سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1340966---
بازدید امروز: ----73-----
بازدید دیروز: ----103-----
بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • ایران جزو 10 کشور برتر جراحی قلب دنیاست
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:46 صبح

    ایران جزو 10 کشور برتر جراحی قلب دنیاست


      

    عضو انجمن جراحان قلب و عروق ایران با اشاره به انجام پیشرفته ترین روش های جراحی قلب و عروق در کشور گفت: «ایران جزو 10 کشور برتر جهان در این رشته است.»

    به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر محمد حسن کلانتر معتمد، رئیس بیمارستان قلب جماران، جراحی و پیوند سرخرگ زیر قفسه ی سینه را از جدیدترین روش های جراحی قلب و عروق نام برد و افزود: «این روش هم اکنون به راحتی در بیمارستان ها و مراکز درمانی ایران اجرا می شود.»

    این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله‌ ، استفاده از سلول های بنیادی در ترمیم بافت آسیب دیده ی قلب را از دیگر روش های نوین در این رشته خواند و گفت: « در ایران نیز این روش برای درمان 19 نفر به کار گرفته شده است و نتایج مطلوب درمانی آن حکایت از موفقیت این روش در ایران دارد.»

    وی افزود: «ایران در جراحی قلب و عروق هیچ کمبودی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان ندارد و حتی از بسیاری از آنها نتایج بهتری کسب کرده است.»

    منبع : همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • کارنامه درخشان پیشرفت‌های علمی ایران
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:46 صبح

    کارنامه درخشان پیشرفت‌های علمی ایران


      

    بزرگداشت دهه فجر امسال، بیش از 27 سال گذشته که جشن‌های پیروزی انقلاب برگزار می‌شد، با تاکید بر دستاوردها و پیشرفت‌های کشور در حوزه علوم و تحقیقات همراه بود.

    دستاوردهایی که حاصل تلاش چندین‌ ساله ی دانشمندان ایرانی و مسئولان و سیاستگذاران نظام جمهوری اسلامی بوده و امروز این فرصت فراهم آمده است که دولت، همراه با مردم، به‌بار نشستن این تلاش‌ها را جشن بگیرد. چنانکه یکی از محورهای سند چشم‌انداز20 ساله نیز، ارتقای جایگاه ایران در جامعه علمی بین المللی است.

    بر اساس تازه‌ترین آمار و اطلاعات شاخص‌های اساسی علم در پایگاه مؤسسه اطلاعات علمی، رتبه علمی ایران از لحاظ میزان کل تولیدات علمی نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی(ISI) با دو پله صعود نسبت به سال گذشته، به رتبه سی و هفتم جهان ارتقا یافته است.

    شمار تولیدات علمی ایران در ISI در سال 2006 هم به 6761 مستند رسید که شامل 5843 مقاله است و به این ترتیب، ایران از لحاظ میزان کل تولیدات علمی نمایه شده با عبور از کشورهای آرژانتین و مجارستان در رتبه سی و هفتم جهان قرار گرفته است.

    البته ایران همچنان پس از ترکیه با 14598 مقاله، در رتبه ی دوم بین کشورهای اسلامی قرار دارد و پس از ایران، مصر با 3045 مقاله سومین کشور منطقه است.

    این در حالی است که تعداد مقالا‌ت نمایه شده ی جمهوری اسلامی ایران در سال 1378 ، 350 مقاله بود که تا سال 1384 ، یعنی در عرض 6 سال، حدوداً 10 برابر شده است. به لحاظ کیفی نیز، به گفته دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، در سال های پیش بیشتر مطالعات جنبه‌ی توصیفی داشته، اما امروزه مباحث علوم پایه و مطالعات بالینی بیشتر تحقیقات را در علوم پزشکی به خود اختصاص داده‌اند.


