سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339252---
بازدید امروز: ----54-----
بازدید دیروز: ----82-----
بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    بهداشت و سلامت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • آیا ماهی های قرمز خطرناکند
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:26 عصر

    آیا ماهی های قرمز خطرناکند


    چندی پیش انتشار خبری مبنی بر این که ماهی های قرمز ناقل بیماری «سالمونلا» هستند، منجر به نگرانی بسیاری از هموطنان ما شد. در تشریح این موضوع مهم «داود امان اللهی» مدیر آموزشی روابط عمومی اداره کل دامپزشکی تهران چنین گفت: از آنجا که انجمن حمایت از حیوانات، جهت کاهش بیماری های مشترک انسان و حیوان درصدد پیگیری سیستمی هستند که پرورش و عرضه ماهی ها را به صورت بهداشتی انجام دهند، سازمان دامپزشکی طی نامه ای به سازمان میادین و تره بار خواستار عدم عرضه ماهی های زینتی شد، چرا که هر ساله در ایام نوروز دست فروشان اقدام به عرضه ماهی های زینتی می کنند که به دلیل رعایت نکردن شرایط بهداشتی موجب برخی مخاطرات و بیماری های مشترک بین انسان و ماهی می شوند. در واقع قصد ما پیشگیری و سامان دهی به چنین موردی بود و نگرانی وجود ندارد.

    بنا بر اظهارات وی، در بسیاری از موارد ماهی های قرمز به صورت های غیربهداشتی تهیه و در محل هایی عرضه می شوند که با گوشت و مرغ در تماس هستند؛ در نتیجه می توانند آنها را نیز آلوده کنند و حتی آبی که این ماهی های آلوده در آن قرار می گیرند خطرناک بوده و در صورت تماس با میوه و غذا و... آنها را نیز آلوده می کنند که از این میکروب های فرصت طلب می توان «سالمونلا» را نام برد که 2500 زیرگونه آن منجر به عفونت دستگاه گوارشی انسان می شوند. این گونه های سالمونلا که در خانواده آنترو باکتریاسه قرار دارند منجر به آلودگی های گوارشی می شوند که بیشتر از طریق میوه و سبزی، گوشت پرندگان، گوشت قرمز و آب آلوده قابل انتقال هستند که در صورت ایجاد بیماری، فرد علائمی چون اسهال خونی، استفراغ، تب شدید، درد بدن، تضعیف سیستم ایمنی بدن و... را از خود بروز می دهد.

    اکنون با توجه به اهمیت این قضیه، مدیر آموزش روابط عمومی سازمان کل دامپزشکی تهران اعلام کرد به منظور پیشگیری از این بیماری و دیگر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، به ویژه در ایام نوروز که تماس مردم با ماهی های قرمز زیاد است، بهتر است افراد ماهی ها را با توری تهیه کنند و حتی الامکان از دست زدن به آنها خودداری نمایند و آب پارچ این ماهی ها را داخل فاضلاب هایی رها کنند که در تماس با مواد غذایی نیست. همچنین فروشنده ها سعی کنند هنگام عرضه ماهی ها نهایت دقت را داشته باشند و نکات بهداشتی را در این زمینه رعایت کنند.

    افسانه بهرامی


        نظرات دیگران ( )

  • شروع بهار ، شیوع آلرژی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:25 عصر

    شروع بهار ، شیوع آلرژی


    اگر در فصل بهار با علائمی از قبیل عطسه های متوالی و شدید، آبریزش بینی و اشک، گرفتگی صدا و... روبرو هستید، احتمال دارد که مبتلا به حساسیت یا آلرژی باشید.

     «آلرژی» 

    واکنش و عکس العمل شدید سیستم ایمنی بدن نسبت به یک جسم خارجی است که در شرایط عادی به هیچ وجه مضر و زیان آور نیست. در واقع سیستم دفاعی بدن انسان به طور طبیعی از بدن در برابر ویروس ها و میکروب ها محافظت می کند. همین موادی که بعضی ها را به حساسیت دچار می کنند، ممکن است در شرایط مساوی، در بدن افراد دیگر هیچ گونه واکنشی را به دنبال نداشته باشند.

