دخیل در سیستم ایمنی بدن،  افزایش می‌یابد و به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.


    8- اثرات مثبت بر سیستم گوارشی

    شناخته شده‌ترین اثرات ورزش در سیستم گوارشی بدن، افزایش حرکات روده و جلوگیری از یبوست  مزمن است. به همین خاطر بیماران جراحی شده را در اولین فرصت پس از جراحی، به راه رفتن تشویق می‌کنند تا حرکات گوارشی سریع‌تر باز گردد و از یبوست جلوگیری شود. هم‌چنین بیمار قادر به تحمل تغذیه‌ی خوراکی باشد.

    از عوارض نامطلوب یبوست می‌توان به چاقی و بیماری‌های روده‌ی بزرگ از قبیل دیورتیکولوز، بواسیر  و حتی سرطان‌ روده‌ی بزرگ  اشاره کرد که به سادگی با ورزش قابل پیش‌گیری هستند.

    دکتر هاتف شجاعی


        نظرات دیگران ( )

  • آنفلوآنزای عراقی به ایران آمده؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:53 صبح

    آنفلوآنزای عراقی به ایران آمده؟


      

    موج آنفلوآنزا و شایعات پیرامون آن، همزمان با شروع فصل سرما اوج می‌گیرد و به خروش می‌افتد.

    البته سال گذشته اوضاع طوری بود که آماده باش نیروهای بهداشتی، حتی در فصل‌های بهار و تابستان هم کاملا از حرارت و جدیت نیفتاد.

    امسال هم که هنوز زمستان را از سر نگذرانده‌ایم، می‌توان گفت در اوج حساسیت‌ها و نگرانی‌های آنفلوآنزایی هستیم.

    این بار، دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه ی پزشکان متخصص داخلی ایران، گوشه‌ای از نگرانی‌ها و شایعه‌های جاری بین مردم را در این باره انعکاس داده است: «طی ماه‌های اخیر شایعات زیادی در مورد بروز و مشاهده مواردی از آنفلوآنزای پرندگان و مرگ و میر ناشی از آن در کشور وجود داشته است. ولی می توان گفت شیوع نوع جدیدی از آنفلوآنزای انسانی که منشأ آن از کشورهای عراق و عربستان و به واسطه تردد زائران به این کشورهاست، ممکن است عامل انتشار این شایعات باشد.»

    تا اینجا برخی شایعه‌های تأیید نشده را از قول ایشان خواندیم، اما آن بیماری که اخیراً در کشور شایع شده است و به صراحت می‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد، نوع جدیدی از آنفلوآنزای انسانی است که تعداد زیادی از مردم را درگیر کرده است، به طوری که می‌توان گفت در هر 5 خانواده حداقل 2 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. و این که: «موارد زیادی از مرگ و میر ناشی از این نوع آنفلوانزای جدید انسانی به علت عفونت‌های ثانویه آن در این افراد دیده شده است.»

    چند نکته در این خبر وجود دارد که ممکن است ذهن مردم عادی را درگیر کند و نگرانی‌هایی برایشان به وجود آورد:

    1) ‌در ایران آنفلوآنزای انسانی شایع شده است(به طور نگران کننده‌ای بیشتر از سال‌های قبل)

    2) نوع این آنفلوآنزا جدید است (نکند از نوع کشنده باشد!)

    3)‌منشأ این نوع آنفلوآنزای جدید، عراق و عربستان است و تردد زائران باعث انتقال آن به کشورمان شده است.


    آنفلوآنزا یا سرماخوردگی؟

    شاید روشن کردن این نکته برای مردم عادی کمی‌سخت باشد، شاید هم وقتی آدم مریض می‌شود، آن قدر بیماری‌اش را جدی و سخت می‌بیند که دلش می‌خواهد بدترین تشخیص را برای خودش بگذارد.

    سرماخوردگی چیست؟ و آنفلوآنزا چیست؟ این را باید اول هر پاییز با هم مرور کنیم.