    جهش چشمگیر در تولیدات علمی

    دکتر جعفر توفیقی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و وزیر سابق علوم، در گفتگو با همشهری، مسیر پیشرفت‌های علمی در نظام جمهوری اسلامی را این‌طور توصیف می‌کند: «در دهه ی اول انقلاب، به دلیل مسایلی که کشور، ناگزیر درگیر آن بود و در اولویت قرار داشت، رشد تولید علم در کشور، چندان قابل توجه نبود، اما پس از پایان جنگ و با اصلاح زیر ساخت‌ها و فراهم شدن زمینه ی رشد، ظرف چند سال گذشته، جهش قابل توجهی را در عرصه ی تولید علم در کشور شاهد بوده‌ایم.»

    دکتر جعفر توفیقی، حذف سیاست‌های تشویق مالی پژوهشگران ارائه دهنده ی مقالات و سست شدن جایگاه چاپ مقاله در مجلات ISI را از عوامل عمده ی افت 20 درصدی ناگهانی در رشد تولیدات علمی کشور در سال گذشته عنوان می‌کند.

    این در حالی است که آمارها می‌گویند، سرعت رشد تولیدات علمی ایران که در سال‌های اخیر با شتابی چشمگیر در جریان بود، از 9/42 درصد در سال‌های 2004 تا 2005، به 3/22 درصد در سال‌های 2005 تا 2006 کاهش یافته است. به عبارت دیگر افت 20 درصدی ناگهانی در رشد تولیدات علمی کشور در سال گذشته به وجود آمده است.

    دکتر جعفر توفیقی، حذف سیاست‌های تشویق مالی پژوهشگران ارائه دهنده ی مقالات و سست شدن جایگاه چاپ مقاله در مجلات ISI را از عوامل عمده این امر عنوان می‌کند و می‌گوید: «در گذشته چند سالی بود که وزارت علوم منابع متمرکزی را در اختیار داشت و کسانی را که مقالات علمی در مجلات داخلی یا خارجی منتشر می‌کردند، تشویق مالی می‌کرد و آماری که می‌گرفتیم تأثیر مثبت این سیاست‌های تشویقی را در افزایش آمار مقالات نشان می‌داد که اخیراً این منابع و تشویق‌ها به هر دلیل کنار گذاشته شده است.»

    گفتنی است، کاهش نرخ رشد تولیدات علمی در سال گذشته، منحصر به ایران نبوده و ترکیه، عربستان و کویت هم از دیگر کشورهای منطقه هستند که با رشد منفی در آمار تولیدات علمی‌شان مواجه بوده‌اند. در مقابل، پاکستان و عراق که با فاصله زیادی از ایران در رتبه‌های هفتم و یازدهم منطقه قرار دارند، به ترتیب رشدی حدود 36 و 68 درصد را در تولیدات علمی خود در طی سال های 2005 تا 2006 تجربه کرده‌اند.


    مسیر طولانی تا رشد علمی پایدار

    در حال حاضر، به گفته ی مدیرکل پژوهش وزارت علوم، سهم ایران در تولید علم نیم درصد است که برای ایجاد نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری، سهم تولید علم جهانی ایران باید تا پنج درصد افزایش یابد.

    به گفته دکتر سلطانی، کمبود سرمایه ی مالی و انسانی در بخش پژوهش، نبود تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و نبود بازار برای این یافته‌ها از جمله مشکلات پژوهشی در کشور است.

    در حال حاضر 60 درصد بودجه ی پژوهشی در کشور به وزارتخانه اختصاص می‌یابد و تنها 30 درصد متعلق به مراکز دانشگاهی است، در حالی که بیش از 85 درصد پژوهشگران در مراکز دانشگاهی فعالیت می‌کنند.

    از سوی دیگر، آن‌طور که وزیر بهداشت، هفته ی گذشته در جشنواره پژوهشی ابن سینا اعلام کرد، فقط از 25 درصد ظرفیت علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده می‌شود و 75 درصد این ظرفیت بالقوه، در امور پژوهشی فعال نیست.