    دردسرهای یک آلرژن:

    آلرژن ماده ای است که باعث بروز واکنش های آلرژیک یا حساسیت زا در انسان می شود. سیسستم ایمنی بدن برخی افراد این مواد را به عنوان یک جسم خارجی و خطرناک شناسایی می کند و سریعاً نسبت به آن واکنش نشان می دهد. ازجمله متداول ترین آلرژن ها یا موادی که باعث بروز حساسیت می شوند می توان به برخی مواد شیمیایی مانند شوینده ها، گیاهان و گرده گل ها، برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، برخی مواد غذایی مانند شیر،  شکلات توت فرنگی  ، گندم و غلات، برخی دانه ها مانند  کنجد،  باکتری ها و ویروس ها، مو و پشم حیوانات، گرد و غبار، عطریات، دود سیگار  و یا عوامل فیزیکی مانند سرما، گرما، نور و اشعه رادیواکتیو اشاره کرد.

    برخی بیماری ها مانند آسم و اگزمای پوستی ممکن است در اثر حاد شدن یک آلرژی ساده به وجود بیایند.

    افرادی که مستعد بروزحساسیت هستند، هنگامی که برای اولین بار در معرض آلرژن قرارمی گیرند سیستم دفاعی بدن آنها جسم خارجی را شناسایی می کند و نسبت به آن حساس می شود و واکنش شدید نشان می دهد. در اثر واکنش مذکور، سلول های خاصی، ماده ای به نام هیستامین و چند ماده شیمیایی دیگر را آزاد می کنند که باعث بروز خارش  و سوزش، التهابات پوستی، آبریزش بینی، اشک، جوش ، کهیر و ... می شود. این علائم به نوع آلرژن بستگی دارد و در افراد مختلف متفاوت است. درصورتی که آلرژن یک ماده غذایی یا دارو باشد، ازطریق بلعیدن باعث بروز استفراغ ، حالت تهوع ، دل درد، انقباض و گرفتگی عضلات شکمی، اسهال و یبوست  می شود. برخی بیماری ها ممکن است در اثر حاد شدن یک آلرژی ساده به وجود بیایند، مانند  آسم  و اگزمای پوستی  . این بیماری ها ممکن است در ابتدا یک حساسیت ساده بوده باشند که به مرور زمان تبدیل به یک مشکل حاد تنفسی و پوستی شده اند. گاهی اوقات نیش حشرات، استفاده از بدلی جات و زیور آلات و لوازم آرایشی  باعث بروز واکنش های آلرژیک پوستی می شوند.

    برای تشخیص نوع آلرژی ، آزمایش پوستی و آزمایش خون انجام می شود. خوشبختانه آلرژی با تشخیص به موقع و حذف آلرژن، به راحتی قابل درمان است. با این وجود برخی واکنش های آلرژیک بسیار جدی و خطرناک است و حتی می تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد. به عنوان مثال گاهی عکس العمل های بسیار شدید سیستم دفاعی بدن نسبت به ماده حساسیت زا، باعث بروز یک شوک آلرژیک می شود که می تواند در مدت 15 دقیقه فرد را از بین ببرد.

    تلاش برای استرلیزه نگه داشتن محیط زندگی کودکان به منظور جلوگیری ازابتلا به آلرژی، کاری بی نتیجه است، زیرا بدن کودکی که مستعد ابتلا به آلرژی است حتی با کوچک ترین ذره گرد و غبار موجود در هوا یا یک ماده غذایی خاص، واکنش های آلرژیک نشان می دهد.