    دو بیماری که این همه به هم شبیه هستند. هر دو ویروسی، هر دو عفونت دستگاه تنفس و هر دو هم اغلب خود به خود بهبود پیدا می‌کند. البته تفاوت‌هایی هم هست، وگرنه روی هر کدام یک اسم نمی‌گذاشتند. نگرانی‌ها کلاً از بابت آنفلوآنزاست. عوارضی که آنفلوآنزا می‌تواند در افراد با ضعف سیستم ایمنی بدهد و نیز ترکیب آن با نوع فوق حاد پرندگان.

    دستورالعمل کشوری مراقبت از آنفلوآنزا، روی یک نکته در تفاوت علائم این دو بیماری تاکید دارد: تدریجی بودن علائم سرماخوردگی و پیشرفت سریع آنفلوآنزا.

    علائم آنفلوآنزا بعد از یک دوره ی کمون 1 تا 3 روزه شروع می‌شود، طوری که بسیاری از بیماران می‌توانند زمان شروع آن را به یاد بیاورند.

      

    معمولاً درد عضلانی یا سردرد بیشترین علامت مشکل‌ساز در آنفلوآنزاست و شدت آن مرتبط با اوج تب است. علائم عمومی، مثل درد عضلانی و درد مفاصل، معمولاً برای 3 روز باقی می‌مانند.

    علائم تنفسی شامل سرفه خشک، گلو درد شدید، انسداد و ترشح بینی معمولاً در شروع بیماری وجود دارند. اما این علائم زمانی که علائم عمومی‌کمرنگ شده‌اند، ظاهر می‌شوند و تا 3 یا 4 روز بعد از فروکش کردن تب، باز هم باقی می‌مانند.

    نکته دیگر، در شناخت تفاوت این دو بیماری، شدت علائم است.

    به طور کلی علائم آنفلوآنزا از سرماخوردگی شدیدتر است. تب طولانی و بالا، لرز، سرفه‌های خشک و طولانی مدت، کوفتگی بدن جزء خصوصیات آنفلوآنزاست که سرماخوردگی این علایم شدید را ندارد.

    اینها، توصیف تفاوت‌های این دو بیماری ویروسی دستگاه تنفس، از دید دکتر علیرضا استقامتی، متخصص بیماری های عفونی و معاون بیماری‌های واگیر مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت است.

    به هر حال، بر اساس دستورالعمل کشوری مراقبت از آنفلوآنزا، آن چه که تشخیص بین این بیماری و سایر بیماری‌ها، از جمله سرماخوردگی را قطعی می‌کند، فقط گزارش آزمایشگاه ویروس شناسی است.


    همیشه «آماری از ایران نداریم....»

    عصر ارتباطات آمد و گذشت، و ما هنوز در گزارش‌های علمی‌مان این جمله را تکرار می‌کنیم که «آماری از ایران نداریم، اما در آمریکا...» ظاهراً نتایج مرکز «کنترل بیماری‌های آمریکا» بیشتر در دسترس ماست تا آمار مرکز مدیریت بیماری‌های خودمان. کاری نداریم که علت از کجاست، اما همین آمار «ناپیدا» بیشتر اوقات کار دست‌مان می‌دهد.

    معاون مرکز مدیریت درباره وضعیت آماری آنفلوآنزا می‌گوید: «ما در زمان حاضر فقط می‌توانیم بگوییم که موارد آنفلوآنزای انسانی در ماه‌های اخیر نسبت به ماه‌های قبل بالا رفته، ولی عدد آن را نداریم، ولی در هر صورت این مسئله‌ای غیر معمول و نگران کننده نیست.»

    وقتی آمار نباشد، دیده‌ها و شنیده‌های روزمره، مطب، بیمارستان، دوست و آشنا، ناخودآگاه روی مان تأثیر می‌گذارد و ممکن است از آن نتایج نگران کننده ای هم بگیریم.