    به گفته ی کارشناسان، فاصله بین کشورهای ثروتمند مانند کشورهای غرب اروپا و شمال آمریکا، و کشورهای فقیر مانند کشورهای خاورمیانه و آسیایی، نتیجه حرکت کند آنها در زمینه علمی است.

    در دهه‌های اخیر، کشورهای اسلامی به اهمیت علم و تکنولوژی در زمینه‌های مختلف آگاه شده‌اند و دانشمندان کشورهای مسلمان نیز توانسته‌اند در عرصه‌های جهانی بدرخشند. سهم ایران از این حرکت نیز اگرچه قابل توجه بوده است، اما همچنان، مسیری طولانی برای رسیدن به قله‌های دانش جهان در پیش‌روست.

    چنان که در تازه‌ترین برآوردها، در بین دانشگاه‌های کشورهای اسلامی، دانشگاه ‌های شرق آسیا، ترکیه و مصر در جایگاه‌‌های اول و دانشگاه تهران، به عنوان سرآمد دانشگاه‌های ایران در تولید علم و دانش، در رتبه 25 قرار دارد.

    هفته ی گذشته، انجمن فیزیک ایران نیز در بیانیه‌ای، ضمن هشدار در مورد این که نهادهای سیاسی یا رسانه‌ای نباید نقش تعیین کننده ی ملاک‌های علمی و ارزش گذاری دانش‌پژوهان را به عهده بگیرند، تاکید کرد: «آمار علم سنجی هنوز گواه بر این نیست که ما به آستانه رشد علمی پایدار رسیده‌ایم، به خصوص که مفاهیمی مانند اجتماع علمی هنوز در ایران اعتبار کافی به دست نیاورده است و نهادهای علمی تبدیل به نهادهای کارآمد مدنی نشده است.»

    منبع : همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • پیشرفت‌های بهداشتی ایران بعد از 57
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:46 صبح

    پیشرفت‌های بهداشتی ایران بعد از 57


      

    تا سال 1357 فقط 50 مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده بود، در حالی که در طول سال‌های پس از انقلاب، بیش از 17000 مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده است.

    پس از انقلاب هر سال 15 بیمارستان در کشور ساخته شده و تعداد بیماران اعزامی به خارج طی 20 سال گذشته از 4000 نفر به 44 نفر کاهش یافته است.

    افزایش طول عمر، توسعه ی بهداشت و کاهش مرگ و میر کودکان و مادران، کنترل و حذف بیماری‌های واگیر، بهینه‌سازی اورژانس بیمارستان‌ها، اجرای برنامه‌های بهبود تغذیه، توسعه ی بیمه همگانی خدمات درمانی و بیمه روستاییان، همه و همه از جمله دستاورد‌های 28 ساله ی انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان است.

    بیست ‌وهشتمین سالگرد انقلاب اسلامی، بهانه‌ای برای مرور دستاوردهای نظام جمهوری در عرصه ی بهداشت و درمان است.

    7 محور مهم این دستاوردها را می‌توان اینگونه مرور کرد:


    1- تولید و توزیع نمک یددار در کشور

    اجرای برنامه‌های بهبود تغذیه، بخش مهمی از برنامه‌های چند سال اخیر نظام سلامت را تشکیل می‌دهد. یکی از موفق‌ترین این برنامه‌ها، طرح ترویج تولید نمک یددار بود.

    برنامه تولید نمک یددار از سال 1368 در کشور شروع شد و با استمرار این طرح، شیوع گواتر 23 تا 40 درصد کاهش یافت.

    به ‌خاطر اجرای همین طرح، جمهوری اسلامی ایران بارها توسط سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفت و به دلیل موفقیت ایران در برنامه ی IDD* (اختلالات ناشی از کمبود ید)، سازمان جهانی بهداشت کشور ما را به عنوان یک مرکز آموزشی برای آموزش کشورهای منطقه در زمینه برنامه‌های پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید  انتخاب نمود.

    در حال حاضر نیز به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های مهم در بهبود تغذیه ی جامعه، طرح آهن یاری  جهت ارتقای سلامت دختران دانش‌آموز دبیرستانی در دست اجراست که نتایج آن در سال‌های آتی روشن خواهد شد.