    محققان عقیده دارند کودکانی که از شیر مادر  تغذیه می کنند بسیار کمتر به آلرژی  مبتلا می شوند و سیستم ایمنی بدن آنان نسبت به عوامل حساسیت زا مقاوم تر است . چنانچه مادران شیرده، در دوران شیردهی از خوردن برخی مواد غذایی و ادویه جات و داروها اجتناب کنند، احتمال بروز واکنش های آلرژیک درکودکان آنها نیز کمتر خواهد بود. درصورتی که بروز برخی بیماری های آلرژیک مانند آسم و تنگی نفس و اگزما در میان اعضای خانواده شایع باشد، حتماً موضوع را با پزشک معالج کودک در میان بگذارید تا حتی الامکان از بروز آن پیشگیری کنید.

    نکته جالب این که تجربه نشان داده کودکانی که در محیط های استریل و با محدودیت های بهداشتی خیلی شدید رشد می کنند، بسیار بیشتر از کودکانی که از ابتدا با گرد و خاک و حیوانات مختلف سرو کار دارند به آلرژی مبتلا می شوند. بنابراین تلاش برای استرلیزه نگه داشتن محیط زندگی کودکان به منظور جلوگیری ازابتلا به آلرژی، کاری بی نتیجه است؛ زیرا بدن کودکی که مستعد ابتلا به آلرژی است، حتی با کوچک ترین ذره گرد و غبار موجود در هوا یا یک ماده غذایی خاص، واکنش های آلرژیک نشان می دهد.


    شایع ترین نشانه های آلرژی و توصیه هایی به منظور رفع آنها :

    به منظور کاهش ترشحات مخاط بینی، آب فراوان بنوشید و از دستگاه بُخور یا کتری درحال جوش در منزل استفاده کنید.

    آبریزش بینی ممکن است در اثر سرماخوردگی یا آنفلوانزا بروز کند. در غیر این صورت آبریزش بینی قطعاً یکی از نشانه های آلرژی است. برای جلوگیری از آبریزش بینی بهتر است مرتب بینی خود را تخلیه کنید و با آب بشوئید و با مشورت پزشک از آنتی هیستامین استفاده کنید. این دارو با هیستامین های آزاد شده از سلول ها در اثر واکنش بدن به آلرژن مقابله می کند. اگر آبریزش بینی بیش از سه هفته ادامه پیدا کرد یا تنها از یکی از سوراخ های بینی آبریزش داشتید یا همراه ترشحات بینی، خون مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و به یاد داشته باشید اگرترشحات بینی تغییر رنگ داد و به رنگ سفید و خاکستری تبدیل شد، ممکن است ناشی ازعفونت باکتریایی سینوزیتی باشد.

    گاهی اوقات و به دلایل مختلف، ترشحات مخاط بینی بیش از حد می شوند. برای کمک به حل این مشکل در این شرایط آب فراوان بنوشید و از دستگاه بُخور یا کتری در حال جوش در منزل استفاده کنید، زیرا هوای خشک باعث ضخامت و خشکی ترشحات بینی و گلو می شود و کار را مشکل ترمی کند . از کشیدن سیگار  و قرارگرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.

    بالاخره برای درمان حساسیت، بسته به نوع  آلرژن  و ماده حساسیت زا روش های مختلفی وجود دارد که در صورت اقدام به موقع و مراجعه به پزشک، به راحتی قابل درمان است. برخی ازاین حساسیت ها که ساده ترهستند با مصرف داروهای آنتی هیستامین به صورت دوره ای درمان می شوند؛ اما برخی دیگر نیاز به درمان های جدی تر و تزریق واکسن هایی دارد که توسط پزشک معالج توصیه می شود.