    نوع جدیدی از آنفلوآنزا؟

    در حال حاضر سه نوع ویروس آنفلوآنزا شناخته شده است: B ،A و C.

    گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:

    نوع B ویروس مسئول ایجاد همه گیری‌های(اپیدمی) منطقه‌ای و در برخی موارد، گسترده است(البته با میزان کمتر) و نوع C اغلب در ایجاد موارد تک گیر و همه گیری‌های کوچک موضعی نقش داشته است.

    نوعی از ویروس آنفلوآنزا که باعث بسیج عمومی‌ برای مبارزه ی با آن شده و می‌تواند همه گیری‌های گسترده و کشنده ایجاد کند، نوع A است. در بین انواع ویروس‌های آنفلوانزا، تیپ A است که قابلیت ایجاد زیر گروه‌های جدید را دارد.

    این زیر گروه ها، علاوه بر انسان، می‌تواند برخی حیوانات، از جمله پرندگان ، ببرها، گربه، خوک و اسب‌ها را هم بیمار کند. سر و کله آنفلوآنزای پرندگان هم، که این همه درباره‌اش می‌شنویم و نگرانیم، از بین همین زیرگونه‌های جدید پیدا ‌شد.

    در حالی که انواع B و C ویروس فقط برای انسان بیماری‌زا هستند.

    برخی زیرگونه‌های ویروس آنفلوآنزای تیپ A ،نقش مهم‌تری در همه گیری‌ها و عالم‌گیری‌های بیماری دارد. مهم‌ترین این زیر گونه‌های بین المللی، انواع H2N2 H3N2 H1N1 هستند.

    دکتر استقامتی در مورد «جدید» بودن نوع ویروس آنفلوآنزای شایع می‌گوید: «پایگاه‌های دیده‌وری ما در کشور، هر هفته به طور متوسط بین 25 تا 30 مورد نمونه ی ویروس آنفلوآنزای انسانی را بررسی می‌کنند تا نوع ویروس شایع را پیدا کنند.»

    دکتر استقامتی:"آنفلوآنزای انسانی که اکنون در کشور دیده می‌شود، آنفلوانزای انسانی نوع B و H3N2 است که پایگاه‌های دیده‌وری ما در کشور آنها را شناسایی کرده‌اند و این انواع آنفلوانزای انسانی مواردی است که در همه کشورهای دیگر هم دیده شده و واکسن آنفلوآنزای موجود در کشورها نیز بر اساس همین نوع ویروس طراحی شده است."


    آیا این ها سوغات حاجی‌هاست؟

    مکه و مدینه در ایام ذیحجه و حتی در سایر ماه‌های سال، میزبان تعداد زیادی زائر از سراسر دنیاست. بیشتر کسانی هم که از این سفر برمی‌گردند، نوعی سرماخوردگی را در آنجا از سر گذرانده‌اند.

    این مشاهده‌ها، شاید باعث شود فکر کنیم سرماخوردگی‌های فعلی، که تعدادشان هم کم نیست، سوغات همین سفرها باشد.

    دکتر استقامتی، که صاحب صلاحیت‌ترین فرد برای اظهار نظر در این باره است، می‌گوید:

    «تعداد موارد ابتلا به این نوع آنفلوآنزا در کشور بعد از سفر حجاج بیشتر شده است و به همین علت ممکن است مردم خودشان این فرض را داشته باشند که این نوع ویروس‌ها از عربستان یا کشورهای عربی به ایران آمده باشد. ولی ما بررسی اپیدمیولوژیک در این زمینه انجام نداده‌ایم که این مسئله را ثابت کند، بنابراین چون در این مورد مطالعه‌ای نکرده‌ایم، نمی‌توانیم این فرضیه را رد یا تایید کنیم.»

    دکتر فرنوش صفوی‌فر


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   11   12   13   14   15   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]