    2- مبارزه با بیماری‌های عفونی

    پیش از انقلاب، بیماری‌های عفونی،  یکی از معضلات بهداشت و درمان کشور بود که با اجرای برنامه‌های واکسیناسیون کشوری، توانستیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

    مثلاً با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال و پوشش 95 درصدی این واکسیناسیون که تا امروز حفظ شده است، می‌توان گفت عملاً کشور ما از این بیماری پاک شده است. مجموعه فعالیت‌های انجام شده در این زمینه منجر به کاهش تعداد مبتلایان به بیماری از 55 مورد در سال 1369، به صفر در سال های اخیر شده است.


    3- برنامه جامع سلامت مدارس

    در سال‌های اخیر، رویکرد برنامه‌ریزی جامع یا هماهنگ برای سلامت مدارس تکوین پیدا کرد. از اجزای برنامه جامع سلامت مدارس کشور می‌توان به آموزش جامع بهداشت مدرسه، تربیت بدنی، خدمات بهداشتی، خدمات مشاوره روانشناسی و اجتماعی، سلامت محیط مدرسه، ارتقا‌ی سلامت کارکنان و مداخله والدین اشاره کرد. گسترش خدمات بهداشت مدارس نیز طی چند سال اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است و از 53 درصد در سال 1376 به بیش از 80 درصد رسیده است.

    هم اکنون واکسن توام به تمامی دانش آموزان سنین 16-14 سال تزریق می‌شود.

    پوسیدگی دندان کودکان 12 ساله از 02/2 درصد در سال 1376، به 38/1 درصد کاهش یافته است که نمونه‌ای از دستاوردهای برنامه‌های اجرا شده در سطح مدارس است.


    4- پیشرفت در پیوند اعضاء

    تا سال 1357 فقط 50 مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده بود، در حالی که در طول سال‌های پس از انقلاب، بیش از 17 هزار مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده است.

    در حال حاضر، با تصویب قانون مرگ مغزی و پیوند اعضا از جسد، امکان انجام تمامی شیوه‌های پیوند اعضا در کشور میسر گردیده و سالانه بالغ بر 2 هزار پیوند در ایران انجام می شود. می‌توان گفت ایران در حال حاضر از پیشگامان پیوند اعضا در آسیا به شمار می‌آید.


    5- برنامه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت

    رشد جمعیت قبل از شروع برنامه توسعه ی اول، به نحو افسار گسیخته ای پیش می‌رفت. روند رشد به نحوی بود که در صورت استمرار، عوارض اقتصادی، سیاسی، جسمی، روانی، اجتماعی و فرهنگی متعددی را بر جامعه تحمیل می‌کرد.

    این موضوع سیاست گذاران را بر آن داشت تا برنامه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده را به صورت جدی دنبال کنند. به همین منظور برنامه تنظیم خانواده در کشور تدوین شد.

    هم اکنون با تداوم این برنامه رشد جمعیت کشور از 2/3 درصد به 3/1درصد کاهش یافته است که شاید چنین کاهشی در سراسر دنیا، در مدت زمانی کوتاه کم نظیر باشد.


    6- تامین داروی مورد نیاز کشور

    یکی از امور مهم و حساس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارو و مسائل مربوط به آن است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بلندی در زمینه تهیه و توزیع مناسب دارو برداشته شده است که می‌توان از جمله به استقرار نظام نوین دارویی (طرح ژنریک) در کشور اشاره کرد.

    بر اساس این طرح، فهرست داروهای موجود در بازار ایران مورد بازنگری جدی قرار گرفت و اجرای آن منجر به حذف هزاران داروی تجارتی از بازار ایران شد و واردات داروهایی که در کشور ساخته نمی‌شد، صرفا به دارو‌های موجود در فهرست منحصر شد.