    حسین خانی


        نظرات دیگران ( )

  • از اختلالات تیروئید بیشتر بدانیم
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:24 عصر

    از اختلالات تیروئید بیشتر بدانیم


    نشانه های وجود اختلال در غده تیروئید کدامند؟

    1 - خستگی ، اضطراب ، بی خوابی 

    2 - کاهش وزن با وجود زیاد شدن اشتها

    3 - افزایش ضربان قلب

    4 - افزایش تعریق بدن

    5 - تحمل نکردن گرما

    6 - سوزش چشم

    7 - اختلال در فرو بردن آب دهان

    8 - ضعف ماهیچه های بدن

    چه موقع نزد پزشک برویم؟

    در صورت مشاهده هر یک از علائمی که در بالا ذکر کردیم به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه و آزمایش خون، وجود یا عدم وجود بیماری در شما به موقع تشخیص داده شود تا بتوانید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

    عوامل بروز اختلال کدامند؟

    علت های گوناگونی برای ابتلا به بیماری های مرتبط با این غده مهم وجود دارد که از جمله آنها می توانیم به اختلال در سیستم ایمنی بدن، عوامل ژنتیکی، اختلال هورمونی در بدن، عمل جراحی، قرار گرفتن در معرض پرتوهایی که به بدن آسیب می رسانند، عادات غذایی و کمبود ید در نوع تغذیه اشاره کنیم.

    چند توصیه:

    1 - هر چند وقت یک بار ناحیه گردن خود را تحت معاینه قرار دهید.

    2 - اگر تیروئید  شما پرکار است سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

    3 - سیگار نکشید . تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که استعمال دخانیات بر غده تیروئید تأثیر می گذارد و اگر هم در این غده اختلال وجود داشته باشد، بیماری آن را تشدید می کند.

    4 - برای درمان بیماری خود می توانید از مکمل هایی چون ویتامین ث  و ب کمپلکس استفاده کنید. البته هرگز از یاد نبرید که بدون مشورت با پزشک برای خود نسخه ای تجویز نکنید!

    هموطن سلام


        نظرات دیگران ( )

  • 19 راه برای مقابله با آلرژی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:24 عصر

    19 راه برای مقابله با آلرژی


    1 - هر روز صبح بعد از مسواک زدن یک قرص روغن ماهی بخورید.

    2 - برای خانه خود یک هواکش نصب کنید تا هوا را به جریان بیاندازد و هوای ساکن را جا به جا کند.

    3 - به جای گوشت قرمز ترجیحاً گوشت مرغ بخورید.

    4 - هر روز صبح یک کیوی  میل کنید چرا که سرشار از ویتامین C  است.

    5 - خانه را مرتب گردگیری کنید.

    6 - از جارو کشیدن فرش ومبلمان برای گرفتن گرد و خاک روی آنها غافل نشوید.

    7 - آب تازه و تصفیه شده بنوشید.

    8 - در حمام هواکش روشن کنید تا بخار آب آزارتان ندهد و پس از حمام نیز پنجره یا در آن را باز بگذارید تا هوای تازه جانشین هوای بخارآلود حمام شود.

    9 - روزی یک بار پنجره‌های خانه را برای تعویض هوای داخل باز بگذارید.

    10 - پرده حمام را هر ماه در آب گرم بشویید و بگذارید خوب هوا بخورد.

    11 - در سرمای هوا، هوای خانه را معتدل نگه دارید و نگذارید خیلی سرد یا خیلی گرم شود.

    12 - در فصل سرد برای حفظ رطوبت خانه از یک دستگاه بخور استفاده کنید.

    13 - هر هفته تمام ملحفه‌های تخت خود را بشویید و مقابل آفتاب خشک کنید.

    14 - اگر از ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌ها استفاده می‌کنید، پس از اتمام شستشو بگذارید دستگاه لباس‌ها را خوب خشک کند.

    15 - فریزر را هر چند ماه تمیز کنید و قفسه‌های آن را بشویید.

    16 - بشقاب زیرگلدان‌ها را هر چند وقت یک بار خوب بشویید.

    17 - اگر از حیوانات خانگی نگهداری می ‌کنید نگذارید وارد اتاق خواب شما شوند.

    18 - لامپ های خانه را گردگیری کنید و حشرات مرده روی لامپ‌ها را بردارید.

    19 - با کفش وارد خانه نشوید و یک جاکفشی به نگهداری کفش ها اختصاص دهید.