    هم اکنون بیش از 95 درصد نیاز دارویی کشور از نظر کمی در داخل تولید می‌شود که در مقایسه با سال‌های قبل از انقلاب که تنها 25 درصد بوده است، بی‌تردید پیشرفت مهمی به حساب می‌آید.


    7- طرح رابطان بهداشت

    در پایان دهه 60 با انگیزه ی رفع مشکلات بهداشتی حاشیه‌نشینان شهری، وزارت بهداشت برای اولین بار اقدام به طراحی و اجرای طرح رابطان بهداشت به‌صورت آزمایشی در جنوب تهران کرد.

    در واقع این طرح در مناطقی شکل گرفت که شبکه بهداشت و درمان به دلیل گسترش بی رویه شهرها، کمترین پوشش را برای گروهی از نیازمند‌ترین بخش جامعه شهری داشت.

    از اهداف این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ارایه فعال خدمات بهداشتی و ارتقای سلامت جامعه شهری، مشارکت مردم در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در ارایه مراقبت‌های اولیه بهداشتی و بهره‌گیری از امکانات موجود جامعه بشری در سطوح محلی و منطقه.

    این طرح با توجه به موفقیت چشمگیری که به دنبال داشت از سال 1372 تحت عنوان برنامه رابطان بهداشت در تمام نقاط شهری به اجرا در آمد‌. در حال حاضر بیش از 90 درصد جمعیت روستایی کشور (بیش از 20 میلیون نفر) تحت پوشش خانه‌های بهداشت قرار دارند و تعداد خانه‌های بهداشت در سال 1364 از 1800 باب به 16439 باب رسیده است.

    پی نوشت :

    * IODINE DEFICIENCY DISORDERS

    مریم غفاری


        نظرات دیگران ( )

  • اسهال‌ حاد
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:45 صبح

    اسهال‌ حاد


    اسهال‌ حاد عبارت‌ است‌ از اجابت‌ مزاج‌ شل‌، آبکی‌ و به‌ دفعات‌ زیاد. اسهال‌ یک‌ علامت‌ است،‌ نه‌ یک‌ بیماری‌. اسهال‌ ساده‌ در تمام‌ گروه‌های‌ سنی‌ شایع‌ است‌.


    علایم‌ شایع‌

    درد شکمی‌ همراه‌ با دل‌ پیچه‌، اجابت‌ مزاج‌ شل‌ و آبکی‌، گاهی‌ ناتوانی‌ در کنترل‌ اجابت‌ مزاج و گاهی‌ تب‌ 


    علل‌

    علل‌ متعددی‌ برای اسهال حاد وجود دارند، از جمله‌:علل‌ عفونی‌ ،ویروسی‌، انگلی‌، باکتریایی‌


    عوامل تشدید کننده ی بیماری

    ناراحتی‌ عاطفی‌ یا استرس‌ حاد

    مسمومیت‌ غذایی‌

    بیماری‌ کرون‌ (آنتریت‌ یا عفونت روده ای منطقه ‌ای‌)

    سندرم‌های‌ سوء جذب‌

    سندرم روده ی‌ تحریک‌ پذیر(کولیت‌ عصبی‌) یا بیماری‌ التهابی‌ روده‌

    بیماری‌ یا تومور لوزالعمده‌ (بدخیم‌ یا خوش خیم‌)

    دیورتیکولیت‌

    غذاهایی‌ مثل‌ آلو یا حبوبات‌

    سوء مصرف‌ الکل‌

    مصرف‌ داروهایی‌ مثل‌ مسهل‌ها، داروهای‌ ضداسید، آنتی ‌بیوتیک‌ها، کینین‌، یا داروهای‌ ضد سرطان‌

    آلرژی‌ غذایی‌

    اشعه‌ درمانی‌ برای‌ سرطان‌

    بروز یک‌ بیماری‌ اخیر

    محیط‌ زندگی‌ شلوغ‌

    سرکوب‌ ایمنی‌ به‌ علت‌ بیماری‌ یا داروها

    مسافرت‌ به‌ کشورهای دیگر

    نوشیدن‌ آب‌ نهرها، چشمه ‌ها یا چاه هایی که‌ تصفیه‌ نشده‌اند


    پیشگیری‌

    اگر اسهال‌ مرتباً تکرار شود و بتوان‌ علت‌ آن‌ را فهمید،‌ با دوری‌ از علت‌ آن،‌ می‌ توان از تکرار اسهال‌ جلوگیری‌ کرد.

    حمله ی‌ اسهال‌ می ‌تواند گه گاه‌ در هر کسی‌ به‌ علل‌ بی ‌اهمیتی‌ بروز کند، اما به‌ زودی‌ برطرف‌ می‌ شود و اثر پایداری‌ از آن‌ بر جای‌ نمی‌ ماند. غالب‌ موارد اسهال‌ حاد، مدت‌ کوتاهی‌ طول‌ می ‌کشند و جستجوی‌ علت‌ آنها ممکن‌ است‌ ضرورتی‌ نداشته‌ باشد.

    برای پیشگیری از اسهال، از خوردن‌ غذاهای‌ خام‌ و نیم ‌پز مثل‌ غذاهای‌ دریایی‌، غذاهای‌ آماده  یا بوفه ای که‌ چندین‌ ساعت‌ در بیرون‌ رها شده‌اند، و غذاهایی‌ که‌ فروشندگان‌ دوره‌ گرد می ‌فروشند، خودداری‌ کنید.


    عواقب‌ مورد انتظار

    بهبود خود به‌ خودی‌ در عرض‌ 48-24 ساعت‌


    عوارض‌ احتمالی‌

    کم‌ آبی‌ بدن‌ در صورتی‌ که‌ اسهال‌ طول‌ بکشد، خصوصاً در شیرخواران‌


    درمان‌

    اقدامات‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ بررسی‌ آزمایشگاهی‌ نمونه‌ ی مدفوع‌ باشد.

    گرفتن‌ یک‌ شرح‌ حال‌ دقیق‌ و کامل‌ در مورد علایم‌، زمان‌ و مدت‌ اسهال‌، شدت‌ اسهال‌ و وضعیت‌ سلامت‌ عمومی‌ بیمار می ‌تواند به‌ تعیین‌ علت‌ اسهال‌ کمک‌ کند.

    اگر شواهدی‌ دال‌ بر وجود بیماری‌ جدی‌ وجود داشته‌ باشد، امکان‌ دارد آزمایشات‌ بیشتری‌ انجام‌ شوند.


    توجه:

    اسهال‌ یک‌ علامت‌ است،‌ نه‌ یک‌ بیماری‌. در صورت‌ امکان‌، بیماری‌ زمینه ‌ساز اسهال‌ باید درمان‌ شود.

    - اگر فکر می کنید که‌ یک‌ دارو باعث‌ اسهال‌ شده‌ است‌، پیش‌ از توقف‌ مصرف‌ آن‌ با پزشک خود مشورت‌ کنید.

    - اگر دل‌ پیچه‌ وجود دارد، روی‌ شکم‌ کمپرس‌ داغ‌، شیشه ی‌ آب‌ داغ‌، یا صفحه ی گرم‌ کننده ی‌ الکتریکی‌ بگذارید.

    - مایعات‌ زیاد بنوشید. در موارد اسهال‌ شدید ممکن‌ است‌ نیاز به‌ دادن‌ آب‌ و الکترولیت‌ به‌ صورت‌ اورژانس‌ وجود داشته‌ باشد تا کم‌ آبی‌ جبران‌ شود.


    داروها

    در موارد خفیف‌ می ‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌ لوپرامید و پپتوبیسمول‌ استفاده‌ کرد.

    امکان‌ دارد سایر داروهای‌ ضد اسهال‌ تجویز شوند.

    در صورت‌ شناسایی‌ یک‌ انگل‌ یا باکتری‌ به‌ خصوص‌ به‌ عنوان‌ علت‌ اسهال‌، امکان‌ دارد آنتی ‌بیوتیک‌ تجویز شود.


    فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

    در زمان ابتلا به این بیماری فعالیت خود را تا توقف‌ اسهال‌ کاهش‌ دهید.


    رژیم‌ غذایی‌

    - اگر همراه‌ اسهال‌ تهوع‌ وجود داشته‌ باشد، تنها قطعات‌ کوچک‌ یخ‌ بجوید.

    - اگر تهوع‌ ندارید، تنها مایعات‌ شفاف‌ را به‌ طور تدریجی‌ بنوشید تا زمانی‌ که‌ اسهال‌ برطرف‌ شود، مثل‌ چای ‌، سوپ‌

    - از مصرف‌ الکل‌، کافئین‌، شیر و محصولات‌ لبنی‌ خودداری‌ کنید.

    - پس‌ از رفع‌ علایم‌، غذاهای‌ نرم‌ مثل‌ غلات‌، برنج‌، تخم ‌مرغ‌، سیب ‌زمینی‌  پخته‌ شده‌ و نیز ماست ‌ به‌ مدت‌ 2-1 روز میل‌ کنید.

    - دو تا سه‌ روز پس‌ از رفع‌ اسهال‌، رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ خود را از سر گیرید. البته‌ بهتر است‌ از مصرف‌ میوه‌، الکل‌، و غذاهای‌ پر ادویه‌ تا چند روز دیگر پرهیز کنید.


    در شرایط زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

    - اگر اسهال‌ بیش‌ از 48 ساعت‌ طول‌ بکشد.

    -اگر مخاط‌ ، خون‌، یا کِرم‌ در مدفوع‌ ظاهر شود.

    - اگر تب‌ به‌ 3/38 درجه‌ ی سانتیگراد یا بالاتر برسد.

    - اگر درد شدیدی‌ در شکم‌ یا راست‌ روده‌ به‌ وجود آید.

    - اگر علایم‌ کم‌ آبی‌ ظاهر شوند مانند: خشکی‌ دهان‌، پوست‌ چروکیده‌، تشنگی‌ شدید، ادار کم‌ یا عدم‌ وجود ادرار.


        نظرات دیگران ( )

  • آزمایش موفق واکسن آنفلوآنزای مرغی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:45 صبح

    آزمایش موفق واکسن آنفلوآنزای مرغی


    شرکت داروسازی استرالیایی CSL می‌گوید واکسنی بر ضد انفلوآنزای مرغی را با موفقیت بر روی انسان‌ها آزمایش کرده است.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت CSL اعلام کرد آزمون‌های بالینی بر روی گروهی از بزرگسالان 18 تا 65 ساله نشان داده است که آنتی‌ژن ویروس H5N1 (ویروس مولد آنفلوآنزای مرغی) موجود در این واکسن، بدون ایجاد خطری باعث ایجاد پاسخ ایمنی قدرتمندی در انسان‌ها می‌شود.

    قرار است آزمایش این واکسن بر روی کودکان و سالمندان در ماه‌های آینده انجام شود.

    آندرو کاتبرستون، مدیر ارشد علمی شرکت CSL، گفت: "هدف نهایی پژوهش ما این است که واکسنی برای جلوگیری از همه‌گیری جهانی آنفلوانزای مرغی تولید کنیم که در آن از کمترین مقدار آنتی‌ژن ویروسی استفاده ششده باشد و بتواند در برابر گونه‌های مشابه، اما غیر یکسان ویروس H5N1 برای حداکثر زمان ممکن ایمنی ایجاد کند."

    کارشناسان بهداشتی هشدار داده‌اند، اگر ویروس آنفلوآنزای مرغی طوری جهش پیدا کند که به آسانی بین انسان‌ها قابل انتقال باشد، به آن ویروس نهایی مرگباری تبدیل می شود که می تواند باعث همه‌گیری جهانی ‌این بیماری و مرگ میلیون‌ها انسان شود.

    منبع : همشهری


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   11   12   13   14   15   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]