    هموطن سلام


        نظرات دیگران ( )

  • آلرژى در بهار
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 12:23 عصر

    آلرژى در بهار


    فصل بهار فصل گل کردن، شکوفه دادن گیاهان و درختان و زیبایى هاى چشم نواز حاصل از آنها است. اما گل ها و شکوفه ها در واقع اندام هاى تولید مثل گیاهان هستند و براى تولید دانه گرده افشانى مى کنند. باران هاى بهارى و رطوبت بالا آلرژى فصلى به وجود مى آیند. از طرف دیگر آلرژى ممکن است زمینه ساز بیمارى هاى دیگرى شود. التهاب مخاط همچنین امکان رشد قارچ ها و لچک ها را فراهم مى آورد و این جانداران نیز براى تکثیر خود دانه هاى ریزى با نام «هاگ» یا «اسپور» را از خود رها مى کنند. اما این گرده ها براى افرادى که به آنها حساسیت دارند، سفیران بیمارى هستند و بهار را براى آنها به فصلى آزار دهنده بدل مى کنند.

    گرفتگى، آبریزش بینى، عطسه هاى مکرر، قرمزى، خارش چشم ها، خس خس سینه و سردرد از علائمى است که در نتیجه این بینى در نتیجه حساسیت یا دینیت آلرژیک ممکن است فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت  عفونى کند.

    علائم آلرژى که در ابتدا محدود به چند هفته در فصل بهار است ممکن است در سال هاى متوالى طولانى شود و در همه فصول فرد را ناراحت کند.

    افراد دچار حساسیت با رعایت برخى نکات مى توانند باعث پیشگیرى از بروز علائم در خود شوند از جمله:

    - بسته نگه داشتن پنجره ها در وسط صبح و اول غروب که میزان گرده ها در هوا در حداکثر میزان خود است.

    - استفاده از دستگاه هاى تهویه مطبوع و سایر وسایل تصفیه هوا.

    - بالا بردن شیشه اتومبیل ضمن مسافرت در جاده.

    - به چشم زدن عینک آفتابى براى جلوگیرى از ورود گرده ها به چشم.

    - استفاده از ماسک براى استنشاق نکردن مواد حساسیت زا.

    - محدود کردن فعالیت هاى خارج از خانه در صورت امکان و دوش گرفتن پس از برگشتن از بیرون براى زدودن گرده هایی که به بدن چسبیده اند.

    اما بسیارى از مبتلایان به  آلرژى  مجبورند براى رفع علائم از داروهاى مختلف ضدحساسیت استفاده کنند. رایج ترین این داروها آنتى هیستامین ها هستند که به اشکال و نام هاى مختلف در بازار دارویى موجودند. مشکلى که داروهاى آنتى هیستامین قدیمى تر ایجاد مى کردند عوارض جانبى ناراحت کننده آنها و مهمتر از همه خواب آلودگى و اختلال در تمرکز بود که افراد را در انجام کارهاى روزانه دچار مشکل مى کرد و احتمال سوانح و تصادفات را افزایش مى داد. خوشبختانه با به بازار آمدن نسل جدید داروهاى آنتى هیستامین این مسئله تا حد زیادى برطرف شده است. به غیر از این داروها، انتخاب هاى درمانى دیگر از جمله داروهاى کورتونى استنشاقى هم براى رفع علائم حساسیت در اختیار قرار دارند. متخصصان آلرژى در برخى از بیماران دچار آلرژى از روش ایمنى درمانى یا حساسیت زدایى استفاده مى کنند. در این شیوه ابتدا با انجام تست هاى پوستى نوع ماده آلرژى زا مشخص مى شود و سپس مانند واکسیناسیون، آن ماده را تدریجاً از مقادیر کم به طور متوالى به فرد تلقیح مى کنند تا دستگاه ایمنى فرد نسبت به آن مقاوم شود به این ترتیب نه علائم آلرژى بلکه خود آن درمان مى شود.


        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]